• 8.517.989 stemmen

Met onder meer: Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Releasedatum: 10 november 2016

Plot Arrival

"Why are they here?"

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Hannah (4 yrs. old)

Alle Media

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

If you could see your whole life from start to finish, would you change things? ...

Arrival is een film dat ik al erg lang op mijn lijstje had staan. En aangezien het ‘drama’ en ‘mystery’ betreft, heb ik hem vaak uitgesteld omdat je concentratie voor zulke films vaak optimaal moet zijn. Vandaag was zo’n dag, dat ik bomvol concentratie zat. Dus heb ik hem maar een aangezet.

Dennis Villeneuve heb ik nog niet veel van gezien. Hij blijkt voornamelijk in de sci-fi hoek te zitten, waar hij erg goed in is en dat laat hij hier ook zien. Het is een goed verhaal, met een leuke twist aan het einde. Alleen wordt het verhaal wel iets interessanter verpakt, dan het in werkelijkheid is. De twist op het einde gaf mij geen ‘kippenvel’ zoals een aantal dat wel hadden.

Visueel vond ik het wel erg mooi en cinematografisch gezien ook. Ook hoe de Aliens er uit zagen zag er erg goed uit, net als hun ‘UFO’s’. Alleen vond ik het op sommige momenten wel een beetje langdradig, ondanks dat de film nog geen 2 uur duurt. Het voelde wel langer dan het in werkelijkheid was.

7.5/10

avatar van filmfan0511

filmfan0511

In tegenstelling tot de meesten ben ikzelf niet zo héél lyrisch over Villeneuve. Het is een interessante regisseur, dat zeker, en ik kijk uit naar Dune, maar bij sommige van zijn films blijf ik achter met het gevoel dat er nét dat tikkeltje meer in had gezeten. Zo ook bij Arrival. Esthetisch is het een zeer mooie film; mooi lichtgebruik, prachtige shots, etc. Ook qua concept is het een heel interessante film. Ik studeer ook taalkunde onder andere, dus het is heel interessant om al die termen en theorieën voorbij te zien komen. Villeneuve lijkt uiteindelijk de Sapir-Whorf theorie aan te hangen; ons wereldbeeld en de manier waarop we dingen conceptualiseren wordt gevormd door de taal die we gebruiken. Dit wordt op het einde dan mooi weergegeven door het feit dat Adams' personage door het leren van de taal van de aliens een andere visie over tijd krijgt. Het hele motief met de cirkel en het oneindige/niet-lineaire dat dit uitstraalt hangt er allemaal goed mee samen. Interessant dus zeker, maar het probleem is dat Villeneuve dit niet geheel weet om te zetten in een heel boeiende film. De film verloopt soms traag zonder enige functionele reden, spanning zit er niet echt in en ook de personages blijven heel oppervlakkig en oninteressant. Het afsluitende kwartier is in se goed, maar de film lijkt slimmer te willen overkomen dan het in feite is. Vond het af en toe toch iets te onterecht pretentieus.

Gelukkig valt er visueel voldoende te genieten en is tevens de cast goed (met een prima Amy Adams die er wel duidelijk bovenuit steekt) maar over het algemeen weet Arrival gewoonweg niet voor de volle twee uur te boeien, en is het concept interessanter dan de daadwerkelijke uitwerking ervan. Er zat in ieder geval meer potentie in. 3*.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Geen meesterwerk maar wel een sterke film. Het begin - het is eerder aangegeven - is traag. Iets te traag. Na een uur vraag je je af wat de rest gaat brengen. Dat 2e uur is echter beter en interessanter. Het einde van de film is briljant. Ik kan er niet veel over zeggen zonder het plot te verklappen, maar er worden in de film veel hints gegeven die je in eerste instantie wellicht niet opvallen. Dit is een film die het waard is om een 2e keer te bekijken. Acteerwerk was erg sterk, voor in het begin. De angst voor het onbekende was erg goed uitgebeeld en kwam erg realistisch over. De hele film kwam overigens realistisch over (mochten er ooit dergelijke eieren op aarde landen, kan ik me voorstellen dat wat in de film is weergegeven werkelijkheid zou worden). Chemie tussen de acteurs is prima. De sfeer in de films goed neergezet, maar wat één dimensionaal (verandert niet echt gedurende de film, wat toch wat bijdraagt aan een gevoel van saaiheid). Als je deze film wilt waarderen moet je houden van wat tragere, filosofische films die spelen met de wetten van de logica.

avatar van umbra

umbra

Wow wat heb ik hiervan genoten, film ontroerde mij echt wel op een of andere manier. Ook ijzersterke rol van Amy Adams. Dit leunt toch wel aan tegen een meesterwerk. Dit is voor mij letterlijk smullen

