• 13.085 nieuwsartikelen
  • 169.681 films
  • 11.133 series
  • 31.878 seizoenen
  • 630.512 acteurs
  • 196.365 gebruikers
  • 9.179.980 stemmen
Avatar
 
banner banner

Once upon a Time in America (1984)

Misdaad / Drama | 229 minuten / 139 minuten (Amerikaanse bioscoopversie) / 251 minuten (gerestaureerde versie)
4,10 3.614 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 229 minuten / 139 minuten (Amerikaanse bioscoopversie) / 251 minuten (gerestaureerde versie)

Alternatieve titels: C'era una Volta in America / Het Gebeurde in Amerika

Oorsprong: Verenigde Staten / Italië

Geregisseerd door: Sergio Leone

Met onder meer: Robert De Niro, James Woods en Elizabeth McGovern

IMDb beoordeling: 8,3 (390.958)

Gesproken taal: Frans, Engels, Italiaans en Hebreeuws

Releasedatum: 27 september 1984

  • On Demand:

  • Disney+ Bekijk via Disney+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Once upon a Time in America

"Crime, passion and lust for power."

Een epos dat zich afspeelt in New York, aan het begin van de 20ste eeuw. David Aaronson en Maximilian Bercovicz vormen met drie anderen een jeugdbende. Een paar jaar daarna zijn ze gangsters geworden en hebben de macht tijdens de drooglegging. 35 jaar na een noodlottig afgelopen overval krijgt David een mysterieuze brief die het verleden weer naar boven brengt...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

David 'Noodles' Aaronson

Maximilian 'Max' Bercovicz

Frankie Monaldi

James Conway O'Donnell

Police Chief Vincent Aiello

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van frans123

frans123

  • 4269 berichten
  • 1127 stemmen

Zwolle84 schreef:

(quote)

Het was toch einde discussie?

Je naam komt de laatste tijd wel vaak voorbij in allerlei draadjes die dan al snel in vervelende discussies ontaarden. Discussiëren is prima, daar is de site deels voor, maar al dat op de man spelen en gefrustreerde gesmijt met leestekens is toch niet nodig?

Inmiddels 3 thumbs up...Ik speel niet op de man. Als iemand schrijft dat hij de film niet begrepen heeft en DAAROM een 2,5* geeft , doe ik daar mijn zegje je over, mag ik? .Dat is hetzelfde als dat je de Rubik kubus niet kan oplossen en zegt dat het een waardeloze kubus is. Guernica van Picasso niet begrijpt en vinden dat het geen kunst is....


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11199 berichten
  • 2709 stemmen

Ik denk niet dat hij nog op je bericht gaat antwoorden frans123, aangezien 'Zwolle84' zich al in 2019 heeft uitgeschreven.


avatar van frans123

frans123

  • 4269 berichten
  • 1127 stemmen

Kondoro schreef:

Ik denk niet dat hij nog op je bericht gaat antwoorden frans123, aangezien 'Zwolle84' zich al in 2019 heeft uitgeschreven.

lol.....


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11199 berichten
  • 2709 stemmen

“Here they are, "The Four Horsemen Of The Apocalypse"! Did you happen to see that movie, Joe? It's a good movie.”

Eindelijk na alle jaren heb ik dan toch deze film gezien, die gelukkig nog via de streamingsdienst ‘Netflix’ beschikbaar was. Ik heb heel lang gewacht om deze film eens te kijken, maar toen ik laatst ‘Taxi Driver’ had gezien waar ‘Robert DeNiro’ ook in schitterde was mijn interesse meer dan gewekt om ook deze film te kijken. Wellicht komt het ook omdat ik pas geleden ‘Goodfellas’ weer heb herzien en ook bezig ben aan de serie ‘The Sopranos’, dat ik helemaal in de ‘gangster’ sfeer zit. Al om al pakte het erg goed uit, en mijn lange wachten werd beloond met echt werkelijk waar een fantastische film, wat je misschien stiekem van te voren al wel kon verwachten. Ik heb de film dan wel in twee kijkbeurten moeten opsplitsen, waar de ruim drie en een half uur me toch iets wat te lang waren om in één keer af te kijken, dat mocht de pret immers niet verpesten, aangezien de film mij beide keren toch wisten te imponeren, al vond ik het laatste stuk erg taai om af en toe door heen te komen, aangezien de film dan toch wat afzwakt. Die drie en een half uur stonden me overigens ook wel wat tegen, dat was het enige waar ik echt tegen op keek met deze film.

