Scarface (1983)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Al Pacino, Michelle Pfeiffer en Steven Bauer

Scarface vertelt het verhaal van Tony Montana, een Cubaanse bootvluchteling die zich langzaam op weet te werken in het cocaïne-circuit van Florida. Na een tijdje de klusjes van anderen opgelost te hebben, begint hij z'n eigen imperium op te bouwen. Als het grote geld binnenloopt wordt de inmiddels verslaafd geraakte Montana overvallen door paranoia, en heeft de plaatselijke misdaadbestrijding het op hem gemunt.

avatar van nathaniel177
De 2 uur en 50 minuten vlogen voorbij. de eerste 2 uren waren top en het acteerwerk van Pacino was nog wel te genieten. Na die 2 uur speelde Pacino erg hebzuchtig en grof, ik weet dat dat voor de film is en hoe het aantoont hoe egoïstisch Tony is geworden, maar ik vond het wel best irritant. Tussen de 2 uur en de laatste 10 minuten vond ik wel het minste van de hele film, Tony loopt zo'n beetje iedereen en alles uit te schelden. De bekende scène met de kettingzaag was goed en spannend gemaakt. De film heeft ook mooi kleurgebruik. Het einde is ook super over de top maar mocht van mij wel nog wat langer doorknallen. Wel jammer dat Michelle Pfeiffer een beetje als een hark acteert. Vermakelijke en best goede film maar kon toch wel wat beter zijn. Toch wel een beetje meer van verwacht eigenlijk.

avatar van MarkAjx1
Starscream schreef:

Ongeloofwaardig.

Zeg dat wel pfff

avatar van MarkAjx1
Meest overgewaardeerde film ooit? Heb je nog meer grapjes.

avatar van Starscream
MarkAjx1 schreef:
Meest overgewaardeerde film ooit? Heb je nog meer grapjes.

Hij neemt zichzelf al niet serieus door de onzin die die uitkraamt.

avatar van CellarDoor
Klassieker van de hoogste plank, had ik in gedachten. Bij de laatste kijk was ik echter nog een knaapje en dus was het maar weer eens tijd voor een herzien.

In het begin was het even schrikken en vielen mij toch wel aardig wat negatieve punten op, zoals de afwezigheid Spaanse taal onderling, naïef uitgewerkte klim naar de top en waardeloos gebruik van figuranten. Daarna werd het gelukkig alleen maar beter en hebben de acteerprestaties van Al Pacino voor mij de film gered, subliem in zijn toch wat over de top rol. Wat een acteur is dat toch! Ook camerawerk werd eigenlijk alleen maar beter met een paar prachtige scenes als resultaat. Het is en blijft verder een simpel script.. al met al net een 4* waard.

Paranoid_Fish
Ik ben verliefd op Michelle Pfeiffer.

avatar van pfan
Heel begrijpelijk!

Geralt of rivia
In Film > Algemeen > Vanaf welke leeftijd de film scarface:

Vond the godfather een goede film ook al ben ik 14 ik vond hem toch steengoed is scarface verglijkbaar en geschikt voor een 14 jarige net game of thrones gezien en the godfather

avatar van knusse stoel
Heel gewoon, een Top-productie die iedere filmliefhebber eigenlijk gezien moet hebben. Met wel natuurlijk erbij vermeld dat je wel van het genre moet houden. Iemand die liever romantische films ziet zal zich hier behoorlijk ergeren aan de "romantiek" die Pacino toont naar zijn moeilijk veroverde vrouw!
Meer "romantische" gevoelens toont onze hoofdpersoon met witte poeder en geld, vooral dat laatste in het begin en het eerste vooral in het laatst.
Toch vermoeden wij dat de meeste filmliefhebbers deze film zullen waarderen (als je alleen al naar de waarderingscijfers op IMDb kijkt ( IMDb (8,3 / 668231)) en hierboven (een 4,2 door bijna 10.000 kijkers) dan spreekt dat al voor zich!
Heel gewoon, een gewoon sterke film met een sterk verhaal en prima spelers met een geweldige regisseur!
Onze waardering is een 9!

avatar van knusse stoel
Geralt of rivia schreef:
In Film > Algemeen > Vanaf welke leeftijd de film scarface:

Prima smaak voor films heb je voor jouw leeftijd en wat ook mooi is, je waardeert ook films die "oud" zijn, terwijl veel mensen films die ouder zijn dan ze zelf zijn soms niet willen zien!
Jammer voor hen toch, want zo missen ze veel goede films die het bekijken echt waard zijn.

