Arrival (2016)

3,52

Sciencefiction

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

• vanaf woensdag 22 maart te huur
  • vanaf woensdag 22 maart te koop op dvd en blu-ray

399 BERICHTEN 74 MENINGEN
avatar van Jordy
Jordy (admin)
geplaatst: afgelopen zondag om 14:17 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijke film. Ergerde me in het begin nog een beetje aan het overleden kindje-subplot, maar dat kwam gelukkig in een heel ander licht te staan naar mate de film vorderde.

Grappig dat hier dan mensen gaan klagen over niet kloppende tijdreis-logica. Het lijkt me toch duidelijk dat de aliens de mensheid nieuwe inzichten gaven. Dat kan dan dus per definitie toch niet iets zijn dat volgens onze huidige referentiekaders "klopt"?

avatar van tattoobob
geplaatst: afgelopen maandag om 12:55 uur [permalink]
Weer een sterke van Villeneuve ...dat zijn we wel van hem gewend.
Een film die je tot nadenken zet kwa diepte als in Enemy al zeg ik zelf.
Acteerwerk is van een hoog niveau en ook visueel is de film goed verzorgt.

Ik kan niet wachten op zijn volgende project.....al heb ik gelezen dat dat Bladerunner gaat worden helaas. 😕

geplaatst: afgelopen maandag om 13:56 uur [permalink]
Gisteravond bekeken vond deze zeer langdradig en het einde veel te ver gezocht.

geplaatst: afgelopen dinsdag om 00:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ook grappig dat kijkers denken dat er tijdreizen in deze film voorkomt. De toekomst "zien of kennen" is uiteraard heel wat anders en wie een beetje had opgelet, zou een verband gezien hebben met het moment waarop de bijzonder vreemde taal begrepen werd, waardoor het brein zich een nieuwe manier van "denken" eigengemaakt.

avatar van SillyBilly23
geplaatst: afgelopen dinsdag om 00:58 uur [permalink]
Een mooie, pakkende film die inderdaad niet voorbij raast maar rustig zijn 'tijd' neemt en onderhoudt. Om het verhaal in al zijn complexiteit te kunnen vatten, zal ik dit nog eens moeten zien vrees ik. Vandaar nog geen 4*, vind het moeilijk om zo'n score te geven als ik het niet volledig begrijp.

avatar van philtuper

geplaatst: afgelopen donderdag om 00:27 uur [permalink]
Prachtfilm!

avatar van Brabants
geplaatst: afgelopen donderdag om 10:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Angst en paranoia zouden kunnen leiden tot wereldwijde oorlog, maar Arrival richt zich op de strijd om te communiceren met wezens, waarbij het fascinerend is om te zien dat elke natie en cultuur de taal van de vreemdeling anders interpreteert. Denis Villeneuve levert de kijker prachtige beelden afgewisseld met mooie muziek en beschikt daarbij over een zeer getalenteerde cast. De circulaire tijdsbeleving was in zijn eenvoud toch een krachtig middel binnen het verhaal.

avatar van tommiew
geplaatst: afgelopen donderdag om 14:13 uur [permalink]
Dit is wat ik noem, een "echte SF". Geen schiet, knal, pief paf poef film met als enige verschil een andere planeet of setting.
Een steengoede film die je laat nadenken, met een heel verrassend einde, waar langzaam naar opgebouwd wordt. TOP!!!

geplaatst: afgelopen donderdag om 18:28 uur [permalink]
Interessant. Dat is eigenlijk het beste wat ik ervan kan maken. Ik moet daarbij aantekenen dat sf-films door de bank genomen niet erg aan mij besteed zijn. Niettemin zorgen de filosofische ondertoon en vooral het acteerwerk van Amy Adams ervoor dat de film toch nog wel een ruime voldoende scoort, al vind ik het zeker niet de meest pakkende film van Denis Villeneuve. Verre van.