Heat (1995)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Michael Mann
met Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer

Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.

avatar van Boneka
Bierbraker schreef:
Een film met 2 top acteurs komt op de 26e plaats terecht, maar in mijn optiek niet meer dan een doorsnee politiefilm.

En dat is het nou JUIST niet.

avatar van Boneka
Deze film behoeft weinig introductie. Bekijk 'm elk jaar en nu er een nieuwe uitgave is hoopte ik dat de kwaliteit wat beter zou zijn. Volgens Blu Ray com maar liefst 5 sterren, maar ik kom toch echt niet verder dan 3.5 ster. Goed maar geen uitblinkende transfer. Het geluid is wel een stuk verbeterd.

Okay je zou kunnen denken zoals hierboven er eentje schrijft het is niet meer dan een doorsnee cops filmpje, maar dat vind ik juist niet. De lange speelduur verveelt ook nooit. Alle karakters komen goed naar voren en wat juist deze film zo sterk maakt is dat je het hele plaatje ziet. Familie EN werk. Daarnaast zit het plot gewoon zeer goed in elkaar en speelt vooral Al Pacino misschien wel een van zijn beste rollen ooit. Als hij binnenkomt is er ontzag. Iedereen schijnt 'm ook goed te kennen want hij wordt nergens gecontroleerd.

Ook de muziek is prima verzorgd. Zacht en subtiel als het moet, bij actie een lekker deuntje en bij drama komt alles los. De eindtune vind ik waanzinnig mooi gemaakt. Heat blijft voor mij een dikke film die gewoon alles in zich heeft voor een echte topper in dit genre!. Volgend jaar weer kijken!

avatar van Kondoro0614
Heat

Vanmiddag eindelijk eens de tijd gevonden (wat ook wel nodig was) om Heat op te zetten. Een film met 170 te gekke scenes die mij van begin tot eind hebben weten te boeien en ik zat vast gekluisterd aan de TV. Ik moet zeggen, en eerlijk toegeven dat ik eindelijk weer eens blij ben een film te zien waarvan ik zeker weet dat dit een topper is. Ik heb Heat gezien en weet dat ik nu een topper, mijn soort films heb zitten kijken en ik ben verkocht. Ik heb veel goeie dingen gehoord over deze film en nu bij mijn eigen kijkbeurt heb ik me geen enkel moment weten te vervelen, de film pakt je erg goed aan en door het strakke filmwerk word je ook strak vast gehouden door de film. Al zijn het romantische, drama of actie scenes, ik vond ze allemaal kneiter gaaf en er spatte een heerlijke sfeer van de film af.

Het lijkt wel alsof Robert DeNiro alleen maar in de top films weet te spelen, ik zie hem continu voorbij komen maar wauw, ik begin het steeds vaker te snappen. Eerst zijn onwijs sterke rol in ‘ Goodfellas (1990) ‘ en hij laat wederom weer in Heat zien dat hij gewoon een acteermeester is. Het fijne aan DeNiro, en dat zie ik ook weer in Heat terug is zijn acteerkunsten gebaseerd op gevoel. Wanneer hij rustig is kan hij erg lief overkomen en dan weet hij ook mij te overtuigen maar wanneer hij zijn criminele rol weer aanzet is hij erg ruw en kei-hard dat ook ik bang van hem kan zijn hier op de bank, heerlijk! Dit zelfde heb ik met Val Kilmer, een gezicht geboren voor de rol als crimineel en ook hij geeft een heerlijk indruk weg waar je zelf bang van kan worden op je sofa. Ook Al Pacino wist mij te overtuigen en zette een heerlijke rol neer. En ik kan misschien de enige hierin zijn, maar dit is het zelfde gevoel als wat ik kreeg met Ray Liotta in ‘ Goodfellas (1990) ‘.

