Once upon a Time in America (1984)

Alternatieve titels: C'era una Volta in America | Het Gebeurde in Amerika

Verenigde Staten / Italië
Misdaad / Drama
229 minuten / 139 minuten (Amerikaanse bioscoopversie) / 255 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Sergio Leone
met Robert De Niro, James Woods en Elizabeth McGovern

Een epos dat zich afspeelt in New York, aan het begin van de 20ste eeuw. David Aaronson en Maximilian Bercovicz vormen met drie anderen een jeugdbende. Een paar jaar daarna zijn ze gangsters geworden en hebben de macht tijdens de drooglegging. 35 jaar na een noodlottig afgelopen overval krijgt David een mysterieuze brief die het verleden weer naar boven brengt...

avatar van chiel
Ik zou hem graag eens willen zien, die versie van 139 minuten, puur uit nieuwsgierigheid, maar daar is erg moeilijk aan te komen.

avatar van MENEER L3GIOEN
chiel schreef:

Ik denk dat je dan op VHS moet gaan zoeken.

avatar van chiel
MENEER L3GIOEN schreef:

Ik denk dat je dan op VHS moet gaan zoeken.

In de VS bovendien waarschijnlijk, want daar is hij zo uitgebracht...

avatar van Majestics
Ontzettend indrukwekkende film. Brengt allerlei soorten emoties in mij op. Vooral het kindergedeelte liet een sterke indruk achter.

avatar van Maarten0402
Deze scene alleen al: Deborah's theme - Once upon a time in America(1984) - YouTube

Die acteurs uit de jonge area (Jennifer Connelly, James Russo (Bugsy), Brian Bloom, Scott Tiler, Adrian Curran, Mike Monetti en Rusty Jacobs) vind ik echt de film voor het grootste deel bepalen. Normaal zou ik ook uit gemakzucht gaan voor de grote bekende acteurs (Robert de Niro, James Woods etc), maar op het moment dat de film teruggaat naar de jaren 30 waar Noodels volwassener is (de Niro jong) vind ik het toch minder interessant als dat hele stuk daarvoor met die kinderen.

Bugsy shoots Dominic: Damn die scene zal ik nooit vergeten!

avatar van Fisico
Sergio Leone's laatste film, en alweer een heus pareltje deze Once upon a time in America. Het fijne aan deze film is dat er een heus en mooi verhaal verteld wordt van het leven van Noodles (een meesterlijke Robert de Niro) in een tijdspanne van drie momenten in zijn leven in 1921, 1933 en 1968.

Het begin van de film is alvast een trigger om geboeid verder te kijken. De moord op een vrouw, wat chaos... maar je weet niet echt waarover het gaat. De cinematografie en montage zijn van een ongelooflijk niveau, niet alleen hier, maar de hele film door. Het cinematografisch hoogtepunt van de film is de de dood van de jongen welk ook het leven van Noodles sterk heeft bepaald. Maar de sfeer die uitgaat van die scène is ronduit fantastisch: rokende putdeksels, ondersteunende noten van Morricone, de prachtige brug (Brooklyn Bridge?) op de achtergrond en de slow motionbeelden...

Het levensverhaal van Noodles wordt niet-chronologisch verteld en er wordt regelmatig geschwitched tussen de verschillende tijdsperiodes afhankelijk van Noodles herinneringen, het levert een erg mooie samenhang op. Typerend voor maffiafilms zijn de traditionele waarden als liefde, verraad en loyaliteit. Die liefde is iets dat Noodles ontbeert. In zijn jeugd had hij dan wel een crush, maar dat liep uit tot niets. Echt liefde en genegenheid ontbrak steeds en dat verklaart misschien ook zijn gewelddadige gedrag ten aanzien van vrouwen (getuige daarvan zijn 2 verkrachtingen). En vooral deze laatste werd onverstoorbaar enige tijd gerokken, hallucinant.

De acteerprestaties zijn ontzettend sterk en worden volledig gedragen door De Niro en Woods. Ook de kindacteurs waren erg sterk. Maar wat een film, bijna 4 uur topcinema en die vliegen zo voorbij, los van het feit dat er wel wat trage momenten in vervat zijn. Dit komt hoofdzakelijk door de opbouw van de film.

Once upon a time in America is een heus epos met mooi camerawerk en prachtig verhaal vol nostalgie en indrukwekkende decors en aankleding. Deze film ademt sfeer en kwaliteit uit, iets wat we van Sergio Leone gewoon zijn. 4,5*, minstens!

avatar van Maarten0402
Naar aanleiding van die scene die ik heb gelinked. Ben ik de enige die benieuwd blijft naar wat er van die ruimte is geworden achter dat gat waar Noodles (jaren 60) achter kijkt? Die kamer is dan afgesloten, maar hij kan alleen nog daar doorheen kijken door dat open stukje wat hij als kind daar had gemaakt om naar Deborah te kijken.

avatar van Lakte
Echt een prachtige film! Heb alle 3 de versies gezien en voor mij is de langste (Zoals Sergio Leone hem ook bedoeld heeft) natuurlijk de leukste!! Robert De Niro speelt hier geweldig in!

De scenes dat ze oud waren hebben veel indruk bij mij achter gelaten! Vooral die als Robert De Niro bij zn jeugdliefde langs gaat in de kleed kamer prachtscène!!

Vond de muziek van Ennio Morricone bij deze film ook weer prachtig! Vooral dat nummer met die panfluit.

avatar van baspls
Dit maal de Director's Cut gezien en wat blijft het toch een prachtige film van Leone. Hoewel er scènes toegevoegd waren vond ik de film niet perse langer aanvoelen. Oorspronkelijk zouden er nog veel meer scènes in zitten.

Vooral het heerlijke nostalgische aan de film spreekt mij zo aan. De prachtige muziekjes van Ennio Morricone en Noodles die terug denkt aan zijn jeugd. Onvergetelijk hoe hij bij de WC van Fat Moe's door dat gat in de muur kijkt en als het ware een blik in het verleden werpt toen hij daar naar Deborah keek.

Ook geweldig hoe Leone er in is geslaagd om de jaren '20 en '30 tot leven te wekken. Je waant je werkelijk in het New York van die tijd.

avatar van Maarten0402
Als ik moet kiezen tussen The Godfather en Once Upon A Time In America kies ik zonder twijfel Once Upon A Time In America. De sfeer, de setting, de muziek, maar ook het feit dat Once Upon A Time In America een mega epos van een romantisch gangster saga in één film weet te tonen terwijl The Godfather drie films nodig had. Een ander ding is dat Once Upon A Time In America gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. The Godfather is een verfilming van een fictief verzonnen verhaal van het boek van Mario Puzo.

Ik vind The Godfather geweldig, maar niks kan tippen aan zo'n epos als Once Upon A Time In America voor mij.