Goodfellas (1990)

Alternatieve titel: GoodFellas

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

Henry Hill (Liotta) wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway (De Niro), een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen en hij merkt dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

Ik vond het juist overwegend komedie. De voice-over was erg grappig vond ik, en alle scenes met Joe Pesci vond ik het best te beschrijven als (zwarte)humor. De droge Henry werkte eerder op mijn lachspieren, en ík had dan ook het idee dat het eigelijk als komedie bedoeld was. Misschien interpretatie wel fout, maar ik zie het meer als een zwarte komedie dan als een misdaaddrama.

Tja, een maffiafilm met de Niro. Dan ben je al snel geneigd om de vergelijking met The Godfather te maken. Dat kan ik beter niet doen, want deze film kan de vergelijking helaas niet dragen. Goodfellas is een prima film, met uitstekende vertolkingen (Liotta in zijn beste rol ooit???). Pesci speelt het irritante k*tmannetje wat hij zo goed doet dat ik 'm behoorlijk irritant vond worden... leuke, vermakelijke film. Geen brilliant verhaal; twijfel tussen 3,5 en 4. Voorlopig 4 sterren dan maar.

Zavo schreef:

En terecht, ik heb 'm gister ook gekeken en ik vind het absoluut geen film die in de top 100, laat staan top 20 thuishoort. Ik heb er 3,5* voor gegeven. Er is gewoon niets vernieuwends aan deze film, alles lijkt samen geraapt te zijn uit andere mafia-films en ik vind 'm ook te lang duren. Op zich is het best een goedgemaakte en vermakelijke film, maar ook niet veel meer dan dat.

uit welke films is het samengeraapt dan. Echte onzin. het is het voorbeeld van coole misdaad films in de jaren 90. Omdat scorsese met zijn neus op de maffia heeft gezeten (o.k. beetje overdreven) is hij in staat geweest om een film hier over te maken. dat jij het geen film voor de top 100 is jouw mening, maar niet om de redenen die je nu gaf. 'I know you can do better then that.'

op zich wel hilarisch te noemen! goed acteerwerk, goed verhaal en het blijft tot aan het eind boeiend!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
ben erg benieuwd wat ik er van vind als ik 'm opnieuw zie, volgens mij pas één keer gezien... maar ik wacht nog wel even op een goede dvd

avatar van De Knip
Heerlijk al die reacties en die daaropvolgend, beginnend bij mijn reactie. Goodfellas had wellicht wat meer 'reacties nodig'. Maar zo zie je maar dat de meesten er net als ik over denken, maar dit helaas niet ten uitvoering gebracht kan worden: 'kicken' met pseudo-stemmers.

avatar van jester
Goede film, maar niet de topper die ik ervan verwachtte. De film heeft zeker memorabele momenten, maar ik kom niet verder dan 3,5 ster, vanwege:
- de wat kunstmatige (en overbodige?) rol van de voice over (twee voice overs zelfs, wanneer Karen geintroduceerd wordt). Een voice over geeft mij al gauw de indruk dat de regisseur of niet in beelden kan vangen wat hij wil zeggen, of hij vindt wat hij wil zeggen zo belangrijk dat het niemand mag ontgaan.
- de rol van Joe Pesci, die mij op een gegeven moment begon te irriteren, zo ver over the top ging ie.
- het einde wordt teveel afgeraffeld, waardoor het voor mij een anti climax wordt.

avatar van Hemdale
Ik heb de film net even bekeken want ik had het opgenomen. Ik vind het een fantastische film, een van de beste misdaadfilms, tenminste dat is mijn mening! 4,5 ster!

Een hele goede film.
Een van de beste maffiafilms ooit gemaakt dat ook. Toch komt hij niet in de buurt van "The Godfather".
Het is een mooi en goed vertelt verhaal. Ik vind de sfeer in deze film wat minder dan in "The Godfather".
Hele goede acteerprestaties van Liotta en De Niro.
Alleen op het einde begon de film me wat minder te boeien.
Vandaar mijn 4*.

