Inglourious Basterds (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Oorlog / Komedie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Brad Pitt, Mélanie Laurent en Christoph Waltz

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.

avatar van wilofski
Hmmm, een beetje een lastige film vind ik.

Uiteraard is er de prachtige Hans Landa die werkelijk de pannen van het dak speelt en waarlijk te smullen is om naar te kijken. Beter gaat apfelstrudel niet worden!.
Ook fijn is dat voor een keer de talen ook gewoon kloppen, tot op sommige grappige accenten na.

Typisch Tarantino is er uiteraard weer een rits aan prachtige dialogen, en een ruime portie heerlijk onnodig geweld is er ook bij.

En daar stopt het voor mij zo'n beetje, want atypisch Tarantino kan ik de soundtrack bezwaarlijk goed noemen en het verhaal op zich vind ik al helemaal flauwtjes. Niet dat het plot me zozeer boeit, maar het kreeg me gewoon niet mee; bij iedere scène was ik gewoon aan het wachten hoe die volledig in het honderd zou draaien waardoor de film me nergens echt wist te verrassen.

Nu ja, al bij al is dat laatste mss muggenzifterij omdat ik van Tarantino gewoon meer verwacht, ik heb me alvast verdomd goed geamuseerd.

Walter S. schreef:

Hoe kan een dieptepunt in de filmgeschiedenis met zoveel stemmen uitkomen op een gemiddelde van bijna 4 uit 5 sterren? Zou het ook gewoon aan jou kunnen liggen ipv an de film?

ja moeilijk he? ik hou bv ook van Metal muziek , terwijl een concert van de 'toppers' ook altijd is uitverkocht..
ieder zijn smaak als deze film bijna 4.0 gemiddelt scoort dan zegt dat iets over diegene dit dit goed vind, ik vind het een draak van een film, ik ben overigens wel fan van Tarantino maar vind dit echt slecht als ook zijn nieuwste Once Upon….Hollywood erg slecht is. de beste man zijn films waren duidelijk uit de beginperiode : Pulp Fiction,Jackie Brown,Kill Bill en Death Proof allemaal prima films , maar dit vind ik bagger, tevereden met de uitleg? en zo niet veel kijkplezier als je hier weer 2 uur en 20 minuten van je leven aan verspilt...

avatar van Walter S.
Tarantino met de toppers vergelijken...

Dan ben je mij kwijt.

avatar van DjFrankie
Zag fragmenten van deze film van de week. Het begin en de introductie van Bear Jew. Dacht meteen die film heb ik nog steeds niet gezien. Dus zonet bekeken.
Viel me toch wat tegen, enerzijds de dubbele verhaalllijn anderzijds veel minder actie dan ik had verwacht.
Wat het wel weer postiever maakt zoals hierboven al iemand aangaf, de verschillende streektalen, dit is echt goed gedaan en ook over nagedacht.
Maar van mij hadden er nog wel meer strikes mogen komen van bear jew.

Tarantino is een genie! Je moet wel lef hebben om de geschiedenis op zo'n manier te herschrijven, en als je dat doet, doe het dan goed! Dat doet Tarantino ook: de zwarte humor, de actie en de lange scenes; je zit op het puntje van je stoel bij de eerste scene. Waltz acteert heel goed, Pitt ook en de rest van de cast ook. Een van mijn favoriete films van Tarantino.

avatar van Walter S.
Deel 1 van Tarantino Thursday in Pathé, genieten voor de echte fan en dat ben ik. In grote lijnen wist ik het verhaal nog wel maar het was lang genoeg geleden dat ik hem zag om me niet alles te herinneren, ik denk dat dit de in totaal derde keer was dat ik hem zag.
Blijft een geweldige film, erg te gek om hem weer op het grote doek te zien!

