Se7en (1995)

Alternatieve titel: Seven

4,22 10364

Thriller / Misdaad

geregisseerd door David Fincher
met Morgan Freeman, Brad Pitt en Gwyneth Paltrow

Detective William Somerset (Morgan Freeman) heeft nog zeven dagen te gaan alvorens hij met pensioen zal gaan. Hij krijgt de nieuweling David Mills (Brad Pitt) onder zijn hoede om in te werken als zijn opvolger. Ze stuiten al snel op een aantal gruwelijke moordzaken die door het thema 'de zeven hoofdzonden' met elkaar verbonden zijn. Het duo botst qua inzicht en aanpak regelmatig. Daarbij lijkt de moordenaar door zijn ingenieuze werkwijze en uiterst zorgvuldige voorbereiding van de moorden ongrijpbaar.

avatar van trebremmit
Ooit eens gezien in de jaren negentig, toen maakte het nog wel indruk op mij, tegenwoordig vind ik er maar weinig meer aan. Wat was Pitt hier eigenlijk aan het doen, hij deed me denken aan de persoon die hij speelde in Burn after Reading, totaal misplaatst en nul chemie met Freeman die hier ook niet zijn beste rol speelde met die geveinsde diepzinnigheid. Het is natuurlijk ook niet echt een film om te vaker te kijken omdat het nogal plotgedreven is en er maar weinig meer overblijft als je het einde al weet.
Maar goed, toch nog 2,5 * voor het mooie camerawerk en de wat deprimerende en claustrofobische sfeer, dat was wel sterk gedaan, maar als het om seriemoordenaars gaat kijk ik veel liever naar Silence of the Lambs.

avatar van Kronos
Gisteren herbekeken. Ik kan me goed vinden in je kritiek, trebremmit. Ik moest ook aan de Brad Pitt in Burn after Reading denken. In die film vind ik het wel werken. Hier minder.
Het uitgangspunt van de seven deadly sins is wel aardig maar de uitwerking kon me anno 2019 maar matig boeien.

avatar van Bram0108
Wat een meesterwerk!

Na ongeveer 2 jaar herbekeken en weer vond ik hem erg sterk. Goede opbouw en het wordt steeds spannender.

De moorden worden expliciet in beeld gebracht, af en toe keek ik even de andere kant op. Hierdoor kreeg je wel het idee dat de dader enorm gestoord was.

Fincher heeft het grafisch echt fantastisch gedaan! Het was allemaal prachtig in beeld gebracht. Vooral de achtervolging was enorm goed gedaan.

Die achtervolging was ook bloedstollend spannend. Wat mij betreft had dit wel vaker in de film gemogen. Hierna blijft het ook echt spannend.

Helaas heb ik ooit een aflevering van Flikken Maastricht gezien, waar ze het einde verklapt hebben. Hierdoor was de verassing een beetje weg. Bij de eerste keer dat ik keek begreep ik niet wat de zevende moord was, maar dat was achteraf eigenlijk de meest verassende.

Deze moet je zeker zien!

avatar van wihu61
trebremmit schreef:

Ik had precies hetzelfde. Bij de tweede kijkbeurt, jaren later, heb ik hem vrij snel afgezet. Vreselijk die Brat Pitt. Begrijp sowieso niet wat men in hem ziet.

avatar van macrobody
Een film die iets meer vraagt dan de standaard van vandaag de dag. Ik begrijp dat niet iedereen dat kan waarderen. Wie van deze generatie is er wel eens vrijwillig in een bibliotheek geweest? Of heeft überhaupt wel eens een boek gelezen? Men heeft misschien wel eens van de zeven zonden gehoord, maar kan ze zeker niet in een keer opnoemen zonder google. Deze mensen komen met opmerking dat ze Brad Pitt een eikel vinden, lol. Ik denk dat ie dan een goede rol neergezet heeft, hij acteert zo goed dat mensen geloven dat hij in werkelijkheid ook zo is, dan heb je het goed gedaan. Morgan Freeman is ook uitstekend op dreef en het duurt even maar Kevin Spacey is ook weer subliem.
Er zit dus ook een duidelijk verhaal in en genoeg interessante dialogen. Bij deze hernieuwde kijkbeurt viel me het stukje op hoe ze achter de identiteit komen van de moordenaar. Dat ging ook al op illegale wijze dus en het is nu alleen nog maar erger geworden. Persoonlijk kan ik me ook wel vinden in het thema dat mensen apathisch zijn geworden. Brood en spelen oftewel Facebook en RTL. Briljante film.

