Inglourious Basterds (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Oorlog / Komedie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Brad Pitt, Mélanie Laurent en Christoph Waltz

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus (Mélanie Laurent) getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa (Christoph Waltz). Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van Lt. Aldo Raine (Brad Pitt) wraak op de nazi's. De groep die bij de vijand bekend staat als 'The Basterds', zaait angst door de nazi's op brute wijze te vermoorden. Met de hulp van de Duitse actrice Bridget von Hammersmark (Diane Kruger) ondernemen ze een missie om de leiders van het Derde Rijk uit te schakelen bij een Duitse filmpremière in het filmtheater van Shosanna Dreyfus, waar ook Shosanna zelf haar kans schoon ziet om wraak te nemen...

5490 BERICHTEN 209 MENINGEN
avatar van Oliveri
Deze film bevat enkele goeie tot zeer goeie verhaallijnen, m.n. de openingsscene is werkelijk geweldig en enorm spannend. Het griezelig enge (lees fantastisch) acteerwerk van Christoph Walz als nazi-jager Hans Landa houdt je echt aan de buis gekluisterd (overigens wel jammer dat deze Landa een fictief figuur bleek te zijn).
Ook een pluspunt is dat ieder zijn eigen taal sprak, dit kom je zeker niet vaak tegen.

avatar van martijn011
Na de zoveelste herziening weer helemaal overtuigd dat dit de beste film van Tarantino is. Ik heb de film bij de release tweemaal in de bioscoop gezien en tweemaal enorm genoten. Na een aantal jaren zonder herziening vond ik het toch weer tijd worden om dit meesterwerk op te zetten.

De openingsscène alleen al is een meesterwerkje op zich. De spanningsopbouw is fenomenaal en de climax is perfect uitgevoerd.
Toch moeten er ook enorm veel credits naar Christopher Waltz gaan. Deze rol is echt een van mijn favoriete rollen ooit. Hij zet in die kleine drie uur een personage neer waar je eigenlijk niet van mag houden, maar je toch eigenlijk vaak om moet lachen. Ondanks dat Waltz deze rol hierna vaak heeft geïmiteerd, blijft dit toch zijn beste rol.

Brad Pitt kan niet in z'n schaduw staan eigenlijk, maar zet met luitenant Aldo Raine toch wel een vermakelijk karakter neer. Hij misstaat niet in de film.
Alhoewel de film enorm veel dialoog bevat blijft het me altijd boeien. Het verhaal zit dan ook strak in elkaar en werkt toe naar een enorme finale die me elke keer weer fascineert. Ook compimenten voor de geweldige muziek.

Dit blijft toch echt een van m'n favoriete films en m'n vijf sterren blijven dan ook stevig staan.

Fantastische film!

Zeker 5,0 sterren waard en hoort zeker in de top 250 thuis. IJzersterke monologen/dialogen, lekker wat actie en je wordt er zo in meegesleept.

Brad Pitt is geniaal als Aldo Raine. Vooral die scene dat hij Italiaans moet praten met zo'n Amerikaans redneck/texas accent.
Christoph Waltz vertolk de 'antagonist' Hans Landa die je eigenlijk gewoon niet kan haten omdat hij zo koel en geniaal is. Een van zijn beste rollen ooit.

Deze film staat zeker in mijn persoonlijke top 10 en is een echte aanrader.

avatar van Zwolle84
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Absoluut niet slecht, maar wel een van de mindere Tarantino's.

In het begin is het allemaal nog genieten geblazen. Die prachtige Leonesce (heb je hem weer...) openingsscène, de geweldige acteerprestaties van Waltz en Laurent, het vermakelijke groepje Basterds met smeerpijp Eli Roth in z'n element. Heerlijk.

En die kelderscène ben ik ook steeds meer gaan waarderen. Vond ik hem eerst saai, inmiddels kan ik de suspence-opbouw erg waarderen. Daarna gaat het echter fout en dwalen m'n gedachten bij elke herziening weer af. Die hele aanloop naar de grote bioscoopslachting is een ontzettend saai stukje cinema. De dan allang niet meer interessante dialogen blijven maar doorgaan en doorgaan en er hadden gerust hele stukken uitgeknipt mogen worden.