Ik kwam in aanraking met ‘Heat’ toen ik de documentaire ‘ World's Scariest Police Shootouts 6 - North Hollywood Bank Robbery Documentary 2016 - YouTube ‘ wat vertoond werd op History Channel maar deze heb ik gezien door middel van het YouTube filmpje. Wat ik ervan mee kreeg was dat de ‘Hollywood Shootout’ uit twee zwaarbewapende mannen bestond die hun eigen beschermende kleding hebben gemaakt en hun wapens hebben aangepast. Het mooie aan het hele verhaal wat ik je nu vertel en laat zien is dat ik gehoord heb (of in deze video of een andere) of ergens gelezen heb (wat ik niet meer zo goed weet) is dat de twee jongens hun plannen uit de film ‘Heat’ hebben gehaald en dit zo goed mogelijk wouden naspelen. Helaas zijn deze twee sukkels gespot op straat door een politie auto waardoor het fout ging, lekker handig dus!

Het verhaal was erg gaaf. We volgen een criminele benden met onder andere: Chris Shiherlis, Michael Cheritto en Trejo die onder leiding van Neil McCauley criminele activiteiten uitvoeren. We beginnen wat rustig met een waard transport overval waarbij ook Waingro mee hielp. Helaas kon Waingro zich niet beheersen en schoot 1 van de beveiligers van dit transport dood omdat hij volgens hem ‘naar voren liep’ waarbij ook de andere twee beveiligers geëxecuteerd moesten worden. Neil was het hier erg mee oneens en wou eigenlijk Waingro vermoorden die wist te ontsnappen omdat er een politie eenheid aankwam rijden en ze stopten met hem en de politie agenten in de gaten hielden. Eenmaal wanneer de kust veilig was is Waingro hem gesmeerd en zien we hem niet meer snel terug in de film. We volgen ook een politiemacht met onder andere: Sergeant Drucker, Casals en onder leiding van Lt. Vincent Hanna. Zoals ik ook al eerder las word er weinig besteed aan de politiemacht buiten Lt. Vincent Hanna. Ik had graag wat meer van ze gezien en misschien ook wat meer informatie over ze gehad want dan zou de film iets frisser zijn waar ik het nu zie als ‘gewoon agenten’ en er weinig aandacht aan besteed, daarmee worden deze informatieve scenes opgevuld met scenes dat Robert DeNiro even in de bibliotheek staat, er weer een romantische scene langs komt drijven of wat voor overige scenes er maar waren. Klein minpuntje, kleintje maar!

Overvallen genoeg in ‘Heat’, we beginnen bij een kleintje waar ze een waardetransport overvallen. Daarna gaan ze snel over naar een mislukte overval op een gebouw waar ze bepaalde staven verkopen van Goud (als ik het nog goed heb) en andere waardevolle items en daarna kom je snel uit bij de bank overval*. *Tijdens de waardetransport stelen ze belangrijke papieren van/voor een man genaamd Roger Van Zant die Robert en zijn crew een valse belofte doet: hij zou de mannen hun aandeel geven van de overval maar eigenlijk probeert hij DeNiro te vermoorden. Chris Shiherlis zit op de uitkijk die het ziet wat er gebeurt waarna een heftige actiescene komt. Wanneer dit is gebeurt gaan we uiteindelijk over na DE scene van de hele film: de bank overval. Wat mij betreft was dit aardig kort, had persoonlijk een langere overval in gedachten maar, de overval is heel sterk en wordt slim uitgevoerd waarna er een geweldige actie scene ontstaat en ik me mateloos heb vermaakt!

Het einde is leuk maar, misschien iets te lang. Het geheel maakt veel goed en zelfs het einde is ijzersterk ook al iets onnodig want ook voor mij was de bank scene echt een einde gevoel en dan word je nog zo’n 45 minuten mee gesleurd in de film, verveeld? Totaal niet! Maar, iets korter was fijner geweest maar, een topper voor mij!

