• 8.669.508 stemmen

The Godfather: Part III (1990)

Misdaad / Drama | 162 minuten / 158 minuten ('The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone')
3,84 4.327 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 162 minuten / 158 minuten ('The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone')

Alternatieve titel: The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone

Geregisseerd door: Francis Ford Coppola

Met onder meer: Al Pacino, Diane Keaton en Andy Garcia

Releasedatum: 22 maart 1991

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Godfather: Part III

"All the power on earth can't change destiny."

Een ouder wordende Michael Corleone probeert zichzelf en z'n familie af te scheiden van de gewelddadige onderwereld. Terwijl hij de Corleones probeert te koppelen aan het Vaticaan moet hij zich ondertussen bezighouden met een gangster die de bestaande machtsverhoudingen probeert te verstoren.

Michael Corleone

Mary Corleone

Cardinal Lamberto

avatar van Apate

Apate

Begrijp niet dat men García zo goed vond in de ze film. En Sophia Coppola hielp ook niet echt (vreselijk zelfs). Maar goed smaken verschillen.

avatar van dionj

dionj

Coda-versie gezien; ik vind deze versie over het algemeen een stukje beter. Dat komt omdat het verhaal door het verwijderen van flashbacks een meer op zichzelf staand verhaal is.

In de eerste twee films is het acteerwerk uitmuntend. In dit deel is het acteren zeer onevenwichtig. Sofia Coppola is matig, maar ik neem haar niks kwalijk, ze had immers geen acteerervaring. Andy Garcia is daarom veel erger. Ook Pacino is erg onevenwichtig. Het lijkt wel of hij een ander personage is dan in de eerste twee delen. Ik vind hem in deze film eerder op een Tony Montana manier acteren.

Toch blijft het een bovengemiddelde film die het bij lange na niet haalt bij de voorgaande delen.

avatar van BobbyShmurda

BobbyShmurda

Andy Garcia bizar slecht. De look die ze Al Pacino hebben gegeven (gedwongen z’n haar te knippen) ook belachelijk.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Deel 3 ter voltooiing van de trilogie want als je aan iets begint moet je het ook afmaken. Een deel dat ik, hoewel al eens gezien, bij voorbaat onnodig vond, want wat kan een dergelijk deel 16 jaar na het geroemde tweede deel nog toevoegen? Bij dat niveau komt deel 3 dan ook niet in de buurt, maar een behoorlijke film is het uiteindelijk toch nog wel.

Italianen moeten wel gek zijn op dergelijke familie feestjes, want ja hoor, we zitten vanaf het begin alweer in een feestje waar The Don het weer uitermate druk heeft met zaken. Meteen openbaart zich daar ook al de zaak waar het veel in de film om zal draaien, namelijk Joey Zaza en Vincent. Het is vervolgens Vincent, vertolkt door Andy Garcia, die de film met zijn opvliegende karakter kleur geeft. We volgen als vanzelfsprekend de nodige aanslagen zo links en rechts, duistere dealtjes en afspraken worden beklonken en grootse vergaderingen met meer families, en betrekkingen op Sicilië en de katholieke kerk komen voorbij. De aanslag bij Vincent thuis is vermakelijk, de aanslag met de heli en tijdens de processie best spectaculaire en de paniekaanval in de keuken is goed.

Maar ja het blijft een gangsterfilm en daarmee niet mijn genre, al dat gekonkel boeit mij niet zo, het duurt me ook nog eens te lang. Bovendien kan het karakter Michael me niet echt boeien, dat deed hij in Part 2 ook al niet. Pluspunten zijn dan toch zeker Garcia als de heethoofdige Vincent, de appel valt niet ver van de boom, en het moet gezegd dat Vincent veel sjeu aan de film geeft. De eindscene waarin met verschillende aanslagen weer een hoop losse eindjes aan elkaar geknoopt worden is best aardig en verder is Joe Mantgena best te pruimen als blaaskaak Zaza. En dat is het dan ook wel wat deze trilogie betreft. Zeker de minste van de drie maar geen slechte film ook al spreekt het mij niet echt aan.

avatar van GothamCity

GothamCity

Goede afsluiter van deze schitterende trilogie.

avatar van KingJ

KingJ

in tegenstelling tot bij vele anderen is deel drie mijn favoriete deel..

gisteren de ‘Coda’ versie (2020) gezien:

nog steeds mooi & traag (misschien wel iets trager), iets gedateerd misschien, het einde (laatste +/- 20 minuten) blijft ronduit schitterend naar mijn idee

avatar van Brabants

Brabants

The Godfather: Part 3 is een bijster irritante film en een gedrocht binnen de trilogie. Alle inspiratie is er al uit en de acteurs lijken hier plichtmatig werk te verrichten. Ze hebben er op de een of andere manier duidelijk geen zin in of het acteerwerk is hier an sich gewoon slecht. Ga me er verder niet zo druk om maken maar het is wel een smet op de trilogie, jammer!

avatar van Basto

Basto

Godfather Coda

Wat een waanzinnige herziening was dit. Godfather III of in dit geval de Coda versie van Coppola is niets minder dan een groots meesterwerk.

