• 8.979.033 stemmen

Genre: Animatie / Komedie

Ontwikkeld door: James L. Brooks, Matt Groening en Sam Simon

Met onder meer: Dan Castellaneta, Julie Kavner en Nancy Cartwright

Release datum: zondag 17 december 1989

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

Plot The Simpsons

The Simpsons zijn een gezin van misfits wonende in Springfield. Vader Homer werkt op een kernreactor en heeft altijd pech. Marge is de supermama. Bart is een straatschoffie, Lisa het wonderkind en dan is er nog de speenzuigende baby Maggie.

Komt er een The Simpsons seizoen 37?

Meningen over The Simpsons

avatar van hoestsiroop

hoestsiroop

zaterdag 2 april 2016
The Simpsons seizoen 1 Gedurende mijn middelbare schooltijd pikte ik elke weekdag wel een aflevering van The Simpsons mee op TV, en daardoor heb ik erg veel afleveringen verschillende keren gezien maar ik vrees dat ik ook nog vele afleveringen helemaal niet gezien heb. Enkel seizoen 6 heb ik al langere tijd op DVD. Tot ik nu het plan heb opgevat om mij eindelijk eens systematisch door de serie te werken (ik heb wat nieuwe DVD's aangeschaft). Daarbij heb ik mij ook voorgenomen om bij elke aflevering wat neer te schrijven en ik gooi er bij deze ook telkens een quote uit de aflevering tegenaan. Mijn bevindingen van seizoen 1: 1. Simpsons roasting on an open fire De allereerste Simpson aflevering is een kerstspecial. Het is direct een degelijke aflevering waarin veel klassieke Simpsonsingrediënten al vervat zitten: financiële moeilijkheden voor het gezin, Homer schipperent tussen pech en incompetentie, de concurrentie tussen laatstgenoemde en enerzijds Patty & Selma en anderzijds Ned Flanders, en Bart die niet luistert. Alhoewel er in de aflevering zelf lacherig wordt gedaan over hartverwarmende kerstverhaaltjes krijgt ook deze aflevering met de intrede van Santa’s Little Helper een zoet einde. Een beetje paradoxaal maar storend is het niet. It doesn’t seem possible but it seems like TV has betrayed me. 2. Bart the Genius Bart verwisselt zijn eigen intelligentietest met die van zijn rivaal Martin waardoor Bart naar een school voor hoogbegaafde kinderen verhuist. In eerste instantie het aards paradijs maar al snel wil Bart gewoon terug naar zijn oude school. Alhoewel de eerste verwijzingen (naar Einstein en Jane Goodall) hun opwachting maken vond ik dit niet zo’n grappige aflevering. Het grappigste kwam nog uit het introstukje, wanneer Bart het buspaaltje wegneemt. Geen idee waarom ze dat uit de latere intro’s hebben geschrapt. Don’t be discouraged son, I bet Albert Einstein turned himself all sorts of colors before he invented the lightbulb. 3. Homer’s Odyssey Na zijn ontslag en een depressie vind Homer een nieuwe passie in zijn leven, zorgen voor de veiligheid in Springfield. Uiteindelijk zal hij toch weer gewoon bij de kerncentrale gaan werken maar nu als veiligheidsadviseur. Waylon Smithers komt voor het eerst in beeld maar wel als afro-amerikaan, later werd dit nog aangepast om zwarte pietendiscussies te vermijden. Het filmpje ter illustratie van nucleaire energie toont ook al de satirische kant van The Simpsons. Ook het eerste telefoongrapje bij Moe kan worden genoteerd: “Is I.P. Freely here? hey everybody I.P. Freely?” You’ve caused plenty of industrial accidents and you’ve always bounced back. 4. There’s No Disgrace Like Home Na een desastreus familiediner bij Mr. Burns wil Homer een poging doen om de situatie in het dysfunctionele gezien te verbeteren. Na een nog desastreuzer verlopen sessie bij kwakzalver/psychiater Marvin Monroe komt de familie erachter dat ze zich toch kunnen verenigen in een liefde voor televisie. Er zitten voor het eerst momenten in die hilarisch te noemen zijn: met name de dronken Marge, de sluiptocht om andere gezinnen te bespieden en het elektroshockgevecht. We're gonna get a new TV. Twenty-one inch screen, realistic flesh tones and a little cart so we can wheel it into the dining room on holidays. 