• 8.482.573 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Morgan Freeman

IMDb beoordeling: 8,2 (1.434.670)

Releasedatum: 16 juni 2005

Plot Batman Begins

"Evil fears the knight."

Op jonge leeftijd zag Bruce Wayne zijn ouders voor zijn ogen wreed vermoord worden: een trauma dat hem voor de rest van zijn leven vervult met wraakgevoelens. Het lot laat hem zijn wraak echter niet uitvoeren. Hij vlucht naar het Oosten, waar hij opgevangen wordt door de ninja-leider Ra's Al-Ghul, en als hij terugkeert naar zijn thuisstad Gotham City vindt hij die in de handen van maffiabendes en andere gangsters. Hij besluit een nieuw persoon te worden, één die de harten van misdadigers met vrees vervult: Batman! Met de hulp van politieman Jim Gordon zet Batman zijn eerste stappen in zijn strijd tegen het onrecht. Zijn strijd begint tegen de maffiabaas Don Falcone, de gekke dokter Jonathan 'Scarecrow' Crane en een mysterieuze derde persoon...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Bruce Wayne / Batman

Alfred Pennyworth

Henri Ducard / Ra's al Ghul

Rachel Dawes

James Gordon

Jonathan Crane / Scarecrow

Carmine "The Roman" Falcone

William Earle

Decoy Ra's al Ghul

avatar van GothamCity

GothamCity

Blijft een sterke Batman film, de sfeer is hier het sterkst in vergelijking met de 2 vervolgen erna.

avatar van Brabants

Brabants

• 2086 berichten

Batman Begins een interpretatie van Christopher Nolan dat zich uit in drie delen waarvan dit het eerste is. Ik vind het schitterend zowel visueel als acterende cast. De sfeer is prima en de kwaliteit dan ook hoog. Zeer vermakelijk.

avatar van Pecore

Pecore

Lang geleden zag ik de trilogie, maar ik kon me er weinig meer van herinneren. Nu maar eens herkeken en kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben. Van dit eerste deel althans, maar de verwachtingen voor de vervolgdelen zijn flink naar beneden bijgeschroefd. Het zou allemaal grimmig, duister en rauw zijn, maar ik vind het vooral sfeerloos. De film probeert het superheldengenre eens een wat serieuzere benadering te geven, maar juist daardoor krijgt het iets infantiels. Door zichzelf zo serieus te nemen wordt het kinderachtig en dat heeft me toch behoorlijk gestoord. Iemand die als vleermuis verkleed de misdaad te lijf gaat is zo kolderiek dat eigenlijk alleen een speelse, cartooneske benadering werkt.

avatar van Curry

Curry

Gisteren herbekeken en dat was pas de 2e keer. Ik ben nu de trilogie aan het herzien en van deze Batman begins herinnerde ik me maar weinig.

De film neemt erg de tijd om toe te werken naar de uiteindelijke keuze voor Bruce Wayne om het Batman pak aan te gaan trekken. Door middel van flashbacks zien we de omslag in het luizenleventje van het kind Bruce Wayne (dit ging allemaal wel erg snel) en de opleiding in het verre Oosten.

Ik was vergeten dat dit zo'n mega sterrencast had, maar dat zegt weinig, Michael Caine speelt Michael Caine, Katie Holmes is een huppelmeisje met weinig impact voor de film en Morgan Freeman is verre van mijn favoriete acteur. Voor mij is Oldman wel hier enorm op zijn plek en ook Rutger Hauer was een verrassing.

Wanneer Wayne besluit zijn fobie voor vleermuizen als inspiratiebron te gebruiken en de doe-het-zelf acties beginnen om Batman's technics in elkaar te zetten gaat de vaart in de film omhoog.

Het uiteindelijke plan van Dr.Crane (vreemde bad guy met die zak) en de opeens bad guy Liam Neeson waren allemaal een beetje afgeraffeld en ik vond de monorail er ook een beetje te CGI uitzien.

Maar de film vermaakt wel en daarom is 3,5 sterren prima.