Goodfellas (1990)

Alternatieve titel: GoodFellas

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

Henry Hill wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway, een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen. Dan merkt hij dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

Zit een foutje in de film. Ergens in het begin zie ik een Boeing 747. Terwijl het speelt in 1963. De 747 had zijn 1e vlucht in 1969.

avatar van Dudady
Dat vind ik dus echt niet kunnen, ik heb gelijk m'n stem verlaagd!

avatar van mikey
weide schreef:
Is dat geen 707?

avatar van Tommy De Vito
Dudady schreef:
Dat vind ik dus echt niet kunnen, ik heb gelijk m'n stem verlaagd!

Mee eens, ik ook. Schandalige fout.

Hahaha. Bij 20 seconden zie ik een 747. Die typische cockpit. En even later Idlewild Airport 1963.
GoodFellas Full "The Beginning" Scene - YouTube

En in de reacties bij deze video zijn er meer die het opvielen. Zelfs 2 keer een 747. En nog meer. De Chevy uit 1965.

avatar van mikey
Ja het is ergens wel slordig... maar ik kan er niet echt mee zitten.

Het doet aan de film helemaal niks af inderdaad. Maar het viel me ineens op. Terwijl het me eerder nooit was opgevallen.

Een nipte vier en daarmee toch een beetje een tegenvaller. Het plusminus eerste uur is - zoals zo vaak bij films - het sterkst. Daarna is het plot een tijdje zoekende en blijft de 'spanning' er slechts in door de rare fratsen van Tommy, die voorspelbaar en eigenlijk niet zo boeiend zijn. Na de gevangenis gaat het allemaal erg snel opeens. De karakterontwikkeling houdt op; het gaat alleen nog om het plot. En dat plot is helaas voorspelbaar voor een typische maffiafilm. Tsja, Scorsese kon natuurlijk niet veel anders met een waargebeurd verhaal, maar het feit blijft dat je het gevoel krijgt het allemaal al eens gezien te hebben. Tot slot ben ik geen ontzettende fan van Liotta. Hij doet het prima hoor, maar is wat mij betreft geen meerwaarde.
Dit klinkt allemaal wellicht wat te negatief. Het blijft een Scorsese en DeNiro is als altijd weer smullen. Er had voor mijn gevoel echter meer in gezeten.

avatar van Simon Belmont
Weer een heerlijke film van Martin Scorsese. Net als The Irishman in mafia-stijl, met Robert de Niro en Joe Pesci. Maar dan nu als jonge kerels.
En wat is het een genot om naar hen te kijken. Vooral van Joe Pesci kan ik genieten, met zijn irritante, doordringende stem, waar je als tegenspeler helemaal gek van zou worden.
Maar ook Ray Liota zet een goede rol neer, zodat het tot het einde genieten blijft van de verfilming van dit waargebeurde verhaal. Er wordt namelijk een lekker relaxt sfeertje neergezet en telkens gebeurt er wel wat. Het einde vond ik wat snel gaan. Al hoeft het voor mij ook geen rechtbankfilm te worden of zo.

avatar van GTAKevin023
Heerlijke film!!!

avatar van mjk87
Wat een volslagen bezopen woke recensie in NRC zeg: De stereotypen storen nu in ‘Goodfellas’ - NRC

Iets over stereotypen dat anno niet meer kan ofzo, Trump moet ook weer eens genoemd worden (Trump wordt eigenlijk in elke recensie van een Amerikaanse film genoemd in die krant, ze hebben er fetisj op hem denk ik) en blijkbaar geldt kwaliteit niet meer.

Die zijn helemaal wappie geworden daar. Nou ik zit morgen lekker in de bios hiervoor.

Mijn hemel zeg, wat een aanfluiting.

Zeker in de film- en tv-rubriek van NRC hebben ze een aardig handje gekregen van dergelijke kritiek.

avatar van mjk87
Net op groot scherm gezien, wat een goddelijke film blijft dit toch.

Ik zie dat ik ook nog geen stukje heb geschreven, deze week dan maar even doen. Maar man, wat is dit goed. Met stip mijn top 10 ingekomen. Dat vandaag al.

Gisteren gaan bekijken in de bioscoop. Heerlijke film om weer te zien. Geweldige gangsterfilm die je beleefd moet hebben, verhaal wordt erg leuk verteld, geacteerd en in beeld gebracht. Geweldige types die in de film voorkomen. Film waar je lang over kan napraten of een review over schrijven, maar dat is eigenlijk zonde. Je moet hem gewoon keer op keer zien en alle details in je opnemen.

avatar van rbrand2
De beste film ooit gezien.

avatar van Edgar Davids
Eigenlijk alles is goed aan deze film.

avatar van TornadoEF5
Deze film herzien en het was nodig. Ik denk echt dat ik letterlijk alles was vergeten. Ook een veel beter gevoel aan overgehouden dan de laatste keer. Mooie film eigenlijk, halfje erbij en een flinke sprong voorwaarts in mijn toplijst!

avatar van TornadoEF5
weide schreef:
GoodFellas Full "The Beginning" Scene - YouTube

Er zijn zo van die mensen die naar elke fout in een film op zoek gaan. Bij sommige films zitten ze over de 500 fouten. Zolang het de ervaring niet stoort en de feiten niet te veel fictionaliseert (ahum Apocalypto) zie ik daar niet veel mis mee.