ad

Met onder meer: Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Releasedatum: 10 november 2016

Over Arrival

"Why are they here?"

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Hannah (6 yrs. old)

Hannah (4 yrs. old)

avatar van chevy93

chevy93

Stond al lang op het lijstje. Wilde eigenlijk Sicario meepakken vanuit de bibliotheek, maar uiteindelijk deze meegenomen. Prachtige film qua vormgeving, beetje pover verhaal. Dat is Arrival in een notendop. Bovendien prachtige muziek van de Zweedse Jóhann Jóhannson (R.I.P.), die ik ruim een jaar geleden nog in Paradiso zag.

Twijfel tussen een dikke 3,5* of een dunne 4* en uiteindelijk toch maar dat eerste, omdat de film al met al toch te weinig impact heeft gehad de dag erna ('oh ja, die zag ik gisteren ook nog').

avatar van Fredje1979

Fredje1979

Wat een geweldige film, de juiste sfeer wordt de gehele film aangehouden met een climax aangaande het laatste halfuur. Goosebumps!

avatar van feyenoord126

feyenoord126

duffs schreef:

Een langdradige zaat film met weinig originele aliens neej onvoldoende voor mij snap niet waarom hij zoon hoge waardering krijgt

Zit je toevallig op zwart zaat?

avatar van jaxteller

jaxteller

GEWELDIG, tot aan ongeveer 25/30 minuten van het einde van de film denk je dat de film niet echt speciaal is (afgezien van de geweldige visuals en cinematography), daarna begint de film pas echt. Dus blijf kijken. MUST SEE voor een sci fi fan.

avatar van wihu61

wihu61

Hij is toegevoegd aan Netflix?

Daar hoort hij ook thuis, tussen al dat andere overwegend matige spul.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

wihu61 schreef:

Hij is toegevoegd aan Netflix?

Daar hoort hij ook thuis, tussen al dat andere overwegend matige spul.

Alhoewel ik het een fantastische film heb gevonden kan ik dit soort berichtjes altijd zeer waarderen. Eerlijk maar ook Humor !

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Hij heeft geluk dat het zo warm is. Anders had ik er iets van gezegd.

avatar van perceived

perceived

Afgelopen weekend (eindelijk) gezien en ik heb nog steeds een zeepsmaak in mijn mond...

avatar van plaat67

plaat67

Een geniale film. Veel zien de beelden van haar dochter en het overlijden als herinneringen. Dat zijn het niet het zijn beelden uit de toekomst. Later komen nog meer van die fragmenten over haar dochter allemaal beelden van de toekomst en een manier van de aliens om met haar te communiceren.Later krijgt ze dus ook beelden van de toekomst de ontmoeting met chang en zijn 06 nummer en het in fluisteren van wat alleen chang kan weten. bedenk dat de aliens geen besef van tijd hebben en een geheel ander manier van visueel communiceren zonder besef van tijd.kijk die film dan nogmaals dan is hij werkelijk geniaal.ik denk dat deze film net als bladerunner over 30 jaar veel meer gewaardeerd wordt en een echte cult film wordt.

avatar van xKoSai

xKoSai

Heeft de hele tijd mijn aandacht kunnen vasthouden d.m.v. de geluidseffecten en de mysterieuze sfeer. Je weet niet wat er eigenlijk aan de hand is tot je het einde ziet.

avatar van Tarkovsky

Tarkovsky

3e keer gezien. Denis Villeneuve is er eentje die ik kan waarderen.

Blade runner 2049 nu 4 x gezien.

De schoonheid zit 'm voor mij mede in de rust en geluid/muziek/ontbreken daarvan.

Dat geld helemaal voor Blade runner van hem.

avatar van Mickey b

Mickey b

Hou van Sci-Fi, maar deze is me net iets te braaf. Verhaal origineel met leuke twist op einde. Invalshoek is taal: hoe leg je contact met iets waar je niets van weet, dus ook niet hoe men communiceert. Tot daar alles ok, maar visueel wat minder. Goed, de UFO en de aliens zijn mooi in beeld gebracht, maar verder moet de film het echt hebben van de inhoud en net daar is het voor mij iets te simpel. Er wordt hier al eens vergeleken met Interstellar. Kan ik ergens op inkomen als het gaat over soundtrack en opzet van verhaal, maar Interstellar is zowel inhoudelijk als visueel stukken beter, ook wat betreft soundtrack is Interstellar beklijvend. Arrival probeert zelfde opzet, maar haalt helft niet van niveau van Interstellar. Arrival laat je op einde wel niet over met vele vragen. Had film al gezien bij release, dus zo’n twee jaar terug en kon me niets van verhaal herinneren. Zegt dus veel over inhoud. Positief punt is wel dat je zo 2x kunt kijken zonder dat je afloop weet...

