Se7en (1995)

Alternatieve titel: Seven

4,22 10266

Thriller / Misdaad

geregisseerd door David Fincher
met Morgan Freeman, Brad Pitt en Gwyneth Paltrow

Detective William Somerset (Morgan Freeman) heeft nog zeven dagen te gaan alvorens hij met pensioen zal gaan. Hij krijgt de nieuweling David Mills (Brad Pitt) onder zijn hoede om in te werken als zijn opvolger. Ze stuiten al snel op een aantal gruwelijke moordzaken die door het thema 'de zeven hoofdzonden' met elkaar verbonden zijn. Het duo botst qua inzicht en aanpak regelmatig. Daarbij lijkt de moordenaar door zijn ingenieuze werkwijze en uiterst zorgvuldige voorbereiding van de moorden ongrijpbaar.

avatar van MacHop
Elke keer weer als ik deze film kijk (inmiddels wel zo'n 10 keer) blijf ik met een knoop in mijn maag zitten als hij is afgelopen. Deze film kruipt echt onder je huid en dat is zeker een compliment. Vanaf de eerste seconde zuigt deze film je mee in de verknipte wereld van een gestoorde seriemoordenaar.

Heel af en toe wordt er een film gemaakt waar alles in klopt en deze hoort zeker in dat rijtje thuis. De acteerprestaties zijn fenomenaal (zowel Freeman als Pitt) als ook het scenario en de sfeer.

Deze film hoort in het lijstje "beste films allertijden" zeker in de top 10!

avatar van JacoBaco
Wat erg fijn is aan deze film: tegenwoordig zal Kevin Spacey's naam al keurig op de cover staan en waarschijnlijk zijn kop ook. Maar 21 jaar geleden was het nog echt een mysterie. Wie is de killer? Toen ging ik ook nog niet naar IMDb om te kijken naar de cast. Jammer dat je dit tegenwoordig eigenlijk niet meer tegenkomt en dat de verrassing er vaak al vanaf is voor je de film gezien hebt.

Maar ook Jammer dat ik Brad Pitt op het einde ineens een slecht acteur vind met zijn what's in the box momentje. Het komt te gemaakt en echt niet overtuigend over. Maar ja, waarschijnlijk is niemand dit met mij eens, alleen Brad Pitt zelf misschien. Zijn gezichtsuitdrukkingen zijn overigens wel subliem. Het is puur het verbale waar ik mij aan stoor.

avatar van Maarten0402
Daar ben ik het ook wel mee eens hoor JacoBaco. Ik vond het niet slecht, maar het is eerder de situatie door de druk die John Doe (Keven Spacey) daar geeft in combinatie met Somerset die probeert Mills ervan te weerhouden. Ik vond Pitt daar ook net niet geloofwaardig genoeg overkomen. Nadat er bekend is wat er in dat pakketje zit zou hij wat overtuigender over moeten komen.

(verwijderd)
Se7en voor de tweede keer gekeken aangezien ik dacht dat ik het grootste gedeelte wel kwijt was maar dat viel wat tegen.

De film moet het vooral hebben van het plot met zijn verrassingen, daarom maakt zo'n 2e kijkbeurt beduidend minder indruk. Waar het acteerwerk van vooral Spacey nog steeds geweldig is, is Se7en audiovisueel en/of qua sfeer niet mijn ding dus al met al was het toch wel een kleine tegenvaller zo'n 2e keer.

Mijn stem blijft gewoon staan want die moet je vooral geven op basis van een 1e kijkbeurt vind ik, voornamelijk bij thrillers. Destijds maakte Se7en namelijk érg veel indruk door het geniaal in elkaar stekende plot.

Geweldige thriller
Goede rollen van Freeman en Pitt maar de show word gestolen door Spacey die wel een korte rol speelt maar een (samen met Hannibal Lector) geweldige psychopaat neerzet

Van de talloze films over seriemoordenaars (en dan heb ik het niet over de 'slasherfilms' zoals Halloween of Friday the 13th) is deze wel de meest naargeestige en tevens ook beste van alle die ik gezien heb met een gruwelijk einde zoals niet eerder vertoond.

