The Dark Knight (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Heath Ledger en Gary Oldman

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

avatar van JacoBaco
En waarom o waarom haalt hij (op 4:26) dat ding niet uit zijn mond?! Bank Robbery Scene | The Dark Knight (2008) | 4K ULTRA HD - YouTube

Ik snap niet dat mensen dit soort onnodig domme dingen pikken. En de boeven acteren trouwens best wel slecht. Ja, zelfs voor boeven.

Ik bedoel maar!

JacoBaco schreef:
Ik snap niet dat mensen dit soort onnodig domme dingen pikken.
Gisteren had ik met mijn collega nog een hele discussie over deze film. Bovenstaande voorbeelden hebben we nog besproken. Maar wat me ook ont. Zet. Tend. Dwars zit is Two-Face! Die gast weigert alle medicatie en chirurgie. Maar hij kan wel gewoon rondlopen? Hij hoort elke seconde van de dag - en nacht, dûh - te creperen! En hij spreekt bovendien door een HALF STEL LIPPEN! Super realistisch hoor, Nolan, echt! Vervolgens lucht ie 't hoofd van Sal Maroni's chauffeur door met behulp van wat lood. De auto slaat over de kop en doodt hierbij schijnbaar ook Maroni. Maar Harvey komt er, afgezien van zijn daarvoor al mismaakte gezicht, zonder kleerscheuren vanaf. Waarom? Omdat ie, vóórdat ie schoot, Z'N GORDEL OM DEED! KOM OP ZEG! Nou wil ik echt niet zeggen dat alles in de films die ik wél waardeer superlogisch is binnen de context, dat zit me ook wel 's dwars. Maar dit slaat werkelijk alles.

Flipman
Waarschijnlijk heb je het al gezien, maar deze dude zegt bijvoorbeeld ook precies wat jij zegt.
Waarom valt het de buschauffeurs aan het einde van de overval niet op dat er plotseling een collega tussen komt rijden, en nog wel een BANKGEBOUW uit?

Everything Wrong With The Dark Knight In 4 Minutes Or Less - YouTube

Op 3:35

Voor mij persoonlijk is TDK de meest overgewaardeerde film ooit!

avatar van Flipman
Kan ik me heel goed voorstellen.

avatar van stfuympos
Zo kan je alles afpissen! Maar wat me echt irriteert en blijkbaar sta ik daar alleen in is dat je opeens groen haar hebt!!!!! Dan ga je iets serieus maken wat al niet kan naar ok maar neem dan ook je publiek serieus!

avatar van JacoBaco
Klopt.. Alles, maar dan ook alles (in films) kan afgezeken worden. Het hoeft ook niet perfect, maar soms begrijp ik echt bepaalde keuzes niet. Bijvoorbeeld in de rechtszaal. De veroordeelde zit daar gewoon met een pistool op schoot en Harvey die hem dan even laconiek op zn muil slaat. Vreselijk!. Dat is een leuke scène voor The Expendables 4, maar niet voor een film zoals TDK. En deze film heeft echt opvallend veel van dit soort domme onzin. Net als dat met die schoolbus inderdaad. Echt onbegrijpelijk dat mensen kunnen genieten van zoiets.

Dit is overigens geen aanval op mensen die deze film fantastisch vinden. Maar het punt is, ik begrijp in principe best veel in het leven. Met name waarom mensen iets goed kunnen vinden... Maar dit.... Ik snap het echt niet. TDK voelt ook niet natuurlijk aan. Het voelt veel te scripted allemaal.

P.S. wat ik trouwens wel erg tof vind, is dat groene haar.

avatar van John Barry
Behoorlijke goede film. De show wordt vooral gestolen door Heath Ledger als de Joker. Waar Nicholson vooral irritant en niet dreigend over komt in de Batman film uit 1989, weet Ledger wel een charismatische schurk neer te zetten. Ik vind het ook mooi uitgewerkt hoe de Joker bijna de gehele film iedereen (inclusief Batman) steeds een stap voor is.

