The Shawshank Redemption (1994)

4,42

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

7203 BERICHTEN 145 MENINGEN
avatar van plano
geplaatst: 15 maart 2016, 21:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Volgens vele de koning van de drama's op een eenzame hoogte. Dan toch maar eens kijken dacht ik zo (bij de eerste zitting).

En jawel, het is een ware topper. De film weet in een kleine omgeving geweldig uiteenlopende karakters neer te zetten en stuk voor stuk in het licht te zetten. De jaren vliegen voorbij en als kijker krijg je echt het gevoel dat je er geen enkele mist.

De film heb ik inmiddels meerdere keren gezien en verveelt geen enkele keer (offtopic: als je niet van een lange zit houd, die dan ook nog de titel drama draagt, waarom kijk je de film dan...?!). Sterker nog, de film verrast iedere keer weer. Het verhaal is zo ontzettend goed en uitgebreid dat het kijken van deze een ware ervaring begint te worden.

Waarom dan geen 5 sterren zou je denken. Nou de reden hiervoor is het hoofdstuk Gill Bellows. Na de eerste keer dacht ik dat het misschien gewoon een slecht geschreven stukje was; nee. Is het dan gewoon een stukje wat net zozeer uit het verhaal geknipt had kunnen worden?; nee, zeker niet. Het is echt Gill Bellows. Het acteerwerk vind ik niet veel soeps en eigenlijk gewoon irritant, eenmaal bij de sniper scene kijk ik weer opgelucht verder.

Nu ben ik blijkbaar 1 van de weinige die deze mening heeft, dus zegt het misschien meer over mij dan over hem, er word dan ook gevraagd om mijn persoonlijke mening van de film. Desalniettemin gewoon een episch drama wat ik kan blijven kijken!

geplaatst: 26 april 2016, 16:51 uur [permalink]
FunkStarr schreef:
Ik hoor graag wat dan die elementen zijn in deze film wat het "de beste ooit" maakt?

De sfeer en de feeling die je met een film kan hebben bepalen je eindcijfer. Schijnbaar zijn de elementen die deze creëren (acteurs, setting, dialogen, einde, etc.) zo goed op elkaar ingespeeld dat ze een groot publiek aanspreken. Dit is in ieder geval bij mij het geval, alles klopt gewoon.

geplaatst: 29 april 2016, 11:59 uur [permalink]
SmackItUp schreef:

Zeker waar, maar dan kan ik zo nog 20 films opnoemen uit m'n hoofd die dat ook hebben en naar mijn mening nog beter zijn. Ik weet ook wel dat de films an sich niet te vergelijken zijn, maar toch maken veel mensen de vergelijking omdat zij net als ik niet kunnen snappen dat deze film boven de Godfather staat. Het is een ontzettend goeie film, maar ik vind hem persoonlijk zeker niet de beste film ooit. Het einde is gewoon een Hollywood happy end (niet dat dat erg is, maar in een film als dit had ik liever geen happy end gezien). Bij een film als The Godfather kan ik het helemaal begrijpen dat hij zo hoog staat, bij deze niet eerlijk gezegd. Dat deze boven The Godfather staat vind ik gewoon verwonderlijk, want The Godfather is in werkelijk alle opzichten superieur. Misschien dat het zoals je zelf al aangeeft ook een film is die wat meer voor de mainstream bedoeld is. Het acteren van Morgan Freeman wordt helemaal de hemel in geprezen, maar zo bijzonder is het allemaal niet wat hij laat zien (gewoon een goede acteur, maar niets bijzonders verder). Wat Marlon Brando en Al Pacino deden in The Godfather was acteren op een buitenaards hoog niveau, terwijl Freeman hier gewoon (één van z'n vele) rolletjes vertolkt. Ik blijf er dus bij dat ik deze film ontzettend overgewaardeerd vind. Als het einde wat droeviger (realistischer) was geweest had ik hem mogelijk hoger beoordeeld.

geplaatst: 29 april 2016, 12:06 uur [permalink]
arri1234 schreef:
Beste film ooit.

