Heat (1995)

4,10

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Michael Mann
met Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer

Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.

1882 BERICHTEN 86 MENINGEN

606 schreef:
Mooi stukje Fortune

Thanks man!

geplaatst: 4 april 2016, 17:01 uur [permalink]
Prachtige film, ik heb hem een tijdje geleden al gezien. Deze blijft goed! Jammer dat het jaren duurt voor dat er nog eens een film verschijnt van dit niveau hoewel "The Town" tot nu toe heel erg in de buurt kwam maar er nog lang niet aan kan tippen.

avatar van Harmonika
geplaatst: 22 mei 2016, 19:08 uur [permalink]
Bankoverval scene is weergaloos met ophitsende muziek constant op de achtergrond.

avatar van Alucard133
geplaatst: 31 mei 2016, 21:42 uur [permalink]
Ongekend goede film.
Soort beste aflevering van Miami Vice.

avatar van Bierbraker
geplaatst: 26 juni 2016, 18:32 uur [permalink]
Een film met 2 top acteurs komt op de 26e plaats terecht, maar in mijn optiek niet meer dan een doorsnee politiefilm.

avatar van Insignificance
geplaatst: 26 juni 2016, 20:18 uur [permalink]
Bierbraker schreef:
in mijn optiek niet meer dan een doorsnee politiefilm.

Welke is volgens jou dan wel een topper?

Kollinski
geplaatst: 2 juli 2016, 00:27 uur [permalink]
De beste actiefilm allertijden

avatar van Bierbraker
geplaatst: 12 juli 2016, 17:14 uur [permalink]
Insignificance schreef:

Welke is volgens jou dan wel een topper?

Cop Land (1997)

avatar van Brabants
geplaatst: 22 september 2016, 10:10 uur [permalink]
Cop Land in een zucht boven Heat noemen dat is pas echt knap!

avatar van Brabants
geplaatst: 22 september 2016, 10:25 uur [permalink]
In deze super spannende thriller vechten goed en kwaad het uit waarbij twee grootmeesters(DeNiro en Pacino) aan het front staan. Vanaf de opening scène tot aan de spannende eind scènes en alles daar tussenin is gewoon geweldig van opzet. De koffieshop scène vertelt alles over de kracht van deze film en het sterke optreden van deze twee heren. De menselijke kant van de personages is enorm goed uitgebeeld, waarbij ook Val Kilmer in hun schaduw ijzersterk acteert. De actiescènes zijn levensecht, waarbij echte locaties zijn vruchten afwerpen boven het gebruik van studiodecors. De straatscène waarbij de kogels je om de oren vliegen blijft mij van alle films die ik ooit gezien heb nog steeds het meeste bij.

avatar van Night's Watch
geplaatst: 19 oktober 2016, 00:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misdaad is een genre wat mij over het algemeen goed ligt, combineer dit met een fantastische cast, flink wat actie en een spannend plot en je krijgt een geweldige film als Heat.

De cast bestaat uit een waslijst aan bekende acteurs maar de film draait voornamelijk om de verhouding tussen De Niro en Al Pacino, mooi om deze mannen zo tegen elkaar aan het werk te zien. Val Kilmer en Tom Sizemore spelen overtuigend de handlangers van De Niro. In het begin was ik bang dat het zou zorgen voor een overkill aan bekende acteurs maar het pakte juist erg goed uit.

Al vanaf het begin, na de overval op de transportwagen, is het duidelijk dat dit geen lieve film is en dat actie en geweld niet gemeden wordt, dit doet de film erg goed. De scene dat ze zich een uitweg vechten na het overvallen van de bank is fantastisch.
Het spel tussen misdadiger en agent is erg sterk en de, behoorlijk lange, speelduur vliegt voorbij.

Ik had op een ander einde gehoopt maar desondanks was het een mooi einde van een schitterende film.

geplaatst: 16 november 2016, 09:15 uur [permalink]
Voor mij de beste film in zijn genre,zeker al 10 keer gekeken.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 16 december 2016, 15:11 uur [permalink]
Was destijds een erg vernieuwende film. Eén van de grote troeven van Heat is de tijd die er genomen wordt om de karakters één voor één uit te diepen. Zelfs voor De Niro heb je begrip waarom hij doet wat hij doet in de film. Er zijn uiteindelijk geen good guys en bad guys, alleen mensen die door de omstandigheden gedwongen worden tot acties. Heat is ook meer dan deze sterke personages, neergezet door acteurs in topvorm. Ook de stijlvolle regie, de adembenemende actiescènes, een psychologisch spel tussen twee mannen die bangelijk veel met elkaar gemeen hebben en niks te verliezen hebben... dat mag allemaal geprezen worden. Dit blijft Mann's beste; velen hebben dit al proberen na te apen (ik denk bvb aan een film als The Town), maar het niveau van Heat hebben ze niet weten te bereiken. Mijlpaal!

avatar van DiDa
geplaatst: 10 januari, 15:31 uur [permalink]
Nieuwe bluray release met nieuwe kaft:

bol.com | Heat (Blu-ray)

geplaatst: 14 januari, 01:06 uur [permalink]
Top 10 film !

