Se7en (1995)

Alternatieve titel: Seven

4,22 10392

Thriller / Misdaad

geregisseerd door David Fincher
met Morgan Freeman, Brad Pitt en Gwyneth Paltrow

Detective William Somerset (Morgan Freeman) heeft nog zeven dagen te gaan alvorens hij met pensioen zal gaan. Hij krijgt de nieuweling David Mills (Brad Pitt) onder zijn hoede om in te werken als zijn opvolger. Ze stuiten al snel op een aantal gruwelijke moordzaken die door het thema 'de zeven hoofdzonden' met elkaar verbonden zijn. Het duo botst qua inzicht en aanpak regelmatig. Daarbij lijkt de moordenaar door zijn ingenieuze werkwijze en uiterst zorgvuldige voorbereiding van de moorden ongrijpbaar.

Morgan Freeman speelt bijna altijd hetzelfde karakter. Wordt wel eens saai.
Einde was heel goed, maar voor de rest vond ik het maar een standaard thrillertje. Een beetje overrated.

In Se7en kan hij wel meer beleven, maar je ziet lang niet alles wat hij beleeft. En in American Beauty draai de film om Spacey. Hij is veel meer in beeld, waardoor je meer meeleeft met Spacey. Dat had ik in Se7en totaal niet.
Het zijn allebij erg goeie films overgens.

Zag er niet veel meer in dan een gewone copflick.

Het gewouwel tussen Pitt en Freeman is slaapverwekkend en cliché, gelukkig weet Fincher visueel wel een sfeer te creëren (al doet hij ook dat veel beter in z'n latere films), die hij dan mooi weer afbreekt door een enorm irritante, generische, opgeklopte en bombastische score te gebruiken. Het verhaaltje boeit half, maar de moordscenes zijn wel interessant uitgewerkt (met verdacht veel visuele details voor een Hollywood film).

Ik heb het allemaal al eerder gezien (al kan het best zijn dat deze als model gestaan heeft), en het deed me verder allemaal niet zoveel. Ik maak er 2* van omdat ik me de eerste 90 minuten niet verveeld heb, en omdat sommige scenes er best sfeervol uitzagen, maar verder kan ik er niks uithalen.

avatar van jordybeukeboom
Aantal opmerkingen:

- Ik vind Brad Pit wel erg popi jopi. Ook omdat hij de hele tijd fucking zegt. Hij komt eigenlijk wat dommig over, terwijl hij toch een belangrijke rechercheur speelt
- Spacey heeft weer een mooie rol van gek te pakken, net als in K-Pax en Usual Suspects bijvoorbeeld
- Gwyneth Paltrow is erg mooi
- De relatie tussen Freeman en Pitt, die langzaam groeit, wordt mooi belicht. Ook mooi dat Paltrow een soort bindende factor is
- Een ander einde had ik ook erg mooi gevonden. Namelijk dat Pitt woedend zijn pistool wegsmijt en huilend op zijn knieen zakt, waarna Freeman hem komt troosten. Later zie je dan Spacey met een lang gezicht weggevoerd worden, omdat zijn missie niet volbracht is. Hoewel het huidige einde ook erg mooi is, met de lang twijfelende Pitt die uiteindelijk toch zijn woede niet kan weerstaan

4,5 sterren

avatar van otherfool
Deze film staat op 7 in mijn top 10 (die ik hier nog moet toevoegen), en zo hoort het natuurlijk ook. Onwaarschijnlijk knappe, rauwe, angstige film met 3 van de beste acteurs die op dit moment rondlopen. Vanaf de prachtige openingstitels tot het verbijsterende einde zit je op het puntje van je stoel. Een moderne klassieker, 5* zonder enige twijfel.

avatar van Rianneke_Dan
Ik heb 'm eindelijk gezien, en ik vond het een super sterke thriller.
De acteurs laten echt op een goeie manier de menselijke emoties zien.
Je komt al snel helemaal in de film, de sfeer is perfect!!
Het einde is verbazend maar geweldig!!
En nou jah het is altijd leuk om naar Brad Pitt te kijken!!

