The Wolf of Wall Street (2013)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Jonah Hill en Margot Robbie

Eind jaren 80. Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) is een aan drugs, drank en seks verslaafde effectenmakelaar, die door fraude multimiljonair wordt. De voormalige meubelhandelaar Donnie Azoff (Jonah Hill) is hierbij zijn zakenpartner. Samen smijten ze enorme sommen geld over de balk met hun excessieve levensstijl vol drugs en feesten. Belfort ziet zijn carrière ten onder gaan door aanklachten wegens fraude, waarbij corruptie op Wall Street en invloed van de maffia de grootste rol spelen.

Het zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn filosoof, maar om de genen die de film niet waarderen nou meteen weg te zetten met de dooddoener dat ze de clue niet begrijpen is wel erg makkelijk. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Het al ongetwijfeld in grote lijnen best zo gebeurd zijn, maar om dit verhaal in een "drie uur durende herhaling van zetten" te brengen boeit simpelweg niet iedereen.

Een kunstwerk moet denk ik bovenal vorm en inhoud met elkaar in overeenstemming brengen. De inhoud is "te veel van alles" dus dat rechtvaardigt de vorm waarin de seks en drugs urenlang domineren zodat die ook de kijker z'n neusgaten uitkomen... Evengoed is de film niet saai: door alle variaties en ontwikkelingen blijft de film vermakelijk zoals ook Belfort zelf zich tot aan het eind blijft vermaken.

Maar uiteraard moet het onderwerp je wel interesseren. Als je de maffia totaal niet interessant vindt, zul je ook niet snel een maffiafilm interessant vinden. Als je niks wilt weten van Wall Street en de hele hedendaagse maatschappij waarin er die superrijke en machtige bovenlaag van financiële handel zonder reële economische basis is ontstaan, dan kun je deze film denk ik beter overslaan. Maar als film over die wereld c.q. hedendaagse maatschappij, vraag ik me af of iemand anders een betere film had kunnen maken dan Scorsese met deze film heeft gemaakt.

avatar van JacoBaco
De filosoof ik vind dat hele wereldje inderdaad niet interessant. Ik kan mij er totaal niet mee identificeren. En inleven lukt mij ook niet. Doe mij maar een stel junks, daar kan ik meer mee. En dan doel ik op Trainspotting.

En ik kan mij goed voorstellen dat hoe ik TWOWS ervaar, zij Trainspotting ervaren. En zo zie je maar, zo biedt de filmwereld genoeg diversiteit en zo heeft iedereen zijn persoonlijke favorieten.

Al hou ik trouwens ook totaal niet van Westerns, maar ik heb er een paar gezien en deze vind ik ijzersterk.

Als De filosoof wil weten hoe de bovenlaag in de financiële wereld functioneert dan kan ie beter naar Margin Call (2011) kijken. Geen ellenlange herhaling en opeenstapeling van clichés en platgetreden paden, maar een realistische inkijk in een verderfelijke wereld die zich voornamelijk afspeelt in de bovenste verdiepingen van gigantische kantoortorens.
Hoe hoog Icarus ook maar denkt te kunnen vliegen, uiteindelijk zal ie als mens op aarde neervallen. Dat gebeurt in TWOWS niet, want de stompzinnigheid van de vraag "Verkoop deze pen." zet het ultra dunne verhaal terug naar het moment waarmee alles begon. Niks geleerd, niks onthouden? Een variatie op "Greed is good?" Dat zijn geen "levenslessen," waarmee je een publiek moet lastigvallen, maar twee-dimensionale kartonnen stijlfiguurtjes uitgeknipt door een tienjarige.

avatar van Captain Pervert
Vorige week herzien op Netflix. Wederom kostelijk vermaakt. De vorige keer vooral vanwege de voor de hand liggende geniale momenten, zoals de Lamborghini scène en de gave speeches.
Nu viel me op dat er prachtige lange scènes in zitten die al dan niet iets toevoegen maar wel heel leuk zijn - zoals de bespreking over het inhuren van een midget als entertainment. Prachtig.
Maar ik betrapte me er ook op dat er een hele sterke 'drive' van de film uit gaat. Om dingen te doen. Om het te maken. Om hard te werken. Mooi man. Gaan.
5 sterren

avatar van Shadowed
Weggeblazen.

