Heat (1995)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Michael Mann
met Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer

Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.

• dinsdag om 20:30 uur op TV (SBS9)
  • nummer 26 in de top 250

CInemanukerke schreef het al, de eerste film waarin beide acteurs van Italiaanse afkomst samen te zien zijn.
Voor mij een topper die ik graag om de zoveel tijd nog eens zie. Goed scenario met een wat zure rol voor John Voigt. Past goed bij hem, Voigt is irl geen prettige man om mee om te gaan.
Naast de Italianen een uitstekende bezetting van de andere rollen. Een van mijn favoriete films 4,5*.

Opvallend dat topacteurs van min of meer dezelfde generatie pas na vele jaren samen te zien zijn in een film.
Dan denk ik ook aan Dustin Hoffman en Gene Hackman die pas in de Runaway jury samen te zien waren.

avatar van Beany
Goede film topactuers . Paar stukjes vond ik wat minder , maar vooral lange speelduur kost een punt.

avatar van Gastel
Vanavond weer op TV, wat blijft dit toch een waanzinnig sterke film.
24 jaar oud ondertussen maar nergens oogt het gedateerd. Duidelijk één van de beste films in het genre ooit!

utrecht boy schreef:
De film is langdradig, het verhaal is simpel en het had weinig tot geen sfeer. Een goede manier om mij te kwellen zou zijn om mij deze film voor een tweede maal voor te schotelen. Het is niet omdat dit soort films niks voor mij is, ik heb nota bene meerdere films uit dit genre in mijn top 10 staan. Als deze film een uurtje korter was geweest had ik 'm misschien nog 3 sterren kunnen geven. Wat mij betreft een zware tegenvaller.

Jouw reactie zegt vele malen meer over jou dan over Heat.

Verpletterende acteerprestaties, die de film naar een zeer hoog niveau brengen. Moet de film het hebben van het verhaal??Nee natuurlijk niet. Doorsnee. Een geweldige de Niro een (overacting) Pacino en een gedegen Kilmer, waar Gosling kwa gezichtsuitdrukking nog wat van kan leren....Je kijkt ademloos naar deze film vanwege Pacino en vooral de Niro...meer niet. Geen 5 sterren vanwege niet boeiend verhaal en wat overacting van Pacino. "'Ons je minder Al"...

DoTheRightThing schreef:
Ik heb deze film nu meerdere keren gezien, misschien wel 10 keer, wat al aangeeft dat het geen vervelende film is om naar te kijken. De eerste keer werd ik weggeblazen, de beelden, de acteurs en het plot waren allemaal op nivo en het is natuurlijk een grote film.

De keren daarna ga je pas echt kijken en dan ga je ook de mindere kanten zien.

Het acteren waar iedereen zo hoog over opgeeft valt best wel mee. Niemand kan natuurlijk beweren dat dit de beste acteerprestatie ooit van ze is, Pacino heeft minimaal 10 films waar hij Heat overtreft, en dat geld ook voor de Niro. Verder blijft het een kut einde, The Town doet dat veel beter. Zeker als je de film meerdere keren hebt gezien, dan heb je de neiging om na de shoot out op straat het daarbij te laten, prima einde, misschien nog een scene waar Neil in de sunset verdwijnt, prima....En, wat mij vooral stoorde, was dat de ontsnapping van Waingro vrij onmogelijk leek. Een mens kan namelijk gewoon twee dingen zien, een politie auto die voorbij rijd, en een gast die op de grond ligt, zeker in een hoog adrenaline gehalte moment. Vier man zien hem niet, in een vrij overzichtelijke situatie met wat geparkeerde autos. Kan niet.

Daarnaast, je moet de film ook wel vergelijken met andere films in dit genre, en dan kan je deze film onmogelijk op hetzelfde nivo plaatsen als bijvoorbeeld Once upon a time in Amerika, wat voor mij de ultieme gangster film is.

Maar goed, Pacino en de Niro samen blijft legendarisch, Mann blijft top qua beelden en het verhaal blijft zeker de moeite waard, ook al scoort het geen 10 voor wat betreft de meerdere keren kijken factor.

Na de eerste keer gaf ik de film een 4.5, daalde af naar 4 en gaat nu naar een 3.5, en daar zal het zeker wel bij blijven.

De kracht van de film zit niet in het verhaal, of actie-scenes,maar om Pacino en vooral de Niro....Kijk hem nou nog maar eens.....en met een andere bril. En ben het met je eens " Once upon a time in America staat bij mij al jaren op 1..Nooit overtroffen..Man,man , wat een film.

avatar van Basto
frans123 schreef:

Voor mij zit de kracht juist veel meer in de sfeer (de look and feel) van de film. Mann is bovenal een stylist. Vind dat Pacino er maar een beetje op los schmiert zoals hij wel vaker doet in zijn nadagen.

DeNiro is wel ok, maar ik vind vooral Kilmer een sterk personage neerzetten.

Basto schreef:

DeNiro is wel ok, maar ik vind vooral Kilmer een sterk personage neerzetten.

Ja Kilmer is ontzettend sterk in deze film....Uiterst geloofwaardig..Pacino "te" Eens?? Net of ie de strijd aan gaat met de Niro, die ingetogen een wereldrol neer zet

avatar van de grunt
Basto schreef:

Jij durft.

de grunt schreef:

Jij durft.

Het verschil tussen Pacino en de Niro is, dat Pacino "goed acteert"en de Niro "IS".Net als Nicholson, Brando,, Mastroianni., Welles.....5 sterren...Pacino valt net buiten die categorie....4 sterren

avatar van de grunt
Dan zou ik The Godfather II weer eens een keer opzetten.