12 Years a Slave (2013)

3,74

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Steve McQueen
met Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender en Lupita Nyong'o

Noord-Amerika negentiende eeuw. Solomon Northup (Ejiofor), een ontwikkelde zwarte man met een talent voor muziek, woont met zijn vrouw en kinderen in Saratoga, New York. Op een dag wordt hij ontvoerd en verkocht als slaaf. Niemand luistert naar Solomon wanneer die beweert een vrij man te zijn. Terwijl hij de gruwelheden van het leven als een slaaf moet ondergaan, droomt hij van een terugkeer naar huis.

486 BERICHTEN100 MENINGEN

geplaatst op 19 maart 2016, 15:10 uur, permalink
Wel een indrukwekkend verhaal over een man die ontvoerd wordt in het noorden van Amerika om slaaf te worden in het zuiden. Iets waarvan in deze tijd nauwelijks meer is voor te stellen dat dit toen kon gebeuren. Maar als film stelde hij toch wat teleur. De film is vooral veel te lang, terwijl er lange tijd te weinig ontwikkeling in het verhaal zit. De film had voor mij zeker een half uur korter mogen zijn. Bovendien roept de film ook nogal heel wat vragen op. Met name over de zogenaamde vooraanstaande positie die de hoofdpersoon aanvankelijk had, en hoe hij dan van het ene op het andere moment zomaar ontvoerd kan worden, terwijl niemand schijnbaar actie onderneemt. In ieder geval wordt daar niet over gerept in de film.

avatar van Boneka
geplaatst op 28 april 2016, 16:00 uur, permalink
Half puntje er toch bij. Had hiervoor vooral kritiek over de muziek loze scenes waardoor alles een zeer deprimerend karakter krijgt, maar misschien is dat juist zijn kracht. De onduidelijkheid van het begin is bij deze tweede beurt verdwenen. De acteerprestaties van met name Lupita Nyong'o zijn indrukwekkend, met name haar betoog dat ze graag een stukje zeep wilde omdat ze zich zo vies voelde. Kippenvel moment. Enige traan wist ik dan ook niet te bedwingen.

Minder punt vond ik dat ene Brad PItt in beeld kwam als een soort reddende engel. An sich geen probleem, maar dan liever een onbekende acteur.

Film is goed in balans en zeker niet te lang. In alles een topper met wat kleine minpuntjes die te vergeven zijn!

geplaatst op 9 mei 2016, 13:34 uur, permalink
Aangrijpende film over de gruwelen van de slavernij. Dat ik dit mensonterende systeem eigenlijk niet eerder zo open en bloot in een film zag, benadrukt voor mijn gevoel dat dit een episode in de geschiedenis blijft die we liever vergeten dan herinneren (terwijl we volgens mij nog dagelijks met de gevolgen ervan geconfronteerd worden). Het einde van de film is misschien niet eens echt ongeloofwaardig maar vond ik toch tegenvallen, met een irritante rol van Brad Pitt en een ontknoping die na de beklemmende eerdere gebeurtenissen wel erg uit de lucht komt vallen. 3,5*

avatar van missl
geplaatst op 21 mei 2016, 16:36 uur, permalink
Mooie boekverfilming over een vrij man die ineens een andere naam krijgt en een slaaf wordt. Je ziet hoe het met hem gaat, wat hij moet doorstaan en zijn angst. De film neemt zijn tijd, wat prachtig is, het einde wordt er dan echter snel doorheen gepropt. Ik heb soms met ongeloof zitten kijken, kon me helemaal inleven door het goede spel van de acteurs.

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 12 juli 2016, 10:27 uur, permalink
Geen fan van het regiewerk, best vervelend camerawerk dat me ook al opviel in Shame. The big picture wordt meer dan ééns uit het oog verloren, is één van de redenen dat me ervan weerhoudt om mee te leven met die film, terwijl je dat wel moet doen met zo een film.

avatar van W.V.
geplaatst op 16 augustus 2016, 15:09 uur, permalink
Had veel meer van de film verwacht, maar wat ik zag was een welliswaar meeslepend, maar veel te fragmentarisch in beeld gebracht verhaal. Ik heb me kapot geeergerd aan de rol van Pitt, zo groot was zijn rol niet hadden ze nou niemand anders voor die kleine, maar cruciable rol? Nyongo speelt de pannen van het dak en kreeg terecht een oscar, maar de rest van de cast, laat ik het houden op gemiddeld.
Is er nog wat positiefs over deze film te melden, jawel, de muziek, die vond ik geweldig. De muziek samen met het acteren van Nyongo maakt dat de film nog eend rie krijgt.