Arrival (2016)

1963 stemmen

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

avatar van chevy93
Stond al lang op het lijstje. Wilde eigenlijk Sicario meepakken vanuit de bibliotheek, maar uiteindelijk deze meegenomen. Prachtige film qua vormgeving, beetje pover verhaal. Dat is Arrival in een notendop. Bovendien prachtige muziek van de Zweedse Jóhann Jóhannson (R.I.P.), die ik ruim een jaar geleden nog in Paradiso zag.

Twijfel tussen een dikke 3,5* of een dunne 4* en uiteindelijk toch maar dat eerste, omdat de film al met al toch te weinig impact heeft gehad de dag erna ('oh ja, die zag ik gisteren ook nog').

avatar van Fredje1979
Wat een geweldige film, de juiste sfeer wordt de gehele film aangehouden met een climax aangaande het laatste halfuur. Goosebumps!

avatar van feyenoord126
duffs schreef:
Een langdradige zaat film met weinig originele aliens neej onvoldoende voor mij snap niet waarom hij zoon hoge waardering krijgt

Zit je toevallig op zwart zaat?

avatar van jaxteller
GEWELDIG, tot aan ongeveer 25/30 minuten van het einde van de film denk je dat de film niet echt speciaal is (afgezien van de geweldige visuals en cinematography), daarna begint de film pas echt. Dus blijf kijken. MUST SEE voor een sci fi fan.

avatar van wihu61
Hij is toegevoegd aan Netflix?
Daar hoort hij ook thuis, tussen al dat andere overwegend matige spul.

avatar van 3 2 1 cut
wihu61 schreef:
Hij is toegevoegd aan Netflix?
Daar hoort hij ook thuis, tussen al dat andere overwegend matige spul.

Alhoewel ik het een fantastische film heb gevonden kan ik dit soort berichtjes altijd zeer waarderen. Eerlijk maar ook Humor !

Zwolle84
Hij heeft geluk dat het zo warm is. Anders had ik er iets van gezegd.

avatar van perceived
Afgelopen weekend (eindelijk) gezien en ik heb nog steeds een zeepsmaak in mijn mond...

Een geniale film. Veel zien de beelden van haar dochter en het overlijden als herinneringen. Dat zijn het niet het zijn beelden uit de toekomst. Later komen nog meer van die fragmenten over haar dochter allemaal beelden van de toekomst en een manier van de aliens om met haar te communiceren.Later krijgt ze dus ook beelden van de toekomst de ontmoeting met chang en zijn 06 nummer en het in fluisteren van wat alleen chang kan weten. bedenk dat de aliens geen besef van tijd hebben en een geheel ander manier van visueel communiceren zonder besef van tijd.kijk die film dan nogmaals dan is hij werkelijk geniaal.ik denk dat deze film net als bladerunner over 30 jaar veel meer gewaardeerd wordt en een echte cult film wordt.

avatar van xKoSai
Heeft de hele tijd mijn aandacht kunnen vasthouden d.m.v. de geluidseffecten en de mysterieuze sfeer. Je weet niet wat er eigenlijk aan de hand is tot je het einde ziet.

3e keer gezien. Denis Villeneuve is er eentje die ik kan waarderen.
Blade runner 2049 nu 4 x gezien.
De schoonheid zit 'm voor mij mede in de rust en geluid/muziek/ontbreken daarvan.
Dat geld helemaal voor Blade runner van hem.

