Once upon a Time in America (1984)

Alternatieve titels: C'era una Volta in America | Het Gebeurde in Amerika

Verenigde Staten / Italië
Misdaad / Drama
229 minuten / 139 minuten (Amerikaanse bioscoopversie) / 251 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Sergio Leone
met Robert De Niro, James Woods en Elizabeth McGovern

Een epos dat zich afspeelt in New York, aan het begin van de 20ste eeuw. David Aaronson en Maximilian Bercovicz vormen met drie anderen een jeugdbende. Een paar jaar daarna zijn ze gangsters geworden en hebben de macht tijdens de drooglegging. 35 jaar na een noodlottig afgelopen overval krijgt David een mysterieuze brief die het verleden weer naar boven brengt...

avatar van Brabants
Once upon a Time in America de filosofische studie naar thema's als tijd, herinneringen, liefde, geweld en verraad wordt geprezen om z'n mooie cinematografie, wat bij mij ook zeker zo overkwam. De details en het complexe verhaal zijn zo mooi dat ik er ondanks de lange speelduur nog niet genoeg van kon krijgen. De drie periodes door elkaar verfilmd gaven veel afwisseling en liep naadloos over. Dit is echt een zeer bijzondere film.

Heerlijk om na deze geweldige film nog alle reacties te lezen.

Bijzonder dat niemand het heeft over het moment dat de jonge Deborah het gedicht aan David voorleest dat hij nooit haar geliefde zal worden. Prachtige scène!

avatar van Maarten0402
Dat vind ik inderdaad ook een van de meest bijzondere scenes. Later in de film heb je nog zo'n soort scene, maar dan door Noodles aan Debora gericht, maar deze vind ik toch veel beter. Hoe het overkomt in combinatie met de interactie tussen Jennifer Connelly en Scott Schutzman Tiler. Het oogcontact en de expressie tussen beide is echt geweldig.

avatar van xgogax
De lange versie heb ik misschien wel meer dan 25 keer gezien . Maar nog nooit de Amerikaanse bioscoopversie en uit curiositeit ben ik op zoek naar deze versie . Waar kan ik de Amerikaanse bioscoopversie vinden ?

Tijdens het zien van deze film,35 jaar geleden... ging er na een tijdje, een siddering door mij heen...Dit is de allerbeste film ooit gemaakt, en zal mogelijk nooit overtroffen worden. En inderdaad...nooit overtroffen. Een zeldzaam piece of art".Geen woorden voor. Verpletterend.

Waverick schreef:

Dit is ook mijn mening. Ondanks de 'grote' westerns van zijn hand is het toch deze film die wat mij betreft het magnum opus is van deze grote regisseur. Het is allesomvattend; zo'n beetje alle thema's komen aan bod. Ik kijk de film ongeveer om de twee jaar en telkens weer geniet ik van de stijl, het acteerwerk, het camerawerk en het verhaal, dat door de decennia heen een van de mooiste is dat de cinematografie heeft voortgebracht.

Ik had je commentaar zelf kunnen schrijven..Deze film moet je om de twee jaar zien....en elke keer na pakweg 4 uur kijken, de pest in dat ie is afgelopen..(terwijl ik absoluut geen "'lange speelduur kijker " ben..Deze film zou ik wel 8 uur lang kunnen kijken.Wat een ademloos meesterwerk.

avatar van chiel
xgogax schreef:
Al gelukt?

avatar van Maarten0402
Ik ben bang dat je die versie niet (of heel erg lastig) kan krijgen. Volgens mij in Amerika op VHS of Video2000 ooit uitgekomen met een relatief lage oplage.

avatar van Basto
Maarten0402 schreef:

Nooit uitgebracht op homevideo. Enige kans is dat iemand m ooit van tv heeft opgenomen.

Once Upon a Time in America (lost 139-minute US theatrical cut of drama film; 1984) - The Lost Media Wiki - lostmediawiki.com

Deze film zaterdag bekeken, sindsdien dagelijks aan de film zitten denken aan het hoe en waarom... Dan weet je gewoon dat het iets speciaals is. Het acteren, de muziek (!!),.. alles klopt gewoon.

Film mocht van mij nog eens zolang zijn, voor het een en het ander uit te klaren. Maar langs de andere kant, dit is juist misschien wel de sterkte van de film....

avatar van clubsport
de film heeft een prachtige soort melancholische sfeer over zich , dat heeft de film voornamelijk te danken aan zijn score , de mooie beelden en prachtige tijdsoverlappingen , daarbij word sterk ingespeeld om het romantiseren van het verhaal en Noodles zijn relatie met deborah .
Het is mooi gefilmd allemaal , ik wil het echter niet teveel bewieroken 3'5 vind ik genoeg .

Zooo , staat op Amazon prime video , vandaag nog eens kijken , wel lang bijna 4 uur

Toch weer genoten , een halve ster erbij ...4,5

Zwolle84 schreef:

Het was toch einde discussie?
I

Je naam komt de laatste tijd wel vaak voorbij in allerlei draadjes die dan al snel in vervelende discussies ontaarden. Discussiëren is prima, daar is de site deels voor, maar al dat op de man spelen en gefrustreerde gesmijt met leestekens is toch niet nodig?