Waar te beginnen?

Ik heb de film te lang geleden voor het laatst gezien om goed te duiden waar de verschillen tussen deze versie en de oorspronkelijke release zitten. Maar deze versie vind ik echt geweldig!  Misschien is het de andere montage, maar het kan ook aan mijn eigen leeftijd liggen, of is de film gewoon mooi verouderd. Wellicht is het dat de film nu minder moet op boksen tegen de verwachtingen en vooroordelen op basis van de eerste twee. Of komt het gewoon door de inleiding van Coppola dat alles beter op z’n plaatst valt: Coda, een soort spiegel, reflectie, samenvatting en afronding van de eerste twee delen? Het maakt niet uit. Dit is gewoon grootse Cinema!

Laat ik toelichten wat deze film zo groots maakt aan de hand van een klein voorbeeld. Ik herzag laatst Carlito’s Way, een dijk van een film. Ook met Pacino die een oude gangster speelt die op het rechte pad wil. Een film van DePalma, niet de minste. Maar waar Carlito investeerde in een aandeel in een tweederangs nachtclub en een paar lokale punks de les leest, probeert Michael Corleone in de openingsscene het vastgoedbedrijf van het Vaticaan in handen te krijgen, terwijl hij in conflict raakt met de top van de Italiaanse maffia. En zo gaat het de volle 2,5 uur door. Groot, groter, Coppola!

Elke familiebijeenkomst is een feest vol zag en dans. Elk overleg een theatraal schimmenspel met licht en donker. Elke moord wordt ingeleid door op z’n minst een processie, buurtfeest of beide ineen. En als er dan vanuit het niets een aanslag wordt gepleegd, gaat dat begeleid door het meest geniale gebruik van driedimensionaal sound design!

Zo wordt je als kijker 2,5 uur meegesleept in een groots theaterstuk dat langs New York, Vegas en Sicilië leidt. Een spiegeling van de eerdere delen.

Hoogtepunt is natuurlijk opera omgeven huurmoordenaars, waar Coppola ons met een fantastische opbouw naar het dodelijke eindspel leidt. Hartverscheurend.

Man, wat is dit goed! Hopelijk heeft de man nog één film in zich.

avatar van Boneka

Boneka

The Coda: The Death of Michael Corleone heeft inmiddels 3 versies zie ik. Zojuist naar de langste versie gekeken uiteraard op 4K waarbij er gekozen is om wat beelden toe te voegen en zelfs te verwijderen. Opvallend in deze langste versie is er geknipt op het eind! We zien Michael hier dus niet doodgaan Maar goed heb dit deel altijd heel erg sterk gevonden. Samen met het eerste deel het sterkst van deze trilogie. Het begint dan wel wat saai maar richting het eind wordt hij zo indrukwekkend boeiend. Daarbij speelt letterlijk de muziek ook een grote hoofdrol. De 4K versie is een beetje zoals de andere twee delen. Niet indrukwekkend mooi wel een stuk beter dan de 2K scan. Heb begrepen dat met name Francis Ford Coppola juist deze koperachtige kleuren erin wilde houden. Leuk dat zijn dochter Sofia hier ook een prachtige rol in speelt Deed toch wel pijn dat ze op het eind moest sterven op de trap. De film geeft ook een goed beeld over de kerk (Banco Ambrosiano) in Rome met zowat de rijkste bank. Niet gek dat de maffia daar interesse in hadden of nog steeds in hebben

Film 4.0
Beeld 4.0 (4K)
Geluid 4.0
Extra's 5.0

avatar van frans123

frans123

Een overbodig deel 3 , waarin niets overblijft van Michael Corleone , een lulletje rozenwater in dit deel, alle grandeur kwijt is, en Garcia een soort Robin speelt. Overbodige rol van Diane Keaton als de ex. Dochter van Coppola mocht ook opdraven , en zoon Corleone zingt er op los...pfffff . Is het slecht? Nee, het blijft indrukwekkend , alleen al het laatste half uur, maar kan niet tippen aan de eerste delen , die boeiend en spannend waren, wat dit deel volkomen mist. Het ouwehoert maar door en dat maakt het een lange zit , waarin feitelijk niets gebeurt.

Toch al met al een indrukwekkende trilogie over de familie Corleone. .

De muziek met name is indrukwekkend Zelden zo'n goede , passende filmmuziek gehoord.

Scoren deel 1 en 2 makkelijk een 5* , deze een kleine 3*.( kan er niks aan doen....gaaaaaap)

ik heb veel stukken snel doorgezapt....

avatar van frans123

frans123

Curriculum schreef:
Minste deel uit de trilogie. Desalniettemin is het een zeer aandoenlijke film. De emotie die hij vertoont als zijn dochter wordt geelimineerd door de onverbiddelijke Mosca de Montelepre. Het eind is dan ook zeer werkelijk, zeer emotioneel. en hartverscheurend. De gerenommeerde personages van de Corleone familie zijn gestorven. Michael stierf op een oude leeftijd, alleen bij zijn huis. Vergezeld door enkel een hond.

...wil je een zakdoek????

avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

Nogal een flauwe reactie franske.....