The Shawshank Redemption (1994)

4,42

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

7216 BERICHTEN 147 MENINGEN
geplaatst: 19 februari, 11:36 uur [permalink]
Stephen Kink schreef dit korte verhaal toen het niet zo goed met hem ging. Verslaafd aan alcohol kickte hij af in een kliniek, waar hij het verhaal zou beginnen te schrijven. Hij zag het leven even niet meer zitten, hoop leek zijn breekpunt gevonden te hebben en hij had het gevoel voorgoed opgesloten te zitten in zijn eigen sores. Hij vroeg zich hardop af, wil ik blijven leven..of wil ik sterven...De hoop bleek echter sterker dan zijn angsten..hij koos voor leven en moest mentaal door de stront heen kruipen naar zijn betere wereld, zijn uitvlucht naar zijn droom bestemming...hij hoopte...het lukte..hij overleefde zichzelf, kickte af en kon verder leven over de grens van vrijheid...omdat de hoop sterker bleek dan zijn wil om te sterven..Get busy living...

Het korte script werd fantastisch bewerkt tot een van de beste films ooit gemaakt., Wellicht het enige boek waarvan de film beter is geworden. Mede door de fantastische regie van Darabont, de rustige vertrouwde vertelstem van Freeman...en de briljant gecastte slechterikken; een christelijke hypocriet en een stereo type 'ik was fout in de oorlog' figuur ...ik kon in de verste verte geen sympathie krijgen voor de slechterikken...ik weet, toen ik de film voor het eerst zag, dat ik aan het eind steeds hoopte dat de film nog even door zou gaan, hij stopte op het juiste moment..., hij had zijn doel, welke belangrijk bleek om te herpakken buiten de gesloten muren , bereikt, de vogel was uit zijn kooi...zijn veren waren te bond....zijn droombestemming , daar waar hij zijn nieuwe leven kon beginnen, aan de azuurblauwe zee, de open wereld welke symbool staat voor vrijheid...

Sommige Godfather fans begrijpen niet dat deze film populairder is dan de Godfather...ook een goede film natuurlijk,echter komt deze film bijlange na niet in mijn persoonlijke top 100. simpelweg niet mijn genre en gewoon te langdradig..ook al was het in die tijd normaal dat films wat trager waren, maar deze gedachte maakt de film bij mij niet beter.The shawshank staat bij mij op nummer 1 en ik vraag mij af of daar ooit verandering in zal komen...zelfs boven back to the future, pulp fiction of the butterfly effect...wil hem gelijk weer kijken...hope is important to believe in your live, get busy living and live to survive...

geplaatst: 1 maart, 08:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vind dit een absolute topfilm. Aan de andere kant - en dit zal misschien wat vreemd lijken - vind ik het vreemd dat we naar 11.000 stemmen gaan op deze site (een kleine 5.000 met 5,0*) die dit een fantastische film vinden. Dat is hij dus ook, maar waarom heeft deze film zo'n groot draagvlak bij een algemeen breed publiek (want smaken verschillen, niet bij deze blijkbaar)? En niet alleen hier, maar ook op IMDB met maar liefst 9,3* gemiddeld? Ik bedoel maar: er zijn zoveel supergoeie films, waarom net deze? Ik heb er geen verklaring voor ...

Akkoord, in eerste instantie hebben we te maken met een schitterende Morgan Freeman en Tim Robbins. De stem van Red (al dan niet als voice-over) creëert een hemels en rustgevend effect op de film. Freeman versterkt de film naast zijn acteren ook zuiver met zijn stem. Ook de gevangenisdirecteur en de andere personages (bvb Brooks) zetten een goede vertolking neer.
Het decor, de sfeerschepping, de muziek, ... alles in dit plaatje is haast perfect.

Ook het verhaal trekt aan, en toch vind ik hier en daar "storende" elementen die me net niet die maximumscore wensen te geven. De film bevat een aantal clichés die de geloofwaardigheid en sterkte van de film onderuit halen. Het grootste cliché is uiteraard de nieuwe intrede van die Elvisgevangene die toevallig de moordenaar van Andy's vrouw en minnaar ontmoet heeft én hoe kan het ook anders, Andy zelf ontmoet. Het happy end waarbij Freeman vrijkomt (toch nog enkele jaren na Andy) en vooral de manier waarop bij de reviewcommissie is vrij melig. Niet dat dit niet kan voor mij, maar toch. Hardvochtig en mepgraag gevangenispersoneel is een ander ietem en tot slot het 'aanzien' dat Andy verwerft specifiek bij het gevangenispersoneel.

