Heat (1995)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Michael Mann
met Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer

Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.

CInemanukerke schreef het al, de eerste film waarin beide acteurs van Italiaanse afkomst samen te zien zijn.
Voor mij een topper die ik graag om de zoveel tijd nog eens zie. Goed scenario met een wat zure rol voor John Voigt. Past goed bij hem, Voigt is irl geen prettige man om mee om te gaan.
Naast de Italianen een uitstekende bezetting van de andere rollen. Een van mijn favoriete films 4,5*.

Opvallend dat topacteurs van min of meer dezelfde generatie pas na vele jaren samen te zien zijn in een film.
Dan denk ik ook aan Dustin Hoffman en Gene Hackman die pas in de Runaway jury samen te zien waren.

avatar van Beany
Goede film topactuers . Paar stukjes vond ik wat minder , maar vooral lange speelduur kost een punt.

avatar van Gastel
Vanavond weer op TV, wat blijft dit toch een waanzinnig sterke film.
24 jaar oud ondertussen maar nergens oogt het gedateerd. Duidelijk één van de beste films in het genre ooit!

utrecht boy schreef:
De film is langdradig, het verhaal is simpel en het had weinig tot geen sfeer. Een goede manier om mij te kwellen zou zijn om mij deze film voor een tweede maal voor te schotelen. Het is niet omdat dit soort films niks voor mij is, ik heb nota bene meerdere films uit dit genre in mijn top 10 staan. Als deze film een uurtje korter was geweest had ik 'm misschien nog 3 sterren kunnen geven. Wat mij betreft een zware tegenvaller.

Jouw reactie zegt vele malen meer over jou dan over Heat.

Verpletterende acteerprestaties, die de film naar een zeer hoog niveau brengen. Moet de film het hebben van het verhaal??Nee natuurlijk niet. Doorsnee. Een geweldige de Niro een (overacting) Pacino en een gedegen Kilmer, waar Gosling kwa gezichtsuitdrukking nog wat van kan leren....Je kijkt ademloos naar deze film vanwege Pacino en vooral de Niro...meer niet. Geen 5 sterren vanwege niet boeiend verhaal en wat overacting van Pacino. "'Ons je minder Al"...

DoTheRightThing schreef:
Ik heb deze film nu meerdere keren gezien, misschien wel 10 keer, wat al aangeeft dat het geen vervelende film is om naar te kijken. De eerste keer werd ik weggeblazen, de beelden, de acteurs en het plot waren allemaal op nivo en het is natuurlijk een grote film.

De keren daarna ga je pas echt kijken en dan ga je ook de mindere kanten zien.

Het acteren waar iedereen zo hoog over opgeeft valt best wel mee. Niemand kan natuurlijk beweren dat dit de beste acteerprestatie ooit van ze is, Pacino heeft minimaal 10 films waar hij Heat overtreft, en dat geld ook voor de Niro. Verder blijft het een kut einde, The Town doet dat veel beter. Zeker als je de film meerdere keren hebt gezien, dan heb je de neiging om na de shoot out op straat het daarbij te laten, prima einde, misschien nog een scene waar Neil in de sunset verdwijnt, prima....En, wat mij vooral stoorde, was dat de ontsnapping van Waingro vrij onmogelijk leek. Een mens kan namelijk gewoon twee dingen zien, een politie auto die voorbij rijd, en een gast die op de grond ligt, zeker in een hoog adrenaline gehalte moment. Vier man zien hem niet, in een vrij overzichtelijke situatie met wat geparkeerde autos. Kan niet.

Daarnaast, je moet de film ook wel vergelijken met andere films in dit genre, en dan kan je deze film onmogelijk op hetzelfde nivo plaatsen als bijvoorbeeld Once upon a time in Amerika, wat voor mij de ultieme gangster film is.

Maar goed, Pacino en de Niro samen blijft legendarisch, Mann blijft top qua beelden en het verhaal blijft zeker de moeite waard, ook al scoort het geen 10 voor wat betreft de meerdere keren kijken factor.

