Once upon a Time in America (1984)

Alternatieve titels: C'era una Volta in America | Het Gebeurde in Amerika

Verenigde Staten / Italië
Misdaad / Drama
229 minuten / 139 minuten (Amerikaanse bioscoopversie) / 255 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Sergio Leone
met Robert De Niro, James Woods en Elizabeth McGovern

Een epos dat zich afspeelt in New York, aan het begin van de 20ste eeuw. David Aaronson en Maximilian Bercovicz vormen met drie anderen een jeugdbende. Een paar jaar daarna zijn ze gangsters geworden en hebben de macht tijdens de drooglegging. 35 jaar na een noodlottig afgelopen overval krijgt David een mysterieuze brief die het verleden weer naar boven brengt...

avatar van chiel
Ik zou hem graag eens willen zien, die versie van 139 minuten, puur uit nieuwsgierigheid, maar daar is erg moeilijk aan te komen.

avatar van MENEER L3GIOEN
chiel schreef:

Ik denk dat je dan op VHS moet gaan zoeken.

avatar van chiel
MENEER L3GIOEN schreef:

Ik denk dat je dan op VHS moet gaan zoeken.

In de VS bovendien waarschijnlijk, want daar is hij zo uitgebracht...

avatar van Majestics
Ontzettend indrukwekkende film. Brengt allerlei soorten emoties in mij op. Vooral het kindergedeelte liet een sterke indruk achter.

avatar van Maarten0402
Deze scene alleen al: Deborah's theme - Once upon a time in America(1984) - YouTube

Die acteurs uit de jonge area (Jennifer Connelly, James Russo (Bugsy), Brian Bloom, Scott Tiler, Adrian Curran, Mike Monetti en Rusty Jacobs) vind ik echt de film voor het grootste deel bepalen. Normaal zou ik ook uit gemakzucht gaan voor de grote bekende acteurs (Robert de Niro, James Woods etc), maar op het moment dat de film teruggaat naar de jaren 30 waar Noodels volwassener is (de Niro jong) vind ik het toch minder interessant als dat hele stuk daarvoor met die kinderen.

Bugsy shoots Dominic: Damn die scene zal ik nooit vergeten!

avatar van Fisico
Sergio Leone's laatste film, en alweer een heus pareltje deze Once upon a time in America. Het fijne aan deze film is dat er een heus en mooi verhaal verteld wordt van het leven van Noodles (een meesterlijke Robert de Niro) in een tijdspanne van drie momenten in zijn leven in 1921, 1933 en 1968.

Het begin van de film is alvast een trigger om geboeid verder te kijken. De moord op een vrouw, wat chaos... maar je weet niet echt waarover het gaat. De cinematografie en montage zijn van een ongelooflijk niveau, niet alleen hier, maar de hele film door. Het cinematografisch hoogtepunt van de film is de de dood van de jongen welk ook het leven van Noodles sterk heeft bepaald. Maar de sfeer die uitgaat van die scène is ronduit fantastisch: rokende putdeksels, ondersteunende noten van Morricone, de prachtige brug (Brooklyn Bridge?) op de achtergrond en de slow motionbeelden...

Het levensverhaal van Noodles wordt niet-chronologisch verteld en er wordt regelmatig geschwitched tussen de verschillende tijdsperiodes afhankelijk van Noodles herinneringen, het levert een erg mooie samenhang op. Typerend voor maffiafilms zijn de traditionele waarden als liefde, verraad en loyaliteit. Die liefde is iets dat Noodles ontbeert. In zijn jeugd had hij dan wel een crush, maar dat liep uit tot niets. Echt liefde en genegenheid ontbrak steeds en dat verklaart misschien ook zijn gewelddadige gedrag ten aanzien van vrouwen (getuige daarvan zijn 2 verkrachtingen). En vooral deze laatste werd onverstoorbaar enige tijd gerokken, hallucinant.

De acteerprestaties zijn ontzettend sterk en worden volledig gedragen door De Niro en Woods. Ook de kindacteurs waren erg sterk. Maar wat een film, bijna 4 uur topcinema en die vliegen zo voorbij, los van het feit dat er wel wat trage momenten in vervat zijn. Dit komt hoofdzakelijk door de opbouw van de film.