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

• 1928 berichten

Lovelyboy schreef:
Poeh...een op het eerste oog voor mij nogal ondefinieerbaar geheeld. Trage film in die zin, maar traag betekent wat mij betreft niet slecht of vervelend. Echter, na een half uur theoretisch gebabbel, octopussen in de mist en een uitleg over taal en hoe iets dergelijks te benaderen, moet er wat mij betreft toch wat gaan gebeuren en gelukkig komt het dan opgang omdat het woord 'wapen' valt. Een interessant mysterie ontstaan dan wel met de vraag luiden wij onze eigen ondergang in of doen de wezens dat maar de film krijgt dan toch weer een iets andere wending. Prima rollen van Adams en Renner. Mooi vormgegeven en Villeneuve brengt het weer mooi in beeld in combinatie met mooie muziek.

Ik zelf wil de film zeker nog een keer zien voor een uiteindelijk oordeel. Tot dan, voordeel van de twijfel. 3.5.
Maar weer eens geprobeerd, en hoewel ik de ontknoping alweer vergeten was en toch weer verast werd, was ik tevens benieuwd wat ik er een tweede keer van zou vinden. De eerste keer benoemde ik de film als ondefinieerbaar, iets waar lastig de vinger op te leggen was qua inhoud en waarom het zo verloopt. Iets dat nog steeds van kracht blijft, toch zie ik bepaalde dingen wel beter en duidelijker.

Nu heb ik toch op zijn minst meer oog voor de benadering en psychologie voor het onbekende. In dit geval dus bij de eerste benadering van Banks en Donnelly. En dan toch vooral de weinig spannende maar wel realistische manier van contact zoeken en creëeren. Iets dat niet te vergelijken valt met de kolderieke toestanden in andere films met geluiden, lichtflitsen of zelfs maar een brutalerik die zich simpelweg voorstelt. Contact te krijgen en elkaar te begrijpen is toch ingewikkelder dan gedacht, een neemt zijn tijd in een bepaalde sereniteit. En waarom ook niet? Het is waarschijnlijk de chaos in de buitenwereld en de korte lontjes van andere wereldleiders die de boodschap vormen en het beeld van de mensheid tonen die we het ergst moeten vrezen. Namelijk gewoon de mens zelf, zijn angst, zijn snelheid en gemak om problemen op te lossen met wapengekletter en zijn vermogen signalen verkeerd te interpreteren.

Het is op zijn Villeneuve's mysterieus en sfeervol te noemen, met een aantal prachtige beelden zoals het object tussen de wolken, en dan is er die tragische muziek van Max Richter die in het begin en einde gebruikt wordt. Villeneuve lijkt zich op een zelfkritisch beeld te richten wat de mensheid betreft, en in principe kan dit idee breder getrokken worden dan gedacht, er zijn niet echt aliens voor nodig, zie maar hoe we elkaar behandelen in conflicten. Toch blijft voor mij de rol van Banks en haar verlies een niet te bevatten debacle. Schrijnend is haar verlies, een dwaalspoor uiteraard de intentie de kijker te laten denken dat dit al gebeurt is en geen toekomst betreft. Toch blijft voor mij de vraag wat de connectie tussen haar levensverloop is en het bezoek en poging tot communicatie met de aliens. Kan ze in de toekomst kijken? Helpt dit in de communicatie? Werd ze dit door de aliens of was ze dit al? Met de intentie de kijker te laten denken dat het verlies van het kind verleden is wordt er bewust extra mysterie gecreëerd, maar in mijn beleving wel iets dat tegen gaat werken en de film onbegrijpbaar maakt wat het ene voor het andere betekent.

Hoewel boeiend en interessant blijft het cijfer staan op 3.5.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20496 berichten

Ik had met Villeneuve een valse start. Incendies vond en vind ik een draak, De twee films die ik erna zag Sicario en Blade Runner 2049 vond ik veel beter. Arrival haalt dat niveau niet en had van mij nog een tikje minder grijpbaar en een tikje minder sentimenteel gemogen, met wat minder betere wereld gehalte en minder voorspelbare kantjes de oorlogslanden zijn Soedan, Rusland en China natuurlijk, Al verkies ik dit elke dag boven de Nolans van deze wereld en was het intrigerend genoeg om mijn aandacht vast te houden. En is het nu 3-1 voor de goede Villeneuve films. Zou Incendies waarmee hij doorbrak dan voor mij zijn enige miskleun zijn?

avatar van Bestwelbos

Bestwelbos

Deze film zit echt geweldig in elkaar. Ik lees van mensen dat hij wat traag op gang komt, maar dat vind ik niet. De hele film is eigenlijk aardig traag, maar dat is de kracht van de film. Daardoor is het voor ons als kijker ook goed te volgen. Prachtig hoe alles uiteindelijk op z'n plek valt.

