ad

Geregisseerd door: Michael Mann

Met onder meer: Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer

Releasedatum: 15 december 1995

Over Heat

"A Los Angeles crime saga."

Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Sergeant Drucker

Lauren Gustafson

avatar van Don Homer

Don Homer

Had hier toch meer van verwacht. Goede acting, vooral van De Niro, maar de film duurt onnodig lang, de regisseur wil teveel en het script is (daardoor) niet altijd even geloofwaardig. Einde viel ook tegen.

PS. Had Pacino niet beter de badguy kunnen spelen? Ik had iig meer sympathie voor de Niro's karakter tijdens de film.

scorsese

Geweldige film over een professionele groep dieven die in de gaten gehouden worden door de politie. Twee boeiende personages aan weerszijden van de wet, maar toch hetzelfde (Al Pacino en Robert DeNiro geven deze genoeg gewicht mee, maar ook de rest van de cast is goed). Prima locatiewerk en de stad wordt sfeervol in beeld gebracht. Uitstekende en spannende actie-scenes (vooral de shoot-out tijdens de bankoverval is ongeëvenaard). Michael Mann's magnum opus wat mij betreft.

avatar van RevengeN

RevengeN

Goede film, zojuist gezien op Prime Video.

Staat helaas niet tussen de links.

avatar van Lucky.Luciano

Lucky.Luciano

Don Homer schreef:

Ik heb meestal meer sympathie voor de badguy en sowieso in die periode voor

De Niro.

avatar van Timey

Timey

Veelbelovend begin, leek me qua thematiek en stijl denken aan een Tarantino film avant la lettre, maar het bleef bij een kat-en-muisspel tussen de twee hoofdpersonages met of course wat liefde en bedrog/'verraad erin verwerkt. Desondanks een goeie film.

BBarbie

Normaal gesproken heb ik weinig met dit soort misdaadfilms, maar ik moet toegegeven dat deze epische verfilming van de kat-en-muis relatie tussen een bendeleider en een politie-inspecteur mij van begin af aan geboeid heeft. Dat zit ‘m niet in de actiescènes, maar vooral in de optredens van de acteerkanonnen Pacino en De Niro, met als absoluut hoogtepunt hun tweegesprek bij een kopje koffie.

Complimenten ook voor regisseur Michael Mann, die op vaardige wijze misdaad- en intermenselijke scènes met elkaar weet af te wisselen en op die wijze een evenwichtig geheel creëert.

avatar van RickD

RickD

Laatst herzien, staat nog steeds als een huis ook na 25 jaar !

avatar van pindope

pindope

beste vuurgevecht sound ever!

utrecht boy schreef:

De film is langdradig, het verhaal is simpel en het had weinig tot geen sfeer. Een goede manier om mij te kwellen zou zijn om mij deze film voor een tweede maal voor te schotelen. Het is niet omdat dit soort films niks voor mij is, ik heb nota bene meerdere films uit dit genre in mijn top 10 staan. Als deze film een uurtje korter was geweest had ik 'm misschien nog 3 sterren kunnen geven. Wat mij betreft een zware tegenvaller.

Deze absolute topfilm ( Nee, niet het verhaal,maar de top acteurs , de sfeer) is voor allemaal,maar niet voor iedereen....

• 2053 berichten

Net meer dan de helft gezien op tv, maar zag hem tig-jaar geleden....Het zijn vooral de Niro en Pacino die je op het puntje van je stoel doen zitten. Het gaat helemaal niet om het doorsnee verhaal, maar de acteurs, de sfeer en enkele shots. Die twee in een bar, respect voor elkaar...legendarisch. Schietpartij in de straten...ongeëvenaard. En dan Pacino en de Niro die het hele scherm vullen..Pacino altijd, wat overacting....en de rust zelf uitstralende de Niro. Beide karakters hebben je sympathie,maar de Niro wint. Mogelijk is dat ook de reden dat de Niro aan het einde.................. ......

Wat ik hier eerder las, vind ik ook; ik had de rollen omgedraaid. De Niro als rechercheur en Pacino als crook. Geloofwaardiger. De Niro is veel meer de zelfverzekerde politieman en Pacino veel meer de crimineel, alleen al door zijn lichte, en soms storende, lichte ADHD.

Wat er daarna kwam aan rommel is vaak vanwege deze film. Een lullig verhaaltje, slechte acteurs, rare plotwendingen, iedereen is corrupt en te veel onzinnige harde actie..

""Heat "doen we wel even...vergeet het maar.

avatar van Angel9999

Angel9999

frans123 schreef:

""Heat "doen we wel even...vergeet het maar.