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Kumbaya in plaats van bommen.

Ik vond het verhaal - naar Amerikaanse maatstaven - best origineel en gedurfd. Het aantal alienfilms dat niet culmineert in een explosievenregen is op een hand te tellen. Verwacht echter geen arthouse-cinema: Villeneuve pendelt constant tussen onaardse schoonheid en makkelijke kitsch, tussen sereniteit en Hollywoodspektakel.

Dus ja, de clichés moet je er wel bijnemen, inclusief het voorspelbare geopolitieke gekrakeel en het kleffe eind. Maar tegelijk is Arrival heel erg stijlvol, mysterieus en warm. Dat laatste komt vooral op het conto van Amy Adams, die ondanks alle CGI de film toch een menselijke feel geeft.

Ik hou het op 3*

… Wat minder hysterische nieuwsankers en dat hadden misschien 4* geweest.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Mijn eerste stem dit jaar...

Een van de betere van Villeneuve. Een tamme abstracte science fiction film met een veelgebruikt element. Buitenaardse wezens. Maar... dan wel buitenaardse wezens die niet gevaarlijk zijn. Hhhmmm, ik moet denken aan Monsters.

Abstract... nogmaals... Dat is wat deze film is. Niet teveel poespas, niet smijten met geld voor gigantische special fx, gewoon een simpel pruttelend verhaaltje over een wereldwijde invasie. De vraag die er heerst: wat moeten we met deze situatie aan?

Een groepje teamleaden treden met een capsule de ufo binnen... wat volgt is eigenlijk... vrijwel de hele film door een communicatie met deze wezens... die spreken in koffiekring-achtige tekens. En jij mag gaan raden wat ze willen.

De teamleden zijn hier goed neergezet. Amy Adams heeft een overtuigende rol. Jeremy Renner vormt ook weer een prima aanwezigheid en Forest Whitaker blijft overtuigend als generaal. Dat de film op den duur weer flink maatschappij kritisch is, wordt met het moment steeds duidelijker.

Het wordt niet bepaald saai, maar misschien had de speelduur wel iets korter gemogen. Tegen het einde wordt de film wel interessanter en smeek je het leger haast om geen aanval te plegen op deze sympathieke aliens. Het einde zelf was wel een beetje erg hap slik klaar. Was het nou slechts en kleine boodschap die de aliens wilden geven; om vervolgens weer de biezen te pakken en te verdwijnen? Misschien ook helemaal niet zo verkeerd, aangezien Villeneuve het simpel lijkt te willen houden. De scenes met Louises flashbacks omtrent haar overleden dochter waren ook erg mooi neergezet... Ook al is dit me ook niet 100% duidelijk. Was die dochter paranormaal begaafd en kon ze de toekomst zien? Ik kan de link nog niet helemaal leggen.

Zeker niet slecht.

avatar van 2116

sinterklaas schreef:

Mijn eerste stem dit jaar...

haar dochter moet nog geboren worden. Door de aliens ziet ze nu ook de toekomst. De herinneringen aan haar dochter moeten dus nog plaats vinden.

avatar van Tarkovsky

Tarkovsky

Mij valt op dat Villeneuve vaak veel gevoel voor mooie bijpassende muziek en als het nodig is stilte heeft.

Bij aanvang en het slot de muziek van Max Richter vindt ik een prachtig ademen met de ideeën.

Niet geheel onbelangrijk.

avatar van Zhero

Zhero

sinterklaas schreef:

Zeker niet slecht.

Je hebt het einde niet helemaal begrepen denk ik Haar dochter is niet overleden, maar wordt inderdaad nog geboren. Louise zelf heeft door de aliens hun taal nu de gave om een ander besef van tijd te hebben; zoals eerder aangegeven in de film kan een andere taal je een ander perspectief op de wereld geven (in dit geval van tijd). De boodschap van de aliens is niet klein, maar zal de wereld redden in de toekomst, en de mensheid zal dan weer die aliens redden (hopen ze). Zonder dit concept te snappen, is de film vooral een aaneenschakeling van losse puzzelstukjes/flashbacks.

