12 Years a Slave (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Steve McQueen
met Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender en Lupita Nyong'o

Noord-Amerika negentiende eeuw. Solomon Northup (Ejiofor), een ontwikkelde zwarte man met een talent voor muziek, woont met zijn vrouw en kinderen in Saratoga, New York. Op een dag wordt hij ontvoerd en verkocht als slaaf. Niemand luistert naar Solomon wanneer die beweert een vrij man te zijn. Terwijl hij de gruwelijkheden van het leven als een slaaf moet ondergaan, droomt hij van een terugkeer naar huis.

avatar van Kondoro0614
Basto schreef:
Kijk Adio Zio Tom als je een realistisch beeldvan die periode wilt zien. Op elk vlak 100 keer beter

Lijkt me ook niet zo moeilijk met de label Documentaire.

avatar van Basto
Kondoro0614 schreef:

Lijkt me ook niet zo moeilijk met de label Documentaire.

Maar het is geen echte documentaire.

avatar van Kondoro0614
Basto schreef:

Maar het is geen echte documentaire.

Maakt me aardig nieuwsgierig.. Binnenkort maar even opzoeken dan ..

avatar van darlynhailey
aangrijpend en mooi verhaal over de gruwelen die een slaaf moet doorstaan
echte aanrader

avatar van Lovelyboy
Sin? There is no sin. Man does how he pleases with his propertie.

Ronduit ontnuchterende, keiharde en realistische film van McQueen, bekend om zijn grauwe realistische en lelijke manier van brengen, naar het bekende boek van Northup zelf die op enkele details prima gevolgd wordt.

Bizar verhaal over de redelijk welgestelde musicus die er ingeluisd wordt en vervolgens verhandeld naar het zuiden, waarna de ene schokkende situatie de andere opvolgt. Dat het leven van een neger weinig tot niets voorstelt is onontkoombaar, hoe Northup vol houd en zich niet laat breken is op het ongelooflijke af. Keiharde scenes zoals Eliza snijden door merg en been, zo ook de behandeling van Patsy die het slachtoffer wordt van een enorme machtsstrijd tussen Epps en zijn vrouw. Ik herhaal nogmaals dat het bizar is te zien hoe er met de levens van die mensen werd omgegaan. Een parallelle gedachten met de behandeling van de Joden is niet ver weg en vooral de term 'ontmenselijking' lijkt centraal te staan. Surrealistisch is de ruzie met Tibeats en de bijna geslaagde lynchpartij waar men hem gewoon laat hangen. Northup is eigendom van Ford dus mag Tibeats hem niet zomaar om zeep helpen maar de moeite van de lijn door kappen is een neger kennelijk dan weer niet waard. Koddig, bijna komisch, zijn bepaalde momenten met Epps. Het moment waar hij, beschonken al glijdend en vallend in de varkensstal achter, Northup aan zit. Ronduit bijzondere scene waar vooral Fassbender veel vrijheid kreeg voor invulling lijkt me.

Centraal staat toch de algemene toon die McQueen in de film weet te liggen. Het bijzondere aan al die spot, hoon en slechte behandeling is dat het nergens geforceerd overkomt, maar juist bijna normaal. Als kijker verbaas je je maar besef je tegelijk ook dat dit voor die mensen normaal was. Die intentie wordt uitermate goed benaderd met de quote dat een man doet met zijn eigendom wat hij wil, aldus Epps. De veroordeling van al het getoonde is dan ook wat mij betreft niet karaktermatig maar eerder van ideologische aard, iets dat kracht bijgezet wordt met alle wijsheden uit de bijbel. Men lijkt echt in hun recht te staan door zo te handelen met uitzondering van Ford die iets meer empathie heeft, maar ook niet meer dan dat.

Ejiofor, die ik nagenoeg niet kende voor deze film, is meer dan prima. Het zijn echter Nyong'o en vooral Fassbender die echt de sterren van de hemel spelen. Nu is Leto, die dat jaar de beste bijrol won voor zijn rol in de Dallas Buyers Club, ook begrijpelijk, toch vind ik Fassbender als de keiharde plantage-eigenaar Edwin Epps memorabel te noemen. Daarnaast heb ik altijd een zwak voor Paul Dano die zijn rol iets extra's meegeeft en hier ook weer een kwal/engerd eerste klas speelt. Dan de niet te vergeten soundtrack van Zimmer die al de gebruikelijke Zimmer ingrediënten heeft en meer dan prima is.

12 years a slave is een keiharde slap in the face die niet voor ieder geschikt is, maar wel een bijzonder realistische en harde inkijk geeft in de geschiedenis van de slavernij. De film biologeert, schokt, verbaasd en boeit. Topfilm ondanks het einde dat licht geforceerd aanvoelt met de hereniging met familie.

na het zien van deze film sta je er toch even bij stil hoe de mensen onterecht worden mishandeld.
de film maakt duidelijk hoe het vroeger ging met de (negers) anders kleuringen. Northup was een goeie muzikant hij speelde namelijk viool. Mqueen heeft de film mooi op het screen uitgebracht vergelijken met het boek, alle details zijn er hoe de slavernij en de werk/verkoophandel er aan toe ging.

avatar van Black Math
Met alle Black Lives Matter protesten is dit natuurlijk een zeer toepasselijke periode om deze film te zien. Momenteel leef ik ook op een toepasselijke locatie, namelijk in het Zuiden van de VS, waar deze film grotendeels plaatsvindt.

De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Solomon Northup en na op internet over zijn leven gelezen te hebben, is duidelijk dat deze film zijn boek vrij nauwgezet volgt. Het resultaat is een film die indrukwekkend en afschuwwekkend is wat gebeurtenissen, waar zwarte mensen op alle manieren misbruikt en mishandeld worden, en waar iedere zwarte mens op zichzelf stond om te overleven. Dit culmineert in het hoogtepunt van de film waarin de hoofdpersoon opgeknoopt aan een boom hangt, maar nog wel net zijn tenen op de grond kan zetten, terwijl om hem heen het leven gewoon doorgaat.

Het probleem dat ik vaak met dit soort films, waaronder ik ook met holocaustfilms schaal, heb is dat het inderdaad allemaal indrukwekkend is qua gebeurtenissen, maar dat dat nog niet automatisch een goede film maakt. Hier wordt er veel waargenomen, maar weinig gecreëerd, wellicht afgezien van de genoemde scène. Niettemin is de toon van de film goed, het is natuurlijk zwaar dramatisch, maar zeker niet overdramatisch, wat een averechts effect zou hebben gehad, waardoor ik op 3* uitkom.