The Shawshank Redemption (1994)

4,42 15469

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

avatar van JanLo
Mijn reactie op 'helpdefilm' die de film overschat vindt, en in de ogen van mensen blijkbaar een klassieker schrijft 'helpdefilm'! Ik reageer hierop!

avatar van Basto
Het is toch vooral een hele brave Disney variant op een gevangenisdrama. Volledig ongeloofwaardig. Het is een publiekslieveling, maar ‘het publiek’ houdt ook van McDonalds en kijkt GTST. Een klassieker is het totaal niet daarvoor ontbreekt een interessante visie en een bijzondere uitwerking. Bivendien is het grotendeels gejat van Escape from Alcatraz....

Basto schreef:
Klinkt best arrogant !

Basto schreef:
Bivendien is het grotendeels gejat van Escape from Alcatraz....
Daar zal schrijver Stephen King van opkijken.

Heb de film in het verleden vaak gezien. Vind hem toch een beetje overschat. Het beste aan de
film is misschien nog wel de sfeer van de gevangenis, en uiteraard de ontknoping op het laatst.
Daar staat tegenover de trage nogal voortsukkelende loomheid in de film waarbij de acteurs eigenlijk
zich weinig hoeven in te spannen. Waarbij de voice over van Freeman op den duur ook tamelijk
weet te irriteren. Toch al met al verhalend wel een goede film. Hij blijft je wel bij.

JanLo schreef:
Belachelijk idee dat alles altijd geloofwaardig moet zijn!! Je kijkt vast niet vaak naar films, want de meeste zijn ongeloofwaardig, en gelukkig maar! Trouwens het begint al ongeloofwaardig, en daarom wordt hij dus ook veroordeeld !!

Ik kijk zo'n 5 films per dag dus zeker genoeg maar de film is redelijk, beetje saai en dat einde kan gewoon niet das echt een grote fout

Verkaazde schreef:

Als je zoveel films ziet dan moet je toch weten dat in films alles kan, en dat éénlingen zoals jij of ik niet bepalen of iets kan ! Deze film is de beste volgens de mensen die stemmen, en dan kan het zeker!

Verkaazde schreef:
Vond de film wel goed maar er gaan 2 sterren af voor het belachelijke ongeloofwaardige einde
Je hebt me verteld dat je 5 films per dag ziet, en dat wil volgens mij zeggen dat je een dagtaak aan films kijken hebt! Jij ben daardoor zelf erg ongeloofwaardig als je zegt dat iets ongeloofwaardig is. Je leeft zo'n beetje in films!!!

avatar van de grunt
Best gênant dat je dit zo goed vind als je jong bent.

avatar van blurp194
Aardig.

En wellicht ook vooral doordat er weinig echt fout gedaan wordt. Maar ook niet zo heel veel echt goed. Ok, het verhaal is redelijk en het wordt met een prima timing gebracht. Maar de cinematografie is wat weinig dapper. Morgan Freeman zet een degelijke rol neer maar acteert precies zo als altijd - je gaat je afvragen of hij acteert of alleen zichzelf is. Tim Robbins is ok, maar ook niet veel meer dan dat. En verder overheerst het meh nogal. Ohja, het einde is wel wat erg magisch.

En dat levert dan de beste film ooit op. Kennelijk houdt dat vooral in dat niemand er een hekel aan heeft. Nouja, ik ook niet.

avatar van Warning
Briljante film.

Al meerdere keren gezien, maar gaat nooit vervelen. Echt een dijk van een film.

Leuke film, het is mooi om te zien hoe alles op het einde zo mooi in elkaar valt. Erg realistisch is het niet maar het verhaal is mooi

Ik vind de Shawshank redemption een geweldige film. In het verleden heb ik hem al eerder gezien, maar toch verveeld hij niet. De regie van de film is goed. De regisseur heeft alles in het verhaal goed kunnen vertellen. Het script van de film is duidelijk. Het verhaal is goed te volgen zonder dat er enige verwarring ontstaat. De eerste keer dat ik naar de film keek begreep ik precies wat er aan de hand was, maar voorspelbaar vond ik de film niet.

Op het gebied van geloofwaardigheid heb ik een verdeelde mening. Het ziet er allemaal heel geloofwaardig uit, en zo voelt het ook, maar je zou niet verwachten dat zoiets in het echt zou afspelen. De montage van de film zat goed in elkaar. Er waren haast geen specialeffect of computergraphics maar dat was ook niet nodig om het verhaal te kunnen begrijpen. De kostuumontwerpen van de film passen goed bij de setting en wijken niet af van de toon van de film. Hetzelfde geld voor het decorontwerp. De oude Shawshank gevangenis die sinds 1990 niet meer in gebruik is vormt een perfect decor voor de film, het draagt bij aan de sfeer en helpt je helemaal in de film te komen. Tevens draagt de achtergrondmuziek ook heel goed bij aan de sfeer van het verhaal waardoor je het gevoel van de hoofdpersoon en de gevangenen goed kan begrijpen. Het motto van de hoofdpersoon komt als laatste goed naar voren 'Fear can hold you prisoner. Hope can set you free.
Tevens een top film

avatar van Shadowed
Erg goed.

Ik had al hoge verwachtingen bij de beste film, en die zijn ook gewoon waargemaakt. De beste film aller tijden vind ik het niet, maar hij is zeker erg goed. Robbins en Freeman leveren top prestaties aan, en gevangenisfilms boeien me altijd wel.

Goede locatie gekozen, lekker somber. De beelden zien niet erg hard, maar soms wel fraai in beeld gebracht. Er zijn veel details in de film gestopt en alles valt wel op z'n plaats. Verhaal is goed gebracht, Darabont levert een toppertje af.

Veel meer heb ik niet toe te voegen. Het is natuurlijk een topfilm, die iedere filmfan gezien moet hebben. Zowel op MM als IMdB als nummer 1 beoordeelt. Dat zegt niet dat jij de film goed gaat vinden, maar wel dat een groot deel van de filmfans het ermee eens zijn dat de film erg goed is. En dat was hij ook.

Er is 1 plothole waar cinefielen sinds het uitkomen van de film zich mee bezighouden: hoe heeft hij ervoor gezorgd dat de poster na zijn vertrek zo netjes voor het gat kwam te hangen?

Afgezien daarvan is het een zeer onderhoudende, natuurlijk opgebouwde film die iedereen tenminste een keer in zijn of haar leven moet zien.