12 Years a Slave (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Steve McQueen
met Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender en Lupita Nyong'o

Noord-Amerika negentiende eeuw. Solomon Northup (Ejiofor), een ontwikkelde zwarte man met een talent voor muziek, woont met zijn vrouw en kinderen in Saratoga, New York. Op een dag wordt hij ontvoerd en verkocht als slaaf. Niemand luistert naar Solomon wanneer die beweert een vrij man te zijn. Terwijl hij de gruwelheden van het leven als een slaaf moet ondergaan, droomt hij van een terugkeer naar huis.

avatar van Filmhoek.nl
12 Years a Slave is een heftige film met geweldige talenten. Chiwetel Ejiofor bewijst dat hij alles in zich heeft om een film te dragen en Michael Fassbender is weer een genot om naar te kijken. Steve McQueen weet prachtige beelden uit Louisiana te combineren met de harde realiteit waarin zijn personages zich begeven. Hij toont zijn hoofdpersonage niet als held, maar een mens die het zwaar te verduren heeft en blijft hopen op een betere uitkomst. 12 Years a Slave vertelt een bijzonder verhaal, vol confronterende beelden en met prachtwerk van de acteurs. Na honderden jaren weet dit verhaal nog steeds een enorm effect op je te hebben.

Recensie: 12 Years a Slave (Immy Verdonschot) - Filmhoek.nl

Afgelopen week heb ik deze film gezien, tijdens mijn verblijf in Chicago. Het is een kundig gemaakte film met goede rollen van Fassbender en Ejiofor. De film vertelt het waargebeurde verhaal uit de jaren 1840 van een vrije zwarte man, een musicus uit de staat New York, die wordt overgehaald om voor een concert naar Washington DC af te reizen. Tijdens deze reis naar Washington wordt hij ontvoerd en over de grens gebracht naar een 'slave state', waar hij helse ontberingen ondergaat. Hier en daar was het een beetje langdradig, maar al met al was het een zeer goede film die de barbaarsheid van de slavernij weer eens onder ogen brengt. 4*

avatar van Brabants
Laat voorop staan dat voor mij deze film niets nieuws wist te brengen van dat wat we al wisten.

Toch is het op een eigen manier een ingrijpend relaas over de vogelvrije Solomon Northup die in ballingschap wordt genomen als slaaf. Er wordt hier niets overgeslagen van wat er in de 19e eeuw plaatsvond. Rassen segregatie, het afnemen van vrijheid, het uit mekaar rukken van gezinnen en de slavenhandel met bijhorende veilingen. Ook het verbod op de import van slaven ging gepaard met enorme waarde stijging van de `eigen` slaven. Ondanks dat zie je de haat van sommige meesters jegens `hun` slaven. Hier zie je op de katoenplantages in Louisiana dat dit gepaard ging met heftige geseling, verkrachtingen en geestelijke kwellingen. Dit alles met geen enkel vooruitzicht op verbetering van omstandigheden, waar dit bij Solomon Northup wel het geval was. Waarschijnlijk een van de weinige die het gelukt is voor de tijd van het abolitionisme.

Ontzettend goed acteerwerk van Chiwetel Ejiofor en in het bijzonder Michael Fassbender! Voor mij biedt de rol van Brad Pitt als de Canadese Bass geen enkele toegevoegde waarde in dit geheel.

avatar van mjk87
Als je koeien en varkens mag kopen, verkopen, en voor je laten werken, waarom mag dat niet met mensen?

Ik denk niet dat McQueen deze vraag zo expliciet wilde stellen – een hoop andere vragen wel, overigens- maar hij kwam wel in mij op. Het zal de rauwe manier van filmen zijn en de achteloosheid waarmee McQueen de film tot de kijker brengt. Zo was het, lijkt hij te zeggen, en zie maar wat je ermee doet. En ja, uiteraard zal hij zijn mening hebben over slavernij – het feit dat hij deze prent maakte zegt eigenlijk al genoeg- maar gelukkig wordt die mening niet te nadrukkelijk getoond. De slavernij is al erg genoeg, daar hebben we geen bestraffend vingertje van een regisseur voor nodig. Goddank!

McQueen gebruikt voor zijn slavernijfilm een waargebeurd verhaal, een verhaal dat zich uitstekend leent daarvoor door de ietwat unieke insteek en derhalve verwonder je je achteraf dat al niet eerder hier een grote film over is gemaakt. Waarschijnlijk wel door wederom die unieke insteek, want het is uitgerekend een ooit vrije zwarte man die wordt ontvoerd en tot slaaf gemaakt, door veelal boze witte mensen. Je moet maar willen als blank regisseur, als je er al de middelen toe krijgt.

Het is ook vooral de ontmenselijking die McQueen wil tonen. Als vee verkocht worden (even een gebitscontrole), naakt douchen, uitkleden voor de baas om afgeranseld te worden (maar altijd naakt). En zelfs de vriendelijkere slaveneigenaren (Cumberbatch, sterke rol en prima gekozen als wat tegenwicht) zien hen ook niet als volwaardig mens maar als bezit. Bezit waar je goed voor moet zorgen, maar bezit niettemin.

Maar het hoogtepunt van die ontmenselijking is in de beruchte zweepscène - in één lang shot opgenomen, waarbij je dat pas halverwege doorkrijgt, zoals ook Wright eens deed in Atonement. De camera blijft bewegen, we zien een slaaf naakt gemaakt en hard geslagen, en Ejiofor die dat moet doen van zijn baas. Eerst zachtjes, dan harder onder druk. We zien de vertwijfeling, we zien de mens langzaamaan wegglijden uit hem. Ejiofor speelt een heel behoorlijke rol, maar in deze ene scène is hij echt op zijn allerbest. En aan het eind van de film dan, eenmaal vrij, is hij haast geen mens meer maar onderdanig en biedt zijn excuses aan. Excuses die nergens op slaan, maar twaalf jaren slavernij doen wat met een mens. En daarmee is mijn vraag waarmee ik begon ook direct beantwoord.

