The Dark Knight (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Heath Ledger en Gary Oldman

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

avatar van Donkerwoud
Over waarom The Joker in 'The Dark Knight' (2008) zo angstaanjagend is: hij heeft gelijk. Sterke filmanalyse, vind ik.Is the Joker insane? - The Dark Knight: an explanation. - YouTube

avatar van Shadowed
Leuk.

Beter dan Batman Begins in alle opzichten. Dit deel wist me wel te boeien. Bale is nog vrij irritant met die mega overdreven Batman stem, maar dat hoort er gewoon bij denk ik bij mezelf.

Natuurlijk, de legendarische prestatie van Hedger als The Joker. Voert zijn rol echt perfect uit, niks op aan te merken. Ook de rest acteert best prima, en de effecten zijn ook erg leuk gedaan. Het verhaal weet te boeien voor de 152 minuten.

Wat grimmiger is hij zeker, en dat beviel me goed. Leuke film, maar niet het beste wat Nolan heeft gemaakt naar mijn mening.

avatar van VforVictor
Grimmiger? Begins was vele malen donkerder en grimmiger, het stuk dat hij op straat leeft, zn eerste acties als Batman en de ninja training. TDK is in alle opzichten lichter.

Als er 1 film is waarbij de term “overrated” van toepassing is, is het deze wel.

Misschien zijn sommigen door de franchise verblind, maar man, man, man, wat een bagger.

Verhaallijnen die ook gewoon weer vergeten worden, ongeloofwaardige gebeurtenissen, die achterlijke batman stem, brrrr. En het “geweldige acteerwerk” is mij ook ontgaan. Nee echt, totale bagger.

avatar van Zwolle84
Chefkes schreef:

Overrated is sowieso een overgewaardeerde term. Iedereen vindt een film precies zo goed als ie hem vindt, dus kan het nooit overgewaardeerd zijn.

avatar van konijnenkop
Heerlijke film niet in de minste plaatst door het geweldige acteer werk van Heath Ledger !!

avatar van Bram0108
Net iets minder als Batman Begins

Ik denk dat het misschien met mijn stemming te maken had, maar ik had heel veel moeite om in de film te komen. Begins was enorm meeslepend door de goede introductie. Bij deze ging het mij wat snel en had ik moeite om het te volgen.

Verder was het wel een goede film. De joker was een hele goede tegenstander, ook wel intimiderend. Alles ziet er gewoon netjes en verzorgd uit.

Ik denk dat ik over een jaar deze nog eens moet herzien.

pop
De beste Batman film die ik gezien heb. Dat komt natuurlijk door Heath Ledger zijn rol als The Joker.
Uiteindelijk vind ik hem wel veel te lang duren.

avatar van Vidi well
The Dark Knight heb ik ondertussen een keer of 4 gezien. Destijds in de bios, en vervolgens op dvd, en Netflix. En dan vallen je toch wel wat zaken op. Zo vind ik de film bijvoorbeeld te lang. Na de zoveelste actie van de Joker voelt het allemaal wat gerekt aan. In mijn beleving ontbreekt een heldere lijn, en dat komt door het toch wat gecompliceerde verhaal. Een moment van onoplettendheid en je zit alweer in de zoveelste vechtscene. Wat meer rust zou de aanwezige actie nog beter uit de verf laten komen.

De film wordt echter gered door een paar heel positieve punten. De thematiek is sterk, de dubieuze rol van Hervey Dent is een goede vondst. De allergrootste troef is natuurlijk de rol van de Joker. Zijn charisma houdt de film spannend, en keer op keer merk ik enthousiasme bij mezelf als hij weer op gestoorde wijze zijn entree maakt. Vooral zijn beweegredenen en zijn kijk op de mensheid maken van hem een geloofwaardige tegenstander.

Nog altijd een fijne film.