Een nadeel van de grote rol van Joker is dat andere personages niet helemaal de aandacht krijgen die ze verdienen. Harvey Dent vind ik een zeer interessant personage. De omzwaai Dent halverwege de film maakt valt ook wel te begrijpen, maar wordt in de film wel te vluchtig uitgewerkt. Ook vind ik dat we Dent te weinig als Two-Face in actie hebben gezien. Ook Batman /Bruce komen in deze film iets te weinig in actie. Een ander minpunt is dat de film zich zelf iets te serieus neemt en soms te moraliserend is.

De actie scenes in de film zijn redelijk goed. De begeleidende muziek van James Newton Howard en Hans Zimmer werkt redelijk in de film. Het thema voor de Joker is vreselijk om losstaand van de film te luisteren, maar ik moet zeggen dat het thema in de film wel werkt.

Het acteerwerk in de film is over de gehele linie erg sterk. Ledger acteert goed, maar ook o.a. Freeman, Oldman en Bale zetten ook een hele goede prestatie neer.

Al met al een iets mindere film dan Batman Begins, maar nog steeds een aanrader.

avatar van Miami Heat
JacoBaco schreef:
Flipman

Everything Wrong With The Dark Knight In 4 Minutes Or Less - YouTube

Op 3:35

Voor mij persoonlijk is TDK de meest overgewaardeerde film ooit!

Omdat die hele rij bussen onderdeel waren van Joker's plan en de chauffeurs handlangers waren van de Joker. Zo had ik het tenminste begrepen

Miami Heat
Ik tel 8 bussen incl. de bus waar de Joker inzit. Plus de bussen welke niet in beeld komen. Dan hebben we het misschien wel over 10 schoolbussen. Allemaal gestolen door de Joker en part of the plan. Hmm... van mij had Nolan wel iets mogen verzinnen wat geloofwaardig is. En bovendien misleidend dat het geluid van kinderen te horen is op het moment dat hij uit de bank rijdt.

avatar van rep_robert
Flipman schreef:
Damn, mijn langere recensie laat nog steeds op zich wachten, maar The Joker was echt geniaal! Ik weet niet zeker of de film nou echt vijf punten verdient, maar de positieve kritieken zijn allemaal waar! Alleen draait de film hier absoluut niet om the Batm,an, maar dat kan me ook geen ene reet schelen.Wel een beetje krom van Nolan en z'n team, want die zeiden dat het ze stoorde dat de focus ind e voorgaande films bij teh Batman's tegenstanders lag. Ook als was Heath Ledger niet overleden, dan zou ie nog de focus van de film zijn.

Ik wil ook nog effe kwijt dat ik het betreur dat Onderhond inderdaad erg negatief is over deze film, maar hij heeft denk ik gewoon een aparte smaak. Niet zo moeilijk over doen. Moet ik wel zeggen dat ik zijn review nog niet heb gelezen.

Het kan snel verkeren. Nu geef jij de film ook een halve ster. Heeft Onderhond stiekem toch een goede smaak?

avatar van alexspyforever
Een actiefilm met zo een hoog gemiddelde moet toch wel heel bijzonder zijn. Nuja eigenlijk trek ik me eigenlijk al jaren niets meer aan van gemiddeldes, ze blijken toch zelden overeen te komen met mijn eigen voorkeuren. Misschien niet zoveel actie als in de films van Michael Bay, maar dit is wel degelijk een actiefilm. Ik heb eigenlijk niks met superheroes. Als kind zag ik wel enkele Supermanfilms en later op hogeschool zag ik de films van de X-Men, Spider-Man, Elektra en nog enkele andere. Het idee om superkrachten te hebben is wel tof zeker als je die aanwendt om het kwade te bestrijden. De keerzijde is wel dat het soms wat te gemakkelijk gaat voor die helden.

Van Batman heb ik nooit wat gezien of gelezen (van andere superhelden heb ik ook nooit comics gelezen of animaties gezien). Sommige villains zijn me bekend van enkele oude videogames. Omdat ik bleef horen dat The Joker de ultieme bad guy was in dit universum, dat hij zelfs wordt vergeleken met villains uit de horrorfilms, moest ik deze toch eens een kans geven.

