Mijn Series +

The Simpsons - Seizoen 5 (1993-1994)

Animatie / Komedie

ontwikkeld door James L. Brooks, Matt Groening en Sam Simon
met de stemmen van Nancy Cartwright, Dan Castellaneta en Julie Kavner

The Simpsons zijn een gezin van misfits wonende in Springfield. Vader Homer werkt op een kernreactor en heeft altijd pech. Marge is de supermama. Bart is een straatschoffie, Lisa het wonderkind en dan is er nog de speenzuigende baby Maggie.

1. Homer's Barbershop Quartet
  6. Marge on the Lam
  7. Bart's Inner Child
  8. Boy-Scoutz 'n the Hood
  9. The Last Temptation of Homer
  10. $pringfield (Or, How I Learned to Stop Worrying and Love Legalized Gambling)
  11. Homer the Vigilante
  20. The Boy Who Knew Too Much
  21. Lady Bouvier's Lover
  22. Secrets of a Successful Marriage
avatar van Flavio
Simpsons op hun best, met aantal geweldige afleveringen: Secrets of a Successful Marriage is een van mijn all time favoriete Simpsons-episodes, maar ook bv Deep Space Homer en Homer Loves Flanders zijn zeer goed.

avatar van Thomas83
Wat een seizoen. Ik vond seizoen 4 na het derde ietsje minder, maar deze is weer terug naar dat niveau en nog een schepje er bovenop denk ik zelfs. Nog meer positieve uitschieters en ik denk ook een algeheel wat hoger niveau van de gemiddelde aflevering tussendoor. Het seizoen komt nog wat voorzichtig op gang met een mindere eerste aflevering en Homer Goes to College als misschien wel de overtreffende trap van een voorbeeld van een Homer die te overdreven dom en asociaal is, maar de terugkerende grappen met de super vriendelijke en progressieve decaan die door Homer wordt behandeld alsof hij de volgens clichés typische conservatieve despoot is zijn wel geweldig.

Cape Feare is al vroeg in het seizoen een eerste echt hoogtepunt (eindelijk weer Sideshow Bob) en Rosebud is nog beter en een van mijn favoriete afleveringen van heel de serie. Mr. Burns blijft echt leuk en is vanaf seizoen drie ongeveer tot bloei gekomen als personage. Hij krijgt vaak ook de mooiere teksten. De traditionele Halloween-aflevering hierna is veruit de leukste Halloween-aflevering tot nu toe. En de indrukwekkende reeks afleveringen gaat door met het ook al toplijst-waardige Marge on the Lam. Echt non-stop hilarische grappen zonder dat de vaart of hart uit het verhaal worden gehaald. Phil Hartman ook weer een parel voor de serie met een weer erg leuke Lionel Hutz, ook al zo'n personage dat terecht steeds meer naar voren is geschoven.

Bart's Inner Child is in elk geval op IMDB een van de minst gewaardeerde afleveringen van het seizoen. Ik zou hem zelf ook niet tot mijn favorieten rekenen, maar het is juist wel nog echt een aflevering die eruit springt met een wat intelligenter en gewaagder onderwerp en humor. $pringfield is mij wat te absurd. Homer the Vigilante is sublieme satire waarin de typische kuddementaliteit van de inwoners van Springfield weer mooi naar voren komt.

Homer and Apu is weer een van de absolute toppers. De aflevering loopt als een trein, snijdt zo sterk meerdere onderwerpen aan, de cameo van James Woods is een van de beste tot nu toe en alweer een geslaagde musicalscène. Echt weer een kandidaat voor als ik mijn favoriete afleveringen zou moeten kiezen. Idem voor Lisa vs. Malibu Stacy. Ik merk dat Lisa-afleveringen over het algemeen niet zo populair zijn, maar bij mij juist wel. Mooi haar idealisme en gevoel voor tragiek en zelfmedelijden. Al die seksistische grappen zijn ook zo goed.

Deep Space Homer is een van de hoogst gewaardeerde afleveringen, maar ik zie er niets speciaals in. Maar het lijkt vaak wel goed te scoren als Homer op zijn domst is, en vooral ook de vele verwijzingen worden ook altijd gewaardeerd. Ik vind het er weer net wat te veel in een ook wat te absurde aflevering, maar de verwijzing naar het einde van Planet of the Apes is wel echt geniaal.

In Homer Loves Flanders is het aandoenlijk om Homer en Flanders enigszins een vriendschap te zien opbouwen, zonder dat het ten koste van de grappen en hun bekende onderlinge verhouding gaat. Ik lag in een deuk toen Homer bij daklozenopvang voor een dakloze werd aangezien en dat lelijke pak kreeg. En gortdroog als hij bij de Flanders aan hun avondeten loopt te knabbelen of door de heg verschijnt en verdwijnt in die fantastische scène met de Terminator 2-parodie. Alleen de Indiana Jones-parodie in seizoen drie is beter denk ik. Weer een aflevering voor mijn toplijst.

Ook the Boy Who Knew Too Much is een absolute topper. Zo'n aflevering waarin de balans tussen de vele verwijzingen, een vlot lopende aflevering, humor, een inhoudelijke boodschap en een beetje sentiment helemaal kloppen. Lady Bouvier's Lover is wel karig met een te grote rol voor Mrs. Bouvier, met grote afstand het meest oninteressante personage van heel de serie vooralsnog. Ik heb geen idee wat haar karaktertrekken nou precies zijn, behalve een ouder en meer zwijgzaam evenbeeld van Patty en Selma.

Gelukkig is daar nog Secrets of a Successful Marriage om het seizoen op een waardige noot af te sluiten. Veel makkelijke grappen misschien, maar het is een aflevering waarin de lompe, onbezonnen en oliedomme Homer daadwerkelijk goed werkt, omdat we zijn kwetsbare kant zien. De hele scène waarin hij op de meest aandoenlijke manier op het einde ""my tattered rags are caught on your coffee table" zegt doet je hart smelten. Marge krijgt ook eens wat meer persoonlijkheid mee, en god wat zijn de grappen rondom Homer als verwilderd levende kluizenaar in Barts boomhut puur goud. 4.5*.

avatar van AOVV
Schitterend seizoen alweer, misschien zelfs het beste van The Simpsons! Dit seizoen bevat in ieder geval enkele van mijn favoriete afleveringen, waaronder Homer the Vigilante, Marge on the Lam en Secrets of a Successful Marriage.

De manier waarop The Simpsons me tot tranen toe beweegt, zowel van het lachen als uit pure ontroering, is ongeëvenaard in die eerste seizoenen.

5 sterren