avatar van shrink

shrink

• 2032 stemmen

Matig filmpje. Allemaal veel te traag en er gebeurd te weinig.

avatar van Franklin1975

Franklin1975

Gisteravond de film weer eens bekeken, zonder enige verlichting aan in huis. Een ondergewaardeerd meesterwerk mag ik wel zeggen. "There's more than meets the eye" is een bekend gezegde wat denk ik wel van toepassing is op deze film. Waarschikn is dit ook zo'n film die door de jaren heen alleen maar in waardering gaat steigen. Mensen die hem in het begin niet goed weten te waarderen, maar waarbij de film wel in hun systeem blijft zitten, wachtend op een volgende kijkbeurt op een geschikter moment.

avatar van mrklm

mrklm

De wereld is in paniek nadat 12 UFO’s verspreid over de wereld zijn geland. Wanneer blijkt dat enkele inzittenden proberen contact te roept Colonel Weber [Forest Whitaker] de hulp in van taalexpert Louise Banks [Amy Adams]. Samen met theoretisch natuurkundige Ian Donnely [Jeremy Renner] moet zij uitzoeken hoe hoe ze kan communiceren met deze buitenaardse bezoekers. Vanwege haar expertise op het gebied van dode talen hoopt Weber dat Louise deze wezens vragen kan stellen en antwoorden kan krijgen. Dat is echter een tijdrovend proces en elders in de wereld neemt de angst voor het onbekende dusdanige vormen aan dat men overweegt de status quo op een gewelddadige wijze te doorbreken. Visueel indrukwekkend SF-drama met een mooie rol voor Adams, maar Villeneuve richt zich veelvuldig op de ontwikkeling van de communicatie. Dat is wat droge kost waardoor het wat langdradig dreigt te worden. De slim bedoelde twist op het einde doet bovendien wat geforceerd aan, maar de originele invalshoek maakt dit de moeite waard.

avatar van des1

des1

Grappig hoe 'we' ons altijd een voorstelling maken over aliens die in giga vessels richting aarde komen (Close Encounters, Independence Day, Arrival). Heb je het over alien invaders die de mensheid aanvallen en zich slim muteren mochten we er een antwoord op vinden, kijk dan meer naar Covid en de laatste Afrikaanse variant. Overigens vind ik de film fantastisch qua sfeer, het 'premonitions' onderdeel een redelijke vondst, maar het 2010 Space Odyssey (het bar slechte vervolg op 2001) moraaltje tenenkrommend. Huu, 12 van die ovalen over de wereld (als Jezus' 12 discipelen?) Renner en Whitaker blijf ik misplaatst vinden in de film. Ook is het verhaal over het geheel genomen zo krom als een hoepel. Als een zo vergevorderde intelligentie kwaaie intenties had, hadden ze wel wat anders gedaan dan als een zoutpilaar in het veld te gaan hangen. Ik denk dat de mensheid ook heel wat afwachtender zou zijn als zich zoiets zou voordoen dan zich zo strijdvaardig op te stellen. Half sterretje ervan af.

avatar van Biergezicht

Biergezicht

Ik heb de afgelopen jaren al veel voorbij zien komen over deze film, maar er nog nooit aan toegekomen om de film daadwerkelijk te gaan kijken.
Uiteindelijk durf ik wel te stellen dat ik net iets meer had verwacht van de film ook al haalt het een behoorlijk niveau.
De film intrigeerde mij wel vanaf het begin en de vormgeving vond ik ik niet verkeerd. De ruimteschepen vond ik er toch best indrukwekkend en ergens angstaanjagend uitzien. De ruimtewezens zelf vond ik tegenvallend.
Ik ben fan van Amy Adams en zij stelt mij in ieder geval nooit teleur. Jeremy Renner doet het nooit onaardig, maar hij speelt altijd een Jeremy Renner.
Qua verhaal interessant, maar af en toe heb ik wat moeite met verhalen waarin de opbouw van tijd een cruciale rol speelt. Het einde en de ontplooiing van het verhaal vond ik leuk gevonden, maar het was niet dusdanig schokkend voor mij. Al met al een onderhoudende film met een overtuigende Amy Adams.

avatar van teigertje

teigertje

• 1958 stemmen

Een bijzondere science fiction film.

Ontzettend goede film.

Met een prachtig verhaal.

En vooral een film die je aan het nadenken zet, gezien het onderwerp.

Wij zijn niet de enigen.

Zeer krachtige en schitterende film.

avatar van ramsamoetsingh

ramsamoetsingh

shrink schreef:

Matig filmpje. Allemaal veel te traag en er gebeurd te weinig.

Excuus, er gebeurt juist heel veel, alleen geen ontploffende auto's.....

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

Prachtige film, goed acteerwerk en machtige sfeer