Op alle 4 fronten topperdetop....
Visueel, verhaal, ondanks talloze vergelijkbare films was deze toch uniek en origineel.

Titanenstrijd tussen 2 top acteurs perfect in elkaar gezet.

Must see voor iedereen.

avatar van de grunt
geplaatst: 20 januari, 14:08 uur [permalink]

avatar van JacoBaco
geplaatst: 28 januari, 21:53 uur [permalink]
Goed, maar niet bijzonder goed. En inderdaad, als jullie mijn top 10 zien, dan past een film als Heat daar ook helemaal niet tussen!

avatar van de grunt
geplaatst: 6 februari, 18:01 uur [permalink]

geplaatst: 10 februari, 04:36 uur [permalink]
Schitterende film, hier zit echt alles in!
Briljante acteurs ook allemaal.
Dat stukje op de weg, dat wapen gevecht, legendarische scene, zo goed

avatar van baspls
geplaatst: 5 juni, 12:53 uur [permalink]
A guy told me one time, "Don't let yourself get attached to anything you are not willing to walk out on in 30 seconds flat if you feel the heat around the corner." Now, if you're on me and you gotta move when I move, how do you expect to keep a... a marriage?

Eind jaren '80 had Mann plannen voor een tv-serie over een kat en muis-spel tussen bankovervallers en de LAPD. De pilot werd uiteindelijk als de geflopte film L.A. Takedown uitgebracht en de serie kwam er nooit. Jaren later boog Mann zich opnieuw over het script en maakte de beste film uit zijn carrière.

Detective Vincent Hanna zit achter een bende goed georganiseerde professionele bankovervallers aan. Door een uit de hand gelopen overval komt hij op het spoor van meesterbrein Neil McCauley. Beide zijn echte professionals. Hanna verliest zich zo in de zaak dat zijn huwelijk op de klippen loopt en McCauley dreigt alles te verliezen.

Heat is de aller eerste keer dat Al Pacino en Robert De Niro samen in een film te zien zijn. Eerder zaten ze allebei in The Godfather: Part II, maar deelden geen scènes door een verschil in tijdsperiode. Pacino en Niro zijn twee acteurs die heel erg aan elkaar gewaagd zijn en vaak met elkaar worden vergeleken. Juist daarom is het zo mooi dat ook de personages Hanna en McCauley in veel opzichten elkaars gelijke zijn, maar ook weer veel verschillen in hun karakter hebben. Hanna is een harde detective die niet vies is van wat verbaal geweld (volgens Mann te wijten aan een drugsverslaving van het personage). McCauley is een zakelijke en introverte crimineel. Hanna's leven valt uit elkaar en McCauley's leven moet nog echt beginnen. De chemie tussen de twee acteurs is perfect en met name de dialogen van Pacino waren echt geniaal. Who? Who? What are you, a fucking owl? Verder hebben we dan nog Natalie Portman in haar derde rol, Val Kilmer, Jon Voight en Danny Trejo in enkele van hun beste rollen.

Michael Mann staat bekend om zijn sterke cinematografie en sfeervolle kleurgebruik. Heat is dan ook meesterlijk opgenomen in prachtig breed Anamorphic formaat met lenzen van Panavision, verzorgt door cinematograaf Dante Spinotti. Briljant ook om juist tijdens de beroemde café-scène het camerawerk simpel te houden. Met twee camera's tegelijk opgenomen, een over-the-shoulder shot van Pacino en een over-the-shoulder shot van De Niro. De vele nachtscènes hebben een heerlijke sfeer door de prachtige kalme blauwe kleur. Als je de film naast The Dark Knight van Christoper Nolan zet zie je duidelijk dat Nolan zich door het LA van Mann heeft laten beïnvloeden voor zijn versie van Gotham City.

Verder staat Mann natuurlijk ook bekend om de sfeervolle elektronische muziek die in zijn werk gebruikt wordt. Elliot Goldenthal verzorgd een mooie orkestrale soundtrack met thema's die de spanning en drama ten goede doen. Daarnaast bevat de film veel synthesizer muziek van Brian Eno en Moby die de sfeer van de film dan weer versterken.

De Directors Defenitive Edtion heeft een prachtige 4K-restauratie van de film. Je ziet her en der dat de kleuren achteraf zijn veranderd en enkele shots opnieuw ge-edit zijn. Het is echter geen hele grote update, maar meer een must door de beeldkwaliteit.

Heat is een moderne film noir, die zowel ultra-realistisch als prachtig stilistisch is. Het meesterlijke acteerwerk, de focus op drama en harde realistische actie maken Heat tot een uitzonderlijke goede Misdaad/Thriller.