Daarnaast - of misschien wel daardoor - is dit ook de eerste Tarantino waar ik me aan zijn maniertjes erger. Door maar een beetje in te zoomen op biertjes die worden getapt, slagroom dat van een schaaltje wordt geschept en schoenriempjes die worden losgemaakt, ben je niet direct een Leone. Daarnaast mis ik hier een karakteristiek sterke Tarantino-soundtrack.

Nu focus ik in verband met m'n verlaging van een 8 naar een 7 even op de negatieve punten; het blijft bovenal een erg leuke film die bovendien zeer mooi geschoten is. Had hij echter een halfuurtje korter geduurd, dan was het een echt goede film geweest.

avatar van Flipman
Bestaan er ook Blu-ray uitgaven waarop de hoofdstuktitels wél te zien zijn? Nu staan ze slechts in de ondertiteling.

Een zeer goede oorlogsfilm met zwarte humor. Een 4,0

Teleurstellend

Tja, Tarantino kan het net zoals die andere populaire regisseur (Nolan) maar niet waarmaken om me te overtuigen, wat hij ook probeert te doen. Hoewel hij toch iets van genialiteit liet zien door een geniale openingsscène ging het nadien bergaf (met een tijdelijke tweede climax in hoofdstuk 3). Nadien ging de aandacht naar beneden bij mij. Het is gewoon ook niet mijn stijl. Ik zit echt niet te wachten op die lange dialogen (hoewel het her en der wel goed uitpakt), en nog veel minder op die bloedstollige typische overdreven lugubere Tarantinesque actie.met invloeden uit de spaghettiwestern. Het probleem is dat het allemaal veel te geforceerd en niet serieus overkomt. Voor mij komt het zelfs dan ook niet over als er een verhaal wordt verteld, maar dat er zes kortverhalen die gerelateerd aan elkaar zijn, worden verteld. Nu, als de thematiek (oorlog) alsook de regisseur je al niet kunnen overtuigen, is er best een grote kans dat dit niets voor mij zou worden, en bij deze viel dit dan ook te verwachten. Ik ben een beetje verbaasd over de hoge beoordelingen hier en op imdb. Dit lijkt me toch niet zo een eenvoudige film, en toch is het één van de meest bekeken en hoogst beoordeelde films van Moviemeter.

Acteerprestaties zijn goed, alleen veel te geforceerd, maar dit werd dan ook gevraagd. Waltz valt wel in positieve zin op. Dat de cast kan acteren, daar twijfel ik niet aan, maar door de opdracht schuiven emoties wel naar de achtergrond (nu past dit nu ook niet direct bij het beeld van een nazi-officier). Audiovisueel is er eigenlijk ook niet veel aan, zeker muzikaal ben ik beter gewend van Tarantino, gezien dit in zijn eerdere films altijd een pluspunt was. Vaak zijn de overgangen ook erg bruut, en is er te weinig rust in de film. De dialogen worden wellicht aanzien als rustmomenten (en opbouw naar de climaxen), maar ik zie het zeker niet als een rustmoment. Qua thematiek correspondeert de film ook niet met de humor of de Tarantinostijl. Het menselijke aspect wordt zodanig naar de achtergrond verheven dat je een nazi met de rest van de cast alleen nog maar kan onderscheiden door middel van kostuum of de karakteristieke neerzetting, maar niet op vlak van daden en handelingen. Ik vind het totaal niet passen. Het einde onderschrijft dat nog eens. Het leek wel of ik in de film Scarface terechtkwam, in plaats van in wereldoorlog II.

Er is hier gewoon ontzettend veel mis mee, en ik zal de populariteit van dit soort films nooit of te nimmer begrijpen.

avatar van Cikx

...