McQueen vertelt dat alles in een heerlijk kabbelend verteltempo. Nergens schiet hij uit de bocht, geeft de meeste scènes exact de juiste lengte en weet altijd net genoeg shots te geven om zijn punt zeer duidelijk te maken. Zowel als verhalenverteller als regisseur van scènes is hij dus met griffel geslaagd. Denk aan de scène waarin Ejiofor aan een koord bungelt. Hij houdt de camera op één punt en blijft dat shot aanhouden tot je langzaamaan de achtergrond, de mensen, weer in beweging ziet komen. Het leven gaat door. Dat is knap en bijzonder pijnlijk om te zien. Ook die eerste afranseling, van onderaf en in één take. Allemaal heel goede ideeën, en ook nog eens goed uitgewerkt.

Daarnaast barst de film van heel mooie plaatjes, in een schitterend kleurenpalet met veel vuige tinten van groen, blauw en grijs. En je merkt dat McQueen vol ideeën zat, of dat nu een dichtslaande deur is vlak voor de camera met een arm diagonaal door beeld (mooi shot) of dat schitterend shot door de radaren van de radarboot. En sommige beelden zijn gewoon heel fraai. Alleen al al die wilgentakken, zeker dat haast modernistische schilderij in enkel geel en zwart. Het is dat Cuarón iets geweldigs deed met 3D, anders was de Oscar wel vergeven. Ook de muziek is sterk. Vaak stemmig, soms krachtig (die toeter steeds!) en verontrustend, maar altijd ondersteunend voor de beelden. Het sterkst zijn nog de gezongen stukken door de slaven die hun hart en ziel erin liggen. Bij de begrafenis bijvoorbeeld, waarin die zang steeds harder klinkt in weer één lang ononderbroken shot.

Maar de film is niet perfect. Niet elke acteur is evengoed, de rol van Brad Pitt stond me tegen (niet de rol an sich, maar vooral het bekende hoofd dat zich even mag tonen), de dialoog is soms echt tenenkrommend uitleggerig en kinderlijk -“slaven zijn mijn eigendom” en meer van dat soort dooddoeners die ik iemand in het echte leven niet snel zie gebruiken- en bovenal, wat ik met de vorige films van McQueen ook had: het is niet de som der delen. Er is heel veel moois te zien, heel veel kwaliteit, maar steeds weer glijdt de aandacht een beetje weg en weet de film nooit helemaal onder de huid te kruipen. Wellicht omdat de film te gestileerd is? Met te veel aandacht voor de onderdelen. Het zou zomaar kunnen. Ook de rol van Fassbender kon ik niet echt hebben, te karikaturaal naar mijn mening, al is het wel zijn klasse daar nog iets menselijks van te maken. Elke keer als die priemende ogen ziet, dan weet je wat hij is.

Uiteindelijk is de film dan geen meesterwerk. Het is een goede film met soms briljante scènes en vooral schitterende losse elementen, maar met net te weinig kracht en net te veel kleine beetjes die tegenstaan. Toch dik 4,0*.

Het is een verpletterende film (direct, meedogenloos en pijnlijk), dit pakkende en aangrijpende slavendrama over het donkere hoofdstuk uit de Amerikaanse (en onze) geschiedenis. De ontluisterende werkelijkheid van de slavernij wordt onverbloemd getoond. Zonder terughoudendheid laat de regisseur de onmenselijke behandeling zien, zowel psychisch als lichamelijk, en de gesel-, folter- en mishandelingsscènes gaan je door merg en been. Zelfs de beelden op de achtergrond spreken voortdurend boekdelen. Steve McQueen had de beschikking over een ijzersterke cast en Chiwetel Ejiofor is briljant: hij speelt gecontroleerd en laat op het juiste moment zijn gevoel en tranen zien. Als kijker is zijn onzekerheid (van de hoofdpersoon) voelbaar. Michael Fassbender zet een weerzinwekkende plantage-eigenaar neer. Kortom een intense en zeer belangrijke productie die ik niet snel zal vergeten.

Dit is mijn 8e film die ik 5 sterren geef.

N.B. Ik kan me voorstellen dat een groep mensen het gehad heeft met het fenomeen "zwarte piet".

avatar van Fortune
Ontzettend lang uitgekeken naar deze film maar jammer genoeg en dat was te verwachten gaat McQueen wel de conventionelere kant op. Weinig vervreemdende scenes die ik hier en daar wel had verwacht en veel minder durf dan in zijn vorige twee films.

Het is een film die je raakt en wanneer je een kloppend hart in je lijf hebt kan dat ook niet anders. Ik wil niet zeggen dat het een manipulerende film is maar het is wel het soort film waarbij je zelf onmogelijk iets anders kan doen na afloop dan zeggen dat het vroeger wel ontzettend verschrikkelijk was voor de zwarte mens maar dat weten we allemaal wel en volgens mij heeft deze film weinig nieuws getoond en naar mijn belief ging het er vroeger nog wel veel erger aan toe. Ik had alleen verwacht dat de manier van filmen van McQueen daar nog wel wat meer verandering in ging brengen maar op de mooie cinematografie en hier en daar rauwe scenes na viel het wat mij betreft allemaal mee.

Een van de laatste scenes deed me ook denken aan een scene uit Manderlay van Lars von Trier. Met wat mij betreft precies dezelfde insteek en beter uitgevoerd, iemand die dit kan beamen?

