• 15.774 nieuwsartikelen
  • 178.104 films
  • 12.217 series
  • 33.988 seizoenen
  • 647.155 acteurs
  • 199.031 gebruikers
  • 9.373.233 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Godfather: Part III (1990)

Misdaad / Drama | 162 minuten / 158 minuten ('The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone')
3,84 4.401 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 162 minuten / 158 minuten ('The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone')

Alternatieve titel: The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Francis Ford Coppola

Met onder meer: Al Pacino, Diane Keaton en Andy Garcia

IMDb beoordeling: 7,5 (450.616)

Gesproken taal: Engels, Italiaans, Duits en Latijn

Releasedatum: 22 maart 1991

Plot The Godfather: Part III

"All the power on earth can't change destiny."

Een ouder wordende Michael Corleone probeert zichzelf en z'n familie af te scheiden van de gewelddadige onderwereld. Terwijl hij de Corleones probeert te koppelen aan het Vaticaan moet hij zich ondertussen bezighouden met een gangster die de bestaande machtsverhoudingen probeert te verstoren.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Michael Corleone

Connie Corleone Rizzi

Vincent Mancini

Don Altobello

B.J. Harrison

Grace Hamilton

Mary Corleone

Cardinal Lamberto

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

lukske00 schreef:

ja swaar stomme fout.......niet meer recht te zetten zeker

tuurlijk wel; je kunt door op "stem" te drukken gewoon je stem aanpassen zo vaak als je zelf wilt.


avatar van roerdomp61

roerdomp61

  • 36 berichten
  • 35 stemmen

In het Pinksterweekend alle delen op dvd achter mekaar (met pauzes uiteraard) gezien.

Deel 1: 4,5* Deel 2: 5* Deel 3: 4*

Deel 3 heb ik nog maar 3 keer gezien, de andere delen ongeveer 10 keer, maar is zeker niet heel zwak. Zit ook weer vol met prachtige beklemmende momenten!


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Vandaag een Godfather-marathon gehouden en ik zal proberen uit te leggen wat volgens mij het "probleem" is met dit deel.
Als film 'an sich' en als afsluiting van de saga is het een (wederom) briljant deel met fantastisch acteerwerk. Zelfs de rol gespeeld door Sophia viel me bij het herzien meer dan mee. Waanzinnige decors (blij dat ik zelf ook katholiek ben, wat een gevoel voor drama en opera die mensen ) Wat mij ook nu weer opviel is de zwaar ondergewaardeerde Diane Keaton... anyway...
Als deel 3 mist het echter toch een cruciaal moment. Als dit nu deel 4 was geweest had het weer beter geklopt, want waar is toch dat moment dat Michael Corleone besluit 'legitimate' te gaan. Aan het einde van deel twee verlaten we Michael als een halve Scarface, die iedereen (lees: iedereen) uit de weg ruimt die ook maar een verkeerd woord zegt (ahw) en in deel 3 is hij hard op weg om bijna een heilige te worden.
Er ontbreekt mijns inziens het cruciale moment van inzicht: 'Waar... zijn wij... nou helemaal... mee bezig?'
Wel weer mooi dat ondanks zijn vernieuwde ingeslagen weg (vol obstakels uiteraard), hij achtervolgd wordt door demonen met de mooie climax aan het einde als kers op de taart.
Al met al blijft elke seconde van deze trilogie ver boven haast elk ander werk uitsteken. De puntjes die hier worden "gemist" zijn niet in verhouding met andere vervolg-films-flaters.