Ik ben benieuwd met wat voor een mindset jij een Tarantino film gaat bekijken. Als ik je recensie zo lees leek het erop alsof je een serieuze film over de oorlog verwachtte, maar bij Tarantino is toch wel duidelijk dat je alles met korreltje zout moet nemen? Ik ben geen comedy-liefhebber, maar als iemand mij vraagt om mijn favoriete comedies dan denk ik meteen aan Tarantino films. Ondanks dat ze vele genres bestrijken is humor toch wel een element wat altijd sterk naar voren komt. Ook al is het een oorlogsfilm, een western of een grindhouse horrorfilm ik weet gewoon dat ik met een big smile die film ga bekijken. Als die humor of zijn uitgespannen dialogen je niet liggen dan vind ik het logisch dat zijn films je niet bevallen, maar nogmaals het lijkt er een beetje op dat je een doodserieuze oorlogsfilm verwachtte.

avatar van debbietino
Tip: kijk ze dan niet meer en laat Tarantinofilms links liggen.
Het zegt toch al genoeg dat jij nooit zal begrijpen waarom deze film zo hoog scoort.....ligt in dit geval gewoon aan jou. Dit is overigens niet negatief naar jou toe maar meer om duidelijk te maken dat je het beste gewoon andere films moet gaan kijken en geen commentaar moet geven op films die je niet liggen.

avatar van TornadoEF5
Negatieve commentaar is niet toegestaan? Wat is dit? Is dit China?

avatar van JacoBaco
Eerder Noord Korea toch? Maar ik snap debbietino wel een beetje.. Ook al ben je een filmliefhebber en wellicht toch wel nieuwsgierig naar de nieuwe Tarantino, maar vervolgens steeds weer teleurgesteld wordt. Tja, misschien moet je dan inderdaad stoppen met zijn films. MAAR dat bepaal je uiteraard lekker zelf.

avatar van ZenZin
TornadoEF5 schreef:
Negatieve commentaar is niet toegestaan? Wat is dit? Is dit China?

Nederland, nog erger, haha.
Maar ach, sommige "fanclub leden" verdedigen hun mening soms nogal fanatiek,
niks van aan trekken !

JacoBaco schreef:

Je moet hem ook kansen geven, en ik vind wel dat hij nog recht heeft op een aantal kansen. Verder moet je ook met een frisse mind elke film ingaan, en dat heb ik niet altijd bij die van hem gedaan, dus kan het zijn dat ik een volgende keer wel in een film kan meegezogen worden (hoewel dat juist hetgene is dat ik mis bij Tarantino). Deze film is geen makkelijke film voor mij toch (veel personages, veel dialoog, vrij kunstmatig ineen gezet (meer poëzie dan een speelfilm) en een moeilijk thema voor mij persoonlijk). En de overdreven scarface-achtige actie kunnen mij ook niet overtuigen, hoewel de film me daar al kwijt was, gezien ik te veel naar het einde snakte, dus dat miste zijn impact volledig.

avatar van JacoBaco
TornadoEF5 Dan hoop ik oprecht dat je zijn volgende 2 films goed vindt, want dat worden zijn laatste films.

avatar van Duke Nukem
Eén van mijn favoriete Tarantino-films met een uitmuntende Christoph Waltz. Mooi dat er zoveel verschillende talen worden gesproken, dat maakt het allemaal wat echter. Actie, humor, goeie muziek, een boeiend verhaal... deze film heeft dat alles.

Dit is toch wel Tarantino's beste affiche. De film zit vol met kleur rijke characters en goed acteerwerk. Ik vind Christopher Waltz zeker goed acteren en hij leverde de beste scene van de film af. Maar toch vond ik dat Pitt de show stal met zijn over-acting. Maar in het geheel is het een topper van een film, een strak gevolgde verhaallijn, van de ene na de andere boeiende chapter en characters die je blijven aantrekken.

avatar van Fisico
Nu niet dat ik van de 7 Tarantino's die ik al zag al ontgoochelende dingen zag, maar deze Inglourious Bastards vond ik toch het minst. Mogelijks door het feit omdat mijn verwachtingen anders lagen of omdat de combinatie WO II en parodie me iets minder ligt.