Ik heb 'm vorige week opgenomen maar nog niet gekeken. Omdat de lange duur ervan me een ietwat tegenstaat. Kep echter wél het begin gezien. Nu moest ik vandaag op mijn kleine neefje passen (+/- een half jaar oud) en nu bedacht ik mij opeens: stel je voor, je voedt zo'n kind op met alle liefde die je in je hebt, misschien zelfs wel een beetje links/pacifistisch met enkele dagtochtjes naar vredesdemonstraties op de dam, een groot begrip voor de nederlandse rechtsspraak waar levenslange gevangenisstraf (nog) niet aan de orde van de dag is, wie zal het zeggen mijn zus en haar vriend voeden 'm op, en dan is dat kind een jaar of zestien, zeventien, achttien, negentien en de beroepskeuze gaat zo langzamerhand een rol spelen in zijn prille leven en wat zegt hij dan? 'Pap, mam, mijn hele leven al wil ik gangster worden'.
Dat zou wat zijn.
Goodfella, ik beloof je dat ik deze film snel zal zien.

Mik

¿Gaat het, Mik?

Mik
Ja nu weer wel. Ik stond alleen even paf van je gedachtengang...

Ik vond het allemaal niet veel bijzonders, hoor. 't Is het oude, bekende verhaaltje van een onbeduidende gangster die groot wil worden, maar dan uitgerekt over meer dan twee uur, waarbij veel scenes hopeloos zinloos aanvoelen. Het echte verhaal leunt bijna uitsluitend op de voice-overs, zonder dat de vrij losstaande scenes daar veel aan toe voegen. 2,5 *

vdc
Verhelderend en realistisch. Meer dan de meeste andere gangsterfilms.

tovenaar

Verhelderend

In what way?

Quote:

Verhelderend

In what way?

Deze film valt volledig te begrijpen zonder terugspoelmomenten. Bij films als Godfather2 was het bij elke afrekening wel eventjes nadenken hoe de vork nu ook weer in de steel zat. Je moest ook heel veel gezichten en namen onthouden om perfect de verhaallijn te blijven snappen. Sorry, maar het zal aan mij liggen (wat traag van begrip en zo).
Ik vond ook de techniek van stilstaande beelden dankbaar, zodat alles eventjes kon bezinken.

tovenaar
vdc schreef:

Deze film valt volledig te begrijpen zonder terugspoelmomenten.

Aha! Bedoelde je dat met verhelderend . Ik dacht dat er eerst iets niet duidelijk was voor je en dat deze film je dat inzicht had gegeven om 'een probleem' op te lossen. Ik zocht het even in een andere hoek dan .

vdc
Nou, met dàt soort problemen ben ik alsnog niet geconfronteerd…

Perfecte film.****

U-96 schreef:

Perfecte film.****

Mijn leraar zei altijd: 10 is de perfecte score

Dus...hup....5 sterren duikbootje

De Knip schreef:Mijn leraar zei altijd: 10 is de perfecte score

En dat zei hij tegen jou??

avatar van U-96
De Knip zei dat perfect altijd een 10 hoort te zijn. Bij mij is ***** volledig, en de enige volledige film die ik ken is Das Boot.
Goodfellas vind ik net iets minder dan volledig, maar ik verhoog hem wel naar 4,5.

gotti schreef:

En dat zei hij tegen jou??

3 maal gezakt ja, gotti, I know

Ja, toch écht wel een leuke film - samen met mijn maatje hebben we zeker de "you're a funny guy" - "why do you think I'm funny?" als elfjarige knapen talloze malen herhaald. Joe Pesci doet het alweer in deze film.

Zachery Glass schreef:

"you're a funny guy" - "why do you think I'm funny?"

Dat is het mooiste en grappigste uit de film.:D

avatar van Brooklyn
Geregisseerd door Joe Pesci trouwens, deze scene...

Wist ik niet - bedankt voor het weetje

Brooklyn schreef:

Geregisseerd door Joe Pesci trouwens, deze scene...

Bron??? Ik hoorde dat Pesci een dergelijke scene in een kroeg had geobserveerd, en de scene nogal ver uitspeelde (a l'improviste). Maar hij heeft hem dus ook geregisseerd?

avatar van Brooklyn
Pesci wrote and directed the "You think I'm funny?" scene at Scorsese's request.