The Dark Knight (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Heath Ledger en Gary Oldman

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

7813 BERICHTEN 169 MENINGEN
avatar van JacoBaco
En waarom o waarom haalt hij (op 4:26) dat ding niet uit zijn mond?! Bank Robbery Scene | The Dark Knight (2008) | 4K ULTRA HD - YouTube

Ik snap niet dat mensen dit soort onnodig domme dingen pikken. En de boeven acteren trouwens best wel slecht. Ja, zelfs voor boeven.

Ik bedoel maar!

JacoBaco schreef:
Ik snap niet dat mensen dit soort onnodig domme dingen pikken.
Gisteren had ik met mijn collega nog een hele discussie over deze film. Bovenstaande voorbeelden hebben we nog besproken. Maar wat me ook ont. Zet. Tend. Dwars zit is Two-Face! Die gast weigert alle medicatie en chirurgie. Maar hij kan wel gewoon rondlopen? Hij hoort elke seconde van de dag - en nacht, dûh - te creperen! En hij spreekt bovendien door een HALF STEL LIPPEN! Super realistisch hoor, Nolan, echt! Vervolgens lucht ie 't hoofd van Sal Maroni's chauffeur door met behulp van wat lood. De auto slaat over de kop en doodt hierbij schijnbaar ook Maroni. Maar Harvey komt er, afgezien van zijn daarvoor al mismaakte gezicht, zonder kleerscheuren vanaf. Waarom? Omdat ie, vóórdat ie schoot, Z'N GORDEL OM DEED! KOM OP ZEG! Nou wil ik echt niet zeggen dat alles in de films die ik wél waardeer superlogisch is binnen de context, dat zit me ook wel 's dwars. Maar dit slaat werkelijk alles.

Flipman
Waarschijnlijk heb je het al gezien, maar deze dude zegt bijvoorbeeld ook precies wat jij zegt.
Waarom valt het de buschauffeurs aan het einde van de overval niet op dat er plotseling een collega tussen komt rijden, en nog wel een BANKGEBOUW uit?

Everything Wrong With The Dark Knight In 4 Minutes Or Less - YouTube

Op 3:35

Voor mij persoonlijk is TDK de meest overgewaardeerde film ooit!

avatar van Flipman
Kan ik me heel goed voorstellen.

avatar van stfuympos
Zo kan je alles afpissen! Maar wat me echt irriteert en blijkbaar sta ik daar alleen in is dat je opeens groen haar hebt!!!!! Dan ga je iets serieus maken wat al niet kan naar ok maar neem dan ook je publiek serieus!

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Klopt.. Alles, maar dan ook alles (in films) kan afgezeken worden. Het hoeft ook niet perfect, maar soms begrijp ik echt bepaalde keuzes niet. Bijvoorbeeld in de rechtszaal. De veroordeelde zit daar gewoon met een pistool op schoot en Harvey die hem dan even laconiek op zn muil slaat. Vreselijk!. Dat is een leuke scène voor The Expendables 4, maar niet voor een film zoals TDK. En deze film heeft echt opvallend veel van dit soort domme onzin. Net als dat met die schoolbus inderdaad. Echt onbegrijpelijk dat mensen kunnen genieten van zoiets.

Dit is overigens geen aanval op mensen die deze film fantastisch vinden. Maar het punt is, ik begrijp in principe best veel in het leven. Met name waarom mensen iets goed kunnen vinden... Maar dit.... Ik snap het echt niet. TDK voelt ook niet natuurlijk aan. Het voelt veel te scripted allemaal.

P.S. wat ik trouwens wel erg tof vind, is dat groene haar.

avatar van John Barry
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Behoorlijke goede film. De show wordt vooral gestolen door Heath Ledger als de Joker. Waar Nicholson vooral irritant en niet dreigend over komt in de Batman film uit 1989, weet Ledger wel een charismatische schurk neer te zetten. Ik vind het ook mooi uitgewerkt hoe de Joker bijna de gehele film iedereen (inclusief Batman) steeds een stap voor is.

Een nadeel van de grote rol van Joker is dat andere personages niet helemaal de aandacht krijgen die ze verdienen. Harvey Dent vind ik een zeer interessant personage. De omzwaai Dent halverwege de film maakt valt ook wel te begrijpen, maar wordt in de film wel te vluchtig uitgewerkt. Ook vind ik dat we Dent te weinig als Two-Face in actie hebben gezien. Ook Batman /Bruce komen in deze film iets te weinig in actie. Een ander minpunt is dat de film zich zelf iets te serieus neemt en soms te moraliserend is.

De actie scenes in de film zijn redelijk goed. De begeleidende muziek van James Newton Howard en Hans Zimmer werkt redelijk in de film. Het thema voor de Joker is vreselijk om losstaand van de film te luisteren, maar ik moet zeggen dat het thema in de film wel werkt.