De acteerprestaties waren top. In eerste instantie heb ik het dan over Christoph Waltz. Met deze acteerprestatie werd hij echt bekend door het grote publiek (en ook na Django Unchained waar hij ook een sublieme rol speelt), lag Hollywood echt wel aan zijn voeten (Spectre en Tarzan). Ook Brad Pitt overtuigde in zijn rol als Aldo Raine. Gezien het een parodie betreft een beetje geforceerd of over-acted en het is net dat wrang gevoel dat me wat parten speelt.

Uiteraard bevat de film enkele sublieme hoogtepunten. Die barscène behoort sowieso tot één van mijn favoriete Tarantinoscenes. Die is gewoon weergaloos. Ook de openingsscene bij de Franse boer tilt de film naar een absoluut hoogtepunt (en Tarantino heeft wel een patent op superopeningsscenes). De verwachtingen lagen daarom al ZO hoog, dat daarom de ontgoocheling des te groot was).
Het verhaal vond ik maar matig en ik bleef op het einde wat op mijn honger zitten.Wel een pluspunt vond ik de verschillende talen die gesproken werden. Duitsers spreken Duits, punt aan de lijn!

avatar van W.V.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toen ik de film een aantal jaren geleden voor het eerst zag, was ik behoorlijk enthousiast. Ik had van Tarantino alleen Kill Bill 1 gezien, maar nu na dat ik bekend ben geraakt met zijn werk, ben ik minder enthousiast.
Ik ga zelfs zover door te stellen dat ik dit zijn minst goede film vind. Het is geen slechte film, maar ik betrapte mij er zelfs op dat ik mij op momenten verveelde, b.v. die scene in dat cafe waarin alle duitsers om een handtekening moeten vragen aan een soldaat. Nu ik de films van Tarantino heb gezien, stoorde ik mij aan dat verdelen in hoofdstukken, begint mij te irriteren.
Ook de keuze van muziek, het valt mij op dat Tarantino vaak terug grijpt op oude filmmuziek, met name die van Morricone en hits uit een grijs verleden van de popmuziek. Als je dat een keer doet, dan kun je dat origineel noemen, maar ik ben die elementen nu al in een aantal films tegen gekomen en stoor mij er nu aan omdat het niet origineel is. De rol van Raine, gespeeld door Pitt raakt kant nog wal met dat vette accent van Pitt. Waltz en Kruger daarentegen acteren van een hoog niveau.
Gelukkig kent de film ook sterke momenten, de opening op die boerderij en de scene in het keldercafe zijn subliem, ook het gegeven dat duitsers en fransen hun taal spreken in de film is een absolute pre. Ook de brand in de bioscoop maakt indruk, maar dan vervolgens in het wilde weg schieten van twee van de basterds ontkracht die scene
Basterds is zeker geen slechte film, maar na de herziening moet ik toch concluderen dat Kill Bill, Jackie Brown, Pulp Fiction en Django betere films zijn.

avatar van Ted Kerkjes
W.V. schreef:
Maar het hoeft toch niet origineel te zijn, als de muziekkeuze het gewenste effect bereikt?

avatar van W.V.
Ted Kerkjes schreef:

Kijk als je dat een keer doet als b.v. parodie of als hommage, dan is dat voor mij geen probleem, maar Tarantino bedient zich hier vaker van en dan is het in mijn ogen alleen maar voortborduren op succes van een ander.

avatar van FillumGek
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Inglourious Basterds is me met een herziening nog wat beter bevallen dan jaren geleden. Wist er niet zoveel meer van en had altijd het gevoel dat er meer in zat. Dat is dus ook zo gebleken.

De openingsscene is meteen een schot in de roos waarbij Waltz als Hans Landa de sterren van de hemel speelt. De rust en zelfverzekerdheid die hij uitstraalt is fenomenaal. Er wordt niet veel meer gedaan dan gepraat, maar spannend is het zeker. Door de hele film is Landa briljant en had echt niet beter gecast kunnen worden.

Ook nu is de film weer opgedeeld in verschillende hoofdstukken die diverse verhaallijnen behandelt. Zo zijn er dus de Basterds, onder leiding van Brad Pitt als Aldo Raine, ook een zeer leuke rol. Laurent vond ik ook overtuigend, en hoewel hij niet veel grote rollen heeft kan ik de psychopatenkop van Roth ook altijd wel waarderen.

