

Genre: Misdaad / Thriller
Speelduur: 170 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michael Mann
Met onder meer: Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer
IMDb beoordeling:
8,3 (677.472)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 15 februari 1996
On Demand:
Vanaf 1 januari op Netflix
Bekijk via Videoland
Bekijk via Amazon Prime
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Heat
"A Los Angeles crime saga."
Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.
Externe links
Acteurs en actrices
Lt. Vincent Hanna
Neil McCauley
Chris Shiherlis
Nate
Michael Cheritto
Justine Hanna
Eady
Charlene Shiherlis
Waingro
Sergeant Drucker
Reviews & comments

wimaroca
-
- 705 berichten
- 583 stemmen
Wat een topacteurs,Robert de Niro en Al Pacino zeg,wat kunnen zij een film dragen,gister voor de tweede keer gezien,maar zag dat ik 'm nog niet gewaardeerd had,
Ik vind ( in tegenstelling van Filmfan0511 hierboven) Al Pacino een tikkeltje beter dan De Niro,hoe hij een rol kan spelen,vind ik prachtig,vooral dat harder schreeuwen als iets nog niet duidelijk is,nonchalant een kauwgom in zijn mond,(de regisseur zegt nog ...geen kauwgom hé.... )
Maar dit bepaalt ie zelf kan ik me zo voorstellen.
voor mij 4 sterren

Beun de Haas BV
-
- 183 berichten
- 347 stemmen
Heat doet zijn naam eer aan, want er hangt continu een broeierige sfeer in deze heist film. Zowel de dialogen als de actiescenes zijn intens, waardoor 3 uur kijken nergens als 'te lang' aanvoelt. Ook een cast om je vingers bij af te likken. Zonder twijfel Michael Mann's beste werk.
4,5 * crimineel goed

Rubie2208
-
- 271 berichten
- 258 stemmen
Een van de betere misdaad films die ik heb gezien. Het verhaal en de acteer prestaties zijn subliem. Vooral de acteer prestaties van de Niro en al Pacino zijn historisch in deze film.
Je hebt acteurs die zo goed zijn, dat ze eigenlijk niet acteren in een film maar zich zelf zijn en dit zijn de beste, zoals Robert jr , Johnny depp en natuurlijk al Pacino in deze film.
Het verhaal wordt naarmate de film ook steeds spannender en het respect die ze laten zien ondanks dat ze elkaar willen pakken ( in de film dan) is mooi neergezet. Topper die ik al meerdere keren heb gezien .

WelvE
-
- 48 berichten
- 911 stemmen
Een boek voor de liefhebber.
Michael Mann novel Heat 2 Details Characters Before & After 1995 film – Deadline

Captain Pervert
-
- 4239 berichten
- 1982 stemmen
Zojuist herzien na 13 jaar en ik ben nog altijd onder de indruk. Een zeldzaam meesterwerk, qua acteerwerk, actie, regie, licht en donker, sfeerschepping en een tijdloos monument uit de jaren 90.
Fenomenaal.
5 sterren.

Boneka
-
- 2260 berichten
- 1212 stemmen
Blijft een geweldige film met alles erop en eraan. Vooral Al Pacino speelt een heerlijke rol. Nu mist de film hier en daar wel wat vaart. Soms een beetje saai, maar daar moeten we maar doorheen happen. Wat zeker mooi is dat alles wordt belicht. De fantastische acties met als hoogtepunt de beroemde schietpartij. The bad guys and the good guys en de relaties. Kortom een perfect plaatje. Het eind met de indrukwekkende muziek sluit het geheel als bijna perfecte film!
Voor de fans van 4K goed nieuws. Hij schijnt te komen op 31-08-22. Ben benieuwd!
Film 4.5
Beeld 4.5
Geluid 4,5