avatar van Alathir
Ik vond het net zoals altijd met De Niro eigenlijk een onderhoudende film maar weeral geen meesterwerk. De eerste drie kwartier vond ik goed, goede introductie van de personages maar vervolgens zakt het tempo en boette de film toch in aan interesse bij mij. Eenmaal dat ik de 2uur passeerde werd het weer leuker met een straffe shoot-out waarbij zoals gewoonlijk weer ongelooflijk hard gemist werd. . Het einde vond ik niet zo goed eigenlijk. De Niro was enorm hard in het voordeel en toch wint Pacino het heel makkelijk van hem. Adhv de rest van de film had ik toch wel gedacht dat dit een vrij easy win zou zijn voor De Niro. Het is allemaal niet memorabel genoeg om echt een topwerkje te zijn vind ik. De overvallen zijn niet erg indrukwekkend en duurden ook nog is ontzettend kort tov. de rest. Typische onmogelijke liefde die wordt nagestreefd door de hoofdcrimineel gespeeld door De Niro. Inmiddels mijn derde Mann en wel zijn beste tot nu toe maar Heat is wel een beetje overgewaardeerd vind ik.

Ik heb deze fiilm destijds in de bios gezien en vond en vind echt álles aan deze film kloppen.
In dit genre voor mij de beste film tot op heden!

Een meesterwerk met muziek van moby

avatar van Maarten0402
Hele slicke film idd voor deze tijd. Vind hem ook net even wat toffer als Casino (zelfde jaar).

avatar van Mikemiglerafsof
Een van de betere actie thrillers. Geweldig acteerwerk van de niro en vooral van pacino. Wat een geweldig acteur is dat zeg.

avatar van Flat Eric
Dat gezeur van die vrouwen altijd.

Spannende actiethriller met goede performances van de beide "Godfathers".
Vanaf het begin werd ik helemaal meegezogen in de criminaliteit en kat-en-muis spel.
Mooie scène in de bar waar beide mannen onder het genot van een kopje koffie even aftikken waar hun prioriteiten liggen.
Beide mannen zijn op dat moment gelijkwaardig aan elkaar en beiden ook even sympathiek.
Je gunt het ze beiden dat ze hun doel nastreven en behalen. De bijrollen waren prima ondersteunend maar de hoofdrollen zijn fenomenaal.

avatar van Majestics
Misdaadfilms van dit niveau worden amper nog gemaakt vandaag de dag. The Town (2010) was een fijne film maar ook alweer 8 jaar geleden.

avatar van Toontje G
Topper

avatar van Vdk_Movie
Films van dit niveau bestaan niet meer. In mijn ogen is de schietscene in de straten van L.A de indrukwekkendste allertijden.

De film is langdradig, het verhaal is simpel en het had weinig tot geen sfeer. Een goede manier om mij te kwellen zou zijn om mij deze film voor een tweede maal voor te schotelen. Het is niet omdat dit soort films niks voor mij is, ik heb nota bene meerdere films uit dit genre in mijn top 10 staan. Als deze film een uurtje korter was geweest had ik 'm misschien nog 3 sterren kunnen geven. Wat mij betreft een zware tegenvaller.

avatar van John Milton
'weinig tot geen sfeer'. Hoe is het mogelijk.

avatar van Bakshi
Vrijwel alles is goed aan deze film. Jammer dat Al Pacino er in speelt. De meest overschatte acteur van de afgelopen decennia.

avatar van Zandkuiken
Herzien na meer dan 10 jaar. Heat is een minitieus opgebouwde misdaadklassieker en tevens een krachtmeting tussen de 2 zwaargewichten De Niro en Pacino.

Nooit een grote fan geweest van die laatste, vind hem vaak te theatraal schreeuwerig. Ook hier schmiert hij er bij momenten op los, maar tijdens “de scène” houdt hij het heerlijk ingetogen, wat inderdaad een fantastische scène oplevert. De Niro vind ik (vooral in de eerste helft van zijn carrière) wel een geweldige acteur, en hier pakt hij uit met een weergaloze vertolking. Denk overigens dat hij er nooit stijlvoller uitzag dan in Heat.

