The Godfather: Part II (1974)

Alternatieve titels: Mario Puzo's The Godfather: Part II | De Peetvader Deel II

Misdaad / Drama

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Al Pacino, Robert De Niro en Robert Duvall

De film vertelt het verhaal van de jonge Vito Corleone die opgroeit op Sicilië, en zich in New York weet op te werken tot een machtige gangster. Ook vertelt de film het verhaal van zijn zoon Michael, die eind jaren '50 probeert de "family business" uit te breiden.

avatar van Fisico
Voor mij eveneens de eerste kennismaking met part II. Minder goed dan part I, maar dat leek me dan ook onmogelijk. Desalniettemin een uitstekend vervolg en fijne voortzetting van de trilogie. De film beslaat eigenlijk twee delen met enerzijds het leven van de jonge Vito en de machtsscepter van zijn kille zoon Michael anderzijds. De scènes met de jonge Vito zouden eveneens mooi passen in het eerste deel, maar het tweede deel is hoe dan ook ontegensprekelijk verbonden met het eerste deel.

Familiewaarden zijn binnen vele maffiaclans - in films althans - heilig, maar hier maakt Don Michael het erg bont met zijn wantrouwen, achterdocht, ongeduld en gebrek aan empathie duwt hij iedereen weg waardoor hij er alleen voor staat en verteert wordt door zijn macht en kilheid. Het wordt ook een zoektocht naar de de dader die een mislukte aanslag op hem pleegde. De metamorfose en de mentale druk van het behouden van de macht is tekenend voor de Michael in part I en part II.

De twee grote sterren zijn ongetwijfeld Robert de Niro en Al Pacino. Hoewel ze logischerwijs geen screen time samen hebben, blijft het magisch beide tenoren in dezelfde film te zien. Ik moet me dringend ook eens op Heat storten denk ik zo. Rightious kill ken ik echter helemaal niet, maar stelt zo te zien weinig voor... maar ook Cazale en Duvall doen het meer dan uitstekend. Verder wederom fijn regiewerk van Coppola met eensgezinde liefdevolle familiefeesten enerzijds en donkere schaduwrijke scènes anderzijds. Mooi! Genoten, elke minuut tot het einde, dikke 4,0*!

avatar van Bram0108
Gisteravond besloot ik na 2 maanden het tweede deel ook te kijken. Het was wel een lange zit, maar zeker de moeite waard.

Een van de grote pluspunten zijn de verhaallijnen van Vito en Micheal. Het is een mooi contrast van tijd en leven. De Niro en Al Pacino zetten de rollen ook fantastisch neer, ook vond ik Cazale goed spelen als Fredo.

Ik zou deze film boven deel 1 verkiezen,
maar deel 1 moet je zeker gezien hebben voor je deel 2 gaat kijken.

Zeker een aanrader!

avatar van Stanvijf2001
Ik vind deze net iets minder dan zijn voorganger maar nog steeds een prachtige. Pacino en de Niro spelen geweldig en dezelfde sfeer als van het eerste deel hangt er nog steeds.

Topfilm 4,5 sterren

Al Pacino

avatar van Shadowed
Zoals verwacht.

Moest er even voor gaan zitten, die 200 minuten. En zelfs dan nog in 2 stukken gekeken, omdat ik in de avond begon met kijken en het anders wel heel laat dreigde te worden. Het uiteindelijke resultaat is binnen de verwachtingen, niet meer en niet minder.

Het verhaal is natuurlijk helemaal in orde, opening zet behoorlijk de toon, al had ik wel een aantal puntjes. Vooral het verhaal van Vito vond ik te vluchtig, waardoor het wat afgeraffeld op me overkwam. Het begon goed, maar de 'rise' van Vito ging wel heel snel daarna waardoor ik hier en daar met wat vraagtekens zat. Waarschijnlijk zijn die in het boek behandeld.

Het verhaal van Michael Corleone is natuurlijk haast foutloos, je moet er eigenlijk ook gewoon niet visueel op letten. Dat heb ik mezelf ook afgeleerd toen ik hieraan begon, anders zijn er wel een aantal knullige dingen natuurlijk. Maarja.

Voor de rest is het een sterk verhaal met een zeer sterke sfeer. Pacino is leuk als de kalme Michael, terwijl hij af en toe wel behoorlijk emotie kan tonen. Soms wel wat theatraal, maar de rest was ook goed. Ik was het meest onder de indruk van Vicente Gazzo, perfect gekozen. Die stem wekte gelijk al een soort sympathie voor hem op.

Maar ook de rest is behoorlijk, van De Niro tot Cazale. De sfeer is zeer sterk, ik moest af en toe zelfs eventjes zuchten van opluchting (postbode onder schot bij de tapijtendiefstal bijvoorbeeld, of de plotse aanslag op Michael Corleone en zijn vrouw) en dat gebeurd zelden, misschien zelfs voor het eerst in een wat "oudere" film.

De 200 minuten waren absoluut niet saai, heb me geen moment verveelt van de lekkere sfeer en pakkende verhaal. Je moet wel opletten, het is geen bizar ingewikkeld verhaal, maar de 'switches' tussen Michael en Vito kunnen abrupt zijn en bepaalde details kunnen in een oogwenk aan je voorbij gaan.

Het is de eerste keer dat ik hem zie, maar ook dit tweede deel heeft zeker indruk gewekt. Ik verkies wel het eerste deel, maar als het verhaal rondom De Niro iets minder vluchtig was uitgewerkt had ik meer moeite met kiezen.

avatar van notsub
Dit tweede deel van The Godfather kwam voor mijn gevoel wat langzaam los. Ik had tijdens de eerste anderhalf uur toch niet meer die vibe die ik bij deel één vanaf de start direct voelde. Naar het einde toe werd dit deel wel weer ongelofelijk goed. Met name de karakterontwikkeling van Michael wordt erg gaaf neergezet. Uiteindelijk heeft deel één wel een streepje voor bij me.

avatar van CellarDoor
Wat mij betreft stukken minder dan deel I. Het is maar schamel plot. En als datzelfde dunne plot ook nog eens niet goed wordt uitgewerkt in 202 minuten (teveel op randzaken inzoomen en niet waar het echt om draait en daardoor nog steeds met prangende vragen blijft zitten), dan weet ik het ook niet meer. Na 2,5 uur was ik er dan ook wel een beetje klaar mee. Verder blijft de sfeer natuurlijk fantastisch, evenals de acteerprestaties en de prachtige beelden. Voor de vermaakte 2,5 uur toch een 3,5*.

avatar van driekes9
Knap als je het origineel in meer dan tienvoud weet te overtreffen. Chapeau meneer Coppola, maar deel 3 had ook weer niet gehoeven.

avatar van Robbie_Helmond
Deel 2 is de beste van de 3. Al kan ik elk deel erg waarderen.

avatar van Basto
Vanmiddag deze in de bioscoop gezien. Moet eerlijk zeggen dat ik m minder indrukwekkend vond dan de eerste. Daar worden alle inhoudelijke en de visuele Thema’s voor het eerst neer gezet. Hier bouwt men daarop voort. Op zich voldoende drama en interessant om te zien hoe het Corleone rijk zich verder uitbreid. Maar ik ben om. Het origineel is beter dan de sequel.

Los daarvan een briljante film.