Arrival (2016)

3,50

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

463 BERICHTEN 89 MENINGEN
avatar van Metalfist
geplaatst: 16 april, 13:30 uur [permalink]
Language is the foundation of civilization. It is the glue that holds a people together

In het genre 'aliens komen naar de aarde en de mensheid moet onderzoeken of ze slechte bedoelingen hebben' is Arrival niet één van de eerste. Films zoals War of the Worlds of The Day the Earth Stood Still tackelen eenzelfde thema, maar het interessante aan Arrival is dat regisseur Dennis Villeneuve zich meer concentreert op hoe we de taalbarrière tussen ons en de aliens kunnen doorbreken. Waar andere films er meteen van uitgaan dat we elkaar zonder al te veel problemen kunnen verstaan, wijdt Villeneuve er een volledige film aan.

Dit is dan ook een science-fiction geworden die een poging doet om je tot nieuwe inzichten te laten komen en bovendien eentje die zich niet te laat leiden door het zij vs ons verhaal dat met het nodige spierballengerol à la Independence Day moet gebracht worden. Het uiteindelijke begrijpen van elkanders taal verloopt misschien net iets te snel, maar dat neemt niet weg dat er hier een aantal interessante punten worden aangestipt. Dat, en een een wel erg heerlijk sfeerbeeld trouwens. Arrival is van het kaliber dat je droge science-fiction zou kunnen noemen. Stilistisch, sober en zonder al te veel poespas qua ruimteschepen en dergelijke. Villeneuve weet in ieder geval uitstekend hoe hij een ietwat platgetreden thema zoals aliens toch nog enigszins vernieuwend kan brengen en qua design ziet dit er dan ook uitstekend uit, zeker de taal van de Heptapods is gewoon erg tof gedaan. Om het plaatje helemaal af te maken zit er op narratief vlak ook meer achter dan je op het eerste zicht zou denken. De verwachtingen voor Villeneuve's Blade Runner sequel zijn nog wat groter geworden in ieder geval.

We wisten al uit American Hustle dat Jeremy Renner en Amy Adams een goede match zijn op het scherm en beiden spelen hun rol dan ook zonder al teveel problemen, al voelt Renner wel een beetje onderbelicht aan in het geheel. De focus is toch vooral op Adams te komen liggen en die overtuigt over de gehele lijn. Forest Whitaker daarentegen loopt er een beetje verloren bij. Toch ook nog een vermelding maken van de soundtrack. De IJslandse componist Jóhann Jóhannsson neemt de volledige soundtrack voor zijn rekening, met een beetje hulp van Max Richter via diens On the Nature of Daylight, en hoewel het geen soundtrack is die ik gewoon eender wanneer zou opzetten, voelt het hier perfect complementair met de beelden van Villeneuve aan. Het is dan ook niet de eerste keer dat de twee samenwerken (Sicario en Prisoners was ook al van hun hand) en er lijkt ook geen sleet op de samenwerking te zitten aangezien Jóhannsson ook bij Blade Runner betrokken is.

Moet geleden zijn van Another Earth dat ik nog zo onder de indruk was van het thema van een science-fiction film. Het is het soort van film waar je voor in de stemming moet zijn, want als je hier de volgende luchtige Star Wars/Star Trek/Independence Day/War of the Worlds/et cetera verwacht, dan kom je bedrogen uit. Villeneuve levert echter een film af die nog lange tijd blijft nazinderen en ik zie hier in de toekomst nog wel een verhoging qua score komen.

geplaatst: 23 april, 21:14 uur [permalink]
Tegenvallende film. Had er meer van verwacht. Erg verwarrend allemaal met flashbacks. Ik had denk ik een spannende SF-film verwacht, maar het was meer een drama. En die Forest Whitaker met ze luie oog was weer eens rete irritant.

