ad

Geregisseerd door: Michael Mann

Met onder meer: Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer

Releasedatum: 15 december 1995

Over Heat

"A Los Angeles crime saga."

Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Sergeant Drucker

Lauren Gustafson

avatar van Phoenix

Phoenix

Weet nog niet precies wat ik ervan moet denken omdat ik de film niet in ideale omstandigheden heb kunnen kijken (geen ondertiteling, in 4 delen gekeken). De befaamde koffie-scène had bij mij dus geen enkele impact, verstond er geen zak van. Van wat ik WEL begreep was erg goed. De actie is piekfijn in orde, acteren subliem en muziek ook niet slecht.

Voorlopig 3,5* maar dit wordt ongetwijfeld meer zodra ik hem een keer huur of zo...

avatar van Tommeh

Tommeh

Lenting schreef:

Net als het einde van de film

Mee eens, De hele film vond ik erg goed. Die scene met de Niro en Pacino tegen elkaar was geniaal. Alleen dat einde vond ik echt TE simpel, waardoor het de hele film naar beneden haalt.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19534 berichten

Tsja Pacino en DeNiro zijn uitstekend in deze film. Er zitten een paar fraaie scenes in (de ontmoeting, de stilte in de laatste scene (jammer dat daar toch weer muziek kwam)) maar toch heb ik me nogal door deze film heen moeten worstelen. Hij wist me maar niet te boeien. Pas in het laatste uur liep het allemaal wat lekkerder, maar echt helpen deed het niet meer. Wat ook niet hielp is dat ik Val Kilmer wel heel erg matig vond tussen de twee grootheden en dat ik de grote actiescene vreselijk irritant vond. Wat ik wel weer mooi vond waren de parallellen tussen Pacino en DeNiro.

Ik begrijp best dat er mensen zijn die hier mee weglopen, maar voor mij is het niet echt weggelegd.

avatar van 606

goeie actie prachtig geacteerd zeer verdiende 5

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Geestig dat de film met de 'twee grote acteerkanonnen samen' vooral wordt gestolen door bijrollen als die van Kilmer, Levine en Azaria. Maar goed, Heat is verder een uitstekende film. Het duurt allemaal wel te lang, maar alsnog vond ik die 170 minuten over het algemeen vrij boeiend in elkaar zitten. Het is sowieso een verzorgde film, voortreffelijk geschoten en voorzien van een paar puike actiescènes. Het deed me qua verhaal allemaal niet heel erg veel, maar vermaken doet Heat wel.

3,5 sterren.

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Spannende film, met een machtige schietscene na de bankoverval. Hoe de criminelen met zijn 3en een hele barriere van agenten wegschiet; ongekend heftig.

Ik vind Kilmer en De Niro erg goed, maar Pacino doet overdreven 'cool'. Hij is me ook iets te cool als hij zijn 'aangenomen dochter' in dat bad vindt, zo zakelijk.

De koffiedrinkscene en het sentimentele einde met dat handje zijn kinderachtig en hadden beter weggelaten kunnen worden

Verder vind ik de vrouwen kortaf gezegd nogal lelijk. Misschien wel realistisch (wie zegt dat gangsters altijd mooie vrouwen hebben), maar voor het beeld hadden een Paltrow, Moore en Aniston niet misstaan

Beetje stomme namen overigens, Hanna en McCauley, bijzaak maar toch

Verder voortdurend boeiend, 4 sterren

Onderhond

Fijne, onderhoudende film. Maar 3 uur lang ? Nee bedankt. Grappig ook dat ik van deze film al minstens drie keer het einde gezien had.

Zitten enkele erg mooie scenes in, met name de helicoptervluchten over het nachtelijke (waar speelt zich dit af ?). Deden me denken aan Ghost in the Shell. Ook de actie scenes zijn leuk, al klinken ze beduidend beter dan ze eruit zien. Indrukwekkend geluid vaak. Muziek was wat minder, behalve dan het Moby nummer tijdens de finale.

Een film die niet verveelt, maar waaruit wat mij betreft 90 minuten onnodige junk uitgeknipt mocht worden. Verder faalt op sommige momenten de afwerking. De scene tussen De Niro en Pacino is groots, de dialogen in diezelfde scene echter lachwekkend. De eindscene een totale anti-climax tot het Moby nummer ingezet wordt. De Niro speelt erg sterk, Pacino vond ik maar kwakkelen eigenlijk. Maakt er nogal een dom personage van. Het maniakele dat hij hier meegeeft vond ik eigenlijk niet gepast, laat staan overtuigend.