Dan heb je nog weinig gezien vrees ik 😉.

geplaatst: 29 april 2016, 12:11 uur [permalink]
FunkStarr schreef:

Zeker waar, maar dan kan ik zo nog 20 films opnoemen uit m'n hoofd die dat ook hebben en naar mijn mening nog beter zijn. Het is een ontzettend goeie film, maar ik vind hem persoonlijk zeker niet de beste film ooit. Het einde is gewoon een Hollywood happy end (niet dat dat erg is, maar in een film als dit had ik liever geen happy end gezien). Bij een film als The Godfather kan ik het helemaal begrijpen dat hij zo hoog staat, bij deze niet eerlijk gezegd. Dat deze boven The Godfather staat vind ik gewoon verwonderlijk, want The Godfather is in werkelijk alle opzichten superieur. Misschien dat het zoals je zelf al aangeeft ook een film is die wat meer voor de mainstream bedoeld is. Het acteren van Morgan Freeman wordt helemaal de hemel in geprezen, maar zo bijzonder is het allemaal niet wat hij laat zien (gewoon een goede acteur, maar niets bijzonders verder). Wat Marlon Brando en Al Pacino deden in The Godfather was acteren op een buitenaards hoog niveau, terwijl Freeman hier gewoon (één van z'n vele) rolletjes vertolkt. Ik blijf er dus bij dat ik deze film ontzettend overgewaardeerd vind. Als het einde wat droeviger (realistischer) was geweest had ik hem mogelijk hoger beoordeeld.

Ik denk inderdaad dat dit meer een mainstream film is dan The Godfather. Dat gangster gebeuren moet je ook wel een beetje liggen. Ik ben het namelijk met je eens dat het acteerwerk van laatstgenoemde van een hoger niveau is dan bij TSR. Toch heb ik zelf meer met deze, en het einde, wat inderdaad een hoog hollywood gehalte heeft, vond ik hierbij wel passen. Zo zie je maar, er is geen universele filmbeleving. En maar goed ook, ik vind die verschillende meningen wel tof 🙂

geplaatst: 29 april 2016, 12:15 uur [permalink]
Tuurlijk, het is een cliché maar verschillen moeten er zijn. Ik blijf me gewoon verbazen dat zoveel mensen deze film als beste zien, ook mensen in mijn eigen vriendenkring. Ik ben dan gewoon erg benieuwd wat voor hun dan die elementen zijn wat deze de beste maken. Ik merk dat het nogal lastig uit te leggen is maar dat de meesten vooral de woorden "eigen beleving" gebruiken. Dan zal dat het wel zijn, binding met de personages.

avatar van Nizzii
geplaatst: 8 mei 2016, 04:53 uur [permalink]
Misschien komt het omdat de film eerste staat en ik gewoon te veel heb verwacht. Het is voor mij niet de allerbeste film, maar krijgt een dik voldoende. Verhaal zat goed in elkaar, en wist me mee te nemen.

geplaatst: 9 mei 2016, 13:30 uur [permalink]
FunkStarr schreef:

Ik denk overigens wel dat deze film bij een herziening enigszins inkakt. Als het "plan" bekend is lijkt me er toch minder om van te genieten..

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 16 mei 2016, 10:36 uur [permalink]
FunkStarr schreef:

Ik denk dat het vechten voor je vrijheid en je dromen, zoals in de film getoond wordt, inspirerend werkt bij velen.

geplaatst: 27 juni 2016, 23:49 uur [permalink]
Shit..

Aan een herziening onderworpen en helaas moet er een half punt af. Maakt duidelijk minder indruk dan de eerste keer. Hetgeen waar het naartoe gaat, de "verrassing", is helemaal niet zo bijzonder wanneer je dit van tevoren weet. Uiteraard blijft het een dijk van een film, al is het maar door de ijzersterke bajessfeer, de geweldige acteurs, en (vind ik nog steeds) het prima einde. Maar dit was helaas te verwachten.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 27 juni 2016, 23:57 uur [permalink]
Dat is ook de reden dat ik de herziening maar blijf uitstellen, SmackItUp. Fantastische film, maar ben inderdaad bang dat hij niet fantastisch blijft.

geplaatst: 28 juni 2016, 00:00 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Kan natuurlijk per persoon verschillen, maar ik raad je aan dit dan toch nog even uit te stellen. 😛

avatar van Zwolle84
geplaatst: 28 juni 2016, 00:10 uur [permalink]
SmackItUp schreef:

Zal ook nog wel een tijdje gebeuren, ook al staat er nu een 10 voor iets wat in m'n beleving allang geen 10 meer is.

