Batman Begins (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Michael Caine en Morgan Freeman

De kleine jongen Bruce Wayne (Christian Bale) zag zijn ouders voor zijn ogen wreed vermoord worden: een trauma dat hem voor de rest van zijn leven vervult met wraakgevoelens. Het lot laat hem zijn wraak echter niet uitvoeren. Hij vlucht naar het Oosten, waar hij opgevangen wordt door de ninja-leider Ra's Al-Ghul, en als hij terugkeert naar zijn thuisstad Gotham City vindt hij die in de handen van maffiabendes en andere gangsters. Hij besluit een nieuw persoon te worden, één die de harten van misdadigers met vrees vervult: Batman! Met de hulp van politieman Jim Gordon (Gary Oldman) zet Batman zijn eerste stappen in zijn strijd tegen het onrecht. Zijn strijd begint tegen de maffiabaas Don Falcone, de gekke dokter Jonathan 'Scarecrow' Crane en een mysterieuze derde persoon...

Erg teleurgesteld dat ik was nadat ik batman 1989, 1992 en 1995 gezien had, ben ik dan toch maar schoorvoetend batman begins gaan kijken. De vroegere delen hadden dit bijna voor mij verpest want ik was er niet meer voor over de streep te trekken. Zo erg vervelend vond ik de ouwbollige batman van de jaren 80/90. Maar nu ik dit zag...waarom ben ik niet meteen bij batman DK begonnen. Dat had me een hoop ergernis bespaart. Meteen zie je het verschil. Tjonge, deze film had power. Dat was wat ik zocht in Batman. Bijna, bijna was ik afgehaakt.....

avatar van Phantasm
Film met een goed verhaal en prima aktie scene 's. Heb me er prima mee vermaakt.

Bantavoer
Een vette film met een goed verhaal, personages, acteurs en special effects. Het is niet te vergelijken met de vorige films van Batman.

avatar van Fisico
Eindelijk even tijd gemaakt om te starten met deze trilogie van Nolan. Nog nooit gezien (schande!) en normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van blockbuster-actieprenten, maar én Nolan én de uitstekende quoteringen deden me beslissen om deze leemte met prioriteit in 2018 op te vullen.

Wat me meteen opviel is de vakkundige aandacht die Nolan besteedt aan de uitdieping van het karakter van Batman (Bruce Wayne). Met de nodige aandacht voor precisie en detail werkt hij de hele film uit tot haast de perfectie. Dit wordt alleen maar beter in deel 2 (deel 3 TDKR volgt later deze week nog). Ook daar twijfel ik niet aan het meesterschap van Nolan. De legende van de ultraheld die Nolan heeft geproduceerd is weergaloos. De magie, het mysterie, de ontwikkeling en het aura van Batman is nagenoeg perfect. Wat een machtige beelden krijg je op je netvlies gebrand wanneer een donkere dreigende gestalte vanop een torenpunt de nachtelijke druilende stad inkijkt!

Naast de enorme sfeerschepping is eveneens de karakteruitdieping erg sterk. Dat kan ook moeilijk anders met de topcast die Batman begins rijk is: Caine, Freeman, Bale en Oldman. Wat wil je nog meer? En dan moet The Joker nog komen ...
Ook de actiemomenten zijn een genot om naar te kijken. De actie spat van het scherm. Toch missen we een echte bad guy hier in het eerste deel, eentje die we ons nog lang kunnen herinneren. James Bondsgewijs maakt Batman gebruik van een aantal geavanceerde snufjes om zijn strijd tegen de misdaad te beslechten. Geslaagde actieprent die naast de vele vechtscènes en ontploffing ook aandacht heeft voor kwaliteit en diepgang. Zeker 4,0* waard.

avatar van Black Math
De Nolanfilms worden geloof ik door de echte Batmanfans als de beste cyclus gezien. Ik ben verre van een Batmanfan en heb dan veel meer met Batman & Robin of The Lego Batman Movie, die het allemaal niet zo serieus nemen. Vloeken voor de echte fans, en wat dat betreft snap ik wel de bedoeling van de Nolanfilms, maar voor mij werkt dat niet zo omdat het hele concept `Batman' in mijn ogen niet echt serieus te nemen valt.

Goed, toch geprobeerd mijn mindset op serieus te zetten, maar dan nog loop ik deze kijkbeurt tegen dezelfde problemen waar ik de eerste keer ook tegenaan liep. Veel melodrama aan het begin met als gevolg dat de opbouw enorm traag gaat. Het duurt uiteindelijk ongeveer een uur voordat Batman echt vorm krijgt.

Er zitten hier een aantal goede acteurs in en ik beschouw Liam Neeson ook als zodanig, maar vechten kan hij niet. Viel me ook op bij The Gangs of New York; het ziet er zo houterig uit. Erger is nog dat hoofdrolspeler Bale ook niet kan vechten, want de gevechten worden stuk geknipt waardoor je meer suggestie. Een film die grotendeels op actie drijft reken ik dat zwaar aan.

Voor een serieuze film is het plot overigens ook vrij onzinnig. Veel gedoe met een apparaat dat al het water van de stad doet verdampen door middel van magnetronstraling om een bepaalde drugs dat in het water zit te laten vrijkomen. Die drugs zou dan de hele stad op hol moeten doen slaan. Erg omslachtig, want aangezien de mens voor ruim 55% uit water bestaat, moet dat apparaat op z'n minst mensen doen laten koken, dus is die drugs helemaal niet nodig. Wat overigens ook weer tot de vraag leidt hoe de antagonist het kan gebruiken zonder zelf het loodje te leggen. Goed, het is maar film, maar als je serieus wilt doen, helpen dit soort zaken niet echt.

