The Godfather: Part III (1990)

3,85

Misdaad / Drama

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Al Pacino, Diane Keaton en Andy Garcia

Een ouder wordende Michael Corleone probeert zichzelf en z'n familie af te scheiden van de gewelddadige onderwereld. Terwijl hij de Corleones probeert te koppelen aan het Vaticaan moet hij zich ondertussen bezighouden met een gangster die de bestaande machtsverhoudingen probeert te verstoren.

721 BERICHTEN 49 MENINGEN
avatar van Boneka
Verbluffend laatste deel. Absoluut voor mij de beste Godfather van deze trilogie!! De oudgediende broers zijn verdwenen, maar daarvoor in de plaats zijn dochter Sofia Coppola (wow) wat een glansrol en Andy Garcia. De spanning blijft op de snaar hangen en dat maakt dit laatste deel echt naar een grotere hoogte. Bij deel I was misschien meer sfeer en familiaire aangelegenheden, maar lag het er ook soms wat dik op.

Deel II vond ik eerlijk gezegd een flop. Onlogisch en te voorspelbaar. Bij een maffiafilm moet je feitelijk de maagzweren kunnen zien. Okay hier en daar zitten ook wat rustige momenten, maar zoals ik al zei de snaar blijft gespannen. Vond de helikopterscene schitterend en niet verwacht, maar het eind was echt stunning. De operageluiden maken het compleet. De schrik van Al Pacino is een geweldig staaltje acteurkunst. Wat ben ik blij dat ik na drie delen toch kan zeggen dat het laatste deel mij het meest geraakt heeft!

Opvallend detail is het gifdrankje aan de paus. Daar is zowat iedereen het over eens dat dit ook echt is gebeurd. Na alle sexschandalen het meest bewaarde geheim!

avatar van stefan dias
hehe… eindelijk nog eens iemand die niet (al dan niet oprecht) (mee)roept dat Sofia Coppola een verschrikking is. Is me ook altijd een raadsel geweest, want mij kon ze ook zeer bekoren.

Ben het wel niet eens met je 'ranking'. I en II waren nog grandioze spektakels met spectaculaire, grootse scènes en hier voel je toch dat de budgetten nog steeds groot waren, maar niet meer zo exuberant als ten tijde van deel I en II. De grootse groepsscènes zijn dan ook beperkt tot de finale. Die spektakelscènes geven die eerste delen toch ietsje meer grandeur mee.

Ik vond deze behoorlijk tegenvallen. Komt veel te traag op gang, er gebeurt ook nauwelijks wat. Desondanks kan je The Godfather geen onvoldoende geven; acteerwerk, montage, decor, etc. is allemaal perfect voor elkaar.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een mooie film met practhige acteerprestaties.

Michael Corleone heeft duidelijk spijt van zijn daden aantal jaren geleden. Vooral de moord op zijn broer Fredo zit hem behoorlijk dwars. Hij vind zijn familie belangrijker dan wat ook op de wereld. Hij is meer toegeeflijker dan in de vorige film. Zijn eigen zoon mag stoppen met studeren.
Vincent is de neef van Michael en heeft het temperament van zijn vader. Hij is zeer snel op zijn tenen getrapt, maar is loyaal aan de familie. Wat opvalt is dat hij een sterk karakter heeft en dus de ideale opvolger zou zijn voor Michael.

Al Pacino's acteerprestatie vind ik uitmuntend. Het moment op de trappen van het operagebouw is er één om in te kaderen. De geluidloze schreeuw van een beminnende vader... Geweldig! Michael's levensdoel was om zijn familie te beschermen. Toen dat mislukte, stortte hij helemaal in elkaar.

De laatste scene is een droevige scene. Michael Corleone sterft zonder zijn familie of vrienden om hem heen. De man waar iedereen vroeger bang voor was, sterft eenzaam in een huis midden in Sicilië. Het lijkt alsof iedereen hem vergeten is.

Een prachtige film. Naar mijn mening is deze film op hetzelfde niveau als zijn voorgangers

Deze film is iets beter dan de eerste 2 delen. Dat komt vooral door de spanning in het Opera-gebouw.

avatar van des1
Beter dan verwacht mocht worden na twee magistrale delen. Coppola scheen er jaren over aan zijn kop te zijn gezeurd een 3de deel te maken. Mooie is, net als bij deel 2, dat Coppola koos voor een flinke slice reality. Deze keer geen nadruk op vendetta e.d., maar daar waar het gevaar echt schuilt: crimineel geld dat geinvesteerd wordt in 'ligit companies' t/m het Vaticaan. Herinner je je de Bankier van God (van de Banco Ambrosiano) die ergens opgehangen onder aan een brug werd getroffen? Opera within an opera, wat een stijlfiguur: de sterf- en smarteschreeuw scene op de trappen van het operahuis.

avatar van dvdcrusher
Even verbluffend als de 2 vorige delen. Verder geen commentaar. Gewoon kijken dan weet je wat ik bedoel. 5 sterren

MaartenTuinstra
Uitmuntend en zwaar onderschat laatste deel van de beste trilogie ooit gemaakt.