Het acteerwerk is zoals gezegd echt verbluffend goed en ben door bijna iedereen wel verrast: Dano, Ejiofor en een ontzettend intense Fassbender. Het is stijlvol gefilmd en het is een emotionele rit waardoor je jezelf een beetje slecht gaat voelen of over de mensheid of over hoe het er vroeger aan toeging maar voor de rest brengt het wat mij betreft helemaal niets nieuws wat ik jammer vind, had iets extra's verwacht van McQueen.

Ook zit er een bepaalde hypocrisie in de film en dat is dat Soloman na 12 jaar weer een vrij man is (geen spoiler, zie titel) dat al die andere slaven gewoon nog steeds slaaf zijn en daar ook gewoon werken tot hun dood. Mijn sympathie gaat dan veel meer uit naar Patsy, die op het einde daar gewoon achterblijft en de hele tijd tussen Fassbender en zijn vrouw zit. De vrije zwarte man proeft het leven van een slaaf voor 12 jaar maar proeft net zo goed het goede leven maar die andere slaven zijn voor de rest van hun leven een slaaf en er zal helemaal niets positiefs in hun leven komen. Dus je zou wellicht op het einde kunnen denken dat Solomon op een bepaalde manier belangrijker was dan de andere slaven en verpakt in een soort heroïsch verhaal waarbij een man alles wordt afgepakt en hij gaat 12 jaar door een hel en dan als hij het uitzit wordt hij weer verenigd met zijn familie. Ik had het liever abstracter gezien en zelfs niet eens het positieve einde.

avatar van Elineloves
Ontroerend, mooi en schokkend. Dat zijn de woorden die mij bijblijven na het zien van deze film. Het acteerwerk is schitterend, het tilt de film, die zijn rustigere momenten kent, naar een hoger niveau. De dialogen zijn sterk en de acteurs lijken goed op elkaar ingespeeld. Solomon, voor mij een grote onbekende, kan absoluut een dergelijk zware hoofdrol als deze dragen. Samen met Fassbender, die altijd goed lijkt te spelen, stelen zij de show.

Hoewel ik me het overgrote deel van de film af hebt gevraagd wanneer Pitt ten tonele zou verschijnen, ben ik niet teleurgesteld in zijn (kleine) rol. Ik vond de scènes met hem wel iets hebben. Iets eerlijks, puur.

Het thema is natuurlijk schikbarend en ik kon dan ook niet anders dan af en toe mijn blik afwenden, want het is zó realistisch in beeld gebracht dat het lijkt alsof je er echt bij bent. Heel indrukwekkend en intens.

Schokkend. Wat hebben wij het dan toch maar goed zeg.

avatar van Zeriel
Heftig verhaal, degelijk verfilmd. Alles ziet er fraai uit, goede acteurs, en toch bleef de film op afstand, waardoor het een lange zit werd. De film wist me gewoon niet echt te raken.
Het verhaalverloop was verder ook weinig verrassend.

Het was misschien een goed idee geweest om wat tijd te nemen om Solomons gewone burgerleven wat nader uit te werken, zodat je meer het gevoel mee zou krijgen dat hij weggerukt wordt uit dat leven. Nu zitten we al snel in de slaafmodus. De keuze voor de flash forwards aan het begin vond ik ook niet erg sterk. Evenals de flashbacks als hij gevangen genomen is. Door deze opzet is het moeilijker om direct al met Solomon mee te leven.

avatar van james_cameron
Meeslepende film, soms wat aan de theatrale kant, handelend over de succesvolle zakenman Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor), die op slinkse wijze verkocht wordt als slaaf aan de eigenaar van een katoenplantage. Weinig verrassingen qua verhaalverloop, maar de cast is indrukwekkend (vooral Michael Fassbender is subliem) en er valt te genieten van erg mooi camerawerk. Producent Brad Pitt duikt tegen het einde op in een nogal overbodig bijrolletje.

avatar van terschelling
Laten we nu niet gaan mieren........ over kleine details, of dat nu zo veel uit zou maken op zo een groot onderwerp.
Na al die jaren schaam ik me als blanke en dat zou iedereen moeten doen om iedere gedachte van racisme geen kans te geven!
Het cijfer is niet door emotie ingegeven.
De film liet mij aan het eind in gedachten achter en dat.....is waar het om gaat!

Prima thema en een zeer aardige film maar is miste toch de binding met de karakters in de film ook vond ik dat enkel de hoofdpersoon en dat meisje tekst hadden bv op de plantage en dat alle andere slaven wel in beeld kwamen maar meer als decoratie en bijna nooit iets te melden hadden. Als je in deze materie geïnteresseerd bent ga dan de serie Roots kijken die is vele male beter dan deze film , niet dat deze slecht was hoor maar er had zo veel meer ingezeten.

"Roots" (1977) - imdb.com

"Roots: The Next Generations" (1979) - imdb.com

Steve McQueen is een begenadigd regisseur; daar kan geen twijfel over bestaan. Temeer omdat hij niet bang is om zware onderwerpen op te pakken. Na een hongerstaking (Hunger, 2008) en seksverslaving (Shame, 2011) nu slavernij, gebaseerd op de memoires van Solomon Northup.

McQueen gebruikt indringende beelden om dit dieptrieste, waargebeurde verhaal over het voetlicht te brengen. De wijze waarop hij bijvoorbeeld de gewetensstrijd van Solomon laat zien, wanneer die opdracht krijgt de slavin Patsey te straffen met zweepslagen, grijpt je bij de strot. Zo maar één van de talrijke onthutsende scènes. Lof ook voor Chiwetel Ejiofor voor zijn beheerste, maar overtuigende invulling van de rol van Solomon.

Het lijdt bij mij geen twijfel dat deze film bij het uitreiken van de komende Oscars in verschillende categorieën vooraan zal staan. Terecht naar mijn mening, want het beklijvende meesterwerk van McQueen heeft alles in zich om uit te groeien tot in een monument in de filmgeschiedenis.

avatar van arno74
Mijn hoge verwachtingen waren duidelijk te hoog. Acteerwerk en beeld is uitstekend, maar het is niet een film die me de tijd deed vergeten. Soms werd het zelfs even langdradig.