Waar ik het dus het meest tegenop zag, was de lange speelduur. En ja ik heb een paar keer moeten pauzeren om te eten en mijn gedachten even te verzetten. Het vraagt toch een flinke inspanning bij een genre dat ik niet gewoon ben die dan ook nog een uur langer duurt dan ik gewoon ben.

Het beste is zoals ik eigenlijk had verwacht Heath Ledger als the Joker. Hij speelt die rol met veel verve alsof die hem op het lijf is geschreven. Het was daarom steeds uitkijken wat zijn volgende zet, actie of commentaar zou zijn. Dat legt voor mij echter de vele andere pijnpunten van de film bloot. Zonder Ledger zou deze film erg matig zijn geweest. De actie is niet anders dan wat ik heb gezien van Bay of Wan, leuk als je je testosterongehalte wat omhoog wilt zien gaan maar ik wordt er niet warm van. Batman vind ik eerlijk gezegd maar een saai figuur. Die diepe stem als Wayne zijn batman suit draagt het heeft blijkbaar te maken met zijn masker en dat hij zijn identiteit wil verbergen. Ik ergerde me er nogal aan, vooral omdat hij hierdoor moeilijk verstaanbaar was. Ook Harvey was nog interessant zeker na het dramatische moment.

Al bij al blij dat ik deze dan toch heb gezien, maar dit ga ik geen 2de keer doen.

Hele goeie film, Heath Ledger heeft heel goed geakteerd, jammer dat hij overleden is voor dat de film uit kwam, hij had nog veel meer goeie rollen voor de joker kunnen spelen

avatar van des1
* Zucht* er waren tijden dat TDK stond voor een goeie kwaliteit opnamecassette...

avatar van selfhealing
Flipman schreef:
Ik bedoel maar!
een 0.5 score? Totaal ongeloofwaardig. Ik kan niet snappen dat iemand met the crow in zijn top 10 dit meesterwerk zo kan afvallen. Maar goed eigen mening blijkbaar.

Bantavoer
Prima film, maar vond de Joker totaal niet grappig. Hij Is ook niet te vergelijken met de Joker die Jack Nicholson vertolkte. Die vond ik juist wel zeer geslaagd én grappig. De commissaris was wel goed gekozen, net als Alfred. Verhaal prima, special effects ook goed. Vooral die motor. Man, ik wou dat ik zo'n ding had. Qua actie zat het er goed uit.

avatar van Phantasm
Aktiefilm die lekker wegkijkt. Prima geacteerd.

selfhealing schreef:
Films beoordelen is dan ook geen exacte wetenschap. Het gaat mij er gewoon om wat voor gevoel het geheel bij me oproept. Bij The Dark Knight is dat pure woede. In deze 'briljante' trilogie van Christopher Nolan zitten gewoonweg zoveel gaten dat de vlieger 'meesterwerk' voor mij dan ook absoluut niet opgaat. En ja, toen ie net uit was maakte ie een enorme indruk, nu niet meer.

En toegegeven, The Crow is ook absoluut géén meesterwerk. Althans, niet als geheel. Production/set design en art direction vind ik geweldig. De sfeer die deze fictieve versie van Detroit uitwasemt, vind ik fenomenaal. Hoewel de film ook op sommige punten iets te sentimenteel is, waar Batman Begins en The Dark Knight naar mijn mening nog veel meer last van hebben.

Bovendien vind ik Gotham nergens echt Gotham worden. Nolan ging voor realisme maar hij heeft hiermee op veel punten het begrip 'Batman' voor mij iets teveel uit z'n verband gerukt. Zowel de vele Batman striptitels als die van The Crow - en de verfilming daarvan - zijn voor mij jeugdsentiment. Dat speelt in beide mee met mijn oordeel.

Want naar The Crow ben ik wel strenger gaan kijken maar de scherpe nagels van kritiek kunnen alsnog mijn illusie niet doorprikken. Bij The Dark Knight wel, onder andere omdat ik die op veel latere leeftijd zag.

