Batman Begins (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Michael Caine en Morgan Freeman

De kleine jongen Bruce Wayne (Christian Bale) zag zijn ouders voor zijn ogen wreed vermoord worden: een trauma dat hem voor de rest van zijn leven vervult met wraakgevoelens. Het lot laat hem zijn wraak echter niet uitvoeren. Hij vlucht naar het Oosten, waar hij opgevangen wordt door de ninja-leider Ra's Al-Ghul, en als hij terugkeert naar zijn thuisstad Gotham City vindt hij die in de handen van maffiabendes en andere gangsters. Hij besluit een nieuw persoon te worden, één die de harten van misdadigers met vrees vervult: Batman! Met de hulp van politieman Jim Gordon (Gary Oldman) zet Batman zijn eerste stappen in zijn strijd tegen het onrecht. Zijn strijd begint tegen de maffiabaas Don Falcone, de gekke dokter Jonathan 'Scarecrow' Crane en een mysterieuze derde persoon...

• vandaag om 20:35 uur op TV (Veronica)
  • morgen om 22:15 uur op TV (SBS9)
  • nummer 196 in de top 250
1773 BERICHTEN 97 MENINGEN
avatar van eRCee
Het gaat over een miljoenenproductie die ook door miljoenen mensen wordt bekeken, dan mogen zulke basale gegevens wel wat beter uitgedacht worden lijkt me. Het probleem is echter dat de gemakzucht van het publiek zich weerspiegelt in gemakzucht bij de makers.

Deze film zat echt goed in mekaar, goed verhaal, goed geregisseerd. Een goede start voor een meesterlijke trilogie.

avatar van Zwolle84
eRCee schreef:
Dus als ik het goed begrijp is de redenering van de "bad guys" als volgt: we zijn tegen misdaad en voor gerechtigheid, in Gotham is veel misdaad en de rest van de stad is daar bang voor, dus de oplossing is om heel Gotham te vernietigen. En dat moeten wij dan voor zoete koek slikken.

Niet tegen misdaad, maar tegen decadentie. Hier meer: League of Assassins - Wikipedia, the free encyclopedia - en.m.wikipedia.org

jeffur
Mooi verhaal dat zich leuk ontwikkelde. Mooie actiescènes etc.

avatar van IH88
Goede film van Christopher Nolan. De ontstaansgeschiedenis van Batman wordt goed gebracht en de actiescenes zijn goed uitgevoerd. 4 sterren.

avatar van TornadoEF5
Vraagje: moet je hiervoor de oude Batmanfilms gezien hebben (eerdere filmreeks) of kan je voor de DK-trilogie met deze beginnen?

rayman
TornadoEF5 schreef:

Batman Begins is het eerste deel van een trilogie en een hele nieuwe start, dus je hoeft de oude Batman films niet gezien te hebben voor je met deze begint.
Maar de oude Batman films, en zeker de eerste 2 zijn zeker wel de moeite waard om te kijken, maar die kun je ook na de DK trilogie kijken, dan heb je ook een vergelijk tussen de "oude" reeks en de "nieuwe".

avatar van TornadoEF5
rayman schreef:

Ok dank je. Ik zal dan de DK-trilogie kijken binnenkort, vermoedelijk volgende maand ergens.

De oude Batmanfilms (waarvan enkel de eerste twee me interesseren omdat de rest een veel te lage IMDb-rating heeft) zal ik ooit wel eens kijken, maar dat zal nu niet zijn. Ik ben nog jong, dus ooit...

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gekeken, voor de zoveelste keer. Ditmaal in bluray en met een uitstekende geluidsinstallatie. Het maakt Batman Begins nog indrukwekkender dan de film al was. BB brengt het achtergrondverhaal van Batman echt geweldig op gang en weet de juiste snaren te raken op emotioneel vlak. Neem daarbij de spetterende actiemomenten, het geweldige design van Batman, zijn cave, zijn wagen, wapens etc en het feit dat alles heerlijk donker, duister en rauw in beeld komt samen met een weergaloze soundtrack en je hebt misschien wel de beste Batman film ooit gemaakt. Alleen de film uit 1989 vind ik net zo goed.

