The Shawshank Redemption (1994)

4,42 15429

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

avatar van JanLo
Mijn reactie op 'helpdefilm' die de film overschat vindt, en in de ogen van mensen blijkbaar een klassieker schrijft 'helpdefilm'! Ik reageer hierop!

avatar van Basto
Het is toch vooral een hele brave Disney variant op een gevangenisdrama. Volledig ongeloofwaardig. Het is een publiekslieveling, maar ‘het publiek’ houdt ook van McDonalds en kijkt GTST. Een klassieker is het totaal niet daarvoor ontbreekt een interessante visie en een bijzondere uitwerking. Bivendien is het grotendeels gejat van Escape from Alcatraz....

Basto schreef:
Klinkt best arrogant !

Basto schreef:
Bivendien is het grotendeels gejat van Escape from Alcatraz....
Daar zal schrijver Stephen King van opkijken.

Heb de film in het verleden vaak gezien. Vind hem toch een beetje overschat. Het beste aan de
film is misschien nog wel de sfeer van de gevangenis, en uiteraard de ontknoping op het laatst.
Daar staat tegenover de trage nogal voortsukkelende loomheid in de film waarbij de acteurs eigenlijk
zich weinig hoeven in te spannen. Waarbij de voice over van Freeman op den duur ook tamelijk
weet te irriteren. Toch al met al verhalend wel een goede film. Hij blijft je wel bij.

JanLo schreef:
Belachelijk idee dat alles altijd geloofwaardig moet zijn!! Je kijkt vast niet vaak naar films, want de meeste zijn ongeloofwaardig, en gelukkig maar! Trouwens het begint al ongeloofwaardig, en daarom wordt hij dus ook veroordeeld !!

Ik kijk zo'n 5 films per dag dus zeker genoeg maar de film is redelijk, beetje saai en dat einde kan gewoon niet das echt een grote fout

Verkaazde schreef:

Als je zoveel films ziet dan moet je toch weten dat in films alles kan, en dat éénlingen zoals jij of ik niet bepalen of iets kan ! Deze film is de beste volgens de mensen die stemmen, en dan kan het zeker!

Verkaazde schreef:
Vond de film wel goed maar er gaan 2 sterren af voor het belachelijke ongeloofwaardige einde
Je hebt me verteld dat je 5 films per dag ziet, en dat wil volgens mij zeggen dat je een dagtaak aan films kijken hebt! Jij ben daardoor zelf erg ongeloofwaardig als je zegt dat iets ongeloofwaardig is. Je leeft zo'n beetje in films!!!

avatar van de grunt
Best gênant dat je dit zo goed vind als je jong bent.

avatar van blurp194
Aardig.

En wellicht ook vooral doordat er weinig echt fout gedaan wordt. Maar ook niet zo heel veel echt goed. Ok, het verhaal is redelijk en het wordt met een prima timing gebracht. Maar de cinematografie is wat weinig dapper. Morgan Freeman zet een degelijke rol neer maar acteert precies zo als altijd - je gaat je afvragen of hij acteert of alleen zichzelf is. Tim Robbins is ok, maar ook niet veel meer dan dat. En verder overheerst het meh nogal. Ohja, het einde is wel wat erg magisch.

En dat levert dan de beste film ooit op. Kennelijk houdt dat vooral in dat niemand er een hekel aan heeft. Nouja, ik ook niet.