Se7en (1995)

Alternatieve titel: Seven

4,22 10335

Thriller / Misdaad

geregisseerd door David Fincher
met Morgan Freeman, Brad Pitt en Gwyneth Paltrow

Detective William Somerset (Morgan Freeman) heeft nog zeven dagen te gaan alvorens hij met pensioen zal gaan. Hij krijgt de nieuweling David Mills (Brad Pitt) onder zijn hoede om in te werken als zijn opvolger. Ze stuiten al snel op een aantal gruwelijke moordzaken die door het thema 'de zeven hoofdzonden' met elkaar verbonden zijn. Het duo botst qua inzicht en aanpak regelmatig. Daarbij lijkt de moordenaar door zijn ingenieuze werkwijze en uiterst zorgvuldige voorbereiding van de moorden ongrijpbaar.

avatar van trebremmit
Ooit eens gezien in de jaren negentig, toen maakte het nog wel indruk op mij, tegenwoordig vind ik er maar weinig meer aan. Wat was Pitt hier eigenlijk aan het doen, hij deed me denken aan de persoon die hij speelde in Burn after Reading, totaal misplaatst en nul chemie met Freeman die hier ook niet zijn beste rol speelde met die geveinsde diepzinnigheid. Het is natuurlijk ook niet echt een film om te vaker te kijken omdat het nogal plotgedreven is en er maar weinig meer overblijft als je het einde al weet.
Maar goed, toch nog 2,5 * voor het mooie camerawerk en de wat deprimerende en claustrofobische sfeer, dat was wel sterk gedaan, maar als het om seriemoordenaars gaat kijk ik veel liever naar Silence of the Lambs.

avatar van Kronos
Gisteren herbekeken. Ik kan me goed vinden in je kritiek, trebremmit. Ik moest ook aan de Brad Pitt in Burn after Reading denken. In die film vind ik het wel werken. Hier minder.
Het uitgangspunt van de seven deadly sins is wel aardig maar de uitwerking kon me anno 2019 maar matig boeien.

avatar van Bram0108
Wat een meesterwerk!

Na ongeveer 2 jaar herbekeken en weer vond ik hem erg sterk. Goede opbouw en het wordt steeds spannender.

De moorden worden expliciet in beeld gebracht, af en toe keek ik even de andere kant op. Hierdoor kreeg je wel het idee dat de dader enorm gestoord was.

Fincher heeft het grafisch echt fantastisch gedaan! Het was allemaal prachtig in beeld gebracht. Vooral de achtervolging was enorm goed gedaan.

Die achtervolging was ook bloedstollend spannend. Wat mij betreft had dit wel vaker in de film gemogen. Hierna blijft het ook echt spannend.

Helaas heb ik ooit een aflevering van Flikken Maastricht gezien, waar ze het einde verklapt hebben. Hierdoor was de verassing een beetje weg. Bij de eerste keer dat ik keek begreep ik niet wat de zevende moord was, maar dat was achteraf eigenlijk de meest verassende.

Deze moet je zeker zien!

avatar van wihu61
trebremmit schreef:

Ik had precies hetzelfde. Bij de tweede kijkbeurt, jaren later, heb ik hem vrij snel afgezet. Vreselijk die Brat Pitt. Begrijp sowieso niet wat men in hem ziet.

avatar van macrobody
Een film die iets meer vraagt dan de standaard van vandaag de dag. Ik begrijp dat niet iedereen dat kan waarderen. Wie van deze generatie is er wel eens vrijwillig in een bibliotheek geweest? Of heeft überhaupt wel eens een boek gelezen? Men heeft misschien wel eens van de zeven zonden gehoord, maar kan ze zeker niet in een keer opnoemen zonder google. Deze mensen komen met opmerking dat ze Brad Pitt een eikel vinden, lol. Ik denk dat ie dan een goede rol neergezet heeft, hij acteert zo goed dat mensen geloven dat hij in werkelijkheid ook zo is, dan heb je het goed gedaan. Morgan Freeman is ook uitstekend op dreef en het duurt even maar Kevin Spacey is ook weer subliem.
Er zit dus ook een duidelijk verhaal in en genoeg interessante dialogen. Bij deze hernieuwde kijkbeurt viel me het stukje op hoe ze achter de identiteit komen van de moordenaar. Dat ging ook al op illegale wijze dus en het is nu alleen nog maar erger geworden. Persoonlijk kan ik me ook wel vinden in het thema dat mensen apathisch zijn geworden. Brood en spelen oftewel Facebook en RTL. Briljante film.

avatar van IH88
“Ernest Hemingway once wrote, "The world is a fine place and worth fighting for." I agree with the second part.”

Se7en blijft een meesterlijke thriller. Alle lof voor David Fincher, die de film iets naargeestigs en duisters meegeeft wat het verhaal zeer ten goede komt. De cinematografie is somber en donker, en in de naamloze stad regent het constant. In deze setting komt het verhaal echt tot leven. Twee rechercheurs moeten een seriemoordenaar opsporen die mensen vermoordt volgens de zeven hoofdzonden: vraatzucht, luiheid, wraak, hebzucht, afgunst, hoogmoed en lust.