avatar van cinemanukerke
Na Pulp fiction opnieuw een film van Tarantino die mij niet in opperste vervoering kon brengen. Daarvoor is het verhaal te fragmentarisch. Er is niet echt samenhang tussen de scenes. Elke scene staat in feite op zich. Tarantino wil kunstjes laten zien (kijk eens hoe cool ik een scene kan uitschrijven) maar vergeet de dramatiek. Wanneer tijdens die sequentie in de ondergrondse bar iedereen dood is bij die shoot out, voel ik niet mee met de personages. Dus geen betrokkenheid. Bij Tarantino is het vooral de fun dat telt. Hij is een kei in opbouw (die bar scene zit zeer goed in elkaar) maar voor we echt kunnen voelen wat hier is gebeurd zitten we alweer in een andere scene met alweer een knappe opbouw en een kwinkslag. De film is dus zeker onderhoudend en een plezier om naar te kijken maar meer is het niet voor mij. Visueel mag er hier en daar een meesterlijke scene te bespeuren (bv scene met de David Bowie song, die magistrale 'Leone' opening) zijn maar meestal is het gewoon geinig (appelstruder, Hitler met op de achtergrond het schilderij, alle scenes met Waltz, etc). Het verhaaltje is simpel (plan om Hitler en Co op te blazen, dat is het ongeveer) en de personages zijn niet meer dan een pion in het grote schaakspel van Tarantino. Een beetje zoals Radio Donna indertijd. De fun, de hits en dan poef : weg.

P8371G schreef:

''Als jij IB een goede film vind zegt dat wat over jouw slechte smaak'' maar dat jij het 1 ster geeft niet? Want jij bent dé ultieme filmkenner ofzo? Jouw mening is meer waard dan een ander?

On topic: dit is overduidelijk Tarantino's meesterwerk voor mij. Zijn dialogen zijn hier op z'n best. En wat mij betreft ook één van zijn grappigste scenes ooit (de italiaanse scene)

Toch maar weer opnieuw bekeken, de eerste keer dat ik hem zag vond ik hem een beetje saai, met praatscenes die nog een stuk langer duren dan in andere Tarantino's. Nu bleef ik een stuk meer geboeid, waarschijnlijk hield ik deze keer wat meer mijn aandacht erbij, want sommige praatscenes waren wel erg spannend (met name die in de kelderkroeg!), en er zaten een hoop boeiende karakters in.
Misschien heb ik het fout, maar ik dacht dat dit de film was waar Waltz internationaal mee doorgebroken is, en hoe, want hij speelt zijn rol fantastich, kolonel Landa is misschien wel een van mijn favoriete badguys in een Tarantino-film!
Het verhaal is een samensmelting van 2 verhaallijnen die uiteindelijk samen komen, een interessant (fictief!) verhaal wat op momenten soms iets te lang duurt, want zeker niet alle dialoogscenes waren even boeiend.
Filmstijl en muziek was als vanouds weer dik in orde, had soms het idee dat de muziek wat weg had van westerns, maar op zich sloot dit wel goed aan op de sfeer in de film. Het einde van de film was zeker een van de hoogtepunten, een knotsgekke climax waar Tarantino nog een boodschap aan wist mee te geven; hoe gevaarlijk film wel niet kan zijn. Of het nou licht ontvlambaar is, of als propaganda! Blij dat ik hem nog een keer gekeken hebt. 4,0!

avatar van Chainsaw
Dit blijft toch veruit Tarantino’s beste film. In de film is zijn handtekening uiteraard enorm duidelijk te herkennen, maar zijn iets te bekende trucjes zijn hier voor de verandering geenszins vervelend. Met Inglourious Bastards maakt Tarantino daarbij zijn meest strakke film. Waar veel van zijn films scènes veel te lang door laten gaan, heeft Inglourious Bastards eigenlijk geen grammetje vet, ondanks de best fikse speelduur. Elke verhaallijn is interessant, komisch, spannend en meestal alle drie tegelijkertijd. Neem alleen al de fenomenale openingsscène met Christoph Waltz. Waar Tarantino’s keuze voor ellenlange dialoogscènes geregeld een tikkeltje vermoeiend wordt, zit je hier bij elke scène op het puntje van je stoel. Ik bedoel, een spannender spelletje ‘Wie Ben Ik’ zie je zelden.

4,5 sterren.

Geweldige film van Tarantino. Heerlijke mengelmoes van actie, comedy, thriller, absurdisme en wat niet meer. Met voldoende typische scenes die alleen van Tarantino kunnen komen en lange dialogen met geen woord te veel. En natuurlijk mag Quintin in zijn handjes knijpen dat op het allerlaatste moment Christoph Waltz de auditie ruimte kwam binnen lopen. Want hoe geweldig Pitt de dommige Aldo Raine ook neer zet, Hans Landa steelt natuurlijk de show.

