The Shawshank Redemption (1994)

4,42 15385

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

Stephen Kink schreef dit korte verhaal toen het niet zo goed met hem ging. Verslaafd aan alcohol kickte hij af in een kliniek, waar hij het verhaal zou beginnen te schrijven. Hij zag het leven even niet meer zitten, hoop leek zijn breekpunt gevonden te hebben en hij had het gevoel voorgoed opgesloten te zitten in zijn eigen sores. Hij vroeg zich hardop af, wil ik blijven leven..of wil ik sterven...De hoop bleek echter sterker dan zijn angsten..hij koos voor leven en moest mentaal door de stront heen kruipen naar zijn betere wereld, zijn uitvlucht naar zijn droom bestemming...hij hoopte...het lukte..hij overleefde zichzelf, kickte af en kon verder leven over de grens van vrijheid...omdat de hoop sterker bleek dan zijn wil om te sterven..Get busy living...

Het korte script werd fantastisch bewerkt tot een van de beste films ooit gemaakt., Wellicht het enige boek waarvan de film beter is geworden. Mede door de fantastische regie van Darabont, de rustige vertrouwde vertelstem van Freeman...en de briljant gecastte slechterikken; een christelijke hypocriet en een stereo type 'ik was fout in de oorlog' figuur ...ik kon in de verste verte geen sympathie krijgen voor de slechterikken...ik weet, toen ik de film voor het eerst zag, dat ik aan het eind steeds hoopte dat de film nog even door zou gaan, hij stopte op het juiste moment..., hij had zijn doel, welke belangrijk bleek om te herpakken buiten de gesloten muren , bereikt, de vogel was uit zijn kooi...zijn veren waren te bond....zijn droombestemming , daar waar hij zijn nieuwe leven kon beginnen, aan de azuurblauwe zee, de open wereld welke symbool staat voor vrijheid...

Sommige Godfather fans begrijpen niet dat deze film populairder is dan de Godfather...ook een goede film natuurlijk,echter komt deze film bijlange na niet in mijn persoonlijke top 100. simpelweg niet mijn genre en gewoon te langdradig..ook al was het in die tijd normaal dat films wat trager waren, maar deze gedachte maakt de film bij mij niet beter.The shawshank staat bij mij op nummer 1 en ik vraag mij af of daar ooit verandering in zal komen...zelfs boven back to the future, pulp fiction of the butterfly effect...wil hem gelijk weer kijken...hope is important to believe in your live, get busy living and live to survive...

avatar van Fisico
Ik vind dit een absolute topfilm. Aan de andere kant - en dit zal misschien wat vreemd lijken - vind ik het vreemd dat we naar 11.000 stemmen gaan op deze site (een kleine 5.000 met 5,0*) die dit een fantastische film vinden. Dat is hij dus ook, maar waarom heeft deze film zo'n groot draagvlak bij een algemeen breed publiek (want smaken verschillen, niet bij deze blijkbaar)? En niet alleen hier, maar ook op IMDB met maar liefst 9,3* gemiddeld? Ik bedoel maar: er zijn zoveel supergoeie films, waarom net deze? Ik heb er geen verklaring voor ...

Akkoord, in eerste instantie hebben we te maken met een schitterende Morgan Freeman en Tim Robbins. De stem van Red (al dan niet als voice-over) creëert een hemels en rustgevend effect op de film. Freeman versterkt de film naast zijn acteren ook zuiver met zijn stem. Ook de gevangenisdirecteur en de andere personages (bvb Brooks) zetten een goede vertolking neer.
Het decor, de sfeerschepping, de muziek, ... alles in dit plaatje is haast perfect.