Zwaar, zo'n hobby... 😛

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 2 juli 2016, 06:32 uur [permalink]
Had deze wel flink gedowngraded, stond al op een 3.5*. Ik herinnerde dat deze film wel beter als die beoordeling uitstraalde. Hoewel ik bepaalde dingen van de film al minder zou herkennen en ik hem graag nog eens wil herzien, denk ik dat de beleving te helder was om de film nu te zien. Ik denk dat dit een film zal zijn die ik toch zeker een paar jaar wil uitstellen met te herzien. Er zijn ook genoeg andere films om te bekijken verder.

geplaatst: 5 juli 2016, 23:38 uur [permalink]
De film net bekeken, daar hij op nummer 1 staat, dus was ook wel benieuwd.
Zeker geen slechte film. Goede acteer prestaties. Heb me ook geen moment verveeld.
Al met al een vette 4.

geplaatst: 16 augustus 2016, 12:18 uur [permalink]
Wennie75 schreef:
Ik had hem zelf niet op 1 gezet, omdat ik de film toch wel wat voorspellend vind aflopen. Ben meer van een verrassend eind liefhebber. Die staan bij mij hoog in me lijstje.
Al met al een vette 4.

Mwa, vond hem zelf nog enigszins verrassend eigenlijk.

geplaatst: 25 augustus 2016, 13:44 uur [permalink]
FunkStarr schreef:

Dan heb je nog weinig gezien vrees ik 😉.

Ieder zijn mening toch.

geplaatst: 25 augustus 2016, 14:22 uur [permalink]
Maybach schreef:

Ieder zijn mening toch.

Vandaar ook de knipoog.

geplaatst: 22 september 2016, 09:13 uur [permalink]
Een zeer mooie dramafilm. Een 4,5

geplaatst: 28 september 2016, 15:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Knappe film, zeker en vast, maar toch wat haperingskes in het plot. Het ontbreken van het moordwapen is een punt in het voordeel van de beklaagde en niet omgekeerd, het verdelen van koorden aan "zware" gevangenen, de opsnapping zelf...
Film is eigenlijk een pleidooi voor een betere aanpak van gevangenen, hun ten nutte brengen en het inzien dat na een zeer lange periode hun opnieuw de vrijheid schenken, niet zonder risico is.
Film begint met een knappe veertiger-song van The Inkspots ("If I couldn't care")

avatar van HK Senator
geplaatst: 29 oktober 2016, 23:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prachtfilm en de stem van Morgen Freeman is erg prettig als voice over. Zelf had ik de laatste scene aan het strand weg gelaten denk ik.

avatar van 3 2 1 cut
geplaatst: 2 november 2016, 10:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
HK Senator schreef:

Waarom ? Niet dat je jezelf hoeft te verantwoorden hoor maar ik vind hem juist fantastisch !

avatar van HK Senator
geplaatst: 2 november 2016, 20:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
3 2 1 cut schreef:

Ik vond het te gemaakt. Toen hij in die bus weg reed dacht ik dat het afgelopen was en verwachte de aftiteling. Als de film dan was gestopt was in het midden gebleven of ze elkaar weer hadden ontmoet. Als kijker had ik daar dan over kunnen fantaseren. Maar ik heb een zwak voor open eindes.

avatar van Zuster Stein
geplaatst: 14 november 2016, 22:37 uur [permalink]
Gewoon een hele lekkere film die je om de zoveel jaar weer met veel plezier kunt herbekijken, maar de film heeft niet dat extra waardoor je je het boven de werkelijkheid voelt uitstijgen (ben ik nu zweverig?). Gedegen vakmanschap.

avatar van n00r
geplaatst: 15 november 2016, 18:51 uur [permalink]
Shit..