avatar van maxcomthrilla
Het is al lang geleden dat ik deze film gezien heb, en de 1ste keer vond ik hem wel mooi maar na een 2de kijkbeurt is de flow er wel vanaf. Ik vond hem nergens eng worden en de moorden verbleken bij die van Saw.
Het gegeven van de 7 zonden vond ik wel goed gevonden en goed uitgewerkt. Het einde, is wel aardig. Alleen jammer dat je niets te zien krijgt, in tegenstelling tot bij Saw. 3*

avatar van Fran
Een film die je niet meer loslaat en altijd in je herinneringen blijft. Duistere sfeer met een meesterlijk opgebouwde spanning. Geen makkelijk wegkijkertje maar 1 waar je goed voor moet gaan zitten.

Die verschrikkelijke scene met die dikke man vergeet ik mijn leven niet meer. Niet verschrikkelijk in de trant van slecht, maar brrr wat een lugubere scene. Meesterlijk opgezet.

avatar van Montorsi
Hele sterke film, maar haalt het wat mij betreft niet bij Fight Club van Fincher. Goed verhaal met als hoogtepunt het einde. Bleef de gehele film door boeien

avatar van 606
subliem geacteerd en een briljante thriller.
1 keer gezien lang geleden toen begreep ik er niks van nu gezien en hij was fantastisch.

4,5 ster

avatar van Shinobi
Op zich wel een aardige film, met een fantastische Pitt en Freeman. Het kabbelt wel lekker voort met die fantastische scène op het einde dat Pitt van woede niet meer weet wat hij moet doen en besluit om die gast neer te knallen, nadat bekend is geworden dat z'n vrouw en kind dood zijn. Alleen kwam de sfeer niet al te goed bij mij over.

Desalniettemin geef ik 'm 4, 0 sterren.

avatar van kArIzMa_Movie
Schitterende film. Morgan Freeman en Brad Pitt spelen zeer overtuigend. De film heeft een donker, duistere sfeer en het regent bijna de hele tijd. Zeer passend bij de film.

Als kijker zit je echt steeds op het puntje van je stoel te gissen wanneer de volgende moord gepleegd wordt. Prachtig!

Se7en is wat mij betreft een zeer spannende film, die je doet blijven kijken. 4,5*

avatar van Sportingerke
Een film met 4 sterren in de krant en een top 10 notatie op Moviemeter mocht ik natuurlijk niet missen.

Over de film heb ik weinig negatiefs te vertellen. Zelfs mijn broer - die het kijken naar een film normaal nooit langer dan een uurtje volhoudt (tis ne raren ) - heeft hele tijd mee zitten kijken.
Vond het een zeer sterke film en inderdaad een van de beste thrillers die ik ooit gezien heb. De manier waarop het onderzoek vordert, de morbide fantasieën van John Doe, de rustige scènes die ertussen zitten... maken er een mooi geheel van. De fout van vele actiethrillers is dat er nergens plaats is voor gevoelens en dat alles enorm snel moet gaan. Hier was er gelukkig ook af en toe plaats voor enkele rustigere scènes (bibliotheek, gesprek Freeman-Palthrow, de spanning opgebouwd in de woestijn...).

Voorspelbaar vond ik de film helemaal niet en dus zat ik de hele tijd op het puntje van mijn stoel gekluisterd!

Zeker een aanrader.

avatar van Mat_
Ik vind Seven eigenlijk maar een vrij standaard politiefilm. Een gekke seriemoordenaar die zijn slachtoffers vermoord volgens een bepaald patroon is niet bijster origineel.
Fincher weet wel een aardige sfeer te creëren, maar de film wordt voor mij zelden spannend.
Freeman acteert zoals altijd: degelijk,soms een beetje saai, Pitt heb ik al beter zien acteren, maar Spacey vond ik wel erg goed

Het einde is vrij onverwacht, maar verder is de film niet zo bijzonder

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Vandaag voor de zoveelste keer herzien. De film is leuk, maar niet meer dan dat. Gewoon een standaard thriller wat mij betreft. Het einde is er één om nooit te vergeten en ook de grote kracht van deze film. Met tranen in mijn ogen, kippenvel en verschrikkelijk veel haat heb ik zitten kijken naar dit einde. Niet normaal meer, maar zoals eerder gezegd vind ik dat ook het sterkste punt en voor de rest is de film niet erg bijzonder. Wel goed, maar wat mij betreft overrated. Ik blijf bij de vier sterren.