Visueel aardig, weinig op aan te merken, maar ook weinig echt aparts gezien. De scene in de tunnel was mooi, met het licht, en de nachtelijke vluchten dus. Verder iets te veel of safe. En het verhaaltje ... njah. Eerder een teveel aan verhaal. Kon mij eigenlijk niks boeien wat er gebeurde, de kracht van deze film lag voor mij totaal ergens anders, en die hele Van Sant geschiedenis is nodeloos vertier wat de film te lang maakt.

Vermaakt, 3.5* voor nu, maar als de tijd verstrijkt zal er waarschijnlijk wel een halfje afgaan. Niks memorabels gezien, is vaak het geval met zo'n films.

PS: vond die "grijze" kerel uit het team eigenlijk nog het leukste personage. Jammer dat hij niet wat meer centraal stond.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Meesterwerk!

Robert de Niro en Al Pacino speelde uit de kunst.

Prachtige overval in hat begin.

Prachtige 10 minuten duurende schietpartij

En een prachtig einde

FANTASTISCH GEWOON 5,0

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

Wat blijft dit toch een parel van een film. Alle scènes zijn enorm mooi en stijlvol gefilmd. Vooral de manier waarop nachtelijk Los Angeles in beeld komt is geweldig mooi gedaan. Ongeëvenaard tot de dag van vandaag.

In alle opzichten is de film voor mij perfect. Drama, actie, romantiek, thriller. Deze film bevat het allemaal tot in perfectie. De actiescènes zijn werkelijk fenomenaal. De bankoverval moet toch wel één van de sterkste scènes ooit zijn. Ik keek de film vandaag voor de 6e keer en het dit gedeelte was nog steeds ongemeen spannend. Geweldig, die shoot-out op straat die hierop volgt. Het geluid alleen al van die geweren, die hier losse flodders bevatten, wat het geluid hier niet nep maakt. Personages die je inmiddels goed kent en met wie je meeleeft worden ineens pats boem neergeschoten zonder enige poeha eromheen. De spanningsopbouw hiernaartoe was ook perfect, wat je vaker ziet in deze film (denk aan de scène dat Chris thuis wil komen bij zijn vrouw waar de politie wacht). Waar de meeste mensen het nog wel met mij eens zullen zijn qua het drama-, actie-en-thrillergehalte vond ik de film bij tijden ook erg romantisch. De scènes tussen De Niro en Amy Brenneman (mooie openingsscène ook) waren op hun manier enorm romantisch. Zo zie ik het graag.

Op het acteerwerk val niets, maar dan ook helemaal niets aan te merken. De Niro en Pacino zijn natuurlijk geweldig, maar hiernaast ook veel hele sterke bijrollen, zoals die van Val Kilmer, Tom Sizemore, Jon Voight, Amy Brenneman en vele anderen. De relaties tussen deze personages zijn prachtig uitgewerkt. De personages van De Niro en Pacino zijn op hun beurt vrijwel gelijk aan elkaar, maar ze staan elk aan een andere kant wat mooie ontmoetingen oplevert.

De film barst van de geweldige scènes. De eerste overval was al een hele mooie. Hiernaast heb je natuurlijk de ontmoeting tussen De Niro en zijn vrouw, de bankoverval en nasleep, de koffieshop etc. Het overkomt me vrijwel nooit, maar mijn ogen werden toch wel wat vochtig toen moeder in de bar op tv zag dat haar zoon omgekomen was. Tragisch was de prachtige scène, waarin De Niro deed wat hij eerder al voorspelt had: zijn vrouw verlaten toen de heat om de hoek kwam. En dan de eindscène. Hier is volkomen onterecht nog wel eens wat commentaar op. Eerst een spannende achtervolging bij het vliegveld die eindigt met een ultieme climax. Pacino spot De Niro dankzij het opkomend licht van het vliegveld en treft De Niro met zijn wapen. Het laatste moment duidde op een gevoel van wederzijds respect wat de hele film al aanwezig was. Bij het vasthouden van elkaars hand kwamen in mijn belevenis alle emoties van de film samen. De score past ook perfect bij dit stuk, maar niet alleen hier. De hele film viel me al op dat de score van de film geweldig aansluit bij de beelden.

Via 4.0, 4.5, 5.0 en een top10 plek is de film bij mij met elke herziening in waarde gestegen. Hoe dit komt vat ik ook niet, want het is niet zo dat het moeilijk te volgen is en dat je meerdere kijkbeurten nodig hebt om het te snappen. Op de een of andere manier krijgt Heat steeds meer effect op je. Ook na deze keer is hij wéér beter bevallen. Hij zal sowieso enorm stijgen in mijn top10. Op dit moment zou ik zelfs zeggen mijn nieuwe nummer 1. Beter dan C’era una Volta il West en beter dan The Godfather’s. Ik wil eerst alles herzien, voordat ik dit doe, maar het mag duidelijk zijn hoe geweldig ik deze blijf vinden. De 5 sterren blijven, uiteraard, staan. Op naar de volgende herziening hiervan!

