MENU

The Counselor (2013)

2,56

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller
117 minuten / 138 minuten (extended cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Brad Pitt en Cameron Diaz

Het verhaal speelt zich af in de tegenwoordige tijd en gaat over een gerespecteerde advocaat (Fassbender) uit het Zuidwesten die denkt dat hij slim genoeg is om zich aan de drugshandel te wagen zonder in de criminaliteit te verzeilen. Maar de realiteit geeft hem al snel ongelijk. Hij probeert alles om te overleven en uit de uitzichtloze situatie te komen, maar zal hem dit lukken?

220 BERICHTEN45 MENINGEN

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 6 december 2014, 13:48 uur, permalink
De trailer van de film een dik jaar geleden, sprak mij enorm aan. Mooie beelden, even mooie cast en ik had nog wat hoop in Ridley Scott. De man die met zijn 2e film Alien mijn persoonlijke nr 1 maakte en ook nadien met titels als Blade Runner, Gladiator, Black Hawk Down en iets minder American Gangster bleef overtuigen. Maar dan is hij helemaal ontspoort. Robin Hood trok op niets, Prometheus was een gedrocht en ik had het eigenlijk moeten zien aankomen voor The Counselor.

De film oogt wel mooi en sommige acteurs doen het zeker niet slecht. Het is intrigerend om te kijken en nodigt ook weer niet uit om de film al vroegtijdig af te zetten. Na een uur bleef ik wel op mijn honger zitten en vooral bij scènes met Brad Pitt werd de sfeer er helemaal uitgezogen. Het is met Michael Fassbender in de hoofdrol dat het nog wat interessant was. Misschien ligt het aan het script? Al zijn er films met eens script van 1 A4-tje die boeiender zijn. De personages van Cruz, Diaz en Bardem zijn ook weer niet slecht. Maar er wordt enorm weinig meegedaan.

Dat levert een film op met enkele mooi, maar ook weer niet legendarische, scènes die naar meer smaken. Het is alsof je naar een film zit te kijken met net die verkeerde fragmenten om het verhaal te kunnen volgen of de hoogtepunten te kunnen zitten. Het kabbelt maar wat verder met hier en daar iets dat er uitspringt. Op het einde zit je met zoveel vraagtekens, maar dan wel niet in de goeie zin van een doorsnee open einde. Er zit te weinig dynamiek een film die anderzijds technisch er wel mag staan.

Het resultaat is een gemiddelde mooie film met meer saaie (niet per se slechte...) momenten en zonder echte climaxmomenten. Het einde is ook teleurstellend. Volgens mij een groot probleem met het script al had Ridley Scott er toch iets moois van kunnen maken. Ongelofelijk dat dit de man is achter Alien en Gladiator. Ondanks het handvol klassiekers is ook The Counselor het bewijs dat de man niet alleen verantwoordelijk is voor de goeie films in zijn palmares, maar dat hij toch telkens geluk heeft gehad met andere mensen van cast en crew die meewerkten aan de film. Die cast valt nog mee in The Counselor, maar wordt evengoed verkeerd uitgewerkt.

avatar van Fryce
geplaatst op 8 december 2014, 9:59 uur, permalink
Heerlijke film. Boeide mij van begin tot eind, mooie scenes met af toe goeie actie en lekker lopend acteerwerk.

geplaatst op 12 december 2014, 23:25 uur, permalink
Ik geef niet snel mijn mening over mijn film. Maar op Drive na, is dit wel de minst goede film die ik de afgelopen jaren heb gezien. Zitten goede scenes tussen, waar ik van kon genieten. Maar het hangt allemaal los aan elkaar. Wat mij betreft, geen aanrader. Pluspunt is nog wel de prima cast.

avatar van Tisik
geplaatst op 25 december 2014, 14:03 uur, permalink
Onverwachte meevaller. Gelukkig heb ik me niet laten leiden door de lage scores.

avatar van LPereboom
geplaatst op 26 december 2014, 20:56 uur, permalink
Ik vond deze niet geslaagd, het laat me wachten op iets dat niet komt.. sommige scenes zijn goed maar dit kan de film niet de hele tijd aanhouden. Veel losse stukken die blijven vind ik, de acteurs waren nochtans niet van de slechtste dat merkte je ook aan het goede acteerwerk. Voor mij is deze ook iets te langdradig en hoort niet bij het genre misdaad dan.

geplaatst op 13 januari 2015, 23:07 uur, permalink
Eindelijk weer eens een R. Scott film met goed uitgewerkte personages. Dat is sinds Thelma and Louise niet meer voorgekomen. Plottechnisch vind ik de film niet zo interessant, maar de uitwerking van de karakters en de haast filosofische ondertoon in combinatie met veel sterke scènes, maakt dit gezien alle lage beoordelingen een gevalletje parels voor de zwijnen. Prima alternatief op de meer gangbare gangsterfilm.

avatar van DragQueen
geplaatst op 3 februari 2015, 17:38 uur, permalink
Prima film van Scott, met een onderhoudend uitgevoerd verhaal. De aanwezige topcast acteert daarbij overtuigend. Het verhaal blijft intrigerend tot het eind. 3,5 Ster.

avatar van Insignificance
geplaatst op 18 februari 2015, 18:13 uur, permalink
Niet dat ik vooraf recensies lees of wat dan ook, maar dat deze zwaar bezette Ridley Scott film de grond in is geboord, was me natuurlijk niet ontgaan. Met dat in het achterhoofd valt het nog mee. Diaz bakt er, afgezien van een scène met een Ferrari, niks van als jachtpoes, maar het meest storende aspect zijn de alsmaar sturende en aangedikte dialogen.

Dat mag met van de pot gerukte wijsheden, het is per slot van rekening film, maar hier wordt het stilaan lachwekkend. Zelfs de lokale kroegbaas heeft er eentje. Als Ganz komt vertellen over diamanten, weet je dat hij het over de rest van de film heeft. Als ergens in het slot een kartelbaas maar door blijft bazelen, boeit dat hoe langer hoe minder.

Terwijl die speech toch een uppercut in huis zou moeten hebben. Narratief is het fragmentarisch, maar dat past bij deze kille wereld waarin je lot al snel bezegeld is en alhoewel het er veelal stroperig aan toe gaat, komt je uiteindelijk wel uit bij enkele, vaak botte scènes, waarvan een aantal best de moeite waard zijn. Verder vertilt Scott zich aan het materiaal.

avatar van Flanagan
geplaatst op 21 februari 2015, 11:48 uur, permalink
Tisik schreef:

Sluit ik mij volledig bij aan.

avatar van mayhemblik
geplaatst op 14 maart 2015, 7:35 uur, permalink
Geweldige film die spannend én grappig is en dat grappige waren voor mij enkele typetjes die soms maar even kwamen opdraven.
Ook ík ben blij dat ik me niet heb laten leiden overigens en met mijn 3***+1/2 klimt hij weer wat omhoog de score en dat is welverdiend.