The Shawshank Redemption (1994)

4,42

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

7196 BERICHTEN 142 MENINGEN
avatar van plano
geplaatst: 15 maart 2016, 21:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Volgens vele de koning van de drama's op een eenzame hoogte. Dan toch maar eens kijken dacht ik zo (bij de eerste zitting).

En jawel, het is een ware topper. De film weet in een kleine omgeving geweldig uiteenlopende karakters neer te zetten en stuk voor stuk in het licht te zetten. De jaren vliegen voorbij en als kijker krijg je echt het gevoel dat je er geen enkele mist.

De film heb ik inmiddels meerdere keren gezien en verveelt geen enkele keer (offtopic: als je niet van een lange zit houd, die dan ook nog de titel drama draagt, waarom kijk je de film dan...?!). Sterker nog, de film verrast iedere keer weer. Het verhaal is zo ontzettend goed en uitgebreid dat het kijken van deze een ware ervaring begint te worden.

Waarom dan geen 5 sterren zou je denken. Nou de reden hiervoor is het hoofdstuk Gill Bellows. Na de eerste keer dacht ik dat het misschien gewoon een slecht geschreven stukje was; nee. Is het dan gewoon een stukje wat net zozeer uit het verhaal geknipt had kunnen worden?; nee, zeker niet. Het is echt Gill Bellows. Het acteerwerk vind ik niet veel soeps en eigenlijk gewoon irritant, eenmaal bij de sniper scene kijk ik weer opgelucht verder.

Nu ben ik blijkbaar 1 van de weinige die deze mening heeft, dus zegt het misschien meer over mij dan over hem, er word dan ook gevraagd om mijn persoonlijke mening van de film. Desalniettemin gewoon een episch drama wat ik kan blijven kijken!

geplaatst: 26 april 2016, 16:51 uur [permalink]
FunkStarr schreef:
Ik hoor graag wat dan die elementen zijn in deze film wat het "de beste ooit" maakt?

De sfeer en de feeling die je met een film kan hebben bepalen je eindcijfer. Schijnbaar zijn de elementen die deze creëren (acteurs, setting, dialogen, einde, etc.) zo goed op elkaar ingespeeld dat ze een groot publiek aanspreken. Dit is in ieder geval bij mij het geval, alles klopt gewoon.

geplaatst: 29 april 2016, 11:59 uur [permalink]
SmackItUp schreef:

Zeker waar, maar dan kan ik zo nog 20 films opnoemen uit m'n hoofd die dat ook hebben en naar mijn mening nog beter zijn. Ik weet ook wel dat de films an sich niet te vergelijken zijn, maar toch maken veel mensen de vergelijking omdat zij net als ik niet kunnen snappen dat deze film boven de Godfather staat. Het is een ontzettend goeie film, maar ik vind hem persoonlijk zeker niet de beste film ooit. Het einde is gewoon een Hollywood happy end (niet dat dat erg is, maar in een film als dit had ik liever geen happy end gezien). Bij een film als The Godfather kan ik het helemaal begrijpen dat hij zo hoog staat, bij deze niet eerlijk gezegd. Dat deze boven The Godfather staat vind ik gewoon verwonderlijk, want The Godfather is in werkelijk alle opzichten superieur. Misschien dat het zoals je zelf al aangeeft ook een film is die wat meer voor de mainstream bedoeld is. Het acteren van Morgan Freeman wordt helemaal de hemel in geprezen, maar zo bijzonder is het allemaal niet wat hij laat zien (gewoon een goede acteur, maar niets bijzonders verder). Wat Marlon Brando en Al Pacino deden in The Godfather was acteren op een buitenaards hoog niveau, terwijl Freeman hier gewoon (één van z'n vele) rolletjes vertolkt. Ik blijf er dus bij dat ik deze film ontzettend overgewaardeerd vind. Als het einde wat droeviger (realistischer) was geweest had ik hem mogelijk hoger beoordeeld.

geplaatst: 29 april 2016, 12:06 uur [permalink]
arri1234 schreef:
Beste film ooit.