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Prachtige film en een lust voor de liefhebbers van de twee hoofdrolspelers. Mann heeft een typerende stijl en die stijl is ook hier weer duidelijk aanwezig. Prachtige synthesizer soundtrack en beelden van Californie en L.A. die je zo terugbrengen naar de sfeer van bv Miami Vice.

Ben gek op dit soort atmosferische soundtracks en deze mocht er echt zijn. Moet maar eens even opzoeken wie de composer is.

Vond vooral de nachtshots een lust voor het oog. Verder zijn de actiescenes, vooral voor het gehoor, ook erg lekker en zijn een aantal scenes erg memorabel. Zo noem ik bv de tunnelscene en de scene waar DeNiro en dat meisje elkaar voor het eerst zoenen. Prachtig.

Heat is niet alleen een tour de force van DeNiro en Pacino maar ook een perfect verzorgde en goed gestructureerde en vertelde misdaadfilm. Dat we DeNiro en Pacino er ook nog eens bijkrijgen maakt het feest helemaal compleet. Vond vooral DeNiro schitteren hier. Wat een rol en wat een acteur. Helaas was dit één van zijn laatste geweldige rollen.

Mann heeft me na Manhunter en The Insider hier weer weten te overtuigen.

Jammer van de lelijke poster alleen.

avatar van Mug

Mug

Vreemd, 'mijn' BBC1 gaat door t/m 2.15 uur...

Vandaag herzien op dvd. Helaas een half sterretje in waardering verlaagd (nu 3*). De film loopt niet lekker voor mijn gevoel, al die gezinstherapeutische zijweggetjes [en dat waren er meer dan ik me wist te herinneren, pfff] haalden de vaart uit de film en brachten extra en zeer onnodige drama elementen met zich mee.

De film bezit gelukkig meer dan voldoende prachtig geensceneerde actie- en nacht-scenes (city of lights by helicopter) om mijn aandacht weer bij de film te krijgen.

avatar van V

V

Dat een film beter en beter kan worden, bewijst Heat. Keer op keer. Deze maal geholpen door een groot scherm en oorschelpstrelend geluid. Kortom, de bioscoop.

Het filmmuseum staat in het teken van Robert de Niro, de acteergod bij uitstek. Eén van zijn werken die ik perse in de bios wilde zien is Heat. Waarom? Het indrukwekkende geluid, prachtige verhaal en de werkelijk fenomenabele cinematografie.

Maar zou de film me nog wel kunnen beroeren? Per slot van rekening had ik Heat reeds een stuk of vijf keer gezien. Scène voor scène kan ik dromen. De conversatie tussen de gedecideerde lieutenant en de door de wol geverfde crimineel is een klassieker. Nu al.

Maar laat ik eerlijk zijn. Deze meer dan briljante scène vormt niet de ruggegraat van dit meesterwerk en is zeker niet de beste scène. Een kleine drie uur lang wordt inzicht gegeven in de levens van 'goed' en 'kwaad'. De aanhalingstekens zeggen genoeg. Wat is nu echt goed en wat kwaad? Uiteraard is er het overduidelijke verschil. Maar Michael Mann brengt fantastisch in beeld dat niet enkel de 'good guy' een mens van vlees en bloed is. De romance tussen McCauley en Eady is mooi en echt. De ontmoeting, de kennismaking en het afscheid... Magistraal. Vooral dat laatste. Je voelt het al de gehele film aankomen en het gebeurt. De impact is er echter niet minder om. Wat een prachtscène! Hoe twee blikken tranen in je ogen kunnen brengen, fantastisch.

Het verhaal van Heat. Een strijd der giganten. Gelijkwaardige personages en op acteervlak (bijna ) gelijk. Hanna en McCauley zijn extreem goed in hun professie. Voor beiden is het hun lot. Eigenlijk willen zij niets anders. Maar stiekem wel...

Hoe beide hoofdpersonen worden neergezet is uitmuntend. Niets stereotypering, niets cliché. De tegenpolen zijn eigenlijk Yin en Yang. Het vloeit over. Een ander leven, maar toch hetzelfde. Hoe Mann empathie weet op te wekken voor zowel de agenten als de criminelen, is bijzonder knap. Nooit eerder gezien. Ik heb het dan niet alleen over de hoofdpersonages. De relatieproblemen tussen Chris en Charlene bijvoorbeeld en de climax (de waarschuwende hand) zijn intens. Ik kon de pijn voelen. Hartverscheurend.

