MENU

The Counselor (2013)

2,54

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller
117 minuten / 138 minuten (extended cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Brad Pitt en Cameron Diaz

Het verhaal speelt zich af in de tegenwoordige tijd en gaat over een gerespecteerde advocaat (Fassbender) uit het Zuidwesten die denkt dat hij slim genoeg is om zich aan de drugshandel te wagen zonder in de criminaliteit te verzeilen. Maar de realiteit geeft hem al snel ongelijk. Hij probeert alles om te overleven en uit de uitzichtloze situatie te komen, maar zal hem dit lukken?

geplaatst op 29 maart 2014, 15:28 uur, permalink
OERSAAI

avatar van Stephan
geplaatst op 2 april 2014, 5:31 uur, permalink
Intrigerende film die het wurgkoord om de standaard Hollywood regels trekt.

geplaatst op 3 april 2014, 10:43 uur, permalink
Stephan schreef:
Intrigerende film die het wurgkoord om de standaard Hollywood regels trekt.

Eindelijk weer waardering.

avatar van mr. Prizzi
geplaatst op 6 april 2014, 0:24 uur, permalink
Ondanks dat het is volgestopt met semi-filosofische onzin en quasi moraliteit is dit een film zonder verhaal-structuur en enige diepgang. De enige scene die me kon serieus kon boeien was met de Sefardische diamant-handelaar. Voor de rest was het een oeverloze aaneenschakeling van onduidelijke plotwendingen en van (vooral) slechte dialogen die ons zogenaamd iets moesten vertellen over het drugs milieu. De twee hitech opgeklopte moordscenes hadden een bepaalde reden moeten hebben, maar het komt allemaal te vergezocht en te kunstzinnig over voor een schets over een geoliede wereldhandel waarin miljarden worden verdiend. Cameron Diaz geeft ons ook nog eens een verhaaltje over hoe slecht de wereld in elkaar zit en dat was het dan...
Jammer voor Ridley Scott maar dit was een slechte film.
Grap van Pitt over Jezus en Mexico vond ik overgens wel erg geestig.

avatar van mnrk
geplaatst op 22 april 2014, 11:15 uur, permalink
Greed really takes you to the edge, doesn't it?...That's not what greed does. That's what greed is.

Dit was toch wel een verrassende film van Ridley Scott, je zou anders verwachten van deze man...

Het verhaal wordt toch wel zo gebracht dat je toch blijft kijken waar het uiteindelijk allemaal naar toe gaat en welke keuzes er gemaakt gaan worden...

De gehele cast in deze film was dan wel van een uitstekend niveau, Cameron Diaz heeft mij zeer positief verrast en Javier Bardem zag er gewoon cool uit...

De score in deze film was ook wel op zijn plaats...
Daniel Pemberton - The Counselor (2013) - MusicMeter.nl

avatar van MarkVleuten

geplaatst op 24 april 2014, 12:51 uur, permalink
Na een half uur afgehaakt

avatar van stefan dias
geplaatst op 3 mei 2014, 10:01 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Dubbel gevoel.
Het goede, uitstekende zelfs: de film zit meteen onder en dikke, dreigende wolk en langzaam word je samen met 'the counselor' mee in het drijfzand gezogen gezogen. Een bad trip met een zwart einde waar niet aan te ontkomen valt en dat je volledig verstikt. Aan dat tempo is dus echt niks verkeerd.
Ook de vertolkingen zijn buitengewoon goed. Vooral Fassbender toont het volledige gamma emoties dat hij hier moet aanspreken met een verbluffende overtuiging. Net als Cruz trouwens.

Waar ik meer moeite mee heb: wat een aanklacht moet zijn voor smerig, losgeslagen geweld, maakt er zich zelf ook schuldig aan. Met name de twee onthoofdingen in de film, waarvan vooral de eerste uitgesponnen wordt tot een volstrekt overbodig spektakelstukje, inclusief het opmeten van de motor. Die humor is wat misplaatst. Ook bij de tweede executie, is er nog het 'at three' grapje, wat dus wel grappig is, maar ik vraag me dan af 'waarom is dit nodig?'.
Deze ambigue houding tegenover het geweld, laat een beetje een vieze smaak bij me achter.

