• 17.014 nieuwsartikelen
  • 181.529 films
  • 12.524 series
  • 34.656 seizoenen
  • 654.278 acteurs
  • 200.222 gebruikers
  • 9.450.489 stemmen
Avatar
 
banner banner

Project Hail Mary (2026)

Sciencefiction / Avontuur | 156 minuten

Genre: Sciencefiction / Avontuur

Speelduur: 156 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Phil Lord en Christopher Miller

Met onder meer: Ryan Gosling, Sandra Hüller en Lionel Boyce

IMDb beoordeling: 8,2 (370.940)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 19 maart 2026

Plot Project Hail Mary

"Believe in the Hail Mary."

Wetenschapsleraar Ryland Grace wordt wakker in een ruimteschip, lichtjaren van huis, zonder zich te herinneren wie hij is of hoe hij daar terecht is gekomen. Naarmate zijn geheugen terugkeert, begint hij zijn missie te ontrafelen: het raadsel oplossen van de mysterieuze substantie die de zon doet uitsterven. Hij moet een beroep doen op zijn wetenschappelijke kennis en onorthodoxe ideeën om alles op aarde voor uitsterven te behoeden. Maar een onverwachte vriendschap zorgt ervoor dat hij het misschien niet alleen hoeft te doen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Speedytv4k

Speedytv4k

  • 4 berichten
  • 4 stemmen

Als fan van 'The Martian' waren mijn verwachtingen hoog, maar Project Hail Mary maakt het helemaal waar! De chemie (hoe paradoxaal ook in deze setting) en het wetenschappelijke puzzelwerk houden je aan het scherm gekluisterd. Visueel is dit echt genieten op een topkwaliteit scherm. Mis mijn cinematografische updates en streaming-tips niet en volg Speedytv4k! Hebben jullie hem al in de bioscoop of via streaming gezien?


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 6201 berichten
  • 2549 stemmen

Waar ik normaal gesproken een bericht redelijk snel na het zien van een film schrijf om de indruk(ken) nog vers te laten zijn, heb ik er bij Project Hail Mary enige tijd overheen laten gaan om mijn oorspronkelijke enthousiasme enigszins te laten bekoelen, maar ook anderhalve week later heb ik er alleen maar goede herinneringen aan, en het herzien van de trailer bevestigt mijn positieve oordeel: een bijzonder slim gemaakte publieksfilm, spannend (hoewel je natuurlijk wel voorvoelt dat de dood van de hoofpersoon en/of het uitdoven van het universum niet bij de toon van deze film zouden passen), bijzonder grappig ("Personal space is at a premium!") en qua plot zo meeslepend dat ik pas na afloop besefte hoe lang deze film had geduurd. Misschien is de laatste plotontwikkeling (Grace die Rocky gaat redden, en zijn daaropvolgende nieuwe woonplaats) er enigszins te veel aan, maar het is aan de andere kant ook wel een mooie afronding, en zonder dat er nou meteen een sequel nodig is geeft dit een mooi open einde aan het geheel. Alle lof voor Gosling – ik ben benieuwd of de dames en heren van de AMPAS zich zijn rol in januari nog herinneren voor zijn vierde Oscarnominatie (en voor wie weet)…


avatar van bounze

bounze

  • 168 berichten
  • 169 stemmen

Geen moment spannend. Geen diepgang en een open einde. Film was veel te lang. Zonde van je tijd.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3833 berichten
  • 1360 stemmen

Oeps. De mensheid staat op imploderen, het zonnestelsel is aan zijn laatste decennia toe. Weerhoudt dat Hollywoord van feel good-scifi met een dramatische touch? Klaarblijkelijk niet. En verdomd, wat is ‘Project Hail Mary’ aardig om in te toeven. Ongemeen spannend, uitnemend vertolkt en vooral onweerstaanbaar qua scenario.

En als het heelal een geprefereerd decor kan zijn voor het witte doek, dan zwijgen we nog maar van het knuffelgehalte van goedaardige aliens. Onvervalst sentiment, misschien. Maar laten we de buik spreken, dan zijn we tegelijk visueel betoverd, op het niveau van de gevoelige snaren prima bespeeld, en op thrillerachtige wijze door elkaar geschud met een plot die geen verrassingen schuwt, en zodoende blijft prikkelen tot de laatste minuten.

Kortom? Geen onvergetelijke hoge cultuur, wel cinema die warm blijft nazinderen. Een guilty pleasure waar niemand zich al te schuldig over moet voelen, medunkt.