Geralt of rivia
knusse stoel schreef:

ja he veel geleerd van mijn vader zijn favoriete film de godfather in het begin best saai maar als je verder door kijkt blijkt het een fantastische film te zijn met actie drama alles wat een goede film nodig hebt heb ook de boeken gelezen maar in dit geval waren de films beter

avatar van kissyfur
Zo. Na 125 pagina’s (die ik niet allemaal gelezen heb) zal niemand nog echt zitten te wachten op nog een meninkje. Maar ik doe het toch
Ik had blijkbaar in 2007 3* gegeven. Nu kreeg ik toevallig de blu ray, dus maar eens herbekeken.
Als deze film geen karikatuur of parodie zou zijn, dan zou hij behoorlijk slecht zijn. Er zitten behoorlijk cheesy momenten in. En dan heb ik het nog niet eens over de muziek.
Een drugscrimineel die erop los moordt, verantwoordelijk is voor het verwoesten van vele levens krijgt opeens een geweten en niet wil dat een onschuldige vrouw en kinderen exploderen? En dat melodramatische als Gina roept dat ze net met Manny getrouwd en ze Tony wilden verrassen , dat past zo in een soap. Er zit geen tot nauwelijks ontwikkeling in de karakters. En dan die slotscène met bergen cocaïne, en het geweld... Nee, dat kan allemaal niet serieus bedoeld zijn.
Maar de film geeft te weinig houvast om echt te lachen, daarvoor neemt het zichzelf te serieus. Dus het blijft behoorlijk pulp. Dat betekent niet dat het allemaal niet te genieten valt, maar voor mij blijft het een beetje op het Miami Vice niveau hangen. Ik blijf dan ook bij 3*.

Ik vond het een dodelijk saaie film, in 3 x moeten uitkijken, 2 x in slaap gevallen.
Erg overrated, geen klik mee.

bart007bond schreef:

Gewoon volgende keer vooraf een snuifje nemen.

Ik doe nooit, nooit drugs.
Geen alcohol en geen drugs.
Tot nu toe bijna 50 jaar (mijn hele leven) van af kunnen blijven.

Fijn rise and fall filmpje, maar geen absolute top.

Ondanks dat het misdaadgenre niet mijn favoriet is, was ik toch enorm benieuwd naar Scarface. Het is me allemaal ook alleszins meegevallen. Pacino geniet zichtbaar van zijn rol en schittert hier ook in, al moet ik zeggen dat het accentje me op den duur wel begon te irriteren. Pfeiffer en en Bauer spelen ook erg sterk, met als absoluut hoogtepunt de drie in het restaurant, waarin Tony dronken is.

De film excelleert in het opbouwen van scènes. Dat levert uiteraard wat ongelofelijke scènes op, maar inherent daaraan is dat het wel erg lang gaat duren. 170 minuten vind ik dan ook echt te lang. Buiten het feit dat sommige scènes subliem zijn, is het overkoepelende verhaal minder indrukwekkend en wist het drama me niet echt mee te slepen.

Het einde vond ik extreem over de top en daarmee slecht aansluiten op de rest van het verhaal.

avatar van Lovelyboy
Ooit al eens gezien, toen weinig van onder de indruk ondanks het bijblijven van enkele memorabele scènes, het was daarna dat het imago van de film me tegen begon te staan. 10 tot 15 jaar terug pikte ik nog wel eens MTV Cribs mee, een soort ramptoerisme voor slechte smaak. Wat me daar opviel was dat iedere wannnabe ster en semi-artiest even zijn versie van Scarface moest laten zien. Je was namelijk niets zonder Scarface, dat was namelijk wel zo geweldig... nou...de film kreeg daardoor voor me een soort stempel van stoere wansmaak.

In ieder geval, gister op tv, toch maar weer eens proberen. En ik moet zeggen dat het geen slechte film is maar de fantastische film die anderen er in zien zie ik toch echt niet. Nu moet ik ook zeggen dat het genre misdaad me gewoon niet ligt. The Godfather, Casino, The Irishman, Scarface...het zijn geen slechte films maar boeien doet me ook niet echt.