Voor wie trouwens games speelt, zal het ook wel opvallen dat de Nolan trilogie erg veel overeenkomsten in sfeer heeft met de Arkham-games.

Ik twijfel vaak tussen 4* en 4,5*, maar ik verhoog ze weer mooi tot die laatste.

Valt toch wel erg tegen bij herziening. Gek, want had deze toch altijd als de beste van de trilogie in mijn hoofd. Hopelijk bevalt The Dark Knight juist wel de volgende keer dat ik die zie.

avatar van IH88
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“It’s not who I am underneath… but what I do… that defines me.”

Met Batman Begins introduceert Christopher Nolan het ontstaansverhaal van onze favoriete Dark Knight. De toon is lekker duister en onheilspellend en dat wordt versterkt door het sterke script en de schitterende cinematografie.

Christian Bale zit gelijk goed in zijn rol en vooral de rol als playboy Bruce Wayne zit hem als gegoten. Maar ook in het gedeelte als hij wordt getraind door Henri Ducard/ Ra's al Ghul (Liam Neeson) en de League of Shadows is Bale erg goed. De moord op de ouders van Bruce Wayne, zijn problemen om daar mee om te gaan en de training bij de League of Shadows, het verleden van Bruce Wayne is natuurlijk vaker verfilmd maar toch voelt het hier fris en nieuw aan. Nolan houdt in het begin de vaart erin en door de uistekende acteerprestaties, de goede dialogen en sfeervolle beelden verveelt het geen moment. Zodra Wayne zijn Batman kostuum aandoet komt de film in een stroomversnelling en komen er meer actiescènes die ook overtuigen. Het laatste gedeelte is een uitbarsting van spanning, spetterende actiescènes en prachtige beelden van Gotham City. Naast Bale en Neeson zijn ook onder andere Morgan Freeman, Michael Caine, Gary Oldman, Cillian Murphy en Tom Wilkinson uitstekend. Leuk om Rutger Hauer te zien als CEO van Wayne Enterprises. Katie Holmes zou als Rachel Dawes worden vervangen in The Dark Knight door Maggie Gyllenhaal en alhoewel die laatste een betere actrice is, doet Holmes het zeker niet slecht hier.

Nolan begint zijn ongelooflijk sterke trilogie met een geweldige film die goed in elkaar steekt. Ondanks dat er veel moet worden uitgelegd verveelt de film geen moment en dat is een compliment aan iedereen die aan Batman Begins heeft meegewerkt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus schreef:
Batman Begins... Batman is niet bepaald één van de leukste stripfiguren. Tot voor deze film werd hij in de films trouwens met gemakzucht weggespeeld door z'n vijanden. The Joker, The Pinguin, Catwoman, Two-Face, The Riddler, ... dat zijn de figuren die onthouden worden. De acteurs van Batman waren perfect inwisselbaar en het personage kreeg weinig inhoud. Dat pas Nolan wel aan hier en levert op papier een leuk idee op. Bij de uitwerking valt dat wel mee omdat de basis van Batman kan rekenenn op sterke acteurs als Michael Caine (geweldig in dit soort rollen), Morgan Freeman als een soort Q en Christian Bale zelf. Aan de andere kant loopt het wat mis en lukt het Nolan niet altijd om de teugels in handen te houden. Teveel figuren zodat het soms een zootje wordt. De settings is met momenten wel goed uitgewerkt en enkele scènes waren best wel leuk. Het resultaat is een leuke actiefilm, maar Batman blijft het buitenbeentje tussen de superhelden imo. Nolan had enkele figuren uit het script mogen schrappen trouwens (of zet een andere regisseur achter de camera) en een half uur korter om het geheel vlotter te maken.