Jep.. Ook heb ik hem weer gezien en heb hetzelfde als jij uitlegt.. Jammer maar het blijft inderdaad een geweldige film.

geplaatst: 15 januari, 14:37 uur [permalink]
een geweldige film,die ik al vaker heb gezien hij blijft goed.
morgan freeman is en blijft een topacteur.een van mijn favoriete acteurs.en tim robbins speeld ook heel erg goed.ik ga de film ook zeker vaker kijken . de film is zeker 5 sterren waard. 👍

avatar van W.V.
geplaatst: 25 januari, 16:36 uur [permalink]
Heb de film afgelopen weekend maar weer eens gezien en ik blijf bij mijn waardering, alles aan deze film klopt, De acteerprestaties, het verhaal, het tempo van de film, de muziek, cameravoering. Alles is gewoon zo als het zijn moet. Robbins en Freeman leveren een prestatie van de bovenste plank, maar worden door de bijrollen zover gebracht, want die leveren ook een tour de force af, geen een uitgezonderd. Darabont neemt ook de tijd om het verhaal te vertellen, ik kan me voorstellen dat er kijkers zijn die dit trage tempo niet kunnen waarderen, ik houd wel van films waarin het verhaal duidelijk wordt gebracht. De film is doorspekt met memorabele scenes waarvan ik de mooiste die van Red in het veld bij het muurtje vind
Ik ga verder niet uitwijden, ga de film zien, ik ga dat over een maand of wat zeker weer doen.

geplaatst: 10 februari, 04:19 uur [permalink]
Wereld film

avatar van JaleKLy
geplaatst: 12 februari, 22:59 uur [permalink]
Vandaag weer voor zoveelste keer op de televisie gezien. Wat een topfilm zeg!

avatar van des1
geplaatst: 18 februari, 19:02 uur [permalink]
JaleKLy schreef:
Vandaag weer voor zoveelste keer op de televisie gezien. Wat een topfilm zeg!

Vanavond kan weer...

geplaatst: 19 februari, 11:36 uur [permalink]
Stephen Kink schreef dit korte verhaal toen het niet zo goed met hem ging. Verslaafd aan alcohol kickte hij af in een kliniek, waar hij het verhaal zou beginnen te schrijven. Hij zag het leven even niet meer zitten, hoop leek zijn breekpunt gevonden te hebben en hij had het gevoel voorgoed opgesloten te zitten in zijn eigen sores. Hij vroeg zich hardop af, wil ik blijven leven..of wil ik sterven...De hoop bleek echter sterker dan zijn angsten..hij koos voor leven en moest mentaal door de stront heen kruipen naar zijn betere wereld, zijn uitvlucht naar zijn droom bestemming...hij hoopte...het lukte..hij overleefde zichzelf, kickte af en kon verder leven over de grens van vrijheid...omdat de hoop sterker bleek dan zijn wil om te sterven..Get busy living...

Het korte script werd fantastisch bewerkt tot een van de beste films ooit gemaakt., Wellicht het enige boek waarvan de film beter is geworden. Mede door de fantastische regie van Darabont, de rustige vertrouwde vertelstem van Freeman...en de briljant gecastte slechterikken; een christelijke hypocriet en een stereo type 'ik was fout in de oorlog' figuur ...ik kon in de verste verte geen sympathie krijgen voor de slechterikken...ik weet, toen ik de film voor het eerst zag, dat ik aan het eind steeds hoopte dat de film nog even door zou gaan, hij stopte op het juiste moment..., hij had zijn doel, welke belangrijk bleek om te herpakken buiten de gesloten muren , bereikt, de vogel was uit zijn kooi...zijn veren waren te bond....zijn droombestemming , daar waar hij zijn nieuwe leven kon beginnen, aan de azuurblauwe zee, de open wereld welke symbool staat voor vrijheid...