Op zich wordt een aardige draai gegeven aan de bootvluchteling die zich helemaal opwerkt. Vooral de paranoia in het laatste uur is heel aardig. Toch staat mij dat beeld van die 'mannetjes' die zichzelf zo belangrijk vind, hemdje open, borsthaar eruit, een handvol gouden kettingen iets verschrikkelijks. Ik kan dat testosteron gedoe, wie heeft de grootste ballen wedstrijd, niet zo serieus nemen. De smakeloosheid straalt er ook sowieso af zodra ze geld hebben. Aardig is uiteindelijk de opbouw naar hoogmoed voor de val.

Ik moet wel zeggen dat de spanning hier en daar wel erg goed gebracht wordt. De kettingzaag is bekend en de opbouw in de bar shooting is ook prima. Goed geacteerd zal er ook ongetwijfeld hoewel ik Pacino vaak op het randje vind. Als laatste te zeggen dat de muziek in de clubs veelvuldig gebruikt wordt in GTA 3.

Aardig om weer eens gezien te hebben. Maar Scarface blijkt toch gewoon andermaal niet mijn genre en ding.

avatar van Brandt
Al een paar keer aan Scarface begonnen, maar steeds afgezet. Deels vanwege overacting van Al Pacino. Ik vind het maar een vervelend kereltje waar ik geen enkele sympathie mee heb. Deels vanwege de voorspelbaarheid van het script. Maar afijn, nu dus wel afgezien en uiteindelijk de klasse gezien van Scarface. Maar toch... niet mijn kopje thee

avatar van Vilmkritikus
Klassieker van hoog niveau.

avatar van Boneka
Ik zag onlangs de mini serie Jack the Ripper uit 1988 en daarvan vond ik de transfer maar matig. Deze Scarface van 1983 ziet er wel schitterend uit op 4K. Een dikke ster erbij voor het beeld vergeleken bij de blu ray versie die ook al niet slecht is.

Ja wat kan ik nog zeggen van een film die bij mij altijd wel hoog heeft gescoord. Dit dikke punt blijft bij mij dan overeind staan. De film scoort met name door de acteerprestaties van met name Al Pacino en Michelle Pfeiffer. Overacting vond ik bij Al Pacino zeker niet. Misschien wel bij Frank. De rol van Michelle Pheiffer vond ik briljant. Grappig detail door de coke moest ze er steeds magerder uitzien. Maar omdat de opnames steeds verder werden verlengd bleef ze aan een streng dieet en nog magerder dan de bedoeling was.

Scarface heeft genoeg memorabele momenten. De restaurant scene is beschamend om te zien maar wel zeer goed gespeeld. Ook door de acteurs erom heen. Het moment om er eentje uit te schakelen was er ook zo eentje. En hoe zeer je "Tony" ook haat hij was inderdaad zeer irritant en onsympathiek, maar wilde geen vrouwen en kinderen doden. Dat was misschien het enige menswaardige moment van Tony in de film. Misschien is Scarface wel een van de beste rise and fall films ooit. Van "vluchteling" uit Cuba met borden schoonmaken tot de grootste maffiabaas met al zijn pracht en praal. The fall komt wanneer hij vooral op eigen houtje alles beter weet. Een eigen koninkrijk opbouwt die vooral naar hem moesten luisteren. Meest schrijnend is ook zijn ziekelijke liefde voor zijn zus Gina. Dit ging bijzonder ver.

Ik kan best voorstellen dat sommige mensen helemaal niks hebben met deze zrn moordmachine, maar het geheel is zo goed verwoord in beeld en geluid. Ik blijf het een van de beste "maffia" films vinden, vooral omdat er zo geweldig wordt geacteerd. Scarface blijft voor mij never a dull moment

avatar van Basto
Pacino’s beste rol. Waarom?

Omdat ik enkel Tony Montana zie en m 100% geloof. Heb geen seconde het idee dat ik naar Pacino kijk.

avatar van JHagenstein
Er komt dus kennelijk een remake. Script door de Coen brothers (interessant) en regie door Luca Guadagnino (minstens zo interessant).