Point of View
-
- 152 berichten
- 882 stemmen
Meesterlijke film en Mann's onbetwiste magnum opus. Daarnaast ook een exponent van de jaren 90, waarin de psychologische drijfveren van mannelijke personages vaak een belangrijke rol speelden (Sam Mendes' American Beauty (1999) is er ook zo een).
De nadruk die Michael Mann in Heat legt op het feit dat toewijding aan een gekozen levenspad totaal dient te zijn, en dat een persoonlijk leven daaraan ondergeschikt is, plaatst hem tussen regisseurs als Jean-Pierre Melville, Sam Peckinpah, Samuel Fuller en (in mindere mate) Howard Hawks en John Ford. En maakt van Heat, veel meer nog dan een misdaadthriller, een karakterstudie waarin obsessieve mannen verworden tot reflecties van elkaar (een gegeven dat ook een rol speelde in Mann's eerdere Manhunter (1986)).
De gehele cast acteert op topniveau, en ook Dante Spinotti's cinematografie en eclectische soundtrack zijn geïnspireerd. Liefhebbers van de film kan ik ook het latere Collateral (2004) aanraden, omdat ook daar LA fungeert als extra personage in de film en Mann meerdere keren visueel naar Heat verwijst (let vooral op begin en einde).

Point of View
-
- 152 berichten
- 882 stemmen
Heat (1995)
Niet alleen brengt het zeer sterke Heat steracteurs Robert de Niro en Al Pacino voor het eerst samen, zij spelen tevens, als toegewijde tegenstrevers, personages die morele weerspiegelingen zijn van elkaar. Zij vertolken de rollen van respectievelijk behoedzame, professionele dief Neil McCauley en gedreven, door zijn werk geobsedeerde politie-inspecteur Vincent Hanna.
Opererend aan weerszijden van de wet zijn beide mannen totaal toegewijd aan hun professie. In een eerdere scène hebben Hanna en McCauley elkaar reeds ontmoet en hun houding ten opzichte van elkaar en het leven dat ze hebben gekozen uiteengezet. In beider levens is professionaliteit allesbepalend, een gegeven dat deze mannen delen met vele protagonisten uit de films van Jean-Pierre Melville, Sam Peckinpah, Samuel Fuller en Howard Hawks, regisseurs bij wie het vasthouden aan professionele en persoonlijke morele codes hoekstenen van hun oeuvre vormden.
Regisseur Michael Mann verfilmde het verhaal van Heat al eerder als de televisiefilm L.A. Takedown (1989) maar kon, na het succes van films als Last of the Mohicans (1992) en televisieseries als Miami Vice (1984-1989) en Crime Story (1986-1988), waarvoor hij als regisseur en uitvoerend producent optrad, voor Heat beschikken over steracteurs en een veel ruimer budget. Dit stelde hem in staat deze productie op een welhaast epische schaal te verfilmen. Mann en zijn cameraman Dante Spinotti laten de stad Los Angeles in de film figureren als een strak gestileerde metropool, die even uitgestrekt als sociaal en cultureel divers is.
Daarnaast benadrukt de veelvuldig in beeld gebrachte modernistische, abstracte architectuur de anonimiteit en eenzaamheid die gepaard gaan met het leven in een grote stad. De met staal, glas, lichte oppervlakken en scherpe hoeken gevulde ruimten, door Hanna misprijzend ‘dead-tech, post-modernist bullshit‘ genoemd, weerspiegelen het emotionele vacuüm waarin veel van de personages zich bevinden. Door Los Angeles in beeld te brengen als een gevoelsmatig desolate plek, waar het moeilijk is om contact te maken met anderen, zet regisseur Michael Mann in Heat de Stad der Engelen bewust in als een extra personage, bedoeld om de ongeworteldheid van met name de hoofdfiguren te verbeelden. In zijn latere film Collateral (2004) wordt deze thematiek voortgezet, en op een meer persoonlijk niveau uitgewerkt.
Mann baseerde Heat op bestaande figuren - Neil McCauley was de naam van een professionele misdadiger die in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw actief was in Chicago; het personage van Vincent Hanna is gebaseerd op Chuck Adamson, de politieman die jacht maakte op McCauley en zijn bende, en die voor Heat tevens als technisch adviseur optrad. Ondanks het feit dat beide mannen elkaar in de loop der jaren hadden leren kennen en respecteren, verhinderde dit Adamson niet McCauley uiteindelijk te doden tijdens een overval op een geldtransport in 1964.
Deze combinatie van respect en professionaliteit, ook al maakt dit een confrontatie onvermijdelijk, fascineerde Michael Mann. In zijn ogen zijn Hanna en McCauley meer dan morele reflecties van elkaar. Zij zijn mannen die zichzelf en elkaar kennen, maar in hun levens eigenlijk ontheemden zijn, daar hun levenshouding contacten uitsluiten die hen werkelijk wortelen in hun wereld. Zij zijn alleen toegewijd aan het leven dat ze hebben gekozen, en het einde waarvan ze weten dat hiervan in het verlengde ligt. Een einde dat perfect in balans is met het leven dat eraan vooraf ging, maar waarvan de uiteindelijke opbrengst precies nul is. Iets dat met name de vrouwen in Heat maar al te goed lijken te beseffen. Heat bereikt thematisch en stilistisch een bijna Zen-achtige perfectie - Michael Mann’s universum was nog nooit zo eenvoudig, en toch zo complex.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 29880 berichten
- 5071 stemmen
Tijd om de film nog een keer te zien. De film die zeker toen geboekt stond als het ultieme moment in de filmgeschiedenis dat we Al Pacino en Robert De Niro tegenover elkaar aan het werk zien en dan nog met best sterke prestaties. Heat is een spannende thriller geworden met zowel pittige actiescènes die niet per se 'cool' willen zijn met de nodige humor. Geen domme oneliners in deze film, maar een harde thriller.
Naast Pacion en De Niro valt ook nu weer de indrukwekkende cast op. Je hebt het team met Kilmer, Sizemore en Trejo. Maar verder ook nog Jon Voight, Ashley Judd, Natalie Portman, Hank Azaria, Henry Rollins, Jeremy Piven en Ted Levine. En nog veel minder bekende namen met herkenbare gezichten. Cinematograaf Dante Spinotti wordt wat onderschat. Niet lang na deze film zou hij wel erkenning krijgen met L.A. Confidential. Maar het is vooral de muziek van Elliot Goldenthal die opvalt met een dreigende spanning op de juiste momenten.
De film liet een grote erfenis na met veel films die beïnvloed werden. Toch valt hier zeker op dat ondanks het idee van een koppige politieagent die achter een berekende crimineel zit (al zoveel gedaan), dat het toch wel in slaagt om de nodige clichés te omzeilen. Met aandacht tussen de onderlinge relaties. Na al die jaren blijft Heat nog mooi overeind.