avatar van Melkor

Melkor

  • 357 berichten
  • 706 stemmen

Deze is niet zo goed als de twee voorafgaande, maar toch een aardig prentje. Waar ik me vooral aan stoor is dat die Vincenzo de nieuwe Godfather wordt !!! . Het zou leuker geweest zijn moest Anthony de nieuwe Godfather worden, dan zou de cirkel compleet zijn. Maar al bij al toch nog altijd een goeie film.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Zonder grappen, hier zit misschien wel de mooiste scene in, van de filmgeschiedenis. Jammer van dat hele vincent/sophia gebeuren, en de af en toe te macho achtige vincent, michael:it is dangerous, vincent: I am in. Maar god nog aan toe, de schreeuw van michael, je moet er bijna om janken, die sophia heb je helemaal geen band mee, maar aan 't einde heb je zo'n medelijden met michael, en die scene daarna met flashbackes van zijn dansen, en hoe hij dood van z'n stoel afvalt, brilliant. Tevens vind ik de biegscene prachtig acteerwerk, en de scenes met michael en kay ook erg mooi, bijvoorbeeld als hij een mislukt grapje maakt met dat zwaard, ook vind ik dat de scenes met vincent en michael iets moois opleveren, omdat je duidelijk voelt dat vincent een groot respect heeft voor michael, en een beetje als een ondergestelde gedraagd. Als één van de weinige kijk ik uit naar deel 4, die The Godfather Returns gaat heten, volgens mijn vpro krantje. Paramount heeft de rechten. IK HEB ER ZIN AN. En als 't slecht wordt heb ik deze 3.


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

Goed dat deze film op tv komt. Want ik heb deze film nog niet echt goed kunnen bekijken ( moest elke keer naar de wc en er waren geen reclames ). Dus ik kijk al uit naar vrijdag. Nu 3 sterren. Na het opnieuw zien van deze film is dat misschien wel anders.


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Nick Kang schreef:

en er waren geen reclames

De Godfahter Trilogie hoor je zonder reclames te kijken


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

Daar heb je wel gelijk in. Eigenlijk moet je de dvd hebben ( kan je zelf pauzes bepalen ). Maar niet echt zin om die film te gaan kopen want ik heb toch geen geld. Zelfs niet om een film te huren.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Dit gaat over vanalles maar niet over de film


avatar van Ericinho

Ericinho

  • 264 berichten
  • 626 stemmen

hopelijk is dit het laatste deel... je moet er toch niet aan denken dat een mislukt deel 4 (en hoe verbeter je een inmiddels legendarisch film trilogie... een mythe? Niet dus) het erfgoed van The Godfather besmeurt...


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

4 zou misschien (volgens godfathersite) terugkijken op de jaren 30-40 waar alles goed ging in de famillie corleone, waarin wederom robert de niro de rol van vito corleone speelt. Ook kun je zien hoe vincent zijn famillie leidt in de 90er jaren. Misschien kunnen we dan ook nog wel al pacino zien in de rol van michael (voor de laatste scene in deel 3). Mocht dit gebeuren zou ik zeggen, laat de film maar komen!


avatar van Ericinho

Ericinho

  • 264 berichten
  • 626 stemmen

Ja, heb dat ook gelezen. Maar ik hoop en denk van niet. Beetje mosterd na de maaltijd, omdat het verhaal in deel 3 afgerond is.

Mancini nam welliswaar de familie over, maar was slechts zijdelings familie en gewoon niet interessant genoeg om een film (halve film) om heen te bouwen.


Overigens, aardig om te weten dat Winona Ryder gecast was als Maria. Maar door omstandigheden moest ze vervangen worden door Sofia Coppola... die inderdaad geen geweldige indruk achterliet, maar wel buiten proportioneel veel wordt afgezeken over die rol.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Mancini wordt in godfather 3 omgedoopt tot Corleone, tevens is 't weldegelijk de zoon van Sonny, dus niet echt zijdelings famillie, ik vind 'm interressant genoeg voor een halve film, als Michael blijft meespelen, en Robert de Niro er in speelt heeft 't alle potentie om beter te zijn dan 3. Wel erger ik me aan het onmenselijke macho gedrag van vincent, zoals het moment dat hij met de dood bedreigt wordt, bij al pacino zie je altijd nog een soort van angst, maar hij lacht er gewoon om, wat onrealistisch. Ook vind ik dat het weer wat minder duidelijk een script mag zijn, maar net zo levensecht moet zijn als 1 en 2, waar zoveel mooie figuranten ook de show stelen. Mario Puzzo himself heeft al de helft van 't script geschreven, dan moet 't wel een prachtfilm worden. Ook Robert de Niro weer terug lijkt me prachtig, want lang niet het hele verleden van Vito Corleone is duidelijk! Ook lijkt het me intressant of Vincent weer de illegaliteit in gaat, of luistert naar Michael, een intressante 2strijd. Dit kan in de handen van de juiste mensen weer een meesterwerk worden, een vervolg op the godfather leek ook onmogelijk en kijk wat voor een film dat geworden is. Draaien die hap!


