12 Years a Slave (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Steve McQueen
met Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender en Lupita Nyong'o

Noord-Amerika negentiende eeuw. Solomon Northup (Ejiofor), een ontwikkelde zwarte man met een talent voor muziek, woont met zijn vrouw en kinderen in Saratoga, New York. Op een dag wordt hij ontvoerd en verkocht als slaaf. Niemand luistert naar Solomon wanneer die beweert een vrij man te zijn. Terwijl hij de gruwelheden van het leven als een slaaf moet ondergaan, droomt hij van een terugkeer naar huis.

495 BERICHTEN 105 MENINGEN
geplaatst: 19 maart 2016, 15:10 uur [permalink]
Wel een indrukwekkend verhaal over een man die ontvoerd wordt in het noorden van Amerika om slaaf te worden in het zuiden. Iets waarvan in deze tijd nauwelijks meer is voor te stellen dat dit toen kon gebeuren. Maar als film stelde hij toch wat teleur. De film is vooral veel te lang, terwijl er lange tijd te weinig ontwikkeling in het verhaal zit. De film had voor mij zeker een half uur korter mogen zijn. Bovendien roept de film ook nogal heel wat vragen op. Met name over de zogenaamde vooraanstaande positie die de hoofdpersoon aanvankelijk had, en hoe hij dan van het ene op het andere moment zomaar ontvoerd kan worden, terwijl niemand schijnbaar actie onderneemt. In ieder geval wordt daar niet over gerept in de film.

avatar van Boneka
geplaatst: 28 april 2016, 16:00 uur [permalink]
Half puntje er toch bij. Had hiervoor vooral kritiek over de muziek loze scenes waardoor alles een zeer deprimerend karakter krijgt, maar misschien is dat juist zijn kracht. De onduidelijkheid van het begin is bij deze tweede beurt verdwenen. De acteerprestaties van met name Lupita Nyong'o zijn indrukwekkend, met name haar betoog dat ze graag een stukje zeep wilde omdat ze zich zo vies voelde. Kippenvel moment. Enige traan wist ik dan ook niet te bedwingen.

Minder punt vond ik dat ene Brad PItt in beeld kwam als een soort reddende engel. An sich geen probleem, maar dan liever een onbekende acteur.

Film is goed in balans en zeker niet te lang. In alles een topper met wat kleine minpuntjes die te vergeven zijn!

geplaatst: 9 mei 2016, 13:34 uur [permalink]
Aangrijpende film over de gruwelen van de slavernij. Dat ik dit mensonterende systeem eigenlijk niet eerder zo open en bloot in een film zag, benadrukt voor mijn gevoel dat dit een episode in de geschiedenis blijft die we liever vergeten dan herinneren (terwijl we volgens mij nog dagelijks met de gevolgen ervan geconfronteerd worden). Het einde van de film is misschien niet eens echt ongeloofwaardig maar vond ik toch tegenvallen, met een irritante rol van Brad Pitt en een ontknoping die na de beklemmende eerdere gebeurtenissen wel erg uit de lucht komt vallen. 3,5*

avatar van missl
geplaatst: 21 mei 2016, 16:36 uur [permalink]
Mooie boekverfilming over een vrij man die ineens een andere naam krijgt en een slaaf wordt. Je ziet hoe het met hem gaat, wat hij moet doorstaan en zijn angst. De film neemt zijn tijd, wat prachtig is, het einde wordt er dan echter snel doorheen gepropt. Ik heb soms met ongeloof zitten kijken, kon me helemaal inleven door het goede spel van de acteurs.