Het begin zat me wat tegen, ik wist niet zo goed waar ‘Leone’ naar toe wou en soms begreep ik niet altijd even goed waar we waren, dit wordt je allemaal duidelijker als je de film even wat doorkijkt en we toch naar het eerste tijdperk van het leven gaan; kind zijn. Hier maken we de groep vrienden mee in een erg leuke setting vol met nieuwsgierigheid, wat resulteert in misschien nieuwere vriendschappen maar ook de liefde die al van jongs af aan met ons mee gaat. En inderdaad, zoals ik ook al las in de reacties hieronder vond ik ook het stukje met het taartje een legendarische scene. Waar je toch de bepaalde drang zag voor zijn doeleinde, kon hij zich ook niet inhouden om toch stiekem te snoepen wat daarna natuurlijk fout ging en resulteerde dat hij het taartje op at maar, later ook zijn zin kreeg omdat ze zagen dat ook de politieagent die hun altijd achter na zat werd gesnapt door de jongens. Een mooi beeld van kameraadschap, en toch het ondeugende en ontdekkende van het leven, neem bijvoorbeeld ook als ze ’Peggy’ langs gaan om even hun ding te doen, en dat kost je dan één slagroomtaartje, toen waren het betere tijden !

Na het moment met het steekincident als ook hun maatje neer wordt geschoten, maken we flinke stappen door naar de toekomst, zeker als ‘Noodles’ de gevangenis uitkomt. De drooglegging is in volle gang en daar ziet de groep van ‘Noodles’ wel bepaalde handel mee, ook doen ze hier en daar een klusje en dit was eigenlijk het moment dat de film het meeste actie bevatte en ook enorm snel voorbij vloog. Toch het oude worden hakte er vaak in, ook bij die vrienden die in het begin nog wel lekker met elkaar door gingen maar je merkte dat op een gegeven moment mensen tegen elkaar aan liepen.

De film is erg stijlvol, en dat is overal in terug te zien maar, dat is ook wel een touch die ‘Leone’ vaak achterlaat. Overal is aan gedacht, en overal wordt aan gewerkt. De sfeer is ieder moment anders, en daar weet ook hij mee te spelen. De film is fleurig op zijn momenten, waar het oogt als of er niks aan de hand is en het leven prachtig is maar, kent ook duistere momenten waar ‘Leone’ niet altijd de volle schijnwerpers op gooit maar, de houding en het sfeer zijn werk laat doen. Neem bijvoorbeeld het moment bij het graf, ik meende helemaal op het begin.

Dan hang ik toch op het moment dat ik gaarne weg het einde wat meer moeite ging krijgen, de film liep ten einde en ook de personages waren bij hun laatste ‘levensfase’ aangekomen, en behoorden nu bij de oudere garde. Dit zijn eigenlijk momenten waar niet veel echt spannends gebeurd, althans dat vond ik niet. Dit is ook het moment dat de laatste drie kwartier voor mij de koek wat op was, en ik toch wat moest worstelen soms om niet de doorspoel knop in te drukken. Hoewel de dialogen wederom prachtig waren, en ook deze drie kwartier achteraf gezien niet héél erg waren vond ik het wel een smet op de film, die mij ervan weerhoudt sowieso op dit moment de volle mep aan deze film te verkopen.