avatar van Zhero

Zhero

Vooral het laatste half uurtje is erg sterk, vanaf het moment dat de twee tolken het ruim in worden geblazen komt de film echt los (prachtig shot ook overigens), eerste deel mist toch wat substance vind ik. Het puzzelstukjes concept werkt eigenlijk dan pas op het einde echt goed, maar de eerdere delen heb je dan eigenlijk niet optimaal beleefd. De ruimteschepen en aliens zijn wat mij betreft erg geslaagd en in de goede richting (mocht buitenaards leven echt bestaan). Wel een mustsee voor sci-fi fans, qua boodschap en filosofisch concept is het sowieso een interessante film. Wubbo Ockels heeft het ook weleens in een Ted talk gezegd, als we buitenaards leven willen ontmoeten moeten we misschien onze definitie van tijd wel helemaal opnieuw definieren. Deze film geeft eigenlijk een mooi beeld daarvan hoe dat dan zou kunnen gaan. Tof ook de connectie tussen taal en tijdreizen. Want het klopt inderdaad dat taal beinvloed hoe je de wereld ervaart.

avatar van EdRaket2

EdRaket2

Mooie film, die aanzet tot nadenken. Door de manier van filmen en de muziek wordt een mooie sfeer neergezet. Ik moest na het einde nog diverse malen nadenken en enkele commentaren lezen, voordat ik begreep in welke volgorde ik de getoonde beelden moest zien. Het gebrek aan communicatie en afstemming tussen de verschillende landen op aarde werd in deze film ook op een mooie manier aan de orde gesteld. Al met al een aanrader.

avatar van kissyfur

kissyfur

Oj. Was Blade Runner 2049 al een van de meest indrukwekkende films die ik in 2019 zag, en dan vooral door het geheel van beeld en geluid, Arrival lijkt daar niet voor onder te doen.

Sfeer, muziek, verhaal: wat een schoonheid! Af en toe een kleine irritatie in de manier van monteren, had van mij af en toe langzamer (ja, echt!) gemogen. En waar ik de volgende keer - want die gaat er zeker komen - probeer de vinger achter te krijgen is in hoeverre dit nu nog meer gaat over een geboorte: een groot ei-vormig spaceship, leren communiceren met onbekende wezens, een niet-lineair gevoel voor tijd, daar zijn toch behoorlijk forse parallellen met een foetus en pas geboren kind. Ook gegeven het feit dat de film gebaseerd is op een kort verhaal 'The story of your life', volgens de aftiteling tenminste. Centrale thema kan dus misschien nog wel prima helemaal niets met aliens te maken hebben, maar met het verwerken van het verlies van een kind. Er zit ook aan het eind de vraag: als je hele leven van tevoren zou weten, zou je dan dingen veranderen? Blijkbaar is het antwoord van deze moeder: nee! Ik ben dankbaar voor elk moment dat ik wel had. Dan heeft de aankomst geen betrekking op aliens, maar op de dochter. En het is sowieso geen toeval dat de naam van de dochter Hannah is, een palindroom, dus overeenkomend met een non-lineair gevoel voor tijd. Nu bespeurde ik die tweede laag wel duidelijk genoeg om te weten dat 'ie er in zit, maar was ik nog te druk bezig met de eerste indrukken.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

E.T. begreep Elliot al vrij snel. Maar in deze film werd het probleem van communicatie met aliens veel 'realistischer' aangegeven. Als dit bestaat uit Rorschach-inktvlekken die nergens op lijken dan sta je wel voor een uitdaging. Hier gaat tijd in zitten en dat maakt het volk ongeduldig en je kan het verkeerd interpreteren. Geen idee hoe lang de film precies duurt en dat zegt genoeg.

avatar van De filosoof

De filosoof

Toen ik ‘m in de bioscoop zag moest ik vechten om niet in slaap te vallen: ik was misschien gewoon moe maar de film was ook saai. Nu ik ‘m opnieuw zie op TV vind ik ‘m nog steeds saai: het grootste deel zit je te kijken naar weinig spannende pogingen om met de aliens te communiceren als een podium om wat taalkundige feitjes te delen terwijl ondertussen de domme legerleiders natuurlijk oorlog willen voeren tegen de aliens. Uiteindelijk blijkt de film de Sapir-Whorf-hypothese dat je wereldbeeld wordt bepaald door de taal die je spreekt te combineren met het idee van circulaire, niet-lineaire tijd waardoor je de toekomst kunt zien zodat de taalkundige die de circulaire taaltekens van de aliens leert ook in de toekomst kan kijken en de film die haar volgt aldus ook circulair is (en daarmee de kijker op het verkeerde been zet). Ook op andere niveaus komt het circulaire thema terug, van palindromen en de vorm van de ruimteschepen (en hun circulaire economie) tot de ontkenning van het nulsomspel zodat alle strijd tussen landen alsmede tussen de mens en de aliens moet worden overwonnen in samenwerking (don't break te circle!) waar we allen van zullen profiteren. Er zit zelfs nog het Nietzscheaanse thema van amor fati in die is gekoppeld aan de leer van de eeuwige wederkeer.

