Django Unchained (2012)

4,01

Western / Actie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Jamie Foxx, Christoph Waltz en Leonardo DiCaprio

Jackson, Mississippi. Het is de 19de eeuw en slavenhandel is volop aan de gang in Amerika. Twee geliefden, Django en Broomhilda, worden onder deze gruwelijke omstandigheden uit elkaar gedreven en verkocht aan verschillende eigenaren. Terwijl Broomhilda haar nieuwe situatie leefbaar probeert te maken wordt Django ondertussen bevrijd door een eigenaardige premiejager, genaamd Dr. King Schultz. Deze ziet wel potentie in Django en besluit hem onder zijn vleugels te nemen en hem de fijne kneepjes van het vak bij te brengen. Samen gaan ze op zoek naar Broomhilda.

2086 BERICHTEN 146 MENINGEN

geplaatst: 21 november 2016, 00:21 uur [permalink]
Meh, overmatig gebruik van het woord ngger wat zo vaak gebeurt dat je je gaat irriteren en afvraagt wie het script heeft geschreven. Ook weer teveel onnodig bloed, geweld en zinloze gesprekken. Allemaal té. Maar ja, Tarantino gaat vaak voor goedkoop effectbejag, wat in is, geen moralisme, en is weinig subtiel te noemen.

avatar van Capablanca
geplaatst: 21 november 2016, 07:12 uur [permalink]
royals schreef:
Maar ja, Tarantino gaat vaak voor goedkoop effectbejag, wat in is

Dat is niet altijd zo geweest. Met Reservoir Dogs en Pulp Fiction was hij trendsetter. Als ik leraar wiskunde was, zou ik aan de hand van het werk van Tarantino aan de klas uitleggen wat een neergaande lijn was... 😜

geplaatst: 21 november 2016, 12:23 uur [permalink]
En als ik leraar economie was, zou ik aan de hand van Tarantino uitleggen wat inflatie was...

geplaatst: 21 november 2016, 16:08 uur [permalink]
Capablanca schreef:

Nou ja, hij begon al met te geweldadige films. En dat is vanaf het begin al inspelen op wat de consument wil en of leuk vindt. Aktie, de bad guys. Voor mij heeft hij nooit echt een mooie poëtische film gemaakt. Allemaal teveel overkill. Aan teveel geweld is niets subtiels. Dus hij is gewoonweg niet mijn soort regisseur 🙂

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 21 november 2016, 19:17 uur [permalink]
en als ik leraar aardrijkskunde was zou ik aan de hand van Tarantino uitleggen wat global warming is

geplaatst: 22 november 2016, 20:30 uur [permalink]
Er zijn van die films waar je geen moment op de klok kijkt hoe lang een film nog duurt, ook al is dat ruim tweeëneenhalf uur. Westerns en films over de slavernij zijn niet echt mijn favoriete films, maar Tarantino is wel een erg goede regisseur. En ook met deze film bewijst hij weer wat een kwaliteit hij in huis heeft. En ook deze film is weer inclusief de leuke dialogen. En een hoop bloed, dat hoort er bij hem ook bij. Dat wel.

geplaatst: 4 december 2016, 22:28 uur [permalink]
Prachtige film die de Western eer aan doet, veel actie, spanning en af en toe ook humor. De acteurs zijn allemaal goed en DiCaprio, Hultz, Foxx en Jackson zijn fantastisch. Hoewel de film lang duurt heb ik hem in een ruk uitgekeken.

avatar van RuudC
geplaatst: 10 december 2016, 16:44 uur [permalink]
De leukste Tarantino in tijden! Heel lang heb ik geen behoefte gehad om deze film te kijken. Ik was Tarantino-moe, ben geen fan van zowel Jamie Foxx als Christoph Waltz en had sowieso erg lage verwachtingen van deze film. Neemt niet weg dat deze film nog altijd hoog in de toplijstjes en tussen de aanbevelingen staat. Gelukkig is daar dan Netflix en hoef je daarmee er verder geen cent meer aan te besteden.