5. Bart the General Na een cupcake-incident komt Bart in het vizier van pestkop Nelson Muntz die hem dagelijks een pak rammel verkoopt. Wanneer het echt niet meer verder kan geven zijn ouders hem advies. Marge stelt een vreedzame aanpak voor, waardoor ze prompt tot Maharishi Gandhi wordt omgedoopt door Homer. Diens raad is iets venijniger (“get him right in the family jewels. That little doozy's been a Simpsons trademark for generations”). Uiteindelijk brengt Grandpa hem in contact met de volslagen krankzinnige veteraan Mr. Herman. Die zorgt ervoor dat Bart een leger van door Nelson geplaagde schoolkinderen bij elkaar kan krijgen en uiteindelijk komt het tot een waterballonengevecht . Door het hieruit volgende vredesverdrag wordt Nelson een licht-ontvlambaar maar toch nog enigszins handelbaar kind dat nog vele seizoenen zal meedraaien. Ik vind deze aflevering het eerste echte meesterwerk uit de reeks. Van de hilarische ‘rules of the schoolyard’, over de scheldwoorden die Bart naar Lisa gooit in de bus (Snively Toad! Egg Sucker! Honour Student!) langs het personage van Herman tot de vele oorlogsfilmreferenties. Deze aflevering is een feest om naar te kijken. First, you'll need a declaration of war. That way, everything you do will be nice and legal. OK, I can use this one from the Franco-Prussian War. I'll just change “Otto von Bismarck” to read “Bart Simpson”. 6. Moaning Lisa Lisa belandt in een existentiële crisis en haar enige uitlaatklep blijkt haar saxofoon te zijn. Toevallig ontmoet ze saxofonist Bleeding Gums Murphy die haar verder de wereld van de jazz intrekt. Ik heb Bleeding Gums Murphy altijd een interessant personage gevonden en het is mijns inziens dan ook spijtig dat hij slechts heel zelden voorkomt in de serie. Verder wordt een redelijk delicaat thema als kinderdepressies op een geweldige manier aan de kaak gesteld, het hele gebeuren tussen Marge en Lisa in de auto (waarbij Marge eerst aan Lisa verteld dat glimlachen ongeacht je gevoelens het belangrijkste is maar haar vervolgens op een furieuze manier bedenkt) is erg sterk gedaan. You know, you play pretty well for someone with no real problems. 7. Call of the Simpsons Uit jaloezie met de nieuwe motorhome van Flanders beslist Homer een eigen exemplaar aan te schaffen, maar door de gluiperige verkoper krijgt hij een aftands model aangesmeerd. Homer beslist om er toch de natuur mee in te trekken maar dit loopt faliekant af en The Simpsons strandden midden in de wildernis. Uiteindelijk zal de familie gered worden nadat Homer voor een bosmonster wordt aanzien. Ik werd niet zo wild van deze aflevering, het hele gedoe met Bigfoot vond ik een beetje flauw, en ook Maggie’s avontuur bij de beren kon me maar matig boeien. Wel geslaagd was het gesprek tussen Homer en de RV-verkoper. -Now we get a chance to be real pioneers. Yes, sir. This is a real adventure. I bet there are people who would trade everything they have in the world for this. -You mean, like we just did? 8. The Telltale Head Nadat Homer Bart vertelt dat er niets belangrijker is dan populariteit zaagt Bart het hoofd af van het standbeeld van Jebediah Springfield aangezien hij hoopt hiermee punten te scoren bij de ‘bad kids’ (Jimbo, Kearney & Dolph). De geschokte en wraakzuchtige reactie van alle bewoners van Springfield is iets waar Bart niet op gerekend had en na een dag gaan hij en Homer met de staart tussen de benen het hoofd terugbrengen. Hierbij stuitten ze op een woedende menigte die ze ternauwernood tot bedaren kunnen krijgen waarna een melig einde volgt. Het was een heel fijne aflevering. Personages als Lovejoy, Krusty en Chief Wiggum doen hun intrede en de stukken in de kerk en op de zondagsschool zijn nog eens enorm geestig bovendien. Just a statue? Is the Statue of Liberty just a statue? Is the leaning tower of Pisa just a statue? 9. Life on the Fast Lane De dysfunctionaliteit in het gezin wordt hier in de verf gezet. Homer vergeet de verjaardag van Marge en geeft haar uiteindelijk een bowlingbal cadeau, iets wat hij in feite voor zichzelf kocht. Nijdig hierover gaat Marge zelf bowlen alhoewel ze er geen hout van kan. Op de bowlingbaan maakt ze kennis met de intense en mystieke bowlingprof Jacques, die haar met duidelijke bijbedoelingen benadert. Het huwelijk tussen Marge en Homer komt zwaar op de helling te staan wanneer Jacques, die zijn sturm und drang emoties telkens met bowlingmetaforen uit, Marge bijna weet te verleiden. Uiteindelijk kiest ze toch voor Homer en komt het gezin weer samen. Helen Lovejoy maakt voor het eerst haar opwachting in deze aflevering en haar eerste verschijning is al direct exemplarisch voor haar verdere acties in de serie. I had just finished eating and was about to leave when I looked over this way and said to myself, "Isn't that Marge Simpson having brunch with a man who isn't her husband?" And I just had to come over and say hello. 