Ik speel niet op de man, maar val een mening, recensie aan. Lees maar dat ik hier anderen complimenten geef, die ook zien dat deze film een absoluut meesterwerk is. Waarschijnlijk....de beste film ooit gemaakt. Maar dat is niet meetbaar. Subjectief. Er is echter hier geen ene film hier die zoveel 5 sterren scoort...
Einde discussie...en als ik jouw mening of andermans mening/recensie aanval, haal ik daar niet de persoon mee onderuit. ...maar de mening. Net als in de Tweede Kamer..

avatar van David Aaronson
Soms overvalt een melancholisch gevoel, naar aanleiding van beelden en muziek, je zo diep en zo plotseling, dat je schrikt van je eigen emoties. Dat had ik vandaag na het lezen van deze tweet en het klikken op de bijgevoegde link: https://twitter.com/r_briggita/status/1229359489507381248?s=20

Ik kan nu wel stellen dat Once Upon a Time in America voor mij een tijdsdocument en een rode draad in mijn leven is, niet alleen qua cinematografie en filmmuziek, maar ook een eigen confrontatie met tijd, herinneringen, verdriet, liefde, verraad en diepe, innige vriendschappen.

Ik heb de film voor het eerst gezien samen met mijn vrienden en zal hem ook voor het laatst zien samen met mijn vrienden.

Verhoogd naar een 5. Een film die mij bij het kleinste fragment wat ik zie en bij het kortste flardje muziek wat ik hoor, zo ontzettend hard kan raken, hoort op 1 te staan in mijn persoonlijke top 10.

avatar van Shadowed
Solide.

Maar wat mij betreft niet de ultra-klassieker die veel mensen er wel inzien. Dat ligt niet aan mijn recente filmsmaak kan ik je vertellen, maar ik kan gewoon niet in alle geprezen punten meegaan. Ondanks dat is de film zeker wel een solide productie.

Ik vind dit zelfs Leone zijn beste film. Hij zal er helaas niet meer maken, maar ik kan dit beter smaken dan zijn westerns. Je herkent ook wel een aantal regie-elementen die je bij zijn westerns ook ziet, maar toch is dit (natuurlijk) iets heel anders. Maar dat maakt deze film wel iets opvallender dan een aantal andere genreklassiekers.

Het sterkste punt van OUATIA is dat het vooral intrigerend is, terwijl de beelden niet altijd even veel bevatten. Maar Leone weet zijn intrigerende regie van zijn westerns vlekkeloos in deze film te plaatsen waardoor de epische speelduur van 229 minuten nooit saai weten te worden. En dat is fijn, want het zijn nogal wat minuten.

Het acteerwerk van De Niro is ook erg sterk. Uit zijn beste acteerperiode ook, en hier bewijst hij dat hij zijn status waard is. Geduldig en intrigerend geacteerd, met een goede charme en gezonde uitstraling. Ook Woods doet het prima, maar redt het niet bij De Niro. Maar het geprezen acteerwerk geldt in mijn geval niet voor de bijrollen, waarvan Weld en McGovern absolute dieptepunten vormen. Ik vond hun rollen en acteerwerk verschrikkelijk.

Sfeervolle beelden van de stad, met enkele zeer mooie stukjes. De scene van de poster is misschien wel het hoogtepunt. Maar ook de omgevingen zijn goed ingericht en de sfeer die de film hoort uit te stralen komt er goed mee naar voren. Vooral tijdens het kinderstuk laat de film een aantal mooie beelden zien. Jammer dat het acteerwerk van de kinderen daar niet bij kunnen opleven.

Ondanks dat de film ruim de tijd neemt om zijn verhaal te vertellen, voelde het bij vlagen niet helemaal compleet aan. Ik mis toch echt een beetje het stuk waarbij de kinderen hun zaakje opbouwen. Dat De Niro naar de bak gaat en de zaak is opgebouwd zodra hij eruit komt komt wat mij betreft iets te lui over. Het zal vast wel zijn uitgelegd, maar ik had het toch liever gezien. Ook is de film wat mij betreft net wat te pervers hier en daar.

Er gebeurd genoeg, dus saai is het in ieder geval niet. In het laatste uur wordt de film wat rustiger en gaat meer de dramakant op, maar dat maakt het allemaal niet minder intrigerend. De make-up van de oudere hoofdrollen vond ik eigenlijk best geslaagd in het laatste uur, maar van andere rollen waaronder McGovern uitzonderlijk mislukt.

Hier en daar wordt een beetje de verkeerde toon gezet, vooral omdat de eerste minuten nogal bruut zijn. De film zelf is eigenlijk wat rustiger en gaat niet voor het tonen van geweld. Desondanks wist het me allemaal wel te boeien en het verhaal zit, op een paar stukjes die ik mis, goed in elkaar. Genoeg detail, genoeg degelijke invalhoeken en keurige regie. Vond vooral het camerawerk erg geslaagd hier en daar.

Goede film, maar voor mij geen meesterwerk. Vooral enkele rollen zijn gewoon grote remmers, maar de regie is keurig en het verhaal kent veel pluspunten. Charmante inrichting ook, dus een solide cijfer zat er sowieso wel in.