sportfan27
-
- 277 berichten
- 229 stemmen
Misdaadfilms zijn populair hier, maar zo hoog waardeer ik Heat niet. En dat komt met name door de speelduur. Hier had een keuze gemaakt moeten worden: of een speelfilm met een redelijk normale speelduur, en dan wart zijlijntjes geschrapt. Of juist uitpakken met een trilogie of een serie. Want nu zijn er teveel zijlijntjes die wel aangehaald worden, maar onvoldoende uitgediept waardoor ze ridicuul worden. Bijvoorbeeld: waar de zelfmoordpoging van de stiefdochter vandaan komt, hoe in godsnaam een grafisch ontwerpster na twee dates bereid is haar leven op te geven voor een man aan wiens handen bloed kleeft, wie Trejo eigenlijk is, waarom niemand een rat’s ass geeft om al de gesneuvelde agenten bij de shootout en zo kan ik nog wel even doorgaan. Tuurlijk, Pacino ( bij vlagen een karikatuur van zichzelf, maar toch overwegend goed), en De Niro, soms goede vondsten (het lege huis van De Niro), verrassende muziekkeuzes, mooie close-ups, degelijk gemaakt. Maar niet verrassend of uniek. En zoals gezegd: was volgens mij beter geweest door het óf korter óf juist langer te maken.
De stiefdochter van Hanna doet een zelfmoord poging omdat haar biologische vader steeds zijn afspraken met haar niet na komt en de relatie van Hanna (waar ze ook gek op is) en haar moeder op de klippen dreigt te lopen.


De gestoorde filmfanaat
-
- 194 berichten
- 167 stemmen
Wat een geweldige film is.
Net gekeken en behoort nu al tot een van mijn favoriete.
Ook al duurde de film bijna drie uur, verveelde hij nooit en bleef tot de laatste minuut spannend.
De 10 dik verdiend!