Wie o wie pakt de rol van Tony..... Oscar Isaac? Rami Malek lijkt me een fantastische keuze. Zijn plafond rijkt mijlenver.

avatar van de grunt
JHagenstein schreef:
Wie o wie pakt de rol van Tony.....

Michael Shannon zou het kunnen.

avatar van Basto
Robert Patterson, maar wie zegt dat het over Tony Montana gaat? Hoop eigenlijk dat ze een nieuw personage en verhaal creëren. Op een remake zit ik niet te wachten. Verwacht van de Coen brothers dat ze terugkeren naar de jaren 30.

avatar van de grunt
" Michael B. Jordan "

avatar van Brave-Neo
Ik zit niet echt te wachten op deze remake maar waarom niet Tom Hardy als Tony?

Net even nagekeken en Al Pacino was 43 in 1983 en als de film volgend jaar uit komt is Tom Hardy 44 en volgens mij kan hij zo´n rol prima aan.

Andere cool Tony zou natuurlijk Ryan Gosling kunnen spelen!

Ik denk dat alle 2 interesse in zo´n project zouden doen stijgen.

En als je een op het randje Tony wilt kun je denken aan Jon Bernthal.

avatar van Zandadder
Brave-Neo schreef:

En als je een op het randje Tony wilt kun je denken aan Jon Bernthal.

Nice

avatar van Metalfist
So say good night to the bad guy!

De laatste tijd ben ik me wat aan het amuseren met het herkijken van films die ik in geen jaren meer heb gezien. Mijn stem voor Scarface dateerde van december 2008 en eigenlijk wist ik nog bitter weinig van de film. Het verbaasde me dan ook dat ik dit met een povere 3* had beloond dus hoog tijd om eens een herziening te doen. De film bleek wel een veel langere zit te zijn dan ik in eerste instantie had verwacht, maar gelukkig is daar weinig van te merken.

Weinig is echter niet niets en dit had wel ietsje korter mogen zijn. Op zich is er met de intrige Sosa/Montana niets mis en zorgt het voor een degelijke climax, maar het sleept allemaal wel wat aan. Je weet dat Montana de verkeerde richting is aan het opgaan maar om dan nog eens even zijn andere kant te laten zien doordat hij de hitman van Sosa vermoord omdat die een vrouw en kinderen wilt opblazen.. Het had voor mij echt niet gehoeven en het haalt de vaart nogal uit de film. Dat, en natuurlijk dat volstrekt belachelijke einde. Dat was iets dat ik me nog wel redelijk goed voor de geest kon halen, de herinnering was zelfs iets erger dan de realiteit, maar het blijft enorm frustrerend om Montana in de rug neergeschoten te zien worden door zo'n enorm belachelijk maar stoer bedoeld personage. Zonde, want voor de rest doet Brian De Palma (en Oliver Stone aangezien die het script schreef) echt wel veel goeds. Je zit naar een typische rise & fall te kijken waarvan je perfect weet hoe het gaat eindigen en toch blijf je gefascineerd naar de film kijken. Hier en daar een aantal scènes die vandaag de dag de stempel iconisch mogen hebben en het blijft toch ook fijn om die in hun originele context te zien.

Ik heb wel nooit geweten dat het Giorgio Moroder was die de soundtrack voor zijn rekening nam. Toen ik dat op de openingscredits zag, had ik er mijn twijfels bij en die zijn achteraf niet echt verdwenen. Af en toe enorm ongepast en totaal niet passend bij de sfeer die de film wilt uitstralen en toch werkt het langs de andere kant verrassend vaak. Tony Montana zal verder ook nooit mijn favoriete Al Pacino rol worden (ik heb hem altijd fijner gevonden in Carlito's Way, al is dat ook weer zo'n filmpje dat ik in geen jaren heb gezien) maar dit doet hij natuurlijk wel erg fijn. Ik ben echter nog het meest gecharmeerd door Michelle Pfeiffer die hier als een soort van Blondie-kloon in laag uitgesneden jurkjes paradeert en misschien wel één van de leukste scènes in de film voor haar rekening neemt: die waarin Pacino haar hoed steelt en op zijn hoofd zet. Door haar reactie in die scène begrijp je gewoon waarom ze beslist om toch met hem te trouwen en dat is iets dat anders echt te geforceerd had geweest. Steven Bauer is nog een goed klankbord voor Montana als Manny Ribera maar verdwijnt op den duur een beetje geruisloos uit beeld.