Visueel is deze film in een stijl gemaakt die ook helpt een nare stemming te generen waarin de meest gruwelijke moorden plaats vinden.

Verhaallijn is top en de originaliteit ongeevenaard.

Casting is verrassend: Pitt en Freeman doen het prima samen.
En Kevin Spacey is subliem als onderkoelde krankzinnige.

Omdat ik me voorgenomen heb van alle genre films eentje een 5 te geven is mijn keuze hier op Seven gevallen. Jammer dat ie net niet in de top 10 staat.

Deze film werd getoond tijdens de maandelijkse filmmiddag in de gevangenis. Ondanks dat er halverwege de film met wc papier werd gegooid, toch genoten! Moest daarna helaas terug naar mijn cel. Als ik over 7 jaar vrij ben hoop ik hem af te kunnen kijken.

avatar van Maarten0402
jacolijn123 schreef:

Wat is er met jou gebeurt dan (als ik dat vragen mag)? Zo niet ook prima en begrijp het dan volkomen.

avatar van white viking
Na 22 jaar en tientallen keren bekeken te hebben staat deze film nog steeds als een huis.
Wat Kevin Spacey hier neerzet vind ik samen met Verbal Kint/Keyser Söze zijn beste prestaties.
Morgan Freeman kan al niets verkeerd doen bij mij en Pitt is natuurlijk ook een topper.
Ik weet niet hoe het komt maar ik heb de film zelfs 3 X in mijn collectie zitten

Na al die jaren is alles over de film al wel gezegd maar ik wil toch nog even benadrukken dat hij in het thriller-genre de absolute nummer 1 is.

Voor de fans kan ik ook W Delta Z (The Killing Gene) aanbevelen. Niet zo straf als Se7en natuurlijk maar die komt er toch net onder.

wat een spannende film.met ook een super cast.je leeft echt in de film.dat heb je met maar weinig films.ik heb hem zeker wel zo'n 10 keer gezien.en hij blijft geweldig.keer op keer heb ik er kippenvel van.echt een meesterwerk.zoals wel meerderen al hebben genoemt hebben deze film heeft het gewoon.en heeft een grote indruk achtergelaten bij mij.

avatar van T1000
'Se7en' moet je gewoon gezien hebben, deze super spannende thriller laat je gegarandeerd ademloos kijken en dan vooral door de sterke sfeer en topprestaties van Morgan Freeman en Brad Pitt, die door deze sombere en regenachtige fictieve stad niet weten wat ze de komende 7 dagen zullen meemaken. En veel over het verloop van de film en het nog angstaanjagender plot weten de meesten wel wat er gaat gebeuren ( 'What's in the box?!!!' ) man, wat was dat een geweldige scène zeg, je weet zonder al teveel details precies wat er aan de hand is.. ugh, wat een scène. Ik heb hem dan wel veel bekeken, en altijd is het weer een geweldige film om te zien, en ook nog eentje van Fincher, dan verwacht ik ook wel dat hij goed is, samen met 'The Game en Fight Club, mijn andere favorieten van hem.

avatar van Fisico
Moet het nog gezegd worden dat dit een absolute topfilm is? Net als velen onder jullie werd Se7en diverse malen bekeken en herbekeken en blijft het steeds een genot. Ik was een jaar of 13 toen hij uitkwam en in mijn tienerjaren heb je zo van die vreemde obscure interesses. Personen als Jeffrey Dahmer, Albert Fish, J.W. Gacy, Ed Gein en Ted Bundy werden toen 'bestudeerd'. Films als deze sublieme Se7en, Slence of the Lambs of het mindere Resurrection (met Christopher Lambert) maakten het visuele plaatje compleet.

Meer nog dan de zoektocht naar de dader is de grote kracht van Se7en de grauwe, mysterieuze, donkere sfeer die over de film hangt. De hele film is een aaneenschakeling van troosteloosheid en uitzichtloosheid. Haast de hele film door regent het pijpenstelen en de ruimtes ogen erg onaantrekkelijk en grimmig. In dit biotoop opereert dan een superintelligente seriemoordenaar die de mensheid wil doen inzien dat de 7 hoofdzonden niet zomaar blauw blauw dienen gelaten te worden, maar net afgestraft moeten worden.