Zo moet een thriller gemaakt worden (als een nachtmerrie): angstaanjagend, huiveringwekkend, afgrijselijke moorden, opwindend. Een film die je keer op keer kan zien. Daarom nr. 9 in mijn persoonlijke film top 10.

De meesten vinden dit een geweldige film en ik moet toegeven dat sommige scènes zeer goed zijn (vooral die man die op het bed lag en eigenlijk dood was) maar echt bijzonder vond ik het niet.

Morgan Freeman vond ik best goed acteren maar Brad Pitt kon me niet echt bekoren. Het verhaal is best in orde en het einde is subliem maar meer dan 3 punten vond ik het niet waard.

avatar van JohnWilliams
Eindelijk heb ik deze gezien!
Hij scheen namelijk erg goed te zijn en....

Ja! Dat was die inderdaad ook.
Brad Pitt speelt geweldig net zoals Morgan Freeman.
De eindscene vond ik het beste + de scene waarin ze Spacey gingen achtervolgen en waarbij Pitt nog dat pistool tegen zich aan kreeg (op zijn hoofd). Goeie onverwachte momenten dus! En leuk gedaan met die aftiteling (achterstevoren)...wel een onverwacht einde. Een steengoeie film met spanning tot op het bot! 4,5*.

avatar van ®Tc
Ik kan het wel begrijpen waarom Iron Maiden het geen goed einde vond: Ik verwachte me nog een een heuse plottwist waarin het onmogelijke tot nog werkelijk werd, wat ik dan precies verwachte kan ik niet vertellen. Maar geen kwaad woord over het einde hoor, het is goed gevonden en het best goed bij de psycho in de film maar misschien tot niet de grote plottwist. De psycho in deze film is wel een schoolvoorbeeld hoe een psycho moet zijn: Gruwelijk in zijn daden, zwarte kijk op de wereld en dan nog een schitterende acteur ala Kevin Spacey de rol laten spelen, geweldig deed hij het weer. Van de film zelf verwachte ik veel want hij staat dan ook zo hoog in de top 250. Na het zien van de film kan ik niet anders dan concluderen dat die positie gewoon veel te hoog is. Het is een zeer goede film en beter dan de gemiddelde politiethriller maar veel meer dan dat is het ook niet in mijn ogen. De film is wel spannend enzo en er zit wel wat sfeer in maar dan heb ik toch al films gezien die veel spannender waren. Al bij al toch een propere 4 sterren.

avatar van sinterklaas
Laatst nog herzien na 6 jaar en hij was na de 2de kijkbeurt uiteraard beter. Natuurlijk want als 11 jarige snap je der natuurlijk geen bal van.

Maar gewoon een zeer goede film. Die regenachtige sfeer zorgt al voor een rauwe situatie. Freeman en Pitt waren een perfecte duo en sommige moorden waren uiteraard erg ziek. Maar toch was dit nou niet een doodenge film zoals achter op het hoesje vermeld stond. Dat viel reuze mee.

Verhoogd naar 4,5

(Whats in the box? )

avatar van Filmkriebel
Nog een 5 erbij. De sombere deprimerende sfeer in de film is vrij uniek en wordt erg nuttig gebruikt. Het verhaal voorziet vele plotwendingen maar loopt niet verloren in onwaarschijnlijkheden. Het hangt allemaal stevig aan elkaar. De film heeft één van de meest onvoorspelbare eindes ooit...

avatar van dvd-me
Briljante film, met een ontzettend diep gezocht einde.

Het verhaal steekt ontzettend goed in elkaar, de kijk op de moorden zijn erg goed en het is een film dat zijn gnere eer aan doet.
Ik ga deze film morgen proberen aan mijn collectie toe te voegen want dit is een film waar je waardig naar kan kijken en je goed kan voelen als je denkt: Ik heb deze film in mijn bezit!
4.5* voor het ontzettende goede, goed doordachte en diepe verhaal. Ik vind het een ingenieus plot en ik hoop hem nog vele malen te zien.

