The Dark Knight (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Heath Ledger en Gary Oldman

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

Ik kwam zwaar gedesillusioneerd uit de bios.
Iedereen vond hem geweldig, kan me de discussies nog herinneren.
Jammer genoeg gezien, zonde van mijn geld.

avatar van MindlessAssassin
bart007bond schreef:
Ik kijk anders naar film dan anderen.
Hou niet van vage films.
Hoe meer nodeloos , bloederig geweld en onschuldige slachtoffers hoe beter.
En wees geen watje, als je een school gaat opblazen in DH3, doe het gewoon en laat de ravage zien, daarvoor zit ik in een bioscoop.
Liefst zo grafisch mogelijk en zoveel achter elkaar.
Vond dit gewoon een veredelde kinderfilm.
Ik weet dat mensen dit psycho vinden, maar zo kijk ik graag films.

Oftewel gewoon hersenloos actie met zo min mogelijk diepgang.

Maar om een film 0,5 te geven omdat de badguy niet een boot opblaast terwijl daar een gedachtegang achter zit, blijf ik nog steeds idioot vinden.

Dat is jouw mening .

avatar van BloodBrothers
bart007bond schreef:
Ik kijk anders naar film dan anderen.
Hou niet van vage films.
Hoe meer nodeloos , bloederig geweld en onschuldige slachtoffers hoe beter.
Liefst zo grafisch mogelijk en zoveel achter elkaar.
Vond dit gewoon een veredelde kinderfilm.
Ik weet dat mensen dit psycho vinden, maar zo kijk ik graag films.

Gekke mening hoor.. wat kort door de bocht maar goed. Ieder het zijne!

avatar van Iron Maiden
MindlessAssassin schreef:

Oftewel gewoon hersenloos actie met zo min mogelijk diepgang.

Wat is volgens jou de gedachtegang? Ben wel benieuwd.

avatar van Lovelyboy
And I thought my jokes we're bad.

Waar te beginnen bij deze weergaloze film...die van het begin af aan al een meerwaarde blijkt met scenes waar the Joker in voor komt. De bankklus blinkt meteen al uit in grimmigheid, een vlotte montage en vooral veel humor waar het de Joker betreft. 'He's out wright...?' De film vervolgt zich met een beeld waar Batman toch behoorlijk de straten heeft schoon geveegd en het overgebleven tuig zich genoodzaakt voelt om Joker in de arm te nemen. Andermaal een grandioze scene...'tut tut tut...let's not blow this out of propertions.' Een strijd overigens die zich van kwaad tot verder ontwikkeld en zich in een dergelijke razende vaart met vele gebeurtenissen voltrekt dat het halverwege al naar adem happen is en een verbazing wekkende conclusie dat de film nog maar op de helft is. Overigens is het gedeelte waar Gordon zogenaamde sterft, de bekentenis en transport van Harvey, de insluiting, verhoor en ontsnapping van Joker wel het hoogtepunt van de film qua montage, spanning, stijl en tempo. 'Rack 'em up, rack 'em up.' Met Joker als beklijvend middelpunt. Niet te vergeten blinkt hij andermaal uit in het ziekenhuis. 'Hi!' Hi-la-risch!!!

Eerste even de missers. Katie Holmes was kennelijk niet te strikken voor deel 2 wat erg spijtig is, Gyllenhaal lijkt er enigszins op, en zal het enige passende alternatief geweest zijn, toch vind ik het spijtig en ben ik niet echt fan van Gyllenhaal. Dan het volgende punt van kritiek. Harvey Two Face is best wel een grote en bekende schurk, toch krijgt hij uiteindelijk erg weinig tijd en had ik het passender gevonden als hij overleeft had/ontsnapt was en in deel 3 nogmaals opduikt. Net zoals Scarcrow dat ook doet. Terug naar alle het goede. De film blinkt verder uit qua stijl door het visuele, de montage en de fijne soundtrack van Zimmer die op de juiste momenten de sfeer geweldig opzweept. Bale is andermaal overtuigend in zijn dubbel rol maar het is natuurlijk Heath Ledger die zonder twijfel alle aandacht naar zich toe trekt als de totaal doorgedraaide, zonderlinge en briljant gespeelde Joker. Er is niet veel verbeelding voor nodig om je voor te stellen hoe hij zich eerst een aantal weken afzonderde om zich in te leven in de rol. Zijn memorabele optreden is in iedere scenes, zelfs de camcorderfilmpje, van grote meerwaarde en de moeite waard om iedere scene tot twee keer, soms zelfs drie keer, te zien. Kostelijk is de mimiek, alle kleine gebaartjes, maar vooral ook alle bijgeluidjes. Iets waar Nolan hem helemaal zijn gang in liet gaan lijkt me.