Cinematografisch klopt alles. Had de winnaar van de knock-out moeten zijn! Oogstrelende plaatjes volgen elkaar in rap tempo op. McCauley's huis aan zee, container, snelweg, overval op geldtransport, vrijscene van Pacino, bankoverval, ga zo maar door. Puur genieten.

Het geluid was perfect. De thuisbioscoop was indrukwekkend, maar dit sloeg alles. Steil achterover vallend krabbelde ik steeds weer op, mijn comfortabele stoel in. Hoogtepunt uiteraard de climax van de bankoverval. Je bevindt je in een oorlogsgebied. Machtig!

Een film van drie uur die kan voelen alsof er net een klein uur voorbij is....imposant. Weinigen die dat kunnen presteren. Mann doet het. Hij presenteert een grauw, kil, actievol doch dramatisch epos, over twee tegenpolen die elkaars beste vrienden hadden kunnen zijn. In een een ander leven. Maar er is zoveel meer. Alles past in het perfecte plaatje van Heat. De score, bijrollen, cinematografie, geluid, script, et cetera. Minpunten kan ik niet noemen, alles is goed aan deze film. En hij wordt beter en beter...

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Mooie actiefilm die zeker op het begin erg de moeite waard is. De actiescènes zien er sterk uit en visueel zijn er ook prachtige scènes te bespeuren. Mocht een kijker dan toch een beetje in slaap dommelen dan zorgt de tunnelscène met al zijn licht er wel voor dat je er weer bij bent.

Over het acteerwerk van Robert De Niro en Al Pacino heb ik ook niks aan te merken, net zo min als op de soms aardige dialogen, vooral die scène tussen De Niro en Pacino in koffieshop was groots.

Toch vind ik dit verre van een meesterwerk, dat komt doordat de film, zoals Mug eerder al aangaf veel te veel onnodige irritante zijweggetjes aanboort. Het leek wel alsof Mann in zijn hoofd had zitten dat hij de 170 minuten persè moest vullen. Bv. De scène waar de dochter van Pacino zelfmoord pleegde vond ik dan ook nergens op slaan. Ik had hetzelfde als wat ik met Hart van Nederland altijd heb. De brand, het auto ongeluk, de kat in de boom...Het komt allemaal routineus voorbij. Prima dat je wat verhaal wil aanbrengen in een actiefilm. Maar hele wel en wee van de familie van Pacino hoef ik niet te weten. Zeker omdat er toch geen diepgang in zat en dus nauwelijks toegevoegde waarde had voor mij.

Helaas een gemiste kans, want de actiescènes die er in zaten mochten er wezen. Ik had alleen wel wat meer gewild. Nee, Mann had beter wat meer tijd aan het einde kunnen besteden. Gelukkig heb ik me nergens verveeld en is dit veel beter werk dan zijn misbaksel Collateral. 4*

avatar van Knisper

Knisper

Het werkte voor mij niet helemaal. Allereerst is de film te lang. De personages nemen regelmatig domme (en ongeloofwaardige) beslissingen en er zijn een hoop matige one-liners en cliches.

Daartegenover staan hele degelijke acteerprestaties (van vooral De Niro, de 'boze Pacino' ken ik nou inmiddels wel) en enkele sfeervolle scenes (vooral de nachtscenes) en enkele spectaculaire actiescenes.

Al met al 3*. Niet iets dat in mijn optiek boven de middelmaat uitkomt.

avatar van Shinobi

Shinobi

Echt een meesterlijke film om te zien met niet te missen acteurs als de Niro en Pacino. Deze film is gewoon top, lekker veel actie, het acteerwerk is goed en een goede verhaallijn.

Ik geef 'm 4, 5 sterren.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Met gemak één van de beste films van de jaren '90. Er zit van alles in: drama, vette actie, een vleugje romantiek, en veel, heel veel spanning. Zeker het einde.

Hoewel het einde door velen wordt gezien als 'eraan geplakt', is het een zeer sterk, ingetogen en vreselijk spannend einde (nog beter dan dat van Carlito's Way). Een perfecte climax na een geweldige opbouw, met als hoogtepunt de koffie-scène.

5 sterren blijven gewoon staan

avatar van Sportingerke

Sportingerke

Ook ik vond de film op sommige momenten nogal lang en dat zorgde meer dan eens voor concentratieverlies.

Zo zijn er scènes in de film aanwezig die er van mijn part gerust uitgelaten mochten worden (de zelfmoordpoging van de dochter, de moord op het zwarte hoertje, de betrokkenheid van de zwarte grillrestaurantman/wc-kuiser die enkel voor meer complexiteit zorgde), aangezien deze scènes niets bijbrachten aan het verhaal.

