• 10.523 nieuwsartikelen
  • 161.625 films
  • 10.094 series
  • 29.644 seizoenen
  • 613.116 acteurs
  • 192.859 gebruikers
  • 8.962.509 stemmen
Avatar
 
banner banner

Inglourious Basterds (2009)

Oorlog / Komedie | 153 minuten
3,96 7.914 stemmen

Genre: Oorlog / Komedie

Speelduur: 153 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent

IMDb beoordeling: 8,4 (1.566.314)

Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 27 augustus 2009

Plot Inglourious Basterds

"Once upon a time in Nazi occupied France..."

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

First Lieutenant Aldo "The Apache" Raine

Shosanna Dreyfus / Emmanuelle Mimieux

SS Colonel Hans "The Jew Hunter" Landa

Staff Sergeant Donny "The Bear Jew" Donowitz

Lieutenant Archie Hicox

Bridget von Hammersmark

Private First Class Fredrick Zoller

Sergeant Hugo Stiglitz

Corporal Wilhelm Wicki

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van atropine

atropine

  • 105 berichten
  • 103 stemmen

Tarantino maakt gehakt van het WO2-fim genre wat al jaar en dag over ons kijkertjes wordt uitgestort. Door Adolf atypisch en veel te oud neer te zetten wordt je als kijker ook al niet serieus genomen, het is me allemaal wat. WO2 is hier het excuus voor 140 minuten entertainment van de bovenste plank. Dit is een bijzondere kijkervaring met spannende scene's met als hoogtepunt de zorgvuldig opgebouwde spanningsboog tussen de personages in de kelder van de kroeg. 5 sterren.


avatar van stratmans

stratmans

  • 870 berichten
  • 885 stemmen

Zalige film


avatar van DiskjockeyEast

DiskjockeyEast

  • 405 berichten
  • 342 stemmen

Zojuist nogmaals gekeken. Ik blijf me verbazen hoe briljant sommige scenes zijn opgebouwd. En dat langdradige dialogen zo worden geacteerd dat er een fantastische spanningsboog ontstaat en je ineens merkt dat je 15 minuten verder bent. Twee scenes springen er echt bovenuit. De openingsscene en de barkelder scene. Deze scenes zitten bij in het rijtje allerbeste filmscenes ooit. Christopher Walz is en blijft mijn grote favoriet. De balans tussen intellect en beestachtig wrede vent die hij in zijn personage legt geeft het karakter Hans Landa een spanningslaag dat grenst aan perfectie. Briljante film.


avatar van Fernando1993

Fernando1993

  • 10 berichten
  • 2 stemmen

schandalig dat deze film zo hoog staat. Parodie op de oorlog maken? 50 miljoen doden aan het einde van de oorlog. Niet echt iets om lollig over te doen.


avatar van LITTLEHOLLYWOOD

LITTLEHOLLYWOOD

  • 200 berichten
  • 2 stemmen

Bizarre film over WO2, soms briljant, maar evenveel veel te lange scenes die uiteindelijk heel saai worden. Cast doet het wel formidabel, het is allemaal wat boven de top, maar dat was wel de bedoeling naar mijn mening.


Inglourious Basterds is een film die begint met een van de beste en spannendste openingsscène ooit. Hans Landa ( wat een heerlijke vertolking van Waltz ) en Perrier LaPadite spelen ijzersterk en bouwen de spanning hoog op vooral, wanneer je te weten komt dat de joodse familie waar Landa naar op zoek is bij Lapadite onder zijn vloer ligt. Als Landa het te weten komt verandert hij van een ¨vriendelijke¨ vent naar een ijzige Jewhunter met slechts een blik, laat hij LaPadite´s vloer aan flarden schieten. Shosanna weet te ontsnappen en rent voor haar leven, terwijl Landa naar buiten loopt, zijn pistool op haar richt, laat zakken en zegt:

¨Au revoir, Shosanna! ¨ Nou een tot ziens was het zeker.

