Inglourious Basterds (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Oorlog / Komedie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Brad Pitt, Mélanie Laurent en Christoph Waltz

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.

avatar van wilofski
Hmmm, een beetje een lastige film vind ik.

Uiteraard is er de prachtige Hans Landa die werkelijk de pannen van het dak speelt en waarlijk te smullen is om naar te kijken. Beter gaat apfelstrudel niet worden!.
Ook fijn is dat voor een keer de talen ook gewoon kloppen, tot op sommige grappige accenten na.

Typisch Tarantino is er uiteraard weer een rits aan prachtige dialogen, en een ruime portie heerlijk onnodig geweld is er ook bij.

En daar stopt het voor mij zo'n beetje, want atypisch Tarantino kan ik de soundtrack bezwaarlijk goed noemen en het verhaal op zich vind ik al helemaal flauwtjes. Niet dat het plot me zozeer boeit, maar het kreeg me gewoon niet mee; bij iedere scène was ik gewoon aan het wachten hoe die volledig in het honderd zou draaien waardoor de film me nergens echt wist te verrassen.

Nu ja, al bij al is dat laatste mss muggenzifterij omdat ik van Tarantino gewoon meer verwacht, ik heb me alvast verdomd goed geamuseerd.

Walter S. schreef:

Hoe kan een dieptepunt in de filmgeschiedenis met zoveel stemmen uitkomen op een gemiddelde van bijna 4 uit 5 sterren? Zou het ook gewoon aan jou kunnen liggen ipv an de film?

ja moeilijk he? ik hou bv ook van Metal muziek , terwijl een concert van de 'toppers' ook altijd is uitverkocht..
ieder zijn smaak als deze film bijna 4.0 gemiddelt scoort dan zegt dat iets over diegene dit dit goed vind, ik vind het een draak van een film, ik ben overigens wel fan van Tarantino maar vind dit echt slecht als ook zijn nieuwste Once Upon….Hollywood erg slecht is. de beste man zijn films waren duidelijk uit de beginperiode : Pulp Fiction,Jackie Brown,Kill Bill en Death Proof allemaal prima films , maar dit vind ik bagger, tevereden met de uitleg? en zo niet veel kijkplezier als je hier weer 2 uur en 20 minuten van je leven aan verspilt...

avatar van Walter S.
Tarantino met de toppers vergelijken...

Dan ben je mij kwijt.

avatar van DjFrankie
Zag fragmenten van deze film van de week. Het begin en de introductie van Bear Jew. Dacht meteen die film heb ik nog steeds niet gezien. Dus zonet bekeken.
Viel me toch wat tegen, enerzijds de dubbele verhaalllijn anderzijds veel minder actie dan ik had verwacht.
Wat het wel weer postiever maakt zoals hierboven al iemand aangaf, de verschillende streektalen, dit is echt goed gedaan en ook over nagedacht.
Maar van mij hadden er nog wel meer strikes mogen komen van bear jew.

Tarantino is een genie! Je moet wel lef hebben om de geschiedenis op zo'n manier te herschrijven, en als je dat doet, doe het dan goed! Dat doet Tarantino ook: de zwarte humor, de actie en de lange scenes; je zit op het puntje van je stoel bij de eerste scene. Waltz acteert heel goed, Pitt ook en de rest van de cast ook. Een van mijn favoriete films van Tarantino.

avatar van Walter S.
Deel 1 van Tarantino Thursday in Pathé, genieten voor de echte fan en dat ben ik. In grote lijnen wist ik het verhaal nog wel maar het was lang genoeg geleden dat ik hem zag om me niet alles te herinneren, ik denk dat dit de in totaal derde keer was dat ik hem zag.
Blijft een geweldige film, erg te gek om hem weer op het grote doek te zien!