• 8.348.275 stemmen

The Godfather: Part III (1990)

Misdaad / Drama | 162 minuten / 158 minuten ('The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone')
3,84 4.276 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 162 minuten / 158 minuten ('The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone')

Alternatieve titel: The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone

Geregisseerd door: Francis Ford Coppola

Met onder meer: Al Pacino, Diane Keaton en Andy Garcia

Releasedatum: 22 maart 1991

Plot The Godfather: Part III

"All the power on earth can't change destiny."

Een ouder wordende Michael Corleone probeert zichzelf en z'n familie af te scheiden van de gewelddadige onderwereld. Terwijl hij de Corleones probeert te koppelen aan het Vaticaan moet hij zich ondertussen bezighouden met een gangster die de bestaande machtsverhoudingen probeert te verstoren.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Mary Corleone

Cardinal Lamberto

avatar van Apate

Apate

Begrijp niet dat men García zo goed vond in de ze film. En Sophia Coppola hielp ook niet echt (vreselijk zelfs). Maar goed smaken verschillen.

avatar van dionj

dionj

Coda-versie gezien; ik vind deze versie over het algemeen een stukje beter. Dat komt omdat het verhaal door het verwijderen van flashbacks een meer op zichzelf staand verhaal is.

In de eerste twee films is het acteerwerk uitmuntend. In dit deel is het acteren zeer onevenwichtig. Sofia Coppola is matig, maar ik neem haar niks kwalijk, ze had immers geen acteerervaring. Andy Garcia is daarom veel erger. Ook Pacino is erg onevenwichtig. Het lijkt wel of hij een ander personage is dan in de eerste twee delen. Ik vind hem in deze film eerder op een Tony Montana manier acteren.

Toch blijft het een bovengemiddelde film die het bij lange na niet haalt bij de voorgaande delen.

avatar van BobbyShmurda

BobbyShmurda

Andy Garcia bizar slecht. De look die ze Al Pacino hebben gegeven (gedwongen z’n haar te knippen) ook belachelijk.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Deel 3 ter voltooiing van de trilogie want als je aan iets begint moet je het ook afmaken. Een deel dat ik, hoewel al eens gezien, bij voorbaat onnodig vond, want wat kan een dergelijk deel 16 jaar na het geroemde tweede deel nog toevoegen? Bij dat niveau komt deel 3 dan ook niet in de buurt, maar een behoorlijke film is het uiteindelijk toch nog wel.

Italianen moeten wel gek zijn op dergelijke familie feestjes, want ja hoor, we zitten vanaf het begin alweer in een feestje waar The Don het weer uitermate druk heeft met zaken. Meteen openbaart zich daar ook al de zaak waar het veel in de film om zal draaien, namelijk Joey Zaza en Vincent. Het is vervolgens Vincent, vertolkt door Andy Garcia, die de film met zijn opvliegende karakter kleur geeft. We volgen als vanzelfsprekend de nodige aanslagen zo links en rechts, duistere dealtjes en afspraken worden beklonken en grootse vergaderingen met meer families, en betrekkingen op Sicilië en de katholieke kerk komen voorbij. De aanslag bij Vincent thuis is vermakelijk, de aanslag met de heli en tijdens de processie best spectaculaire en de paniekaanval in de keuken is goed.

Maar ja het blijft een gangsterfilm en daarmee niet mijn genre, al dat gekonkel boeit mij niet zo, het duurt me ook nog eens te lang. Bovendien kan het karakter Michael me niet echt boeien, dat deed hij in Part 2 ook al niet. Pluspunten zijn dan toch zeker Garcia als de heethoofdige Vincent, de appel valt niet ver van de boom, en het moet gezegd dat Vincent veel sjeu aan de film geeft. De eindscene waarin met verschillende aanslagen weer een hoop losse eindjes aan elkaar geknoopt worden is best aardig en verder is Joe Mantgena best te pruimen als blaaskaak Zaza. En dat is het dan ook wel wat deze trilogie betreft. Zeker de minste van de drie maar geen slechte film ook al spreekt het mij niet echt aan.

avatar van GothamCity

GothamCity

Goede afsluiter van deze schitterende trilogie.

avatar van KingJ

KingJ

in tegenstelling tot bij vele anderen is deel drie mijn favoriete deel..

gisteren de ‘Coda’ versie (2020) gezien:

nog steeds mooi & traag (misschien wel iets trager), iets gedateerd misschien, het einde (laatste +/- 20 minuten) blijft ronduit schitterend naar mijn idee

avatar van Brabants

Brabants

• 2020 berichten

The Godfather: Part 3 is een bijster irritante film en een gedrocht binnen de trilogie. Alle inspiratie is er al uit en de acteurs lijken hier plichtmatig werk te verrichten. Ze hebben er op de een of andere manier duidelijk geen zin in of het acteerwerk is hier an sich gewoon slecht. Ga me er verder niet zo druk om maken maar het is wel een smet op de trilogie, jammer!