avatar van Ste*
geplaatst: 23 april, 23:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik hou op zich wel van dit soort films, hoewel ik zodra er tijdreizen of ander gekloot met chronologie aan te pas komt snel het spoor bijster ben. Wij als mensheid kunnen nu eenmaal tijd alleen maar lineair begrijpen, dus elke poging anderszins wordt sowieso een lastig verhaal. Voor mij in ieder geval. In dat opzicht dus best een teleurstelling dat dat de clou blijkt te zijn, want de film weet nooit echt heel duidelijk te maken wat nou het uiteindelijke voordeel of de dagelijkse praktijk is van die non-lineaire tijd. Zoals het er nu uitzag was het maar een rommelig en verwarrend geheel, niet iets waar je per se op zich te wachten in je dagelijkse bestaan. De bestrijding van een of andere ziekte komt slechts in een bijzin even aan de orde, maar meer wordt daar niet over uit de doeken gedaan.

Alles ervoor, met het leren begrijpen van de taal en het schrift van de heptapods
was interessant en boeiend, hoewel ik altijd moeite heb met het idee van benaderen van aliens vanuit ons eigen referentiekader. We kunnen dan wel met een bordje met tekens voor ze gaan staan, maar wie zegt dat ze dat in godsnaam als zodanig interpreteren, laat staan dat ze antwoord geven, en dat dat antwoord voor ons te ontcijferen is. Hoe dan ook, in de film lijkt het te lukken, en daar moeten we dan maar in meegaan.

Stof tot nadenken dus, en een film als deze levert meestal meer vragen op dan het beantwoordt, maar los daarvan wel een film die verzorgd en mooi gemaakt is met een goede suspense. Alles ziet er prima en soms prachtig uit, en heeft (voor mij althans) wel een zekere originaliteit over zich, zeker dat met die geschreven tekens.
Vond ook de reactie op zo'n alieninvasie op wereldniveau wel realistisch gedaan. Er zitten wat teveel expres domme en tegenwerkende personages (en acties) in, maar dat is voor het vooruitbrengen van de film op zich wel weer te begrijpen.

Fijne film, die vrijwel geen actievertoon nodig heeft omdat het alleen leunt op de theorie, sfeer en suspense, maar die helaas voor mij wel een wat te abstracte clou heeft.

geplaatst: 24 april, 18:19 uur [permalink]
Hwt verhaal van Ted Chiang is toch flink wat opgeleukt voor de film maar ook is vrijwel alles daaruit intact gebleven en mooi visueel uitgewerkt. Maar het miltaire wereldreddende plot...de spaceship en bezoeken daaraan en aan de wezens...fantasie van de scriptschrijver, niet Chiang. Geniale schrijver trouwens.

avatar van N00dles
geplaatst: 28 april, 21:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat betreft films over alien encounters vond ik Close Encounters of the Third Kind tot nu toe de meest bedachtzame film als het gaat om 'first contact' met een buitenaards ras. Geen over-the-top, tongue-in-cheek actiespektakels zoals Independence Day of Mars Attacks, maar een film waarbij taal en de barrière tussen mensen en aliens centraal staat. Zo'n invalshoek vind ik net even iets interessanter dan simpele alien-invasies met oorlogsretoriek en een hoop explosies.

Arrival heeft ongeveer diezelfde insteek, al wordt de ontmoeting met de aliens en het leren van hun taal en doel verder uitgewerkt en verwoven met het persoonlijke leven van de hoofdpersoon Louise.
Het lineaire aspect van tijd wordt in deze film flink op de kop gezet en hoewel dat gegeven interessant is uitgewerkt, roept het meer vragen op dan dat het beantwoordt. Vragen die ongetwijfeld leuk discussievoer opleveren, maar die ik op dit moment nog niet helemaal kan bevatten.
Maar dat hoeft ook niet per se. Het was -uitzonderingen daargelaten- een fijne film om te zien. Het ziet er visueel prachtig uit en ook de spannende muziek werkt goed; het creëert een onheilspellende sfeer die ik wel kan waarderen.