Once upon a time in America is een heus epos met mooi camerawerk en prachtig verhaal vol nostalgie en indrukwekkende decors en aankleding. Deze film ademt sfeer en kwaliteit uit, iets wat we van Sergio Leone gewoon zijn. 4,5*, minstens!

avatar van Maarten0402
Naar aanleiding van die scene die ik heb gelinked. Ben ik de enige die benieuwd blijft naar wat er van die ruimte is geworden achter dat gat waar Noodles (jaren 60) achter kijkt? Die kamer is dan afgesloten, maar hij kan alleen nog daar doorheen kijken door dat open stukje wat hij als kind daar had gemaakt om naar Deborah te kijken.

avatar van Lakte
Echt een prachtige film! Heb alle 3 de versies gezien en voor mij is de langste (Zoals Sergio Leone hem ook bedoeld heeft) natuurlijk de leukste!! Robert De Niro speelt hier geweldig in!

De scenes dat ze oud waren hebben veel indruk bij mij achter gelaten! Vooral die als Robert De Niro bij zn jeugdliefde langs gaat in de kleed kamer prachtscène!!

Vond de muziek van Ennio Morricone bij deze film ook weer prachtig! Vooral dat nummer met die panfluit.

avatar van baspls
Dit maal de Director's Cut gezien en wat blijft het toch een prachtige film van Leone. Hoewel er scènes toegevoegd waren vond ik de film niet perse langer aanvoelen. Oorspronkelijk zouden er nog veel meer scènes in zitten.

Vooral het heerlijke nostalgische aan de film spreekt mij zo aan. De prachtige muziekjes van Ennio Morricone en Noodles die terug denkt aan zijn jeugd. Onvergetelijk hoe hij bij de WC van Fat Moe's door dat gat in de muur kijkt en als het ware een blik in het verleden werpt toen hij daar naar Deborah keek.

Ook geweldig hoe Leone er in is geslaagd om de jaren '20 en '30 tot leven te wekken. Je waant je werkelijk in het New York van die tijd.

avatar van Maarten0402
Als ik moet kiezen tussen The Godfather en Once Upon A Time In America kies ik zonder twijfel Once Upon A Time In America. De sfeer, de setting, de muziek, maar ook het feit dat Once Upon A Time In America een mega epos van een romantisch gangster saga in één film weet te tonen terwijl The Godfather drie films nodig had. Een ander ding is dat Once Upon A Time In America gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. The Godfather is een verfilming van een fictief verzonnen verhaal van het boek van Mario Puzo.

Ik vind The Godfather geweldig, maar niks kan tippen aan zo'n epos als Once Upon A Time In America voor mij.

avatar van debbietino
Alles wat deze man maakte veranderde in goud. Zijn stijl blijft ongeëvenaard en tot op heden uniek. Je herkent al binnen een paar beelden zijn werk. Te jong overleden..... Sergio e unico!

avatar van Majestics
Nog steeds denk ik om de zoveel tijd aan deze film. Simpelweg 1 van de allerbeste gangsterfilms ooit.

Dikkertje Dap
Heb de film gisteren weer gezien sinds vele vele jaren en wat is het toch een meesterwerk, alles aan de film is geweldig; decors, muziek, acteerwerk, verhaallijn, etc etc etc etc.. Naarmate ik meer films heb gezien des te meer ik ga inzien hoe geweldig deze film is. Deze film is met veel liefde en aandacht gemaakt door echte vakmensen en ben ervan overtuigd dat de cast dat voelt en begrijpt en daardoor boven zichzelf uitstijgt. Alleen begrijp ik de scene met de frisbee niet, waarschijnlijk valt er niets aan te begrijpen en moet je het zien als een soort dichterlijke vrijheid cq speelsheid, het stoort me ook niet. Dit is een klassieker, de film zal nooit gedateerd voelen. Dit is een échte film, dit is kunst. Het is een gangsterfilm maar het is veel meer dan een gangsterfilm. Chapeau.

