Goodfellas (1990)

Alternatieve titel: GoodFellas

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

Henry Hill (Liotta) wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway (De Niro), een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen. Dan merkt hij dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

avatar van Jordy
Erg vette film, die ik helaas al een tijdje niet meer gezien heb (daar zal ik eens iets aan gaan doen). Maar één van de beste mafia-films, met geweldig acteerwerk, en vol klassieke scenes. 4 en een halve ster.

Not bad , maar kan het me niet zo goed meer herinneren.

avatar van Goodfella
Zie m'n nickname... Do I need 2 say more? 5 sterren!!! Beste mafia-film ooit!

avatar van You_bastard
"you mother died.....FUCK YOU PAY ME!!!"

Iedereen die denkt dat dit goed is moet Mean Streets maar eens zien. Om nog maar niet te spreken van Millers Crossing en The Godfather.

Zeer goeie film door goed acteerwerk en een prachtig senario..

avatar van aburefan
samen met godfather 2 beste maffia films - you think im funny like a clown funny?

Cool 4,5 sterren!

In mijn ogen samen met Heat één van de beste misdaadfilms aller tijden. 5 sterren!!

avatar van damian
zeker een ruige film .....vooral joe pesci!!machtig

mooie scene's, hele stoere dialogen, acteerwerk top, karaktervorming uitstekend....

en toch was ik niet zo onder de indruk als ik graag had willen zijn. khad een beetje het gevoel of ik het allemaal al eens gezien had.

3,5 ster

Deja vu heet dat...

avatar van Ralfke
Zojuist gezien en echt een fantastische, meeslepende misdaadfilm a la Scorsese! De Niro en Pesci waren weer eens om van te genieten! Een meesterwerk en ***** meer dan waard!

Niet beter als The Godfather, maar ook een briljante film. Typisch zo'n film die je wel 100 keer kunt kijken zonder dat ie verveelt. Schitterend om te zien hoe Liotta als jongetje opgroeit tot een "gangster". Het spel van Pesci en De Niro is fantastisch.

avatar van Armin
Buiten The Godfather 1 van mijn favoriete mafia films. *****

gimli f
Zeker niet briljant, doch wel aardig. Ik geef hem een 4.

SlingBlade
Robert again at his best :-Þ - You might know who we are, but we know who you are !

En die moeder van Tommy (Pesci) is echt zo grappig, vooral die scene in de keuken als ze daar met z'n vieren zitten, en hij een mes mee wil nemen.

avatar van JoeHallenbeck

Die moeder van Tommy werd trouwens gespeeld door de echte moeder van Martin Scorsese.

Hey wat grappig, altijd wel leuke weetjes, zulke dingen!

avatar van Wolkenmeter
De vader van Scorsese doet ook mee: hij is diegene die naar De Niro belt met het nieuws over de dood van Tommy (Joe Pesci)
De ouders van Scorsese zijn trouwens ook nog te zien in Cape Fear, Casino, en ook nog in enkele van z'n vroegere films

de vader van scorsese speelt ook een van de gevangenen:

What? I put two little onions in the sauce!

Pas op Dvd gekocht, goede mob movie.
3,5 sterren

avatar van Macmanus
Erg goede film, Goed acteer werk van Pesci de Niro en Liotta.
Erg leuk verhaal, lekker vlot, en goede dialogen vooral van Pesci

Tommy DeVito: What do you want to tell me now, tough guy? I said, "Hey, what are you doing here, I thought I told you to go fuck your mother!"

Leuke Gangsterfilm 4 sterren, tot nu toe

"as far as i know this is even better than GODFATHER"

en nou niet meteen gaan slaan

avatar van Banjo
dit is een meesterwerk een van de betere mafia films ooit! 4 1/2 ster

Wat blijft dit een ijzersterke film zeg!! Heb hem al weer een tijdje geleden gezien en ik vond het tijd om hem maar weer eens te kijken. Alles is in deze film gewoon perfect. De cast (De Niro & Pesci), de muziek, de dialogen, het verhaal en natuurlijk de regisseur. (Sinds vandaag staat deze man ook erg hoog in mijn regisseurs lijstje) Mijn favoriete quote wordt dan nu ook: "As far back as I can remember, I've always wanted to be a gangster." D'r zijn maar weinig maffiafilms die het niveau van deze film halen (The Godfather I & II en misschien Casino) Maar ik had deze film al met 5 sterren beloond dus hoger gaat helaas niet. Een plaatsje in mijn top 10 dan? Ik denk er nog even over na.

tovenaar
Goodfella die Goodfellas omlaag stemt, waar moet het heen met deze wereld!

neo (crew)
bad, badfella....

avatar van Goodfella
Haha, hoezo inkoppertjes

Nee, ik vind dat m'n 5-sterren films niet alleen uit ultiem goede films moet bestaan, ik moet die ultiem goede films bovendien keer op keer kunnen kijken. Goodfellas vind ik uiteraard nog steeds een fantastische film (en ook nog wel de beste mafiafilm ooit, zoals ik hierboven in m'n allereerste post op MovieMeter ooit schreef ) maar het is geen Fight Club of Pulp Fiction die ik wel wekelijks zou kunnen kijken... Memento heb ik om dezelfde reden ook zojuist verlaagd, dat jullie 't maar even weten