Het is een aanrader voor iedereen die niet vies is van een van een beetje bloed en sadistische crime-scenes..

avatar van josseheijmen
Voor mij de 4e à 5e ziening van Se7en.

In eerste instantie vond ik het 'psychologische gewauwel' van Somerset over waar het met de wereld (en meer bijzonder New York) naar toe gaat, met name in het café waar de heren bijkomen van 'Lust', niet ter zake doende en daarom vervelend.
Bij nader inzien is het zo slecht nog niet. Ik zie een grote overeenkomst tussen John Doe en Somerset. Slechts de manier waarop zij met deze (levens-)beschouwing omgaan is anders. Interessant. Mills daarentegen heeft een totaal andere kijk op de zaak: volgens hem kan je het je niet veroorloven zo naar de maatschappij te kijken.

Zeven is een weergaloos stuk cinema.
Een fantastische inleiding (de titels, prachtig gemonteerd en met dank ook aan de muziek, Nine Inch Nails?), Pitt die verrast met een fantastische, invoelbare 200 seconden acteren, een slot waar je nekharen recht overeind van gaan staan en de al veelgeprezen angstaanjagende, grauwe sfeertekening.

Het rumoer van de grote stad, welke vooral een rol speelt bij aanvang, wordt goed gebruikt om de film extra onheilspellend te doen overkomen.

avatar van Jawaddedadde
Schitterende film! In dit genre onovertroffen. Op zich lijkt het verhaal niet bijster origineel, 2 flikken op zoek naar een seriemoordenaar, maar de sfeer waar deze film in baadt, beangstigend gewoon. En het einde, tja, wie dat ziet aankomen is helderziend

Goede film maar veel te voorspelbaar hoe die zou aflopen. Doordat in de loop van de film overduidelijk is dat David Mills een persoon is die emotioneel zwak in ze schoenen staat en de verdachte daar leuk op in speelt en hem zelfs liet leven toen die hem kon afschieten was het wel duidelijk dat hij iets anders voor hem in gedachten had en aangezien David Mills maar een iemand had waar die echt van hield leek het mij wel heel voorspelbaar dat zij ook even gruwlijk gedood zou worden. wat we hellaas bij elk slachtoffer hebben moeten missen. Buiten de 2 minpuntjes om een mooi verhaal, goed geacteert! Had hem nog nooit gezien, maar het was geen verneuking van me tijd.

avatar van Reservoir Dogs
Let he who is without sin try to survive.

Nou ja dan zal ik toch maar een kort stukje typen, want het meneertje hierboven mij wil dat toch 'verplichten'.

Ik wou deze film al lang zien en nu dat het toch vakantie is heb ik al wat meer tijd om naar een film te zien. De acteerprestaties vond ik echt zeer sterk ik heb Morgan Freeman altijd al een goed acteur gevonden zeker en vast beter dan Bad Boy Yow Yow Will Smith.

Morgan Freeman steelt de show het eerste uur, ik vond de film nergens perfect hier en daar kon ik zelf wat dialogen aanvullen voordat ze werden uitgesproken, heb ik de laatste tijd wel meer. De killer vond ik schiterrend en met de eerste ontmoeting wist ik al meteen wie het was ik kon het namelijk goed zien hoe hij liep.

Maar de film moet het vooral hebben van het erg sterke einde, al die psychologie dat de killer eventjes eruit zuigt schitterend.

avatar van MNV2
Only in a world this shitty could you even try to say these were innocent people and keep a straight face.

Zonet voor de tweede keer in mijn leven deze film bekeken, en ik kan me alleen maar aansluiten bij zowat alle mensen al gezegd hebben op dit topic die positief waren over het acteerwerk van Morgan Freeman en Brad Pitt, de sfeer, de settings en dergelijke. Alles was nagenoeg perfect.