Ik mis nog altijd de figuren uit Burton's filmreeks. Ra's Al-Ghul is niet boeiend genoeg, ondanks de prestatie van Liam Neeson. En andere karakters als Falcone en Crane komen amper uit de verf. Het gaat dan ook vooral over Batman zelf. Maar zonder deftige tegenspeler komt een held minder uit de verf. Enkel Caine en beetje Freeman kunnen zich perfect handhaven. Wel complimenten voor Nolan om het genre een volwassen gezicht te geven. Het is dan wel een comic, maar de films van Schumacher waren er toch dik over.

avatar van Tom-Hanks
Het begin van de Dark Knight-trilogie: Batman Begins. Het is zeker geen slechte film, alhoewel ik het begin nogal langdradig vond en ingewikkeld. Maar ik ben een fan van Christopher Nolan. Hij kan perfect spelen met licht en kan de sfeer er goed inbrengen. Zijn keuze om Christian Bale de rol van Bruce Wayne te geven was zeker geen fout. Hij is in mijn ogen geschikt voor deze rol.
Besluit: 4.0*

avatar van des1
Gut, heb je dat nep drama weer van Nolan. Beetje martial arts, een filosofische warlord die patroon is van een Bruce Wayne die als Kung Fu Caine (TV serie jaren '70) aan het zwerven is geslagen en dan in een klooster beland, wat baddies die in Gotham huishouden.... en dan komt die patroon als een duvel uit een doosje (letterlijk) weer tevoorschijn met een vage motivatie om Gotham te terroriseren. Zo zal Nolan het ook wel bij elkaar geraapt hebben, deze interessantdoenerij. Gedoe noem ik zoiets. Waar het publiek klaarblijkelijk zo intrapt. Pump & circumstances over substance. Opvolger, die met Heath Ledger als The Joker vond ik nauwelijks beter.

Slecht slecht en nog eens slecht!

avatar van Ajax&Filmfreak
Dat zag ik al aan je stem maar waarom?
Hier heeft niemand wat aan.

avatar van Teejey
des1 schreef:

Het zal allemaal wel zo zijn als jij zegt, maar is 'interessantdoenerij' per definitie slecht? Dacht het niet. Het publiek trapt helemaal nergens in, maar houdt gewoon van dom maar goed vermaak waar bepaalde films voor bedoeld zijn.

MaartenTuinstra
Erg onderhoudend eerste deel van de geroemde trilogie.

Batman Begins is weliswaar de minste uit Nolans trilogie, maar is met zijn duistere toon en overtuigende acteerwerk een meer dan onderhoudende actiefilm. Met een aardig verhaaltje, prima schurk en een goede batman heb ik me uitstekend vermaakt. De rommelig gefilmde actiescenes en de te lange speelduur halen de verwachte 4* echter met een halfje omlaag.

avatar van The_CrY
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het superheldengenre is er eentje waar je van moet houden. Ik hou wel van het vaak oppervlakkige vermaak van het genre. Batman Begins scoort dan erg goed, vooral omdat deze relatief erg veel diepte heeft. In geen van de voorgaande Batman films werd het karakter zo uitgediept en geloofwaardig gebracht. Christopher Nolan is erin geslaagd om niet alleen een hele goeie Batman film te maken, maar om gewoon als geheel een goeie thriller/actiefilm te maken. Ook leuk dat deze reboot niet meteen gebruik maakt van de overbekende schurken. Als niet-lezer van de comics had ik nog nooit van Scarecrow en Ra's al Ghul gehoord; voor comiclezers was het ongetwijfeld fantastisch om andere schurken te zien dan in de oudere Batman films.