avatar van IH88
“Ernest Hemingway once wrote, "The world is a fine place and worth fighting for." I agree with the second part.”

Se7en blijft een meesterlijke thriller. Alle lof voor David Fincher, die de film iets naargeestigs en duisters meegeeft wat het verhaal zeer ten goede komt. De cinematografie is somber en donker, en in de naamloze stad regent het constant. In deze setting komt het verhaal echt tot leven. Twee rechercheurs moeten een seriemoordenaar opsporen die mensen vermoordt volgens de zeven hoofdzonden: vraatzucht, luiheid, wraak, hebzucht, afgunst, hoogmoed en lust.

De twee rechercheurs worden perfect gespeeld door Morgan Freeman en Brad Pitt. Somerset (Freeman) is een oude rechercheur die tegen zijn pensioen aanzit en geen zin meer heeft in een nieuwe moordzaak. Mills (Pitt) is de jonge hond die nieuw is in de stad en graag aan de nieuwe zaak wil werken. Samen krijgen ze uiteindelijk de zaak toegewezen en moeten ze achter de seriemoordenaar aan, die de naam John Doe heeft gekregen. De ijzingwekkende sfeer laat je als kijker niet los en vooral het laatste gedeelte met Doe, Mills en Somerset is waanzinnig goed gedaan. Qua spanningsopbouw is dit ongeëvenaard, en het einde is gruwelijk en briljant tegelijk. Naast Pitt en Freeman zijn ook Paltrow en Spacey steengoed. Vooral Spacey zorgt voor een aantal kippenvelmomenten. Om met de woorden van Somerset te eindigen, ‘This isn't going to have a happy ending.’…

avatar van Verkaazde
trebremmit schreef:

Dan kijk je liever naar silence of the lambs? die nog trager verloopt en een heel slecht einde heeft?

Geweldige film waarin een rechercheur die bijna met pensioen gaat een nieuweling meekrijgt om in te werken. Een boeiend plot met een spannende ontknoping die verhaaltechnisch sterk te noemen is en zorgt voor een emotionele punch. Sinister, donker en neerslachtig. Sfeervol in beeld gebracht met prachtig camerawerk en belichting. Drie goed uitgewerkte personages die hier sterk vertolkt worden (de kalmte van Morgan Freeman, de arrogantie van Brad Pitt en de beheerste krankzinnigheid van Kevin Spacey). Na de zoveelste herziening blijft dit een meesterwerk van David Fincher.

avatar van Kondoro0614
“C'mon, he's insane. Look. Right now he's probably dancing around in his grandma's panties, yeah, rubbing himself in peanut butter.”

Hele bijzondere maar wel een vermakelijke zit. Eindelijk deze film eens gezien waar ik al een tijdje tegen op keek, ik wou hem best graag zien en de hoge score maakte me nogal nieuwsgierig. Ik las dat je de zeven zonden moest kennen, althans daar draait de film voornamelijk wel over. Ik zal gelijk bekennen: die kende ik niet maar, de informatie in de film heeft me best wat geleerd. Het begin vond ik wat lastiger in komen, het verhaal is heel sterk maar je moet er zeker wel met je koppie bij blijven, een reden dus waarom ik zo’n film als deze gewoon lekker in de vakantie wil kijken: totaal niet moe en ik word een ware nachtvlinder dus ik kan lekker lange films afspelen zonder dat ik in slaap val.