Dikkertje Dap

Ik moest daar ook even aan denken, althans ik verbaasde me erover dat het gluurgat nog steeds bestond want op het moment dat hij naar de toilet/het gluurgat loopt zie je nadrukkelijk dat de deur naar de achterliggende ruimte dichtgemetseld is dus dat het gluurgat nog zou bestaan is zeer onwaarschijnlijk. Het gaat natuurlijk om de aanloop naar de nostalgische flashback waar hij als jochie naar zijn grote liefde gluurt. Dat had de maker ook kunnen oplossen door De Niro enkel naar de plek van het gluurgat te laten kijken maar dan hadden we de prachtige overgang moeten missen van zijn waterige oude ogen naar de ogen van toen het leven en de wereld nog aan z'n voeten lagen, plus dat je als kijker op deze manier echt wordt meegezogen. Letterlijk bekeken is de scene idd niet echt logisch maar ik denk dat je het niet op die manier moet benaderen, de film is kunst en de maker moet een bepaalde vrijheid hebben om het maximale effect te bereiken zonder het verhaal en de sfeer te schaden en dat gebeurt niet, het wordt daardoor juist versterkt. Prachtige film.

Dikkertje Dap
Krijg opeens spontaan een ingeving waar de scene met de frisbee verband mee kan hebben; tijd. Toen hij jong was bestonden er nog geen frisbees, die kwamen pas toen hij ouder werd, de periode in zijn leven uit de scene. Hij duikt weg voor de frisbee, hij ontwijkt de frisbee, zal dat wat betekenen? Aan de ene kant kan je je niet voorstellen dat die scene niets betekent, aan de andere kant kan dat juist de grap zijn. Maar een ding is zeker, in de begin periode waar hun jeugd zich afspeelde waren er nog geen frisbees.

avatar van dionj
Ik hoop dat de familie van Leone de rechten kan aanschaffen om de volledige 269 minuten durende versie uit te brengen. Als het goed is missen er van de extended cut nog steeds zo'n 14 minuten.

avatar van Maarten0402
Hoop ik ook. Alleen blijft het dan nog steeds een versie met veel vergane scenes. Ik hoop nog steeds meer te weten te komen over Frank Menoldi (gespeeld door Joe Pesci). Het is een feit dat hij redelijk wat screentime heeft gehad, maar dat bij de cuts veel van zijn scenes zijn geschrapt en ik ben bang dat hoeveel Martin Scorsese en de dochters van Sergio dit proberen te restaureren, dat juist deze scenes gewoonweg niet meer ter beschikking zijn.

Die 269 min. is ooit een keer een director's cut geweest van een uiteindelijke 10 uur aan film materiaal (wat ook tevens de oorspronkelijke visie van Sergio voor deze film was: in twee delen net als Novecento) die niet is geaccepteerd. Maar ik blijf hopen op meer uitgebreidere scenes die ook van toegevoegde waarde zijn.

De Knip schreef:

Kan me vrijwel geheel aansluiten bij Queto. Weliswaar is de 1e helft nog wel aardig, de rest heb ik als erg slaapverwekkend ervaren en vrij inhoudsloos. Langdradige conversaties en een nogal vervelend open einde, die ik niet erg interessant vind. Moet me echt van het hart dat ik liever de korte versie had willen zien, moeite om deze film uit te zien.

Tja ...jammer zo'n beoordeling...heb je hier gelezen de reacties?...de ene 5 star na de ander....gemiddeld 4.1 Zegt je reactie nou iets over jou of over de film, die algemeen erkend is als de beste film ooit gemaakt...TIP....kijk hem nog een keer....Jaartje ouder nu denk ik.......

Robi schreef:
Tsja, het verhaal over de gangsters, de vriendschappen e.d. is allemaal wel te volgen en is OK. Hoewel ook niet echt bijzonder. Ook het verhaal van de vriendin die hem verliet en later bij de politicus opdook is nog wel te volgen. Het verhaal met de dubiueze politicus en de vakbonden is voor mij een stuk waziger. En ook de eind scene van de politicus die om wraak vroeg, maar het niet kreeg was toch allemaal niet duidelijk. Ik kreeg toch sterk het gevoel dat dit andere verhaal in de film wel wat beter uitgewerkt had mogen worden. Ik kan me toch ook moeilijk voorstellen dat ik de enige ben die dit verhaal niet helemaal goed begrijpt. Ik heb de film zelfs nog maar eens opnieuw naar het begin terug gezet om bepaalde scenes nog maar eens goed te bekijken, maar helaas het blijft een vaag verhaal voor me. Het zijn ook wel heel veel namen en gezichten met relatief korte rolletjes en wie dat nou allemaal uiteindelijk waren? Hier op de site zie ik dat ik de Amerikaanse bioscoopversie heb, en bovendien met Engelse ondertiteling. Die versie is een heel stuk korter als de andere versies. En mogelijk is dat een verklaring waarom ik de film niet helemaal heb begrepen. Ik kan me zo voorstellen dat het andere verhaal in de langere versies aanzienlijk beter uitgelegd wordt.
Misschien zijn er mensen die me het politicus en vakbonden verhaal met behulp van de spoilers kunnen uitleggen?