Wat een fantastische acteur is Waltz, je gaat echt een hekel aan Landa krijgen, maar ook keihard om hem moeten lachen. Bijvoorbeeld als hij keihard moet lachen over het verhaal hoe Bridget von Hammersmark haar been heeft ¨gebroken¨. Ik lach in een scheur, nog grappiger was in dezelfde scène dat de drie Amerikanen zich voor moesten stellen als Italianen aan Landa die blijkbaar vloeiende Italiaans spreekt en luitenant Aldo Raine ( Ook een heerlijke vertolking van Brad Pitt btw ) zegt met een zwaar, zwaar Amerikaans accent ¨Arrivederci¨, toen kon je mij echt oprapen. Dat is by far een van de meest komische scènes uit de filmgeschiedenis.

De scène in de bar toen ze wie ben ik speelde is ook fenomenaal, hoe verzin je het
Ook in deze scène loopt de spanning hoog op met vele grappige stukken en dialogen dat je niet eens merkt dat je bijna 20 minuten verder bent.

En dan een van de laatste scène in de filmzaal waar de evil lach van Shosanna op het brandende witte doek te zien is, is prachtig om te zien en te luisteren, terwijl de moffen als ratten in de val zitten en de twee Basterds Hitler en de rest van de bios neermaaien. Je moet wel ballen hebben om de geschiedenis op die manier te herschrijven, maar dat doet Tarantino op een fantastische manier.

Het einde is ook wreed, maar heerlijk als Aldo Raine een swastika in het voorhoofd van Hans Landa kerft, zodat hij als mof herkend kan worden, AU!

Van mijn kant krijgt deze zalige film veel lof en een 9 is zeker verdiend.


avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

  • 458 berichten
  • 639 stemmen

De gestoorde filmfanaat omdat jij het zo prachtig beschrijft heb ik er al weer zin in om deze vanavond voor de tigste keer te zien.

Het blijft een film met gouden scenes!


nijkerkbert schreef:

De gestoorde filmfanaat omdat jij het zo prachtig beschrijft heb ik er al weer zin in om deze vanavond voor de tigste keer te zien.

Het blijft een film met gouden scenes!

Ben benieuwd of je de film meer gaat waarderen vanavond, veel plezier.


avatar van Vidi well

Vidi well

  • 480 berichten
  • 609 stemmen

Ik zap toevallig langs en zit alweer ruim een uur geboeid te kijken. Wat een goede, grappige en spannende film is dit toch.

En Melanie Laurent… wat een prachtige vrouw. Daar blijf ik een zwak voor houden.


avatar van hdehoon

hdehoon

  • 357 berichten
  • 314 stemmen

De openingsscene is echt fantastisch, ik zat op het puntje van mijn stoel. Maar daarna ontaardt het in wat ik geweldsporno zou willen noemen. Het geweld wordt bijna verheerlijkt, terwijl de 'grap' mij ontgaat. Ik zie eerlijk gezegd nu pas op deze site dat het om een 'komedie' zou gaan.


avatar van Aazhyd

Aazhyd

  • 626 berichten
  • 293 stemmen

Tsja, de term "komedie" is altijd een lastige. Deze film is er geen van lachen, gieren, brullen, maar er zitten zeker komische stukjes in. En wil je geen geweld, dan moet je niet naar een Tarantino kijken.

Ik heb persoonlijk meer moeite met het herschrijven van de geschiedenis: een stel Amerikanen die in Europa de verzetsheld gaan uithangen.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 59000 berichten
  • 3905 stemmen

Aazhyd schreef:

Ik heb persoonlijk meer moeite met het herschrijven van de geschiedenis: een stel Amerikanen die in Europa de verzetsheld gaan uithangen.

Je hebt nota bene Life of Brian in je eigen top 10 staan

Dat is ook herschrijven van geschiedenis op komische wijze.

Het is toch heerlijk dat Tarantino de creatieve vrijheid neemt om zijn eigen geschiedenis te schrijven. Heb je Once upon a time in Hollywood al gezien? Daar doet hij hetzelfde.


Aazhyd schreef:

Tsja, de term "komedie" is altijd een lastige. Deze film is er geen van lachen, gieren, brullen, maar er zitten zeker komische stukjes in. En wil je geen geweld, dan moet je niet naar een Tarantino kijken.

Ik heb persoonlijk meer moeite met het herschrijven van de geschiedenis: een stel Amerikanen die in Europa de verzetsheld gaan uithangen.

Ja precies, in Life of Brian wordt de geschiedenis op een komische manier herschreven, in The Holy Grail ook btw.

