Heat (1995)

4,10

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Michael Mann
met Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer

Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.

1897 BERICHTEN 90 MENINGEN
avatar van Boneka
Bierbraker schreef:
Een film met 2 top acteurs komt op de 26e plaats terecht, maar in mijn optiek niet meer dan een doorsnee politiefilm.

En dat is het nou JUIST niet.

avatar van Boneka
Deze film behoeft weinig introductie. Bekijk 'm elk jaar en nu er een nieuwe uitgave is hoopte ik dat de kwaliteit wat beter zou zijn. Volgens Blu Ray com maar liefst 5 sterren, maar ik kom toch echt niet verder dan 3.5 ster. Goed maar geen uitblinkende transfer. Het geluid is wel een stuk verbeterd.

Okay je zou kunnen denken zoals hierboven er eentje schrijft het is niet meer dan een doorsnee cops filmpje, maar dat vind ik juist niet. De lange speelduur verveelt ook nooit. Alle karakters komen goed naar voren en wat juist deze film zo sterk maakt is dat je het hele plaatje ziet. Familie EN werk. Daarnaast zit het plot gewoon zeer goed in elkaar en speelt vooral Al Pacino misschien wel een van zijn beste rollen ooit. Als hij binnenkomt is er ontzag. Iedereen schijnt 'm ook goed te kennen want hij wordt nergens gecontroleerd.

Ook de muziek is prima verzorgd. Zacht en subtiel als het moet, bij actie een lekker deuntje en bij drama komt alles los. De eindtune vind ik waanzinnig mooi gemaakt. Heat blijft voor mij een dikke film die gewoon alles in zich heeft voor een echte topper in dit genre!. Volgend jaar weer kijken!

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heat

Vanmiddag eindelijk eens de tijd gevonden (wat ook wel nodig was) om Heat op te zetten. Een film met 170 te gekke scenes die mij van begin tot eind hebben weten te boeien en ik zat vast gekluisterd aan de TV. Ik moet zeggen, en eerlijk toegeven dat ik eindelijk weer eens blij ben een film te zien waarvan ik zeker weet dat dit een topper is. Ik heb Heat gezien en weet dat ik nu een topper, mijn soort films heb zitten kijken en ik ben verkocht. Ik heb veel goeie dingen gehoord over deze film en nu bij mijn eigen kijkbeurt heb ik me geen enkel moment weten te vervelen, de film pakt je erg goed aan en door het strakke filmwerk word je ook strak vast gehouden door de film. Al zijn het romantische, drama of actie scenes, ik vond ze allemaal kneiter gaaf en er spatte een heerlijke sfeer van de film af.

Het lijkt wel alsof Robert DeNiro alleen maar in de top films weet te spelen, ik zie hem continu voorbij komen maar wauw, ik begin het steeds vaker te snappen. Eerst zijn onwijs sterke rol in ‘ Goodfellas (1990) ‘ en hij laat wederom weer in Heat zien dat hij gewoon een acteermeester is. Het fijne aan DeNiro, en dat zie ik ook weer in Heat terug is zijn acteerkunsten gebaseerd op gevoel. Wanneer hij rustig is kan hij erg lief overkomen en dan weet hij ook mij te overtuigen maar wanneer hij zijn criminele rol weer aanzet is hij erg ruw en kei-hard dat ook ik bang van hem kan zijn hier op de bank, heerlijk! Dit zelfde heb ik met Val Kilmer, een gezicht geboren voor de rol als crimineel en ook hij geeft een heerlijk indruk weg waar je zelf bang van kan worden op je sofa. Ook Al Pacino wist mij te overtuigen en zette een heerlijke rol neer. En ik kan misschien de enige hierin zijn, maar dit is het zelfde gevoel als wat ik kreeg met Ray Liotta in ‘ Goodfellas (1990) ‘.

Ik kwam in aanraking met ‘Heat’ toen ik de documentaire ‘ World's Scariest Police Shootouts 6 - North Hollywood Bank Robbery Documentary 2016 - YouTube ‘ wat vertoond werd op History Channel maar deze heb ik gezien door middel van het YouTube filmpje. Wat ik ervan mee kreeg was dat de ‘Hollywood Shootout’ uit twee zwaarbewapende mannen bestond die hun eigen beschermende kleding hebben gemaakt en hun wapens hebben aangepast. Het mooie aan het hele verhaal wat ik je nu vertel en laat zien is dat ik gehoord heb (of in deze video of een andere) of ergens gelezen heb (wat ik niet meer zo goed weet) is dat de twee jongens hun plannen uit de film ‘Heat’ hebben gehaald en dit zo goed mogelijk wouden naspelen. Helaas zijn deze twee sukkels gespot op straat door een politie auto waardoor het fout ging, lekker handig dus!