En verder: ik wil best een paar sprongetjes meemaken in het scenario, maar soms gaat het allemaal wel heel snel en makkelijk (het ontfutselen van het wachtwoord????). Ook de allerlaatste scène (met de bankier) vraagt van mij té veel om het echt te snappen. zal wellicht aan mij liggen, maar om 'ijzersterk ineen te zitten', bevat het verhaal voor mij té veel sprongen en gaten.

Algemene tenuer, sfeer en vertolkingen maken dit wel goed. In elk geval geen film die je snel weer vergeet.

avatar van tbouwh

geplaatst op 10 mei 2014, 12:59 uur, permalink
Zit te twijfelen om deze film te gaan bekijken. Leek me wel een aardige actiethriller maar 2.55 is wel een heel laag gemiddelde. Had ik niet verwacht, de cast is toch niet de minste..

geplaatst op 10 mei 2014, 13:07 uur, permalink
Het ergste dat er kan gebeuren is dat je 2 uur tijd verliest. Ik vond dit bij vlagen briljant.

geplaatst op 17 mei 2014, 20:17 uur, permalink
De film heeft me niet gebracht wat ik ervan had verwacht.
Niet een typische Ridley Scott film, weinig actie, eerder saai.
De vertolkingen zijn anders wel goed, maar toch kon het verhaal me amper boeien.

avatar van davidz352

geplaatst op 19 mei 2014, 17:21 uur, permalink
Als je deze film kijkt in ieder geval niet de extended versie kijken! De extra scenes voegen niets toe en halen de vaart totaal uit de film.

Extended: 2.0
Theatrical: 3.5

avatar van TheDiningDead
geplaatst op 31 mei 2014, 14:37 uur, permalink
Gisteravond heb ik The Counselor bekeken en sindsdien blijft hij door mijn hoofd spoken. Hoewel ik me kan voorstellen dattie niet iedereens kopje thee is, moet ik zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben.

Op het moment dat ik meer tijd heb gehad om een aantal zaken te laten bezinken - met name de gesprekken met de diamanthandelaar en de 'jefe', die mijns inziens een centrale rol spelen, een bijna rei-achtig commentaar op de tragische ondergang van de held - zal ik me wagen aan een interpretatie.

avatar van Zeriel
geplaatst op 5 juni 2014, 13:17 uur, permalink
In het vliegtuig kon ik mijn aandacht er maar niet bij houden en was afgehaakt. Dat lag dus niet aan mij maar aan de film.
Een overkill aan sterren, die zich daar zelf ongemakkelijk bij lijken te voelen. Het voelt allemaal nogal houterig aan. De film weet ook geen enkele spanning te creëren. Ook al is alles degelijk gemaakt, en zijn er best aardige scenes te zien, als geheel schiet de film toch ernstig tekort.

geplaatst op 14 juli 2014, 23:12 uur, permalink
Typisch zo'n "het zal wel" film. Je kijkt een kleine 2 uur naar een film, maar denkt achteraf zoiets als: "Waar heb ik naar gekeken en waar ging het nou eigenlijk over".

Erg veel gepraat. En ook erg veel personen die tussendoor de actie verzorgen (de motor, de overval op de truck, etc.) waar geen enkele connectie lijkt te zijn met 1 van de hoofdpersonen. Wel is al erg snel duidelijk dat Diaz degene is die 'in control' is.
Maar wat die advocaat nu eigenlijk doet in die film, behalve enorm veel vragen stellen en steevast als antwoord te krijgen dat niemand hem kan helpen of advies geven, is me een raadsel.

avatar van Pipoo!
geplaatst op 1 augustus 2014, 23:35 uur, permalink
Zo ontiegelijk saai.

avatar van fritsy
geplaatst op 3 september 2014, 22:59 uur, permalink
Lang geleden dat ik onder een film in slaap ben gevallen.