Normaal zal ik zeggen dat ik films over de "Wall Street" en andere geldzaken nooit interessant heb gevonden. Deze film pakte ik puur mee aangezien hij 5 sterren kreeg en als "Beste film van 2013" was gezien door een flinke pak mensen. En nu weet ik waarom.

Het is puur een Scorsese film, zoals ik Goodfellas eigenlijk ook zag. Veel verdieping in karakters. Ook is deze film een typisch voorbeeld van "Geld maakt niet gelukkig". Een uitstekende prestatie van DiCaprio en Jonah Hill. De film is ook zo gefilmd waardoor hij blijft boeien. Of het nou het misdadige gedrag is van DiCaprio of de goeie humor die vaak ook aan bod is. Hij bleef boeien.

Geloof dat ik een film in dit soort onderwerpen nooit interessant vond maar dit vind ik toch wel echt een Must See.

avatar van RnRzombie
Bizar verhaal met bizarre typetjes. Hier is Gordon Gecko (Wall street van Oliver Stone) niets bij...
Erg veel gelachen, maar de trieste boodschap schemert ook duidelijk door:
Op geld beluste mensen zonder principes zullen gouden bergen beloven aan (wellicht naieve) burgermannen. Door die hunkering naar roem en geld,
en constant onder invloed van drank, drugs, en sex,
wanen zij zich onschendbaar en ontastbaar. De keerzijde van de "American Dream". Goede muziek!

avatar van panax
doordenderende film over op geld beluste kerels !!
met toprollen van DiCaprio maar ook matthew c. en jonah hill en niet te vergeten rob reiner
veel humor en snelle aktie !!

avatar van gerwinmaster
Heerlijke film

avatar van Alathir
Een film van deze speelduur wordt al wat lastiger om te beoordelen omdat het niet altijd even goed is. Er waren zelfs momenten dat ik geen zin meer had om verder te kijken. Het blijft soms erg lang doordreunen over steeds hetzelfde: compleet wasted zijn door drugs en drank. Ook altijd 'fuck' gebruiken is er wel wat over. The Wolf of Wall Street is dus zeker niet altijd even subliem in de dialogen maar over het geheel gezien, zitten er een paar ijzersterke scènes in waar je niet omheen kan bij het bepalen van een waardering.

Eigenlijk is het begin heel sterk met Matthew McConaughey, misschien het beste wat de ganse film te bieden heeft. Tot Margot Robbie plots alle kleren uitgooit en sexy poseert in de deuropening. Wat ervoor en erna gebeurd is een constant druk gedoe over seks, drugs en weet ik wat nog allemaal. Eigenlijk is dit Goodfellas 2 maar dan in een andere setting. De moderne maffia in Wall Street.

Ik heb ook een heel aantal stukken dubbel gezien omdat ik dus in veel verschillende tijden deze film heb gekeken. De speech die DiCaprio deed toen hij zei dat hij ging weggaan bij Stratton Oakmont vond ik de tweede keer veel krachtiger en pakkender. Eigenlijk vind ik dat hij hier veel meer van zijn kunnen laat zien dan zijn acteerprestatie in The Revenant waar hij vooral steeds hetzelfde moest doen, namelijk kreunen en kruipen. Hier moest hij ook echt een rol spelen terwijl in The Revenant moest hij wel extreme dingen doen, maar kon hij vast dichter bij zichzelf blijven.

Wat ik zeker niet mag vergeten is dat er ook wel wat humor in de film zit. Deze houdt het geheel toch wat luchtiger en dat zagen we eigenlijk ook al eerder in Goodfellas. Ook de soundtrack is soms best lekker, maar al bij al blijf ik toch met het gevoel zitten van dit heb ik al eerder gezien, Scorsese en dan nog wel in verschillende films van hem. Steeds hetzelfde gevoel bij Scorsese zijn film, ook nu weer -> voice-overs, seks, drugs, hier en daar wat geweld en veel druk gedoe. Ik ga hem op 3.25* zetten en streng als ik ben rond ik af naar onder

Moeilijk te beoordelen film.
Laat mij eerst met het positieve beginnen: Leonardo blijft een van mijn favoriete acteurs. Keer op keer zie je hem bijzonder sterk presteren. Ook nu, waar hij opnieuw een glansprestatie neerzet (vb: speech bij ipo madden, *wow*). Ook het hele verhaal weet me wel te boeien. Van kleine stock broker tot grootmacht met de nodige greed en (overbodige) luxe en exeburante feestjes. Scorcese brengt het allemaal super in beeld (zoals gewoonlijk).
Maar, de film duurt wat mij betreft veel te lang... sommige scènes hadden zo veel beknopter gekund (zonder aan kwaliteit in te boeten). En de scène op zee voelt ook beetje cheap aan (alsof het budget op was).
Leuke zijnoot wel: the Hum. Wist niet dat dat de oorsprong van de song van DV & LM was

...Godsamme, ik hou hier zo van...