En voor de rest is het genieten van de typische Mann-sfeer, die hier midden jaren ‘90 zijn hoogtepunt bereikt. Met recht en reden een klassieker.

avatar van Fisico
Éindelijk kan ik Heat van mijn lijstje schrappen. Nog nooit gezien en de laatste maanden steeds voor me uitgeschoven omdat ik steeds wat schrik heb voor films die richting de drie uur gaan, onterecht zo blijkt vaak. Alleen al omwille van de twee topacteurs Al Pacino en De Niro is het al voldoende om deze film aan te bevelen. Beiden tillen de film sowieso al naar een hoger niveau, een niveau dat reeds best hoog lag. Het kat-en-muisspel tussen beiden is uitermate boeiend met als hoogtepunt de restautrantscène, al had ik graag de confrontatie ruimer en scherper willen zien gedurende de film. Beiden zijn mannen van eer waarbij perfectie en een passie voor hun werk boven alles gaat. De grootste dupe hiervan is hun (gebrek) aan een vrouw of familie. Een item dat wel vaker voorkomt in helden- en antiheldenfilms. Ze hebben bijgevolg meer gemeen dan op het eerste zicht blijkt. Beiden krijgen ook evenveel screentime. De Niro vond ik net als in Casino dé grote man.

Heat is een bikkelharde actiefilm, maar er is ook ruimte voor liefde en romantiek. Hanna kent zijn mooie en intieme momenten, eveneens met zijn stiefdochter en ook Neil laat zich verleiden en dient een moeilijke keuze te maken doordat hij zich liet leiden door wraakmotieven. Beiden verwerven sympathie en eventjes hoopte ik op een happy end voor beiden, maar dat zou niet stroken met de filosofie van de film.

Daarnaast is de actie van een hoog niveau. De overval op het geldtransport en de bankoverval met de daarbijhorende gevechten op straat waren spectaculair. Ook montage, cinematografie, sfeer en montage waren sterk. Dikke 4,0*, licht twijfelend voor een halfje meer.

avatar van Lovelyboy
Vroeger een van mijn favoriete films, ondertussen niet meer maar nog steeds wel gewaardeerd als prima en onderhoudend film.

Combinatie van snelle en flitsende actie, en wat dieper uitgewerkte scenes met ruimte voor dialoog. Vooral de vlucht na de bankoverval en het shot van de rijdende auto met vurende wapens uit ieder raam is zeer spectaculair. De openingsscene, de overval van het waardetransport is ook fantastischPrima rollen van Pacino en De Niro die een interessante chemie hebben van respect en elkaar te slim af willen zijn. Tevens prima rol van Kevin Gage als de irritante en sadistische Waingro.

Enige punt van kritiek, toen al, en nu nog steeds, is de uiterste trage en naar mijn gevoel weinig toevoegende relatie tussen DeNiro en de fletse Brenneman. Ik snap dat dit 'nodig' is omdat De Niro tegen Pacino zegt dat niets een man zo moet binden dat hij niet meteen kan vertrekken als dat nodig is en op een gegeven moment na de wraak op Waingro moet De Niro die keuze ook daadwerkelijk maken als Brenneman in de auto zit te wachten en De Niro te voet vlucht met Pacino op zijn hielen maar toch. De film was denk ik qua lengte net wat beter te behappen geweest en de vaart is mij er net teveel uit daardoor.

Desalniettemin een hele aardig misdaadthriller.

avatar van TornadoEF5
Zeer goed uiteraard. Als je deze film bekijkt kort nadat je The Usual Suspects hebt gezien, welke nota bene hetzelfde productiejaartal kent, zie je toch duidelijk op ieder vlak een groot kwaliteitsverschil: qua verhaal, qua spanningsopbouw, qua acteerprestaties en qua cinematografie. Deze bezit over een veel groter budget uiteraard, en dat is er ook wel aan te zien, want je zou het direct geloven als deze film drie jaar geleden in de cinema's voor het eerst zouden hebben gedraaid, terwijl ik bij veel films uit de jaren '90 en begin jaren '00 toch al direct zie dat ze flink verouderd zijn, maar deze film blijft erg fris ogen.