Voor de rest is het het gebruikelijke Tarantino-recept. Veel dialoog waarbij soms wordt afgedwaald, gekke personages, veel vuilbekkerij, een goede soundtrack en vooral een portie grof geweld. En met een paar memorabele scenes zoals het het eerder genoemde intro, het Italiaans spreken en de kaart-scene. Het einde steekt boven alles uit, die is werkelijk fantastisch. Ik kreeg even kippenvel toen de brandende Shosanna op groot scherm verscheen en op een duivelse manier de nazi's toesprak. Een klein toppertje!

In alles een meesterwerk, totdat de scene met de bioscoop/film begint, anders waren het 5 sterren geworden. Rol van kolonel Hans Landa wordt "glorieus" neergezet.

avatar van SmackItUp
Slecht.

De vraag waarom Tarantino's films zo hoog scoren zal mij waarschijnlijk voor altijd bezighouden. Die oeverloos lange dialogen zijn zonder enige vorm van humor haast niet door te komen. En dat is het grootste probleem van IB, het is allemaal niet grappig. Iets wat Pulp Fiction gewoonweg veel beter deed. Sommige scènes zijn nog wel aardig, waaronder de openingsscène, maar dat ligt toch vooral aan Waltz. Sterk personage zet hij neer. Pitt vond ik daarentegen waardeloos, maar dat zal ook wel grotendeels aan zijn bijna achterlijke karakter liggen. Verder heeft Tarantino ook niet zoveel te bieden. Als je de lol ervan inziet, zal het best een goede film zijn. Maar dit was het niet voor mij.

2,5 uur klokkijken.

1,5*.

SmackItUp schreef:
Slecht.De vraag waarom Tarantino's films zo hoog scoren zal mij waarschijnlijk voor altijd bezighouden.

De vraag waarom mensen Tarantino's films een hele lage beoordeling geven zal mij ook altijd bezig kunnen houden. Maar waarom zou ik? Genoeg mensen lichten toe waarom zij het goed vinden en genoeg mensen lichten toe waarom zij het juist niet goed vinden.

Zo vind ik bijvoorbeeld Harry Potter films verschrikkelijk, maar met slechts een beetje inlevingsvermogen begrijp ik wel waarom veel mensen het tof vinden.

avatar van SmackItUp
JacoBaco schreef:

Dat stukje inlevingsvermogen zal ik dan wel missen. Bij Harry Potter kan ik het inderdaad wel begrijpen, maar bij Tarantino's films kan ik het maar moeilijk snappen. Mja, tekortkoming van mezelf.

avatar van baspls
Het duurde even, maar nu heb ik dan ook deze Tarantino gezien. Zoals ik al vaker heb gezegd heb ik een beetje een haat-liefde-verhouding met het werk van de beste man. Inglourious Basterds is toch wel een van zijn leukste films naar mijn mening. Zoals Django een soort van remake van een Italiaanse Western was, maar eigenlijk een totaal ander soort film (Blaxploitation) is, is Inglorious Basterds een soort remake van een Italiaanse oorlogs-film met western en wraak-film elementen. Net zoals alle films van Tarantino is het een eerbetoon aan de filmkunst zelf. De film mag dan qua plot niet bepaald historisch correct zijn, Tarantino heeft zich weer gronding in films uit en over de periode verdiept en dat is te zien.

De film verteld het verhaal van Shosanna Dreyfus wiens ouders door de beruchte jodenjager Hans Landa zijn vermoord. Door een speling van het lot wordt een grote Nazi-filmpremière in haar Parijse bioscoopje gehouden. Ondertussen is een Amerikaans-Joodse elite-troep genaamd de 'Basterds' van plan om de Nazi's in deze bioscoop om te leggen; Operation Kino.

Het plot is vrij mager. Een klein meisje is tussen 1942 en 1944 ineens een volwassen vrouw geworden en Tarantino wind er geen doekjes om dat het hier gaat om een alternatieve werkelijkheid. De hele opbouw van de film was erg fragmentarisch. Eigenlijk kijken we naar een opeenvolging van lange scènes. Inmiddels heb ik wel door dat je van Tarantino ook geen diepzinnig verhaal moet verwachten, maar gewoon een eerbetoon aan oude filmgenres. Als je het als zodoende beschouwt is het een erg vermakelijke prent (als je van Italiaanse exploitatie houd dan).