Vooral het begin van de film vond ik nogal langdradig en ook chaotisch omdat niet alle verhaallijnen direct duidelijk zijn. Na een uurtje begint alles op zijn plaats te vallen en de harde actie maakt veel goed. Coole schietpartijen, afrekeningen en spannende achtervolgingen...

Wat mij betreft toch teveel minpunten om echt van een topper te kunnen spreken, niettegenstaande er een indrukwekkende cast was.

avatar van kArIzMa_Movie

kArIzMa_Movie

Een ware topfilm! Het verhaal is goed, maar net niet origineel te noemen. Mooie film, waar je je telkens af gaat vragen of Neil McCauley nu wel of niet gepakt wordt. De Niro (altijd al een top acteur gevonden, misschien wel de beste) laat weer eens zien dat hij in vorm is. Hij schittert boven iedereen en alles uit. Ook Pacino speelt zeer overtuigend. Ik vind Heat absoluut Michael Manns beste!

avatar van thunderball

thunderball

Ik heb nooit gesnapt waarom deze film nou zo geweldig wordt gevonden.

Vehaal is vrij doorsnee, het zgn legendarische vuurgevecht is mooi gedaan, maar niet beter dan de gemiddelde John Woo shoot-out en de meest beroemde scene, namenlijk die tussen Pacino en DeNiro in het restaurant is nou ook niet bepaald heel opzienbarend, buiten het feit dat beiden daar voor het eerst een scene samen hebben en er van te voren zo veel ophef over was gemaakt, denk ik dat die scene anders niet eens echt was opgevallen.

Ook beiden acteurs doen niet echt iets meer dan de geijkte rol spelen, die ze al vaker hebben neergezet.

DeNiro als harde crimineel en Pacino als nukkige agent, dit soort rollen kunnen ze slapend zelfs spelen.

Begrijp me goed, ik vind de film niet slecht, zelfs behoorlijk goed, maar snap de status totaal niet.

4 sterren

avatar van Halcyon

Halcyon

Door de jaren heen heb ik HEAT in stukken en brokken gezien, maar nooit had ik de kans om hem in z'n geheel te kunnen uitkijken. Losse scènes spookten al jaren door m'n hoofd en ook het idee dat HEAT een legendarisch duel tussen Pacino en De Niro bevat liet me gedurende al die tijd niet los. Via een omweg ben ik er vandaag dan toch toe gekomen om hem in een keer uit te kijken. Al enkele dagen was ik bezig met het beluisteren van Mann's soundtracks en deze kwam dus ook voorbij. Bij het beluisteren ervan heb ik dan maar meteen besloten deze film na het werk mee te graaien en me er voor neer te zetten, alles over me heen te laten komen en te genieten.

In principe hou ik me weinig bezig met blockbusters en top-250 materiaal, maar als er één film in die lijst zit die me echt overdonderd heeft, dan is het HEAT. Gewoon omdat alles juist lijkt. Elke scène is afgemeten, over elke dialoog is nagedacht, beeld en geluid zijn symbiotisch. Michael Mann vind ik al langere tijd een intrigerend regisseur. Iemand die met vrij traditionele scenario's komt opzetten, maar er zijn eigen flair aan geeft zodat hij unieke cinema creëert.

Ook HEAT is in vele aspecten uniek. Om te beginnen zijn er de legendarische scènes tussen Pacino en De Niro. Nooit eerder samen op het witte doek en bij hun eerste contact is het meteen raak. De chemie druipt van het scherm en verheft de film meermaals tot een (in dit genre) ongeëvenaard niveau. Aangezien de film nagenoeg drie uren duurt is er meer nodig dan de chemie tussen twee filmgrootheden. Ook dat weet Michael Mann en hij vangt dit uitstekend op door zijn film van een perfect tempo te voorzien. Personages worden mooi uitgelicht en drama wordt afgewisseld met actie. Na anderhalfuur stevent HEAT af op een eerste climax, een voor Mann kenmerkende shoot-out met een indrukwekkende sound en opzwepende muziek.

En die muziek... Wat prachtig toch. Hoe Mann onder elke scène de juiste klanken weet te zetten. Erg afwisselend ook. De shoot-out en de helikoptervlucht door de verlichte skyline - adembenemend gefilmd - worden versterkt door ruige beats. Andere scènes zijn dan weer zacht en moody. Nooit eerder heb ik zo sterk gebruik weten maken van ambient in een film. Bijvoorbeeld in de openingsscène met de trein en de scène waar De Niro en Brenneman over de City of Lights uitkijken weet de atmosferische muziek een dromerige, bijna transcendente mood neer te zetten die de puurste emoties opwekt. Een moment dat mooi herhaald wordt in de ontroerende finale. Moby verheft met zijn "God Moving Over The Face Of Waters" de legendarische slotscène tot pure filmmagie.