Je kunt er gewoon niet om heen dat hier een meesterwerk is neer gezet, met echt één van de meest sfeervolle scenes die ik ooit heb gezien. Namelijk het moment, die ook volgedrukt op de cover staat, waar je het groepje vrienden langs de wijken zag lopen met op de achtergrond de ‘Manhatten Bridge’. Prachtige beelden, en daar zit de film ook mee vol, ik heb me uitstekend weten te vermaken, ondanks het voor mij wat klein minpuntje. Overigens prachtige cast, en wederom echt een topper van ’Leone’ die (zoals ik er nu bij zit) over een poosje echt wel weer een herziening nodig heeft. Want ik ben er van overtuigd dat ik dan nog meer punten in de film op merk, en hij nog mooier is, omdat je zo veel ziet dat je het soms niet eens bij kan houden, en wellicht is mijn smaak noch mening dan toch anders, en verhoog (of verlaag) ik mijn cijfer. Blij hem eens gezien te hebben.


avatar van Artificialis

Artificialis

  • 115 berichten
  • 264 stemmen

Hoewel ik mij normaal gesproken aan kindacteurs kan ergeren vond ik het gedeelte met de jonge cast verreweg het sterkst. De klassieke coming of age en lost of innocence thema's worden in dat stuk mooi uitgewerkt. Het draait om vriendschap, avontuur en het ruige leven in het begin van de 20e eeuw. De omstandigheden leiden tot het tragische verlies en de gevangenisstraf van twee leden uit de vriendengroep.

Wanneer de tijdsprong naar de volwassen personages wordt gemaakt verliest Once Upon a Time in America veel van haar charme. Ik ben geen fan van James Woods. Ook Robert De Niro's personage verliest snel mijn sympathie wanneer hij zomaar meerdere vrouwen verkracht. Het verhaal begint door overbodige scènes heen te treuzelen en lijkt nauwelijks ergens naartoe te werken. Ennio Morricone's muziek roept hier en daar nog emoties op, maar over het geheel was de Extended Version misschien net iets teveel van het goede.


avatar van frans123

frans123

  • 4269 berichten
  • 1127 stemmen

soom schreef:
Noodles.. I slipped.

In amper 30 minuten begintijd, meerdere afschuwelijke dingen zien gebeuren. Die vrouw vermoorden. De arme man, afgeranseld tot en met. De zoektocht naar Noodles, waarbij die vent z'n wapen gebruikt voor een kort, sadistisch ogenblik met twee onschuldige mensen.

Ik ben hier zo niet voor, nee. Maar ondanks dat toch door dik 3:49:17 geworsteld. In iets van 3-5 keer de film opnieuw opgezet te hebben.
Een film 'hoort' niet zo lang te zijn, een uur tot twee uur is lang zat. (ja, ja ik zal wel nu tegen allerhande benen schoppen, excuses).

Die quote, die ik aanhaalde. Dat deed wat met me. Eerlijk gezegd vond en vind ik dat het allerergste wat er maar te bedenken is op het gebied van menselijkheid, in prive- en op film-gebied.

The Good the bad and the ugly staat op 4,5*, maar ik heb er nauwelijks meer een beeld bij wat en hoe, in die film.
Deze film is dus niet helemaal mijn kop koffie.
Hoewel Jennifer Connelly wel ontzettend doet denken aan hoe Sofia Coppola door het beeld wandelde in the Godfather pt III. Een tikkeltje onwennig, maar met een onweerstaanbare schoonheid en een schaduw van haar talent.
(Zal wel één van de weinige(n) zijn die Sofia een plaatje vond daar zo).
De ogen van de jonge Patsy vond ik trouwens heel mooi en dromerig de wereld inkijken..


En toch, toch , toch is deze film een Meesterwerk, Kunst...ook als het rauw is. Een mijlpaal in de cinematografie.
De film is voor allemaal, maar niet voor iedereen.....


avatar van soom

soom

  • 24879 berichten
  • 2718 stemmen

frans123 schreef:

De film is voor allemaal, maar niet voor iedereen.....