avatar van Mickey b
Hou van Sci-Fi, maar deze is me net iets te braaf. Verhaal origineel met leuke twist op einde. Invalshoek is taal: hoe leg je contact met iets waar je niets van weet, dus ook niet hoe men communiceert. Tot daar alles ok, maar visueel wat minder. Goed, de UFO en de aliens zijn mooi in beeld gebracht, maar verder moet de film het echt hebben van de inhoud en net daar is het voor mij iets te simpel. Er wordt hier al eens vergeleken met Interstellar. Kan ik ergens op inkomen als het gaat over soundtrack en opzet van verhaal, maar Interstellar is zowel inhoudelijk als visueel stukken beter, ook wat betreft soundtrack is Interstellar beklijvend. Arrival probeert zelfde opzet, maar haalt helft niet van niveau van Interstellar. Arrival laat je op einde wel niet over met vele vragen. Had film al gezien bij release, dus zo’n twee jaar terug en kon me niets van verhaal herinneren. Zegt dus veel over inhoud. Positief punt is wel dat je zo 2x kunt kijken zonder dat je afloop weet...

avatar van JoeCabot
Kumbaya in plaats van bommen.

Ik vond het verhaal - naar Amerikaanse maatstaven - best origineel en gedurfd. Het aantal alienfilms dat niet culmineert in een explosievenregen is op een hand te tellen. Verwacht echter geen arthouse-cinema: Villeneuve pendelt constant tussen onaardse schoonheid en makkelijke kitsch, tussen sereniteit en Hollywoodspektakel.

Dus ja, de clichés moet je er wel bijnemen, inclusief het voorspelbare geopolitieke gekrakeel en het kleffe eind. Maar tegelijk is Arrival heel erg stijlvol, mysterieus en warm. Dat laatste komt vooral op het conto van Amy Adams, die ondanks alle CGI de film toch een menselijke feel geeft.

Ik hou het op 3*
… Wat minder hysterische nieuwsankers en dat hadden misschien 4* geweest.

avatar van sinterklaas
Mijn eerste stem dit jaar...

Een van de betere van Villeneuve. Een tamme abstracte science fiction film met een veelgebruikt element. Buitenaardse wezens. Maar... dan wel buitenaardse wezens die niet gevaarlijk zijn. Hhhmmm, ik moet denken aan Monsters.

Abstract... nogmaals... Dat is wat deze film is. Niet teveel poespas, niet smijten met geld voor gigantische special fx, gewoon een simpel pruttelend verhaaltje over een wereldwijde invasie. De vraag die er heerst: wat moeten we met deze situatie aan?
Een groepje teamleaden treden met een capsule de ufo binnen... wat volgt is eigenlijk... vrijwel de hele film door een communicatie met deze wezens... die spreken in koffiekring-achtige tekens. En jij mag gaan raden wat ze willen.

De teamleden zijn hier goed neergezet. Amy Adams heeft een overtuigende rol. Jeremy Renner vormt ook weer een prima aanwezigheid en Forest Whitaker blijft overtuigend als generaal. Dat de film op den duur weer flink maatschappij kritisch is, wordt met het moment steeds duidelijker.

Het wordt niet bepaald saai, maar misschien had de speelduur wel iets korter gemogen. Tegen het einde wordt de film wel interessanter en smeek je het leger haast om geen aanval te plegen op deze sympathieke aliens. Het einde zelf was wel een beetje erg hap slik klaar. Was het nou slechts en kleine boodschap die de aliens wilden geven; om vervolgens weer de biezen te pakken en te verdwijnen? Misschien ook helemaal niet zo verkeerd, aangezien Villeneuve het simpel lijkt te willen houden. De scenes met Louises flashbacks omtrent haar overleden dochter waren ook erg mooi neergezet... Ook al is dit me ook niet 100% duidelijk. Was die dochter paranormaal begaafd en kon ze de toekomst zien? Ik kan de link nog niet helemaal leggen.

Zeker niet slecht.

avatar van 2116
sinterklaas schreef:
Mijn eerste stem dit jaar...

haar dochter moet nog geboren worden. Door de aliens ziet ze nu ook de toekomst. De herinneringen aan haar dochter moeten dus nog plaats vinden.

Mij valt op dat Villeneuve vaak veel gevoel voor mooie bijpassende muziek en als het nodig is stilte heeft.
Bij aanvang en het slot de muziek van Max Richter vindt ik een prachtig ademen met de ideeën.
Niet geheel onbelangrijk.

avatar van Zhero
sinterklaas schreef:

Zeker niet slecht.