En dat geldt voor de hele film, pure filmmagie met aan het roer een magiër.

avatar van The One Ring

The One Ring

Voor het eerst in 3 jaar tijd weer gezien. Een ding viel me nu in het bijzonder op: het uiterlijk van de film. Nou stond de film in mijn herrinnering al bekend als een visueel geslaagd werkje, maar dat het zo mooi was had ik niet onthouden. Dit zou wel eens de ultieme stad-bij-nacht-film kunnen zijn. Schitterend gebruikt van licht vooral. De film krijgt een bijna mythologische kracht door zijn uiterlijk.

Daar komt nog eens bij dat Pacino en De Niro (en de rest van de cast overigens ook) zéér goed in vorm zijn. De Niro speelt hier denk ik zijn beste rol na Taxi Driver. Hij is ook veel meer ingetogen dan in veel andere films. Deze film stijgt ook ver boven andere poltie- en inbraakfilms uit door zijn sterk uitgewerkte personages. Je ziet ze zelden zo goed als in deze film.

De combinatie tussen sterke karakterisatie en geweldige sfeer zorgen er dan ook voor dat Heat echt iets bijzonders wordt. Het verhaal is vrij bekend, maar de film voelt compleet uniek aan. De film heeft veel meer gevoel en atmosfeer dan gewoon is. Het is eigenlijk typisch Mann, maar Heat is voor mij de enige film waarin Manns talenten écht goed gebruikt worden. Het levert een film op die met recht tot een kunst- en meesterwerk genoemd mag worden...

...althans bijna. De film schreeuwt bij mij echt om een verhoging naar 4,5* of zelfs 5*. Ik zou het graag willen geven, maar misschien schreeuwt de film iets te hard. De film is tot de centrale overval nagenoeg perfect, op een onnodig sublotje na over een zwarte man die bij een grill gaat werken en uiteindelijk als chauffeur gaat dienen voor Neill. Geen idee waarom hier aandacht aan besteed zou worden. Na de overval gaat het helaas iets meer die richting in. De lange lengte draagt in principe bij aan het mythologische gevoel van de film, maar er zitten wel erg veel subplotjes in. De zelfmoordpoging van Natalie Portman was compleet overbodig en er zit ook een wraakactie van Neill te veel in. Alleen die Waingro was genoeg geweest, maar dat Van Zant-plotje haalt de rek eruit. De spanningsboog wordt net iets te ver gestrekt en de film heeft te lang nodig om tot de langverwachte confrontatie te komen. Gelukkig redt de film zichzelf wel door de laatste confrontatie ook daadwerkelijk tot het hoogtepunt van de film te maken. Deze scène is pure filmmagie.

Dit is ongeloofelijk jammer, want de film sleept tegen het einde aan een beetje. Ik twijfel nog een beetje of de film geen hogere score dan 4 sterren verdient, maar deze storende factor werkt tegen. Jammer dat Mann het niet net wat strakker had kunnen houden.

gauke

Een prachtfilm, die je zonder probleem meerdere keren kunt zien. Zeer sterke rollen door rasacteurs. Kortom een inspirerend, briljant, ambachtelijk misdaaddrama.

avatar van Reservoir Dogs

Reservoir Dogs

A Los Angeles crime saga.

Heat is een meesterlijke politie en overvallers film die zich beide kanten van de wet laat zien in detail, prachtige beelden en geweldige acteerprestaties van de heren Pacino en De Niro.

Alleszins jammer van de film Righteous Kill die wellicht nooit in de buurt zal komen van dit legendarisch meesterwerk.

Een intens vuurgevecht om nooit te vergeten en iedereen van de cast vind ik gewoonweg zeer goed acteren met name van Val Kilmer en Tom Sizemore. Ook het privéleven van Detective Vincent Hanna vond ik goed en dit om meer informatie te geven over de persoon in kwestie.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Opvallend genoeg voor mijzelf heb ik hier gister echt van genoten. Waarom opvallend? Nou, omdat ik eigenlijk weinig met misdaadfilms als deze heb. Maar goed, elk genre heeft altijd zijn positieve uitzonderingen, gelukkig ook maar.