Juist, ik ben het helemaal met je eens.


avatar van frans123

frans123

  • 4269 berichten
  • 1127 stemmen

soom schreef:

(quote)
Juist, ik ben het helemaal met je eens.


avatar van Maarten0402

Maarten0402

  • 578 berichten
  • 500 stemmen

Het fascinerende aan Sergio Leone was dat hij zijn eigen visie gebruikte van cinema historische films, om daarmee weergaloos een streep door het cliché te trekken. Bijv. het (Amerikaanse) western genre (John Wayne films bijv.) en zoals hier het gangster genre. Deze film rekent o.a. af met het klassieke gangster genre (Scarface 1932, The Public Enemy, White Heat etc.)

Once Upon A Time In America: The Death of the American Gangster Film


avatar van Debo

Debo

  • 250 berichten
  • 410 stemmen

Vandaag deze film weer eens bekeken. Het blijft voor mij een meesterwerk en de beste film ooit. Het complexe verhaal, de muziek, cinematografie, de indrukwekkende scènes, de acteurs en hun acteerprestaties, zorgen er voor dat deze film bij mij iedere keer weer een onuitwisbare indruk achter laat. Geweldig en ongeëvenaard!


avatar van Clarencoo

Clarencoo

  • 183 berichten
  • 670 stemmen

The Letter, deze scene met Elizabeth McGovern is een 1 van de de toppertjes in de filmgeschiedenis, wat een act.

Buitengewoon.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2403 berichten
  • 1394 stemmen

Het eerste half uur of zo is briljant. Vooral de scène met de telefoon die maar bliiijjjft rinkelen. Zelfs als De Niro de hoorn van de haak neemt.
Maar die hoge verwachtingen kunnen helaas niet volgehouden worden. Degelijk is het uiteraard, met werkelijk prachtige massascènes en enkele heerlijke, diepe perspectieven van de straten van Brooklyn. Maar de plot (het verbrande slachtoffer) laat zich al snel raden. Ik had ook niet zo goed mee wie er nu achter David aan zat, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Wellicht Max zelf…
Verder vond ik ook dat de love interest te veel plaats innam. De jonge Doborah (een toen al zeldzaam mooie Jennifer Connolly) zag er rijper uit dan haar ouder versie (Elisabeth McGovern, toen nog met een echte babyface). Chemie tussen de twee was er gewoon niet. En ik denk dat ik zelfs als ik mijn 2023-bril afzet, me toch blijf verbazen over die 2 weerzinwekkende verkrachtingsscènes (pleonasme), wat blijkbaar geen sporen van verwijt nalaat bij de 2 dames. Toch een wrange nasmaak.


avatar van Corran

Corran

  • 349 berichten
  • 382 stemmen

Het stoort me altijd een beetje wanneer films denken dat leeftijdsverschillen niet opvallen. Noodles en Deborah zijn leeftijdsgenoten, dan maakt me een tijdssprong van 10 jaar en is er plots een duidelijk zichtbaar leeftijdsverschil tussen de 2 van enkele decennia, aangezien zij 10 jaar ouder is geworden en hij 30.

Om na een tijdssprong van nog eens 30 jaar een bejaarde Noodles te zien en Deborah die nog steeds 25 is.


avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

  • 1374 berichten
  • 4407 stemmen

Clarencoo schreef:

The Letter, deze scene met Elizabeth McGovern is een 1 van de de toppertjes in de filmgeschiedenis, wat een act.

Buitengewoon.

Welke scene bedoel je?


avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

  • 1374 berichten
  • 4407 stemmen

Corran schreef:

.Om na een tijdssprong van nog eens 30 jaar een bejaarde Noodles te zien en Deborah die nog steeds 25 is.

In de ogen van Noodles wordt ze niet ouder: age cannot wither her…


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3480 berichten
  • 2571 stemmen

Lovelyboy schreef:

Zoals zo vaak met dit genre, en dan in combinatie met de lange speelduur, het ligt me niet en het boeit me niet. Terwijl ik een beetje lange film toch wel kan hebben, was mijn aarzelen aan deze film te beginnen toch een kloppend voorgevoel.

