Once upon a Time in America (1984)

Alternatieve titels: C'era una Volta in America | Het Gebeurde in Amerika

Verenigde Staten / Italië
Misdaad / Drama
229 minuten / 139 minuten (Amerikaanse bioscoopversie) / 255 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Sergio Leone
met Robert De Niro, James Woods en Elizabeth McGovern

Een epos dat zich afspeelt in New York, aan het begin van de 20ste eeuw. David Aaronson en Maximilian Bercovicz vormen met drie anderen een jeugdbende. Een paar jaar daarna zijn ze gangsters geworden en hebben de macht tijdens de drooglegging. 35 jaar na een noodlottig afgelopen overval krijgt David een mysterieuze brief die het verleden weer naar boven brengt...

avatar van Brabants
Once upon a Time in America de filosofische studie naar thema's als tijd, herinneringen, liefde, geweld en verraad wordt geprezen om z'n mooie cinematografie, wat bij mij ook zeker zo overkwam. De details en het complexe verhaal zijn zo mooi dat ik er ondanks de lange speelduur nog niet genoeg van kon krijgen. De drie periodes door elkaar verfilmd gaven veel afwisseling en liep naadloos over. Dit is echt een zeer bijzondere film.

Heerlijk om na deze geweldige film nog alle reacties te lezen.

Bijzonder dat niemand het heeft over het moment dat de jonge Deborah het gedicht aan David voorleest dat hij nooit haar geliefde zal worden. Prachtige scène!

avatar van Maarten0402
Dat vind ik inderdaad ook een van de meest bijzondere scenes. Later in de film heb je nog zo'n soort scene, maar dan door Noodles aan Debora gericht, maar deze vind ik toch veel beter. Hoe het overkomt in combinatie met de interactie tussen Jennifer Connelly en Scott Schutzman Tiler. Het oogcontact en de expressie tussen beide is echt geweldig.

avatar van xgogax
De lange versie heb ik misschien wel meer dan 25 keer gezien . Maar nog nooit de Amerikaanse bioscoopversie en uit curiositeit ben ik op zoek naar deze versie . Waar kan ik de Amerikaanse bioscoopversie vinden ?

Tijdens het zien van deze film,35 jaar geleden... ging er na een tijdje, een siddering door mij heen...Dit is de allerbeste film ooit gemaakt, en zal mogelijk nooit overtroffen worden. En inderdaad...nooit overtroffen. Een zeldzaam piece of art".Geen woorden voor. Verpletterend.

Waverick schreef:

Dit is ook mijn mening. Ondanks de 'grote' westerns van zijn hand is het toch deze film die wat mij betreft het magnum opus is van deze grote regisseur. Het is allesomvattend; zo'n beetje alle thema's komen aan bod. Ik kijk de film ongeveer om de twee jaar en telkens weer geniet ik van de stijl, het acteerwerk, het camerawerk en het verhaal, dat door de decennia heen een van de mooiste is dat de cinematografie heeft voortgebracht.

Ik had je commentaar zelf kunnen schrijven..Deze film moet je om de twee jaar zien....en elke keer na pakweg 4 uur kijken, de pest in dat ie is afgelopen..(terwijl ik absoluut geen "'lange speelduur kijker " ben..Deze film zou ik wel 8 uur lang kunnen kijken.Wat een ademloos meesterwerk.

avatar van chiel
xgogax schreef:
Al gelukt?

avatar van Maarten0402
Ik ben bang dat je die versie niet (of heel erg lastig) kan krijgen. Volgens mij in Amerika op VHS of Video2000 ooit uitgekomen met een relatief lage oplage.

avatar van Basto
Maarten0402 schreef:

Nooit uitgebracht op homevideo. Enige kans is dat iemand m ooit van tv heeft opgenomen.

Once Upon a Time in America (lost 139-minute US theatrical cut of drama film; 1984) - The Lost Media Wiki - lostmediawiki.com