Dit derde deel moet even op gang komen en kent iets minder spectaculaire scenes als I en II. Maar vooral het einde met de operascene vond ik grandioos en het plot is weer erg sterk. Het acteerwerk van Pacino is bijna van een andere planeet, al zijn de bijrollen niet van het kaliber van de vorige films. Inderdaad minder spectaculair dan deel 1 en dialogen waren wellicht niet zo verbluffend als in deel 2, maar wat mij betreft een waardige afsluiter van een ongelooflijk goede trilogie.

avatar van dinhus
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeker niet onaardig. Qua thematiek persoonlijk een stuk interessanter dan de voorgaande delen, qua sfeervorming ietwat minder. Moderniteiten zijn overal zichtbaar: zowel in de kwaliteit van de camera als in de toepassing van lichtinval en andere contrasten. Of dit de film ten goede komt, betwijfel ik. Hierdoor zie ik deze meer als 'losstaand', dan echt aansluitend op de voorgaande delen. Ik doel even op de flashback naar Part II waarin je Fredo vermoord ziet worden. Zichtbaar minder goede kwaliteit van het beeld. En om die reden anders.

Deel één blijft voor mij vooralsnog (veruit) de beste van de trilogie. Ook hier ontbrak het aan spanningselementen, die in het eerste deel volop aanwezig waren. Artistieke gewaagdheid was hier ook niet echt aanwezig. Geen mooie, vertraagde scènes van landschappen of iets dergelijks. Geen culturele, uitgelichte aspecten. Behalve op het einde dan, en laat dat net behoorlijk zwaar meewegen in mijn eindbeoordeling, waardoor deze vooralsnog strand op een *3,5. Want ja, de spanning was zeker even te snijden!

De casting was overigens ook briljant. Andy Garcia was echt geknipt voor de rol, evenals de kinderen van Corleone.

avatar van IH88
“Just when I thought I was out... they pull me back in.”

The Godfather: Part III is een waardige afsluiter van het weergaloze maffia-epos en het personage Michael Corleone. Alhoewel de transformatie van Michael Corleone van goedaardige militair en buitenbeentje van de familie tot ijzige en meedogenloze Don Corleone in het tweede deel was volmaakt geeft dit derde deel toch nog een nieuw inkijkje in de psyche van Michael en maakt de cirkel pas echt rond. The Godfather is altijd al het "rise and fall" verhaal geweest van Michael en in dit derde deel zien we eindelik hoe hard deze val is.

Een oudere Michael wil de illegale maffiawereld achter zich laten en steeds meer op de legale toer gaan. Maar vanaf de allereerste scènes op het feest voor Michael ter ere van het oprichten van de Vito Corleone stichting en bewezen diensten wordt duidelijk dat de maffiawereld nog niet klaar met hem is. Het Vaticaan wordt op een slimme manier verwerkt in het verhaal en alle belangrijke personages worden op een uitstekende manier geïntroduceerd. Dit gedeelte duurt iets te lang en niet ieder personage is even interessant maar de echte "Godfather vibe" is er wel. Coppola had minder geld tot zijn beschikking maar ik moet zeggen dat de film er prachtig uitziet. Vooral wanneer het verhaal zich verplaatst naar Sicilië is het genieten geblazen met prachtige shots van de omgeving. Al Pacino is weer uitstekend als de wat oudere Michael die rustiger is geworden en soms zelfs berouw toont voor zijn daden. Andy Garcia is echt fantastisch als de jonge Vincent die er alles voor over heeft om de nieuwe Don te worden. Talia Shire heeft een wat grotere rol en ik vond haar echt een stuk beter dan in de eerste twee delen. Sofia Coppola heeft heel wat kritiek gehad op haar acteren maar ik begin haar steeds meer te waarderen. Het acteren is redelijk, ze is een mooie en kleurrijke verschijning en ze heeft een goede chemie met Garcia en Pacino. Het einde met de operascene is legendarisch en het acteren van Pacino groots. Die geluidloze schreeuw en dat gezicht gaat door merg en been. De laatste scene maakt de cirkel rond en laat nog maar eens het vakmanschap van Coppola zien die zijn tijdloze trilogie tot een bevredigend einde weet te brengen.