avatar van JohnDoe

JohnDoe

  • 38 berichten
  • 145 stemmen

Persoonlijk vind ik dit de beste van de drie. Tenminste, totdat ik de andere twee misschien een keer zie zonder reclame Deze had wat meer verhaal en was wat moderner/vlotter en daarom beter te kijken dan die andere 2. Maar om het verhaal goed te snappen zou je toch wat van die andere 2 films gezien moeten hebben. Ik miste alleen wel een soort van terugblik aan het begin van de film, net zoiets als dat ze in Lord of the Rings doen zou wel verduidelijkend werken.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2064 stemmen

Ik heb elke deel van de triologie 2 keer gezien. Ik kan niet zeggen welke ik nou de beste vind. Ik vind ze alle drie heel goed; goed akteerwerk, onvergetelijke scenes. Uit deze film vond ik die scene met die helikopter goed. Vooral het laatste kwartier vond ik echt bijzonder goed. Die vrouw akteerde niet slecht, maar ook niet echt op haar best.
Het verbaasd mij toch wel dat deze film uit de zo bekende triolgie niet in de Top100 staat. 4.5 ster.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3280 stemmen

Het derde deel van de Godfather reeks vind ik even goed als deel een en twee. Net zoals in de voorgaande delen zitten hier weer een aantal memorabele scenes in, en er wordt weer ijzersterk geacteerd (behalve door Sofia Coppola, daar hadden ze beter een andere actrice voor kunnen inhuren). 4,5*.


avatar van Ericinho

Ericinho

  • 264 berichten
  • 626 stemmen

ja, tot mijn eigen verbazing ga ik dit laatste deel per keer beter vinden... en doet op een behoorlijk aantal vlakken zeker niet onder voor de voorgaande twee delen.

Maar misschien dat meer nog dan bij de voorgaande delen tragiek en symboliek een belangrijke rol spelen... misschien voor sommigen te veel. Ik vind het in ieder geval een topper (en zonder deel 1 en 2 was deze film ook als briljant gezien), en deze film is zoveel beter dan 90% van het werk dat er jaarlijks worden uitgespuugd door de filmmaatschappijen...


avatar van willum

willum

  • 114 berichten
  • 107 stemmen

Nou nu heb ik ze ook eindelijk alle drie gezien, goed geacteerd en zo dat wel, maar ik vindt het toch te langdradig, dat geldt voor alle drie de delen eigenlijk. Ik geef 2,5*.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

langdradig? the godfather part 1 en 2 zit behoorlijk veel actie in, sterker nog geen scene d'r bij die niet van toepassing is op 't verhaal.


avatar van Mischa

Mischa

  • 601 berichten
  • 2426 stemmen

Inderdaad, er is een verschil tussen 'episch' en 'langdradig'; vergelijk Once upon a Time in America.

Deel III is misschien de minste van de drie, en Sofia Coppola is inderdaad slecht, maar zonder dit deel zou het verhaal niet zo compleet zijn als nu het geval is.

Overigens blijft er genoeg stof over voor een deel IV (zie voornoemde site, zie het boek), maar dan moet Coppola het zelf doen, anders wordt het net zo'n gedrocht als bijvoorbeeld de verfilming van Puzo's The Last Don. En ik ben bang dat Coppola echt aan de bedelstaf moet raken eer hij aandeel IV denkt. Het is misschien maar beter zo.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Misschien maar 't lijkt me prachtig om the godfather sfeer 's in de bioscoop te proeven. Tevens vind ik dat er hele goede aspecten aanzitten, zoals de enorm tragische momenten, maar zijn deel 1 en deel 2 sprankelender. Als je deze 2 sterke punten met elkaar verbindt en je de stof behandelt die ik in mijn spoiler heb genoemd, moet het een top film worden. Dan moeten wel al pacino d'r in meespelen, en 't zou zeer leuk zijn als robert als de jonge vito weer van de partij is.


avatar van MarkFish

MarkFish

  • 1070 berichten
  • 1505 stemmen

deel 3 is best interessant en er gebeuren ook veel schokkende dingen. Natuurlijk is Garcia geen Pacino of Brando, maar slecht is die zeker niet. En de slotscene is ook weer adembenemend.