Na de eerste keer gaf ik de film een 4.5, daalde af naar 4 en gaat nu naar een 3.5, en daar zal het zeker wel bij blijven.

De kracht van de film zit niet in het verhaal, of actie-scenes,maar om Pacino en vooral de Niro....Kijk hem nou nog maar eens.....en met een andere bril. En ben het met je eens " Once upon a time in America staat bij mij al jaren op 1..Nooit overtroffen..Man,man , wat een film.

frans123 schreef:

Voor mij zit de kracht juist veel meer in de sfeer (de look and feel) van de film. Mann is bovenal een stylist. Vind dat Pacino er maar een beetje op los schmiert zoals hij wel vaker doet in zijn nadagen.

DeNiro is wel ok, maar ik vind vooral Kilmer een sterk personage neerzetten.

Basto schreef:

DeNiro is wel ok, maar ik vind vooral Kilmer een sterk personage neerzetten.

Ja Kilmer is ontzettend sterk in deze film....Uiterst geloofwaardig..Pacino "te" Eens?? Net of ie de strijd aan gaat met de Niro, die ingetogen een wereldrol neer zet

Jij durft.

Jij durft.

Het verschil tussen Pacino en de Niro is, dat Pacino "goed acteert"en de Niro "IS".Net als Nicholson, Brando,, Mastroianni., Welles.....5 sterren...Pacino valt net buiten die categorie....4 sterren

avatar van de grunt
Dan zou ik The Godfather II weer eens een keer opzetten.

avatar van Angel9999
Vandaag heb ik de film herzien en zie daarna de nette discussie hieronder. Over het algemeen kan ik me goed vinden met de argumenten maar mijn inziens betreft de schoonheid van dit pareltje om meer dingen die jullie vermelden. O.a. namelijk smaak en om smaak valt niet te twisten. Top film op meerdere fronten mijn inziens.

de grunt schreef:
Dan zou ik The Godfather II weer eens een keer opzetten.

Of Scarface

Of Scarface

Over schmieren gesproken.

Over schmieren gesproken.

Klopt, maar daar deed hij het voor het eerst en past het ook op die momenten (wanneer hij te verl drank en coke op heeft) perfect bij het personage. Tegen de tijd van Heat vond ik het een soort gimick worden.

avatar van de grunt
Over smaak valt niet te twisten.

frans123 schreef:

Jouw reactie zegt vele malen meer over jou dan over Heat.

Op welke manier zegt mijn reactie meer over mij dan over Heat? Verklaar je nader, want ik ben daar oprecht benieuwd naar.

utrecht boy schreef:

Zinloze discussie.

avatar van Angel9999
Even de mannen discussie helpen wat betreft hun geschil over Pacino. Het is wel een feit dat Pacino ten tijde van de opname van Heat aan de cocaïne zat en met dit gegeven vond ik zijn acting wel verklaarbaar.

Maar....maakt iemand dat tot een minder goede acteur?

Nee, het gaf in dit geval juist extra jus aan Heat, vind ik.

avatar van cinemanukerke
Ik heb het anders gehoord. Zoals ik mijn recensie schreef nl 'blijkbaar was er een scene gefilmd waarin het personage van Pacino een lijntje coke snoof. Achteraf is die scene geknipt maar Pacino had wel zijn vertolking daarop gebaseerd.' - maar het is wel (o.a.) het extra jus dat Heat bijzonder maakt

avatar van T1000
Gisteren dacht ik maar weer eens: 'he ik zet Heat maar weer eens op' en het blijft nog steeds een juweel van een actiefilm, heeft alle actie die je 3 uur te zien krijgt. Met een geweldige cast en de geweldige regie van Mann is dit toch wel genieten. Pacino en De Niro zijn beiden erg sterk, je ziet gewoon dat deze personages niet stoppen totdat er geen uitweg meer is en er eentje gepakt wordt, dit is ook dat stukje uit de film die zowel geweldig is in de dialogen als de sfeer: 'de restaurant scene'. Heat is nog steeds een knap gemaakte film met echt wel een paar geweldige shots van onder andere de stad in de avond. Ook de soundtrack mag er zeker wezen. Goede film

De twee beste acteurs ooit tegenover elkaar met misschien wel de beste ending scene in een topfilm! 5 Sterren!!!