En toch, de film duurt helemaal niet te lang en gelukkig maar want dat had anders een hele nare smaak aan de film gegeven. De film duurt precies lang genoeg wat we eigenlijk nodig hebben, zelfs met zo’n ‘ingewikkeld’ verhaal misschien iets te kort, waardoor ik het gevoel heb dat Fincher vooral op het eind een haastige slotstuk er in wou zetten maar wel goed, het is dan ook nergens afgeraffeld. De film leeft in constante spanning, en deze spanning word hoog gehouden en soms komt daar nog een schepje boven op door het interessante verhaal: je bent toch telkens benieuwd wat er gaat komen. En Fincher doet daar best veel aan en vooral details in overvloed.

Pitt vertolkt een waanzinnige rol en ik kon wederom echt genieten van zijn acteerwerk. Gisteren ook al en nu misschien nog meer. Maar, hij is erg ingespeeld op Freeman die ook sterk in zijn schoenen stond. Voor de rest was de cast niks boeiends, omdat het eigenlijk om de twee mannen draaide en een mysterieuze moordenaar die later Kevin Spacey blijkt te zijn. Klein stukje, maar wel erg sterk.

Fincher heeft zoals ik al eerder zei een tal details voor ons achter gelaten. Maar de man laat ons ook zitten met een paar maagdraaiers. Hele gore scenes die ik eigenlijk niet aan zag komen. Veel bloed, en veel spanning. We worden eindelijk eens geserveerd zoals zo’n film hoort te zijn, en waar de kijker ook een beetje van schrikt, zo hou je onze aandacht vast. Ik zelf heb waanzinnig genoten van de film, maar omdat ik er wat moeilijker in kwam snapte ik de film pas laat, dat was soms wat lastig.

We volgen twee detectives die een moordenaar achterna zitten die een bepaalde werkwijze hanteert en door het leven gaat me de zeven zonden. Ze zetten alles op alles om de moordenaar te pakken en komen steeds stapje voor stapje dichterbij wat het leuk maakte. Het einde is emotioneel en raakte een beetje, maar niet zo erg als ik sommige las hier in de reacties. Ja, ik heb me uitstekend vermaakt met deze topper alleen voelde hij voor mij niet helemaal 100% aan, dus ik ga hem niet de volle hoeveelheid sterren geven. Maar ik denk dat dit wel genoeg is . Hele fijne zit nogmaals en de film zit vol verassingen en duistere momenten die uit alle hoekjes en gaten kwamen aankakken.

avatar van Lovelyboy
'Do you like what you do for a living? These things you see?'
'No, I don't. But that's life.'

Tsjonge jonge, wat een film toch iedere keer weer. Een 'David Fincher-special' en een bijzonder geslaagde donkere maar vooral realistische thriller met wellicht ook nog een verholen boodschap over de verdorvenheid van de maatschappij.

Een mooi en tegenstrijdig duo vind elkaar in de jonge en naïeve Mills die vooral eerst praat voor hij denkt en vooral veel reageert vanuit vooroordelen en emotie. Somerset daar en tegen is de rust en doordachtheid zelve, toch is wel duidelijk dat hij niet alleen het werk wel zat is en de zaak niet wil, tevens lijdt hij aan slapeloosheid. Ondanks de rust die hij uitstraalt is het toch niet helemaal pais en vree in het hoofd, of wordt hij achtervolgt door zijn eigen 'zonden'? Van een echte wisselwerking als collega's is er geen sprake maar chemie is er wel, of het is Somerset die zich toch enigszins over de jonge hond ontfermt.