Ik vind Katie Holmes een intelligente!

avatar van W.V.
Prima vermaak, Nolan houdt een donkere sfeer in deze film, net als de comics uit de jaren 70 van batman en dat werkt prima. Batman wordt door Bale perfect neergezet, was een moeilijke job want hij had nogal wat voorgangers die er een beetje met de pet naar gooiden, maar moet gezegd worden hij slaat zich er prima doorheen. Van kanonnen als Caine, Freeman en Neeson mag verwacht worden dat zij een wezenliojke bijdrage aan de film leveren, ik vind dat Neesom toch uit de boot valt. Zijn karakter te oppervlakkig en te voorspelbaar. Freeman en Caine doen het wel prima.
Dat het verhaal deels in flash backs wordt verteld en dat niet alles zich in Gotham afspeelt is een pluspunt voor de film, het maakt ook dat Bale geloofwaardiger als Batman overkomt. De actie is van een goed niveau en goed in beeld gebracht. Al met al een zeer genietbare film.

avatar van Roger Thornhill
Ik heb dit altijd met afstand de minste film van de trilogie gevonden, zij het om puur persoonlijke redenen: met Liam Neeson heb ik nooit veel gehad, de aanwezigheid van een mafiabaas als schurk in een Batman-film is niet erg markant of inventief, Katie Holmes heeft niets anders dan haar fraaie kapsel in te brengen, en de opzet van Ra's Al Ghul om de maatschappij te ontwrichten is mooi bedacht maar lang niet zo bedreigend of perfide als de plannen van de Joker en Bane, zodat er al met al gewoon te weinig tegenwicht is voor een personage dat ook nog eens wordt gespeeld door een acteur wiens enigszins arrogante uitstraling (perfect voor bijvoorbeeld American psycho) ik niet goed kan zetten.
        Maar ja, na het her- en hèrzien van de hele trilogie en het mezelf onderdompen in de (aardige want niet overdadige) making of-docu's op de Blu-ray van Batman begins kan ik toch niet anders concluderen dan dat dit deel niet alleen een waardige opmaat is naar de twee briljante volgende delen, maar ook al een geweldige film op zichzelf, met een zeer dwingende verhaallijn, een enorm tempo (wat is er na amper een half uur al niet gebeurd?), een vloeiende manier van vertellen waarbij Nolan er in slaagt om heel veel balletjes tegelijk in de lucht te houden, briljante sets, subtiele humor (Batman na het analyseren van de duivelse plannen van Ra’s Al Ghul: “I may need your help.” Gordon: “What do you need?” Batman: “Can you drive stick?”), diverse personages die tot leven komen op een manier die in superheldenfilms nog niet eerder vertoond is (waarbij ik nu niet verder inga op de toepasbaarheid van de term "superheld"), en schurken die weliswaar kleurrijk en larger than life zijn, maar tegelijkertijd ook driedimensionele mensen met opmerkelijk "ideologische" plannen die nu eens niet gebaseerd zijn op financieel gewin, wereldhegemonie of grootheidswaanzin. Zelfs Christian Bale gaat me steeds beter bevallen...
        Elders op deze site zijn er nogal wat kritische geluiden over Christopher Nolans "oppervlakkigheid" te beluisteren. Zelf geloof ik dat hij een supertalent is wiens produkties we moeten koesteren: grootschalig en gedetailleerd, vol actie en ideeënrijk, spectaculair en menselijk. Dit begin van een briljante trilogie kan in mijn ogen in ieder geval nauwelijks verbeterd worden.

avatar van AC1
des1 schreef:
deze interessantdoenerij.

BB is eigenlijk nog de minst aanstellerige of moralistische film uit de serie.

ja wel een leuke film,wel wat serieuzer dan de eerdere batman reeks.dat is dan wel weer een pluspunt.een minpunt vind ik dat ik de film wat landradig vind op sommige momenten.maar christian bale is een goeie keus als batman.hij speelt het super.al met al een goeie film.

avatar van FlorisV
Pas The Dark Knight bekeken en toen nog eens deze opgezet. Wat een verademing! Een veel betere film. Interessanter verhaal en betere schurken. Er wordt rustig de tijd genomen voor de oorsprong van de vleermuisman. De training van Batman in het kasteel van Ras al Ghul is gaaf om mee te maken. De locaties zijn merendeels best mooi en zelfs voor ontwerp van een deel van Gotham City (bijv. de trein naar Wayne Tower) is zowaar moeite gedaan, wat in het vervolg een saaie, treurige, kleurloze stad bleef. Ook de actie is superieur aan TDK. Gordon krijgt meer te doen en Cilian Murphy steelt de show als Scarecrow. De spookachtige visuele effecten van zijn gif zijn ook bijzonder gefilmd. Liam Neeson speelt met authoriteit en is met name in het begin genietbaar als de mentor.

