Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)

Alternatieve titel: Dawn of Justice

Actie / Fantasy
151 minuten / 182 minuten (Ultimate Edition)

geregisseerd door Zack Snyder
met Ben Affleck, Henry Cavill en Amy Adams

De mensheid maakt zich zorgen over de ongecontroleerde handelswijze van Superman, na een verwoestende actie in Metropolis. Dit baart de bevolking van Gotham City ook zorgen. Batman komt poolshoogte nemen in Metropolis. De twee superhelden raken in een heftige strijd verwikkeld. Al snel dreigt er opnieuw een dag des onheils, veroorzaakt door de schurk Lex Luthor. Batman en Superman zullen hun meningsverschil aan de kant moeten zetten om een nieuwe ramp te voorkomen.

avatar van des1
Vroegah was ik dol op superheldenstrips, maar de films kunnen me totaal niet boeien. Mensen moeten het me maar eens uitleggen hoe dat zit. Mijn broek zakt al af vanwege al die opgeblazen titels, alsof het einde der tijden aanstonds is... en met iedere film opnieuw. Gaat toch immens vervelen, niet?

Superman en Batman (2 good-guys) die tegen elkaar vechten....wat een onzin! Vind het helemaal niks...

avatar van des1
Heb wat flarden gezien, zal geen oordeel vellen in de vorm van een rating. Maar leek me een typisch gevalletje van style over substance. In deze tijd van social media doet het er niet meer toe WAT je verkondigt maar meer HOE je het brengt. Het moet cool ogen etc. De Batman onzin zoals het er nu voorstaat, heeft heel erg te maken met wat e.kel Nolan van de caped crusader heeft gemaakt. "Oh stoer, Bruce Wayne rijdt in een Lamborghini". Dat soort onzin. Veel aangezet, fake drama.

avatar van jippie2010
Arri schreef:
'Winnaar' van 2 Razzies, slechtste mannelijke bijrol (Jesse Eisenberg) en slechtste filmduo (Ben Affleck en Henry Cavill)

En volledig terecht! Ook mijn grootste ergernissen. *2,5

Is toch leuk joh, superhelden films zijn al in vele variaties uitgemolken, maar het blijven geinige surrealistische aktie films waar je lekker met een hapje en een drankje, op de bank, ontspannen naar kan kijken, even weg uit de werkelijk, de special effects worden ook steeds beter bij dit soort film, het verhaal doet er niet toe...lekker joh...

avatar van TonySoprano@
Batman is een mens zoals ons met extra spullen om te kunnen vechten. Superman heeft buitenaardse krachten dat is een beetje oneerlijke strijd haha
Superman tilt flats omhoog....batman is een mens.

De laatste Batman films waren geweldig. Ik vond de laatste (en eerste die ik ooit zag) Superman film, Man of Steel, vrij matig. En ik vind Superman sowieso een totaal oninteressante superheld.

Dat bij elkaar opgeteld had ik geen hele hoge verwachtingen van deze film. Maar holy shit... wat is dit een waardeloze creatie! Het verhaal is een zooitje; het is niet echt een verhaal waarin je wordt meegenomen... Het zijn eerder wat scenes achter elkaar. Het gaat nergens heen en ik kreeg ook geen enkele band met personages.

Dat laatste zal deels ook door de matige cast komen. Amy Adams doet het wel aardig, Cavill vind ik een matige Superman (al kan hij daar misschien niet veel aan doen; Superman is nu eenmaal een saai figuur) en Affleck als Batman vind ik niet goed gecast. Hij doet het niet heel slecht maar blinkt totaal niet uit. En dan Jesse Eisenberg... On-ge-loof-lijk! ik heb zelden zo'n dramatische acteerprestatie gezien. Letterlijk lachwekkend.

avatar van ILDIB
Tao okamoto. Zullen we haar even wat eten geven. En tot die tijd verbieden om in films te spelen. Niet gezond.

Chronologisch klopt t volgens mij niet helemaal. Batje kan niks maar kopt wel wat gebouwen in twee. Nehhh. Beetje geforceerd hoe superwoman ineens erbij komt. En dat bestand van Luthor met helden waarom?

Na weer een gebouw aan gort weten we t wel. Helden voelen dat niet Dus waarom de moeite nemen zou ik zeggen als tegenstrever..

avatar van MindlessAssassin
Zojuist de extended versie van 3 uur bekeken. Absoluut een stuk beter dan de bios variant. Subplots worden wat duidelijker en we krijgen een langere en betere Afrika scène, met F bombs en bloed spetters waardoor de film in eens R-rated is, maar je krijgt nog steeds te weinig Batman vs Superman. En Jesse Eisenberg’s Lex Luthor is ook nog steeds hinderlijk, dus als je je daar in de bios versie al aan stoorde, maakt de extended versie dat niet beter. De score van Hans Zimmer blijft overigens fantastisch.

Ben Affleck als Batman blijf ik overigens wel tof vinden. In mijn ogen was hij een prima Bruce Wayne en een goede Batman. Vooral de ‘warehouse scène’ was écht episch, jammer dat hij geen solo movie heeft gekregen. Hij was namelijk wel absoluut het beste in deze film.

Maar ondanks de 30 minuten extra is het niet persé een mega verschil. Het is puur dat motieven wat duidelijker worden en het voelt minder afgeraffeld aan, maar het is niet dat de film nou direct één punt omhoog gaat, want zo goed waren die extra 30 minuten nou ook weer niet. Mocht je de film nog nooit gezien hebben zou ik wel aanraden de extended versie te kijken.

BvS: 6.5

BvS extended: 7.0

avatar van Sergio Leone
Matig.

Luidruchtig en chaotisch, dat vat deze superheldenfilm samen. Het is een beetje hetzelfde bedje als waarin andere DC (maar ook andere) superheldenfilms mee sukkelen. Ben Affleck noch Henry Cavill maakt indruk als superheld. Ze krijgen er ook nauwelijks de kans toe. Tegenspelers als Jesse Eisenberg brengen het er niet beter vanaf, integendeel.

Blijft een te lange actiefilm over, eentje waarvan je na afloop blij bent dat ie gedaan is, maar ook waarbij je moe bent van al het lawaai en de spuuglelijke CGI-actie.