Ook het verhaal trekt aan, en toch vind ik hier en daar "storende" elementen die me net niet die maximumscore wensen te geven. De film bevat een aantal clichés die de geloofwaardigheid en sterkte van de film onderuit halen. Het grootste cliché is uiteraard de nieuwe intrede van die Elvisgevangene die toevallig de moordenaar van Andy's vrouw en minnaar ontmoet heeft én hoe kan het ook anders, Andy zelf ontmoet. Het happy end waarbij Freeman vrijkomt (toch nog enkele jaren na Andy) en vooral de manier waarop bij de reviewcommissie is vrij melig. Niet dat dit niet kan voor mij, maar toch. Hardvochtig en mepgraag gevangenispersoneel is een ander ietem en tot slot het 'aanzien' dat Andy verwerft specifiek bij het gevangenispersoneel.

Maar ik ben aan het muggenziften. Daarnaast bevat het verhaal ook uitstekende scenes en fantatistische plotwendingen. Maar het állersterkste punt van de film is de moraal, het concept én de manier waarop die is uitgediept en vertolkt: subliem gewoonweg! Brooks die flipt wanneer hij beseft dat hij een vrij man wordt en zich nadien van het leven berooft. Het feit dat de gevangenismuren je thuis worden waarvan je houdt nadat je er eerst een afkeer van hebt. Het reclasseringsprogramma waar Brooks en Red mee te maken krijgen, enz... Het doet je nadenken over het leven en hoe we omgaan met onze gevangenen. Het doet je nadenken over iets wat je hele leven heeft beheerst en controleert. De mens is een gewoontedier en went aan alles, maar eens je bent aangepast...?
Tot slot ook nog een dikke pluim voor het ontsnappingsplan van Andy. altijd heerlijk om dergelijke plots te mogen aanschouwen. Knap verfilmd boek van Darabont, hij niet in het minst!

avatar van white viking
Degelijke film zonder meer maar hij staat enkel op nr1 doordat hij zo gehyped wordt.
Solide acteerprestaties, mooie beelden maar al bij al een vlakke film.
Veel fouten ook in de film die worden overzien door de dromerige kijkers.
Cheesy einde vol clichés.
Mooie boodschap achter deze film maar om hem nu de beste allertijden te noemen vind ik overdreven.

Als beste drama verkies ik Shindler's list, maar dat is natuurlijk een moeilijke confronterende film over uiteraard een heel ander onderwerp.

avatar van al-pacino's way
Beste film ooit!, een film die ik keer op keer kan kijken en nooit verveeld.

avatar van g_unitboy
Herzien. En afscheid moeten nemen van een jeugdvriend

g_unitboy schreef:
Herzien. En afscheid moeten nemen van een jeugdvriend

Om die reden durf ik hem ook niet goed te herzien. Sta nog altijd op een 10, maar ben bang dat ik 'm na al die jaren erg gewoontjes ga vinden.

avatar van Arri
Vandaag herzien. Blijft fantastisch.

avatar van lucdecoster
Vandaag spelen ze hem op de Belgische TV "CAZ" om 20h40.

Zwolle84 schreef:
Dat is ook de reden dat ik de herziening maar blijf uitstellen. Fantastische film, maar ben inderdaad bang dat hij niet fantastisch blijft.

En zo geschiedde. Absoluut nog steeds een mooie film, maar het fantastische zie ik er niet meer in. Toch te veel écht fantastische films gezien in de tussenliggende jaren.

Van een 10 naar een nog steeds mooie 8.

Goeie film, maar wel flink overrated net als de performance van Morgan Freeman die eigenlijk hetzelfde acteert als altijd.

avatar van Fillumon
Goeie film, maar wel wat traag.

avatar van des1
Weer wat geleerd... "to pinch a loaf" betekent ff lekker bouten.

avatar van SmackItUp
Zwolle84 schreef:

Van een 10 naar een nog steeds mooie 8.

Man man man.. WAAROM GA JE HEM DAN OOK HERZIEN?!

SmackItUp schreef:

Man man man.. WAAROM GA JE HEM DAN OOK HERZIEN?!

Omdat ik het vermoeden had dat m'n 10 niet meer op z'n plaats is en ik met een toplijst bezig ben.

Ik heb deze film ooit eens 5x achter elkaar gekeken. Zo goed is ie !.