Daarnaast vond ik het top dat de hoofdpersonages (Freeman vs. Spacey) wel wat meer gemeenschappelijk hadden met John Doe dan aanvankelijk gedacht. Uiteraard is de uitwerking ervan totaal verschillend, maar het uitgangspunt vertoont wel gelijkenissen. Ook voor Somerset is de wereld een plaats van verderf, van wanhoop en vooral een plaats waar je best geen kind in terecht brengt. Ook hij walgt van de criminaliteit die hij tegenkomt. Ook hij is gedegouteerd dat mensen individualistisch en egoïstisch zijn en naasten aan hun lot overlaten. En ja, ook hij ergert zich aan overvloedig ongestraft handelen naar de zeven hoofdzonden.

Zet naast dit concept 3 topacteurs (jammer dat Paltrow iets te weinig uitgediept werd) met in de eerste plaats kibbelende dialogen, maar bijkomend sterke gesprekken en oneliners en je hebt een topfilm. Het einde is ongeëvenaard, origineel en hard. Het doet er eigenlijk niet toe of je het einde al kent of niet. Elke maal weer word je omvergeblazen.
Hoewel erg sereen en een klein rustmoment in de film vond ik ook de bibliotheekscène erg geslaagd. Ook de passende muziek van Bach deed zijn werk. Een rustmoment, maar ook een moment van hoop en verlichting ten aanzien van de gruwel en de grauwheid.

Genoten, keer op keer! Vroeger, nu en zeker ook morgen weer! 5,0*!

avatar van hannes64
Ongelooflijk sterke film met een zeer goede cast.
Nog steeds blijft Se7en mij boeien na een 7de keer te hebben bekeken.
Een puur meesterwerkje van Fincher.

avatar van Boneka
[quote]JacoBaco schreef:

Nou anno 2017 niet meer Out of Space zullen we maar zeggen

avatar van Boneka
Se7en had ik al een tijdje niet meer gezien, en ja eenmaal gezien weet je de afloop helaas. Blijft overeind dat Se7ven een prima film blijft hoewel her en der wel wat gekke momenten zijn. Zo is de dader wel heel snel in beeld na een simpel bieb bezoek en blijf ik het vreemd vinden dat de vrouw van Mills zo geinteresseerd is in zijn collega. Verder is het onderzoek naar de daders huis een leuk filmmoment maar niet realistisch. Sommige moorden vond ik ook net te vluchtig voorbij gaan. Maar goed het tweede uur is echt bloedstollend. Het eerste uur is namelijk best wel traag en donker, maar daarna gaat ie helemaal los.

Wat ook opvalt is de prachtige blu ray versie. Zag 'm nu op een groter beeld en het verbaasde mij hoe mooi deze transfer is geworden. Soundtrack is mooi maar soms iets te nadrukkelijk aanwezig. Dan verlang je naar wat meer stiltes. Se7ven is niet perfect, maar verder wel spannend en goed uitgewerkt. En ik blijf een fan van Morgan Freeman.

avatar van Shadowed
Zeer goed.

Seven was een film die ik eigenlijk veel eerder wou zien. Ik was er eens een keer aan begonnen (eerste 10 minuten) maar de omgeving was zo druk dat ik me er niet kon concentreren en het dus maar opgaf. Toen ik deze DVD had geleend van iemand ging ik hem eens een keer bekijken.

Hij is inderdaad vermakelijk, spannend viel voor mij nog wel mee. Pitt en Freeman zijn leuk en Spacey doet het ook weer heel goed. Fincher is een regisseur die altijd wel boeiende filmpjes maakt. Zo ook deze. Hij bleef wel van het begin tot eind boeien.

