Mijn Series +

The Simpsons - Seizoen 6 (1994-1995)

Animatie / Komedie

ontwikkeld door James L. Brooks, Matt Groening en Sam Simon
met de stemmen van Nancy Cartwright, Dan Castellaneta en Julie Kavner

The Simpsons zijn een gezin van misfits wonende in Springfield. Vader Homer werkt op een kernreactor en heeft altijd pech. Marge is de supermama. Bart is een straatschoffie, Lisa het wonderkind en dan is er nog de speenzuigende baby Maggie.

1. Bart of Darkness
  2. Lisa's Rival
  3. Another Simpsons Clip Show
  4. Itchy & Scratchy Land
  23. The Springfield Connection
  24. Lemon of Troy
  25. Who Shot Mr. Burns?: Part 1
avatar van Thomas83
Weer een seizoen van hoge kwaliteit, maar wel een stapje terug na het nog onovertroffen vijfde seizoen, vooral door een reeks zwakke afleveringen in het midden. De wat meer inventieve couch gags vielen me wel op.

De eerste aflevering, Bart of Darkness, is direct behoorlijk sterk. Vond de aflevering een beetje een combinatie van Bart's Inner Child, waarin hij een trampoline in de achtertuin heeft, en Bart Gets an F, waar de idyllische sneeuwpret die Bart mist ditmaal is vervangen door zomerpret. Ook erg leuk en nog in mijn geheugen gegrift is het verhaallijntje met de Rear Window-parodie, waarin Bart denkt dat Flanders zijn vrouw heeft vermoord. Mooie ontknoping ook.

Lisa's Rival moet ik ook al noemen. Om mijn voorliefde voor Lisa-afleveringen, maar ook om haar samenwerking met Bart en de uitkomst van de wedstrijd op het einde. En waar Lisa-afleveringen vaak niet specifiek in de humor uitblinken is dat nu wel anders door een hilarische Homer die langs de deuren gaat om suiker te verkopen en er zelf ook van snoept en er helemaal hyper en paranoïde van wordt. Ik hou niet altijd van de compleet onwerkelijke Homer, maar hier heb ik het graag. Echt een topaflevering.

Sideshow Bob Roberts is sterk omdat Sideshow Bob-episodes altijd hoogtepuntjes zijn. En ditmaal is het ook nog een messcherpe satirische en politieke getinte aflevering, bomvol verwijzingen naar belangrijke gebeurtenissen in de Amerikaanse politiek in de 20ste eeuw. Treehouse of Horror V vind ik vooral leuk door het verhaal waarin Homer door de tijd reist. Hilarisch die momenten waarop hij in de prehistorie allerlei beesten doodt. Lisa on Ice is leuk doordat mooi de draak wordt gestoken met de te fanatieke ouders van sportende kinderen en de nare kantjes van sportcultuur. En weer zo'n ouderwets zoet einde dat nog werkt ook.

Homer Badman is weer sterke satire. Vooral de ophitstende rol van de media krijgt er van langs. Een scherpe en grappige aflevering met ook net de juiste dosis krankzinnigheid. Homer the Great is alleen al memorabel om dat prachtige lied, een van de betere in de serie. Lekker maffe aflevering over een geprivilegieerd geheim gezelschap in Springfield, vergelijkbaar met de vrijmetselarij of de Illuminati.

Bart vs. Australia vind ik dan weer echt een dramatische aflevering ineens. Echt The Simpsons onwaardig. A Star Is Burns is al beduidend beter maar vond ik ook wel matig. Een beetje een goedkope poging om een andere serie te promoten. Weinig echt leuke grappen, veel slappe verwijzingen en Homer weer surrealistisch dom. Die bijrol is ook wel erg oninteressant voor een door Lovitz ingesproken personage.

Lisa's Wedding is weer een stapje vooruit maar ontstijgt ook al de matigheid niet echt. Een wat rare aflevering waarin we Lisa in de toekomst zien, maar nog wel met dezelfde kinderstem. Wel nog wat hart op het einde en nog meer dan vermakelijk. Maar The Simpsons houdt er nu eenmaal een hoge standaard op na. Een waaraan Two Dozen and One Greyhounds ook niet echt aan kan voldoen. De sociale kritiek is deze aflevering verre van subtiel over het algemeen. Wel alleen al de moeite waard om de briljante Be My Guest-parodie van Mr. Burns. Het beste Simpsons-liedje vooralsnog.

Gelukkig zijn de laatste afleveringen van het seizoen wel weer sterk. The PTA Disbands is een klassieker. Allemaal leuke verhaallijntjes waarin alle personages zich gedragen zoals je ze kent. Erg goed en gevarieerde grappen ook. Doordachte en meer maffe, en het werkt allemaal. Het einde met de school/gevangenis is wel ongelofelijk mooi venijnig.

Round Springfield is echt zo'n ontroerende aflevering. In de eerste plaats al om de dood van Bleeding Gums Murphy. Ik had geen idee dat er een personage dood zou gaan in de serie. Voorspelbaar maar mooi einde ook. Weer een van die momentjes die af en toe opduiken waarin je ziet dat de Simpsons echt wel om elkaar geven.