Villeneuve laat zo zien dat hij een en ander heeft geleerd over non-lineariteit en dat kan toepassen in een film, zodat het een soort film is die Nolan ook graag maakt (Nolan speelt ook met name graag met non-lineaire tijd hetgeen sowieso een belangrijk thema van postmoderne fictie is). Maar dan zonder de actie van Nolan: waar die actie bij Nolan wat vermoeiend is, is de afwezigheid ervan bij Villeneuve wat slaapverwekkend en maakt de film weinig meer dan een denkoefening, al is het wel een interessante denkoefening.

avatar van des1

des1

Amy Adams altijd de moeite waard. Renner niet echt. Whitaker bijna misplaatst; komt niet echt kolonel-achtig over. Niet onaardig verhaal dat de tijd neemt. Qua impact is dit (natuurlijk) al een keer gedaan door Spielberg met Close Encounters of the 3rd Kind. Behoorlijk deel van de film wordt in beslag genomen door het belang van communicatie (leuke metafoor voor het langs elkaar heen praten van mensen t/m landen). Dramaturgische incisie (maar daarmee helaas een banalisering van het verhaal) in de vorm van dat andere landen wel klaar waren met de Aliens en zich trigger happy toonden. Het moest natuurlijk voor de kijkers voelbaar maken dat het lot van de wereld hangs in the belance. Erg jammer de dreiging van wapengekletter als eeuwig cliché. Kleine 3,5*.

avatar van Velazques

Velazques

Wat een waardeloze langdradige film, de cameraman had constant zwaar onderbelichte beelden en de flashbacks sloegen helemaal nergens op.

avatar van Basto

Basto

Zag dat die gister op tv was. Vandaag daarom maar even de 4k blu ray in mijn speler gestopt. Kijkt toch wat fijner.

Toch wel een prima degelijke sf film met goede vormgeving en fijn sound design. Soms zit de film een beetje tegen het saaie aan. Het geheel is ook best monotoom, maar de spanning heeft toch de overhand.

Verhoogd naar 4*

avatar van horizons

horizons

• 1949 stemmen

Velazques schreef:

Maar die flashbacks doen er dus gewoonweg wel toe...

avatar van Basto

Basto

horizons schreef:

Maar die flashbacks doen er dus gewoonweg wel toe...

Er waren helemaal geen flashbacks.

avatar van Lavrot

Lavrot

Het is de derde of vierde keer dat ik Arrival gezien heb. Sowieso laat ik een eerste keer altijd over me heen spoelen, om me onder te dompelen in de sfeer, in het verhaal, in de beleving. Mocht een film me pakken, zij het emotioneel, intellectueel (ik word graag uitgedaagd) of op de lachspieren (komt niet zo vaak voor) dan krijgt een film een tweede, derde of weet ik veel hoevaak een extra kijkbeurt. Arrival is er zo een, net als veel van Villeneuves overige films.

Hoe meer ik aan Arrival terugdenk en de scenes op een rijtje zet, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat de structuur erg doet denken aan Donnie Darko: "The dreams in which I'm dying are the best I've ever had."

Villeneuve husselt op briljante wijze verleden, heden en toekomst door elkaar EN tekent het verhaal op vanuit het oogpunt van de hoofdpersoon (gespeeld door een fantastische Amy Adams). Al vanaf de eerste beelden ondersteund door de prachtige klanken van Max Richters On The Nature Of Daylight dringt er zich een diepzinnige droevenis binnen.

Wat het verstand te boven gaat, zoekt in de geest een creatieve oplossing. Het kunststukje dat Louise opvoert, is van een bovenmenselijke schoonheid en laat de kijker vertwijfelt achter in zijn eigen zoektocht: Is het helderziendheid gedoopt in science (fiction) of een kunstzinnig geconstrueerd verhaal om het eigen verdriet een plaats te geven?

...

scorsese

Gebeurd niet vaak, maar in de herziening met 1 ster verhoogd. De film ziet er prachtig uit, is boeiend vanwege verschillende thema's en weet clichés te vermijden die doorgaans bij films over o.a. buitenaardse wezens aanwezig zijn.

avatar van Malibu Stacy

Malibu Stacy

Dat deze film zo'n hoge waardering krijgt is mij echt echt een raadsel...totaal geen spanning, saai zelfs.