Dit is een zeer goede thriller met ook de nodige actie en emotie momenten. Uiteraard staat de film grotendeels dankzij het uitblinkende acteerwerk van Pacino en De Niro. Die 2 hebben toch zoveel charisma en acteerkwaliteiten, steeds weer heerlijk om naar te kijken. Voor mij persoonlijk vond ik het erg leuk om Dennis Haysbert in de film te zien. Voor wie de serie 24 kijkt, daar is hij dus de president van Amerika. Hier in Heat een aan lager wal geraakte oud bajesklant. Ook hier liet hij zien al een uitstekend acteur te zijn.

De film kent een hoop sterke momenten, maar ik vond de ontsnapping + achtervolging na de bankoverval toch echt meesterlijk! Wat een ontzettend goed gefilmde scene vol actie en spanning. Dat geluid er ook bij van de knallende shotguns en machinegeweren in de binnenstad, machtig!.

Kortom, meer dan goede thriller, aanrader!

Wel jammer dat het einde wat voorspelbaar en cliche was. Een film als deze had een origineel en bijzonder einde verdiend, maar ach...

Theunissen

Prima misdaadfilm die wel erg lang duurt. Wat wel triest is in deze film is dat Al Pacino en Robert De Niro nooit samen te zien zijn in 1 shot. Zelfs op het einde niet bij het duel. Verder prima gespeeld door beide heren en natuurlijk ook door Val Kilmer.

avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

Ijzersterke gangsterfilm! Prachtprestaties van De Niro, Pacino, Kilmer. Lopen allemaal zeer overtuigend te acteren. Eén klein minpuntje, vind hem net iets te lang duren. Maar verder niks dan lof!

avatar van Don MN

Don MN

Heat

Vandaag besloten het onbetwiste meesterwerk van Michael Mann nog eens te herzien. De film laat een hele diepe indruk achter voor een actiefilm. Het is voor mij dan ook de beste in zijn soort. 'Krachtig' spel van Pacino en DeNiro, ze spelen ook samen in Godfather: Part II waar ze nog beter spelen en in het slappe Righteous Kill dat een grote teleurstelling was. Ik kan nog wel 10 andere namen opnoemen, laat duidelijk zijn dat de hele cast echt geweldig was en de meeste personages zo ontzettend menselijk overkwamen dat je direct een band met ze hebt.

Naast het acteren pakt de grimmige sfeer uit de film je vast, zo ontzettend realistisch. Mann neemt rustig de tijd om zijn verhaal te vertellen en overhaast nergens. De beginscène waar de trein de rook passeert, vervolgens DeNiro arriveert in Los Angeles en door een ziekenhuis loopt is een prachtig begin. De muziek is perfect, het heeft ontzettend veel weg van hartkloppen en geeft die nerveuze spanning die elke overval/actiescène in deze film heeft.

Over de uitvoering van de actiescènes is echt niks aan te merken, integendeel, ik durf te beweren dat je nog nooit een betere bankoverval hebt gezien. De eerste als de tweede overval laten een onvergetelijke impressie achter en staan torenhoog boven alles wat ik op dit gebied van andere film zag. Denk bijvoorbeeld aan het geluid dat de geweren maken, heel imposant.

Het verhaal dat net als de rest van de film helemaal in orde is maakt het plaatje af, een overweldigende misdaadthriller gedragen door twee geweldige acteurs. De cop-workaholic en zorgvuldige bankovervaller zijn alleen samen te zien in een sublieme scène in een eetcafé en het waardige einde van een uiterst realistische en meeslepende film.

avatar van DVD-T

DVD-T

Toch wel al weer een aantal jaren geleden dat ik deze film zag. Zo'n beetje een jaar geleden al aangeschaft en gisteravond maar eens aan een herziening onderworpen.

Heat is een machtig misdaad epos over een groep misdadigers en een groep agenten. Beide groepen worden goed gevolgd. Gek dat de mensen aan de kant van De Niro meer gevolgd werd dan de mensen aan de kant van Pacino. Had ik toch graag wat meer van gezien. Helaas zijn deze gaten nu wat opgevuld met wat kleine overbodige momenten die je zo af en toe wel wat uit de sfeer ontrekken. Al komt er na zo'n moment wel weer een erg sterke scène. De overvallen zijn leuk om te zien. Dit zorgt dan ook voor veel actie op het scherm, waarin de bankoverval er met kop en schouders bovenuit steekt. Ik lees hier veel dat veel mensen het geluid in die scène geweldig vinden, dat stond mij juist erg tegen. Een erg blikkerig geluid met een behoorlijke echo. Ook weer zoiets wat mij erg uit de sfeer haalde. De muziek daarentegen was af en toe wel schitterend.

Visueel ziet het er over het algemeen prima uit, mooie nachtshots van LA vanuit de helicopters gefilmd. De actie ziet er goed uit, en ook de dialoog scènes zien er verzorgd uit. Speciaal wordt het echter nergens, en het is in de meeste scènes wat braaf geschoten. Jammer dat Mann het camerawerk wat hij in Collateral en Miami Vice hierin niet heeft toegepast.