Het nadeel van dit soort Tararntino films, is dat sommige van de sterkere scenes na een eerste kijkbeurt hun dreiging kwijt zijn. Ik weet nog dat ik jaren geleden op het puntje van mijn stoel zat terwijl "Wie ben ik" werd gespeeld in het kelder-café. Als je eenmaal weet wat er gebeuren gaat, wordt dat uiteraard een stuk minder. Maar dat kan je een film natuurlijk niet kwalijk nemen. De scene blijft alsnog vermakelijk en er zijn nog meer dan genoeg andere ijzersterke scenes om van te genieten.

Het is een beetje jammer dat niet alle acteurs even overtuigend zijn, maar dat drukt de pret maar amper. Want verder doet Inglourious Basterds bijna alle goed.

avatar van schram101
Wel opvallend dat je dat zegt. Ik heb juist bij deze film dat ik die spannende scenes (de wie-ben-ik inderdaad maar zeker ook de openingsscene) iedere kijkbeurt steeds weer ongekend spannend blijf vinden. Maar dat is persoonlijk uiteraard. Krijg wel direct zin de film weer eens te zien!

avatar van Ajax&Litmanen1
schram101 schreef:

Doen. Heb de film ook een tijdje geleden nog opnieuw gezien en sluit me geheel bij je aan. Die spannende momenten blijven heerlijk ongemakkelijk en boeiend.

En ik vraag me ook af wie er volgens hem dan minder acteren. Ik vond het niveau enorm hoog.

Die barcsene... Ik vind het nog steeds een van de beste scenes op filmgebied ooit. Spanning erop, spanning eraf, spanning erop, en uiteindelijk die korte uitbarsting waardoor er opeens een geheel andere situatie ontstaat, waarin uiteindelijk de kersverse vader er toch aan moet geloven. Echt meesterlijk gedaan.

avatar van Smugmarty
Wat een kanjer deze man.
Tarantino is hier helemaal zichzelf en doet wat hij altijd doet;

-Fantastische zenuwslopende dialogen
-Karakters die overlopen van eigendunk en allure en 'over the top' in hun rol uitgelicht worden
-Heerlijke close-ups van de mimiek in ijzersterke acteerprestaties door een top cast

Niet vernieuwend, behalve het script zelf...maar dat hoeft ook niet!
Als je iets heel goed doet, sterker nog je bent hier meester in? Vooral niet proberen telkens te vernieuwen.

Rooduiteenspattende wreedheden van het ontaardse, onontkomelijk eruptie van zoete wraak, intieme close-ups en een komische zweem over het geheel uitgesmeerd als een zoetje voor bij het bitter.

Elk jaar zo'n film? Komt bij mij elk jaar in de top 3 beste film! Wauw.
Geweldig om zo een eigen draai te geven aan de geschiedenis in een oorlogs-epos a la Tarantino..

avatar van Smugmarty
Jynxter schreef:
G

Wel grappig want dat heb ik ook vaak. Ik had de film een behoorlijke poos geleden gezien maar de scenes werkte voor mij toch nog steeds!
Overigens kijk ik n=bijna nooit films tweemaal behalve die van Tarantino. Dus ondanks dat ik je goed snap kan ik bij hem toch twee keer genieten van dezelfde scenes.

Tarkus schreef:
Ik stond aanvankelijk een beetje sceptisch tegenover een nieuwe Tarantino-film, na het floppen van zijn 'Death Proof', die ik trouwens ook zelf niet zo'n succes vond.
Maar met deze prent is de echte Tarantino weer helemaal terug.
Ik ben een liefhebber van oorlogsfilms, vooral dan diegenen die gebaseerd zijn op ware feiten, en dit dan zal je zeggen... nu ja, dit is zo over de top en zo onwaar dat de film er alleen maar beter door wordt.
Ik vond deze (foute) geschiedenis wel goed gevonden en bovendien ook goed geacteerd, door iedereen, maar vooral Mélanie Laurent en Christoph Waltz zijn uitstekend.
En het is een typische Tarnatino-film, dat merk je zeker aan het einde, iedereen verwacht dat de hoofdrolspelers het er altijd goed vanaf brengen in een oorlogsverhaal, zeker als het ficte is.... niet dus... maar meer verklap ik niet...
Ik heb me prima geamuseerd met deze prent, 2,5 uur, zonder een minuut verveling.. Topprent !!!