10. Homer’s Night Out In de vorige aflevering stond Marge op het puntje van vreemdgaan, dit keer is het Homer’s beurt. De spycamera van Bart betrapt Homer in een compromitterende pose met een danseres op een vrijgezellenfeest. Nadat de foto heel Springfield rondgaat trapt Marge hem voor een dag buiten en om het goed te maken moet hij met Bart op zoek gaan naar de danseres om Bart te tonen dat vrouwen geen lustobjecten zijn. Na enkele striptease tenten te hebben afgedweild vinden ze de danseres en Homer slaagt erin na ongewild in een burleske show verzeild te zijn geraakt de boodschap op Bart en het publiek over te brengen. Ergens valt deze aflevering nog wel te genieten maar er zit heel weinig memorabels in. -You look familiar, sir. Are you on the television or something? -Sorry, buddy. You got me confused with Fred Flintstone. 11. The Crepes of Wrath Nadat Bart het te bond maakt op school beslissen Skinner en Homer om hem op een uitwisselingsproject naar Frankrijk te sturen. Daar komt hij bij twee vrekkige Fransmannen terecht die Bart als slaaf gebruiken in hun wijnhandel, wijn waar ze anti-vries in draaien. Uiteindelijk slaagt Bart erin om op slag Frans te spreken en de twee aan te geven. In de plaats van Bart komt de Albanese Adil bij de Simpsons wonen, een op het eerste zicht erg voorbeeldige jongen die uiteindelijk een spion blijkt te zijn. Een memorabele aflevering is dit niet, al is het moment waarop Bart met de brommer door een verzameling schilderijen (van onder andere Van Gogh en Manet) rijdt wel erg goed gedaan. Evenals de heel korte politieke discussie tussen Adil, Lisa en Homer. Oh, she's just jealous. She'll get over it. And if she doesn't, we can always exchange her. 12. Krusty Gets Busted De aflevering die de rivaliteit tussen Bart en Sideshow Bob inluidt. Nadat Bob het beu is door Krusty vernedert te worden zorgt hij ervoor dat die laatste vals beschuldigd wordt voor diefstal in de Kwik-E Mart. Maar dit is buiten Bart gerekend, die met de hulp van Lisa Bob kan ontmaskeren (Bob's grote voeten doen hem de das om). Voor zijn ontmaskering krijgt Bob zijn eigen show, en de manier waarop hij deze presenteert is wat deze aflevering doet slagen. Doodserieus en intens met een literaire spreektaal, voorlezend uit The Man With the Iron Mask, met muziek van Cole Porter, nippend van een glas rode wijn, en dat voor een kinderprogramma. Ik zou er naar kijken. Sideshow Bob is voor mij een van de beste personages uit de reeks. - What's your name, young man? - Bart Simpson, sir. - Well, perhaps we can shed some light on your problem in a new segment exploring preadolescent turmoil. I call it "Choices”. 13. Some Enchanted Evening De laatste aflevering van het eerste seizoen was oorspronkelijk als seizoen opener bedoelt maar de productie nam langer in beslag dan gepland en de aflevering werd naar achter verschoven. Het is een aflevering met horrortrekjes. Nadat Homer Marge weer te lang heeft genegeerd besluit hij haar om het goed te maken plotsklaps uit te nemen op een fancy etentje en een overnachting in een hotel, en dus hebben ze een babysit nodig. Deze babysitter blijkt de babysitter bandit te zijn. Ze achtervolgt, vangt en bindt Bart en Lisa vast waarna ze begint het huis leeg te halen. Helaas voor haar onderschat ze Maggie en kunnen de 3 jongste Simpsons de babysitter bandit overmeesteren. Enkel een onwetende Homer zorgt er bij zijn thuiskomst nog voor dat ze uit de klauwen van de politie kan blijven. Het is een wisselvallige aflevering wat mij betreft. De furieuze Marge die Homer in het begin van de aflevering opwacht is fantastisch, maar voor de rest staat de humor hier toch slechts op de tweede plaats. De babysitter bandit is dan weer wel een erg sterk personage. The way I see it, if you raise three children who can knock out and hogtie a perfect stranger, you must be doing something right.
avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

maandag 27 augustus 2018
The Simpsons seizoen 1 Tja, niet elke aflevering haal het aller geniaalste niveau, maar het blijft voor mij de beste animatiereeks die er te vinden is. Grensverleggend en tot op de dag van vandaag op regelmatige basis toekomstvoorspellend. De familie Simpson en alle nevenpersonages zitten voor altijd in mijn geheugen gegrift.

donderdag 11 oktober 2018
The Simpsons seizoen 30 Ik volg het ook al jaren trouw, inclusief de nieuwste aflevering van deze week alles gezien. Moet nog altijd eens op alle seizoenen stemmen. Kan me goed vinden in bovenstaande. The Simpsons is de echte glans al jaren kwijt, maar niettemin is het nog steeds de moeite van het kijken waard, al herkauwen ze veel of proberen ze wat krampachtig soms dat oude gevoel op te wekken. Soms lukt het wel trouwens. Sowieso zijn een hoop couch-gags nog erg leuk en zitten er voldoende afleveringen in waaronder de Treehouse of Horror afleveringen om interessant genoeg te blijven.