Dus je geeft de film een onvoldoende, omdat je hem eigenlijk niet begrepen hebt.....Tsja...Een film die algemeen erkend wordt als de beste film ooit gemaakt......

Maarten0402 schreef:

Uitstekend commentaar!!!!!!!! Eindelijk iemand die er net zo over denkt als ik.. Een medestander die waarschijnlijk ook vindt dat dit de beste film is, ooit gemaakt. (wat ik trouwens na afloop van de film gelijk riep)Deze film komt verpletterend bij je binnen....je hebt bijna twee uur nodig om er weer een woord uit te brengen... Ik heb het nooit hard op durven zeggen,maar ik ben nooit zo gek geweest op The Godfather.1-2-3...waarschijnlijk ook wat jij schrijft vanwege de drie delen. Hij ( The Godfather)kwam bij mij ook over als langdradig..onnodige sidelines, bijzaken etc. Terwijl langdradig een Moviemeter woord is....en ik het zelden gebruik. Langdradig wordt ook gebruikt door kijkers die elke 7 minuten actie willen zien...Langdradig heeft soms een functie, waarin het wordt langdradig verkeerd gebruikt wordt. "Bewust gekozen langzame/trage opbouw???" Is dat niet beter??? Hhahahah

JvB Lucas schreef:

Het misdaad-verhaaltje zie ik echt als bijzaak. Once Upon a Time in America wordt vaak betiteld als een gangsterfilm (terecht), maar ik vind dat de film haar hoofdzaken op andere dingen zijn gericht. Thema's zoals vriendschap, nostalgie en verraad bijv.

Juist!!!! Drama dus!!!!!! van uiterst hoog niveau. Van mij mag je recensent worden....Jij weet de kern uit een film te halen. ( wat vele anderen vaak niet lukt.....met een volkomen verkeerde bril een film bekijken)

frans123 schreef:

Hoi Frans123, in 2014 (!!!) had je ook al eens op mijn bericht gereageerd. Toen vond je me te jong (???).
Kennelijk heb je niets beters te doen dan alle mensen die negatief zijn over deze film te laten weten dat jij de film wel goed vindt. Dat mag best, maar reageer dan a.u.b. wel op de inhoud van het bericht en haal er niet allerlei eigen vage aannames bij. Als ik een film niet begrijp (in dit geval komt het waarschijnlijk door de verkorte versie die ik gezien heb, waardoor mogelijk essentiële scenes zijn weggeknipt) dan ligt dat voor mij toch meestal aan de film zelf, (ik ben ook geen onervaren kijker) en is het logisch dat ik die film geen hoge waardering geef.

Robi schreef:

Is goed hoor....einde discussie.

frans123 schreef:

Is goed hoor....einde discussie.

Weet je dat iemand mij thums up gaf, bij mijn reactie op jouw recensie..dat je de film een onvoldoende gaf omdat je hem niet begreep........

avatar van Zwolle84
frans123 schreef:

Het was toch einde discussie?

Je naam komt de laatste tijd wel vaak voorbij in allerlei draadjes die dan al snel in vervelende discussies ontaarden. Discussiëren is prima, daar is de site deels voor, maar al dat op de man spelen en gefrustreerde gesmijt met leestekens is toch niet nodig?

avatar van Maarten0402
Blijft interessant deze film. Ook nu nog steeds mensen met interpretaties (https://www.youtube.com/watch?v=LXHTiDvUiis).

Nee sorry, als ik de muziek en de scenes weer zie... The Godfather de beste gangster saga... uhhh ja...

Binnenkort deze film weer eens opzetten. Film... eigenlijk geen film, maar een totale ervaring.

avatar van jono
Laatst was er voetbal op tv, dus was het weer eens tijd voor een film. En wát voor een. Het is mijn favoriete film aller tijden: het bijna vier uur durende misdaadepos Once Upon a Time in America (1984). De film is geregisseerd door Sergio Leone en gebaseerd op het boek The Hoods van Harry Gray. Ik zag de film voor het eerst toen ik nog een tiener was, en zag hem sindsdien al zes of zeven keer. Maar het was dus weer smullen geblazen, en ik ga hem in de toekomst zeker nog een aantal keren zien.