Je hebt het einde niet helemaal begrepen denk ik Haar dochter is niet overleden, maar wordt inderdaad nog geboren. Louise zelf heeft door de aliens hun taal nu de gave om een ander besef van tijd te hebben; zoals eerder aangegeven in de film kan een andere taal je een ander perspectief op de wereld geven (in dit geval van tijd). De boodschap van de aliens is niet klein, maar zal de wereld redden in de toekomst, en de mensheid zal dan weer die aliens redden (hopen ze). Zonder dit concept te snappen, is de film vooral een aaneenschakeling van losse puzzelstukjes/flashbacks.

avatar van Zhero
Vooral het laatste half uurtje is erg sterk, vanaf het moment dat de twee tolken het ruim in worden geblazen komt de film echt los (prachtig shot ook overigens), eerste deel mist toch wat substance vind ik. Het puzzelstukjes concept werkt eigenlijk dan pas op het einde echt goed, maar de eerdere delen heb je dan eigenlijk niet optimaal beleefd. De ruimteschepen en aliens zijn wat mij betreft erg geslaagd en in de goede richting (mocht buitenaards leven echt bestaan). Wel een mustsee voor sci-fi fans, qua boodschap en filosofisch concept is het sowieso een interessante film. Wubbo Ockels heeft het ook weleens in een Ted talk gezegd, als we buitenaards leven willen ontmoeten moeten we misschien onze definitie van tijd wel helemaal opnieuw definieren. Deze film geeft eigenlijk een mooi beeld daarvan hoe dat dan zou kunnen gaan. Tof ook de connectie tussen taal en tijdreizen. Want het klopt inderdaad dat taal beinvloed hoe je de wereld ervaart.

Mooie film, die aanzet tot nadenken. Door de manier van filmen en de muziek wordt een mooie sfeer neergezet. Ik moest na het einde nog diverse malen nadenken en enkele commentaren lezen, voordat ik begreep in welke volgorde ik de getoonde beelden moest zien. Het gebrek aan communicatie en afstemming tussen de verschillende landen op aarde werd in deze film ook op een mooie manier aan de orde gesteld. Al met al een aanrader.

avatar van kissyfur
Oj. Was Blade Runner 2049 al een van de meest indrukwekkende films die ik in 2019 zag, en dan vooral door het geheel van beeld en geluid, Arrival lijkt daar niet voor onder te doen.
Sfeer, muziek, verhaal: wat een schoonheid! Af en toe een kleine irritatie in de manier van monteren, had van mij af en toe langzamer (ja, echt!) gemogen. En waar ik de volgende keer - want die gaat er zeker komen - probeer de vinger achter te krijgen is in hoeverre dit nu nog meer gaat over een geboorte: een groot ei-vormig spaceship, leren communiceren met onbekende wezens, een niet-lineair gevoel voor tijd, daar zijn toch behoorlijk forse parallellen met een foetus en pas geboren kind. Ook gegeven het feit dat de film gebaseerd is op een kort verhaal 'The story of your life', volgens de aftiteling tenminste. Centrale thema kan dus misschien nog wel prima helemaal niets met aliens te maken hebben, maar met het verwerken van het verlies van een kind. Er zit ook aan het eind de vraag: als je hele leven van tevoren zou weten, zou je dan dingen veranderen? Blijkbaar is het antwoord van deze moeder: nee! Ik ben dankbaar voor elk moment dat ik wel had. Dan heeft de aankomst geen betrekking op aliens, maar op de dochter. En het is sowieso geen toeval dat de naam van de dochter Hannah is, een palindroom, dus overeenkomend met een non-lineair gevoel voor tijd. Nu bespeurde ik die tweede laag wel duidelijk genoeg om te weten dat 'ie er in zit, maar was ik nog te druk bezig met de eerste indrukken.