• 150.587 films
  • 8.485 series
  • 25.789 seizoenen
  • 567.134 acteurs
  • 326.032 gebruikers
  • 8.561.771 stemmen
Avatar
 
Christopher Nolan

Rechten: Georges Biard, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons.

Christopher Nolan

Geboren: 30 juli 1970 (52) in Londen

Bekend van: The Dark Knight, Inception en Memento

IMDb profiel: Christopher Nolan

Wikipedia: Christopher Nolan (wikicode: 2128 )

167 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Juist niet!

Bij video-analyses door filmcritici schort het nogal eens aan de kwaliteit van de montage, het geluidsontwerp en de vormgeving. Het kan het gezag van de auteur danig ondermijnen. Het werk van Steven Benedict is een positieve uitzondering. De Britse regisseur en filmwetenschapper combineert zijn talenten in video-analyses die zowel inhoudelijk als esthetisch overtuigen. Sinds kort zet hij ze gratis online.


Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Volgens mij werd er inderdaad wel iets meer verteld in de zogenoemde 'fan'analyse.

"The people who's heads were spinning the most, were the people who enjoyed it the least" o.a.

En dat Nolan Mariënbad niet had gezien tot nadat Inception klaar was en hij wel films gezien had met 'leenstukken' uit Mariënbad? Een miniem verschil...

De explosies (die niemand verwonden) vertegenwoordigen het vernieuwde bewustzijn van Ariadne, wat is niet symbolisch/surrealistisch daaraan?

Met de lift naar boven gaan (andere herinnering/bewustzijnslevel) naar het strand... (zee/onderbewustzijn-strand/land/bewustzijn), wat is niet diepgaand/symbolisch/surrealistsch/metafysisch daaraan?

Verder zie je in dit korte stukje nog het geheim van het doorbreken van de spiegel oftewel illusie. Wederom: hoezo niet diepgaand?

Waarom zou dit werk op deze punten niet met de genoemde films vergeleken kunnen worden?

Ik vraag mij af of je (inmiddels jullie, beavis + danuz ) Following hebt gezien, die ikzelf hoger waardeer dan Inception, want zoals ik aldaar zei: volgens mij een (arthouse) voorstudie voor (blockbuster) Inception. Ik vind dus de stelling in het door juliie zg 'fanguy' filmpje niet slecht, nl dat Nolan een blockbuster formule gebruikt om zijn arthouse input mee te verbergen.


avatar van Starmaster501

Starmaster501

  • 882 berichten
  • 174 stemmen

Ben erg benieuwd wat zijn volgende film wordt, nu hij klaar is met de Batman trilogie, die hij tevens ook afwisselfde met The Prestige en Inception wat 2 erg goede films waren. Typisch nolan. In een Batman film is er niet echt plek voor mindfuck. Ik denk wel dat hij daarmee verder gaat in zijn volgende film! Hopenlijk gaat hij zich niet teveel bemoeien met superheldenfilms nu (Man of Steel). Ookal is dat wel goed, als hij teveel tijd in gaat stoppen gaat het nog langer duren voor een nieuwe Nolan.


avatar van NYSe

NYSe

  • 1745 berichten
  • 1549 stemmen

Vind Nolan een goede regisseur, maar wel eentje die zichzelf constant in zijn vingers snijdt met zijn schrijfwerk: plotgaten in een vaak overcomplex verhaal, vlakke personages, uitleggerige en matige dialogen...

Hij weet dit vaak heel goed te verbloemen met een of andere (vrijwel altijd kek uitgevoerde) overweldigende factor in de film die je blind maakt voor deze mankementen: Memento werd achterstevoren verteld, The Prestige heeft goochelaars (altijd goed), Batman Begins verteld een "realistische" origine van Batman, The Dark Knight heeft de Joker en Inception tart de natuurwetten. En The Dark Knight Rises heeft hoogstaande actie, al vind ik dat zijn meest magere verbloeming tot nu toe.

Hoe dan ook, een tweede kijkbeurt doet Nolan's films nooit echt goed. Ik weet dan door die factor heen te prikken en dan blijken er helaas lang niet zoveel lagen over te blijven als je zou willen.

Geen meesterwerken van zijn hand, maar ik wacht op het moment dat iemand hem van de schrijftafel weghoudt en hem gewoon laat regisseren. Insomnia blijft toch mijn favoriet van de man.

Insomnia (4*)

Memento (4*)

The Dark Knight (4*)

The Prestige (4*)

Batman Begins (3*)

Inception (3*)

Following (3*)

The Dark Knight Rises (3*)


avatar van AC1

AC1

  • 5742 berichten
  • 888 stemmen

Chistopher Nolan en Zack Snyder zouden de DC afdeling hebben overgenomen van WB. Zack Snyder zou dan toch Justice League regisseren met hem en Nolan als producers.