Yoda
-
- 55 berichten
- 27 stemmen
Why Michael Mann wrote 'Heat 2,' his movie sequel, as a novel - Los Angeles Times - latimes.com
Ik heb m woensdag gekocht. Was beetje sceptisch (zoals eigenlijk altijd als een klassieker in serievorm uitkomt of vervolg in boekvorm. De lat ligt hoog bij zo’n fantastische film). Maar de recensies zijn erg positief (4,3 uit 5 op Goodreads). Dus snel Heat nog eens herzien (laatste keer dat ik m zag was in 2019 in Eye Amsterdam) en dan het boek lezen. Ben erg benieuwd

WelvE
-
- 48 berichten
- 911 stemmen
Ik heb m woensdag gekocht. Was beetje sceptisch (zoals eigenlijk altijd als een klassieker in serievorm uitkomt of vervolg in boekvorm. De lat ligt hoog bij zo’n fantastische film). Maar de recensies zijn erg positief (4,3 uit 5 op Goodreads). Dus snel Heat nog eens herzien (laatste keer dat ik m zag was in 2019 in Eye Amsterdam) en dan het boek lezen. Ben erg benieuwd
De audioboek versie is ook een aanrader.

Boneka
-
- 2260 berichten
- 1212 stemmen
Blijft een absolute topper vinden met de juiste balans tussen rust en actie. Zo vaak nu al gezien. De 4k heb ik maar laten liggen want die valt vies tegen. Jammer want deze actie topper verdiend gewoon een heel goed beeld. De 4k ga ik nog eens bekijken maar nu maar even nogmaals bekeken in 2k. Wacht op de remastered 4k dan maar.
Blijf de eind tune by far the best ever vinden.
Film 4,5
Beeld 3,5 (2K)
Beeld 3,0 (4K)
Geluid 4,0

Basto
-
- 9518 berichten
- 6668 stemmen
Blijft een absolute topper vinden met de juiste balans tussen rust en actie. Zo vaak nu al gezien. De 4k heb ik maar laten liggen want die valt vies tegen. Jammer want deze actie topper verdiend gewoon een heel goed beeld. De 4k ga ik nog eens bekijken maar nu maar even nogmaals bekeken in 2k. Wacht op de remastered 4k dan maar.
Blijf de eind tune by far the best ever vinden.
Film 4,5
Beeld 3,5 (2K)
Beeld 3,0 (4K)
Geluid 4,0
Hoe kun je de 4k een 3,0 geven als je m zelf hebt laten liggen? Ik lees er gemixte reacties over. Heb m zelf hier liggen maar nog niet gezien. En een 3,0 is wel erg laag voor een 4k transfer ook sl is die soms wat donker.

Boneka
-
- 2260 berichten
- 1212 stemmen
Hoe kun je de 4k een 3,0 geven als je m zelf hebt laten liggen? Ik lees er gemixte reacties over. Heb m zelf hier liggen maar nog niet gezien. En een 3,0 is wel erg laag voor een 4k transfer ook sl is die soms wat donker.
Ik heb m hier ook liggen en veel delen vergeleken met de 2k versie. Hij is niet alleen donkerder zoals wel vaker bij een 4K ook de kleuren zijn een soort van matheid. In de vele blu ray reviews wordt ie compleet afgemaakt op AV forums
Movie
••••••••••10
Picture Quality
••••••....6
Sound Quality
••••••••..8
Extras
••••••••..8
Overall
•••••••...7

Basto
-
- 9518 berichten
- 6668 stemmen
Ik heb m hier ook liggen en veel delen vergeleken met de 2k versie. Hij is niet alleen donkerder zoals wel vaker bij een 4K ook de kleuren zijn een soort van matheid. In de vele blu ray reviews wordt ie compleet afgemaakt op AV forums
Movie
••••••••••10
Picture Quality
••••••....6
Sound Quality
••••••••..8
Extras
••••••••..8
Overall
•••••••...7
Hier scoort die 4,3/5
Heat 4K Blu-ray (Director's Definitive Edition | Ultimate Collector's Edition)
Maar goed, aks jij m zelf bekeken hebt, is het natuurlijk aan jou om het te beoordelen zoals je wilt.

Boneka
-
- 2260 berichten
- 1212 stemmen
Hier scoort die 4,3/5
Heat 4K Blu-ray (Director's Definitive Edition | Ultimate Collector's Edition)
Maar goed, aks jij m zelf bekeken hebt, is het natuurlijk aan jou om het te beoordelen zoals je wilt.
Niet alleen aan mij zie AV video's. Ook zij geven het beeld maar een 6 van 10

