Goodfellas (1990)

Alternatieve titel: GoodFellas

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

Henry Hill (Liotta) wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway (De Niro), een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen en hij merkt dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

avatar van JanLo
starbright boy schreef:
Enkele berichten verwijderd. Zeuren over iemands schrijffouten en andermans stemlijstjes erbij halen zijn buitengewoon irritant. Op de persoon spelen nog erger.
Je mag een moderator zijn, en de macht hebben om iets weg te halen omdat je het irritant vindt, maar ik vind je opmerking evengoed irritant. Kijk maar of je dit irritant vindt, want dan haal je het gewoon weg!!

avatar van Shadowed
Goed.

Maar niet briljant naar mijn mening. Scorsese is dan ook niet mijn favoriete regisseur, alhoewel staat The Wolf of Wall Street in mijn top 10. Gelukkig kon ik Goofellas in het algemeen wel goed waarderen. Het genre ligt me ook gewoon niet helemaal.

Dus dan is het al een groot pluspunt dat de film een voldoende krijgt. De film kent enkele sterke scenes (Am i like a clown to you, do i make you laugh?). Maar in het algemeen weet zo'n rise and fall type film me niet echt meer te raken of mee te nemen.

Voor de rest is het een vrij sterke film die ondanks zijn redelijk pittige speelduur best blijft boeien maar het genre is ondertussen niet bepaald bijzonder meer. Grote bonuspunten voor enkele erg sterke scenes, dat is zeker.

avatar van mikey
Shadowed schreef:
Goed.
maar dat is wolf of wall street toch ook? En een misdaadfilm bovendien.

avatar van Shadowed
mikey schreef:
maar dat is wolf of wall street toch ook? En een misdaadfilm bovendien.

Soms zijn er toch van die pareltjes die me wel wegblazen. Die film was daar een van, en ook gelijk de enige.

Wat een topfilm. Zag hem 20 jaar geleden voor het eerst en gisteren nog een keer bekeken. Topcast, topscript, topdialogen gekruid met grove maar gepaste humor, topregisseur, topsoundtrack. O ja, topcinematografie.
De manier waarop Ray Liotta op het einde van de film, na zijn voice-over verhaal, in de lens kijkt om de kijker zijn conclusie mee te delen: grandioos.
Goodfellas is een absolute klassieker in het misdaadgenre, niet te missen.

avatar van Basto
Na flink wat jaren herzien en er is tich wat gkans vanaf. Misschien komt het ondat in net de Godfather heb gezien, maar ze komen hier toch wat karikaturaal over. Ook de voice over die alles toelicht is natuurlijk een flinke stap terug ten opzichte van het geweldige openingsfeest van The Godfather, waar alles je tussen de regels door duidelijk wordt gemaakt. Maar de tweede helft neemt het tempo toe en het blijft een fantastische film.

avatar van Vdk_Movie
Al 4 keer gezien en nog altijd mijn favoriete film. Kan geen genoeg krijgen van de maffia genre. Echt alles klopt aan Goodfellas. 5* is helaas het maximale wat ik kan geven hier

avatar van stefan dias
Basto schreef:
… Misschien komt het ondat in net de Godfather heb gezien, maar ze komen hier toch wat karikaturaal over.

Bij de Godfather krijgt alles wat te veel glans, naar mijn gevoel. Allemaal superieure strategen en die eeuwige, vage 'erecode'. (grandioos in beeld gebracht, dat wel)
Ik had net het idee, dat in Goodfellas ik een veel realistischer beeld voorgeschoteld kreeg: uiteindelijk allemaal ordinaire criminelen die hun eigen grootje zouden verraden als puntje bij paaltje komt. Ook grandioos in beeld gebracht, maar allemaal in wat marginalere decors. En razendsnel en boeiend verteld.

avatar van jippie2010
Het heeft niet gebracht wat ik had gehoopt.
Daarvoor was voor mij het stukje drama niet diep genoeg uitgewerkt.
Ik had gedacht dat De Niro de show zou stelen, maar niets is minder waar. Wat een klasbak is Liotta, hij draagt in mijn ogen echt de film.
*3.5

Heb lang gewacht deze te kijken. Ik kan niet begrijpen waarom deze film zo hoog gewaardeerd wordt ;Overschat dus

avatar van Jordidj
Eens met bovenstaande eigenlijk. Ik wil hem eigenlijk heel goed vinden, maar voor mijn gevoel is het allemaal net niet. Het komt allemaal vrij rommelig over, misschien dat een tweede kijkbeurt meer helderheid geeft, want de kwaliteit is zeker te zien. Pesci!