The Shawshank Redemption (1994)

4,42 15728

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

Basto schreef:

Hij hoeft geen rotzak te zijn, maar echte mensen hebben plus en minpunten. Dat maakt ze doorgaans interessant. Dit is wat je zegt een Hollywoodfilm, die zijn doorgaans inhoudelijk oninteressant.

Bastootje, ik vond het ook melig- melo-drama Zwaar over het paard getild. Allemaal onlogisch en onwerkelijk. Van dat soort Hollywood-films krijg ik kiespijn. Wij gaan tegen de stroom in..Doe ons maar Papillon...hahah

avatar van MindlessAssassin
Deze prachtfilm heb ik altijd links laten liggen mede doordat ik niet zo’n groot liefhebber ben van gevangenis films, maar Frank Darabont zet hier voor mij toch wel écht iets magisch neer en ik begrijp ook direct waar al deze hoge scores vandaan komen, ook al ben ik niet zo’n groot liefhebber van gevangenis films.

De film is wat traag en minder rauw dan de meeste gevangenis films, maar daarbij zit vaak ook een wat minder uitgewerkt plot en weinig kleurrijke personages. Hier zit het plot gewoon zo sterk in elkaar met zoveel kleurrijke personages zoals Andy, Red, Brooks, Hadley, Norton. Allemaal stuk voor stuk toffe personages die sterk worden neergezet door de acteurs. Verder maken de sfeervolle beelden en de toffe muziek deze film compleet. Al verliest de film wel ergens zijn geloofwaardigheid omdat de Shawshank gevangenis af en toe meer lijkt op een kaartclub dan op een gevangenis, maar oké dat neem je wel voor lief omdat de rest wel erg sterk is. Alleen voor mij is het dan net weer iets te traag om echt een hogere score te geven maarja, dat is natuurlijk puur mijn smaak.

8.5

avatar van macrobody
Bij gebrek aan goede films in de laatste twee jaar maar weer terug grijpen naar oude klassiekers. Dit is er zo een. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd is van een goed verhaal met een beperkt aanbod aan locaties en geen rond vliegende ledematen, want dat is deze film.
Vroeger was alles beter is echt zo'n ouwe lullen opmerking maar vergeleken met wat we tegenwoordig uit Hollywood krijgen voorgeschoteld een waarheid als een koe.

avatar van yoda1992
Ongeveer acht jaar geleden keek ik deze film voor het eerst, en was destijds erg onder de indruk. Gisteren kon ik dit niet opnieuw ervaren. Ik snap dat veel mensen van deze film kunnen genieten. Ondanks alle tegenstand, de hoogst denkbare onredelijkheid, houdt een individu dapper stand tussen de kwade krachten die hem insluiten. Dufresne behoudt zijn waardigheid en overwint hierdoor aan het einde.

Mijn probleem huist in de gemakkelijke opposities tussen de karakters. Die Dufresne moet wel een heilige zijn, dat hij nooit iets verkeerd doet (dus toch die redemption?). Ook Freeman loopt de hele tijd tevreden blikken uit te delen. Grappig hoe gevangenen al zo vaak als achterbaks en gewelddadig werden verbeeld maar dat ze hier - en opvallend genoeg in wel meer jaren '20 vertellingen - wél heel sympathiek zijn. Het gros van de veroordeelden bestaat uit oprechte mannen die hard werken en vervolgens het leven prozaïsch overdenken. Hiertegenover staan dan de directeur en volledig doorgeslagen bewakers die hun macht misbruiken en geen enkel moreel besef kennen.
Kunst is voor mij interessant wanneer deze morele tegenstrijdigheden blootlegt, waar er niet één juiste oplossing wordt aangereikt en de toeschouwer in een zekere verzoening wordt gebracht met die tegenstrijdigheden. Door de overduidelijke goed en kwaad verhoudingen komt dit bij The Shawshank Redemption totaal niet aan de orde. Dit stoorde mij, omdat de gevangenis mij bij uitstek een ideaal decor leek om vragen op te werpen over morele kwesties.

Natuurlijk hoeft kunst geen nabootsing te zijn van de werkelijkheid - in tegendeel, ik ben groot voorstander van de 'verwondering'. Deze verwondering moet men echter zoeken in het normale (bijv. Bergman, Ozu), of in een fantastische of fabelachtige vertelling. Ook simpele of eenzijdige films kunnen een waardevolle kijkervaring leveren. Bij een film die klaarblijkelijk wijze lessen over het leven wil meegeven en de werkelijkheid toch zo vervormt is de discrepantie mij echter te groot.

Ik denk dat dit een van de beste films is die ik ooit gezien heb. Het klopt gewoon, van begin tot eind.

avatar van Sjakiezo
Tja, gewoon een fantastische film, lekker lang en Morgan Freeman in zijn jonge jaren. Dit is ook echt een film waarvan je altijd het einde weet te herinneren, zo mooi. Hoogste waardering

avatar van robertinho
Waarom The Shawshank Redemption al 12 jaar bovenaan de lijst van beste films prijkt

Privacy settings - volkskrant.nl

avatar van 3 2 1 cut
Binnenkort weer eens eenmalig te zien in de bioscoop. Ik ga absoluut!

avatar van Walter S.
Na jaren vanavond in de bios weer terug gezien, blijft een prima film. Zit ook echt een Stephen King sfeer in.

avatar van Vilmkritikus
Pareltje van een film blijft dit.

Herzien in de bioscoop. Van 4 naar 5 sterren. Wil hem eigenlijk een 9,5 geven omdat het einde van mij ingekort had mogen worden. De laatste scène had er wat mij betreft uit gemogen omdat het zo weinig meer aan de verbeeldingen overlaat.
Maar goed, dan maar 5 sterren dus.

Maar goed, dan maar 5 sterren dus.