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 12 juli 2016, 10:27 uur [permalink]
Geen fan van het regiewerk, best vervelend camerawerk dat me ook al opviel in Shame. The big picture wordt meer dan ééns uit het oog verloren, is één van de redenen dat me ervan weerhoudt om mee te leven met die film, terwijl je dat wel moet doen met zo een film.

avatar van W.V.
geplaatst: 16 augustus 2016, 15:09 uur [permalink]
Had veel meer van de film verwacht, maar wat ik zag was een welliswaar meeslepend, maar veel te fragmentarisch in beeld gebracht verhaal. Ik heb me kapot geeergerd aan de rol van Pitt, zo groot was zijn rol niet hadden ze nou niemand anders voor die kleine, maar cruciable rol? Nyongo speelt de pannen van het dak en kreeg terecht een oscar, maar de rest van de cast, laat ik het houden op gemiddeld.
Is er nog wat positiefs over deze film te melden, jawel, de muziek, die vond ik geweldig. De muziek samen met het acteren van Nyongo maakt dat de film nog eend rie krijgt.

avatar van RuudC
geplaatst: 2 december 2016, 15:23 uur [permalink]
Nu volg ik Hollywood de laatste jaren wat minder, zeker wanneer het gaat om de acadamy awards. Ik vind horror en sci-fi veel interessantere genres. Natuurlijk heb ik wel meegekregen dat de organisatie van de oscars nogal kritiek hebben gekregen vanuit de zwarte gemeenschap. Begrijpelijk, maar ergens ook wel wat vreemd. 12 Years A Slave is goede film, maar wat mij betreft een politieke oscarwinnaar.

Verder niets ten nadele van de film. 12 Years A Slave is een intrigerend verhaal en verdient op zich al een pluim door deze zwarte pagina van de Amerikaanse geschiedenis te belichten. Er zitten wel wat verplichte nummers in, zoals de lijfstraffen, de verkrachtingen en het uiteenscheuren van families. McQueen brengt het wel heel sterk in beeld. Alles klopt er eigenlijk wel aan: de decors, de muziek, het acteerwerk (Fassbender, wow). De tijd vliegt voorbij. Het is dan ook een heftige geschiedenis waarbij het erg eenvoudig is om met de hoofdpersoon (en de andere slaven) mee te leven. Het gemak waarmee sommige mensen gedood worden is schokkend om te zien.

Toch mis ik net dat ene, onverklaarbare deeltje dat de film tot grotere hoogtes moet doen stijgen. Het grijpt me net niet helemaal bij de strot. Het is dan ook dat deeltje wat het verschil zou moeten maken tussen wel of niet een oscar. Desondanks is 12 Years A Slave een aanrader. Een film die precies op tijd is, wat betreft de actuele situatie waarin het almaar slechter gaat met de mensenrechten.

geplaatst: 25 januari, 17:35 uur [permalink]
Goede film. Had wel iets korter mogen zijn of misschien nog wel harder.

avatar van Virginiaauroa
geplaatst: 31 januari, 21:41 uur [permalink]
Hele mooie film.

avatar van Night's Watch
geplaatst: 1 februari, 20:46 uur [permalink]
Alles ziet er schitterend uit in de film, ongelofelijk realistisch. De sterke acteerprestaties van de gehele cast versterken dit alleen maar. Maar toch kan de film mij helaas niet 'pakken' zoals een film als deze hoort te doen en dan is 12 years a slave een lange zit. drieënhalve ster.

geplaatst: 12 februari, 00:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film heeft me echt geraakt. Hieraan zal ik de komende tijd nog vaak aan herinnerd worden. Als een film dat met me doet, dan kan ik alleen maar 'chapeau' zeggen. Hoewel de echte gruwelijke scenes beperkt zijn in aantal is er een constante sfeerschepping dat het steeds kan gebeuren. Getuige daarvan het ellenlange staan bengelen van Solomon aan de koord of het steeds overheersende gevoel van "nu gaat hij serieus klop krijgen". Het is een emotionele film, maar geen sentimentele film die bulkt van de clichés of happy endings. Zo was ik 'tevreden' dat bijvoorbeeld Patsey gewoon achterblijft.
Hier en daar kon je in de hoofden kijken van de plantagehouders waarom ze hun gedrag als normaal bestempelen. Dit was gewoon de normaalste zaak van de wereld in die tijd in die regio. De link met calvinisme/protestantisme/christendom werd ook duidelijk gelegd (maar dan ook weer niet te veel). De kwaliteit van deze film zit in zijn subtiliteit. Steeds aanwezig, niet overheersend.