avatar van Zwolle84
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Net in een ongeneerde nerdbui op De Trap van het Teatro Massimo (waar Mary Corleone werd neergeschoten) gezeten. Wat een schitterende plek, de filmgeschiedenis - wat mij betreft de mooiste scène aller tijden - hangt er echt in de lucht. Ook al lopen ze hier niet te koop met de Mafia.

avatar van de grunt
Ben je op Sicilië?

avatar van Zwolle84
Yep.

avatar van filmofiel

Nooit wat aan gevonden, die hele reeks niet. Totaal niet gechameerd van maffiafilms.

avatar van Vdk_Movie
Ik zou dolgraag eens het dorpje "Corleone" willen bezoeken in Sicilië. Lijkt me toch wel een bezienswaardigheid.

avatar van Vdk_Movie
1 en 2 waren natuurlijk bij verre de beste uit de reeks, deze 3e is gewoon een erg goede actie film en waardig genoeg als afsluiter van de Trilogy. Andy Garcia heeft ooit nog wel eens gesproken over een 4e deel, maar dat lijkt me nogal overbodig en niet passend, al zie ik het Al Pacino nog wel doen voor het geld.

avatar van Confusie
In deze film is Connie veel harder, vind ik jammer.

avatar van des1
Vdk_Movie schreef:

Volgens mij gaat Al Pacino dood aan het eind vd film. Een opvolger zou inderdaad met Garcia moeten zijn dan. Maar na drie delen dreigen de maniertjes en de setting natuurlijk een herhaling van cliché's te worden. Er moet een verdomd stevig verhaal aan te pas komen om nog een deel IV te willen maken. Deel III is gewoon een verdomd goede afsluiter, groeit zelfs in de loop der jaren. Net geupgrade naar 4,5 sterren (deel I en II ieder natuurlijk 5 sterren). Alleen de bedragen die in deel III worden genoemd. Voor $600 miljoen een aandeel in Immobiliare nemen en dan praten over één van de machtigste vastgoed ondernemingen ter wereld. Dat moet begin jaren '80 al niet helemaal geklopt hebben.

Overigens lijken alle delen een soort Tragic Tale of the Youngest Born. Vito (Marlon Brando) is de jongste zoon als ie naar de VS vertrekt, Michael (Pacino) de jongste zoon die het stokkie overneemt (terwijl pa lief hem juist uit de business had willen houden om iets eerbaars te gaan doen), en Mary (Sofia Coppola) is Michael's jongste die uiteindelijk de ultimate price moet betalen.

Mooi eind van deze reeks.
De opera scène was van het begin tot het eind geniaal.
Ook het einde was erg sterk.

avatar van FunkStarr
Vdk_Movie schreef:
deze 3e is gewoon een erg goede actie film

Actie? Dit is alles behalve een "actie" film. Ik denk dat je "misdaad" of "drama" bedoelt. Verder wel eens met je bericht, zeer mooie afsluiter van de reeks, mooie top 10 heb je ook .

avatar van Nielskie
Confusie schreef:
In deze film is Connie veel harder, vind ik jammer.

Ze vond het jarenlang maar maffiapraktijken wat ze deden, en haar vriendjes werden afgekeurd. Nu ze niemand meer heeft is ze er achter gekomen dat familie op de eerste plaats komt en dat Michael altijd het beste met de familie heeft voor gehad, net als vader.

avatar van Confusie
Klinkt als een plausibele verklaring, maar maakt het niet minder jammer.

Vrouwen zijn van zichzelf altijd lief, op het moment dat zij hier vanaf zouden wijken is dit in vrijwel alle gevallen aan de man te wijten.

Zo ook te zien hier in het geval van Connie.

Vrouwen zijn van nature allen superskattig.

Vandaar spendeer ik mijn aller dagen dezer wijze doorgaans in dazende fascinatie verdwaasd.

avatar van Flat Eric
Een Godfather-marathon gedaan dit weekend.

De minste van de trilogie.
Wel leuk om ze zo allemaal achter elkaar te zien maar ik vond nr 3 toch wel wat mat.
Vincent komt wel erg makkelijk in een topfunctie in de familie en Michael mist de dreiging en ontzag die hij wel in deel 1 en 2 had.