Ik had alleen niet door dat John Doe gespeeld werd door Kevin Spacey tot dat ik de eindcredits zag, met zijn 'kale kop' is hij nauwelijks te herkennen. Verder was dit gewoon de beste acteerprestatie van Freeman dat ik ooit al gezien heb, en Brad Pitt was ook weer redelijk sterk, alleen in Fight Club zet hij een betere rol neer. Het einde is gewoon onvoorspelbaar, niemand had het einde kunnen zien aankomen. Enig klein minpuntje is de soundtrack die weinig memorabel was, dat kon misschien ook wel komen omdat ik er niet zo zeer op gelet heb maar het overheerste in elk geval niet.

4.5 sterren

avatar van AmazingShikoku
De film is als de eerste twee uur bekijkt een degelijke actiethriller die traag opgang komt en ons door een aantal 'crime scenes' heen loodst zonder echt spannend te worden zonder ook maar één van die 'crime scenes' echt uit te diepen of interessant te laten lijken voor de kijker.

We hadden geen gevoel of band opgebouwd met de slachtoffers in deze film en daardoor had ik toen ik op de teller zag dat we nog maar een minuutje of 10 te gaan hadden dat ik met toch wel zorgen begon te maken.

Ik snapte niet vanwaar deze film zo geliefd was want behalve een trage actiefilm over de standaard relatie tussen de oude cop die eigenlijk te oud is en met pensioen is/gaat en de jonge hond die impulsief is en door de ouwe cop als naief wordt beschouwen.

Maar toen begonnen de laatste vijf minuten van de film die de rest van de film van een sterretje of 3.5 voor een degelijke actiefilm naar één van de beste in haar genre lift.

Nou wil erbij zeggen dat de film oorspronkelijk twee eindes had opgenomen. Een standaard hollywood crap einde waarin beide cops (Pitt en Freeman) de antagonist op een cliche manier in de val lokken en vermoorden waardoor je ze samen ziet, zo overdreven nog net niet bij een zonsondgang puur voor de reden om een simpele sequel te maken.

En dan had je het einde dat ze gebruiken en dat ik niet zal verklappen. De enige reden dat dit einde is gebruikt is omdat Pitt de film niet wilde promoten als ze het andere einde gebruikten omdat hij vond dat de film anders niet tot zijn recht zou komen, en daar heeft hij heel erg gelijk in gehad.

4.5/5

Een zeer stijlvolle en sombere thriller met een donker sfeertje. ik heb ontzettend genoten van het acteerspel van de topcast (met Spacey in een ijzersterke rol). Brad Pitt laat in deze film zien dat hij wel degelijk kan acteren.(ik vind hem dan ook een zeer goed acteur). Freeman speelt zijn rol overtuigend. Seven heeft niet direct een happy end maar toen ik de film zag was ik een beetje teleurgesteld in het einde omdat iedereen het had over een zo een "schokkend einde". Het einde was gewoon redelijk uitzonderlijk, maar daarom niet zo origineel. Maar kom, dit is gewoonweg één van de beste films in het genre en vele films hebben de kwaliteit van Seven proberen te evenaren maar dat lukte bijna nooit. Vooral de sfeer van de fillm en het donkere camerawerk waren subliem. De regisseur windt er geen doekjes om en de moorden zijn vrij gruwelijk. Hij laat ook de minder fraaie kant van de stad zien, bijna de hele film door regent het. Deze en nog andere dingen maken deze film uitzonderlijk mooi gefilmd. Dikke aanrader.

avatar van rep_robert
Geweldig mooie thriller in een goede setting.
Het soort verhaal is misschien niet het meest originele ooit, maar de uitwerking ervan is werkelijk subliem.
De gedachtegangen achter de moordenaar zijn wel zeer origineel en het kat en muis spelletje wat vervolgens plaats vind is ook zeer spannend.
Freeman en Pitt zijn een heerlijk koppel om naar te kijken, niet alledaags, maar toch boeiend.
Kevin Spacey is ook werkelijk geniaal als bad guy en het morele dilemma aan het einde van de film zorgt ook voor diepere gedachtegangen.
Over alles is nagedacht in deze film en dat merk je uiteindelijk ook terug in het eindresultaat.

Se7en is een superspannende thriller die bij het starten van de aftiteling een verpletterende indruk op je heeft gemaakt.