Komt bij dat ik deze vertolking van het personage Batman helemaal niet interessant vindt. Da's mede te wijten aan het script. En aan z'n kotslelijke, belachelijke outfit. Om over die stem nog maar niet te spreken. Ik zou het als crimineel vóór, tijdens en na mijn arrestatie door deze versie van de Bemantelde Kruisvaarder eerder in m'n broek doen van 't lachen dan van angst.

Zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Ik beoordeel de totaalervaring, hoe boeiend ik deze versie van the Joker ook vind. Mijn jeugdheld wordt hier compleet de grond in geboord en ik herken 'm helemaal niet terug. Misschien aan z'n silhouet. Nog een factor.

avatar van des1
Mee eens Flipman. Waar ik Nolan van beschuldig is "interessantdoenerij", zo breed en oppervlakkig zou ik het willen omschrijven. Tis een Brit, dus zeg maar een hoop "pump and circumstances" en geen echte 'bite'. Uit ergernis zou ik het ook eigenlijk maar 1* moeten geven, maar de man heeft aan de andere kant ook veel cinematografisch ambacht in zich.

avatar van Flipman
Dat laatste moet ik ook zeker beamen. Maar daar ik de totaalervaring beoordeel en geen gemiddelde haal uit de opsomming van alle onderdelen, blijf ik bij mijn waardering.

Ik weet niet of ik 't hier al gezegd heb maar Dunkirk vind ik dan juist weer uitstekend. Althans, de eerste keer da'k 'm zag. Dat is pas op een boeiende manier een verhaal vertellen!

avatar van sierrra
Prima vervolg op Batman Begins. Visueel weer een plaatje. Goed verhaal. Geniale bad guy. 4,5 ster

avatar van Fisico
The dark knight bevat al het goede wat Batman begint heeft, maar met het extra supplement van de betreurde Heath Ledger. Wat een fantastische rol zet hij neer als The Joker! Vermoedelijk één van de meest verderfelijke filmpersonages in de filmgeschiedenis. Creepy rol gewoonweg en zo briljant. Niets op aan te merken.
Eindelijk kan Batman zich meten met een nietsontziende schurk, een antipool op hetzelfde niveau. De idee om van Batman een antiheld te maken is ingenieus en doortrapt tegelijk. De rollen worden omgedraaid: Batman wordt verantwoordelijk geacht voor de gemaakte slachtoffers van de maffia/The Joker. Het is net datgene wat IS-terroristen trachten te bekomen: angst en het opzetten van mensen/politici tegenover elkaar. Geweld valt niet altijd met geweld te bestrijden, toch niet openlijk.

Ook de andere personages komen beter tot hun recht en krijgen meer format om hun ding te doen. Morgan Freeman blijft zijn innemende zelf. Oldman krijgt een belangrijkere rol en "zwakke schakel" Katie Holmes werd vervangen door Maggie Gyllenhaal. En ook Aaron Eckhart met de vertolking van Harvey Dent heeft een erg leuke boeiende rol in de film. Bale doet het wederom erg goed als Batman wiens imposante verschijning ik reeds beschreef in de eerste film. De trage zware rauwe stem alleen al maakt een verpletterende indruk. De actie blijft weergaloos en wordt beter in beeld gebracht dan de eerste film. Het enige wat me écht stoorde was de vrij onrealistische wraaktocht van Dent als Two Face. Hij deed het erg goed als gecrepeerde halfdode moet ik zeggen.

Zelfde quotatie als Batman begins, namelijk 4,0*, maar dit tweede deel neigt naar 4,5* terwijl de ook goede Batman begins net boven de 3,5* uitstijgt. Benieuwd wat TDKR brengt ...

avatar van IH88
“All you care about is money. This city deserves a better class of criminal. And I'm gonna give it to them!”

Nog steeds de perfecte superheldenfilm. The Dark Knight is een briljant middendeel van Christopher Nolan's Batman trilogie, waarin Gotham City met al zijn kleurrijke en beschadigde inwoners weer op fantastische wijze tot leven komt. Met een nieuwe (oude) antagonist voor Batman, de maniakale, psychopathische en nihilistische the Joker, weergaloos geacteerd door Heath Ledger. Batman steekt daar schril bij af, maar daarom is het juist zo knap dat Bale zich staande weet te houden en niet helemaal wordt overschaduwd door Ledger.