De film heeft hoge pretenties, die herkenbaar zijn in het theatrale en het sentimentele, soms geforceerd door de begeleidende muziek. Voor wie het verhaal van de slavernij kent zal in deze film weinig nieuws aantreffen.

De personages waren dat, personages, en slaagden er niet in om mij mee te laten leven met het verhaal (m.u.v. de hoofdpersoon). Ze komen en ze gaan, het is zo'n film waar je toeschouwer blijft, net als die vriendelijke dame uit de film, die kijkt, glimlacht, maar verder niets doet voor de slaven.

En Brad Pitt, mooie naam misschien om tussen je cast te tonen en publiek te trekken, maar paste totaal niet bij deze film. Het script is wat zwakjes, je vliegt voor de zoveelste keer van de ene naar de andere scene, maar je hebt eigenlijk geen idee of dat de hoofdpersoon nu weken, maanden of jaren al een slaaf is.

Uit historisch oogpunt een mooie verfilming van dit waargebeurd verhaal, maar niet het meesterwerk die de hoge score op IMDB mij deed vermoeden. Geen slechte film hoor, en de pluspunten zijn door anderen hier al genoemd, maar een beetje overgewaardeerd vind ik deze film wel.

avatar van The One Ring
12 Years a Slave is met gemak de beste film die ik gezien heb over de slavernij in de Verenigde Staten. Geen van zijn voorgangers voelt zo echt aan, alsof je de pijn en het zweet kunt voelen en ruiken. En dan heb ik het nog alleen over het fysieke element, terwijl ook de psychologische marteling hier enorm inhakt. 12 Years a Slave is een waargebeurd verhaal, maar net zoveel een horrorfilm.

Knap is vooral de balans die McQueen hier vindt tussen een artistieke en een realistische stijl. Aan de ene kant heb je de gestileerde, perfecte cameravoering met vaak poëtische beelden, die erg plat ogen door het gebruik van een lange lens. Tevens zijn de dialogen erg literair en ook het acteerwerk is wat gestileerd. Aan de andere kant ogen de omgevingen authentieker dan in veel historische films (voor zover ik dat kan vertellen) en kwamen de omgangsvormen, het verhaalverloop en het fysieke en psychologische geweld enorm geloofwaardig op me over. Deze twee verschillende kanten komen perfect samen en doen denken aan een soms hallucinant, maar tegelijkertijd levensecht schilderij.

Interessant vond ik ook de ironie in het verhaal. Aan de ene kant gaat het over een man die omdat hij uit New York komt onterecht een slaaf is en we zijn blij als hij bevrijdt wordt, maar het ontgaat de film niet (hoewel Solomon wellicht wel) dat het bizar is dat hij specifiek om die reden geen slaaf is, terwijl de andere mensen die met gevangen zaten kennelijk wel een slaaf behoren te zijn. Het thema wordt er niet dik bovenop gelegd, waarschijnlijk ook omdat het boek enorm op de voet gevolgd wordt, maar 12 Years a Slave heeft zo wel een extra boeiende invalshoek die de ironie van problemen rond rassenverschillen nog eens blootlegt. Hetzelfde geldt voor de behandeling van die ene blanke slaaf.

Complimenten ook voor de casting hier, met name Ejiofor, die zowel waardigheid en wanhoop in zijn rol legt, Fassbender die bijzonder gevaarlijk is, de breekbare Nyong'o en wederom Cumberbatch die ook hier weer heel veel haalt uit een minimale rol. Één van de beste casts van het jaar.

12 Years a Slave is inmiddels frontrunner voor de Oscars, samen met Gravity. Als hij wint is hij de beste winnaar sinds No Country for Old Men.

arno74 schreef:
Voor wie het verhaal van de slavernij kent zal in deze film weinig nieuws aantreffen. (...)

(...) Het script is wat zwakjes, je vliegt voor de zoveelste keer van de ene naar de andere scene, maar je hebt eigenlijk geen idee of dat de hoofdpersoon nu weken, maanden of jaren al een slaaf is.

Ik heb enkele dingen eruit geplukt, omdat ik hierover toch ook wat kwijt wil. In wezen verraad de titel alles al "12 years A Slave". Het is van de meet af duidelijk dat zijn periode als slaaf eindig is, dus kan je wel al raden hoe het eindigt. Net daarom vond ik het niet storend/niet veel uitmaken om een besef te hebben van tijd.

Ik moet toegeven dat deze film sowieso één van de eerste films is die over dit thema handelt, in een dramatisch rustige aanpak. Zelf heb ik het gevoel naar een soort 'klassieker' gekeken te hebben, die weliswaar rustig zijn tempo heeft, misschien niet zeer vernieuwend is maar toch héél sterk. De film beklijfde mij wél, en achteraf had ik toch een 'wow'-gevoel.

Hierboven vermeld stinissen er ergens dat het wat vreemd/jammer is dat enkel het hoofdpersonage tekst heeft, maar opzich vind ik dat niet storend. Ik probeer zelden een thematiek van een regisseur te achterhalen, maar het feit dat de andere slaven niets zeggen en er maar als decoratie bij staan, is dat net niet de essentie van wat 'slaaf' zijn is?