Ik denk dat de regisseur er iets mee te maken heeft, maar de cinematografie is ook erg verzorgd en prachtig, en wellicht ook wel het handelsmerk van Mann. In Collateral viel hij daar ook al mee op. Mann kan buitengewoon scènes in auto's, scenes met een uitzicht op een skyline en scènes met veel belichting (zoals politiesirenes) in beeld brengen. Dat maakt het ook een lust om naar te kijken. Natuurlijk geeft het luxeuze leventje dat velen van deze heren leidden in hartje LA daar ook de gelegenheid voor om dat aspect van de film nog eens extra in de verf te zetten. Net zoals de locatie L.A. dat ook doet. Daarmee onderscheidt Heat zich van veel andere misdaadfilms. De actiescènes zijn verder ook meesterlijk gedaan, met echt heerlijk sound design. Misschien is de kracht van de blu-ray hier wel nog extra te zien. Films zoals deze moet je volgens mij toch ook wel echt met echt goede kwaliteit gaan zien.

Het verhaal is natuurlijk ook zeer interessant en goed, en het is niet makkelijk om een geloofwaardig verhaal met één van de beste flikken en één van de beste criminelen te maken. Misschien is het wel zo dat de film hier en daar wel eens iets te lang doordraaft of te veel stilstaat bij een bepaald bijpersonage, al kunnen die scènes wel nog hun waarde bewijzen bij een herkijkbeurt en zal ik nog niet alles opgevangen heb, ook omdat je kennis moet maken met de namen, maar op dat vlak is het geen heel erg lastige film gelukkig. Het is ook wel op een vrij mainstream publiek gericht, wat logisch is wanneer je beschikt over een groot budget. Je hebt verder echt wel het gevoel om een slimme flik en een slimme crimineel te volgen. Maar wat ik wel jammer vond is dat één iemand die zelf tijdens de film zegt, het belangrijk is niet emotioneel gehecht te zijn aan iemand dat "wraak" nemen (wat ook een emotioneel gegronde beslissing is) toch belangrijker is dan je te houden aan wat je initieel van plan was om te doen, en het was vrij voorspelbaar dat die gevolgd zou zijn. Voor iemand die op zo een geniale manier door had dat de politie achter hem zat, en via een geniaal plan de politie die achter hem zat kon identificeren vond ik dit een wat dommere actie. Het is ook jammer dat de crimineel het uiteindelijk op het einde moet afleggen, omdat films het quasi niet kunnen maken dat de crimineel met dit alles weglopen. Die flik laat zijn dochter die een zelfmoordpoging gedaan heeft, ook voor wat het is om zijn persoonlijke queeste af te maken, en voor zijn vrouw is het plots wel weer goed dat hij vertrekt ondanks hun relatieproblemen. Hoewel door de film wel duidelijk was dat voor de flik het gezin op de tweede plaats komt, vind ik dit toch wel erg brutaal. Klein beetje jammer, en ondanks dat het verhaal zeer goed is, vallen er dus opnieuw opmerkingen te maken op dat script. Qua tempo zit het dan wel weer goed. De film neemt gelukkig genoeg tijd om het script te kunnen laten ademen, en op de momenten dat het hard gaat, gaat het ook echt hard. Zo moet het dus.

Tenslotte nog de acteerprestaties, en als je De Niro en Pacino allebei kunt casten in één film, dan zit je met dat aspect voor een gangsterfilm wel goed. Dat alleen al maakt deze film ook wel legendarisch. Beiden spelen ook de pannen van het dak, en zijn een genot om naar te kijken. Verder toonde Portman ook al op jonge leeftijd dat ze over heel wat acteertalent beschikte, net zoals ze ook eerder al in Léon zou doen.

Sterke film, zweeft voor mij tussen 4,0* en 4,5* maar ik ga voorlopig toch voor het laatste cijfer.

Vrij langdradig en saai. Zeker niet meer dan 3,5 ster.... Geen idee waarom dit als een topfilm wordt gezien. "A Bronx Tale" is net zo leuk.....