De charme zit er juist in dat Pacino de politieman is en de Niro de bad guy. Oh wat blijft het toch een heerlijke film en genoten wederom met deze zwoele temperaturen. Mijn grootste pluim gaat wel naar Michael Mann.

Angel9999 schreef:

"Andersom"" is geloofwaardiger en logischer, Pacino heeft het uiterlijk van een crimineel en de Niro niet..Maar okee...het doet niets af aan de kwaliteit van de film. Ja wat een verademing met al die rommel op Netflix ...Ik had de film al gezien maar zat gisteren met 30C in mijn kamer op het puntje van mijn bank...Dat is lang geleden..""Toen waren er nog echt goede films"..Hahhaah........Nostalgie.

avatar van umbra

umbra

• 2044 berichten

Volgende film uit de 90s met een hoog gemiddelde en met topacteurs (oké reken Val Kilmer er mr bij). Al heel lang geleden dat ik deze heb gezien. Ja dit is gewoon af in alle opzichten, top misdaad-thriller...ooh met een sublieme De Niro en Al Pacino, manne vd 90s cinema als je het mij vraagt. Ook de heerlijk lange speelduur, kwaliteit moet liefst zo lang mogelijk duren. Zulke kwalitatieve films in dit genre maken ze nog zelden, daar hebben de 90s toch patent op...oké ben wat 90s nostalgisch

avatar van SPEEDROCK

SPEEDROCK

umbra schreef:

Ben het met je eens, er zijn in de jaren '90 zoveel goede, spannende films gemaakt: The Fugitive, Breakdown, US Marshalls, Speed, Misery, Executive Decision, The Devil's Advocate, Copycat..... En dan heb ik niet eens een speciaal zwak voor de jaren '90, het viel me gewoon op! Er werden toen zoveel puntje-op-de-stoel-films gemaakt, goed en "echt lijkend" geacteerd, goede spanningsopbouw, de juiste dosering met effecten en actie e.d. De laatste 20 jaar zijn er natuurlijk ook prima, spannende films gemaakt, maar soms slaan ze te veel door met effecten, macho personages, te pas en onpas geweld, en te gelikte producties.

Lebarron

Heat is een van de beste heistfilms ooit. Neil Macauley(DeNiro) leidt een groep professionele overvallers. Hij is een koele kikker die zeer berekenend en methodisch te werk gaat. Zijn crew bestaande uit zijn adjudant Chris Shiherlis(Kilmer) en twee zware jongens Michael Cheritto(Sizemore) en Trejo(Danny Trejo). Hoewel ze het zakelijk houden aarzelen ze niet om alles en iedereen aanwezig te vermoorden indien nodig zoals bij hun laatste klus. Ze hebben bij die klus obligaties van een witwasser van Zant(Fichtner) buitgemaakt en die is niet van plan om ze er mee weg te laten komen want dat is hem zijn eer te na. Tegelijk krijgen ze vanwege het bloedbad de politie achter zich aan onder leiding van Vincent Hanna(Pacino), een rechercheur van het type van dik hout zaagt men planken. Hij bijt zich als een pitbull vast in een zaak en laat niet meer los. Een confrontatie lijkt onvermijdelijk. Heat is een zeer spannende film met uiterst realistische gewelddadige scenes. Bij de shootout met het voltallige politiekorps opereren De Niro en Kilmer als ware leden van de US Army Rangers. De ene vuurt korte salvo's vanuit een verdekte positie terwijl de ander naar de volgende vantage point manouvreert. Waarna die schiet en de ander de kans geeft van positie te veranderen. Deze shootout vormt dan ook het hoogtepunt van de film terwijl de climax de kijker een beetje met een kater achterlaat. Het is wel een typische Mann film met zijn typische shots in blauwachtig licht. De film is zeker Mann's beste werk en dat komt door de zeer sterke acteerprestaties. Uiteraard DeNiro en Pacino maar het is Val Kilmer die in Heat de beste rol van zijn carriere speelt als de trouwe rechterhand van MacCauley maar tegelijk een brokkenpiloot in zijn huwelijk vanwege zijn gokverslaving. Helaas kent de film ook minpunten of eigenlijk een groot minpunt. De crux bij Heat is dat er te veel characters in de film zitten en daardoor ook ietwat onnodige sidelines waardoor de film een beetje te vol wordt en onnodig lang duurt. Al vond ik persoonlijk als stiefvader de scenes rondom Natalie Portman herkenbaar en voegde ze ook zeker wat toe, twijfel ik of ze noodzakelijk waren voor de film want het basisverhaal was op zich al prima geweest voor een uitmuntende film en nu is hij door die vele characters en extra sidelines 'slechts' geweldig in mijn optiek.

frans123 schreef:

Onzin! MacCauley is een berekenende crimineel met vermoedelijk een militaire achtergrond en past dus meer bij De Niro die een calm en collected voorkomen heeft. Zijn blik doet mij denken aan die van een Vos. Scherp en sluw. Pacino is veel emotioneler en opvliegender. Hij is echt een pitbull. Hij is misschien een geloofwaardige dealer of een maffioso maar totaal geen professioneel overvaller die methodisch te werk gaat, zoals MacCauley doet. Bovendien had Pacino destijds al een ietwat vermoeide en verlopen kop. Perfect voor een fanatiek rechercheur die dicht tegen een burn out aan zit. De rest ben ik wel met je eens!