In mijn ogen een goede film maar ook niet meer dan dat. Zo bijzonder is die niet. Maar goed, altijd zal er een film op de 1e plaats staan en daar zullen altijd discussies over zijn.

Vond de film wel goed maar er gaan 2 sterren af voor het belachelijke ongeloofwaardige einde

Ik vond het een erg saaie film. Kan op het lijstje zeer overschatte 'klassiekers'. Ik wil het eigenlijk niet eens een klassieker noemen, want het was eigenlijk zo'n onbeduidende film, maar het is in de ogen van mensen blijkbaar een klassieker geworden. Totaal onbegrijpelijk voor mij.

Een meesterwerk

Film meerdere keren gezien. Blijft een favoriet. Ik vind het een topfilm. Goed verhaal, goed acteerwerk, mooie beelden. Aanrader. Een film die je gezien moet hebben.

Topfilm, heb hem net weer op Netflix gezien.

Geweldige film met veel wendingen.

Must See!

Marcel van Hooidonk

Kort maar krachtig: topper die je gezien moet hebben.

avatar van Alathir
Ik had deze film nog nooit gezien dus het was wel eens tijd om daar verandering in te brengen. De hoge score verbaast me niet, het is een goede film en erg toegankelijk voor het grote publiek. Bovendien gaat het in de kern eigenlijk over de zin van het leven en hoe vriendschap daarin belangrijk is. Een onderwerp waar iedereen wel iets mee heeft en zich makkelijker in kan inleven.

Een 9.3 op imdb vind ik dan weer wat teveel van het goede. De film heeft zeker wel zijn mankementen en ik vond het eigenlijk best voorspelbaar, niet tegenstaande dat het goed in elkaar zit. Films met een leuke plot of twist(s) vind ik vaak heel goed. Moest de film me op het einde echt weten te raken hebben had ik 4.5* gegeven mede door de voorspelbaarheid en een aantal minder geloofwaardige stukjes, maar dat kon The Shawshank Redemption dus niet.

Deze film straalt ook een gigantische rust uit vond ik. Zowel Tim Robbins als Morgan Freeman stralen dat uit, Robbins vooral door zijn houding en Freeman door zijn vertelstijl. De rest van de personages zijn minder belangrijk maar dragen zeker hun steentje bij. Er is niet echt een acteur die uit de boot valt, hoewel de introductie van Tommy Williams wel een te groot toeval lijkt en ik hem eigenlijk niet zo leuk vond.

Ik wist al dat een aantal vrienden van mij deze film goed vonden en ook bij Movielens stond deze al een tijdje op de eerste plek bij mijn persoonlijke suggesties. 4.23* zou ik geven volgens Movielens, welja ik denk dat het wel zoiets zou zijn haha. Ik hou de film dus op 4* maar het is een ruime 4.

avatar van Kondoro0614
Het was na de erg slechte zit van ‘Grave Encounters 2’ ook maar weer eens tijd om eens een goeie titel op te zetten. Ik was vanmorgen al begonnen met deze film en heb hem net tijdens en na het eten maar even afgekeken want deze film moest ik ook nog herzien en ik vond dit wel een mooie gelegenheid ervoor. Ik heb deze film ooit eens gezien en ik was ontzettend onder de indruk van de hele film, waarom wist ik niet meer. Toch toen ik aan de film begon schoten er weer verschillende scénes door mijn hoofd, met als koploper de scéne waarbij Brooks vrij komt en zo ongelukkig leeft dat hij zelfmoord pleegt in zijn appartement, en dat Red vervolgens in precies de zelfde kamer kwam te zitten, dat is dus blijkbaar écht iets wat me bij gebleven is maar voor de rest wist ik nog vrij weinig van de film. Natuurlijk herkende ik een paar scénes wat ook wel duidelijk was, en wat je ook niet kon vergeten. Zo zit de film sowieso wel erg mooi in elkaar met fantastische scénes en je blijft maar zien waarom deze film nou precies zo goed is, en wat hem ook goed en vers houd want elke keer als ik naar deze film kijk blijf ik me toch wel verbazen.

