Goodfellas (1990)

4,18

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

Henry Hill (Liotta) wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway (De Niro), een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen en hij merkt dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

1774 BERICHTEN 83 MENINGEN
avatar van Metalfist
What do you mean I'm funny?

Goodfellas was zo'n film die al erg lang op het verlanglijstje stond, maar waar ik precies nog nooit tijd voor had genomen. Het feit dat ik niet zo'n enorme Martin Scorsese fan ben is daar al een reden voor, maar de recente kennismaking met Mean Streets en Casino hadden me in een goede stemming gebracht. Van Casino wordt gezegd dat het het kleinere (en minderwaardige) broertje is van Goodfellas dus ik was nu toch wel benieuwd geraakt vanwaar die status komt.

Ondertussen zijn we twee uur en een half later en eerlijk gezegd? Ik weet het nog steeds niet. Goodfellas heeft zijn charmante momenten, dat staat buiten kijf, maar verder is dit toch niet zo enorm bijzonder. Scorsese slaagt er opnieuw niet in om je echt bij je kraag vast te nemen en je onder te dompelen in de wereld van de maffia. Zonder hier continu een vergelijk te willen maken met Casino (al is dat wel makkelijk gedaan vanwege de aanwezigheid van Nicholas Pileggi die telkens met een boek aan de basis van de film ligt) vond ik die qua sfeerbeeld toch net iets interessanter. Qua soundtrack trouwens ook minder geslaagd dan ik van de regisseur gewend ben. Dat hij een fan is van The Rolling Stones, dat zal iedereen die meer dan 2 films van hem heeft gezien wel geweten hebben, maar om nu echt in elke film te pas en te onpas de groep te gebruiken? Gimme Shelter slaagt hier compleet de plank mis, al moet ik hem wel bewonderen voor het gebruiken van het pianostuk uit Layla. Dat werkt dan onverwachts genoeg wel perfect samen met de beelden.

Een hoop oudere mannen die twintigers behoren te spelen, ook dat is Goodfellas. Ray Liotta was 35 jaar oud terwijl Henry Hill aan het begin van de film 21 jaar is, Joe Pesci had al bijna de dubbele leeftijd van Tommy DeVito en ook Robert De Niro zat met een leeftijdsverschil van zo'n kleine 15 jaar tussen hem en Jimmy Conway. Het is echter het bewijs dat je het niet altijd zo exact moet nemen, want het trio overtuigt over de gehele lijn. Liotta trekt het merendeel van de film naar zich toe, niet altijd even terecht, maar weet zich over de globale lijn perfect staande te houden ten opzichte van Pesci en De Niro. Verder bevat de film de gebruikelijke cameo's (onder andere Scorsese's moeder) maar ook de overige bijrollen zijn goed ingevuld.

Weet je, ik beloon Scorsese zelden met 4* (toch zeker zijn "gewoon werk" niet, voor The Last Waltz en No Direction Home wil ik wel een uitzondering maken) maar er blijft gelukkig wel een zekere kwaliteit in zitten die ervoor zorgt dat ik benieuwd ben naar de volgende film die mijn pad zal kruisen. Zal waarschijnlijk wel weer iets met De Niro zijn en eerlijk is eerlijk, daar kijk ik nu toch al wel naar uit. Laat het alleen iets compacter zijn dan Goodfellas of Casino.

avatar van Maarten0402
Tja. Voor mij begon de ergenis van dezelfde muziek van de Stones pas na Casino te irriteren bij The Departed. Het bekende 1 keer is goed 2e keer wordt jammer 3e keer wordt vervelend, verhaal.

GoodFellas vind ik van deze 3 toch echt veruit de beste. Casino staat qua wereld en lifestyle te ver van mij en ik vind het jammer dat de tweede helft van de film meer over het relatie drama gaat dan over de situatie van het Casino.

avatar van stefan dias
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Metalfist schreef:
What do you mean I'm funny?

Ik respecteer je mening, maar voor mij is dit een schoolvoorbeeld hoe je iemand bij de kraag pakt: drie mannen zitten in een auto, horen wat gestommel, stoppen, doen de koffer open en dan BAM BAM BAM, volledig out of the blue. Gewéldige beginscène.
Na de credits begint dan Liotta met zijn verhaal in een wervelende vertelling, gevolgd oor een al even wervelende camera.
Toen ik daarna bij de release 'Casino' zag, had ik toch een beetje het gevoel dat hij zichzelf copieerde. Jaren later herzien en toen had ik er wat minder last van, maar voor mij toch wat overbodig tegenover het ontluisterende Goodfellas, waar gangsters neergezet worden als (uiteindelijk) zielige losers, ook al zien ze dat zelf totaal niet zo.

avatar van MP Nightly

Geweldig die funny Guy scène ! Is al veel over gezegd ik weet het. Maar hoe Joe pesci het neerzet, ijzersterk! Hoe die een beetje adem tekort komt maakt het authentiek! Joe maakt de film zeker. Heerlijk die schreeuwerige stem.