Mijn Series +

The Simpsons - Seizoen 3 (1991-1992)

Animatie / Komedie

ontwikkeld door James L. Brooks, Matt Groening en Sam Simon
met de stemmen van Nancy Cartwright, Dan Castellaneta en Julie Kavner

The Simpsons zijn een gezin van misfits wonende in Springfield. Vader Homer werkt op een kernreactor en heeft altijd pech. Marge is de supermama. Bart is een straatschoffie, Lisa het wonderkind en dan is er nog de speenzuigende baby Maggie.

1. Stark Raving Dad
  20. Colonel Homer
  21. Black Widower
  22. The Otto Show
  23. Bart's Friend Falls in Love
  24. Brother, Can You Spare Two Dimes?
avatar van Thomas83
Het begon in het voorgaande seizoen al, maar seizoen 3 is denk ik toch wel het seizoen dat The Simpsons voor het eerst echt helemaal op zijn plaats valt en met zo ongeveer ieder personage wel weet waar het naartoe wil. Alles is ook mooier getekend met ook niet meer die schokkerige animaties soms. Ook in voorgaande afleveringen vliegt de tijd al voorbij, maar hier weet de serie zo'n beetje het juiste recept te vinden.

Vooral in de vroege afleveringen is er soms nog wel een overdaad aan verwijzingen en gaat het met de afleveringen alle kanten op, maar hoe plezierig ook dat nog is, het prettigste vind ik het als afleveringen het zo ongeveer bij een verhaallijn of twee houden en alle verwijzingen, losse momentjes en grapjes op de achtergrond naadloos aansluiten bij het grote geheel. Dat gebeurt hier in het merendeel van de afleveringen. Voor het eerst ook echt seksgrappen en echt regelmatige cameo's van beroemdheden.

De eerste aflevering, Stark Raving Dad, komt al direct zo bekend voor met die vent die denkt dat hij Michael Jackson is. Een aflevering die een beetje de kleffe kant opgaat maar toch vooral hartverwarmend is. Een favoriet van mij. Mr. Lisa Goes to Washington is erg bijtende satire. Lisa's Pony is ook mooi. Ik blijf een zwak hebben voor Lisa-afleveringen, ook al zijn ze vaak wel redelijk hetzelfde.

Saturdays of Thunder is ook een pareltje. Grappig en ontroerend tegelijk. The Simpsons op zijn best zo'n beetje. Flaming Moe's is al helemaal leuk, vooral die parodie op de intro van Cheers. Radio Bart is ook een hoogtepunt. Heerlijke satire. Alleen al door die We Are the World-parodie. Willie is dit seizoen voor het eerst echt hilarisch. Lisa the Greek is weer een superaflevering over de relatie tussen Lisa en Homer.

Homer Alone is geweldig en een mooi voorbeeld van hoeveel strakker geschreven en geregisseerd de afleveringen dit seizoen zijn. Een van mijn favoriete afleveringen ooit denk ik. Hetzelfde geldt voor Separate Vocations. Echt een heel slimme aflevering en pure klasse hoe de verhaallijnen van Bart en Lisa op het einde samenkomen en voor zo'n mooi einde zorgen.

Colonel Homer is ook al een van mijn absolute favorieten. Kende de aflevering nog precies. Het mooiste is hoe naïef Homer is in zijn rol als manager. Maar deze aflevering haalt er werkelijk alles uit en weet ook het ontroerende einde nog helemaal te verdienen. Ook nog een aflevering vol prachtige grapjes op de achtergrond én een die Marge en Homer meer karakter geeft.

De rentree van Sideshow Bob in Black Widower is ook zeer geslaagd. Sideshow Bob-afleveringen zijn altijd leuk. Lekker veel aandacht ook voor Selma en een paar heerlijk scherpe steken naar het Amerikaanse gevangenissysteem. De laatste aflevering vind ik wel wat rommelig, maar leuk om ook Herb weer terug te zien keren. Een van de leukste gastrollen. De serie is inmiddels toch wel niet te stoppen. Ik verwacht dat dit hoge niveau nog wel even vastgehouden wordt de komende seizoenen.