Basto
-
- 9518 berichten
- 6668 stemmen
Niet alleen aan mij zie AV video's. Ook zij geven het beeld maar een 6 van 10
Vandaag ook de 4k in mijn speler gestopt.
Film staat nog steeds als een huis. Daarbij ben ik wel zeer te spreken over de nieuwe 4k transfer. Hij is wat donkerder, maar dat is nergens storend (in tegenstelling tot enkele transfers van Studiocanal). Film wordt er juist nog stijlvoller door. Misschien als je de film in een onverduisterde kamer kijkt of de instellingen op de tv niet goed staan, dat het dan minder tot z’n recht komt.
Maar goed. Indrukwekkende film en mooie uitgave. Enkel jammer dat er geen Atmos track op staat

Boneka
-
- 2260 berichten
- 1212 stemmen
Vandaag ook de 4k in mijn speler gestopt.
Film staat nog steeds als een huis. Daarbij ben ik wel zeer te spreken over de nieuwe 4k transfer. Hij is wat donkerder, maar dat is nergens storend (in tegenstelling tot enkele transfers van Studiocanal). Film wordt er juist nog stijlvoller door. Misschien als je de film in een onverduisterde kamer kijkt of de instellingen op de tv niet goed staan, dat het dan minder tot z’n recht komt.
Maar goed. Indrukwekkende film en mooie uitgave. Enkel jammer dat er geen Atmos track op staat
En geen Nederlandse subs heeft. Overigens Tom Sizemore zullen we niet meer zien. Rip

Basto
-
- 9518 berichten
- 6668 stemmen
En geen Nederlandse subs heeft. Overigens Tom Sizemore zullen we niet meer zien. Rip
Ik kijk vrijwel altijd zonder subs. Zijn lelijk en leiden af. Zeker in een stijlvolle duistere film als deze zijn felle witte letters in het beeld ongewenst.

Boneka
-
- 2260 berichten
- 1212 stemmen
Ik kijk vrijwel altijd zonder subs. Zijn lelijk en leiden af. Zeker in een stijlvolle duistere film als deze zijn felle witte letters in het beeld ongewenst.
Die zet ik naar beneden!

Basto
-
- 9518 berichten
- 6668 stemmen
Dan creëert het ambient light waar het niet hoort. Bovendien trekt het je ogen zo weg van het beeld. Een blik van een acteur zegt vaak veel meer dan de tekst fie hij uitspreekt.

ZAP!
-
- 4593 berichten
- 3413 stemmen
Tja, Mann probeert er wel wat in te stoppen, maar het komt er niet zo uit. Bv. de ontzettend domme gebeurtenisjes die grootse gevolgen hebben doorheen heel de film, zoals dat SWAT team member die z'n evenwicht verliest achterin de oplegger waarin het team zit af te luisteren tijdens de inbraak / roof... en tegen een wand botst en Neil die dat hoort en vervolgens de boel afblaast. Of Waingro die helemaal niet kan weten dat Van Zant de boel belazerde en Trejo op een dienblaadje serveert, ook nog eens nét op het moment dat de bankoverval in progress is... Helemaal lachwekkend is dat team Hanna (hemzelf incluis) met mitrailleurs ten tonele verschijnt in downtown L.A., en tevens dat zij én de halve police force het niet kunnen winnen van slechts drie bandieten...
De quasi gevoelige intermezzi van huiselijke trubbels zijn weinig boeiend. Pacino over-acteert dat het een lieve lust is en dat pakt hier niet geweldig uit. Dat ik toch nog op een voldoende uitkom, verbaast mij ook wel een beetje, misschien is het jeugdsentiment? Sfeer en actie zijn prima te doen, maar waarom dit nou zo de hemel in geprezen wordt?
-edit- er schieten me nog een paar te binnen: Waingro die publiekelijk in de coffeeshop of diner aangepakt wordt, geen enkele slimme boef zou daarmee de aandacht riskeren, vervolgens gaan ze buiten lekker verder waar al snel de politie langskomt. Ook ongeloofwaardig dat Neil hem dan niet in bedwang houdt, maar Waingro ineens weg is... moet allemaal voor het verhaal en de leuke scènes, maar erg doordacht is deze film bepaald niet.

Gerelateerd nieuws

Adam Driver pakt grote rol in 'Heat'-vervolg

Vijf absolute klassiekers die ooit volledig werden genegeerd bij de Oscars

Wereldklassieker 'Heat' van Michael Mann morgenavond op Veronica

Al Pacino wil Timothée Chalamet als jongere versie van zijn personage in 'Heat'-prequel
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.350 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.367 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.561 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.335 reacties

Se7en
Thriller / Misdaad, 1995
2.790 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.791 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.