Arrival (2016)

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

Ebenezer Scrooge
Onderhond schreef:

Misschien zijn ze op zoek naar zuurstof. Of water.
En aliens kunnen niet barmhartig en/of nieuwsgierig zijn? 't Is maar een gammele theorie om een hele niche aan films af te schrijven.

Zou kunnen, of naar mannetjes die alles te bloedserieus nemen.

Aangezien het 6 van de volledige 8 regels in je bericht innam, ging ik er vanuit dat er ook enige waarheid inzat. Er zomaar vanuit gaan dat 75% van iemand's bericht onzin is, is niet zo van mijn gewoonte.

avatar van Zwolle84
Je moet MM wat vaker bezoeken, Onderhond.

deze film is blijven plakken bij mij, sfeervol, met leuke twist : flashforwards ipv flashbacks
prachtige muziek, hou wel van de stijl van Amy

avatar van stefan dias
Oké, mea culpa: in het vliegtuig kijken is geen optimale filmervaring. Zeker zonder ondertiteling en met het helse gezuig en gefluit van de airco en vliegmotoren, waar door er veel betekenis verloren gaat. Maar toch…
Mooi, mooi, mooi, maar na een tijdje ook saai, saai, saai. En Renner plaats ik maar in het rijtje ' wat heeft iemand ooit bezield om deze droplul in een film te casten'? 0,0 sexappeal en uitstraling. Acterebn kan ik het nauwelijks noemen.
Zou helm een tweede kans moeten gunnen, alleen… ik heb er echt geen zin in.

avatar van peterx43
Supervervelend inktvis verhaal. Het vulpen inkt spuwertje verhaaltje heb ik in de helft afgezet. Gewoon retarded. Mens waar zijn ze toch mee bezig in Hollywood? Te veel joints gerookt? Het hele verhaal doet mij denken aan, ....hmmmm niets eigenljk.

avatar van peterx43
Mevlut Karatas schreef:
Een ok verhaal maar na een tijdje wordt het echt wel wat saai... Dat de hoofdrolspelers saai en erg doodgewoon (zeg eigenlijk maar eerder lelijk) zijn, helpt ook al niet.
En toch geef je dit een 3? Waaaarom toch?

avatar van Zwolle84
Als de aliens de ‘reviews’ in dit topic hadden gelezen, hadden ze hun ruimteschepen direct weer in hun achteruit gezet. ‘Laat maar.’

avatar van John Milton
Hij stemt praktisch binair, ware het niet voor The Revenant en dat halve puntje verschil bij Logan.
Maar ik mag hopen dat ze rechtsomkeert maken, alvorens MM users te beschouwen.

Wel grappig dat mensen iets zonder onderbouwing middels een bericht vol fouten 'retarded' noemen. Raden hoe dat overkomt?

avatar van Mevlut Karatas
peterx43 schreef:
En toch geef je dit een 3? Waaaarom toch?

Een Ok verhaal en een Ok film. 6 op 10. Vind je dat zo veel?

avatar van the hustler
Een blauwfilter zorgt ervoor dat zowat de hele film onderbelicht lijkt. Precies alsof uw beeldscherm slecht afgesteld staat. En de belichting was al niet veel soeps en erg plat. Heel storend. Foute keuze van regisseur en DoP. Ik zat me daaraan voortdurend te ergeren in plaats van het verhaal te volgen. Nee, dat soort visuele flaters mogen ze van mij achterwege laten.

avatar van comely
Na 1 uur kijken gestopt. Ooit zal ik het weer proberen.

avatar van O.M.M.H.
Eindelijk een mooie SyFy die inzicht geeft met het bewustzijn van een mens. Het verleden/heden/toekomst. We zijn gauw gefixeerd op hoe de communicatie met het leven erbuiten gaat waardoor we gauw het gevoel van bedreiging aanvoelen. Deze film laat ook zien dat hoe de mensheid reageert op een eventuele bezoekje als iets op aarde komt, er ook daadwerkelijk chaos en paniek word gecreëerd als we het niet in de hand zouden hebben. Je ziet ook duidelijk dat we geen eenheid vormen met alle andere landen. Maar we eigenlijk allemaal op onze eigen intuïtie afgaan zonder dat er saamhorigheid hoort te zijn. Net zoals mensen deze film te saai of te langdradig vonden en meer actie, aliens & CGI willen zien... zit hier toch meer verhaal in dan bij de meesten. "Arrival" is bij mij een film waar je toch steeds over blijft nadenken. Karakters kwamen emotioneel sterk over, film komt rustig over en duidelijk zien het over om zou moeten draaien. Deze film krijgt van mij een 5 ster!

