The Wolf of Wall Street (2013)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Jonah Hill en Margot Robbie

Eind jaren 80. Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) is een aan drugs, drank en seks verslaafde effectenmakelaar, die door fraude multimiljonair wordt. De voormalige meubelhandelaar Donnie Azoff (Jonah Hill) is hierbij zijn zakenpartner. Samen smijten ze enorme sommen geld over de balk met hun excessieve levensstijl vol drugs en feesten. Belfort ziet zijn carrière ten onder gaan door aanklachten wegens fraude, waarbij corruptie op Wall Street en invloed van de maffia de grootste rol spelen.

De film is veel te lang. We weten het wel, na een uur, aan welke uitspattingen zulke nieuwe rijken zich zoal schuldig maken. En dat blijft zich maar herhalen. Komt daarbij nog een zeer voorspelbaar slot. Tijdverlies, ondanks de uitmuntende acteerprestatie van Di Caprio.

avatar van CarverS
Geniale (absurde?) film, op waarheid berust, een echte geldwolven film. Je kunt er van alles achter zoeken, maar zo gebeurt het nog iedere dag. Je houdt er van of je vindt het helemaal niets.

Wat een fantastische acteer prestatie zet Leonardo DiCaprio hier neer zeg. Al vind je de film zelf niks, alleen de manier waarop hij de rol neerzet is al 4 sterren waard!

avatar van Don Homer
De zoveelste magnum opus van Scorsese. Hij haalt wederom alles uit de kast voor deze film. Enorm budget, topacteurs, lange speelduur, epische scènes, bizarre scènes en zelfs een lastige take van een jacht in een storm.

De film is een realistische weergave van het bonte leven van Jordan Belfort. Hoewel het soms te bizar voor woorden is, is het meeste waargebeurd. Zowel zijn carrière als louche effecten makelaar als zijn privéleven wordt weergegeven en een scheiding tussen beide is er nauwelijks. Er wordt als primaten geleefd, wat zich uit in impulsief (veel seks, drugsgebruik, risicogedrag), weinig empathie en haantjesgedrag. Ook ontstaat er een opmerkelijke groepsdynamiek waarin Jordan als leider (op de apenrots) lange tijd zo'n beetje alles kon maken.

Di Caprio heeft zich weer helemaal in de gedaante van het hoofdpersonage gegoten. ik vond hem niet erg sympathiek in deze rol, maar toch is de film zo gemaakt dat je vaak met hem meevoelt. Margot Robbie is sexier dan ooit. Ze had daar zelf op aangedrongen bij Scorsese (ze wilde zelf de naaktscène(s) die initieel niet gescript waren). Jonah Hill, die vergeleken met Di Caprio een schijntje kreeg voor zijn rol, maakte echter het meeste indruk op mij. Hij speelt subliem een hele bizarre kerel.

Een supersterke scène vond ik het gekruip van Di Caprio naar zijn auto en alles wat er daarna volgt in hun overdosis. Het einde van de film vond ik minder indrukwekkend. Ook een minpuntje vind ik de cameo van Jorden Belfort zelf. Dat vind ik een vorm van verheerlijking van zijn malafide praktijken en daarmee eigenlijk ook van alle malafide praktijken op Wall street en andere beursen in die tijd en nu nog steeds, zoals Joris Luyendijk mooi heeft geanalyseerd.

avatar van filmfan0511
The Wolf of Wall Street wordt voornamelijk gedomineerd door een overweldigende visuele pracht en praal, gecombineerd door non-stop feestjes, seks en drugs. Het is op inhoudelijk vlak wellicht een van Scorsese's leegste films, maar mijn god, hij weet je toch maar mee te slepen voor de volle 180 minuten, zonder dat er ook maar een moment van verveling opduikt. Het is gewoon een erg vermakelijke film, die echt niet per se diep duikt in karakteruitdieping of iets van die aard, maar gewoon met non-stop vaart doorheen het enerverende leven van Jordan Belfort raast. Leonardo DiCaprio zet in ieder geval wel één van zijn meest iconische acteerprestaties tot nu toe neer. Hij moet een ongelooflijk moreel corrupt personage neerzetten, en doet dat op zulk een manier, dat je ook nog met hem gaat meeleven tot op een bepaald niveau. Zonder dat je uit het oog verliest dat hij een vreselijk persoon is. Dus je hebt hier te maken met schitterend schrijf- en acteerwerk op dat vlak. Maar ook de andere acteurs, waaronder Jonah Hill en de beeldschone Margot Robbie, acteren zeer sterk. Vooral Hill, die ik om de een of andere reden vooral als standaard komedisch acteur beschouw, is echt top.

De regiestijl van Scorsese is gewoon erg sterk, en draagt buiten de sterke acteerprestaties de film volledig. Al die kleurrijke en stijlvolle shots maken de cinematografie een lust voor het oog, camerawerk is pure klasse, maar ook geluid en muziek is zeer goed. Het is ook echt niet moeilijk te begrijpen waarom dit een van zijn meest populaire films is; het is, ondanks de lange speelduur, een enorm toegankelijke film die nergens echt uitdagend of moeilijk wordt wat betreft thema's of boodschap etc. Het is absoluut een erg leuke film, met een grote herkijkwaarde ook, maar het komt wat mij betreft wel bij lange na niet terecht in zijn lijstje van allerbeste films. Wat natuurlijk wel ook veel zegt over de man zijn catalogus.