3,25*


avatar van Mickey b

Mickey b

  • 764 berichten
  • 575 stemmen

SF-liefhebber, dus deze op mijn verlanglijstje.

Gestreamd via prime video voor 4,99 euro.

Keek er echt naar uit want heb boek gelezen, kwam uit ergens in 2021, weet niet wanneer ik het gelezen heb, maar is toch enige tijd geleden.

Enigste wat mij is bijgebleven uit boek is de vriendschap met de alien en de tegenslagen.

Of de film het boek volgt kan ik niet voor de volle 100% bevestigen (te lang geleden dat ik boek heb gelezen) maar naar mijn gevoel loopt het wel ergens gelijk.

Weet nog dat ik het boek super vond. Wat ik van de film vind?

Grafisch mooi, verhaal ok, soundtrack tja, bij momenten kinderachtig (vb bij de te bezoeken zon)….

Soms probeert de film luchtig over te komen en dat lukt soms maar is voor mij in dit genre film een beetje een stoorzender.

Ryan Gosling speelt zoals we hem recent kennen: beetje klungelend en onschuldige nerdie.

Als SF-liefhebber ben ik wat deze betreft niet helemaal overtuigd. Film probeert een sfeer te zetten zoals Interstellar door te goochelen met de soundtrack maar dit is wat mijn gevoel betreft niet geslaagd.

Is het een goede SF? Voor mij middelmaat, had er iets te veel van verwacht. Maar er zijn al weinig films in dit genre, dus voor 2026 wel geslaagd!!!

Is een lange film, 156 minuten, maar voor een SF vind ik dit wel leuk.

Stel je bij bepaalde zaken niet al te veel vragen, is een SF-film geen realistische documentaire.

Voor mij 3,5*

En ben je net als ik naast filmliefhebber ook een genadige lezer, zeker boek eens proberen.

Ter info: verfilming “The martian” van zelfde auteur wel beter.


avatar van roeselare lover

roeselare lover

  • 4 berichten
  • 1 stemmen

Mickey b schreef:

SF-liefhebber, dus deze op mijn verlanglijstje.

Gestreamd via prime video voor 4,99 euro.

Keek er echt naar uit want heb boek gelezen, kwam uit ergens in 2021, weet niet wanneer ik het gelezen heb, maar is toch enige tijd geleden.

Enigste wat mij is bijgebleven uit boek is de vriendschap met de alien en de tegenslagen.

Of de film het boek volgt kan ik niet voor de volle 100% bevestigen (te lang geleden dat ik boek heb gelezen) maar naar mijn gevoel loopt het wel ergens gelijk.

Weet nog dat ik het boek super vond. Wat ik van de film vind?

Grafisch mooi, verhaal ok, soundtrack tja, bij momenten kinderachtig (vb bij de te bezoeken zon)….

Soms probeert de film luchtig over te komen en dat lukt soms maar is voor mij in dit genre film een beetje een stoorzender.

Ryan Gosling speelt zoals we hem recent kennen: beetje klungelend en onschuldige nerdie.

Als SF-liefhebber ben ik wat deze betreft niet helemaal overtuigd. Film probeert een sfeer te zetten zoals Interstellar door te goochelen met de soundtrack maar dit is wat mijn gevoel betreft niet geslaagd.

Is het een goede SF? Voor mij middelmaat, had er iets te veel van verwacht. Maar er zijn al weinig films in dit genre, dus voor 2026 wel geslaagd!!!

Is een lange film, 156 minuten, maar voor een SF vind ik dit wel leuk.

Stel je bij bepaalde zaken niet al te veel vragen, is een SF-film geen realistische documentaire.

Voor mij 3,5*

En ben je net als ik naast filmliefhebber ook een genadige lezer, zeker boek eens proberen.

Ter info: verfilming “The martian” van zelfde auteur wel beter.

En nu wat relevante informatie over de film zelf a.u.b.!

Al dat "ik ik ik" geleuter. Man man man wat een zelfingenomen reactie.


avatar van jeebee18

jeebee18

  • 5 berichten
  • 4 stemmen

Dit is gewoon een slechte film.

Er bestaat een bepaald type filmliefhebber dat een slechte, onbegrijpelijke film waardeert dankzij de gebreken. Hoe onsamenhangender het verhaal, hoe groter de kans dat zij er een diepzinnige interpretatie in projecteren. Waar een normaal mens na een uur denkt: "Dit sloeg nergens op", ziet deze groep een kans om intellectueel prestige te verzamelen.

