Django Unchained (2012)

Western / Actie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Jamie Foxx, Christoph Waltz en Leonardo DiCaprio

Jackson, Mississippi. Het is de 19de eeuw en slavenhandel is volop aan de gang in Amerika. Twee geliefden, Django en Broomhilda, worden onder deze gruwelijke omstandigheden uit elkaar gedreven en verkocht aan verschillende eigenaren. Terwijl Broomhilda haar nieuwe situatie leefbaar probeert te maken wordt Django ondertussen bevrijd door een eigenaardige premiejager, genaamd Dr. King Schultz. Deze ziet wel potentie in Django en besluit hem onder zijn vleugels te nemen en hem de fijne kneepjes van het vak bij te brengen. Samen gaan ze op zoek naar Broomhilda.

Wat mij betreft een 4 á 5 sterren film!

Direct maar het minpunt: de onnodige , bloedige, overdadige ketchup-uitspattingen die Tarantino altijd maar blijft hanteren, als er weer iemand neergeknald wordt. Iemand wordt neergeschoten en de witte muur erachter, inclusief plafond zit onder 2 liter Heinz-tomatoketchup....totaal onnodig en haalt de glans er wel ietsje vanaf....maar ja, das Tarantino's style zullen we maar zeggen en leert ie niet af.

Voor de rest; niets anders dan lof en de 4-5 sterren zeker waard. Mooie filmtechnisch, maar bovenal een supercast waar feitelijk iedereen verrassend boven zichzelf uitstijgt. Chistoph Waltz steelt samen met een andere kant van Samual L. Jackson de show. Christoph is subliem. Hij heeft altijd een bepaalt mysterie om zich, moet je 'm nou vertrouwen of toch niet? Maar hier is hij degene die aan de juiste zijde van je gevoel staat. Datzelfde mysterie op zijn gezicht speelde hij ook in Tarantino's blockbuster Inglorius Bastard. Ook daar was hij fenomenaal door de geslepen, intelligente SS Oficier te spelen; ook briljant neergezet (aanrader voor wie 'm echt nog niet gezien heeft, wat ik me niet kan voorstellen overigens) . Nu dus mooi vertolkt, met name op het eind ook waarin hij de aan tafel-scene bij Di Caprio vertolkt. Spannende dialogen, een opbouw waarin je je afvraagt, waar gaat t naartoe...Zeer zeer fraai vertolkt door hem.

Daarnaast dus Samual L. Jackson. Wanneer hij in de 1e scene instroomt, begint het al prachtig in een felle dialoog met Di Caprio met humor, waarvan je denkt ;''huh? hij is zelf zwart en heeft een bloedhekel aan zijn soortgenoten?''...Zeer goede rol van hem.

Ook Di Caprio doet het subliem, scherp en vol in zijn verrassende rol. Niet gedacht. Mooie twist is dat Tarantino zelf ook plots opduikt in z'n eigen film en er terecht op 'n leuke manier ook weer uitgaat.

Dus mensen vergeet het bloedige af en toe, da's gewoon Tarantino's ding helaas, en voor de rest ; verstand lekker op 0 en lekker onderuit genieten, van het verhaal en de topspelers.

avatar van JanLo
jacobine_rodijk schreef:

Fall = herfst.

Dit kun je misschien ook wel wat minder belerend uitleggen, want dit komt uiterst arrogant over!!

avatar van jacobine_rodijk
JanLo schreef:

Bedankt dat je dat bericht van 7 jaar geleden even kon quoteren, zat me inderdaad altijd dwars sindsdien; hoe ik dat verwoorde.

avatar van JanLo
jacobine_rodijk schreef:

Dat het 7 jaar geleden was had ik even niet gezien, maar ik ben blij dat het je toch dwars zat! Veranderen lijkt me na 7 jaar overbodig!

avatar van IH88
“I count six shots, nigger.”
“I count two guns, nigger.”

IJzersterke film van Tarantino. De man had zin in een western, en het resultaat is een keiharde, scherpe en expliciete film zoals alleen Tarantino die kan maken. In het eerste gedeelte mogen Waltz en Foxx hun acteerkunsten tonen, en beide laten zien goed overweg te kunnen met de Tarantino dialogen en het absurde sfeertje.

Tarantino neemt z’n tijd en het eerste gedeelte is vooral een sfeervolle introductie van de personages en de kleurrijke wereld. Zodra DiCaprio en Jackson hun opwachting maken wordt het nog beter. De spanning is om te snijden, met de scènes rond de dinertafel als hoogtepunten. Het laatste gedeelte is weer een samensmelting van expliciet geweld, lange dialogen, absurde humor en een aparte muziekkeuze. Laat dat maar aan Tarantino over.

avatar van Timothyvdmeer
DiCaprio steelt wat mij betreft toch wel de show. Goede film die toch wel wat lang aanvoelt. Maar verder wel van genoten.

avatar van Walter S.
Gisternacht voor het eerst terug gezien sinds ik hem in 2012 in de bioscoop zag. Ik ben een Tarantino fan, eigenlijk vind ik allen Death Proof wat minder, de rest van zijn films vind ik allemaal geweldig. In de zes jaar die het geleden was dat ik hem zag was ik genoeg vergeten om er weer redelijk open van te kunnen genieten (in de zin van dat ik niet doorlopend dacht 'oh ja, nu gebeurt dit'), grote lijnen wist ik nog wel, maar de details was ik kwijt. Geweldig om terug te zien.
Al die typische Tarantino dingen waar ik van hou zitten er in, geweldig!

Denk dat ik Jackie Brown binnenkort ook maar weer eens ga zien, die heb ik al vaker gezien, maar de laatste keer dat ik die zag is ook alweer een tijdje terug. En Death Proof ook nog maar eens terug kijken, die heb ik pas 1 keer gezien. Wellicht dat ie bij herkijken toch beter blijkt dan ik me herinner.

avatar van woeler82
Geweldige film, heb genoten ervan.
Ik sta verbaasd dat Tarantino ook een western heeft gemaakt.
Een veelzijdige regisseur waarvan we nog veel kunnen verwachten

avatar van Phantasm
Geslaagde western waar ik met veel plezier naar heb gekeken, goed in elkaar gezet, toppertje.

avatar van misterfool
Met als fijne bijkomstigheid een übergave titelsong. Al komt het nummer van origine van Django (1966), die ik deswege nog eens wil bekijken.

Geweldige film. Bij herziening toch wel één van de beste Tarantino's.

Verhoogd naar 5*.

Absoluut 1 van de beste films ooit gemaakt! Genieten!

avatar van trebremmit
Al tijden behoorlijk Tarantino moe, wat mij betreft een one trick pony regisseur, maar omdat ik westernliefhebber ben deze een aantal weken geleden eens gekeken. En het is best aardig, maar het hoge gemiddelde vind ik dan wel weer zwaar overdreven, daarvoor duurt het veel te lang en spanning voel ik ook niet echt meer in zijn films.

Waanzinnig goede film ;maar wat wil je ook.
Hij is van de meester en hij speelt er zelf ook nog in !!

avatar van RebbelDebbel
The main man schreef:
Waanzinnig goede film ;maar wat wil je ook.
Hij is van de meester en hij speelt er zelf ook nog in !!

Volgens mij speelt "de meester" altijd een (kleine) rol in zijn eigen films....

Verder goede film, als je het overdadige ketchup geweld voor lief neemt