Brad Pitt vond ik niet miscast, speelt sereen en krijgt niet meer screenplay dan nodig. Een samenhange review lijk ik vandaag niet te kunnen schrijven, maar ik heb gewoon zeer aangrijpende, sterke scènes gezien. Omdat sommigen toch stiekem spoilers zullen lezen, ga ik ze vaag omschrijven, maar de scenePlatt aan de boom en de voetjes in de modder is zo 'moeilijk' om naar blijven te kijken. Afschuwelijk, maar net zo raak. Wanneer Platt mee begint te zingen, zoveel emotie.. Ook de scène wanneer Platt verplicht wordt om de zweep hard te gebruiken is toch wel een van de sterkste scènes die ik zag. Niet alleen emotioneel, ook technisch was dit straf. Ik weet het nu niet zeker, maar het leek me zelfs een one shot te zijn, waarbij ze dan snel de littekens op de slavin haar rug moesten aanbrengen. Al zou ik de scène opnieuw moeten zien, weet niet zeker of er geen cut in ligt. Zeker indrukwekkend.

Ook de hierboven beschreven 'ironie' door The One Ring is sterk in deze film. Naast dat hij om die reden geen slaaf is, vond ik de scene ook terug te koppelen aan scène aan de boot, waarbij de ene man nog de dans ontspringt en door zijn meester terug opgeëist wordt. Platt maakt zich met haast evenveel snelheid uit de voeten

Bij deze vond ik dit een zeer sterke, beklijvende film die toch wel impact weet te maken. Maar ik wil gerust mezelf wel nuanceren omdat ik niet weet in hoeverre deze film in een soort 'rij' kan geplaatst worden die hetzelfde verhaal willen vertellen. Hoewel dat opzich niet uitmaakt: 12 Years A Slave is toch wel aangrijpend, sterk uitgevoerd.

avatar van goongumpa
Waargebeurd verhaal over een Groot Thema met ongepaste theatrale dialogen en Zimmer-muziek. Ondanks kunstzinnige fotografie (soms goed, soms niet) zijn Schindlers List en (erger) The Colour Purple niet veraf.
Wat er gebeurd is, is natuurlijk tragisch, maar dat maakt niet per se een interessante film. Ik bleef er koud bij.

avatar van Moviestar1979
Heftig, hard, confronterend en geen genade.
Meer dan 2 uur de keiharde werkelijkheid over de slavernij die gelukkig nu overal in de wereld is verboden.

De film vertelt het waargebeurde verhaal van Solomon Northup.
Deze rol wordt uitstekend vertolkt door Chiwetel Ejiofor.
Zelfs voor de acteurs was het filmen niet altijd even makkelijk.
Zo was Michael Fassbender flauwgevallen na het filmen van de verkrachtingsscène.
Brad Pitt trad aan als producent, en zijn rol als acteur is in deze film klein.
12 Years a Slave betekende overigens de 3e samenwerking tussen Pitt en Fassbender.
Zo waren ze eerder samen te zien in Inglourious Basterds (2009) en The Counselor (2013)
De 133 minuten vliegen voorbij, en laten een diepe impact achter.

De film won de zogenaamde ADAM, UPC Audience Award tijdens de film week in Amsterdam.
Merkwaardig genoeg won hij maar 1 keer de Golden Globe, en werd hiervoor 7 maal genomineerd.
Wat mij betreft mag deze film zeker een Oscar verdienen!!

4,0 *

Een mooie film, maar wel erg hard en aangrijpend. Opmerkelijk dat deze situatie ooit een feit was. De plot zit vrij goed, hoewel er af en toe wat losse eindjes inzitten. Zo hoor je ook plots niets meer over die Armsby, terwijl ik wel wil weten wat Epps ermee gedaan heeft en waarom hij Platt verraadt. Verder had ik ergens halverwege het verhaal een beetje het gevoel dat ik zowat allemaal gezien had en het dus een beetje herhalend en langdradig werd. Misschien had de film toch wat ingekort moeten zijn, want hoewel het gevoel niet lang bleef, was het toch een kleine domper.

Verder speelt Ejiofor natuurlijk de pannen van het dak en zou het me niet verbazen mocht hij daarvoor een Oscar krijgen. Ook Fassbender en eigenlijk bij uitbreiding de ganse cast speelt vrij goed.

De muziek was sfeervol en goedgekozen en hoewel je het einde wel zag aankomen was het toch 'touching'.

avatar van filmkul
Sterk aangrijpend drama. De start van de film had wat gestructueerder gekunt. Het begin springt namelijk een beetje van de hak op de tak. Daarna neemt de regisseur langer de tijd om het verhaal uit te werken en dat komt de film ten goede. Het drama wordt erg goed neergezet met mooie beelden. Ejiofor zet een ijzersterke rol neer. Ook de soundtrack is mooi gekozen. Kleine valse start, maar daarna een oscarwaardig drama. 4.0/4.5

avatar van Metalfist
I don't want to survive. I want to live

Tot mijn schaamte had ik nog niets van Steve McQueen gezien. Zijn films brachten elke keer wel wat commotie naar mijn gevoel, maar het was er nooit van gekomen om eens werk van zijn (tot nu toe) kleine oeuvre te maken. Al vraag ik me eerlijk gezegd wel af hoe zijn werk zal evolueren met verloop van tijd, want de spraakmakende thema's die hij elke keer aanspreekt (hongerstaking in Hunger, seksverslaving in Shame en nu slavernij) zullen op een bepaald ogenblik toch op geraken. Soit, het is maar een kleine kanttekening die voor de rest niet van toepassing is op 12 Years a Slave.