Acteerwerk is erg goed. De Niro is wel de beste van allemaal, Pacino doet het ook goed maar gaat net ietsjes te ver in zijn rol. De rest speelt ook bovengemiddeld. Ook leuk om een van mijn favoriete bijrol acteurs voorbij te zien komen, Danny Trejo als Trejo. Ik kon me niet meer herinneren dat hij hierin meespeelde. Mooie scène ook tussen De Niro en Pacino, daar kun je als liefhebber van beide acteurs alleen maar van smullen.

Mijn stem wel een halfje verlaagd, en dat komt vooral doordat het geluid in de actiescènes mij wat tegenstond, de soms overbodige momenten en het niet altijd even interessante visuele aspect van de film. Toch is Heat nog steeds een topper in zijn genre, en zal het bij een volgende herziening (weer over een paar jaar) vast weer genieten geblazen zijn.

4.5* --> 4*

avatar van DeCol

DeCol

Heb ik net een heel verhaal getypt, wil ik op backspace drukken, bleek de cursor uit het typscherm te zijn en ja hoor, alles weg! Heel erg vermoeiend. De motivatie om hier een fijne recensie te schrijven is nu dan ook even weg.

In ieder geval, Heat is mijn veertiende film die vijf dik verdiende sterren heb gegeven en een kans maakt om in mijn top 10 te komen. Toch wel onverwacht want had niet gedacht dat hij zo geweldig zou zijn.

Heat bevat alles, van actie tot een tikkeltje romantiek. Geweldige uitwerking door Michael Mann, waar ik overigens na deze, vijf films van heb gezien. Naast de hoofdpersonen komen ook andere personen aan bod en worden een aantal karakter goed uitgediept waardoor je echt gaat meeleven. Mijn respect was er dan ook voor Neil McCauley en zijn bende.

De cast was ook heel sterk. Ik heb dan ook over niemand wat te klagen. Geweldige acteeprestaties van Pacino en DeNiro. Leuke bijrolletjes van een aantal bekende gezichten waaronder de kleine Natalie Portman.

Cinematografisch was het ook erg goed. De actiescenes, bijvoorbeeld de schietpartij na de bankoverval waren erg goed. Het geluid bij deze schietpartij was overigens een beetje apart maar had het wel iets. Zoals ik hieronder lees, het "sync" geluid. Nog niet eerder gehoord en daarom voor mij origineel.

Lang geleden dat ik weer eens zo aan de buis gekluisterd zat.

avatar van Lennert

Lennert

Zeker een van de beste films die ik ooit heb gezien, al begrijp ik niet waarom de meeste mensen hier spreken van een actiefilm. In de twee uur en drie kwartier die de film bevatte zat er zeker niet meer dan twintig minuten actie in, waardoor we toch duidelijk met een misdaad/thriller te maken hebben.

Maar soit, dat soort details zijn behoorlijk zinloos om te bediscussieren, omdat deze film zelf al honderden details heeft die de moeite van een discussie meer waard zijn. Waarom wordt Danny Trejo (die notabene in de film gewoon 'Trejo' heet niet wat meer genoemd? Is er ooit een betere shoot-out ooit gefilmd dan het middenstuk met de bankoverval? Hebben Pacino en De Niro hun rollen in deze film ooit nog eens overtroffen? Valt het jullie ook op hoe prachtig subtiel de muziek de soundtrack en beelden gecombineerd worden op zo'n manier dat de muziek niet opvalt, maar zodra er ook maar een enkel ander stukje onder zou zijn gezet, de hele scene dan minder uit de verf kwam?

Hoe men zo'n topcast bij elkaar krijgt mag een wonderlijke prestatie genoemd worden. Geen enkel personage kwam over als een hinderlijk of matig gecast acteur. Ik weet nog steeds niet of ik Pacino of De Niro hier de betere acteur vind, omdat er gedurende de hele film door steeds nieuwe scenes voorbij kwamen waar ik kippenvel van kreeg. Dit ligt echter niet alleen aan de acteerprestaties, maar ook aan de ijzersterke regie en het briljant geschreven script. De haat/liefde verhouding en de grote overeenkomsten tussen beide hoofdpersonen is werkelijk perfect uitgewerkt.

Ik kan nog wel meer zaken opnoemen, maar ben eigenlijk te uitgeput van het kijken (de film was behoorlijk lang) om nog langer door te gaan. Dat hij mijn nog samen te stellen top 10 binnen gaat komen moge duidelijk zijn.