De minste van de drie maar natuurlijk wel een goede film als men het bekijkt uit het oogpunt van camerawerk, decors, enscenering, acts, enz, maar het zal me wel altijd wat storen dat het ten slotte gaat om de verheerlijking van een werkelijk verwerpelijk personage en entourage.
Amerikanen stellen graag ook hun "slechten" voor als "toch goed" en dat was al zo in de tijd van Humphrey Bogart, James Cagney...
Maar goed, het Corleone-hoofdstuk afgesloten. Driemaal is scheepsrecht en zo was genoeg geweest.

avatar van Phantasm
Prima laatste deel dat lekker wegkijkt.

avatar van Pecore
Waar ik in deel 1, toen Michael en z'n vader alleen in het ziekenhuis waren bijvoorbeeld, af en toe nauwelijks durfde te kijken, doet dit laatste deel me helemaal niks. Die scène met die helikopter, bah.. En Michael is veranderd in een zielig oud mannetje, waar zijn zijn stoïcisme en charisma is hemelsnaam gebleven?

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat deze film vooral nekt is de rommelige chaotische plot. Buiten dat het niet hoort dat de realiteit en dan vooral een heel bepaalde gebeurtenis (dood van de paus, zij het met een andere naam) zo wordt vermengd met de film, heb je ook het idee dat Coppola gewoon maar een verhaal nodig had om zijn thema's kwijt te kunnen. Maar dat had ook zonder gekund. Sterker, een Pacino die gewoon terug wil naar Sicilië (en terugdenkt aan die paar gelukkige maanden dat hij daar was) omdat hij oud wordt zou veel krachtiger zijn. Nu krijg je een weliswaar goed geschoten film maar ook één die lang niet altijd overtuigt.

De sfeer is er nog wel maar anders. Het okerachtige palet blijft, maar de wereld is veranderd. Typerend is dat eerste shot van New York met de twin towers en andere gebouwen van staal, beton en glas en niet meer die wat gezellige bebouwing van bruin steen en art deco-versiering. De wereld is killer en zakelijker, hetzelfde geldt voor Michaels vijanden. Ook het acteerwerk is prima met een opvallend fijne Pacino die heel erg Michael Corleone is, allicht ook door zijn kapsel dat gewoon anders is dan Pacino normaal heeft. Garcia heeft ook een prima rol van wat vervelend joch in het begin naar iemand die enorm krachtig wordt aan het eind. Vooral weet hij de herinnering op te roepen aan Caan's Santino zonder dat hij een typetje wordt. Maar de bijfiguren komen nauwelijks aan bod. Vooral Connie's rol hangt er maar wat bij, terwijl je het idee hebt dat ze ergens wel heel belangrijk is geacht maar tijdens het monteren voor de helft eruit is gesneden.

De film duurt weer bijna drie uur en verveelt eigenlijk nergens. De scène aan het eind is een prachtig stukje suspense en ook emotioneel oprecht. Ook Sicilië ziet er prachtig uit. Maar als geheel drukt de plot te zwaar en is de film net te licht. Een fijn weerzien met Corleone, maar ergens blijf je altijd verlangen naar de eerste twee delen. 3,5*.

weer een geweldig vervolg.net zo goed als zijn voorgangers vind ik.andy garcia vind ik een leuke toevoeging.weer een goeie cast.

avatar van AJK

Tja sorry,ik vond dit het slechtste deel.
Wat het acteren betreft,laat ik dan maar bij
carcia beginnen.Hij moet net zo n heethoofd voorstellen als zijn vader.Ten eerste lijkt hij niet op Caan.Hoeft ook niet maar toch.Ik vondt het een ballade van over acting.Nou Sofia Coppolla.
Tja sorry mistplaatstZe kan niet acteren.
En haar neus leidt in de film gewoon af.
Om het maar kort te houden.1.5.

avatar van Antonev
Niet geheel onaardig, maar duidelijk het minste deel van de reeks. De maffia is de maffia niet meer en Corleone houdt zich tegenwoordig bezig met heel andere zaakjes dan voorheen. In deel 1 en 2 stond de maffia en de familie echt centraal, in dit deel is dat toch een beetje naar het tweede plan gezet. Toch wel jammer dat ze dit als sluitstuk van een zeer mooie reeks hebben gebruikt. Dit voelt gewoon meer als de zoveelste misdaad/drama film.

avatar van Hendrick99
Mooi om te zien hoe de smaken verschillen. Deel-3 is zeker niet slecht, maar wel de minste van de drie, naar mijn mening. De acteerprestaties zijn dik in orde, maar de verhaallijn vind ik erg voorspelbaar. Sommige gebeurtenissen worden bovendien eindeloos uitgemolken. Dit geldt bijvoorbeeld voor de scène in de opera. Het lijkt wel of die scène de halve film in beslag neemt.
Ik kom niet verder dan een krappe 3,5