De cast die deze film is mooi, het is geen grote cast waarvan ik althans niet iedereen kende maar iedereen speelde op zijn best. Tim Robbins speelt natuurlijk de grootste rol in deze film als Andy Dufresne. Een man die word beschuldigd van moord op zijn vrouw en de man met wie ze vreemdging waarvan hij beweert niet de schuldige van te zijn. Hij word veroordeelt tot twee keer levenslang en gaat naar de Shawshank gevangenis. Tim speelt echt heerlijk in mijn ogen. Ook mogen we één man niet vergeten: Morgan Freeman als ‘Red’. Een gevangenisveteraan die als ik het goed onthouden heb *toen Andy binnenkwam al twintig jaar vast zat. Red is de man die alles kan regelen in de gevangenis, alles wat je wilt hebben heeft ‘Red’. Dus van sigaretten naar zelfs een klein hamertje, ‘Red’ krijgt het binnen*. Voor de rest heeft de film nog wel een leuke cast met onder andere Bob Gunton als ‘Warden Norton’, de gevangenisdirecteur en Clancy Brown als ‘Captain Hadley’, ook een sterke rol als de ‘wreedste’ gevangenisbewaarder van Shawshank. Toch wel geinig dat Clancy ook de rol van meneer Krabs verzorgt in SpongeBob Squarepants, ik moet altijd wel lachen om zulke rol verdeling.

Toch heeft de film donders veel geluk gehad, en heeft Frank Darabont hier blijkbaar een ontzettend goed werk neergezet maar ik kan me niet voorstellen dat dit de beste film op de wereld is, voor mij is hij dat in ieder geval niet. En zoals ik ook al bij Fisico lees en hij heeft het prachtig verwoord in zijn eerste alinea: waarom heeft juist deze film het geluk dat hij uitgekozen word als beste film? Er zijn inderdaad zoveel goeie en leuke films (en ik ken zeker een paar films die ik beter vind), en waarom is nou juist net deze de beste, was hier maar een verklaring voor alleen ben ik bang dat hij er niet komt. Voor mij is dit werkje van Frank Darabont zeker niet de beste, al is het wel een erg goeie film hoor. Strak, ruw en mooi geschoten, Frank heeft het in zich en laat het hier ook weer eens zien alleen toch ben ik er niet zo van onder de indruk dat hij voor mij de beste film ooit is.

Nu dat gezegd te hebben want het zat me wel erg dwars trek ik verder op in de film, een mooi geschoten stuk en iets goeds aan deze film vond ik toch wel echt het punt dat de film eigenlijk in korte tijd door een mooi verhaal weet te schieten. Daarbij merk je op dat er erg veel gebeurt in de film, zoveel dat bij deze tweede herziening de verveling alsnog niet aanslaat. Het is niet dat de film alleen mooie shots kent, de film weet ook nog een goed verhaal over te brengen waarvan ik aardig onder de indruk was.

Red: “You're gonna fit right in. Everyone in here is innocent, you know that? Heywood, what you in here for?”
Heywood: “Didn't do it. Lawyer fucked me.”

En dan is inderdaad dat leuke en goeie verhaal wat deze film bevat. We volgen Andy Dufresne een Amerikaans bankier die ervan beschuldigd worden zijn vrouw en de man met wie ze vreemd ging vermoord te hebben. Ook al was Dufresne onschuldig de rechter besloot hem een gevangenis straf van twee keer levenslang te geven en hij kwam daarbij in de zwaar bewaakte gevangenis ‘Shawshank’ terecht. We komen dan al snel in contact met het groepje waarmee Andy de aankomende jaren zijn tijd mee moet uitzitten, waaronder Red. Andy had opstart moeilijkheden en kwam pas na een tijdje terecht bij Red om te praten. Red hielp hem een beetje door het gevangenisleven heen. Op een zeker moment mocht het groepje een dak verteren en hierop viel Andy op dat één van de bewakers (ook wel de beruchtste bewaker van Shawshank) geld problemen heeft en aangezien Andy een bankier was leek het hem slim om de gevangenisbewaarder aan te spreken wat bijna zijn dood werd. Andy helpt hem en in tegenstelling word hij gewaardeerd en geven de bewaarders de beloofde biertjes aan Andy, Red en de rest van het groepje. Hierop werd Andy in de groep gelaten en hij begon er bij te horen, tot dat hij op het oog viel van een paar mannen die graag met Andy seksuele handelingen verrichten terwijl Andy dit niet wil.