Dat het een harde film ging worden, dat werd al erg snel duidelijk. Ik vind het dan ook vrij onbegrijpelijk dat Kinepolis hier een KT rating aan heeft toegewezen, maar dat terzijde. McQueen haalt één van de donkerste periodes uit de geschiedenis van de mensheid boven en vertelt het waargebeurde verhaal van Solomon Northup. Een vrije man die van de ene dag op de andere ontvoerd wordt, verkocht als slaaf en er uiteindelijk 12 jaar over zou doen om terug bij zijn gezin te geraken. Op zijn minst is dit een hallucinant verhaal te noemen, maar als film werkt het minder goed dan ik had verwacht. De hardheid waar McQueen sommige scènes in beeld brengt geeft net die extra dimensie aan de film ware het niet dat het op den duur meer en meer van hetzelfde wordt. Northup gaat van de ene na de andere plantage, wordt daar geconfronteerd met de slechtste kanten van de mens en 'leeft' verder. Met een speelduur van ruimschoots twee uur vervalt de film halverwege dan ook in een wat langdradige zit. De vertelstijl van McQueen waarin hij de nodige flashbacks gebruikt heeft op zich ook geen enkele meerwaarde en de keuze om geen enkele tijdsaanduiding (met uitzondering van de situering in het begin) te gebruiken, zorgt ervoor dat je nooit echt ten volle geconfronteerd wordt met de meer dan 4000 dagen waarin Solomon van zijn vrijheid is berooft.

Onvoorstelbaar eigenlijk hoe een sterke performances hier aan zijn verbonden. De invulling van Chiwetel Ejiofor is een serieuze krachttoer die niemand onberoerd zal laten, maar ook Michael Fassbender bewijst hier dat hij één van de beste acteurs van zijn generatie is. Ik heb hem nog nooit op een mindere rol weten te betrappen. Ook Paul Dano speelt zijn beste rol ooit als opzichter Tibeats (het 'Run, Nigger, Run' nummer wordt erg effectief gebruikt) en de bijrollen van onder andere Paul Giamatti en Benedict Cumberbatch zijn erg sterk. Alleen jammer van de toevoeging van Brad Pitt. Durfde McQueen niet neen zeggen tegen Pitt omdat hij de film voor een deel produceerde? Ik zou het niet weten, maar Pitt is als Bass compleet niet op zijn plaats. Het is één van de meest interessante personages uit de film en toch weet Pitt hem niet de juiste vibe mee te geven. Had meer van hem verwacht.

12 Years a Slave is geen slechte film, zeker en vast niet. Het grote probleem is dat de film op den duur nogal herhalend wordt. Kudos voor McQueen dat hij geen enkel aspect van de slavernij uit de weg wil gaan, maar een halfuurtje korter had zeker geen kwaad gedaan. Degelijke film dus, al had ik er toch meer van verwacht.

Wauw...

En geen positieve 'wauw' maar een 'wat-is-iedereen-blind-om-deze-film-zo-hoog-te-raten-en-awards-te-geven-wauw'. Lachwekkend gewoon. Wat een ontzettend pretencieuze film die werkelijk nergens over gaat.

Hele lange camerashots die de indruk moeten wekken dat er iets indrukwekkends en belangrijks aan het gebeuren is. Vooral tegen het einde van de film als Salomon letterlijk in de camera staart. Dit moet een bedenkelijke blik voorstellen. Maar de kijker weet niet waar hij aan denkt. En in de volgende scene wordt het ook niet duidelijk. Genant en lachwekkend gewoon.

En kan iemand het verhaal navertellen? Kan ik me niet voorstellen want er is gewoon geen verhaal. Het hoofdpersonage heeft het 'medium-zwaar'; thats it. Personages worden totaal niet uitgediept en hebben geen enkele emotionele band met elkaar. De kijker heeft daardoor ook geen band met de karakters. Hierdoor is het net of je kijkt naar een soort documentaire/natuurfilm.

Ook de rol van Brad Pitt, die na twee uur ook even ten tonele verschijnt, slaat helemaal nergens op. Niets aan te merken op het acteerwerk overigens. Maar niets in de film leidt tot een gevolg. Karakters zijn initiatiefloos en de film sleept zich maar voort.

Dramatische film.

Mnee.

Volgens mij was er iemand niet zo blij na het zien van Django Unchained, daarvoor is de timing en de inhoud van deze film net iets te toevallig. Toch wist McQueen mij (net als Tarantino trouwens, maar wel om geheel andere redenen) niet te overtuigen.

12 Years A Slave is meer moraal dan verhaal. Northup is maar een kapstok om een lesje slavernij aan op te hangen. In dat opzicht is de film véél te eenzijdig. McQueen speelt het vaak erg hard, met een paar ruwe scenes, maar het verloop en keuzes van bepaalde scenes is eerder braaf te noemen. Enkel op het einde wist hij me even op een dwaalspoor te brengen (dacht eigenlijk dat z'n vrouw hertrouwd was, de goede afloop vond ik daarom nog wel geslaagd), verder verloopt de film zoals ik vooraf wel verwacht had.

De film loopt door een hoop bekende gezichten, beetje raar om ze in allerlei bijrollen voorbij te zien komen. Dano, Pitt en Giamatti zijn allen fijne acteurs, maar vond ze niet echt veel toevoegen. Gelukkig doet Fassbinder dat wel. Gemene rol die de film de nodige flair geeft. Ejiofor vond ik eerder ongelukkig, al kan dat evengoed aan z'n rol gelegen hebben. Moet vooral alles ondergaan, veel meer dan een getergde blik zien we dan ook niet van hem.

McQueen's stijl past verder wel bij de film. Vooral via de soundtrack weet hij soms een nare sfeer in de film te leggen. Zeker de scene waar Ejiofor de hele tijd opgeknoopt op de tippen van z'n tenen moet zien te overleven is gortig. Het aangedikte gegorgel en het getap van z'n voeten gonst de hele scene door, terwijl iedereen zonder omkijken voortgaat met z'n eigen leventje. Beste scene van de film wat mij betreft.

McQueen legt gelukkig nog wel wat nuance in z'n film. De meedogenloze blanke slavendrijvers worden afgezet tegen de vaak egoistische overlevingsdrang van de zwarten, waarbij beiden niet best uit de verf komen. Toch is het als boodschap eerder aan de zwakke kant, beetje open deuren intrappen.