avatar van frolunda
geplaatst op 13 september 2014, 23:48 uur, permalink
Niet al te vlot lopend verhaal over een schimmige drugsdeal die al dan wel of niet misgaat en de consequenties daarvan.Veel,op het eerste gehoor slap gefilosofeer maar naarmate the Counseler vorderde kwam er toch steeds meer lijn in de film met uiteindelijk een prima climax.Daarnaast de gebruikelijke prachtige beelden van Scott en tal van bekende gezichten waarvan Bardem me nog het beste beviel.Toch beter dan ik had verwacht naar aanleiding van de magere score op Moviemeter hier.......

avatar van Decec
geplaatst op 14 september 2014, 0:14 uur, permalink
Een redelijk drama/misdaad/thriller film...
Minder spannend verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs/actrices Penélope Cruz, Cameron Diaz,
Javier Bardem en Brad Pitt ...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 14 september 2014, 11:38 uur, permalink
Als "zakelijke thriller" of als gedetailleerde uiteenzetting van de gevaren van de handel in verdovende middelen is deze film misschien een mislukking, maar als een sombere blik op de gevaren van een verkeerde inschatting in een verkeerde omgeving vind ik dit toch wel een zeer indrukwekkende film. Je zou kunnen zeggen dat de personages die in deze film filosoferen over keuzes en de daardoor veranderde werelden wel een stuk minder realistisch zullen zijn dan èchte drugsbaronnen of tussenpersonen in het werkelijke leven, maar dat neemt het filosofische gehalte en de steekhoudendheid (voor wie daar gevoelig voor is) van hun bespiegelingen niet weg. Fassbender is (zoals gebruikelijk) perfect als het centrale personage aan wie alles overkomt, Bardem prima, Pitt matig tijdens zijn monologen maar sterk tijdens zijn laatste zelfverzekerde scènes. De beruchte scène met Diaz op de auto vond ik niet bijzonder sterk, het vrij compromisloze einde daarentegen indrukwekkend. Een film die me nog lang zal bijblijven, ook vanwege de bijna klinische manier waarop Scott het verhaal vertelt.

avatar van Aapje81
geplaatst op 14 september 2014, 12:51 uur, permalink
The Counselor is een film die ik niet meteen achter Ridley Scott had gezocht. Het is een dialogen film met incidenteel wat seks en geweld.

Zonder enige voorkennis was ik hier aan begonnen en gedurende de hele film heb ik me af zitten vragen waar ik nu eigenlijk naar zat te kijken. De dialogen zijn erg abstract maar boeien wel voldoende om te blijven kijken. Belangrijk hierbij is het prima acteerwerk van met name Michael Fassbender (toch wel de sterkste hollywood acteur van dit moment). Ook al is zijn personage niet erg goed uitgewerkt zijn performance maakt een hoop goed en is acteraf het enige wat ervoor zorgt dat ik de film geen lagere beoordeling geef.

De rest van de cast drijft voornamelijk op naamsbekendheid en charisma. Brad Pitt doet het niet onaardig en datzelfde kan ook worden gezegd van Peonopele Cruz. Barden en met name Cameron Diaz maken zich nogal schuldig aan overacteren. Met name Diaz heeft in mijn beleving toch wel haar beste tijd gehad. Ik heb haar zelden zo ordinair gezien als in deze film.

Het meest teleurstellende is echter dat het uiteindelijk allemaal te weinig aanspreekt. Wat begint als een sensuele film ontaard uiteindelijk in een hoop afstandelijkheid en nihilisme. Het deed me hier en daar nogal denken aan de boeken van Bret Easton Ellis. Als het de bedoeling was om een dergelijke sfeer neer te zetten dan is Scott daar zeker in geslaagd en heeft hij misschien zelfs een meesterwerk neer gezet maar in mijn beleving is het toch vooral een wat lange en abstracte film waarin te weinig structuur zit en teveel pretentie. Toen de aftiteling in beeld kwam voelde het totaalplaatje erg geforceerd en blijft eigenlijk alleen het goede werk van Fassbender over.