De twee rechercheurs worden perfect gespeeld door Morgan Freeman en Brad Pitt. Somerset (Freeman) is een oude rechercheur die tegen zijn pensioen aanzit en geen zin meer heeft in een nieuwe moordzaak. Mills (Pitt) is de jonge hond die nieuw is in de stad en graag aan de nieuwe zaak wil werken. Samen krijgen ze uiteindelijk de zaak toegewezen en moeten ze achter de seriemoordenaar aan, die de naam John Doe heeft gekregen. De ijzingwekkende sfeer laat je als kijker niet los en vooral het laatste gedeelte met Doe, Mills en Somerset is waanzinnig goed gedaan. Qua spanningsopbouw is dit ongeëvenaard, en het einde is gruwelijk en briljant tegelijk. Naast Pitt en Freeman zijn ook Paltrow en Spacey steengoed. Vooral Spacey zorgt voor een aantal kippenvelmomenten. Om met de woorden van Somerset te eindigen, ‘This isn't going to have a happy ending.’…

avatar van Verkaazde
trebremmit schreef:

Dan kijk je liever naar silence of the lambs? die nog trager verloopt en een heel slecht einde heeft?

Geweldige film waarin een rechercheur die bijna met pensioen gaat een nieuweling meekrijgt om in te werken. Een boeiend plot met een spannende ontknoping die verhaaltechnisch sterk te noemen is en zorgt voor een emotionele punch. Sinister, donker en neerslachtig. Sfeervol in beeld gebracht met prachtig camerawerk en belichting. Drie goed uitgewerkte personages die hier sterk vertolkt worden (de kalmte van Morgan Freeman, de arrogantie van Brad Pitt en de beheerste krankzinnigheid van Kevin Spacey). Na de zoveelste herziening blijft dit een meesterwerk van David Fincher.

avatar van Kondoro0614
“C'mon, he's insane. Look. Right now he's probably dancing around in his grandma's panties, yeah, rubbing himself in peanut butter.”

Hele bijzondere maar wel een vermakelijke zit. Eindelijk deze film eens gezien waar ik al een tijdje tegen op keek, ik wou hem best graag zien en de hoge score maakte me nogal nieuwsgierig. Ik las dat je de zeven zonden moest kennen, althans daar draait de film voornamelijk wel over. Ik zal gelijk bekennen: die kende ik niet maar, de informatie in de film heeft me best wat geleerd. Het begin vond ik wat lastiger in komen, het verhaal is heel sterk maar je moet er zeker wel met je koppie bij blijven, een reden dus waarom ik zo’n film als deze gewoon lekker in de vakantie wil kijken: totaal niet moe en ik word een ware nachtvlinder dus ik kan lekker lange films afspelen zonder dat ik in slaap val.

En toch, de film duurt helemaal niet te lang en gelukkig maar want dat had anders een hele nare smaak aan de film gegeven. De film duurt precies lang genoeg wat we eigenlijk nodig hebben, zelfs met zo’n ‘ingewikkeld’ verhaal misschien iets te kort, waardoor ik het gevoel heb dat Fincher vooral op het eind een haastige slotstuk er in wou zetten maar wel goed, het is dan ook nergens afgeraffeld. De film leeft in constante spanning, en deze spanning word hoog gehouden en soms komt daar nog een schepje boven op door het interessante verhaal: je bent toch telkens benieuwd wat er gaat komen. En Fincher doet daar best veel aan en vooral details in overvloed.

Pitt vertolkt een waanzinnige rol en ik kon wederom echt genieten van zijn acteerwerk. Gisteren ook al en nu misschien nog meer. Maar, hij is erg ingespeeld op Freeman die ook sterk in zijn schoenen stond. Voor de rest was de cast niks boeiends, omdat het eigenlijk om de twee mannen draaide en een mysterieuze moordenaar die later Kevin Spacey blijkt te zijn. Klein stukje, maar wel erg sterk.

Fincher heeft zoals ik al eerder zei een tal details voor ons achter gelaten. Maar de man laat ons ook zitten met een paar maagdraaiers. Hele gore scenes die ik eigenlijk niet aan zag komen. Veel bloed, en veel spanning. We worden eindelijk eens geserveerd zoals zo’n film hoort te zijn, en waar de kijker ook een beetje van schrikt, zo hou je onze aandacht vast. Ik zelf heb waanzinnig genoten van de film, maar omdat ik er wat moeilijker in kwam snapte ik de film pas laat, dat was soms wat lastig.

We volgen twee detectives die een moordenaar achterna zitten die een bepaalde werkwijze hanteert en door het leven gaat me de zeven zonden. Ze zetten alles op alles om de moordenaar te pakken en komen steeds stapje voor stapje dichterbij wat het leuk maakte. Het einde is emotioneel en raakte een beetje, maar niet zo erg als ik sommige las hier in de reacties. Ja, ik heb me uitstekend vermaakt met deze topper alleen voelde hij voor mij niet helemaal 100% aan, dus ik ga hem niet de volle hoeveelheid sterren geven. Maar ik denk dat dit wel genoeg is . Hele fijne zit nogmaals en de film zit vol verassingen en duistere momenten die uit alle hoekjes en gaten kwamen aankakken.