Dan heb je nog weinig gezien vrees ik 😉.

geplaatst: 29 april 2016, 12:11 uur [permalink]
FunkStarr schreef:

Zeker waar, maar dan kan ik zo nog 20 films opnoemen uit m'n hoofd die dat ook hebben en naar mijn mening nog beter zijn. Het is een ontzettend goeie film, maar ik vind hem persoonlijk zeker niet de beste film ooit. Het einde is gewoon een Hollywood happy end (niet dat dat erg is, maar in een film als dit had ik liever geen happy end gezien). Bij een film als The Godfather kan ik het helemaal begrijpen dat hij zo hoog staat, bij deze niet eerlijk gezegd. Dat deze boven The Godfather staat vind ik gewoon verwonderlijk, want The Godfather is in werkelijk alle opzichten superieur. Misschien dat het zoals je zelf al aangeeft ook een film is die wat meer voor de mainstream bedoeld is. Het acteren van Morgan Freeman wordt helemaal de hemel in geprezen, maar zo bijzonder is het allemaal niet wat hij laat zien (gewoon een goede acteur, maar niets bijzonders verder). Wat Marlon Brando en Al Pacino deden in The Godfather was acteren op een buitenaards hoog niveau, terwijl Freeman hier gewoon (één van z'n vele) rolletjes vertolkt. Ik blijf er dus bij dat ik deze film ontzettend overgewaardeerd vind. Als het einde wat droeviger (realistischer) was geweest had ik hem mogelijk hoger beoordeeld.

Ik denk inderdaad dat dit meer een mainstream film is dan The Godfather. Dat gangster gebeuren moet je ook wel een beetje liggen. Ik ben het namelijk met je eens dat het acteerwerk van laatstgenoemde van een hoger niveau is dan bij TSR. Toch heb ik zelf meer met deze, en het einde, wat inderdaad een hoog hollywood gehalte heeft, vond ik hierbij wel passen. Zo zie je maar, er is geen universele filmbeleving. En maar goed ook, ik vind die verschillende meningen wel tof 🙂

geplaatst: 29 april 2016, 12:15 uur [permalink]
Tuurlijk, het is een cliché maar verschillen moeten er zijn. Ik blijf me gewoon verbazen dat zoveel mensen deze film als beste zien, ook mensen in mijn eigen vriendenkring. Ik ben dan gewoon erg benieuwd wat voor hun dan die elementen zijn wat deze de beste maken. Ik merk dat het nogal lastig uit te leggen is maar dat de meesten vooral de woorden "eigen beleving" gebruiken. Dan zal dat het wel zijn, binding met de personages.

avatar van Nizzii
geplaatst: 8 mei 2016, 04:53 uur [permalink]
Misschien komt het omdat de film eerste staat en ik gewoon te veel heb verwacht. Het is voor mij niet de allerbeste film, maar krijgt een dik voldoende. Verhaal zat goed in elkaar, en wist me mee te nemen.

geplaatst: 9 mei 2016, 13:30 uur [permalink]
FunkStarr schreef:

Ik denk overigens wel dat deze film bij een herziening enigszins inkakt. Als het "plan" bekend is lijkt me er toch minder om van te genieten..

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 16 mei 2016, 10:36 uur [permalink]
FunkStarr schreef:

Ik denk dat het vechten voor je vrijheid en je dromen, zoals in de film getoond wordt, inspirerend werkt bij velen.

geplaatst: 27 juni 2016, 23:49 uur [permalink]
Shit..

Aan een herziening onderworpen en helaas moet er een half punt af. Maakt duidelijk minder indruk dan de eerste keer. Hetgeen waar het naartoe gaat, de "verrassing", is helemaal niet zo bijzonder wanneer je dit van tevoren weet. Uiteraard blijft het een dijk van een film, al is het maar door de ijzersterke bajessfeer, de geweldige acteurs, en (vind ik nog steeds) het prima einde. Maar dit was helaas te verwachten.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 27 juni 2016, 23:57 uur [permalink]
Dat is ook de reden dat ik de herziening maar blijf uitstellen, SmackItUp. Fantastische film, maar ben inderdaad bang dat hij niet fantastisch blijft.

geplaatst: 28 juni 2016, 00:00 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Kan natuurlijk per persoon verschillen, maar ik raad je aan dit dan toch nog even uit te stellen. 😛

avatar van Zwolle84
geplaatst: 28 juni 2016, 00:10 uur [permalink]
SmackItUp schreef:

Zal ook nog wel een tijdje gebeuren, ook al staat er nu een 10 voor iets wat in m'n beleving allang geen 10 meer is.