De regie van Nolan is ijzersterk en het script zit ingenieus in elkaar. Van de onheilspellende sfeer, de actiescènes, de sterke dialogen, de sfeervolle score, de kleurrijke personages en de geweldige acteerprestaties… Alles klopt. Er zitten veel memorabele momenten in de film, maar de bankoverval, de inval van the Joker in het appartement van Bruce Wayne, de achtervolging van the Joker op Harvey Dent, en het hele gedeelte waarin the Joker in de cel zit moeten zeker genoemd worden. Complimenten ook voor onder andere Aaron Eckhart, Maggie Gyllenhaal, Michael Caine, Gary Oldman en Morgan Freeman die allemaal perfect in hun rol zitten. En de score van Hans Zimmer maakt het allemaal af. The Dark Knight is 152 minuten pure superhelden perfectie.

avatar van TornadoEF5
Oké, poging nummer zoveel, en deze keer is het wel gelukt. Ik weet dat ik echt moeite moet doen om mijn kopje bij dit soort films te houden, en wat me vorige keer parten speelde, waren de vele bijpersonages die het lastig maakten (met de nieuwe Rachel), het wat chaotische begin (met ook al twee actievolle gebeurtenissen) en vooral de moeilijke link tussen de maffia, Lau en uiteindelijk de joker. En de scène waar we die bende en Scarecrow zien, maakte alles nog meer verwarrend. Ik vraag me zelfs af of die scène uiteindelijk wel van enige waarde is voor de film. Voor mij schept het alleen verwarring.

Uiteindelijk is het best een goede film, maar dan wel na een matig begin (de bankoverval en de entree van de Joker buiten beschouwing gelaten). Verder is de acteerprestatie van The Joker natuurlijk fenomenaal. Hij is ook echt The Joker. Het is echt heel overtuigend gebracht, en is daarmee als chaoot echt ook zeer creepy. Maar ik heb wel het idee dat de film compleet zou instorten mocht The Joker niet aanwezig zijn. Hij maakt de film. En dat is niet alleen de kracht, maar ook de zwakte van deze film. Ik heb het idee dat hij de andere acteurs letterlijk van het scherm speelt, en dan m.n. alle anderen die "slecht" zijn. Over Lau, de gang of de leden van de maffia die in beeld komen, wordt er niet meer gesproken na een tijd.

De actie is best wel goed met momenten, en zeker het tweede deel is erg interessant. Ik ben niet van alles fan, en vooral in het eerste deel vind ik de balans tussen actie en drama niet echt lekker zitten, hoewel er ook daar fijne scènes tussen zitten, maar dat dan afgewisseld worden door wat matigs of scènes die ik niet begrijp (de scène met de vele Batman-imitators waar de echte Batman gebeten wordt door een rottweiler). Soms verlang je gewoon naar een scène waar de Joker in voorkomt, maar zoals ik al zei, dat is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van deze film.

Wat mij verder ook opviel, is dat we op het einde een scène te zien krijgen met die twee ferryboten, en dat uiteindelijk de mensen ervoor kiezen om elkaar niet op te blazen, waarmee ze zichzelf redden omdat The Joker wou aantonen dat slechtheid in onze natuur zit. Iets waar hij dus wel in slaagde bij Harvey Dent. Maar je kan met 100% zekerheid zeggen dat als deze situatie zich in het echt voordoet, het nog geen minuut zal duren vooraleer één v/d twee boten opgeblazen is. Daar had ik toch wel een beetje een geforceerd goed einde gevoel bij.

Op hetzelfde moment kon Batman trouwens via zijn "technicus" ook zien wie waar is door dat er een tracker op ieder's GSM stond, maar dat vond ik wat lelijk en makkelijk uitgevoerd. Ik had liever gehad dat de Joker anders zou worden opgespoord, en ik vond het er eigenlijk ook niet echt uitzien (zowel control room als de beelden die plots op zijn netvlies gebrand worden). Dat is zo een voorbeeld van iets dat ik anders gedaan zou hebben.