Naja, over dat laatste hoef ik me dan geen zorgen meer te maken. Van deze film heb ik weer ouderwets genoten. De seventies referenties hoeven van mij nog steeds niet, maar het verhaal is eindelijk weer eens een heerlijk wild avontuur geworden, zonder uit de bocht te vliegen. Het acteerwerk is boven verwachting goed. Foxx doet het degelijk. Waltz blinkt onder de vleugels van Tarantino sowieso nog wel een beetje uit. Elders vind ik hem altijd verschrikkelijk overschat. Leo speelde weer eens een goede rol. De cameo van de oude Django, Franco Nero is leuk en respectvol, maar de beste acteur van deze prent is Samual L. Jackson. Al is het alleen maar omdat hij eindelijk eens een andere rol neerzet, maar als oude, norse butler is hij echt op dreef.

Aan het vele ge-nigger, heb ik me trouwens niet gestoord. In de meeste films over Amerika's slavernijverleden, kom je dat woord veel tegen. Bovendien blijf ik het vreemd vinden dat zwarte Amerikanen het volop gebruiken, maar uit de mond van een blanke het ineens racistisch is. De film draait dan wel om rassen- en racistische kwesties, maar Django Unchained heeft geen negatieve invloeden. Ik heb er geen enkele moeite mee dat de held van het verhaal een neger is en dat zijn liefje een Duitse naam heeft. Het zorgt voor een ontspannen sfeer en een humoristische noot. De scene met de discussie over de kappen van de Ku Klux Klan is zelfs hilarisch en doet erg Monty Python aan.

Django Unchained is een fijne western gebleken met mooi camerawerk, (vaak) goede muziek en toffe actie. Een absolute meevaller, waarbij ik nu twijfel of ik niet 4,5* moet geven. Die verhoging bewaar ik wel voor de tweede keer.

geplaatst: 10 december 2016, 17:01 uur [permalink]
En niemand heeft het over het groffe racistische taalgebruik en het overmatig bloedige gebruik van geweld? Dat zien we door de vingers?

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 10 december 2016, 17:10 uur [permalink]
Hoe kom je daarbij?

avatar van baspls
geplaatst: 11 december 2016, 10:09 uur [permalink]
Ik heb een soort haat-liefde verhouding met Quentin Tarantino. Aan de ene kant vind ik zijn films cinematografisch erg sterk en waardeer ik de knipoogjes naar oude cultfilms. Aan de andere kant vind ik zijn films veel te traag, inhoudsloos en erger ik me eraan dat hij soundtracks van andere films steelt. Vandaar dat ik lang heb gewacht om mijn volgende Tarantino-film te bekijken. Aangezien Django Unchained zo wordt gewaardeerd en de originele Django me pas goed was bevallen heb ik hem nu dan toch een kans gegeven.

Op de naam, de geweldige titelsong, de leuke cameo van Franco Nero en de gemaskerde bende na heeft de film eigenlijk helemaal niets met Django te maken. Django is hier een negerslaaf die door de excentrieke Duitse Tandarts/Premiejager Dr. King Schultz wordt vrijgekocht. Schultz wil de premie op de oude meester van Django verzamelen. Django blijkt talent voor het premiejager te hebben. Uiteindelijk gaan Schultz en Django samen opzoek naar Django's geliefde Broomhilda.

Christoph Waltz was wel leuk in zijn rol en Jamie Foxx was vele male beter dan ik had verwacht. Samuel L. Jackson speelt eindelijk eens niet de stoere neger, maar heeft een geinige rol als de norse oude huisslaaf.

Het leek er op dat we eindelijk eens een normaal verhaal voorgeschoteld kregen van Tarantino, en dat was grotendeels ook zo. Maar helaas, hij kan het weer niet laten, ondanks het serieuze thema zit de film boordevol met ongelovelijk misplaatste en flauwe humor. En dat is nog niet alles, naast de flauwe humor is er ook weer Tarantino's absurd bloederige geweld. Volgens mij heeft de beste man ook een soort Blaxploitation-fetisj want dit is nu al de zoveelste film van hem waar ik negers en racistische hillbillies het tegen elkaar zie opnemen. De historische incorrectheden waren ook ergerlijk in deze Western. Mothafucka's hadden ze nog nier in de 19e eeuw, Tarantino.

