Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)

Alternatieve titel: Dawn of Justice

Actie / Fantasy
151 minuten / 182 minuten (Ultimate Edition)

geregisseerd door Zack Snyder
met Ben Affleck, Henry Cavill en Amy Adams

De mensheid maakt zich zorgen over de ongecontroleerde handelswijze van Superman, na een verwoestende actie in Metropolis. Dit baart de bevolking van Gotham City ook zorgen. Batman komt poolshoogte nemen in Metropolis. De twee superhelden raken in een heftige strijd verwikkeld. Al snel dreigt er opnieuw een dag des onheils, veroorzaakt door de schurk Lex Luthor. Batman en Superman zullen hun meningsverschil aan de kant moeten zetten om een nieuwe ramp te voorkomen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Dark Knight (1.5*), Dark Knight Rises (1*) ... nu dus eindelijk weer een Batman die het aangluren waard is. Op Superman heb ik niet heel lang hoeven wachten, want Man of Steel beviel ook al prima. Snyder gaat regelmatig gebukt onder de druk van de studio, maar weet zich zelfs onder die omstandigheden nog te onderscheiden. Oh, en Affleck is zelfs op een slechte dag een betere Batman dan Bale. Ben geen comic/superhelden fan, maar DC > Marvel. Ze zijn er overigens nog lang niet, maar alles is beter dan die grijze muisjes uit de andere stal. (https://www.moviemeter.nl/film/142890 idem, énorm gemankeerd en alsnog beter uit te zitten dan pak 'm beet The Avengers (2012) troep).

avatar van patrick17
Zonder verwachtingen de film in gegaan. Batman en Superman zijn de superhelden.
Een opbouwend verhaal wat mogelijk te lang duurde.
Een goed einde waar we eindelijk de actie zien die we willen zien in dit soort veels.
Wonderwoman ook nog eens leuk om erbij te hebben.
Geen verkeerde film en de 2.5 uur waren ook zo voorbij.

avatar van Arri
'Winnaar' van 2 Razzies, slechtste mannelijke bijrol (Jesse Eisenberg) en slechtste filmduo (Ben Affleck en Henry Cavill)

avatar van BananenMan1982
4 x zelfs. Ook Worst Prequel, Remake, Rip-off or Sequel en Worst Screenplay

avatar van sonyjh
Straks de extended versie eens kijken. Zien of er veel verschil is.

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/SF film...
Spannend verhaal en prima vervolg...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Ben Affleck, Jesse Eisenberg, Laurence Fishburne
en Jeremy Irons...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend 3D Beeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
Dolby Digital met 7.1!
Uitstekend mooi gemaakte SF...
Heerlijk genoten, ik zou nog een keer herhaling kijken...

avatar van Koerok
Ondanks mijn eerdere waardering van 2 sterren ben ik gisteren toch maar eens de Ultimate Edition van 3 uur gaan kijken, en ik moet zeggen, die boeide me veel meer dan het origineel. Vraag me niet waarom, want ik zou de verschillen tussen beide versies niet aan kunnen geven.
Dat Batman tijdens de 'They are going to kill Martha'-scene zomaar veranderd van Supermans grootste vijand in zijn grootste vriend blijft ongeloofwaardig, en de grote eind-scene met het Kryptonion monster is nog steeds ver over-the-top, maar toch krijgt de film van mij er een hele punt bij.

Update:
Het probleem met elke Superman-film blijft natuurlijk bestaan: Hij is in principe onoverwinnelijk (een soort van godheid, zoals Lex Luthor al aangeeft), dus normaal gesproken is Batman geen enkele match voor hem. Zijn enige zwaktes zijn uiteraard Kryptonite en liefde/goedheid, dus je weet van te voren al waar ze hem mee zullen proberen te pakken.

avatar van Koerok
Arri schreef:

Vreemd. Ik heb wel kritiek op de film, maar ik vond Eisenberg een prima Lex Luthor.
En wat betreft slechtste film-duo: hebben ze het dan over de acteurs of de superhelden? Affleck vond ik een betere Batman dan Bale en Cavill is voor mij de perfecte vervanger van Christopher Reeve. Ik vond dat ze het goed deden. Dus als het duo niet goed was dan kan dat wat mij betreft alleen liggen aan de personages.

avatar van IH88
“Nobody cares about Clark Kent taking on the Batman.”

De extended version bekeken en het maakt de film echt beter. Batman v Superman is nog steeds geen meesterwerk, maar het is allemaal wat minder rommelig en gehaast. Toch heeft de film nog een beetje dezelfde sterke en zwakke punten. De werelden van Batman en Superman worden lang gescheiden gehouden, wat een film oplevert zonder cohesie en samenhang.