Ik ga het voorlopig bij een 3.5* houden. Dus voor mij is deze wel beter dan Batman Begins die ik bij een herziening (erg) teleurstellend vond.

Weer zo'n slappe computer gemaakte batman film, geen wonder dat heath leadgear doodging als je in zo'n rommel moet meespelen. Waar zijn de oude regisseurs van vroeger die veel minder computers gebruikten en nog werkten met echte mensen en niet met computers en Christaene Baele stop met zo ZWAAR te praten zo klinkt BATMAN NIET ! Dus maar een halfje voor de moeite hopelijk komen de oude regisseurs terug

avatar van Kondoro0614
Turkse gast schreef:
geen wonder dat heath leadgear doodging als je in zo'n rommel moet meespelen.

avatar van clutch
Film met aardig wat plotholes en onwaarschijnlijkheden maar zo nu en dan pik ik dat gewoon, zoals bij deze. Vind hem prima in z'n categorie ('hersenloze' blockbuster ofzo). Visueel toch wel een genot, met de actie zit het meer dan goed en het verhaal loopt ondanks genoemde mankementen goed door en zit stukken beter in mekaar dan de gemiddelde actiefilm. Het laagje ethiek is uiteindelijk vrij dun maar is voor hier in juiste mate gedoseerd vind ik. Meerdere keren gezien en geen moment verveeld. Gewoon een effectieve prent.

avatar van Japie1971
Na herzien na enkele jaren de film lager gewaardeerd naar 4*. Ledger, maar dan ook Ledger alleen draagt deze film. Dit doet hij zo opzienbarend dat het tijdens zijn inbreng een genot is om naar te kijken. Daarbuiten echter is het matig (met name de stem van Batman in pak irriteert mateloos) en is het vaak te voorspelbaar.
Gemiddeld kom ik dan op een krappe 4* uit (7,8)

avatar van NYSe
Turkse gast schreef:
Weer zo'n slappe computer gemaakte batman film

The Dark Knight bestaat zoals alle Nolan-films nauwelijks uit CGI. De hoofdmoot van wat je ziet is practical effects.

avatar van Black Math
Herzien. Waar ik de eerste kijkbeurt kort na het uitkomen van de film onder de indruk van Ledger was, viel dat nu wat tegen. Het is niet slecht, maar ik krijg het idee dat dit soort rollen relatief makkelijk te spelen zijn. De Joker is nou niet bepaald een erg diep karakter om het zo maar te zeggen. Niettemin een karakter dat de nodige `coolness' heeft en in combinatie met de tragische dood van Ledger zal dat de hype wat opgeblazen hebben.

Verder blijft het natuurlijk een beetje raar concept: een vent die zich als een vleermuis verkleedt en met een belachelijke lage stem praat, wat vervolgens serieus genomen moet worden. Probleem is dat de gebeurtenissen in de film allemaal weinig geloofwaardig zijn en dan werkt die serieuze toon juist tegen.

Batman kan niet vechten wat verhuld wordt door de vele explosies, verder een hoogdravend verhaaltje over het moreel van de stadsbevolking met een witte ridder in de vorm van Harvey Dent wiens reputatie uit alle macht beschermd moet worden om het moreel van de bevolking maar overeind te houden, met Batman die zich hiervoor opoffert. Ik weet het niet, het zal allemaal wel, maar ik vind het poeha om niets en zeker als je Dent als Two-Face ziet, met dat intacte oog in een verminkte gezichtshelft wordt voor mij weer benadrukt dat het niet serieus te nemen valt.

Verder dus de nodige explosies, verder niet echt opzienbarende actie. Muziek is net als bij de voorganger bij tijd en wijle erg irritant. Zimmer zal nooit een favoriete componist van me worden. De film duurt wat langer dan de voorganger, maar we hoeven tenminste niet door het hele introductie gedeelte, waardoor het wat makkelijker wegkijkt, maar wat niet genoeg is om tot een hoge waardering te komen. 1,5*.