*****

avatar van ZenZin
3 uur lang "verheerlijking" van stupiditeit, nou ja heerlijk voor de "liefhebber" klaarblijkelijk...
En een paar seconden zogenaamde "clue". Logisch dat die niet uit de verf komt.
Mager cluetje ook trouwens.
Dus of de film is mislukt of het is een hele slechte film.

avatar van Zandadder
Dat Leo hier geen Oscar voor kreeg is belachelijk

avatar van mikey
ZenZin schreef:
Logisch dat die niet uit de verf komt.
Mager cluetje ook trouwens..
en de clue is dan?

avatar van ZenZin
mikey schreef:
en de clue is dan?

Ik doel op de laatste scène, is door anderen hier eerder al benoemd.

Kei van een film die overdreven lijkt maar dat echt niet is. Ik heb boeken gelezen over figuren die in louche kamertjes op Wall Street fortuinen verdienden en gestoorde levens leden vol met alcohol, drugs en dames van lichte zeden. die niets afweken van het leven dat Jordan Belfort in deze film leidt.

avatar van Lovelyboy
Lang deze film genegeerd en overgeslagen, ondanks zijn hoge waarderingen en lovende kritieken, omdat ik opzag en bang was voor een soort van verheerlijking van het 'snelle' en gladde leven, gestoorde en overspelig gedoe en vooral veel smakeloos gedrag omtrent teveel geld hebben en dat ongeremd over de balk te smijten. Er waren niet voor niets mensen die het karakter Gordon Gekko als held en idool zagen.

Maar met terugwerkende kracht, alle vooroordelen over het geschetste gedrag is aanwezig, toch overheerst de sarcastische ondertoon en de aanklacht die het mee draagt en goddank de karma die toch uiteindelijk dergelijke hoogdravend onzin ten val brengt, tenminste in dit geval dan.

Scorsese levert andermaal een prima film af die je aan het denken zet en zoveel een aanklacht als een spot in zich mee brengt, al die scheldende in zichzelf gelovende geld-goeroes als McConaughey en DiCaprio zelf en totaal geschifte en moreel-loze figuren als Jonan Hill en de rest van de first twenthy. Wat een idioterie allemaal, het is zoveel lachwekkend als beschamend de uitspattingen van de heren. Ze hadden alles en ze lieten het gewoon uit hun klauwen glippen omdat het niet genoeg was. Heerlijk prent, fijne muziek/ soundtrack, fijne rollen van zowel DiCaprio als Hill maar vooral ook die hele korte momenten met McConaughey. Fantastische acteur is dat toch en aan zijn magere bakkes te zien was hij daar al aan het afvallen voor de rol als verlopen Rustin Cohle in True Detective.

Fantastisch is overigens de scene in de Country Club waar de pillen beginnen te werken, hoe hij zich naar zijn auto sleept, eerst Hill probeert wat aan te doen maar in staat is na een snuifje coke om hem ook nog het leven te redden, en ohw...tja, het ritje terug was toch minder geslaagd. Echt, bizar! Je weet gewoon niet waar je aan toe bent.

Binnenkort nog maar eens kijken voor een definitief cijfer.

avatar van TornadoEF5
Bij de tweede kijkbeurt beviel deze me toch wel beter - zoals ik ook wel vermoedde. Alleen is het punt wel dat je je drie uur moet kunnen concentreren voor een film, en voor iemand als mij lukt dat niet altijd. De vorige keer lukte het niet, en ook nu had ik het gevoel dat hij lang duurde, maar uiteindelijk is het wel gelukt. Ik ben wel een liefhebber van rise & fall films, zeker van de rise kant van die films die je even doet dromen, en dan heb je daar nog die schone laag sarcasme op. De hebzucht van de mannen straalt er van af, helaas zijn het nog steeds dagelijkse praktijken bij vele multinationals. Soms slaat de film wel even door in dat sarcasme en overdreven gedoe, maar uiteindelijk heb ik er wel weer een leuke filmmiddag- en avond opzitten, en dat is het belangrijkste. Andermaal een prima film van Scorsese uit zijn geliefde genre. Verhoging van een "hoge" 3,0* naar een "kleine" 4,5* (i love the irony), dat zien we graag. Naar een Scorsese film (tenzij het Taxi Driver is -> die is zo meesterlijk goed dat ik die altijd kan opleggen onder welke omstandigheid ook), kan ik niet altijd kijken maar als ik in de juiste stemming ben en het is een film uit het misdaadgenre, dan bevalt me het meestal wel.