Dus heb je moeite met de manier hoe Quentin de geschiedenis herschrijft of sowieso moeite met herschrijven, want dat lijkt me raar.


avatar van Aazhyd

Aazhyd

  • 626 berichten
  • 293 stemmen

Monty Python is overduidelijk puur humor. Inglorious Basterds heeft een aantal behoorlijke serieuze scenes (de openingsscene bijvoorbeeld al). Dat geeft toch een beetje het idee alsof je de geschiedenis wil herschrijven.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de film er niet slecht om ofzo. Maar Amerikanen nemen wel vaker in oorlogsfilms de boel over, alsof alleen Amerikanen er toe doen. Wat denk je dat de Duitsers zouden doen als er een groep ongrijpbare partizanen rond loopt? Ik hoef in Nederland alleen maar naar Putten te wijzen.

That said, vind ik die scene in het bos met de Bear Jew wel een heel sterke hoor.


avatar van Flipman

Flipman

  • 6348 berichten
  • 1065 stemmen

Lieve Medegebruikers, ik erger me groen en geel aan het feit dat Universal te weinig aandacht besteedt aan de home video uitgaven van sommige van hun films. Zo zie je tijdens The Bourne Identity slechts in de ondertitels wat de locatie van een scène is in plaats van in het beeld zelf. Die titel lagen zijn achterwege gebleven.

Dat geldt helaas ook voor Inglourious Basterds. Op Nederlandse Blu-ray releases en via streamingdiensten krijg je enkel een versie met een volledig zwart beeldscherm waar de hoofdstuktitels horen te staan. Geen Chapter One: Once Upon a Time in Nazi Occupied France of Chapter Two: Inglourious Basterds, etc. Gewoon een volledig zwart beeld met de ondertitels die ons vertellen wat er had moeten staan.

Nu is mijn vraag: is dit eveneens het geval op de 4K Blu-ray? Heeft iemand hier om de aan- of afwezigheid ervan bevestigen? Want in het laatste geval skip ik die.

Overigens, via de Britse en Amerikaanse Netflix waren de titels wel aanwezig, begreep ik.


avatar van Flipman

Flipman

  • 6348 berichten
  • 1065 stemmen

Heeft iemand enig idee?


avatar van Oekeboeke

Oekeboeke

  • 5 berichten
  • 11 stemmen

Quentin Tarantino maak altijd goede films. deze film is geen uitzondering.


avatar van redfish71

redfish71

  • 90 berichten
  • 71 stemmen

Even geen zin om lang verhaal te schrijven

Goed
Gesprekken zijn top notch, niet puntje van de stoel, maar de wereld om je heen vervaagt.
Visueel mooi, maar dat leidt niet af, verzadiging, belichting, camera positie en kleur grading is zeer goed in deze film.
Het is een leuke film met het type van Pitt als hoogtepunt met zijn absurde gedraging en accent.
Waltz zet weer een top performance neer, al begint het onderhand wel zijn type te worden en iets te cliché.
Hilarische lach tegen het einde was grappig zeker als je beseft waarom hij zo moet lachen.
Heerlijk einde!

Minder goed:
De film voelt een beetje te langzaam aan voor mij. Had 10% sneller gemogen.
De spanning komt vooral van de tegenstelling tussen de bezetter waar je ongemakkelijk onder bent en geen nee tegen kunt zeggen en 'weten ze dat ik een dubbelagent ben', of 'is mijn cover blown'. Dat werkt goed, maar meer is het niet.
Er zit geen karakterontwikkeling in zoals in Django bijv.
Fasbender leek een grote rol te gaan vervullen, maar dat viel uiteindelijk wat tegen.
Het is een film waarin elke partij zijn eigen taal spreekt. Duitsers Duits, Fransen Frans, en Amerikanen Amerikaans en Britten Engels. Prima, zo zit de wereld in elkaar, maar het is toch net iets minder impactvol als je de talen niet dusdanig goed beheerst dat je alleen de ondertitel zit te lezen. Ik beheers die talen enigszins tot goed, maar als je dan probeert de taal zelf te volgen gaat het weer net wat te snel en wordt het lastig. Dus op zich stoer dat hij het gewoon gedaan heeft, maar het heeft zijn nadeel.

Neutraal, maar wat me wel opviel:
Weinig muziek, maar als die er is maakt die indruk.

8/10