Een verhaal als zo vaak in het genre, the rise and fall van zekere figuren of families, vriendschap en verraad, soms om de domste dingen, een aantal kameraden beginnend als kruimeldieven, groeiend tot ze elkaar het licht niet meer in de ogen gunnen etc etc. Opzich genoeg stof voor een interessante film. Het is helaas altijd in combinatie met een speelduur die de kracht en vaart wegneemt, en met name de keten van kleine gebeurtenissen die eindeloos door gaat, waar je uren mee kan vullen, en iets dat ik binnen een uur al vreselijk eentonig vind worden. Een ander zal de ondertoon en sfeer van de film roemen met zijn lange shots en aanzwellende en melancholische muziek, ik echter vind het te zwaar, geforceerd en vraag me af of men poogt met zin de film zo lang mogelijk te laten duren.

Is het dan allemaal verschrikkelijk? Nee, tussen de panfluit muziek door is de soundtrack op enkele mooie melodieën te betrappen, acteert de jonge garde prima, leuk om een hele jonge Connelly te zien, is de tijdsbeeld rond de jonge gasten erg mooi weergegeven, een mooi morsig beeld van een bij tijd en wijlen smerige stad en zijn een aantal scènes prima opgebouwd zoals die rond de verenplukkerij en is er zelfs humor zoals met de 'babyswap' Daarnaast is de ruime cast best wel een feest der herkenning.

Ondanks de laatste genoemde dingen snak ik op een gegeven moment naar het einde. Voldoende is het voor mij zeker niet en deze 'klassieker' wordt door mij niet ervaren zoals door anderen. Jammer maar helaas, smaken verschillen nu eenmaal.

En daar was de herkijk dus al, hoewel...is het alweer drie jaar geleden dat ik deze film zag? Time flies! Afijn, ik kon het niet laten de film nog eens voor de keuring te gooien na dat ik de dvd tegenkwam bij de kringloop en ditmaal met Nederlandse ondertiteling. Niet dat ik moeite heb engels te begrijpen, integendeel, maar het kijkt simpelweg toch iets ontspanner, en dat scheelt toch met een film van 3,5 uur. De verwachting was dan ook onheroepelijk dat de film er dit keer iets soepeler in zou glijden. Iets dat ten dele uit kwam. En zonder twijfel is dit een product dat met veel zorg is gemaakt. En wat een mooi tijdsbeeld schetst de film toch gedurende de jongere jaren van de jongens, een multiculturele smeltkroes van druk bevolkte straten met op de achtergrond de Manhatten Bridge. Het leven uiteraard beperkt en armoedig, lichte criminaliteit en een carriere verder in die richting op de loer. En de jongens zijn wat dat betreft niet op hun achterhoofd gevallen met zowel positieve als negatieve gevolgen met moord, gevangenis, concurrentie, opdrachten en verraad. De vraag is uiteraard hoe het milieu vat krijgt op de vier vrienden en ze mogelijk tegenelkaar uitspeelt

Het is fantastisch hoe ze de buurtsmeris Fartface in hun macht krijgen en dat geld het zelfde met de commisaris en de babyverwisseling in het ziekenhuis wat een zeer komische scene is dat toch. Fraai uiteraard de tune van Morricone die veel lijkt op de muziek van The Untouchables, toch ben ik op een gegeven moment wel ontzettend klaar met die panfluit. De cast is uiteraard maar al te bekend en in goede doen met uiteraard rollen voor De Niro, Woods en Forsyth waar ze praktisch voor geschapen lijken, en verder veel andere bekende gezichten in de vorm van Pesci, Burt Young en Danny Aiello. Het zijn toch wel de ingredienten die deze film tot een klassieker maken. Het beeld van de harde jeugd, het opgroeien in een dergelijke buurt, the rise and fall, kameraadschap, liefde, verdriet, moord, dood en verraad, you name it. In die zin is Once Upon A Time In America een totaalbeeld en niet zo zeer een greep uit het leven als een overzicht van een leven in de schaduwen van de criminaliteit en drooglegging en alles wat daar na zou komen.