Datzelfde kan gezegd worden over het acteerwerk en het samenspel. Affleck is een sterke Batman en Amy Adams een leuke Lois Lane, maar Cavill loopt lethargisch rond en Eisenberg is geforceerd bezig en bloedirritant. Gadot (gelukkig heeft ze met haar solofilm iets rechtgezet) is het beste wat deze film heeft voortgebracht, maar krijgt net zoals Fishburne, Irons, Lane en Hunter te weinig te doen. Zack Snyder wil duidelijk indruk maken met de actiescènes, maar het is of onoverzichtelijk en oninteressant, of hij komt op de proppen met zijn handelsmerk (slow motion gevechten). De laatste grote actiescene lijkt eeuwen te duren en het monster is lachwekkend slechte CGI. Gelukkig komt het verhaal door de extended version wat beter tot zijn recht en is Batman v Superman op sommige momenten zelfs een sfeervolle en sterke film.

avatar van Slikbeer Slikbeer
jeroentjuhhhhh schreef:
Oh, en Affleck is zelfs op een slechte dag een betere Batman dan Bale.......

Vreselijk, Bale als Batman

Zit in minuut 33 en zo dodelijk saaie film al
wtf jesse eisenberg in de film en ben affleck als batman :S

avatar van Arri
Wat een tegenvaller.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ben bezig om de DC films eens opnieuw te bekijken. Man of Steel is bagger, vond ik destijds al en nu weer, maar bij Batman v Superman had ik ondanks een lading kritiek op de film wel 3,5* neergezet. Vrij matig op veel vlakken, maar toch ook duister, sterk geanimeerd en vermakelijk. Ditmaal eens de Ultimate Edition van 3 uur opgezet, aangezien ik al een tijd hier vaak las dat die versie een verbetering is ten opzichte van de bioscoopversie.

Maar om eerlijk te zijn, dat is maar deels waar. Verhaaltechnisch vind ik het wel een meerwaarde, zo vallen zaken beter op z'n plek en voelt het veel meer als een verhaal aan i.p.v. een hoop aan elkaar geplakte scènes. Maar tegelijk is wel duidelijk dat 3 uur echt afschuwelijk lang duurt. Dat trek ik bij een Marvel-film al niet (en die sla ik over het algemeen veel hoger aan dan de DC films), laat staan hier. Daarvoor zijn de rollen gewoon niet goed genoeg uitgewerkt, zitten er maar heel weinig epische stukken in (de Martha-scène waardoor onze 2 iconen plots vriendjes worden is nog steeds om te huilen zo triest...of grappig) en kijk je te vaak naar helemaal niks, zoals dat belachelijke CGI monster dat de laatste pakweg 3 kwartier echt treurige verlenging van deze film is en alleen diende om Wonder Woman te introduceren. Je had de focus natuurlijk veel meer op Batman versus Superman moeten leggen. Ik wilde meer zien waarom ze elkaar niet mochten, waarom er op den duur veel meer begrip kwam en nog belangrijker, ik had een lang en episch gevecht tussen beiden willen zien. Viel echt ongelofelijk tegen.

Alles bij elkaar blijft de film gewoon inhoudelijk een mispeer, maar nog steeds wel een vermakelijke door ook nog wel de sfeer, soundtrack en Affleck die hier nog best een goede Batman speelt. Al kan je beter maar gewoon de bioscoopversie kijken, want de verlengde versie biedt meer minpunten, dan dat je er echt iets aan hebt.

Nog steeds een voldoende, maar wel verlaging van 3,5* naar 3*.

avatar van Stephan
De beste Batman-vertolking tot nu toe. Affleck geeft het personage de juiste uitstraling. Grote meevaller.
Probleem met de superhelden zijn de onzinnige lange gevechten waarbij hele steden worden verbouwd zonder dat er één ervan het loodje legt. Die gevechten zijn per definitie saai. Maar de worstelende Batman maakt deze film de moeite waard.

avatar van stievies
Marvel v DC Comics

Marvel wint

avatar van clubsport
De uitgebreide versie net gekeken en moet zeggen dat de film er inderdaad nog wat beter door word .
de bijna 3 uur waren makkelijk uit te zitten en het verhaal bleef de gehele tijd door boeiend .

Verder bevalt de wat duistere en serieuze toon van de film me een stuk beter dan de gemiddelde marvel film waarin de aktie en het geweld vaak met in een soort kinderlijke vemaaksfeer word neergezet als ware het een doorsnee A team aflevering met vaak als extra doodsteek de versnelde cgi waardoor de aktie al voorbij is voordat je doorhebt wat er nou gebeurt .

avatar van Shadowed
Ok.

