Se7en (1995)

Alternatieve titel: Seven

4,22 10493

Thriller / Misdaad

geregisseerd door David Fincher
met Morgan Freeman, Brad Pitt en Gwyneth Paltrow

Detective William Somerset (Morgan Freeman) heeft nog zeven dagen te gaan alvorens hij met pensioen zal gaan. Hij krijgt de nieuweling David Mills (Brad Pitt) onder zijn hoede om in te werken als zijn opvolger. Ze stuiten al snel op een aantal gruwelijke moordzaken die door het thema 'de zeven hoofdzonden' met elkaar verbonden zijn. Het duo botst qua inzicht en aanpak regelmatig. Daarbij lijkt de moordenaar door zijn ingenieuze werkwijze en uiterst zorgvuldige voorbereiding van de moorden ongrijpbaar.

avatar van de grunt
Vanaf heden op Netflix. Tijd voor een herziening.

avatar van Edgar Davids
Zag dat deze op Netflix stond, en aangezien dit naar mijn mening de beste film ooit gemaakt is in mijn favoriete genre, gelijk maar weer even bekeken. Het grote nadeel van deze film is dat het plot nogal leidend is en dat vooral de eerste keer bekijken een diepe indruk maakt (op mij dan). De film weet als geen ander een grimmige duistere sfeer neer te zetten vol ellende, niemand in de stad is heilig van de makelaar tot aan de FBI. Films als The Dark Knight hebben op dit gebied duidelijk afgekeken bij Se7en. Cinematografisch staat het als een huis. De manier waarop de film zo onder je huid weet te komen zonder de uitvoering van de moorden in beeld te brengen heb ik bij geen enkele andere film zo sterk gezien als bij Se7en. De slachtoffers worden wel zeer expliciet in beeld gebracht en er word veelvuldig gebruik gemaakt van foto’s om dit aan te sterken, waardoor je toch het gevoel krijgt je de moord haast meegemaakt hebt. Dit alles zorgt voor een grimmige, duistere en mysterieuze film die vol ellende lijkt te zitten.

Qua acteerwerk valt er over smaak te twisten. Spacey speelt de sterren van de hemel in deze film en weet zijn karakter zeer indrukwekkend neer te zetten. Freeman is ook in vorm en ondanks dat Pitt ietwat overdreven is in deze film voegt dat juist iets toe vind ik. Hierdoor wordt tenminste duidelijk hoe het karakter van zijn personage in elkaar zit. Nou kan het natuurlijk zijn dat dit niet je favoriete acteurs zijn, maar ook dan blijft de film de moeite waard. Er zit wel veel (naar mijn mening sterke) dialoog in de film waardoor de acteurs minstens zo dragend voor het niveau van de film zijn als de sfeer en de beelden.

Het plot van deze film is eigenlijk de belichaming van de sfeer die er neergezet wordt. Het is één doffe ellende, in alle opzichten en volgens iedereen, en ze hebben nog gelijk ook.

Op alle vlakken haalt deze film zo’n hoog niveau dat ik niet anders dan 5 sterren kan geven. De sfeer en het plot zijn ongeëvenaard binnen het genre en het acteerwerk en de dialogen behoren ook zeker tot de top 5. Voor mij (tot nu toe) de beste thriller ooit gemaakt (ondanks de wat mindere ‘herkijkbaarheid’).

avatar van Royalere
Net weer even een keer gezien. verhoogd naar 4.5.

avatar van Skuller
Vandaag na jaren herzien .wat een meesterlijk thriller is dit toch.

avatar van Joy4ever
Deze film blijft na 25 jaar nog steeds staan als een huis. Als ik een klein minpuntje mag benoemen dan is dit het acteerspel van Pitt. Dit viel me destijds niet zo op.