Toch vind ik de film hier en daar matig uitgewerkt. De manier waarop militairen en andere hooggeplaatste leidinggevenden communiceren met Louise en Ian vond ik soms wanstaltig slecht geschreven. Een bepaalde mate van suspension of disbelief is natuurlijk nodig, maar deze werd door soms idiote dialogen en acties behoorlijk op de proef gesteld. Moet ik nu echt geloven dat wanneer ze een taal/communicatie-expert recruteren om de taalbarrière te beslechten, haar professionaliteit door dezelfde officieren meteen al ter discussie wordt gesteld en ze wegens politieke spelletjes wordt tegengewerkt? Dat een paar soldaten doelbewust chaos veroorzaken door explosieven in de alien vessel te plaatsen? Of dat een enkele dwarse leidinggevende de autoriteit heeft om de communicatie met andere landen te verbreken zonder tussenkomst van de president? In een film die zichzelf serieus neemt en tracht om zo realistisch mogelijk een militaire operatie neer te zetten, verwacht ik wel dat het tot in de puntjes is uitgewerkt.

Geen perfecte film dus, maar qua sfeer en vertelling zeker één van de interessantere alien encounter films.

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 29 april, 23:54 uur [permalink]
MishimaH schreef:
Het waren geen flashbacks.

geplaatst: 3 mei, 23:19 uur [permalink]
Te traag, te vaag.. en de ontknoping werd er in een paar minuten doorheen gejaagd. Sfeer was wel goed.

avatar van Zyxx
geplaatst: 11 mei, 01:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisteren op DVD gezien. Erg mooi gegeven, ben het eens met het citaat uit Louises boek dat 'beschaving' begint met 'taal'. Villeneuve laat ook duidelijk zien dat een vrouw veel meer gevoel heeft wat betreft de juiste manier van communiceren dan al haar mannelijke collega's, met hun voorspelbare, achterdochtige testosteronreacties tot gevolg. Ook geweldig om te merken hoe de opmerking van de heptapod "Louise can see the future" (zag 'm met Engelse ondertiteling) pas na enige tijd tot me doordrong, waardoor het einde in één klap het hele verhaal op z'n kop zette. (letterlijk èn figuurlijk) Deze ga ik snel nog eens bekijken!

avatar van Zwolle84
geplaatst: 11 mei, 06:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
yuriv schreef:
en de ontknoping werd er in een paar minuten doorheen gejaagd.

Juist niet. Naarmate de film vordert krijg je steeds meer hints, de grote clou ontvouwt zich beetje bij beetje.

Of bedoel je niet de uitleg van de clou, maar het verhaal ná (nou ja...) de space ship?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 14 mei, 21:20 uur [permalink]
Boeiende film. Het bewijs dat je ook nog blockbusters kan maken, zonder sequels of verder zetten van franchises. De film moet het vooral hebben van de sfeer, gecreëerd door regisseur Denis Villeneuve met een passende cinematografie en muziek. Er wordt gewerkt met suggestie en de film neemt tijd om spanning op te bouwen. Daar tegen zie je dan weer die ergerlijke cliché Amerikanisering die de baas denken te zijn van de wereld en alles met geweld op lossen. Ook het semi-subplot (dat gaandeweg toch wat op zijn plaats valt) had niet gemoeten.

Amy Adams had een op z'n minst een Oscarnominatie moeten krijgen voor deze rol, maar werd schandelijk over het hoofd gezien. Renner speelt volop in de schaduw, Whitaker op automatische piloot. Gelukkig draait het vooral rond Adams.

Topfilm met hier en daar wat mankementen, maar ik hoop nog meer blockbusters van dit niveau te zien. Het geeft weer hoop in de filmtoekomst.

avatar van K. V.
geplaatst: 14 mei, 21:26 uur [permalink]
Deze science-fiction film eens bekeken en was wel een aangename verrassing. Geen typische alien invasie film en dus eens iets anders.
De cast deed het prima en visueel zat het ook snor.
Ondanks de iets langere speelduur weet de film toch te boeien van begin tot einde. Toch wel een aanrader.

avatar van Zwolle84
geplaatst: afgelopen zaterdag om 16:31 uur [permalink]
En een plekje doorgestegen in m'n top 10 na de vierde kijkbeurt. Wat blijft dit toch ongelooflijk mooi...

avatar van rojaone
geplaatst: vandaag om 16:24 uur [permalink]
Prachtige film en muziek zo hoort SF te zijn.