Binnenkort te zien in Eye Amsterdam. 2, 7 en 12 september

Bij Al Pacino zie je niet dat hij acteert.
Hij kom erg natuurlijk over.
Bij DeNiro zie je dat hij een rol neerzet, en dat hij erg zn best doet. Dat is vooral goed te zien wanneer ze face to face zitten.

avatar van ChrisM
in 95 in de bios gezien en sindsdien vele keren op dvd formaat, blijft een knaller van film.

avatar van Majestics
Vanavond op tv en het kriebelt...misschien toch maar weer kijken. Absolute topfilm.

avatar van xgogax
Cinema bestaat alleen maar dankzij / door films als Heat (1995) . Dit meesterwerk heeft geen enkele belangrijke prijs gewonnen . Werd volledig genegeerd door arty-farty filmfestivals . Desalniettemin heeft Heat (1995) zich ontpopt tot een ware klassieker .

Als je bijvoorbeeld Heat (1995) en Casino (1995) naast elkaar legt ( beide films uit 1995 ) dan zie je pas hoe briljant en vooruitstrevend dit meesterwerk eigenlijk is op het filmtechnische vlak .

De beste films winnen zelden prijzen ...

avatar van xgogax
Overigens zie ik heel erg veel parallellen tussen Heat (1995) en The Wild Bunch (1969) . Ideaal om beide films als double bill te zien !

avatar van filmkul
xgogax schreef:
Eens, nooit echt bij stilgestaan. Vandaar dat ze beide in mijn top 2 staan.?

filmkul schreef:
Eens, nooit echt bij stilgestaan. Vandaar dat ze beide in mijn top 2 staan.?
Prachtige top 2 !

Heat (1995) is een moderne ' urban ' western . Oppervlakkig gezien heeft ook Heat (1995) een mislukte bankoverval , de shootouts en de klopjacht . Echter , Heat (1995) is niet echt 1-op-1 kopie van The Wild Bunch (1969) . Beide meesterwerken delen weliswaar sommige ' Peckinpah ' thema's ( zoals het probleem van ouder worden , tijd / het aanbreken van een nieuw tijdperk , vriendschappen en strikte gedragscodes ) , maar Mann gaat ook een beetje zijn eigen weg en combineert het allemaal bovendien met de thematiek van Bresson , Melville en Antonioni .
Heat (1995) speelt zich af in een moderne kapitalistische setting : een kosmopolitische stad .

avatar van Don Homer
Had hier toch meer van verwacht. Goede acting, vooral van De Niro, maar de film duurt onnodig lang, de regisseur wil teveel en het script is (daardoor) niet altijd even geloofwaardig. Einde viel ook tegen.

PS. Had Pacino niet beter de badguy kunnen spelen? Ik had iig meer sympathie voor de Niro's karakter tijdens de film.

Geweldige film over een professionele groep dieven die in de gaten gehouden worden door de politie. Twee boeiende personages aan weerszijden van de wet, maar toch hetzelfde (Al Pacino en Robert DeNiro geven deze genoeg gewicht mee, maar ook de rest van de cast is goed). Prima locatiewerk en de stad wordt sfeervol in beeld gebracht. Uitstekende en spannende actie-scenes (vooral de shoot-out tijdens de bankoverval is ongeëvenaard). Michael Mann's magnum opus wat mij betreft.

Goede film, zojuist gezien op Prime Video.
Staat helaas niet tussen de links.