Once upon a Time in America (1984)

Alternatieve titels: C'era una Volta in America | Het Gebeurde in Amerika

Verenigde Staten / Italië
Misdaad / Drama
229 minuten / 139 minuten (Amerikaanse bioscoopversie) / 255 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Sergio Leone
met Robert De Niro, James Woods en Elizabeth McGovern

Een epos dat zich afspeelt in New York, aan het begin van de 20ste eeuw. David Aaronson en Maximilian Bercovicz vormen met drie anderen een jeugdbende. Een paar jaar daarna zijn ze gangsters geworden en hebben de macht tijdens de drooglegging. 35 jaar na een noodlottig afgelopen overval krijgt David een mysterieuze brief die het verleden weer naar boven brengt...

avatar van Brabants
Once upon a Time in America de filosofische studie naar thema's als tijd, herinneringen, liefde, geweld en verraad wordt geprezen om z'n mooie cinematografie, wat bij mij ook zeker zo overkwam. De details en het complexe verhaal zijn zo mooi dat ik er ondanks de lange speelduur nog niet genoeg van kon krijgen. De drie periodes door elkaar verfilmd gaven veel afwisseling en liep naadloos over. Dit is echt een zeer bijzondere film.

Heerlijk om na deze geweldige film nog alle reacties te lezen.

Bijzonder dat niemand het heeft over het moment dat de jonge Deborah het gedicht aan David voorleest dat hij nooit haar geliefde zal worden. Prachtige scène!

avatar van Maarten0402
Dat vind ik inderdaad ook een van de meest bijzondere scenes. Later in de film heb je nog zo'n soort scene, maar dan door Noodles aan Debora gericht, maar deze vind ik toch veel beter. Hoe het overkomt in combinatie met de interactie tussen Jennifer Connelly en Scott Schutzman Tiler. Het oogcontact en de expressie tussen beide is echt geweldig.

avatar van xgogax
De lange versie heb ik misschien wel meer dan 25 keer gezien . Maar nog nooit de Amerikaanse bioscoopversie en uit curiositeit ben ik op zoek naar deze versie . Waar kan ik de Amerikaanse bioscoopversie vinden ?