Heat (1995)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Michael Mann
met Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer

Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.

• maandag om 20:30 uur op TV (Veronica)
  • nummer 26 in de top 250

avatar van Don Homer
Had hier toch meer van verwacht. Goede acting, vooral van De Niro, maar de film duurt onnodig lang, de regisseur wil teveel en het script is (daardoor) niet altijd even geloofwaardig. Einde viel ook tegen.

PS. Had Pacino niet beter de badguy kunnen spelen? Ik had iig meer sympathie voor de Niro's karakter tijdens de film.

Geweldige film over een professionele groep dieven die in de gaten gehouden worden door de politie. Twee boeiende personages aan weerszijden van de wet, maar toch hetzelfde (Al Pacino en Robert DeNiro geven deze genoeg gewicht mee, maar ook de rest van de cast is goed). Prima locatiewerk en de stad wordt sfeervol in beeld gebracht. Uitstekende en spannende actie-scenes (vooral de shoot-out tijdens de bankoverval is ongeëvenaard). Michael Mann's magnum opus wat mij betreft.

Goede film, zojuist gezien op Prime Video.
Staat helaas niet tussen de links.

Don Homer schreef:

Ik heb meestal meer sympathie voor de badguy en sowieso in die periode voor
De Niro.

Veelbelovend begin, leek me qua thematiek en stijl denken aan een Tarantino film avant la lettre, maar het bleef bij een kat-en-muisspel tussen de twee hoofdpersonages met of course wat liefde en bedrog/'verraad erin verwerkt. Desondanks een goeie film.

Normaal gesproken heb ik weinig met dit soort misdaadfilms, maar ik moet toegegeven dat deze epische verfilming van de kat-en-muis relatie tussen een bendeleider en een politie-inspecteur mij van begin af aan geboeid heeft. Dat zit ‘m niet in de actiescènes, maar vooral in de optredens van de acteerkanonnen Pacino en De Niro, met als absoluut hoogtepunt hun tweegesprek bij een kopje koffie.
Complimenten ook voor regisseur Michael Mann, die op vaardige wijze misdaad- en intermenselijke scènes met elkaar weet af te wisselen en op die wijze een evenwichtig geheel creëert.

avatar van RickD
Laatst herzien, staat nog steeds als een huis ook na 25 jaar !