HDL
prachtige film..
vol mysterie, je blijft tijdens de film ontrafelen tot je op het einde aan een twist komt,
waar je ondersteboven van wordt.
deze film is nog heel lang blijven plakken bij mij, ben er enorm stil van geworden..
film die nazindert, je doet nadenken over het leven, en het 'lot' van de mens.
mooie muziek, mooie acteurs,
de voorkant geeft de indruk van een typisch science-fiction film, maar niets is minder waar.
verdient een dikke 5.

avatar van fappie
Zeer goede film. Eigenlijk zijn alle aspecten van de film wel goed. Amy Adams zet een goede rol neer en er wordt goed omgegaan met de spanningsboog. Ik vond het prettig dat er geen oorlog ontstond met de aliens en dat het ging over het ontdekken van hun taal. Zeer intelligent geschreven.

avatar van mcdaktari
Dit was zo'n film waar ik echt naar uit keek toen ik er voor het eerst over hoorde. Ik had er echt hoge verwachtingen van. Sciencefiction is dan ook mijn favorieten genre. De film word ook best redelijk goed gewaardeerd maar toch vind ik het niet wat ik ervan gehoopt had. Slecht is ie zeker niet, maar ik denk dat ik er nog eens een keer heel goed naar moet kijken. Misschien dat ik dan alsnog van gedachte verander.

avatar van martijn011
Villeneuve flikt het weer. De vijfde film die ik van deze man zie en wederom aangenaam verrast. Ditmaal met een echte Science-Fiction film die weinig tot geen actie bevat maar het geheel moet hebben van het verhaal, het visuele aspect en het acteerwerk.

Bovenstaande punten zijn tiptop in orde. Visueel is het verbluffend goed. Elke film die ik tot nog toe van Villeneuve heb gezien kent een scene die je nooit meer vergeet omdat die zo mooi geschoten is. Bij Sicario is dat bijvoorbeeld de scene waar ze met een heel rijtje auto's de stad binnen komen rijden. De beste scene van deze film is wanneer het personage gespeeld door Amy Adams opgehaald wordt door een helikopter en naar de basis bij de steen van de aliens wordt gebracht. Fenomenaal helikoptershot van zo'n anderhalve minuut.

De cast is ook erg sterk met een uitblinkende Adams. Ze heeft al een aantal glansrollen op haar naam staan ondertussen, deze past daar naadloos bij. Jeremy Renner, eindelijk eens in een intelligente rol, toont dat hij ook gewoon een goed acteur is. Maar dit is eigenlijk de Amy Adams show, ze zet alle andere acteurs volledig in haar schaduw.

Zoals gezegd kent de film weinig tot geen actie, maar het boeit van begin tot eind. Alhoewel dit een zogenaamde intelligente science-fiction film is, wordt het nergens zo ingewikkeld dat je na afloop verbijsterd achterblijft. Sterker nog, een van de weinige kritiekpuntjes die ik op deze film heb is dat de film aan het einde misschien wel té uitleggerig is. Komt nog bij dat de precieze reden waarom de aliens op aarde zijn geland me niet helemaal kon bekoren.
Maar goed, wat me vooral bij deze film zal bij blijven is het visuele spektakel, ondersteunt door een geweldige soundtrack en een erg goed verhaal met een briljante Amy Adams.
Vier dikke sterren, echt een film om nog eens op te zetten.

avatar van SmackItUp
Wederom een degelijke en bijzondere film.

Je hoeft Villeneuve niet te vertellen hoe hij zijn publiek geïnteresseerd moet houden. Als kijker zit je op de eerste rij, en reis je met Dr. Banks en Dr. Donnelly mee naar het hol van de leeuw. Zolang zij zich in het ruimteschip bevinden, is de film op zijn best. De communicatie tussen de 2 verschillende wezens is bijzonder, en ieder antwoord roept weer nieuwe vragen op. Knap hoe Villeneuve dit interessant weet te houden. Ik ben namelijk helemaal geen sci-fi liefhebber.

Echter wanneer de film zich wendt tot het hart in plaats van het hoofd, wordt het langzaamaan wat minder. Kleine scènes doorheen de film onthullen al wel het een en ander, maar het voelt te geforceerd waardoor je weet dat er je een twistje staat te wachten. Wat dat dan mag zijn wordt daardoor al een stuk minder interessant. Villeneuve had er beter aangedaan om het drama achterwege te laten en zich volledig te storten op de communicatie en omgang met hun nieuwe vriendjes.

De rol van Renner was overigens ook vrij bizar. Hij is grotendeels toeschouwer, voegt amper wat toe aan het onderzoek, en lijkt uiteindelijk alleen in de film te zitten zodat hij als een soort zaaddonor kan fungeren voor de eenzame Dr. Banks. Het plot draait volledig om haar, en om zo'n film te dragen vond ik Adams niet goed genoeg. Ze acteert erg droog, en zonder voldoende ondersteuning van Renner blijken ze beide tekort te schieten.

Gelukkig is het audiovisueel wel weer dik in orde. Eigenlijk zoals altijd bij Villeneuve. Samen met enkele sterke scènes kom ik op 3,5*.

avatar van LOTR-lover
Ik vind Arrival een interessante SF film waarbij de insteek weer is iets anders is dan we gewend zijn. De focus lijkt meer op de menselijke hoofdrolspeelster te liggen dan op de aliens. Dit zorgt er wel voor dat je geïnteresseerd blijft en de aandacht vast word gehouden. Ook al vind ik Amy Adams niet per sé de beste keuze voor deze rol. Al met al een redelijk vermakelijke en interessante film, die net iets boven de middenmoot uitstijgt.

7/10 (IMDB)