The Springfield Connection is alleen al geweldig omdat Marge bij de politie gaat, en we tussen lekker veel Chief Wiggum te zien krijgen. Ik denk dat ik van alle personages hem echt de grappigste vind. Hij steelt echt de show sinds hij een wat grotere rol heeft gekregen. Deze aflevering is ook echt gortdroog met zoveel ongelofelijk goede komische timing. Ook leuke satirische grappen over seksisme en corruptie. Homer die niet meer de "man van het huis" is en heel verwijfd begint te worden. En hij is ditmaal ook eens dom en asociaal op een echt hilarische manier. Een parel van een aflevering.

Lemon Troy is leuk omdat de rivaliteit van Springfield met Shelbyville wat meer verkend wordt. Veel best originele verwijzingen die de aflevering iets speciaals geven. En wederom een absoluut gortdroge aflevering vol verrassende grappen. Vooral Milhouse is enorm op dreef deze aflevering. Ik weet niet wat het precies is met hem, maar hij is best een uniek personage. Hij heeft van die herkenbare lulligheid of zo. Sublieme aflevering.

En dan hebben we ook nog misschien wel de beste seizoensafsluiter, ditmaal een eerste deel van een dubbelaflevering, met een cliffhanger in het midden. Een zeer vermakelijke whodunit die op het einde van de tweede aflevering in het volgende seizoen ook echt blijkt te kloppen als je zelf aan het meespeuren bent en goed oplet. Creatief ook hoe de schrijvers hebben bedacht hoe iedereen in Springfield wordt benadeeld door Burns boorproject. Ook een aflevering met fantastisch taalgebruik en een lekker grotesk bad guy-momentje van Burns als hij aankondigt de zon te willen blokkeren. 4.0* voor het gehele seizoen.

avatar van ZAP!
Leuk om te lezen, zo'n uitgebreide bespreking. Ik mis wel een toelichting waarom Bart vs. Australia zo slecht zou zijn (ook niet meteen één van mijn favorieten, maar dramatisch?)...

avatar van ZAP!
Gisteren nog even gekeken, Brt vs. Aust (was ook alweer aan s6 toe), maar is een prima aflevering met schitterende opening / aanleiding voor de trip naar down under; misschien krijgt Australië er flink van langs (met de nodige clichés), maar dat geldt eigenlijk voor alles en iedereen in deze serie... Dus, 'waardeloos'?, ik volg het even niet.

avatar van Thomas83
Op een of andere manier heb ik je eerdere bericht gemist. Het is inmiddels alweer weken geleden dat ik de aflevering zag waardoor ik niet ieder detail van de aflevering meer weet, maar ik vind de humor niet van het niveau dat ik van The Simpsons gewend ben. Vrij veel flauwe grappen over stereotypes volgens mij. Meestal als iets of iemand er van langs krijgt in de serie dan is het vooral scherpe satire.

Verder is het denk ik ook de eerste aflevering die zich in een ander land afspeelt, waardoor de aflevering ook een beetje anders voelt. Het is de eerste aflevering die ik met weinig plezier heb gekeken, als we de clip shows niet meetellen.

avatar van ZAP!
Ben het ermee eens dat The Simpsons in het buitenland anders aanvoelen, ik heb ze gemiddeld ook liever in Springfield, of tenminste Amerika (die in New York is bv. geweldig, als Homer zijn auto moet ophalen). Maar flauw vind ik de humor (grotendeels) verder niet, zoals bv. I see you've played knifey spooney before, cof-fee! - bee-eer? en de koala's vs. kikkers plagen en wat ik eerder al meldde.

Clip shows ben ik trouwens wel fan van, vaak (altijd?) met Phil "Hi, I'm Troy McClure..." Hartman en extraatjes toegevoegd aan oud materiaal.

avatar van Thomas83
Phil Hartman is (was) goud waard voor de serie, en hij kan clip shows nog wel wat leuker maken inderdaad. Maar uiteindelijk zit je wel naar 80% oud materiaal te kijken. Ik vind dat eigenlijk altijd wel de minste afleveringen van series. Zeker als je meerdere afleveringen achter elkaar kijkt en niet het uitzendschema van tv volgt is het vervelend.

avatar van ZAP!
Ik kijk The Simpsons regelmatig terug, dus oud materiaal of niet, ik krijg er geen genoeg van.

avatar van Thomas83
De echt goede afleveringen kan ik ook wel vaker in kortere tijd zien ja. Maar de clip shows bevatten vooral korte verwijzingen, en als het allemaal nog vers in je geheugen zit is dat wat minder boeiend. Voor mij dan in elk geval.

avatar van ZAP!
Ze doen er toch echt wel wat mee, zoals die zing-aflevering met Snake en dan zit er ook wat nieuw materiaal in. En ook de mindere afleveringen bevatten vaak genoeg geweldige details (grappen of animatie).

avatar van AOVV
Tja, ook dit zesde seizoen van The Simpsons is van een torenhoog niveau. Ik vind zo goed als geen mindere aflevering (nu goed, de clipshow-episode misschien). De humor is superieur, met naast de Simpsons zelf tal van hilarische nevenpersonages. Ik moet hier toch ook weer het maximum van de punten uitdelen.

5 sterren