Het acteerwerk in de film is over de gehele linie erg sterk. Ledger acteert goed, maar ook o.a. Freeman, Oldman en Bale zetten ook een hele goede prestatie neer.

Al met al een iets mindere film dan Batman Begins, maar nog steeds een aanrader.

avatar van Miami Heat

JacoBaco schreef:
Flipman

Everything Wrong With The Dark Knight In 4 Minutes Or Less - YouTube

Op 3:35

Voor mij persoonlijk is TDK de meest overgewaardeerde film ooit!

Omdat die hele rij bussen onderdeel waren van Joker's plan en de chauffeurs handlangers waren van de Joker. Zo had ik het tenminste begrepen

Miami Heat
Ik tel 8 bussen incl. de bus waar de Joker inzit. Plus de bussen welke niet in beeld komen. Dan hebben we het misschien wel over 10 schoolbussen. Allemaal gestolen door de Joker en part of the plan. Hmm... van mij had Nolan wel iets mogen verzinnen wat geloofwaardig is. En bovendien misleidend dat het geluid van kinderen te horen is op het moment dat hij uit de bank rijdt.

avatar van rep_robert
Flipman schreef:
Damn, mijn langere recensie laat nog steeds op zich wachten, maar The Joker was echt geniaal! Ik weet niet zeker of de film nou echt vijf punten verdient, maar de positieve kritieken zijn allemaal waar! Alleen draait de film hier absoluut niet om the Batm,an, maar dat kan me ook geen ene reet schelen.Wel een beetje krom van Nolan en z'n team, want die zeiden dat het ze stoorde dat de focus ind e voorgaande films bij teh Batman's tegenstanders lag. Ook als was Heath Ledger niet overleden, dan zou ie nog de focus van de film zijn.

Ik wil ook nog effe kwijt dat ik het betreur dat Onderhond inderdaad erg negatief is over deze film, maar hij heeft denk ik gewoon een aparte smaak. Niet zo moeilijk over doen. Moet ik wel zeggen dat ik zijn review nog niet heb gelezen.

Het kan snel verkeren. Nu geef jij de film ook een halve ster. Heeft Onderhond stiekem toch een goede smaak?

avatar van alexspyforever
Een actiefilm met zo een hoog gemiddelde moet toch wel heel bijzonder zijn. Nuja eigenlijk trek ik me eigenlijk al jaren niets meer aan van gemiddeldes, ze blijken toch zelden overeen te komen met mijn eigen voorkeuren. Misschien niet zoveel actie als in de films van Michael Bay, maar dit is wel degelijk een actiefilm. Ik heb eigenlijk niks met superheroes. Als kind zag ik wel enkele Supermanfilms en later op hogeschool zag ik de films van de X-Men, Spider-Man, Elektra en nog enkele andere. Het idee om superkrachten te hebben is wel tof zeker als je die aanwendt om het kwade te bestrijden. De keerzijde is wel dat het soms wat te gemakkelijk gaat voor die helden.

Van Batman heb ik nooit wat gezien of gelezen (van andere superhelden heb ik ook nooit comics gelezen of animaties gezien). Sommige villains zijn me bekend van enkele oude videogames. Omdat ik bleef horen dat The Joker de ultieme bad guy was in dit universum, dat hij zelfs wordt vergeleken met villains uit de horrorfilms, moest ik deze toch eens een kans geven.

Waar ik het dus het meest tegenop zag, was de lange speelduur. En ja ik heb een paar keer moeten pauzeren om te eten en mijn gedachten even te verzetten. Het vraagt toch een flinke inspanning bij een genre dat ik niet gewoon ben die dan ook nog een uur langer duurt dan ik gewoon ben.

Het beste is zoals ik eigenlijk had verwacht Heath Ledger als the Joker. Hij speelt die rol met veel verve alsof die hem op het lijf is geschreven. Het was daarom steeds uitkijken wat zijn volgende zet, actie of commentaar zou zijn. Dat legt voor mij echter de vele andere pijnpunten van de film bloot. Zonder Ledger zou deze film erg matig zijn geweest. De actie is niet anders dan wat ik heb gezien van Bay of Wan, leuk als je je testosterongehalte wat omhoog wilt zien gaan maar ik wordt er niet warm van. Batman vind ik eerlijk gezegd maar een saai figuur. Die diepe stem als Wayne zijn batman suit draagt het heeft blijkbaar te maken met zijn masker en dat hij zijn identiteit wil verbergen. Ik ergerde me er nogal aan, vooral omdat hij hierdoor moeilijk verstaanbaar was. Ook Harvey was nog interessant zeker na het dramatische moment.

Al bij al blij dat ik deze dan toch heb gezien, maar dit ga ik geen 2de keer doen.

Hele goeie film, Heath Ledger heeft heel goed geakteerd, jammer dat hij overleden is voor dat de film uit kwam, hij had nog veel meer goeie rollen voor de joker kunnen spelen