De film is wel erg mooi opgenomen, maar het is jammer dat niet de hele film een jaren '60 uitstraling heeft zoals in het begin. De rare zooms hadden ook niet gehoeven, erg fout. De film heeft erg mooie muziek in de soundtrack, alleen jammer dat het allemaal gejat is. Ik kan toch geen Western kijken met de themesong van Under Fire eronder ge-edit (erg mooie muziek van Jerry Goldsmith overigens) en ik kan me goed voorstellen dat Ennio Morricone boos was over de manier waarop Tarantino zijn muziek gebruikt. De mooie muziek van de Meastro past namelijk meestal totaal niet bij de scènes waar het vluchtig onder is ge-edit. En die rapmuziek... in een Western, Tarantino daarvoor ga je gegarandeerd naar de hel.

Ok, Django Unchained is net als Pulp Fiction, Reservoir Dogs en The Hateful Eight een vermakelijke film die mooi is opgenomen, goed acteerwerk heeft en een aantal gave actiescènes. Maar net als eerder genoemde wordt de film belachelijk overgewaardeerd door iedereen. Top 250? Gemiddelde van meer dan 4 van de 5 sterren? Ik zal nooit begrijpen wat de elite ziet in de films van Tarantino. Het is zo storend dat de film gedeeltelijk het niveau heeft van een flauwe komedie en dat Tarantino niet weet dat hij zijn scènes veel te lang uitrekt. Ik geef Django Unchained toch een ruime voldoende, ik wil niet oneerlijk zijn. Het is inderdaad een van Tarantino's beste werken, maar het is absoluut geen meesterwerk.

avatar van tbouwh
geplaatst: 11 december 2016, 11:05 uur [permalink]
baspls eens met veel van je kritiek, voor mij was vooral het laatste gedeelte van de film té destijds (dat is ook alweer even geleden trouwens). Wat ik wel denk, is dat veel scènes regelrechte parodieën zijn, waarbij je niet te veel moet inzoomen op het muziekgebruik, de historiciteit of de humor. Denk bijv. aan die witte lakens, en Inglorious Bastards heeft hier nog veel meer een handje van... Good job, als je die op historisch vlak wilt gaan bekritiseren 😉

avatar van baspls
geplaatst: 11 december 2016, 11:11 uur [permalink]
tbouwh schreef:

Ja daar zit denk ik wel wat in. Nu ik erover na denk voelt de hele film eigenlijk als een soort Parodie aan. Maarja, ik heb een hekel aan parodieën 😜

geplaatst: 11 december 2016, 18:17 uur [permalink]
baspls schreef:

Ik vind dat je dat goed hebt gezegd over die misplaatse humor. Ik bedoel je kunt racisme, bevoordeling, generalisatie, of bloederig geweld nog zo goed inpakken en afdoen als onschuldige humor en vermaak, het blijft racisme en geweld. Na de zoveelste film van dit soort 'goedkoop effectbejag' gaat Tarantino me irriteren en vervelen. Na ja, dat had ik eerlijk gezegd al na Reservoir Dogs. Die vond ik al veel te geweldadig.

avatar van Fortune
geplaatst: 11 december 2016, 18:20 uur [permalink]
royals schreef:

Tarantino is niet voor sneeuwvlokken 😉

avatar van fappie
geplaatst: 31 januari, 11:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Terug naar een 3,5 en misschien nog wel lager. Het is best een vette film. Er zitten wel gave scenes in, maar voor mijn gevoel klopt er geen reet van het verhaal. Erg onlogisch Als je naar een boer gaat en zegt dat je zijn paard gaat kopen zegt hij: Nee.

Ja hoor.. en wat als hij ja zegt? 🙄
En het laatste uur.. na ik weet niet. Ik vond het niet supersterk allemaal.