En ja, Once Upon A Time... valt beter. Heb ik er meer geduld voor dan de vorige keer? Komt het omdat ik de film gedurende de dag uitgesmeerd heb over vier kijkbeurten waardoor het niet een sleur wordt? Het doet er niet, het beeld is er en de kwaliteit straalt er van af. Maar toch is het niet helemaal mijn cup of tea zoals vaker in het mafia en misdaad circuit dat mij vaak te traag verloopt en te lang duurt. Maar een opwaardering zit er wel in.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1411 berichten
  • 848 stemmen

Schitterende film. Ik heb het lange tijd bij de meesterwerken zoals The godfather, Casino, Carlito’s way (weetje : cast van OUAEIA zit verspreid in die drie anderen) geplaatst maar bij deze herziening is er wat glans verloren. Minpunten : op het einde schort het aan ritme (plotse brute overgangen), personages niet allen uitgediept, vrouwonvriendelijk macho gedrag dat wordt verheerlijkt.

Het is ook de zwanenzang van Sergio Leone (hij heeft maar 9 films gemaakt, iets dat met zijn status toch meer zou verwachten) en hij wou klaarblijkelijk een magnus opus maken. Een grootse epic. Maar de initiële speelduur (9 uren) kreeg een veto van de producenten en er zijn 'slechts' 229 minuten over gebleven.

Toch blijft dit een film met geniale momenten. Overgang van heden en verleden is subliem, ongelooflijk melancholisch in toon en verhaal, personages zijn geen helden maar tragische figuren (met Shakespeareaanse dimensies), allen gaan hun ondergang tegemoet. Deze rise and fall gaat over vriendschap en loyaliteit in een gangster universum. En er is dat Iconisch shot van Brooklyn bridge (ook op de poster).

OUATIA plakt aan mijn ribben (met dank aan Ennio Moricone) en die sequentie met de rinkelende telefoon staat bij mij geboekstaafd als één van de beste ooit in de filmgeschiedenis.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2403 berichten
  • 1394 stemmen

cinemanukerke schreef:

en die sequentie met de rinkelende telefoon staat bij mij geboekstaafd als één van de beste ooit in de filmgeschiedenis.

Absoluut!


avatar van Killkong

Killkong

  • 155 berichten
  • 147 stemmen

Ook al krijgt deze film op alle filmfora lovende kritieken en staat hij soms in lijstjes van beste gangsterfilms ooit, mij heeft hij niet kunnen bekoren.

We volgen een groepje vrienden in een Joods getto die opklimmen in de criminele wereld.

Er word constant gespeeld met de tijd. De ene keer zijn ze nog kinderen, de andere keer oud, nog eens ergens jonge mannen. Dit zal wel een bepaald effect beogen maar ik zie het niet.

Visueel zijn sommige scenes indrukwekkend en mooi gemaakt.

Robert De Niro acteert het beste maar ik ben dan ook een grote fan en niet objectief. Alle acteurs doen aan overacting wat ik zeer storend vind.

Sergio Leono is niet alleen de regisseur maar hij heeft ook de filmmuziek gemaakt die in je hoofd blijft steken en later nog gebruikt is.

De versie die ik gezien heb duurde meer dan 4 uren en ik heb moeite moeten doen om hem uit te kijken.

Ik vind het een rare film, te lang uitgesponnen en ondanks het brute geweld, verkrachtingen en dergelijke meer, eigenlijk nogal saai.

Misschien ligt het aan mij en heb ik iets niet begrepen?


avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

  • 1374 berichten
  • 4407 stemmen

Killkong schreef:

Sergio Leono is niet alleen de regisseur maar hij heeft ook de filmmuziek gemaakt die in je hoofd blijft steken en later nog gebruikt is.

Dit klopt niet. De muziek is geschreven door Ennio Morricone en niet door de regisseur van deze film.


avatar van Killkong

Killkong

  • 155 berichten
  • 147 stemmen

Simon Smith schreef:

(quote)
Dit klopt niet. De muziek is geschreven door Ennio Morricone en niet door de regisseur van deze film.