Het fascinerende is dat de kwaliteit van de film nauwelijks nog relevant is. Dialogen die klinken alsof ze door een defecte chatbot zijn geschreven? "Geniaal". Een plot vol gaten waar een vrachtwagen doorheen kan rijden? "Een bewuste deconstructie van narratieve conventies". Scènes die eindeloos voortkabbelen zonder betekenis of spanning? "Een gedurfde confrontatie met de tijd zelf". Elke tekortkoming wordt met voldoende jargon omgetoverd tot een artistieke keuze.

Vaak lijkt de waardering minder voort te komen uit wat er daadwerkelijk op het scherm gebeurt dan uit de angst om toe te geven dat een film saai, pretentieus of simpelweg slecht is wanneer anderen elkaar al complimenteren met hun "gelaagde lezing". Dus ontstaat een wedstrijd in interpretatieve acrobatiek, waarbij de meest vergezochte analyse automatisch als de meest intelligente geldt.

Het resultaat is een cultuur waarin helderheid verdacht wordt, en verwarring als diepgang wordt verkocht. Alsof een film pas kunst kan zijn wanneer niemand meer kan uitleggen waar hij over gaat. Niet omdat het werk werkelijk rijk of complex is, maar omdat sommige kijkers hun eigen status ontlenen aan het idee dat zij iets begrijpen wat gewone stervelingen ontgaat.

Echte intelligentie heeft echter geen behoefte aan mistbanken van vaagheid. Wie werkelijk iets interessants te zeggen heeft, kan dat vaak juist helder formuleren. Het verheerlijken van een onbegrijpelijke mislukking is daarom zelden een bewijs van intellect, maar eerder van de hardnekkige menselijke behoefte om slim gevonden te worden. Soms is een slechte film gewoon een slechte film, hoeveel academisch klinkende woorden men er ook tegenaan gooit.


avatar van pampelonne

pampelonne

  • 463 berichten
  • 214 stemmen

Ongelofelijke infantiele film.

dit is geen SF, dit is een fantasy film.

ik vond er geen zak aan.

ik heb het 1,5 uur volgehouden.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 10155 berichten
  • 4750 stemmen

Speciaal maar toch cute. De komische toon is heel buitengewoon hier en in het begin ergerde ik er mij eigenlijk wat aan maar het gaf de film uiteindelijk veel positieve energie in plaats van fatalisme. Want het thema van een Aarde die potentieel bedreigd wordt bood geen prettige vooruitzichten. De astrophagus is een organisme dat zonne-energie "eet", wat op termijn een fatale afkoeling van onze planeet zou kunnen betekenen. De leraar en wetenschapper Ryland Grace (wie ziet 150 minuten lang Gosling zitten?) specialiseert zich (een tikkeltje gedwongen) in het bestuderen van deze organismen tot er ontdekt wordt dat de ster Tau Ceti immuun blijkt te zijn voor de astrophagii... Project Hail Mary wordt in twee tijden verteld. Enerzijds zie je hoe Grace zijn bestemming diep in de ruimte bereikt en bevriend wordt met een buitenaards wezen die hij Rocky noemt. Anderzijds wordt in flashback de aanleiding getoond voor zijn eenzame ruimte-avontuur.

Ik dacht een 3* aan de film te geven maar heb dan toch maar wat opgehoogd omdat het er op creatief vlak echt bijzonder uitziet. Het is even wennen aan een SF die helemaal anders is. Zoals Rocky, die een abstracte vorm krijgt om het universele karakter van vriendschap te versterken. Een heel geslaagd personage. Of de technologische designs die er al bij al vrij sober uit zien .. De SF auteur Andy Weir zette zelf zijn schouders onder deze verfilming; zijn boeken zijn meer science dan fiction en dat zet na The Martian het genre terug op de kaart, want daar gaat SF in de eerste plaats over : met welke beperkingen een mens moet leren omgaan in de oneindigheid van de ruimte. Afstand, technologie, artificiële intelligentie, fysica etc. En dat vond ik hier prima in terug.

FAQ - Veel gestelde vragen

Waarom is Project Hail Mary (2026) een visuele must-watch voor scifi-fans?

Project Hail Mary (2026) tilt cinematografie naar een hoger niveau dankzij de verbluffende weergave van de diepe ruimte en geavanceerde CGI-effecten. Om de intense sfeer, de details van het ruimteschip en de visuele pracht van dit interstellaire avontuur echt te waarderen, is het essentieel om de film te streamen in de allerhoogste 4K-kwaliteit. Voor de meest diepgaande visuele analyses, streaming-updates en technische reviews van deze sciencefiction-hit.