Vond het allemaal wat te dik aangezet. Puur als verhaal zou McQueen véél subtieler omgesprongen moeten hebben met het leven van Northup, als moraal vind ik niet interessant genoeg. Rest een film die te lang duurt, af en toe naar uit de hoek komt en een paar interessante rollen kent.

avatar van Karl van H.
Er zitten een paar zeer sterke typische McQueenmomenten in deze film. De door Onderhond ook al aangehaalde scène waarin Ejiofor minutenlang opgeknoopt aan een boom hangt terwijl om hem heen het plantageleven op gang komt, is er zo een en vormt met gemak het hoogtepunt van de film. Afgezien van zulke momenten, lijkt het echter niet meer dan een conventionele studiofilm te zijn die niet van gebaande paden af durft te wijken. McQueen is een begenadigd regisseur, maar je kunt je maar moeilijk van het gevoel ontdoen dat hij vaak beknot wordt door de studio waar hij zijn film voor schiet. Desalniettemin is 12 Years A Slave een heel aardige film met ijzersterk acteerwerk, maar het heeft net te weinig om 'm écht boven de middelmaat uit te tillen.

Op bepaalde momenten een behoorlijke brute, meedogenloze en meeslepende film. Echter, op de een of andere manier werd ik niet helemaal in het verhaal gezogen. Dat heeft denk ik voornamelijk te maken met de sympathie die ik zou moeten opbrengen voor de hoofdpersoon. Deze ontbrak een beetje en dat kan ik eigenlijk niet verklaren, zeker ook omdat het onderwerp van de film dat wel zou moeten doen.

Desalniettemin dikke voldoende.

De meest toegankelijke McQueen tot nu toe, maar ook meteen de minste. Probleem is dat het er allemaal simpelweg te dik bovenop ligt. 12 Years a Slave is een film die subtiliteit mist waardoor je met enige regelmaat immuun raakt voor alle ellende.

Dpodzonde, want het verhaal van de ontvoerde en verkochte slaaf Solomon Northup is ook zonder overdrijving indrukwekkend genoeg. Het is dan ook geen toeval dat op de momenten dat 12 Years a Slave wel kiest voor de nuance en Fassbender en Nyong’o samenkomen dat de film op zijn best is. Toch kan dat niet verbloemen dat ik 12 Years a Slave de dag erna alweer vergeten was. Het bewijs dat Shame en Hunger van een hele andere orde waren.

Voor een uitgebreide recensie zie: Filmmad.nl | Recensie: 12 Years a Slave (20 februari)

avatar van Norma
Dit vond ik een lastige film om te beoordelen. Een onderwerp dat bij voorbaat al aangrijpend is. Een uitstekende weergave van de sfeer. Akelige scènes die nog steeds zo nu en dan door mijn hoofd spoken. Goede acteerprestaties. Waarom de film dan toch niet helemaal is wat ik er van verwacht had weet ik niet. Ik kan niet eens goed omschrijven wat ik er dan zoal van verwacht had.
Waar het misschien een beetje wringt is dat ik de film ondanks alle genoemde sterke punten soms een beetje vond slepen; de intensiteit waarmee het verhaal wordt gebracht is niet voortdurend even krachtig. De scènes die de meeste indruk maakten waren die met de plantage-eigenaar (gespeeld door Fassbender) en zijn verschrikkelijke vrouw, angstaanjagend onberekenbaar waren die twee.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Shame is toegankelijker dan Hunger en deze is toegankelijker dan Shame. Toch wordt het Hollywoodgehalte vrij laag gehouden. De scènes die eruit springen zijn best hard en ook een aantal stille shots zorgen toch voor iets meer karakter dan opgeblazen sentiment. De ophanging van Solomon springt er voor mij torenhoog bovenuit. De film moet het trouwens van dergelijke momenten hebben. Het geeft de hoofdpersonages karakter mee dat anders afwezig was geweest.
Het einde gaat net niet uit de bocht, al zal het bij sommigen wel tranen ontlokt hebben. Dat laatste is mij niet overkomen, al moet ik toegeven dat ik blij ben met dit 'happy end'.

De cast doet het over het algemeen best goed, al had ik op basis van de trailer meer verwacht van Chiwetel Ejiofor, die eigenlijk maar één scène heeft waarin hij kan laten zien wat hij waard is. Verder moet hij vooral verongelijkte gezichten trekken. Michael Fassbender is zoals verwacht de kleurrijkste van het gezelschap, al ben ik ook wel gecharmeerd door het ingetogen spel van Benedict Cumberbatch - al heeft hij helaas een erg beperkt rolletje.

Steve McQueen houdt zich best staande - in die zin dat ik had verwacht dat Hollywood zijn stijl teniet ging doen. Ik ben niet helemaal kapot van een film als Hunger - daarvoor is het mij iets té apart - en een gulden middenweg is in mijn geval ideaal. Met een soundtrack die nooit voluit gaat en een aantal mooie, lange shots houdt hij de oprechtheid er goed in. Enkel Brad Pitt's rolletje aan het einde vind ik wat dom, het lijkt net te veel op een politiek pleidooi door een bekend gezicht.

avatar van Filmkriebel
Een echte film van wereldformaat. Die Steve McQueen is echt wel een grote regisseur. Zijn intieme stijl is nog steeds duidelijk herkenbaar al beschikte hij duidelijk over een groot budget. De scènes variëren van pijnlijk tot hartverscheurend (bvb de moeder die van haar kinderen gescheiden wordt ), en zijn ontdaan van "exploitation" elementen. Die beelden waar Efjiofor hangt te bungelen aan een boom met al die andere slaven errond die actief bezig zijn voelt zo irreëel aan, maar toch toont het aan dat slavernij toen de normale gang van zaken was. Voor mij één van de mooiste scènes van de film.