Ik dacht dat dit ook veel nauwer aansloot bij de Howard Hawks film, maar De Palma refereert maar een aantal keer en het is niet zo'n kopie als ik in eerste instantie dacht. Ook dat is een film die ik in geen jaren meer heb gezien, zo zie je maar dat je sommige films gewoon op andere momenten in je leven moet kijken. Niet Pacino's beste en heel de tienerjongens hype die hier idolaat van zijn is een jammerlijk gevolg maar het blijft wel een degelijke film.

Een van de betere films. Blijft nog altijd een genot om naar te kijken

avatar van filmfan0511
Scarface, een gigant in zowat elk film-toplijstje ter wereld. Tot vandaag nog nooit gezien, en dat werd als groot liefhebber van het maffiagenre toch wel eens dringend tijd. Met hooggespannen verwachtingen kan het altijd tegenvallen, maar dat was hier gelukkig helemaal niet het geval. Integendeel, de film verdient alle lof die het ooit gekregen heeft.

De drie uren vliegen in een mum voorbij. Heerlijk dat de tijd wordt genomen om het verhaal uitgebreid uit de doeken te doen. Lekker lange scènes ook vaak. Zonder dat er veel actie in de film zit, word je als kijker niettemin vaak op het puntje van je stoel geplaatst. Veel scènes en momenten hebben een geweldige spanningsopbouw, bv. de minuten die opbouwen naar de aanslag op Tony in de club, het allereerste klusje van Tony, de afrekening met z'n vroegere baas, etc. Zo zou ik kunnen blijven doorgaan. Allemaal pareltjes van scènes, en zo bleef ik er constant met mijn aandacht bij. Het einde is in vergelijking met de rest van de film wellicht wat lomp en direct, maar die complete uitbarsting zat er aan te komen en wordt heerlijk in beeld gebracht. Een geshockeerde, onder de cocaïne verkerende en geflipte Al Pacino die even lekker mag losgaan; het gaat over the top, en dat maakt het juist zo goed. Over Pacino gesproken, tja, wat valt er nog over zijn rol te zeggen. Meer dan prima, wellicht iconisch, en hij weet de film met gemak te dragen. Hij krijgt daar niettemin wel hulp bij van een erg goede cast. Ik vond enkele personages zelfs leuker dan Montana himself, bv. zijn beste vriend. Niemand viel uit de boot in ieder geval. De zus vond ik ook heel intrigerend, die had nog wat meer mogen voorkomen. De band tussen de Montana familieleden blijft nu redelijk oppervlakkig.

Het enige minpunt dat ik eigenlijk heb is dat je als kijker nooit helemaal gaat meeleven met Tony. Afin, meeleven is het foute woord bij een maffioso, maar bijvoorbeeld in Goodfellas heb je als kijker wel een zekere vorm van empathie voor het hoofdpersonage, terwijl dat evengoed een enorm slechte man is. Bij Tony had ik dat nooit; een rotte appel vanaf het begin, arrogant, hoogmoedig, narcistisch, paranoïde. Je merkt nooit een morele downfall bij hem, en weinig menselijkheid. Niets mis mee op zich, maar soms zag ik hem echt liever het loodje leggen.

Ik moet zeggen, tot nu toe was ik nog geen grote fan van regisseur De Palma, maar dit is wel echt zeer goed. Als de beste man de tijd gegund wordt om lekker lang een verhaal uit de doeken te doen, komt zijn talent veel meer naar boven. Visueel is het ook een plaatje, en de fijne muziek maakt het af wat mij betreft. 4.5*.

avatar van Slikbeer Slikbeer
bart007bond schreef:
Ik doe nooit, nooit drugs.
Geen alcohol en geen drugs.
Tot nu toe bijna 50 jaar (mijn hele leven) van af kunnen blijven.

Omdat je niet WIL, slappeling!!

Dus ik ben een slappeling omdat ik geen drugs en drank gebruik. Jij kan niet weten wat voor ellende ik heb gezien door drank en drugs bij kenissen.

avatar van Slikbeer Slikbeer
Rustig Bart, het was oprecht maar een grapje.
Zonder meer, zonder kwade bedoelingen.
Adem in, adem uit.