De opbouw van de film is net als de sfeer, memorabel te noemen. Langzaam bouwt de film naar een lugubere en psychologische apotheose toe, terwijl de politie denkt controle te hebben en op hem te jagen, is het natuurlijk Doe zelf die zich aangeeft, DE-TEC-TííííííííííVE!!!!, altijd weer kippenvel van dat moment. Ontstelend bijna te zeggen dat de gehele film John Doe de baas is en zelfs richtig het einde en de climax alle touwtjes in handen heeft en zijn eigen einde regisseert, Somerset en Mills zijn machteloos en kunnen slechts reageren. Zelfs de coole Kalifornia, wellicht weinig in beeld maar wel een heel ander soort rol van McGinley, is er helemaal af, 'SOMEBODY CALL SOMEBODY!' tekent de situatie en paniek ten volste. In de climax is Brad Pitt op zijn best, op zijn 'oh god...oh god' moment ja na, wat een beetje naar overacting neigt. Verder, die houding, die intonatie, die emotie, die dreiging, wow! Om nog verder op de acteurs door te gaan, Spacey die op zich weinig in beeld is op het laatste na, is beklijvend als welbespraakte en beheerste 'gek'. Het verhaal wat hij brengt als motief snijd op zich wel hout, het is Mills die daar natuurlijk in zijn beperktheid weer op moet ageren, maar Somerset die er wel inhoudelijk op in gaat, daar had wel iets meer van gemaakt mogen worden. Freeman zelf op zich in een rol die hem uitermate goed past, doch had hij op bepaalde moment iets beter geregisseerd mogen worden door Fincher. Zo zijn er van die kleine details als het kloppen op de borst voor de microfoon en omhoog kijken, maar ook het terugspelen van de dictafoon om af te luisteren of het telefoon gesprek er op staat, niet zo geslaagd. Het is een beetje dubbelop en overacting wat mij betreft in beide gevallen of het moet illustreren wellicht dat Somerset oud en ouderwets is of zo. Kleine minpuntjes die overigens de pret niet drukken.

Terug naar de sfeer, briljante gekozen donkere straten en vertrekken, de constante en overvloedige regen, de simpele maar bijzonder dreigende muziek, gewoonweg briljant en pakkend. Zo ook bepaalde shots. De dikke in de duistere kamer zo geschoten op de rug, heerlijk macaber, of bijvoorbeeld de onmacht, beide mannen gevat afzonderlijk van elkaar in een verhoorkamer peinzend over de zaak. Het moment wanneer men voor Doe's deur staat en de daar op volgende chase is ook pure schoonheid, heerlijke spanning, goed gefilmd, ademloos kijkend hoe uiteindelijk bijna zijn bakkes ingeslagen wordt. Overigens, de gegipste arm na afloop is echt. Er wordt gedurende de achtervolging de indruk gewekt dat hij zich bezeerd bij de brandtrap maar in werkelijkheid moet hij tijdens het springen van motorkap naar motorkap uitgegleden zijn en met zijn arm door een raam gegaan zijn waarbij hij meerdere pezen in zijn pols of hand doorsneed. Het huis van Doe overigens ook fraai vormgegeven en gemaakt.

Wat mij verder vooral treft is het verhaal van Doe over Sodom en Gomorra dat overigens niet ver van de werkelijkheid is, maar vooral ook de hedendaagse normale omgeving waarin deze schokkende dingen plaats vinden. Waar overigens Fincher graag schokt met 'de dikke' maar vooral ook met Victor, is het einde toch psychologisch te noemen omdat Doe zichzelf er in betrekt en straft, maar vooral ook omdat zijn laatste moord in die zin subtiel uitgespeeld wordt. We krijgen het niet te zien maar het feit en idee is onontkoombaar. Op zich bijzonder gelaagd met de zeven hoofdzonden en bijzonder duister en sfeervol in beeld gebracht, om als laatste te zeggen dat ik een neef heb die destijds rustig naar Poltergeist of the Excorsist ging kijken en dat niet eng vond. Se7en daarentegen vond hij wel doodeng, want dit was echt, en kon je in al zijn gruwel echt overkomen.

Zoals gezegd, de chaos is compleet: somebody call somebody. Djeez, wat een knaller van een film.