Het is een en al schijn en oppervlakkigheid die kenmerkend is voor deze arena. We leren niemand echt kennen, laat staan zijn diepere drijfveren. Je voelt je dan ook bij niemand betrokken. Het is alsof je op een feest terechtgekomen bent waar je niemand kent en na een avond vol geschreeuw en gedoe blij bent dat je weer naar huis mag.

1 van de allerbeste films ooit. Al meer dan 10x gezien

avatar van Vidi well
Gisteravond herzien, nadat ik hem jaren geleden in de bioscoop zag. En wat blijft deze film overeind zeg.

The Wolf Of Wall Street is een achtbaanrit van drie uur, die van grote hoogtepunten naar flinke dieptepunten gaat. Althans, voor ons als kijker. Belfort zelf blijft er redelijk koel onder, maar om te zien hoe hij zichzelf en zijn omgeving keer op keer de vernieling in helpt met de excessen die schijnen te horen bij zijn levensstijl, gaat mij niet in de koude kleren zitten.

Het thema is de jacht naar rijkdom, naar roem, oftewel, de jacht op succes. Een belend thema in misdaadfilms, hoewel ik het zelden zo amoreel heb gezien als in deze film. Hoewel Belfort geen moordenaar is, handelt hij gewetenloos. Hij is zich terdege bewust van de slachtoffers die hij maakt, aar het interesseert hem gewoon niet. Nergens wordt er met het vingertje gewezen, en Belfort komt vrij goed weg met alles. Zelfs zijn uiteindelijke gevangenisstraf is een makkie omdat hij rijk is. Slachtoffers worden alleen terloops in beeld gebracht (denk aan zijn kind tijdens de ruzie), want in deze film zijn het lange tijd vooral winnaars die we te zien krijgen.

De film zelf veroordeelt niemand, maar brengt deze amorele hedonistische levensstijl bijna als een documentaire in beeld. Het verhaal is bijna onbelangrijk gemaakt. Veel belangrijker lijkt Scorsese het in beeld brengen van de spectaculaire, maar vermoeiende alledaagsheid van Belfort’s leven. De meeste scenes draaien om feesten, speeches, sex, vele miljoenen winst, ruzies met geliefden, katers en dat alles met steeds meer drugs achter de kiezen. Hier zien we de directe (negatieve) gevolgen van dit extreme leven haarscherp in beeld gebracht.

Na drie uur lang overdonderd te zijn geweest door de uitbundigheid van deze levensstijl, is het vervolgens aan de kijker zelf om te bepalen of Belfort’s leven een gelukmakende levensweg is.

avatar van Ralf81
Viel toch wat tegen. Zeer oppervlakkige film waarbij de nadruk niet ligt op de malafide handel maar op de glitter en glamour daaromheen. Seks, drugs en rock&roll, wat maakte dat ik vaak dacht naar the hangover te zitten kijken. Vermakelijk is de film verder wel en ook Margot Robbie maakt veel goed.

avatar van Captain Pervert
Rare plotsamenvatting: "waarbij corruptie op Wall Street en invloed van de maffia de grootste rol spelen."
Welke maffia?

Deze film net weer gezien,
Leonardo dicaprio, dit is zijn beste rol ooit vind ik in deze film. Hij is altijd steengoed maar hier steelt hij echt de show,
Dat stukje vanaf dat hotel naar ze auto, toen die pil insloeg, echt geniaal.
Jonah hill deed het ook prima maar dicaprio steelde echt de show.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Bericht verwijderd.

Ik vind het een goede kritiek. Maar soms valt de film weg in een verheerlijking in plaats van kritiek. De film had makkelijk een halfuur korter kunnen zijn, zonder die eindeloze feestjes. Daarnaast zijn alle vrouwen in de film prostituees en/of dom. Het feit dat de hoofdrol een eikel en een seksist is, betekent niet dat Scorsese daarin mee moet gaan.