Deze keer heb ik opnieuw genoten van deze fantastische film.
Blijft een topper deze prent.

avatar van KKOPPI
Ik had hoge verwachtingen maar deze film viel zwaar tegen. Natuurlijk ben ik topfan van de vertolking van Hans Landa, en de film begint veelbelovend. Maar uiteindelijk is de film voor mij een verzameling verhaallijnen zonder diepgang. Ik snap het idee om de verhaallijnen te combineren, maar de regisseur is daar mijns inziens niet in geslaagd. Het totaal ongeloofwaardige duitse accent van Kruger (de scène waarin haar been open ligt en Aldo zijn vinger in de wond steekt is van haar kant misschien wel het slechtste acteerwerk wat ik ooit gezien heb in een film van dit kaliber) en Pitt's irritante typetje Aldo hielpen daar niet bij.

Wat mij betreft had de focus veel meer mogen liggen op Shosanna, wat een prachtige spookachtige vertolking was dat. Maar voor mijn gevoel was dat maar 20% van de film.

avatar van MindlessAssassin
Lastig te beoordelen film..

Ik ben persoonlijk niet echt een ‘komedie-fanaat’. Sterker nog, ik vermijd dat genre als de pest. Zelden dat ik grinnik om een komedie film nog sporadischer dat ik lach.

Nou is dit geen pure komedie film en aangezien het Tarantino is zit er altijd wel het heerlijke geweld in en extreem scherpe dialogen, waardoor de film mij beter is bevallen dan verwacht. Met name Christoph Waltz als Hans Lada steelt hier de show. Ook Brad Pitt speelt hier leuk, als ‘Aldo de Apache’.

Ook moet je wel ballen hebben om dit verhaal zo te vertellen. Aangezien SW hier snel over kunnen vallen, dus dat is al één plus punt waard.

Ik vind de film oprecht moeilijk te beoordelen, vanwege mijn minachting naar komedie. En ook wederom is deze film er niet in geslaagd dat om te draaien, dus daar is de film bij mij niet geslaagd. Waar de film wel slaagt, zijn de spannende dialogen en de sterke acteerprestaties.

7.5/10

avatar van MindlessAssassin
Lastig te beoordelen film..

Nou is dit geen pure komedie film en aangezien het Tarantino is, zit er altijd wel het heerlijke geweld in en extreem scherpe dialogen. Waardoor de film mij beter is bevallen dan verwacht. Met name Christoph Waltz als Hans Lada steelt hier de show. Ook Brad Pitt speelt hier leuk, als ‘Aldo de Apache’.

7.5/10

avatar van JacoBaco
MindlessAssassin schreef:
Hier op MM staat inderdaad Oorlog / Komedie. Echter, op IMDb is het een Adventure, Drama, War. Ik zie de film persoonlijk absoluut niet als vooral een komedie. Misschien moeten we het aan QT zelf vragen, maar dan verwacht ik een antwoord dat we dat lekker zelf mogen bepalen.

In principe kan je dan zo'n beetje alle QT films zien als komedie. Het is vooral zwarte humor en zwarte komedie is geen genre. Het valt dan onder komedie of komedie wordt gewoon helemaal achterwege gelaten zoals op IMDb bij IG. Zwarte humor lijkt (soms?) een beetje grijs gebied te zijn.

Op MM wordt bij Trainspotting ook komedie vermeld. En ja, ik vind veel dingen verdomd grappig in die film. Maar zie ik het als een Drama / Komedie ? Nee. Komedies zijn voor mij films als Dumb & Dumber. En een film met zowel drama als komedie... Hmm, als het zwarte humor is dan laat ik het komedie genre achterwege.

Humor is goed toepasbaar. Net als humor in het echte leven. Maar dat maakt het echte leven nog geen komedie. Logisch toch?

Waverick schreef:

Ik heb net deze scene weer voor de 8e keer bekeken met een goeie maat van mij (over een tijdspanne van een paar jaar). Het verbaast me keer op keer weer hoe deze scene in staat is mij in m'n scherm te zuigen. Na 8 keer zou ik toch denken dat de lol er van af is. Ben er nu van overtuigd (al eerder eigenlijk ) dat dit een scene is die je jaar op jaar weer kan herkijken.

Waverick schreef:

Natuurlijk niet de meest serieuze en realistische oorlogsfilm die er is, maar dat stoort totaal niet bij deze film.
Er zitten wat nare/zielige stukken in, maar voor de rest een echte comedie!
Acteerwerk is goed, vooral Christoph Waltz springt er wat mij betreft heel hoog uit, de oscar die hij heeft gekregen voor zijn rol in deze film is dan ook meer dan verdiend en zeer terecht.

Kortom: leuke film, kijkt goed weg. (Niet de beste optie als je op zoek bent naar een serieuze, realistische oorlogsfilm)