Maar ik ben aan het muggenziften. Daarnaast bevat het verhaal ook uitstekende scenes en fantatistische plotwendingen. Maar het állersterkste punt van de film is de moraal, het concept én de manier waarop die is uitgediept en vertolkt: subliem gewoonweg! Brooks die flipt wanneer hij beseft dat hij een vrij man wordt en zich nadien van het leven berooft. Het feit dat de gevangenismuren je thuis worden waarvan je houdt nadat je er eerst een afkeer van hebt. Het reclasseringsprogramma waar Brooks en Red mee te maken krijgen, enz... Het doet je nadenken over het leven en hoe we omgaan met onze gevangenen. Het doet je nadenken over iets wat je hele leven heeft beheerst en controleert. De mens is een gewoontedier en went aan alles, maar eens je bent aangepast...?
Tot slot ook nog een dikke pluim voor het ontsnappingsplan van Andy. altijd heerlijk om dergelijke plots te mogen aanschouwen. Knap verfilmd boek van Darabont, hij niet in het minst!

avatar van white viking
geplaatst: 5 maart, 06:43 uur [permalink]
Degelijke film zonder meer maar hij staat enkel op nr1 doordat hij zo gehyped wordt.
Solide acteerprestaties, mooie beelden maar al bij al een vlakke film.
Veel fouten ook in de film die worden overzien door de dromerige kijkers.
Cheesy einde vol clichés.
Mooie boodschap achter deze film maar om hem nu de beste allertijden te noemen vind ik overdreven.

Als beste drama verkies ik Shindler's list, maar dat is natuurlijk een moeilijke confronterende film over uiteraard een heel ander onderwerp.

avatar van al-pacino's way
geplaatst: 29 maart, 12:44 uur [permalink]
Beste film ooit!, een film die ik keer op keer kan kijken en nooit verveeld.

avatar van g_unitboy
geplaatst: 8 april, 15:35 uur [permalink]
Herzien. En afscheid moeten nemen van een jeugdvriend

geplaatst: 8 april, 15:51 uur [permalink]
g_unitboy schreef:
Herzien. En afscheid moeten nemen van een jeugdvriend

Om die reden durf ik hem ook niet goed te herzien. Sta nog altijd op een 10, maar ben bang dat ik 'm na al die jaren erg gewoontjes ga vinden.

avatar van Arri
geplaatst: 12 april, 22:53 uur [permalink]
Vandaag herzien. Blijft fantastisch.

avatar van lucdecoster
geplaatst: 21 mei, 13:40 uur [permalink]
Vandaag spelen ze hem op de Belgische TV "CAZ" om 20h40.

geplaatst: 27 mei, 16:04 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:
Dat is ook de reden dat ik de herziening maar blijf uitstellen. Fantastische film, maar ben inderdaad bang dat hij niet fantastisch blijft.

En zo geschiedde. Absoluut nog steeds een mooie film, maar het fantastische zie ik er niet meer in. Toch te veel écht fantastische films gezien in de tussenliggende jaren.

Van een 10 naar een nog steeds mooie 8.

geplaatst: 30 mei, 17:42 uur [permalink]
Goeie film, maar wel flink overrated net als de performance van Morgan Freeman die eigenlijk hetzelfde acteert als altijd.

avatar van Fillumon

geplaatst: 30 mei, 18:23 uur [permalink]
Goeie film, maar wel wat traag.

avatar van des1
geplaatst: 19 juni, 09:50 uur [permalink]
Weer wat geleerd... "to pinch a loaf" betekent ff lekker bouten.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 27 juli, 14:52 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Van een 10 naar een nog steeds mooie 8.

Man man man.. WAAROM GA JE HEM DAN OOK HERZIEN?!

geplaatst: 27 juli, 15:03 uur [permalink]
SmackItUp schreef:

Man man man.. WAAROM GA JE HEM DAN OOK HERZIEN?!

Omdat ik het vermoeden had dat m'n 10 niet meer op z'n plaats is en ik met een toplijst bezig ben.

geplaatst: 4 augustus, 19:01 uur [permalink]
Ik heb deze film ooit eens 5x achter elkaar gekeken. Zo goed is ie !.

geplaatst: 8 augustus, 17:37 uur [permalink]
In mijn ogen een goede film maar ook niet meer dan dat. Zo bijzonder is die niet. Maar goed, altijd zal er een film op de 1e plaats staan en daar zullen altijd discussies over zijn.