De film begint ergens in de jaren '30, wanneer David 'Noodles' Aaronson (alweer zo'n geweldige rol van Robert de Niro) gezocht wordt door een stel gewetenloze criminelen. Ze zijn op zoek naar een koffer, en in eerste instantie weten we nog niet waarom. Vervolgens maken we een sprong in de tijd, het is dan zo'n 35 jaar later. Een berooide Noodles, inmiddels op leeftijd, zoekt zijn oude vriend Fat Moe op en beiden vragen zich af wat er indertijd met de koffer is gebeurd.

Daarna gaan we terug in de tijd, naar het New York van 1920. We zien Noodles als puber (een fenomenaal gecaste Scott Tyler, die zo een zoon van De Niro had kunnen zijn), die kennis maakt met de opportunistische Max, een straatjongen van dezelfde leeftijd. Samen met een stel leeftijdsgenoten gaan ze werken voor een misdaadbende, en van kruimeldiefstallen belanden ze uiteindelijk in de professionele misdaad. Wanneer Noodles zijn eerste moord pleegt, belandt hij voor twaalf jaar achter de tralies, en we zien hem pas weer terug als volwassen kerel in de jaren '30. De andere jongens zijn inmiddels steenrijk geworden door de verkoop van illegale drank tijdens de drooglegging, en Noodles pakt vervolgens zijn criminele leventje weer op.

Het voordeel van zo'n lange speelduur is dat er uitgebreid de tijd genomen wordt voor de ontwikkeling van de karakters. Max blijkt een gewetenloze opportunist, die er alleen op uit is om zo veel mogelijk geld te verdienen. Noodles daarentegen is een redelijk sympathieke vent, ondanks dat hij steelt, moordt, verkracht en vrouwen mishandelt. Hij blijft echter loyaal aan zijn eigen idealen en aan zijn vrienden. Het is een knappe acteerprestatie van De Niro, die normaal gesproken eigenlijk alleen maar onsympathieke personages speelt.

De film bevat een aantal legendarische scenes die als het ware op mijn netvlies zijn gebrand: de stervende Dominic in de de armen van de jonge Noodles, de babyverwisselingsscene in het ziekenhuis, en de vuilniswagen die tergend langzaam langs een nonchalante Noodles rijdt. De mooiste scene vind ik echter die van het jongetje dat op de trap zit te wachten om zich te laten pijpen door de plaatselijke lichtekooi. Hij heeft een gebakje voor haar meegenomen, maar kan zich niet bedwingen en besluit het vervolgens op te eten. Er gebeurt eigenlijk weinig: drie minuten lang zitten we te kijken naar een jongetje dat van een taartje snoept, maar ik vind het een van de mooiste scenes uit de filmhistorie.

Vreemd genoeg is de film indertijd voor niet één enkele Oscar genomineerd. Regisseur Sergio Leone had er wat mij betreft een mogen krijgen, net als Robert de Niro, zeer overtuigend als twintiger, maar ook als zestigplusser. En dan natuurlijk die geweldige filmmuziek van Ennio Morricone. Ik kan er nog heel veel over vertellen, maar Once Upon a Time in America is gewoon mijn favoriete film aller tijden, en ik verwacht niet dat dit ooit zal veranderen. 5*

Ik onderschrijf het relaas van jono, hoewel ik de laatste tijd wel twijfel of ik The Godfather II misschien toch net iets beter vind. Maar het is sowieso een monumentale film, die naar verwachting ook in de toekomst zijn waarde zal blijven behouden.

avatar van Basto
Vanavond de extended versie gezien. Het blijft natuurlijk een zeldzaam meesterwerk. Prachtig geweven vertelling over vriendschap en verraad. Nu vond ik de extra versies eigenlijk niet van veel extra waarde en ze zagen er soms echt zeer maig uit. Leuk om een keer gezien te hebben, maar de ‘kortere’ versie heeft absoluut mijn voorkeur.

avatar van HK Senator
Voor het eerst gezien en diep onder de indruk. Toch moet ik deze film nog een keer kijken om het hele epos tot me door te laten dringen. Wellicht dan zelfs een hogere score.