The Dark Knight is wat mij betreft een bijzonder uitgebalanceert geheel qua spanning, spektakel, werkelijk waar boeiende acteerprestaties, en een hoogtepunt in de fantasy/comic wereld qua duistere stijl. Een ronduit geniale film die geen moment verslapt nog saai wordt en aantal briljantte en kostelijke scenes. TDK altijd weer een feest om te kijken...

avatar van Woland
Best een aardige actiefilm uiteindelijk, hoor, maar ik snap de hosanna-verhalen niet echt, en dat is inclusief de 4.5* die ik jaaaren geleden uitdeelde. De absolute ster van de film is Heath Ledger, die behoorlijk intens en overtuigend de gestoorde crimineel The Joker neer zet. Met een A-cast als dit zal het niet verbazen dat het acteren over de gehele lijn wel naar behoren is. En ja, Christopher Nolan kan wel wat, inclusief een redelijk spannend geheel maken van wat uiteindelijk een niet zo boeiend verhaal is.

Want dat is het grootste probleem. The Dark Knight is een film over een rijke gast die verkleed als vleermuis de misdaad bestrijdt; over een gestoorde, terroristische clown die zowel geadverteerd wordt als de belichaming van chaos maar ook de meest ingenieuze en ongeloofwaardige plannen uit kan laten komen; over een misdadiger met een vogelverschrikkerhoofd; over een absurde aaneenschakeling van ongeloofwaardigheden en deus ex machina's. Dat is natuurlijk prima voer voor een superheldenfilm an sich, maar het werkt voor mij niet als je jezelf zoals The Dark Knight tegelijkertijd ongelooflijk serieus neemt en diepgaand over probeert te komen, en twee-en-half uur een cartoon met een moraliserend verhaal over goed en kwaad mengt. Dit wringde behoorlijk, en het hielp ook niet dat Batman zelf eerder lachwekkend dan als superheld overkwam, met z'n prekerige rokersstem en z'n cheesy motor.

Nu klinkt het misschien wel erg negatief, en dat is ook weer niet nodig - want als fraai uitziend actiespektakel kan dit er zeker mee door. En Heath Ledger scoort ook nog wel een puntje erbij. Maar toch niet het quasi-meesterwerk dat ik in m'n geheugen had.

avatar van Walter S.
Eens met Woland, ik kijk de trilogie nu in Pathé, deel 1 en 2 nu gezien. Best leuk & aardig maar de (bijna) legendarische status zie ik er ook niet in.

avatar van de grunt
Herzien in Pathé. Vier blijft staan en dat heeft maar één reden.

J o k e r

avatar van Ajax&Litmanen1
Qua sfeer en verhaal vond ik Batman Begins veel sterker. Maarja, hier zet Heath Ledger de rol van zijn leven neer. Vaagt daarmee bijna elk minpunt weg. En het zijn er echt wel een aantal hoor. Batman die figurant in zijn eigen film is bijvoorbeeld. Heb de film destijds zo vaak gezien dat ik 'm echt 10 jaar niet meer wil zien, anders ben ik bang er een hekel aan te krijgen.

FilmFan897
De eerste film was al goed, dit deel is nog beter!
Heath Ledger vertolkt de Joker als een psychopaat zoals het hoort.
Nadat je deze film ziet krijg je een heel andere kijk op Gotham en vooral de Joker.
Het is zo'n goede film dat je hem meerdere keren opnieuw zal willen bekijken en je er nog lang aan zal denken.
Goede film met veel actie, heel goede acteurs die hun uiterste best doen en hun improvisaties in sommige scènes hebben bijgedragen eraan.
Je ziet echt de donkere kant naar buiten komen van een paar personages wat ook ironisch is aangezien de film The Dark Knight noemt.

avatar van chevy93
Ik was 14 toen deze film uit kwam. Destijds was ik er helemaal lyrisch over. Inmiddels is de liefde wel wat bekoeld, maar ik vind het nog steeds een toffe actiefilm. Het superheldengenre is voor mij sowieso niet veel meer dan fijn vermaak, maar The Dark Knight weet voor mij precies de juiste snaar te raken tussen een 'doorsnee' (geloofwaardige) actiefilm en een (onrealistische) superheldenfilm.

Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat The Joker hier de hoofdrol speelt. En hoewel de film door de bank genomen van te veel toevalligheden aan elkaar hangt. En slordigheden, omdat er te veel zaken zijn die gewoon nergens op slaan binnen het universum van deze film. Bv. hij kan miljarden uitgeven aan allerlei foefjes en kogelwerende vesten, maar het pak wordt makkelijk doorboord door wat rottweilers? Ach ja, ik heb me (weer) vermaakt en al met al is dit nog steeds een genrebepalende film.