Visueel weinig opzienbarend; de muziek dan weer wel, maar dan in negatieve zin. Zimmer vind ik zo'n ongeveer de ergste filmcomponist die er is en deze soundtrack is exemplarisch: dreinend repetitief tijdens actiescènes en melodramatisch tijdens de dramascènes die al neigen naar melodrama en door de muziek definitief over de afgrond geduwd worden.

Kortom, het hele pakket is niet echt aan mij besteed, 1*.

avatar van IH88
“Why bats, Master Wayne?”
“Bats frighten me. It's time my enemies shared my dread.”

Batman Begins blijft een ijzersterke introductie van Nolan’s Batman. De toon is lekker duister en onheilspellend, en Christian Bale zit gelijk goed in zijn rol en zet een imponerende Batman neer. Zowel als playboy Bruce Wayne, als de uiteindelijke Dark Knight. De moord op de ouders van Bruce Wayne, zijn problemen om daar mee om te gaan, de training door de League of Shadows etc. Het verleden van Bruce Wayne is natuurlijk vaker verfilmd, maar toch voelt het hier fris en nieuw aan.

Nolan houdt de vaart erin, en vooral het gedeelte als Bruce Wayne wordt getraind door Henri Ducard/ Ra's Al Ghul (Liam Neeson) en de League of Shadows is erg sterk gedaan. Complimenten ook voor de sfeervolle en schitterende cinematografie. Nolan heeft een specifiek idee hoe de wereld van Batman eruit moet zien, en dat laat hij met Batman Begins gelijk zien. Naast Bale en Neeson zijn ook Morgan Freeman, Michael Caine, Gary Oldman, Katie Holmes, Cillian Murphy en Tom Wilkinson uitstekend op dreef. Leuk om Rutger Hauer te zien als CEO van Wayne Enterprises. Een ongelooflijk sterk begin van een uiteindelijk weergaloze trilogie.

avatar van TornadoEF5
Tgoh, een nieuwe Nolan herziening, en opnieuw moet ik constateren dat de herziening dringend nodig was, al wist ik dat wel bij deze film. Want van een groot deel herinnerde ik me echt niets meer. Ik dacht ook dat ik de film beter vond dan dat ik hem eigenlijk echt vond, want de herziening viel behoorlijk tegen. De rating stond op 3.5* en ik heb hem zelfs een tijdje 4.0* gegeven, maar na deze kijkbeurt verlaag ik dat naar 2.5*. Het viel me echt behoorlijk tegen voor een film waarvan ik uiteindelijk dacht dat ik die best goed vond de eerste keer nadat ik hem gezien had.

Ik vind het ook een echt zware film om naar te kijken, doordat hij een erg serieuze toon heeft, en vooral de ontknoping vind ik daarbij wat moeilijk te volgen. Ook de actie lag me niet echt. Vooral de auto-achtervolging viel me behoorlijk tegen, waarbij alles aan diggelen vliegt, en de batmobiel over de daken vliegt. Alsof hij niet de moeite deed om deftig te rijden. Ik had bij veel scènes het gevoel dat het allemaal weer veel spectaculairder werd uitgevoerd dan dat het eigenlijk was.

Ik denk dat ik dit alles niet speciaal / uniek genoeg vond, en dat het eerste gedeelte dat wel van noodzaak is, iets te lang duurde. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar denk ik dat ik toch dat tikkeltje meer verwacht had in dat tweede deel. En dan ben je ook teleurgesteld omdat dit een film was waarvan ik dacht dat ik hem goed vond, en dat dan uiteindelijk niet echt zo blijkt te zijn. Ik vind het plot ook een beetje vergezocht (of dan vooral gerelateerd aan Ra's al Ghul en Scarecrow en het plan om de stad te vergiftigen via een soort machine dat iets met water / damp doet en je angsten projecteert). Misschien heb ik ook te weinig voeling met de meeste van die acteurs. Ik ben normaal geen fan van Michael Caine, maar als die in een film naast Bale al het meeste indruk op me moet maken, dan is er toch een teken aan de wand. En van Neeson ben ik normaal fan, maar dus niet hier of in Star Wars.

Ik heb dit een tijd Nolan's beste film gevonden of gedacht dat ik dit zijn beste vond, maar het is vrij duidelijk dat ik daar van ga mogen afstappen. Ik vind Following, Insomnia, The Prestige en Interstellar alle vier beter. Of ja, deze is misschien dan iets beter dan Insomnia, maar ik zal sneller Insomnia opleggen dan deze. Nouja, op naar The Dark Knight dan maar. En deze herziening is echt van noodzaak vooraleer ik daaraan start, omdat ik nu toch een beter en frisser idee heb van Batman's omgeving, Gotham en sommige personages.

Misschien moet ik best nog wat wachten met een oordeel te maken over Batman, want er komen nog twee films aan. En misschien zal ik meer fan zijn van de adaptatie van Burton's films (die ik wellicht nog voor zeer lange tijd niet zal bekijken). Maar dan heb ik toch liever een soort van Iron Man dat zichzelf ook niet te serieus neemt met momenten, en waar meer plaats is voor humor (maar ook niet te veel). Iron Man is dan ook mijn favoriete superheldenfilm.

Maar goed, gelukkig nog altijd zo veel beter dan Inception, dat dan weer wel.