Matig

avatar van The One Ring
geplaatst op 17 september 2014, 0:27 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een jaar geleden was The Counselor nog een flink geanticipeerde film, ook door mij. Vooral Diaz werd enorm gehyped. Nu een jaar later is daar weinig van over gebleven en lijkt het hele project alweer half vergeten.

Niet zo vreemd, want het is bijna ongelooflijk hoe zo'n samenwerking van regisseur, schrijver en acteurs van dit kaliber zo'n oninteressant zooitje heeft weten op te leveren. Het eerste deel van de film bestaat uit de Counselor die besluit deel te gaan nemen aan criminele activiteiten en constant van verschillende mensen waarschuwingen krijgt dat het gevaarlijk is. Dan gaat het mis en de rest van het verhaal bestaat uit de Counselor die nog meer adviezen krijgt van steeds weer een andere willekeurige Mexicaan die hem zegt dat het spel nu toch echt voorbij is. Een paar gruwelijke moorden tussendoor moeten de boel overeind houden, maar het grootste deel van de film bestaat uit de Counselor die luistert naar advies, in plaats van dat hij het geeft. Ja, ik zie de ironie daarin, want wie kan het missen?

Ik zou het flinterdunne verhaal nog hebben kunnen accepteren als dit als pure pulp gebracht wordt, maar er wordt juist steeds maar gepoogd er via dialoog meer van te maken. Dit werkt niet om twee redenen. Ten eerste door het totale gebrek aan detail in de echte gebeurtenissen. Alles gaat mis. Niemand probeert er iets aan te doen. Dat is het. Het was interessanter geweest als de personages op zijn minst wat meer zouden handelen. Als we de Counselor aan het werk zagen in de drugskartels of als we zelfs maar een idee hadden van hoe Reiner zo rijk is geworden en zo lang in de business heeft weten te overleven ondanks dat iedereen hem als een wandelend schietschijf lijkt te beschouwen. Nee, dit wordt ons bespaart, omdat de makers te veel geloven dat handelingen toch niet helpen. Dit is een film over het Noodlot. Met hoofdletter, ja.

Dat brengt me naar mijn "ten tweede": alles ligt er duimendik bovenop. Alle mannen in deze film, buiten de Counselor, zijn enorm fatalistisch ingesteld, alsof ze al jaren weten dat ze verloren hebben, zelfs al gaat er nog niets mis. Dit levert eindeloze dialogen op over steeds hetzelfde die keihard in de kijker moeten rammen dat alles naar de hel gaat. En dat doet het dan ook. Waarna we dus nog meer uitleg krijgen over hoe alles naar die hel ging, voor het geval de kijker het gemist heeft. Om alles nog eens erger te maken wordt fatalisme hier gelinkt aan vrouwelijkheid. De mannen weten niet alleen dat hun tijd erop zit, maar ook dat vrouwen er achter zitten, want vrouwen hebben een eigen wereld en een eigen agenda. Dit wordt onderstreept door een absurde acteerprestatie van Cameron Diaz die de gehele speelduur zo boosaardig speelt dat je het gevoel hebt naar een Disneyheks te kijken. Vanaf seconde 1 wordt benadrukt dat ze de touwtjes in handen heeft en er gebeurt niets om dat ooit in twijfel te trekken. Ik hou erg van femme fatales in films, maar ze zijn alleen boeiend als ze hun spel subtiel spelen. Hier zitten we met een Javier Bardem die met haar een relatie heeft, maar niet anders over haar kan spreken dan in diepe angst.

Ja, dat leidt weer tot die beruchte autoseks-scène. Niet alleen is die voor Scott's doen enorm slecht gefilmd, het wordt allemaal ook nog een extra belachelijk doordat het ondersteunt wordt door een enorm gewichtige dialoog die serieus lijkt te betogen dat dit één van de meest sinistere dingen is die ooit door een mens waargenomen is. Bardem kan niets met de scène aanvangen, maar wie wel?

