Se7en (1995)

Alternatieve titel: Seven

4,21

Thriller / Misdaad

geregisseerd door David Fincher
met Morgan Freeman, Brad Pitt en Gwyneth Paltrow

Detective William Somerset (Morgan Freeman) heeft nog zeven dagen te gaan alvorens hij met pensioen zal gaan. Hij krijgt de nieuweling David Mills (Brad Pitt) onder zijn hoede om in te werken als zijn opvolger. Ze stuiten al snel op een aantal gruwelijke moordzaken die door het thema 'de zeven hoofdzonden' met elkaar verbonden zijn. Het duo botst qua inzicht en aanpak regelmatig. Daarbij lijkt de moordenaar door zijn ingenieuze werkwijze en uiterst zorgvuldige voorbereiding van de moorden ongrijpbaar.

2709 BERICHTEN 100 MENINGEN
avatar van MacHop
geplaatst: 14 oktober 2016, 12:55 uur [permalink]
Elke keer weer als ik deze film kijk (inmiddels wel zo'n 10 keer) blijf ik met een knoop in mijn maag zitten als hij is afgelopen. Deze film kruipt echt onder je huid en dat is zeker een compliment. Vanaf de eerste seconde zuigt deze film je mee in de verknipte wereld van een gestoorde seriemoordenaar.

Heel af en toe wordt er een film gemaakt waar alles in klopt en deze hoort zeker in dat rijtje thuis. De acteerprestaties zijn fenomenaal (zowel Freeman als Pitt) als ook het scenario en de sfeer.

Deze film hoort in het lijstje "beste films allertijden" zeker in de top 10!

avatar van JacoBaco
geplaatst: 14 oktober 2016, 14:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat erg fijn is aan deze film: tegenwoordig zal Kevin Spacey's naam al keurig op de cover staan en waarschijnlijk zijn kop ook. Maar 21 jaar geleden was het nog echt een mysterie. Wie is de killer? Toen ging ik ook nog niet naar IMDb om te kijken naar de cast. Jammer dat je dit tegenwoordig eigenlijk niet meer tegenkomt en dat de verrassing er vaak al vanaf is voor je de film gezien hebt.

Maar ook Jammer dat ik Brad Pitt op het einde ineens een slecht acteur vind met zijn what's in the box momentje. Het komt te gemaakt en echt niet overtuigend over. Maar ja, waarschijnlijk is niemand dit met mij eens, alleen Brad Pitt zelf misschien. Zijn gezichtsuitdrukkingen zijn overigens wel subliem. Het is puur het verbale waar ik mij aan stoor.

avatar van Maarten0402
geplaatst: 14 oktober 2016, 15:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Daar ben ik het ook wel mee eens hoor JacoBaco. Ik vond het niet slecht, maar het is eerder de situatie door de druk die John Doe (Keven Spacey) daar geeft in combinatie met Somerset die probeert Mills ervan te weerhouden. Ik vond Pitt daar ook net niet geloofwaardig genoeg overkomen. Nadat er bekend is wat er in dat pakketje zit zou hij wat overtuigender over moeten komen.

avatar van Teejey
geplaatst: 21 oktober 2016, 12:29 uur [permalink]
Se7en voor de tweede keer gekeken aangezien ik dacht dat ik het grootste gedeelte wel kwijt was maar dat viel wat tegen.

De film moet het vooral hebben van het plot met zijn verrassingen, daarom maakt zo'n 2e kijkbeurt beduidend minder indruk. Waar het acteerwerk van vooral Spacey nog steeds geweldig is, is Se7en audiovisueel en/of qua sfeer niet mijn ding dus al met al was het toch wel een kleine tegenvaller zo'n 2e keer.

Mijn stem blijft gewoon staan want die moet je vooral geven op basis van een 1e kijkbeurt vind ik, voornamelijk bij thrillers. Destijds maakte Se7en namelijk érg veel indruk door het geniaal in elkaar stekende plot.

geplaatst: 7 januari, 19:26 uur [permalink]
Geweldige thriller
Goede rollen van Freeman en Pitt maar de show word gestolen door Spacey die wel een korte rol speelt maar een (samen met Hannibal Lector) geweldige psychopaat neerzet

geplaatst: 14 januari, 14:13 uur [permalink]
Van de talloze films over seriemoordenaars (en dan heb ik het niet over de 'slasherfilms' zoals Halloween of Friday the 13th) is deze wel de meest naargeestige en tevens ook beste van alle die ik gezien heb met een gruwelijk einde zoals niet eerder vertoond.

Visueel is deze film in een stijl gemaakt die ook helpt een nare stemming te generen waarin de meest gruwelijke moorden plaats vinden.

Verhaallijn is top en de originaliteit ongeevenaard.

Casting is verrassend: Pitt en Freeman doen het prima samen.
En Kevin Spacey is subliem als onderkoelde krankzinnige.

Omdat ik me voorgenomen heb van alle genre films eentje een 5 te geven is mijn keuze hier op Seven gevallen. Jammer dat ie net niet in de top 10 staat.

geplaatst: 5 februari, 04:14 uur [permalink]
Deze film werd getoond tijdens de maandelijkse filmmiddag in de gevangenis. Ondanks dat er halverwege de film met wc papier werd gegooid, toch genoten! Moest daarna helaas terug naar mijn cel. Als ik over 7 jaar vrij ben hoop ik hem af te kunnen kijken.

avatar van Maarten0402
geplaatst: 5 februari, 04:38 uur [permalink]
jacolijn123 schreef:

Wat is er met jou gebeurt dan (als ik dat vragen mag)? Zo niet ook prima en begrijp het dan volkomen.

avatar van white viking
geplaatst: 14 maart, 06:51 uur [permalink]
Na 22 jaar en tientallen keren bekeken te hebben staat deze film nog steeds als een huis.
Wat Kevin Spacey hier neerzet vind ik samen met Verbal Kint/Keyser Söze zijn beste prestaties.
Morgan Freeman kan al niets verkeerd doen bij mij en Pitt is natuurlijk ook een topper.
Ik weet niet hoe het komt maar ik heb de film zelfs 3 X in mijn collectie zitten

Na al die jaren is alles over de film al wel gezegd maar ik wil toch nog even benadrukken dat hij in het thriller-genre de absolute nummer 1 is.

Voor de fans kan ik ook W Delta Z (The Killing Gene) aanbevelen. Niet zo straf als Se7en natuurlijk maar die komt er toch net onder.