Lebarron schreef:

Ach als het omgedraaid "' was, was het ook goed geweest. De koele, kalme, berekende , professionele De Niro als rechercheur en de wat neurotische Pacino als crook. Om het even. Er is getost...haahah

frans123 schreef:

Ben ik niet met je eens. De kern van de film is juist dat MacCauley ongrijpbaar lijkt en zeker voor zo'n olifant in de porseleinkast als Hannah. Omgekeerd had dit principe dus nooit gewerkt maar had het waarschijnlijk meer een mix tussen Scarface en Dog Day Afternoon geworden. Explosiever, agressiever en impulsiever dan deze versie van Heat. Ook goed misschien maar totaal anders. Het was dus zeker geen kwestie van tossen.

Don Homer schreef:

Dat is nou juist de kracht van de film. Ondanks dat hij de bad guy is heb je meer respect voor kalme en professionele MacCauley dan de onevenwichtige, schreeuwerd Hannah. De film loopt af als een ouderwetse western, Sherrif shoots villain in a Mexican standoff, maar laat de kijker met ontevreden gevoel achter.

Lebarron schreef:

Heee Baron, ik ben dus niet de enige...omgedraaid had het meest logisch geweest. Dat vindt 70% denk ik.

frans123 schreef:

U en Don Homer hebben recht op jullie mening, ik geef enkel mijn mening en beargumenteer deze. Dat maakt goede films zo mooi, je kan er eindeloos over bomen en in the end heeft iedereen een beetje gelijk.

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Dijk van een film. Voor het eerst gisteravond dit misdaad-spektakel op blu ray gezien. En ik heb genoten als nooit tevoren. Met gemak blijft deze klassieker in mijn top 10 en hij zal er ook voor altijd in blijven.

Wat een cast zeg. En wat had iedereen zin in dit project, want de acteerprestaties zijn uitmuntend. De Niro zit ontzettend lekker in zijn rol. Ik vind dit een betere prestatie dan die van Jimmy Conway in Goodfellas. Andere soort crimineel, maar toch. McCauley is een doorgewinterde harde crimineel. Kalm, georganisseerd, een echte leider, medogenloos tegen zijn vijanden (bij verraad), maar toch ook iemand die liefde mist in zijn leven. Vandaar dat hij aanpapt met een dame uit een boekenwinkel. Maar zijn motto blijft; Don't let yourself get attached to anything you are not willing to walk out on in 30 seconds flat if you feel the heat around the corner. De romance tussen de twee is kort maar krachtig, aan het eind van de film zelfs ontroerend. Pacino zet ook een puike prestatie neer. Met gemak zet hij de rol van Hanna neer. Heel natuurlijk komt zijn rol uit de verf. Kilmer doet het ook behoorlijk goed in deze film.

De actiescenes zijn verbluffend. Natuurlijk is de shootout na de bankoverval het hoogtepunt. Wat een geknal en wat een wapens (o.a. dikke Colt geweren) worden er in de film gebruikt. Maar de film heeft nog meer hoogtepunten. De meest ontroerendste is die met Kilmer en Judd, of te wel als Charlene haar man niet verraad en Chris in de auto weg rijdt na de aanhouding. En de slot scene met Hanna en Neil is legendarisch. I told you i'm never going back. Ja, briljant. Meer hoef ik er niet aan toe te voegen

*****

avatar van AniSter

AniSter

Danny Trejo heet Trejo in de film: origineel bedacht. Dit was de derde keer dat ik deze film heb gezien. Zo'n beetje alles is gezegd over deze topfilm. Pacino is toch een van de beste, vooral als hij schreeuwt; gewoon uniek. De rest van de cast is ook top en memorabel: bijv. Voigt met zijn lange haren. Een goede keuze in het plot is de aandacht voor de partners, en de thuissituatie, van zowel de criminelen als de politie. In dit soort films blijft dat meestal buiten beeld. Wat dat betreft had deze film voor mij nog wat langer mogen duren om hier zeker richting het einde nog wat extra aandacht aan te geven, bijv. aan de stiefdochter van Vince en aan Chris met zijn vrouw.