Zwaar, zo'n hobby... 😛

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 2 juli 2016, 06:32 uur [permalink]
Had deze wel flink gedowngraded, stond al op een 3.5*. Ik herinnerde dat deze film wel beter als die beoordeling uitstraalde. Hoewel ik bepaalde dingen van de film al minder zou herkennen en ik hem graag nog eens wil herzien, denk ik dat de beleving te helder was om de film nu te zien. Ik denk dat dit een film zal zijn die ik toch zeker een paar jaar wil uitstellen met te herzien. Er zijn ook genoeg andere films om te bekijken verder.

geplaatst: 5 juli 2016, 23:38 uur [permalink]
De film net bekeken, daar hij op nummer 1 staat, dus was ook wel benieuwd.
Zeker geen slechte film. Goede acteer prestaties. Heb me ook geen moment verveeld.
Al met al een vette 4.

geplaatst: 16 augustus 2016, 12:18 uur [permalink]
Wennie75 schreef:
Ik had hem zelf niet op 1 gezet, omdat ik de film toch wel wat voorspellend vind aflopen. Ben meer van een verrassend eind liefhebber. Die staan bij mij hoog in me lijstje.
Al met al een vette 4.

Mwa, vond hem zelf nog enigszins verrassend eigenlijk.

geplaatst: 25 augustus 2016, 13:44 uur [permalink]
FunkStarr schreef:

Dan heb je nog weinig gezien vrees ik 😉.

Ieder zijn mening toch.

geplaatst: 25 augustus 2016, 14:22 uur [permalink]
Maybach schreef:

Ieder zijn mening toch.

Vandaar ook de knipoog.

geplaatst: 22 september 2016, 09:13 uur [permalink]
Een zeer mooie dramafilm. Een 4,5

geplaatst: 28 september 2016, 15:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Knappe film, zeker en vast, maar toch wat haperingskes in het plot. Het ontbreken van het moordwapen is een punt in het voordeel van de beklaagde en niet omgekeerd, het verdelen van koorden aan "zware" gevangenen, de opsnapping zelf...
Film is eigenlijk een pleidooi voor een betere aanpak van gevangenen, hun ten nutte brengen en het inzien dat na een zeer lange periode hun opnieuw de vrijheid schenken, niet zonder risico is.
Film begint met een knappe veertiger-song van The Inkspots ("If I couldn't care")

avatar van HK Senator
geplaatst: 29 oktober 2016, 23:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prachtfilm en de stem van Morgen Freeman is erg prettig als voice over. Zelf had ik de laatste scene aan het strand weg gelaten denk ik.

avatar van 3 2 1 cut
geplaatst: 2 november 2016, 10:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
HK Senator schreef:

Waarom ? Niet dat je jezelf hoeft te verantwoorden hoor maar ik vind hem juist fantastisch !

avatar van HK Senator
geplaatst: 2 november 2016, 20:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
3 2 1 cut schreef:

Ik vond het te gemaakt. Toen hij in die bus weg reed dacht ik dat het afgelopen was en verwachte de aftiteling. Als de film dan was gestopt was in het midden gebleven of ze elkaar weer hadden ontmoet. Als kijker had ik daar dan over kunnen fantaseren. Maar ik heb een zwak voor open eindes.

avatar van Zuster Stein
geplaatst: 14 november 2016, 22:37 uur [permalink]
Gewoon een hele lekkere film die je om de zoveel jaar weer met veel plezier kunt herbekijken, maar de film heeft niet dat extra waardoor je je het boven de werkelijkheid voelt uitstijgen (ben ik nu zweverig?). Gedegen vakmanschap.

avatar van n00r
geplaatst: 15 november 2016, 18:51 uur [permalink]
Shit..

Jep.. Ook heb ik hem weer gezien en heb hetzelfde als jij uitlegt.. Jammer maar het blijft inderdaad een geweldige film.

geplaatst: 15 januari, 14:37 uur [permalink]
een geweldige film,die ik al vaker heb gezien hij blijft goed.
morgan freeman is en blijft een topacteur.een van mijn favoriete acteurs.en tim robbins speeld ook heel erg goed.ik ga de film ook zeker vaker kijken . de film is zeker 5 sterren waard. 👍