Sommige Godfather fans begrijpen niet dat deze film populairder is dan de Godfather...ook een goede film natuurlijk,echter komt deze film bijlange na niet in mijn persoonlijke top 100. simpelweg niet mijn genre en gewoon te langdradig..ook al was het in die tijd normaal dat films wat trager waren, maar deze gedachte maakt de film bij mij niet beter.The shawshank staat bij mij op nummer 1 en ik vraag mij af of daar ooit verandering in zal komen...zelfs boven back to the future, pulp fiction of the butterfly effect...wil hem gelijk weer kijken...hope is important to believe in your live, get busy living and live to survive...

geplaatst: 1 maart, 08:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vind dit een absolute topfilm. Aan de andere kant - en dit zal misschien wat vreemd lijken - vind ik het vreemd dat we naar 11.000 stemmen gaan op deze site (een kleine 5.000 met 5,0*) die dit een fantastische film vinden. Dat is hij dus ook, maar waarom heeft deze film zo'n groot draagvlak bij een algemeen breed publiek (want smaken verschillen, niet bij deze blijkbaar)? En niet alleen hier, maar ook op IMDB met maar liefst 9,3* gemiddeld? Ik bedoel maar: er zijn zoveel supergoeie films, waarom net deze? Ik heb er geen verklaring voor ...

Akkoord, in eerste instantie hebben we te maken met een schitterende Morgan Freeman en Tim Robbins. De stem van Red (al dan niet als voice-over) creëert een hemels en rustgevend effect op de film. Freeman versterkt de film naast zijn acteren ook zuiver met zijn stem. Ook de gevangenisdirecteur en de andere personages (bvb Brooks) zetten een goede vertolking neer.
Het decor, de sfeerschepping, de muziek, ... alles in dit plaatje is haast perfect.

Ook het verhaal trekt aan, en toch vind ik hier en daar "storende" elementen die me net niet die maximumscore wensen te geven. De film bevat een aantal clichés die de geloofwaardigheid en sterkte van de film onderuit halen. Het grootste cliché is uiteraard de nieuwe intrede van die Elvisgevangene die toevallig de moordenaar van Andy's vrouw en minnaar ontmoet heeft én hoe kan het ook anders, Andy zelf ontmoet. Het happy end waarbij Freeman vrijkomt (toch nog enkele jaren na Andy) en vooral de manier waarop bij de reviewcommissie is vrij melig. Niet dat dit niet kan voor mij, maar toch. Hardvochtig en mepgraag gevangenispersoneel is een ander ietem en tot slot het 'aanzien' dat Andy verwerft specifiek bij het gevangenispersoneel.

Maar ik ben aan het muggenziften. Daarnaast bevat het verhaal ook uitstekende scenes en fantatistische plotwendingen. Maar het állersterkste punt van de film is de moraal, het concept én de manier waarop die is uitgediept en vertolkt: subliem gewoonweg! Brooks die flipt wanneer hij beseft dat hij een vrij man wordt en zich nadien van het leven berooft. Het feit dat de gevangenismuren je thuis worden waarvan je houdt nadat je er eerst een afkeer van hebt. Het reclasseringsprogramma waar Brooks en Red mee te maken krijgen, enz... Het doet je nadenken over het leven en hoe we omgaan met onze gevangenen. Het doet je nadenken over iets wat je hele leven heeft beheerst en controleert. De mens is een gewoontedier en went aan alles, maar eens je bent aangepast...?
Tot slot ook nog een dikke pluim voor het ontsnappingsplan van Andy. altijd heerlijk om dergelijke plots te mogen aanschouwen. Knap verfilmd boek van Darabont, hij niet in het minst!

avatar van white viking
geplaatst: 5 maart, 06:43 uur [permalink]
Degelijke film zonder meer maar hij staat enkel op nr1 doordat hij zo gehyped wordt.
Solide acteerprestaties, mooie beelden maar al bij al een vlakke film.
Veel fouten ook in de film die worden overzien door de dromerige kijkers.
Cheesy einde vol clichés.
Mooie boodschap achter deze film maar om hem nu de beste allertijden te noemen vind ik overdreven.

Als beste drama verkies ik Shindler's list, maar dat is natuurlijk een moeilijke confronterende film over uiteraard een heel ander onderwerp.