Het leven van iedereen gaat natuurlijk door, de verkrachters van Andy worden aangepakt door de zwaarste bewaarder en hier heeft hij geen last meer van. Andy word langzamerhand accountant van alle bewaarders en zelfs van een honkbalteam en iedereen gaat hem waarderen, tot dat Brooks uit de gevangenis mag gaan en dit niet wilt. Na wat eenzaamheid besluit Brooks zichzelf van het leven te beroven en hierop volgend is dat Andy de bibliotheek over moet nemen en besluit een uitbreiding aan te vragen. Hij krijgt toestemming na zes jaar en krijgt een subsidie om boeken te verzorgen. Andy flikt vervolgens allerlei kunstjes en loopt een beetje te ouwehoeren met de directeur. Tot op een zekere dag een jongeman binnenloopt, Tommy is zijn naam. Een stoere jonge die op een zekere dag wist te vertellen dat de werkelijke moordenaar van de vrouw van Andy in een andere gevangenis zit en Andy er eigenlijk al bijna 20 jaar zat voor ammehoela.

Op volgens dat de gevangenisdirecteur besluit om Tommy te vermoorden en dit is het moment dat Andy eigenlijk gaat ontsnappen. Via een door de muur gegraven tunnel weet hij via de riolering te ontsnappen en geeft Red wat aanwijzingen om op bepaalde plekken te komen om met zijn tweeën het leven door te zetten al vrij man

Red: “Andy Dufresne - who crawled through a river of shit and came out clean on the other side.”

Al om al, was er dus een ontzettend grote plottwist in de film waaruit bleek dat Andy gewoon ontsnapte uit de gevangenis en bijna twintig jaar over deze tunnel heeft gedaan en niemand ooit wat door had. Wel geinig dat hij het gat drie keer bedekte met een andere vrouwelijk schoonheid die erg in was op het jaargebied (zo stond ook Marilyn Monroe op dit lijstje). En zo is de directeur in de maling genomen die zich later ook om het leven helpt omdat er een kranten bericht is uitgelekt wat er daadwerkelijk in Shawshank gebeurd.

Red: “I'd like to think that the last thing that went through his head, other than that bullet, was to wonder how the hell Andy Dufresne ever got the best of him.”

En zo ben ik er eigenlijk ook wel uit waarom misschien deze film wel op nummer één hoort. Het is gewoon een erg briljante film waarbij het gewoon mooi is hoe het totaalplaatje verloopt, al ben ik er wel zeker van dat men erg veel geluk heeft gehad dat het juist deze film is geworden die zo op prijs gesteld word, want er zijn alsnog genoeg andere films die ook op die eerste plek konden staan. En toch ben ik één van die personen die er de volle punten voor geeft, waarom? Deze film kijkt gewoon te lekker weg, kort en krachtig en wat Frank in tweeëneenhalf uur heeft verwerkt is een erg knap maar fijn werkje, en ik ben er wel een fan van: al komt hij niet in mijn top 10, daar zijn gelukkig in mijn ogen wat betere films voor.

Blijft een onwijs goeie film. echt een topper!

avatar van Mac Hammer Fan
Volledig akkoord. Een grandioos meesterwerk.
Meerdere keken met veel genoegen herbekeken.

vandaag om 14:00 uur