Qua oneliners ook een stuk leuker. Bijvoorbeeld die als een boemerang terug worden geslingerd: "did you not receive the memo?" Of in het begin: "You're in hell. And I'm the devil. - No, you're practice!" Of de wijsheden van Ras Al Ghul over hoe politiek correcte slappelingen de misdaad te welig laten tieren en het belang van wilskracht boven alles.

avatar van JacoBaco
Eindelijk weer is iemand die deze beter vindt dan The Dark Knight!

avatar van AC1
AC1
JacoBaco schreef:
Eindelijk weer is iemand die deze beter vindt dan The Dark Knight!

Reken mij er ook bij! TDK is mij wat te moraliserend. BB is ook leuk om te herbekijken. Op de een of andere manier blijft hij vers.

avatar van JacoBaco
Eens! Ik heb TDK 1x een herkansing gegeven, maar ik hoef de film echt nooit meer te zien.

avatar van Ajax&Litmanen1
BB is inderdaad de beste van de trilogie. TDK is commercieel bekender, maar speelt wel heel erg op het moraal en op de klasse van Ledger. BB zit als film veel sterker in elkaar.

Maar de gehele trilogie is uitstekend.

avatar van John Barry
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg sterke film. Wat vooral in positieve zin opvalt is het acteerwerk van de cast. Christian Bale, Michael Caine en Morgan Freeman laten allemaal een sterk staaltje acteerwerk zien. De film heeft overigens ook een leuke bijrol van Rutger Hauer. De enigste die het middelmatig deed was Katie Holmes als Rachel Dawes, haar acteerwerk is maar nipt voldoende.

Ik ben helemaal geen grote Batman fan, maar ik vind het verhaal van de ontstaansgeschiedenis van Batman zoals dit in deze film is verteld best interessant. Doordat in de film o.a. veel aandacht wordt besteed aan de grootse angst van Batman ( vleermuizen) en de dood van zijn ouders krijgt het hoofdpersonage ook wat diepte.

Het tweede deel van de film laat zien hoe Batman de schurken aanpakt. Dit gaat gepaard met een hoop actie en spektakel. Hoogtepunt qua actie vond ik de race scene met de Batmobiel.

Duidelijk minpunt van de film is de liefdesrelatie tussen Wayne en Rachel, tussen deze personages is niet echt een goede chemie en het liefdesverhaal voegt ook niet echt toe aan de film.

Muziek van James Newton Howard en Hans Zimmer is wel aardig en past redelijk bij de film, toch vind ik de muziek af en toe een beetje eentonig.

Al met al een behoorlijke sterke film, zeker een aanrader.

Erg teleurgesteld dat ik was nadat ik batman 1989, 1992 en 1995 gezien had, ben ik dan toch maar schoorvoetend batman begins gaan kijken. De vroegere delen hadden dit bijna voor mij verpest want ik was er niet meer voor over de streep te trekken. Zo erg vervelend vond ik de ouwbollige batman van de jaren 80/90. Maar nu ik dit zag...waarom ben ik niet meteen bij batman DK begonnen. Dat had me een hoop ergernis bespaart. Meteen zie je het verschil. Tjonge, deze film had power. Dat was wat ik zocht in Batman. Bijna, bijna was ik afgehaakt.....

avatar van Phantasm
Film met een goed verhaal en prima aktie scene 's. Heb me er prima mee vermaakt.

avatar van Slikbeer Slikbeer

Ik heb een chronisch gebrek aan een leven, dus zal vanavond wel weer kijken.
Getver, die Bale weer als Batman, blergh......
Ik zie er nu al tegenop.

Zowel Bale als Nolan begrijpen echt NIETS van de hele Batman-sfeer.

Wat een snertavond ga ik weer hebben zeg!