Zie hier!


avatar van nilserr

nilserr

  • 158 berichten
  • 624 stemmen

Geweldig regisseur die hopelijk nog veel moois gaat maken in de toekomst.

1. The Prestige, 4,5*

2. The Dark Knight, 4,5*

3. Inception, 4*

4. Insomnia, 4*

5. The Dark Knight Rises, 4*

6. Batman Begins, 3,5*


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 66077 berichten
  • 5289 stemmen

Berichten verplaatst naar Interstellar (2014)


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 66077 berichten
  • 5289 stemmen

Berichten verplaatst naar Dunkirk (2017)


TornadoEF5

  • 5363 berichten
  • 1056 stemmen

1. Interstellar (2014) - 4.5*

2. Dunkirk (2017) - 3.5*

3. The Dark Knight (2008) - 3.5*

4. Following (1998) - 3.5*

5. The Prestige (2006) - 3.5*

6. The Dark Knight Rises (2012) - 3.0*

7. Batman Begins (2005) - 2.5*

8. Insomnia (2002) - 2.5*

9. Memento (2000) - 1.5*

10. Inception (2010) - 1.0*

Ik zal er wellicht nooit een fan van worden. Hij maakt voor mij ook heel uitéénlopende films, maar ik zal ook altijd wel gemengde gevoelens bij zijn films hebben. Het is nu zo. Inception vind ik verder echt slecht. En van Memento ben ik ook geen fan. Ik ben sowieso geen fan van al dat geklooi met perspectieven en tijd, en moeilijk doen om moeilijk te doen. Ik vind zijn films ook te wiskundig in elkaar gestoken, maar soms kan hij ook goede dingen doen. En hij weet ook wel hoe hij een camera moet vastpakken.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5585 berichten
  • 8 stemmen

Het gebeurt echt zelden , maar ik heb steeds meer waardering voor Christopher Nolan . Zijn werk is vooral no-nonsense vermaak van topkwaliteit en dat siert hem , bescheiden vakman en geen uitslover !

Ben een groot liefhebber van zijn Batman-films , vooral het laatste deel !


avatar van mjk87

mjk87

  • 11833 berichten
  • 3388 stemmen

ghostman schreef:

Het gebeurt echt zelden , maar ik heb steeds meer waardering voor Christopher Nolan . Zijn werk is vooral no-nonsense vermaak van topkwaliteit en dat siert hem , bescheiden vakman en geen uitslover !

Geinig, ik heb precies hetzelfde. Niet per se met Nolan, wel met pretentieloos vermaak in het algemeen. Zolang het maar vakkundig in elkaar zit, dat wel.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 66077 berichten
  • 5289 stemmen

Berichten verplaatst naar Tenet (2020)




avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 734 berichten
  • 557 stemmen

@ Basto : Dank voor (alle) waardering.

Persoonlijk zou ik Inception in mijn top 1000 allertijden zetten (ik vind de grens tussen verbeelding en realiteit een veel interessanter thema en knap uitgewerkt in de blockbuster formule) en Interstellar zou er dan net buiten vallen. Dunkirk miste ambitie om meer te vertellen dan een adrenaline beeldverhaal en ik heb enkel van de Batman franchise 'Batman begins " gezien en dat vond ik middelmatig. Insomnia vond ik wel een goede film. Inhoudelijk en visueel is er een mooie harmonie door het 'niet kunnen slapen' zowel een dramatisch/psychologisch element als een fysisch component te nemen. Een klassiek character verhaal misschien en iets te veel de verhaallijn van Seven (kat en muis spelletje van cop en moordenaar, de ondergang van een cop) maar voor mij verdienstelijk. Maar mijn favoriete Nolan is Memento waar film noir, existentiële crisis, de behoeften piramide van Maslow én Carrie-Ann Moss samenkomen. Toevallig is Memento de volgende in mijn lijst van top 100 favoriete films' en zal ik morgen mijn commentaar posten. Nolan blijft voor mij een boeiende filmmaker omdat zijn missie om 'entertainment met hersens" te brengen de moeite waard is om te volgen. Ook technisch vaart Nolan een eigenzinnige koers door te blijven zweren bij pellicule (70 mm én 35 mm projectie in Interstellar bv) dan de digitale opmars te omarmen. De moed om zijn blockbuster Tenet in de bioscoop (en niet eerst te streamen) uit te brengen in volle Corona crisis (en vermoedelijk financieel schade heeft opgelopen) getuigt nogmaals van zijn passie en geloof in cinema als kunstvorm op een wit doek. Blij dat er een Nolan anno 2021 in Hollywood rondloopt (nu De Palma, Coppola en Carpenter bv zich terug getrokken hebben).