Het verhaal was erg gaaf. We volgen een criminele benden met onder andere: Chris Shiherlis, Michael Cheritto en Trejo die onder leiding van Neil McCauley criminele activiteiten uitvoeren. We beginnen wat rustig met een waard transport overval waarbij ook Waingro mee hielp. Helaas kon Waingro zich niet beheersen en schoot 1 van de beveiligers van dit transport dood omdat hij volgens hem ‘naar voren liep’ waarbij ook de andere twee beveiligers geëxecuteerd moesten worden. Neil was het hier erg mee oneens en wou eigenlijk Waingro vermoorden die wist te ontsnappen omdat er een politie eenheid aankwam rijden en ze stopten met hem en de politie agenten in de gaten hielden. Eenmaal wanneer de kust veilig was is Waingro hem gesmeerd en zien we hem niet meer snel terug in de film. We volgen ook een politiemacht met onder andere: Sergeant Drucker, Casals en onder leiding van Lt. Vincent Hanna. Zoals ik ook al eerder las word er weinig besteed aan de politiemacht buiten Lt. Vincent Hanna. Ik had graag wat meer van ze gezien en misschien ook wat meer informatie over ze gehad want dan zou de film iets frisser zijn waar ik het nu zie als ‘gewoon agenten’ en er weinig aandacht aan besteed, daarmee worden deze informatieve scenes opgevuld met scenes dat Robert DeNiro even in de bibliotheek staat, er weer een romantische scene langs komt drijven of wat voor overige scenes er maar waren. Klein minpuntje, kleintje maar!

Overvallen genoeg in ‘Heat’, we beginnen bij een kleintje waar ze een waardetransport overvallen. Daarna gaan ze snel over naar een mislukte overval op een gebouw waar ze bepaalde staven verkopen van Goud (als ik het nog goed heb) en andere waardevolle items en daarna kom je snel uit bij de bank overval*. *Tijdens de waardetransport stelen ze belangrijke papieren van/voor een man genaamd Roger Van Zant die Robert en zijn crew een valse belofte doet: hij zou de mannen hun aandeel geven van de overval maar eigenlijk probeert hij DeNiro te vermoorden. Chris Shiherlis zit op de uitkijk die het ziet wat er gebeurt waarna een heftige actiescene komt. Wanneer dit is gebeurt gaan we uiteindelijk over na DE scene van de hele film: de bank overval. Wat mij betreft was dit aardig kort, had persoonlijk een langere overval in gedachten maar, de overval is heel sterk en wordt slim uitgevoerd waarna er een geweldige actie scene ontstaat en ik me mateloos heb vermaakt!

Het einde is leuk maar, misschien iets te lang. Het geheel maakt veel goed en zelfs het einde is ijzersterk ook al iets onnodig want ook voor mij was de bank scene echt een einde gevoel en dan word je nog zo’n 45 minuten mee gesleurd in de film, verveeld? Totaal niet! Maar, iets korter was fijner geweest maar, een topper voor mij!

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond het net zoals altijd met De Niro eigenlijk een onderhoudende film maar weeral geen meesterwerk. De eerste drie kwartier vond ik goed, goede introductie van de personages maar vervolgens zakt het tempo en boette de film toch in aan interesse bij mij. Eenmaal dat ik de 2uur passeerde werd het weer leuker met een straffe shoot-out waarbij zoals gewoonlijk weer ongelooflijk hard gemist werd. . Het einde vond ik niet zo goed eigenlijk. De Niro was enorm hard in het voordeel en toch wint Pacino het heel makkelijk van hem. Adhv de rest van de film had ik toch wel gedacht dat dit een vrij easy win zou zijn voor De Niro. Het is allemaal niet memorabel genoeg om echt een topwerkje te zijn vind ik. De overvallen zijn niet erg indrukwekkend en duurden ook nog is ontzettend kort tov. de rest. Typische onmogelijke liefde die wordt nagestreefd door de hoofdcrimineel gespeeld door De Niro. Inmiddels mijn derde Mann en wel zijn beste tot nu toe maar Heat is wel een beetje overgewaardeerd vind ik.

Ik heb deze fiilm destijds in de bios gezien en vond en vind echt álles aan deze film kloppen.
In dit genre voor mij de beste film tot op heden!

Een meesterwerk met muziek van moby

avatar van Maarten0402
Hele slicke film idd voor deze tijd. Vind hem ook net even wat toffer als Casino (zelfde jaar).