Ah, my bad, even in de war...


avatar van finalman

finalman

  • 1765 berichten
  • 1570 stemmen

Ik zou het 5 sterren gegeven hebben als die verkrachting met deborah niet gebeurd was. té brutaal.


avatar van Waverick

Waverick

  • 212 berichten
  • 335 stemmen

finalman schreef:
Ik zou het 5 sterren gegeven hebben als die verkrachting met deborah niet gebeurd was. té brutaal.


Daar kan ik me iets bij voorstellen. Aan de andere kant laat het wel zien dat we uiteindelijk te maken hebben met nietsontziende criminelen, hoe romantisch het drama zich ook mag ontvouwen.


avatar van Toontje G

Toontje G

  • 824 berichten
  • 1582 stemmen

Een lange zit die zeker de moeite waard is.


avatar van Sir Djuke

Sir Djuke

  • 349 berichten
  • 970 stemmen

Er zijn nogal wat versies in omloop van Sergio Leone's laatste film 'Once Upon A Time In America' uit 1984. Als je moet kiezen geldt: hoe langer, hoe beter, al is de versie die Leone voor ogen had (en nooit werd uitgebracht) van twee keer drie uur mogelijk wat te veel van het goede. In ieder geval: skip de Amerikaanse cut van iets meer dan twee uur, waar de hele verhaallijn overhoop is gegooid. De plot was misschien ook wel te multi-interpretabel (en te Europees) naar Amerikaanse maatstaven. Zijn de gebeurtenissen die we te zien krijgen wel realistisch of onderwerp van een opium doordrenkte droom van hoofdpersoon Noodles (gespeeld door Robert de Niro)? We zien hem samen met zijn jeugdvriend Max (James Woods) opklimmen van straatschoffies tot topcriminelen, waarbij Max politieke ambities en later ook invloed aan de dag legt. Alles leidt tot een onontkoombaar noodlot, maar zelfs de uitkomst daarvan blijft aan het einde ongewis.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11681 berichten
  • 5071 stemmen

Deze film staat zowel op Netflix als op Disney+. Is er eigenlijk nog verschil in beeldkwaliteit tussen die twee? Misschien dat ik 'm vanavond een keer kijk.


avatar van 606

606

  • 23824 berichten
  • 12006 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Deze film staat zowel op Netflix als op Disney+. Is er eigenlijk nog verschil in beeldkwaliteit tussen die twee? Misschien dat ik 'm vanavond een keer kijk.

Ik kijk de 3,5 uur versie nu op Netflix. Kwaliteit is niet slecht. Hij is nog te bekijken tot 14 mei.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13807 berichten
  • 4172 stemmen

Herzien en een halfje verlaagd. De film zou oorspronkelijk 6 uur moeten duren en dat is teruggebracht tot 3,5 uur. En dat merk je toch wel. Zeker in de tweede helft zitten er toch wat bruuske overgangen die niet helemaal lekker lopen en het ritme uit de film halen. Ook duurt de film dan wel 3,5 uur, dat komt toch vooral door de typische trage stijl waardoor ondanks die lengte toch niet alle personages even goed worden uitgewerkt.

En wat misschien nog wel meer meespeelt is dat het eerste uur (tot en met de lange flashback tijdens de jeugdjaren) zo verschrikkelijk goed is (qua sfeer, beelden, tempo, toon, acteren door de kinderen, emotionele impact, de muziek en dan vooral Deborah's Theme, het kijken naar haar, de eerste kalverliefde, die scène bij de brug etc etc - echt alles daaraan is fenomenaal) dat de film dat niveau nooit meer kan halen. Maar ook dat gevoel dat de film daarna gewoon een normale goede film is in plaats van iets absoluut magisch komt zij nooit echt te boven. Dat stuk in de jeugdjaren is een brok nostalgie en de rest van de film heb je als kijker stiekem ook nostalgie daarnaar als de film weer zoveel jaren vooruit de tijd in gaat.

Nog steeds geweldige cinema en 3,5 uur die nooit vervelen (ik zou de film zonder twijfel zo weer kijken) maar ook een film die stiekem richting het einde een klein beetje teleurstelt op enkele vlakken. 4,5*.