Toch wel 4 sterren.


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

Na mijn vijfde herziening ben ik tot de conclusie gekomen om deze laatste deel van de Godfather trilogie, ondanks Sofia Coppola, toch een 5* te geven. Halfje erbij dus.


avatar van sequi

sequi

  • 40 berichten
  • 1093 stemmen

Ik vind dit deel denk ik wel wat minder. Maar dat wil niet zeggen dat deel 3 nog niet ontzettend goed is. Bekijk de trilogie als een geheel. Anders is het ook geen trilogie hè. Ik vond er erg mooie scenes inzitten en ik was eigenlijk ook wel blij dat ze terugkeerden naar Sicilië. Mooi verhaal, goede scenes, gewoon een ware opvolger en een mooie afsluiter. Toch had ik heel erg graag Tom Hagen terug gezien. Eén van mijn favorieten. Dat vond ik wel jammer maar ik geef dezse toch 5 sterren.


avatar van MarkFish

MarkFish

  • 1070 berichten
  • 1505 stemmen

blaauw schreef:
Mancini wordt in godfather 3 omgedoopt tot Corleone, tevens is 't weldegelijk de zoon van Sonny, dus niet echt zijdelings famillie, ik vind 'm interressant genoeg voor een halve film, als Michael blijft meespelen, en Robert de Niro er in speelt heeft 't alle potentie om beter te zijn dan 3. Wel erger ik me aan het onmenselijke macho gedrag van vincent, zoals het moment dat hij met de dood bedreigt wordt, bij al pacino zie je altijd nog een soort van angst, maar hij lacht er gewoon om, wat onrealistisch. spoiler]


Tis de zoon van Sonny he. Geeft nergens om, stoere vent, maar vaak ondoordacht en een beetje dom. Hij is van een van Sonny's buitenechtelijke scharreltjes, voor de duidelijkheid.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

ja dat weet ik, niet voor niks dat hij heletijd bastaard wordt genoemd door joey zaza. Ik vind ´t alleen nogal onrealistisch hoe luchtig er wordt gedaan over een aanslag, 2 mannen met een vuurwapen, jij in je eentje, en dan zonder enige emotie alles doordenken. En daarna doet Michael er ook nog erg luchtig over, dat klopt niet helemaal naar mijn inziens.


avatar van V

V

  • 8369 berichten
  • 3365 stemmen

Erg goed, maar beduidend minder dan voorgaande delen. Briljante scene aan het eind waar Michael dode dochterlief in armen houdt en het uitschreeuwt. Rillingen, brrrr


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

V schreef:

Briljante scene aan het eind waar Michael dode dochterlief in armen houdt en het uitschreeuwt.
Prachtige scène inderdaad. Het is gewoon ongelofelijk hoe geloofwaardig Pacino in die scène is.

*kippenvel*


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Heb ze de afgelopen weekenden weer 's alledrie gezien, en ik blijf deze toch een beetje jammer vinden. Vooral erg matig geacteerd, echt niet alleen door Coppola. Dialogen vond ik ook niet altijd even sterk. Herken in het personage van Pacino ook niet echt de Michael van de eerste 2 films, hij doet hier toch teveel het Pacino-trucje.


avatar van V

V

  • 8369 berichten
  • 3365 stemmen

Heb die prachtige dvd-box van m'n vriendin gekregen. Hij was maar 32 pleuro bij de v&d, wat een koopje!!! Trouwens Jordy, wat bedoel jij precies met het pacino-trucje?