Qua acteerprestaties niets dan goed. In de eerste plaats voor Fassbender. Ook Nyong'O en Elijofor deden het uitstekend. Pitt vond ik dan weer jammer, dat was overbodig en misschien koos men beter voor een onbekende acteur. Doet me denken aan Tree of life (waar ik hetzelfde dacht over Sean Penn). Het is ook niet dat Pitt de film naar de kassa moet doen leiden. Daarvoor is de film té sterk en staat hij meer dan voldoende zijn mannetje om te score zonder uithangbord.

De marteling van Patsey werd uitstekend in beeld gebracht. Idem met de scene toen ze een fles tegen haar hoofd kreeg. De vernedering, het misprijzen, ... het raakte me tot diep in mijn binnenste. Uitstekende film!

avatar van woeler82
geplaatst: 13 maart, 00:37 uur [permalink]
Vandaag pas voor het eerst gezien, terwijl ik die film al 1 1/2 jaar al heb dacht ik
De film doet me denken aan de " Negerhut van Oom Tom" die in jaren 50 is verfilmd.
Deze is dan moderner, maar neemt niet weg, dat ik hem vergelijk.
De film vindt ik prachtig , de gruwel die je zag is niet in volle glorie te zien, maar hoef ook niet,
ik vond het zo al erg genoeg.
Ik wilde eigenlijk de film een 5 geven, maar het einde is misschien wat kort gehouden, dus nou een 4

avatar van IH88
geplaatst: 20 mei, 13:07 uur [permalink]
12 Years a Slave

Fantastische film die de slavernij op indrukwekkende en nietsontziende wijze laat zien. Regisseur Steve McQueen neemt zijn tijd om het verhaal van Solomon Northup te vertellen en laat de beelden en de acteurs het werk doen. McQueen laat de gruwelijkheden expliciet zien en vooral Ejiofor en de weergaloze Nyong’o krijgen het zwaar te verduren.

Maar McQueen vergeet het verhaal nooit uit het oog en weet de gruwelijke reis van Solomon meeslepend te maken. Een gewone man die tot slaaf gemaakt wordt en zijn gezin twaalf jaar lang niet te zien zal krijgen. Soms is een verhaal zo indrukwekkend dat je geen noodgrepen hoeft uit te halen om het boeiend te houden. Met geweldige acteerprestaties van Ejiofor, Nyong’o, Fassbender, Paulson, Cumberbatch etc. Eigenlijk verdienen alle acteur lof. Een belangrijk verhaal dat verteld moet worden.

avatar van Nicholas
geplaatst: 9 juli, 11:33 uur [permalink]
Behoorlijke film over het survival-instinct van de mens. Puike rollen van Fassbender, Ejiofor en vooral Nyong'o.

avatar van martijn011
geplaatst: vandaag om 00:07 uur [permalink]
Indrukwekkende film over de slavernij in de 19e eeuw. Toch een gigantische zwarte bladzijde in de geschiedenis van de mensheid. Niet te bevatten dat zoiets daadwerkelijk heeft plaatsgevonden en dat zwarte mensen gebruikt werden voor een soort koehandel.

McQueen heeft er gelukkig voor gekozen om het waargebeurde verhaal in al z'n rauw- en hardheid te tonen. Hij dwingt je als kijker regelmatig om gewoon weg te kijken van wat er op het scherm vertoond wordt. Gruwelijke gesel- en martelscenes waarvan je maag een paar keer ronddraait.
Niet alleen moeten de slaven lichamelijk lijden, ook geestelijk is het onmenselijk. Weggerukt van familie, behandelt worden als vee en elke minuut de angst dat je zomaar vermoord of gemarteld kunt worden.
Dat alles is erg goed in beeld gebracht door McQueen.

Feit is natuurlijk wel dat je voor zo'n veeleisende film erg goede acteurs nodig hebt. Gelukkig is er perfect gecast met als positieve uitschieters Fassbender, Nyong'o en Ejiofor.
Ik ga het boek maar eens opzoeken en lezen, ben er wel nieuwsgierig naar geworden na het zien van deze prima film.
Vier dikke sterren.