Film bekijkt ook slavernij van alle kanten; zo verliest McQueen niet uit het oog dat er ook zwarten waren die het ook goed hadden zoals die zwarte dame bij wie hij de thee mag drinken. Dat de film uiteindelijk eindigt met een happy-end is niet eens zo Hollywoodiaans als je bedenkt dat het ook werkelijk zo gegaan is. Gigantisch acteerwerk van Ejiofor en Fassbender, een smetteloze regie. Enkel de dramatische strijkers (identiek dezelfde als in Shame?) mochten hier uit. Verder zijn mijn verwachtingen zeker en vast ingelost. Ik zie deze film wel de felbegeerde Oscar voor beste film binnenslepen.

avatar van John316
Het is een grote kunst om iemand ruim twee uur een rotgevoel te geven en hem tegelijkertijd te vermaken. Dat is wat McQueen volgens mij heeft geprobeerd en wat hem bij mij is gelukt.

Er zijn bepaalde dingen in het leven, zowel vroeger als vandaag de dag, waar je als mens niet voor weg mag lopen. Film is een mooie manier om jezelf met deze zaken te confronteren en jezelf hierbij stil te zetten.

Wat mij betreft waren de vele martelscenès filmtechnisch sterk, maar soms ook overbodig en té heftig. Ik vind het verbazingwekkend dat veel mensen dat de kracht van deze film vinden, en de kritiek daarop onder de tafel schuiven onder het mom van 'zo was het in het echt ook' of 'ze volgen slechts het boek'.

Gibsons 'The Passion of the Christ' werd afgeschoten vanwege de grote mate van martelingen en geweld. Of dat 'in het echt ook zo was', mag iedereen voor zichzelf bepalen. 'Dat het boek slechts gevolgd werd' is daar absoluut ook van toepassing. Bijzonder dat de zogeheten kenners daarin kennelijk een, in mijn ogen, onbegrijpelijk onderscheid maken.

Filmtechnisch zit deze film erg goed in elkaar. In een mooie flow gefilmd, met af en toe wat rustmomenten ingebouwd, waar je mooi kunt verwerken wat je ziet en alles op een rijtje kan zetten.

Ook was de rol van God in de levens van de personages prachtig verwerkt; hoe de opzichters de Bijbel gebruikten om slaven te misleiden en hun eigen gedrag goed te praten en hoe de slaven teruggrepen op het vertrouwen op God en gerechtigheid.

Zoals ik al begon; het is een grote kunst om iemand ruim twee uur een rotgevoel te geven en hem tegelijkertijd te vermaken. Deze film heeft mij een hoop stof om over na te denken gegeven en ik ben blij dat ik hem gezien heb. Ondanks mijn twee uur durende rotgevoel!

4,5e ster.

avatar van deLeeuw
Slavernij. Een onderwerp dat in veel Amerikaanse films - in de tijd van Columbus tot aan 1865 - maar een bijkomstigheid is. Deze film stond volledig in het tegen van de slavernij zoals de VS die kende in haar latere dagen. Een onderwerp waar veel over te vertellen valt. Met brutaliteiten van landheren jegens hun 'bezit', die soms vergelijkbaar waren met de criminaliteiten die de Nazi's hebben begaan in WOII. Een onderbelicht onderwerp in de filmwereld. De film was met dit onderwerp dus redelijk boeiend maar wist me toch niet te verrassen, niet te shockeren en soms zelfs licht te irriteren.

De film komt vrij snel op gang. De overgang van vrij man tot slaaf werd zeer snel en vrij emotieloos gebracht. Kwam dat door de acteerkwaliteiten van Ejiofor? Of was dit onrecht niet het grote punt? De nadruk wordt hier in ieder geval niet te zwaar op gelegd. Blijft over: de leefomstandigheden tijdens de slavernij rond 1850. Prima dat de makers hier voor kiezen. Helaas blijft dat gedurende de lengte van de film niet heel de tijd boeiend. Op wat zweepslagen en een galg na, vond ik het enigszins lichtjes gebracht. De hoofdpersoon heeft in mijn ogen toch veel gedaan en gezegd tegen al zijn 'masters' wat zonder twijfel de dood verdiende in die tijd.
Paul Dano speelde weer lekker het irritante knulletje. Gelukkig was hij niet de ultieme bad guy in de hele film; dat staat de jongen immers niet. Nee, dat waren Fassbender en zijn vrouw. Maar alsnog vond ik deze twee figuren redelijk softe personages. Het gefrustreerde echtpaar vecht hun onderlinge ruzies uit over de rug van hun slaven (letterlijk..). Dat zorgde zo nu en dan voor spannende en onberekenbare momenten.
Het tijdsbestek van 12 jaar heb ik gedurende de film niet zozeer meegekregen. Als hij op het einde tegen zijn familie had gezegd "sorry dat ik twee weken niks van me heb laten horen", dan had ik hem geloofd. Maar goed, de titel zegt nu eenmaal wat anders, en de kids hadden in dat geval veel aardappelen gegeten.

Al met al was de film wat betreft haar drama zeker van een zwaarder kaliber. Maar iets te braaf en dragelijk als je het mij vraagt. Een bovengemiddelde film met af en toe knap acteerwerk. Hoewel vrijwel elk personage redelijk aan het oppervlak blijft. Niet uitgediept en, op de hoofdpersoon na, zonder een echt levensverhaal die voor de oprechte emotie kon zorgen bij mij als kijker.
Met dat laatste resteert me nog een klein irritatiepunt; de soundtrack. Of beter gezegd het zielige drietonige deuntje dat gedurende de hele film voor de emotie moest zorgen. Het zorgde inderdaad voor veel emotie bij mij: "irritatie". Het maakte de scenes nu niet bepaald oprecht, eerder geforceerd emotioneel.