Hoewel het chronologische aspect ongetwijfeld een rol speelt is dit voor mij dé Batman en dé Gotham City.

heel goede film

Dit 2e deel vond ik een pak beter dan het eerste

Lang geleden al eens gezien. Na 10 jaar hier weer eens ingelogd en hier mijn beoordeling.
Wat een fantastische film is dit zeg.
Aan flitsende beelden en fijne shots geen gebrek.
Door de hele commercie heb ik TDK gezien voor BB, die ik ook zeer vermakelijk maar toch iets minder dan deze vind. Ondanks dat de film voor mij bijna perfect is, voelt het ontbreken van een heuse climax toch als een klein gemis voor mij. En hoewel de acteerprestaties van Ledger fenomenaal waren, had voor mij een ietswat nog geschiftere (lees nog meer doorgedraaide) Joker voor mij de film net iets meer spanning en wat extra lading gegeven. Desondanks is dit wel een van de beste superheldenfilms die ik ooit heb gezien. Ook de soundtrack past perfect bij de film.
Nolan stelt mij wederom niet teleur.
Nu uitkijken naar Tenet.

avatar van Edgar Davids
Ik denk dat ik deze toch zeker 30/40 keer gezien heb, vroeger wilde ik standaard deze kijken als ik een dvd mocht uitkiezen. Vroeger keek ik vooral voor de actie en de spanning, ook toen vond ik de Joker al een intrigerend personage. Ook het ontstaan van Two-Face vond ik altijd vet om te zien. Naarmate ik ouder werd begon ik steeds meer te waarderen wat voor absurd sterk acteerwerk Ledger in deze film neerzet. En inmiddels ben ik op het punt gekomen dat deze film bij mij vooral nog eens het kijken waard is door de nostalgie en door Ledger.

Ledger is een vitaal onderdeel van de film en grotendeels de dragende kracht, maar de rest van de cast mag zeker niet tekort gedaan worden. Christian Bale zet een degelijke, duistere en intrigerende Batman neer en heeft hiermee toch de standaard gezet voor de toekomstige versies. De karakters van Morgan Freeman en Michael Caine (Lucius Fox & butler Alfred) zijn voornamelijk met dialoog aanwezig en beide acteurs zijn hier uitermate geschikt voor. Gary Oldman, Maggie Gyllenhaal en Aaron Eckhart zijn als James Gordon, Rachel en Harvey Dent ook uitstekend gecast en zetten prima acteerprestaties neer. Voornamelijk Gyllenhaal en Eckhart weten hun personage echt eigen te maken. Dit alles wordt echter overschaduwd door Heath Ledger, die hier toch wel zijn beste rol uit zijn helaas veel te korte carrière neerzet. Een terechte Oscar.

Naarmate je de film vaker gezien hebt vallen de schoonheidsfoutjes meer op. Er zitten toch echt wel een paar slordigheidjes in die de oplettende kijker mogelijk zullen opvallen. Hierbij gaat het niet om onrealistische dingen (als je je daaraan stoort moet je geen superhelden film gaan kijken) maar om echte slordigheden die er bij de montage niet uit gehaald zijn. Mij persoonlijk zit dit niet in de weg maar naarmate ik de film steeds vaker gezien heb stoort dit mij wel meer, de herkijkbaarheid zal voor de meeste mensen dus niet zo hoog zijn als voor mij. De meeste mensen zullen de film na 5 keer echt wel gezien hebben en niet meer de moeite waard vinden. Ook vind ik sommige actiescènes wat gedateerd ogen, bij mijn laatste keer kijken viel het einde van de openingsscène mij hierbij op. De bus die op de laatste gemaskerde overvaller inrijd door de deuren van de bank heen, dit shot ziet er echt niet uit. Mogelijk komt dit ook door de leeftijd van de film.

Toch wel 1 van mijn favoriete films ooit en de film die mij enthousiast maakte voor het superhelden genre. Omdat ik de film door hem zo vaak te kijken misschien wel voor mezelf wat verpest heb, vind ik de film toch zeker 4,5 sterren waard. Waarbij dat laatste halve puntje vooral komt uit de goede herinneringen die ik aan deze film heb.

avatar van Edgar Davids

avatar van david bohm
Sterke film met een aantal memorabele scènes en het acteerwerk van de heer Ledger springt er wel echt bovenuit. De cast is sowieso sterk maar toch heb ik me wel wat verbaasd over de houterige dialogen vooral tussen de personages Bruce Wayne en Harvey. De heer Wayne komt sowieso arrogant en vervelend over, iets wat ik bij een eerdere kijkbeurt niet zo opmerkte.
Het begin van de film vind ik super, je zit meteen middenin de actie en ook het einde is top. Al met al een goede film maar zeker in het licht van Joker wel erg goed beoordeeld met een negen op IMDB.