Laatste Snyder die ik echt nog wou zien. Alleen Owls of Ga'Hoole nu nog niet gezien en ik weet niet of ik die ook wel wil zien. Snyder is niet de meest gerespecteerde regisseur van DC, veel kritiek op zijn 3 superheldenfilms.

Eerste deel van de film verveelde ik me ook erg. Het is wel duister, acteerwerk in orde, maar er gebeurt eigenlijk zo weinig wat interessant kan worden. Soms zit er een leuk actiemomentje tussen, maar te weinig om te boeien.

Dan in het laatste deel laat Snyder zich weer zien. Zijn visuele kracht is ook van best groot niveau, en is dus de slotfase ook erg vermakelijk. Het monster zag er niet erg overtuigend uit, maar de energieke explosies wel. Hiermee komt het nog net op een voldoende.

Prima uitkijker, maar had echt wel wat korter gemogen. Affleck vind ik trouwens wel leuker dan Bale, al verkies ik Nolan boven Snyder. Vooral Batman Begins was een blunder voor Bale.

avatar van AC1
AC1
Shadowed schreef:
Snyder is niet de meest gerespecteerde regisseur van DC

Momenteel is de meest 'gerespecteerde' regisseur van DC waarschijnlijk Patty Jenkins vanwege het grote success van Wonder Woman maar Zack Snyder's 'fan following' is oneindig veel groter, al kent hij ook vele haters.

avatar van Shadowed
AC1 schreef:

Dat kan. Overal waar ik kijk zie ik dat hij alles aan het verprutsen is en zijn ratings op de superheldenfilms zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Ikzelf vind hem prima.

avatar van catdog
Snyder's DC films (de eerste twee dan) zijn niet het type films dat iedereen zal waarderen. Ik begrijp de kritiek soms ook wel, al heb ik er zelf enorm van genoten op een manier dat nog geen Marvel film bij mij heeft bereikt, al zitten daar ook soms echte toppers tussen. Echter krijgt Snyder hierdoor, doordat hij de eerste 2 DCEU films op zijn naam mocht zetten, de schuld van het 'falen' van het DCEU tot nu toe. Iets wat erg zonde is, want niemand kan ontkennen dat Snyder ook heel veel goeds doet. Zoals eerder aangekaart is hij visueel vrijwel ongekend in het superhelden genre en biedt hij ook niet al te cliché verhalen binnen het universum.

Door die haat is er echter ook een groot clubje fans opgestaan om Snyder niet te doen laten wegzetten als een 'Michael-Baytje'. Die movement kan ik wel waarderen, al denk ik dat die reacties meer komen door de evenredige haat-reacties.

Als het er echt op aankomt, wat betreft, meest 'gerespecteerde' regisseur van DC films dan wint Jenkins dit met gemak, door de manier waarop 'Wonder Woman' voor veel meisjes wat betekend heeft, zonder het een film voor vrouwen te maken. Een sterke 'klassiek' aandoende superhelden film dat draait om het personage, ipv de effecten eromheen.

Heb de film net gezien,en moet zeggen,dat de film best te pruimen is.alleen in het begin van de film vind ik het erg chaotisch zo van het ene verhaal naar het andere verhaal .dat je je afvraagd waar gaat het verhaal eigenlijks over.daardoor kwam ik dus moeilijk in het verhaal.maar dat kwam goed in het middenstuk zo ongeveer.vanaf het middenstuk begon de film meer leuker te worden.en spannender.voor de rest een prima cast in mijn ogen.jammer van het chaotische begin.dus 3.5 sterren. Ben best wel benieuwd naar de ultimate version mischien dat die wat een minder rommelig begin heeft.denk wel dat ik die wil hebben.

avatar van A.L.I.E.N
Absoluut géén goede film. "Man Of Steel" vond ik al bagger maar dit sloeg de bal volledig mis. Zowel Superman als Batman worden neergezet onsympathieke parodieën van zichzelf (hoewel de stukjes met Batman het eerste halfuur nog wel aardig waren). Het personage van Wonder Woman trouwens ook, alhoewel dat dat nog ietwat meeviel in mijn ogen. De actiescènes dan. Die waren gewoon veel te lang en slecht uitgewerkt (met explosies tot vervelens toe) en veel te veel slechte CGI, waardoor het geheel gewoon oersaai wordt. Het verhaaltje was maar zo-zo, de acteerprestaties waren ook niet om naar huis te schrijven (Ben Affleck kan beter)... Ik kan gewoon nog uren doorgaan. Spijtig dat ik 2 uur en half van mijn tijd heb verspilt aan dit! It's not my cup of tea.

*1,5 vooral dan voor de Batman scene's in het eerste half uur.