De setting was erg sterk, mooie locaties en goede kostuums en dergelijke. Qua plot mag het dan niet historisch correct zijn, visueel is het beter dan menige oorlogsfilm uit Hollywood uit die tijd. De cinematografie was een lust voor het oog, vooral in de wisselwerking met de muziek. Die bestaat - Tarantino kan het niet laten - weer volledig uit gejatte muziek. Maar Tarantino jat van de beste, want de Ennio Morricone scores en Cat People van David Bowie paste er perfect onder.

De dialogen waren vaak weer volledig van de pot gerukt, maar omdat er deze keer ook erg veel Duits en Frans bij kwam kijken vond ik dat dit keer totaal niet storend. Ook leuk hoe Tarantino een beetje de draak steekt met clichés in oorlogsfilms en het feit dat Europeanen in Amerikaanse films vaak Engels spreken met een accent: I ask your permission to switch back to English for the remainder of the conversation. Christoph Waltz vond ik hier wat minder als in Django. Brad Pitt is perfect gecast in de rol van luidruchtige Amerikaan (zichzelf dus). Michael Fassbender speelde een leuke Brit. Verder was het ook leuk bekende Duitse acteurs als Daniel Brühl, Til Schweiger, Diane Kruger en Christian Berkel voorbij te zien komen. Martin Wuttke zette een geinige Hitler neer, die qua stemgeluid wel best goed overeenkwam. Sylvester Groth was eigenlijk nog hilarischer als Goebbels. Mélanie Laurent had ook een sterke rol (al had ze nauwelijks tekst).

Al met al is Inglourious Basterds een erg vermakelijke prent van Tarantino. Het einde was een beetje afgeraffeld en er was niet echt een duidelijke verhaallijn, maar dat zien we nog wel door de vingers. Leuk eerbetoon aan het zogenaamde Macaroni Combat-genre, maar ook de Duitse en Franse cinema.

baspls schreef:

Dit is toch een duidelijke verhaallijn of niet dan? De rode draad in de film is inderdaad zoals jij het omschrijft. En zoals het hierboven al in de plotomschrijving staat: De missie is: de leiders van het Derde Rijk uit te schakelen bij een Duitse filmpremière in het filmtheater van Shosanna Dreyfus.

Dat de film daar 2,5 uur over moet doen, vind ik in dit geval alleen maar leuk.

JacoBaco schreef:

Dat de film daar 2,5 uur over moet doen, vind ik in dit geval alleen maar leuk.

Opzich een duidelijk objectief van de missie inderdaad. Maar ik bedoel meer, wie is nou de hoofdpersoon? Geen van de verhaallijnen voelt als het hoofdonderwerp, want zowel de Basterds als Shosanna krijgen niet de volledige aandacht. Niet dat dat perse erg is en ik kon de speelduur dit keer ook prima hebben (sterker nog, had het niet eens door haha)

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
baspls Typisch Tarantino.. Film opdelen in hoofdstukken met heel veel acteurs. Neem bijvoorbeeld het personage van Michael Fassbender. Hij krijgt een introductie, is onderdeel van (naar mijn bescheiden mening) 1 van de meest geniale scènes ooit en gaat vervolgens dood.

Maar in principe.., althans, zo ervaar ik het. Zijn Brad Pitt en Christoph Waltz de echte hoofdrolspelers. En Shosanna toch eigenlijk ook wel. Ze krijgt inderdaad niet de volledige aandacht, maar dat komt mede omdat de andere personages ook veel aandacht krijgen. Zo'n Fredrick Zoller bijvoorbeeld.

Kijk de film (binnenkort) anders gewoon nog een keertje. Dan ga je hem nog meer waarderen.

JacoBaco schreef:

Zal ik doen! Dit is wel een van Tarantino's films die ik graag nog eens op zou zetten.