Hoe dan ook, het onderstreept allemaal de filosofie die achter deze film lijkt te zitten dat vrouwen bizarre en ongrijpbare wezens en dat ze niets anders voor hebben dan mensen van het mannelijke geslacht ten gronde te richten. Ja, er is nog Penelope Cruz, maar die wordt door iedereen hier een beetje gezien als een paria, juist omdat ze een betrouwbare vrouw is. Scott en McCarthy brengen dit allemaal met zo'n serieusheid dat het bijna plaatsvervangende schaamte opleverd. Ik heb McCarthy als schrijver hoog zitten en juist die filosofische teksten die zijn romans vaak rijk zijn maken vaak indruk. Die zijn echter vaak langer dan ze hier de tijd krijgen en bevinden zich in meestal trage boeken waarin personages met een verschillende kijk op het leven langzaam geïntroduceerd worden. Om zoiets in de vorm van een film van ongeveer twee uur gieten lukt hem niet en hij krijgt weinig hulp van Scott, die niet verder komt dan mooie plaatjes schieten. Hem wordt wel eens verweten een gladde reclamestijl te hebben. Dit is de eerste keer dat mij dit ook stoorde. Hij filmt de smerigheid en de verrotting wel, maar met een bepaalde glans van het type dat je in een autocommercial verwacht. Niets lijkt echt ruw.

The Counselor is voor niemand goed, behalve Brad Pitt die als enige voor mijn gevoel de juiste toon raakte. Zijn sterfscène is het enige goede moment. Fassbender zou bijna gemaakt zijn voor dit materiaal, maar hij heeft een saaie rol en mag alleen naar anderen luisteren. En die anderen bakken er niets van. Na deze en Gambit binnen één week gezien te hebben is Cameron Diaz ook een beetje persona non grata voor mij voorlopig. Altijd meer een degelijke dan een echt goede actrice geweest, maar man, het lijkt wel of ze steeds slechter gaat acteren.

avatar van oemoemenoe
geplaatst op 21 september 2014, 16:00 uur, permalink
Film begon en ik zag Ridley Scot staan, top! Maar na zeg een uur begon ik me een beetje te vervelen. Jammer het pakte me niet. Ik vond hem niet afgeraffeld maar het boeide me niet echt. Jammer die truck was voor mijn gevoel bijzaak terwijl in de trailer dat erg naar voren kwam. En geen actie.

Het erge aan de film vond ik er snel in verwerkt. En wat er met Pitt gebeurde konden we zelf al snel raden. Jammer.

Verder top cast

geplaatst op 30 september 2014, 20:15 uur, permalink
Goeie film waarin een advocaat een drugsdeal probeert te regelen om snel rijk te worden. De opbouw bestaat vooral uit lange dialoogscenes waarbij je goed tussen de regels door moet lezen om het verder vrij simpele verhaal te volgen. Gelukkig worden deze dialogen wel boeiend gebracht (uiteraard ook vanwege de fijne cast). Redelijk sfeervol in beeld gebracht allemaal.

Ik heb overigens de extended cut gezien.

geplaatst op 15 oktober 2014, 21:44 uur, permalink
Poeh, dit was een lange zit. Het leek me nochtans een veelbelovende film; alleen de cast al. Jammer genoeg is dit geen garantie voor succes. 'k vond het vooral een langdradige film, waar er niet zoveel in gebeurde, zeker met zo'n lange speelduur. Om de een of andere reden pakte het me niet zo. Gelukkig maakte het einde nog wat goed.
Jammer, 'k had er toch veel meer van verwacht, ondanks de regisseur en cast. 'k hoef deze dan ook niet meer terug te zien.

avatar van ambrosini
geplaatst op 20 oktober 2014, 10:02 uur, permalink
..... wat een saaie film zeg.. was er helemaal klaar mee.. elk gesprek was langdradig.. te veel gezeik.. je moet goed blijven volgen wil je het film snappen... als je geduld hebt..

avatar van bass-9

geplaatst op 22 oktober 2014, 0:30 uur, permalink
Decec schreef:
Een redelijk drama/misdaad/thriller film...
Minder spannend verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs/actrices Penélope Cruz, Cameron Diaz,
Javier Bardem en Brad Pitt ...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

Nou wat toevallig. Weer dezelfde reactie. Wat een lachertje zeg.