Scarface (1983)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Al Pacino, Michelle Pfeiffer en Steven Bauer

Scarface vertelt het verhaal van Tony Montana, een Cubaanse bootvluchteling die zich langzaam op weet te werken in het cocaïne-circuit van Florida. Na een tijdje de klusjes van anderen opgelost te hebben, begint hij z'n eigen imperium op te bouwen. Als het grote geld binnenloopt wordt de inmiddels verslaafd geraakte Montana overvallen door paranoia, en heeft de plaatselijke misdaadbestrijding het op hem gemunt.

avatar van nathaniel177
De 2 uur en 50 minuten vlogen voorbij. de eerste 2 uren waren top en het acteerwerk van Pacino was nog wel te genieten. Na die 2 uur speelde Pacino erg hebzuchtig en grof, ik weet dat dat voor de film is en hoe het aantoont hoe egoïstisch Tony is geworden, maar ik vond het wel best irritant. Tussen de 2 uur en de laatste 10 minuten vond ik wel het minste van de hele film, Tony loopt zo'n beetje iedereen en alles uit te schelden. De bekende scène met de kettingzaag was goed en spannend gemaakt. De film heeft ook mooi kleurgebruik. Het einde is ook super over de top maar mocht van mij wel nog wat langer doorknallen. Wel jammer dat Michelle Pfeiffer een beetje als een hark acteert. Vermakelijke en best goede film maar kon toch wel wat beter zijn. Toch wel een beetje meer van verwacht eigenlijk.

Starscream schreef:

Ongeloofwaardig.

Zeg dat wel pfff

Meest overgewaardeerde film ooit? Heb je nog meer grapjes.

avatar van Starscream
MarkAjx1 schreef:
Meest overgewaardeerde film ooit? Heb je nog meer grapjes.

Hij neemt zichzelf al niet serieus door de onzin die die uitkraamt.

avatar van CellarDoor
Klassieker van de hoogste plank, had ik in gedachten. Bij de laatste kijk was ik echter nog een knaapje en dus was het maar weer eens tijd voor een herzien.

In het begin was het even schrikken en vielen mij toch wel aardig wat negatieve punten op, zoals de afwezigheid Spaanse taal onderling, naïef uitgewerkte klim naar de top en waardeloos gebruik van figuranten. Daarna werd het gelukkig alleen maar beter en hebben de acteerprestaties van Al Pacino voor mij de film gered, subliem in zijn toch wat over de top rol. Wat een acteur is dat toch! Ook camerawerk werd eigenlijk alleen maar beter met een paar prachtige scenes als resultaat. Het is en blijft verder een simpel script.. al met al net een 4* waard.

avatar van Paranoid_Fish
Ik ben verliefd op Michelle Pfeiffer.

avatar van pfan
Heel begrijpelijk!

Geralt of rivia
In Film > Algemeen > Vanaf welke leeftijd de film scarface:

Vond the godfather een goede film ook al ben ik 14 ik vond hem toch steengoed is scarface verglijkbaar en geschikt voor een 14 jarige net game of thrones gezien en the godfather

avatar van knusse stoel
Heel gewoon, een Top-productie die iedere filmliefhebber eigenlijk gezien moet hebben. Met wel natuurlijk erbij vermeld dat je wel van het genre moet houden. Iemand die liever romantische films ziet zal zich hier behoorlijk ergeren aan de "romantiek" die Pacino toont naar zijn moeilijk veroverde vrouw!
Meer "romantische" gevoelens toont onze hoofdpersoon met witte poeder en geld, vooral dat laatste in het begin en het eerste vooral in het laatst.
Toch vermoeden wij dat de meeste filmliefhebbers deze film zullen waarderen (als je alleen al naar de waarderingscijfers op IMDb kijkt ( IMDb (8,3 / 668231)) en hierboven (een 4,2 door bijna 10.000 kijkers) dan spreekt dat al voor zich!
Heel gewoon, een gewoon sterke film met een sterk verhaal en prima spelers met een geweldige regisseur!
Onze waardering is een 9!

avatar van knusse stoel
Geralt of rivia schreef:
In Film > Algemeen > Vanaf welke leeftijd de film scarface:

Prima smaak voor films heb je voor jouw leeftijd en wat ook mooi is, je waardeert ook films die "oud" zijn, terwijl veel mensen films die ouder zijn dan ze zelf zijn soms niet willen zien!
Jammer voor hen toch, want zo missen ze veel goede films die het bekijken echt waard zijn.

Geralt of rivia
knusse stoel schreef:

ja he veel geleerd van mijn vader zijn favoriete film de godfather in het begin best saai maar als je verder door kijkt blijkt het een fantastische film te zijn met actie drama alles wat een goede film nodig hebt heb ook de boeken gelezen maar in dit geval waren de films beter

avatar van kissyfur
Zo. Na 125 pagina’s (die ik niet allemaal gelezen heb) zal niemand nog echt zitten te wachten op nog een meninkje. Maar ik doe het toch
Ik had blijkbaar in 2007 3* gegeven. Nu kreeg ik toevallig de blu ray, dus maar eens herbekeken.
Als deze film geen karikatuur of parodie zou zijn, dan zou hij behoorlijk slecht zijn. Er zitten behoorlijk cheesy momenten in. En dan heb ik het nog niet eens over de muziek.
Een drugscrimineel die erop los moordt, verantwoordelijk is voor het verwoesten van vele levens krijgt opeens een geweten en niet wil dat een onschuldige vrouw en kinderen exploderen? En dat melodramatische als Gina roept dat ze net met Manny getrouwd en ze Tony wilden verrassen , dat past zo in een soap. Er zit geen tot nauwelijks ontwikkeling in de karakters. En dan die slotscène met bergen cocaïne, en het geweld... Nee, dat kan allemaal niet serieus bedoeld zijn.
Maar de film geeft te weinig houvast om echt te lachen, daarvoor neemt het zichzelf te serieus. Dus het blijft behoorlijk pulp. Dat betekent niet dat het allemaal niet te genieten valt, maar voor mij blijft het een beetje op het Miami Vice niveau hangen. Ik blijf dan ook bij 3*.

Ik vond het een dodelijk saaie film, in 3 x moeten uitkijken, 2 x in slaap gevallen.
Erg overrated, geen klik mee.

avatar van Basto
bart007bond schreef:

Gewoon volgende keer vooraf een snuifje nemen.

Ik doe nooit, nooit drugs.
Geen alcohol en geen drugs.
Tot nu toe bijna 50 jaar (mijn hele leven) van af kunnen blijven.

Fijn rise and fall filmpje, maar geen absolute top.

Ondanks dat het misdaadgenre niet mijn favoriet is, was ik toch enorm benieuwd naar Scarface. Het is me allemaal ook alleszins meegevallen. Pacino geniet zichtbaar van zijn rol en schittert hier ook in, al moet ik zeggen dat het accentje me op den duur wel begon te irriteren. Pfeiffer en en Bauer spelen ook erg sterk, met als absoluut hoogtepunt de drie in het restaurant, waarin Tony dronken is.

De film excelleert in het opbouwen van scènes. Dat levert uiteraard wat ongelofelijke scènes op, maar inherent daaraan is dat het wel erg lang gaat duren. 170 minuten vind ik dan ook echt te lang. Buiten het feit dat sommige scènes subliem zijn, is het overkoepelende verhaal minder indrukwekkend en wist het drama me niet echt mee te slepen.

Het einde vond ik extreem over de top en daarmee slecht aansluiten op de rest van het verhaal.