The Godfather: Part III (1990)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Al Pacino, Diane Keaton en Andy Garcia

Een ouder wordende Michael Corleone probeert zichzelf en z'n familie af te scheiden van de gewelddadige onderwereld. Terwijl hij de Corleones probeert te koppelen aan het Vaticaan moet hij zich ondertussen bezighouden met een gangster die de bestaande machtsverhoudingen probeert te verstoren.

avatar van Hendrick99
Mooi om te zien hoe de smaken verschillen. Deel-3 is zeker niet slecht, maar wel de minste van de drie, naar mijn mening. De acteerprestaties zijn dik in orde, maar de verhaallijn vind ik erg voorspelbaar. Sommige gebeurtenissen worden bovendien eindeloos uitgemolken. Dit geldt bijvoorbeeld voor de scène in de opera. Het lijkt wel of die scène de halve film in beslag neemt.
Ik kom niet verder dan een krappe 3,5

Dit was een gewone film, geen meesterwerk zoals de eerste 2... In zekere zin bestaan er maar 2 Godfather-films...

avatar van stefan dias
jopie87 schreef:

Minder budget… minder budget. Op de finale na, geen enkele grootse scène…

Voor mij eigenlijk alleen geen 5 sterren omdat ze Duvall niet hebben kunnen overtuigen om mee te spelen. Tom Hagen is voor mij een beetje the missing link. Garcia echt een fantastische toevoeging. Ik vind het zelfs jammer dat er geen 4e is gekomen, gewoonweg omdat ik er niet genoeg van kan krijgen.

avatar van Fisico
Deel III van The godfather is minder sterk dan de eerste twee delen, maar is nog steeds voldoende beklijvend om het epos in stijl af te sluiten. Part III sluit het best aan bij de eerste film waarbij Michael door toedoen van zijn vader don Vito moet boeten voor de maffiose praktijken van de familie Corleone. Hoewel hij wilde had hij gewoon geen keuze om meegezogen te worden in de familietraditie. In deel II legt hij dan zijn eigen klemtonen als patron en stapelt hij zijn eigen zonden en misdaden op. Deel III zijn het dan de kinderen die ervan het slachtoffer worden, net zoals ook hij dat heeft ervaren in het verleden.

Het hoogtepunt van de film beperkt zich tot het laatste half uur waarbij de opera naar een climax leidt. Ook de laatste scène op Sicilië ondersteund door de theatrale klassieke muziek/opera is alles waarvoor de trilogie van de The godfather heeft gestaan. Liefde, verraad en familie staan centraal: familie is heilig, altijd en overal.

Al Pacino doet het uitstekend en zijn personage Michael is verouderd en ziet dat de wereld om hem heen is veranderd. Garcia is een mooi nieuw personage met heel wat potentieel. In het begin wat onstuimig, maar danig groeiend naarmate de vordert. Het verhaal met het Vaticaan is een mooi uitgangspunt voor de film, maar komt soms wat rommelig over. Al bij al een uitstekende afsluiter van het epos over het leven van één van de machtigste fictieve maffiafamilies in de (film)geschiedenis.

avatar van Melksnor
Geen beste rol van al pacino, waar in deel 2 hij in topvorm is krijg ik hier bijna medelijden, scene in het ziekenhuis met kay was slecht manman.. 7 jaar na deze rol speelt hij dan wel weer de pannen van het dak in donnie brasco, maar goed. Geen veelzijdige acteur.
Pluspunt in deel 3 is Andy Garcia die de zoon van Sonny geweldig speelt. 3*

avatar van Angel9999
Mijn favoriete deel en mede door Andy Garcia. De eerste keer dat ik dit deel zag, werd ik echt wel gegrepen bij mijn strot als het ware tijdens die cruciale scene ......De schreeuw die een tijd lang niet te horen was maar even wel, gaf mij kippenvel. Super goed geregisseerd.

avatar van Stanvijf2001
Ondanks dat ik me ermee heb vermaakt is dit toch wel een beetje jammer. Het acteerwerk is nog steeds geweldig en ook zitten er nog mooie scènes in, maar de sfeer van zijn 2 voorgangers is er gewoon helemaal vanaf en verder is het een beetje een overbodige film.