Ik vond het toch nog niet zo ongelooflijk bijzonder, maar toen het einde naderde kwam hij wel goed binnen. Ik was toch wel eventjes weggeblazen. Zeer sterke film!

avatar van =EL!ZE=
OMG het einde van deze film

avatar van Ebenezer Scrooge
D3ie keer gezien nu, maar ik blijf erbij dat dit een overschatte film is. Wat ik er wel goed aan vind is het naargeestige sfeertje, de muziek is ook wel oké, net als de fotografie, dat moment bijvoorbeeld waarop Freeman in een taxi stapt, met de rookpluimpjes, maar zag ik dat niet al eerder in Taxi Driver?
Het regent gedurende de gehele film, op zich is dat al opmerkelijk, dat het weken aan een stuk door regent, soms valt het met bakken uit de hemel, maar zie je er wel de zon doorheen schijnen. Je verwacht ieder moment een regenboog te zien. Pas aan het slot is het opeens opgehouden met regenen. Dat moet ook wel, anders wordt dat doosje nat natuurlijk. Het is natuurlijk symbolisch bedoeld, dat snap ik wel: de zaak is opgelost, de lucht klaart op, maar het is allemaal zo doorzichtig.
Freeman speelt op zich wel goed, maar zijn rol is zo karikaturaal, een uitvergroting van de intellectuele belezen rechercheur (als die er al zijn), compleet met lange regenjas (Columbo) en hoedje (Clouseau). Lijkt me sterk trouwens dat er bij de politie mensen werken die weten wie Dante is, laat staan De Koopman van Venetië uit hun hoofd kunnen citeren.
Gwyneth Paltrow, het lieve gastvrije vrouwtje dat in de keuken staat te koken. Ze draagt nog net geen keukenschort en ovenwanten. Waar is ze eigenlijk gebleven als Freeman en Pitt in de woonkamer de zaak aan het doorspitten zijn? De was ophangen? Een appeltaart bakken? O, ze ligt te slapen. Wat vreemd, en de honden moeten nog worden uitgelaten, dat zegt Pitt zelf. Dus zó laat kan het nog niet zijn. Wie gaat er nu slapen als er visite is? De scène aan de keukentafel met de trein die voorbij dendert vind ik eerder ongemakkelijk dan komisch.
Ook zoiets: waarom schaamt Pitt zich als hij op zijn werk gebeld wordt door zijn vrouw. Dat is toch niet iets om je voor te schamen? De hele film zit vol met dingen die ik maar niet kan verklaren. Waarom bespreekt Paltrow haar zwangerschap niet gewoon met haar man zelf, maar met iemand die ze pas net heeft leren kennen?
Sommige scènes overduidelijk gejat van The Silence of The Lambs, dat stukje bijvoorbeeld wanneer de politie uitrukt. Zeer ongeloofwaardige scene vind ik die als een journalist in het trappenhuis verschijnt en foto's maakt van de plaats delict. Waarschijnlijk om van het zwakke plot toch nog maar iets leuks te maken. Op een gegeven moment geeft de seriemoordenaar zich maar aan bij de politie. Ja, zo kan ik ook wel een verhaaltje verzinnen. Het is verder ook helemaal niet zo'n spannende film eigenlijk. Van de moorden zelf zie je niets, die zijn al gepleegd.
Kevin Spacey wordt door velen de hemel in geprezen. Ik vind het allemaal reuze meevallen. Een oranje gevangenispak en kaalgeschoren hoofd doet al veel natuurlijk. Het komt op mij té geacteerd en gekunsteld over. Ik vind hem ook helemaal niet eng. En dan ook nog die Pitt die overal zo opgefokt op reageert. Geef mij Anthony Hopkins/Hannibal Lecter maar.

Meer dan 20 jaar oud al , en vandaag weer eens gekeken...blijft goed .
4,5 ster nog steeds

Tarkus schreef:
Wellicht een van de beste misdaad-thrillers die er ooit zijn gemaakt deze film.
Een ijzersterk scenario, prachtige vertolkingen, Morgan Freeman als vanouds steengoed, maar ook Brad Pitt is in deze prent werkelijk subliem, en hoewel hij maar ik het laatste half uur van de film in beeld komt, is de prestatie van Kevin Spacey ronduit indrukwekkend.
De gruwelijke moorden worden hier ook tot in de details in beeld gebracht, dit is dus geen film voor gevoelige zielen, maar een aanrader van jewelste is het zeker wel.
Superprent !!!

Opnieuw bekeken en nog steeds een indrukwekkende prent.

jacolijn123 schreef:

7 jaar zozo, had je de belasting niet betaald?
Wel chill overigens internet in je cel, dat hebben de meeste niet.