Arrival (2016)

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

IH88 schreef:

Jij zou dit topic toch mijden .

Het is sterker dan ik.

avatar van horizons
Toffe film. Als je het wil vergelijken dan Contact maar deze is dan wel beter.

Knap dat de film ondanks het gegeven zo kalm weet te blijven. Op de achtergrond wordt de spanning opgevoerd en op de voorgrond speelt Adams haar rol voortreffelijk zodat het met de emotionele band goed zit. Renner en Whitaker spelen goed mee.
Laatste half uur wordt de hele setup krachtig afgewikkeld. Mooiste nog wel dat je je ondanks het hele gegeven als kijker niet bekocht voelt.

avatar van mikey
Alleen geschikt op de druilerigste herfstzondagmiddag. Fluisterende mensen die je in slaap sussen. Voor hen die houden van calamares en poëtische beelden van inktvlekken. Ik heb nog nooit zo hard moeten vechten tegen de slaap.

Mijn god wat was dit SAAI!!!!!

avatar van jippie2010
Na 2349 persoonlijke stemmen is dit mijn primeur: na de eerste keer de film gezien te hebben direct de volle vijf sterren geven. Wat een weergaloze film....
Ik kan er nu geen woorden aan geven, dat wil ik nu ook helemaal niet. Laat me maar gewoon even nagenieten. *5.0

avatar van Mark de Jong
Weet niet zo goed wat te vinden van deze film. Begon spannend en ik bleef kijken maar ben uiteindelijk toch wat teleurgesteld. Was dat het nou?

avatar van Dick Starbuck
Topfilm! Eerlijk gezegd traag, maar mooi verhaal en cinematografie.

avatar van 3 2 1 cut
Zwolle84 schreef:
Oei, dit topic de komende maanden maar even mijden. Hij is toegevoegd aan Netflix, dus ik zet me alvast schrap voor heel veel 1* saaaaaaai-recensies.

Nou.. daar ben ik er niet eentje van ! Ik had de film wel in de bioscoop gezien en toen vond ik het allemaal wat donker, soms traag maar wel een mooi, goed verhaal. Nu nog eens een tweede keer op Netflix. Eerst op de tv aan maar daar had ik weer hetzelfde (donker/traag/goed verhaal) dus ik heb de film verder gekeken op een IPad met een koptelefoon. WOW.. dat was even een andere beleving. Nu zat ik er veel meer in en vooral visueel en zeker ook wat betreft audio (muziek/SF sounds en andersoortige geluiden) een intense beleving. Tel daarbij ook nog op dat ik Amy Adams heerlijk van dichtbij kan observeren !

Oja, het verhaal. Een palindroom met emoties, dat geeft het een extra dimensie. Tevens een ‘dom’ menselijk, militairistisch sausje (wat is de mensheid toch soms stom hè !) maar hé, Hollywood . Natuurlijk vraagt deze film om een vervolg.

Wat mij betreft mogen dit soort Aliens wel eens een keer langskomen. Het is er tijd voor !

avatar van Lovelyboy
Poeh...een op het eerste oog voor mij nogal ondefinieerbaar geheeld. Trage film in die zin, maar traag betekent wat mij betreft niet slecht of vervelend. Echter, na een half uur theoretisch gebabbel, octopussen in de mist en een uitleg over taal en hoe iets dergelijks te benaderen, moet er wat mij betreft toch wat gaan gebeuren en gelukkig komt het dan opgang omdat het woord 'wapen' valt. Een interessant mysterie ontstaan dan wel met de vraag luiden wij onze eigen ondergang in of doen de wezens dat maar de film krijgt dan toch weer een iets andere wending. Prima rollen van Adams en Renner. Mooi vormgegeven en Villeneuve brengt het weer mooi in beeld in combinatie met mooie muziek.

Ik zelf wil de film zeker nog een keer zien voor een uiteindelijk oordeel. Tot dan, voordeel van de twijfel. 3.5.

avatar van Maximalisatie
mikey schreef:

Mijn god wat was dit SAAI!!!!!

Wereldfilm, gewoon niet jouw smaak. Er is verschil.

avatar van mikey
Maximalisatie schreef:
gewoon niet jouw smaak. Er is verschil.
In wat? in smaak?

avatar van Maximalisatie
Ja qua films bedoel ik dan he

Door deze film weet ik weer waarom ik niet van drama´s hou. Het duurt maar en het duurt maar, het gaat allemaal zo traag en dan verlies ik mijn aandacht. Ik heb hem wel afgekeken en dat vind ik al heel knap van mezelf, maar het kon me niet bekoren.

reodina schreef:
Door deze film weet ik weer waarom ik niet van drama´s hou.

Deze film valt echt niet onder drama films. Sciencefiction / Mystery is een goede omschrijving. Je maakt nogal een gekke uitspraak, aangezien tussen je hoge stemmen allerlei "echte" drama films zitten.

christian schreef:

Op een enkeling daargelaten ben ik gewoon geen fan van drama´s en noem het zoals je wilt, ik vind deze film in de categorie drama vallen en vond het een saaie trage bedoening.

avatar van Kliko_Green
Dit is gewoon een prima film! Ik heb me geen moment verveeld.
Tip: de geluidseffecten zijn vooral met een zeer goede speakerset of hoofdtelefoon. Dan zit je pas echt goed in de film.

avatar van DragQueen
Uitstekend en intrigerend Scifi/Mystery, waarin de onderhuidse spanning goed opbouwt. Het gegeven verhaal is degelijk uitgewerkt, en er wordt met inleving geacteerd door de cast. 3,5 Ster.

Best aardige film, zeker voor Sci-fi wat een moeilijk genre is. Gelukkig geen acties scenes van de "mens tegen slijmerige wezens. Als er minder emo (dat dochter-gedoe) in had gezeten had ik de film een vier sterren gegeven,.
De film is wat traag, maar blijft onderhouden.

frans123 schreef:

Ben ik het niet mee eens, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Alleen maken die passages het concept van niet-lineaire tijd wel behapbaarder voor veel mensen. Ze dienen daarmee zeker hun doel.

Zwolle84 schreef:

Ja Bolle van Zwolle,(grapje hoor) ben ik met je eens,maar ik had voor een ander elementgekozen. Het maakt deze film er niet sterker door. De film had dit niet nodig, en maakt er wat melo-drama van. Typisch Amerikaans...altijd een beetje onnodig de bocht uit vliegen. Begrijp je dat ik het Too Much vind?.Het verhaal op zich was al sterk, en zat bij mij tegen vier sterren aan..tot ik tegen dochter aan liep en het einde. Een film in Amerika zonder happy ending flopt doorgaans trouwens...dus...

frans123 schreef:

Een film in Amerika zonder happy ending flopt doorgaans trouwens...dus...

Maar wat is het einde als er geen begin is?

avatar van IH88
frans123 schreef:

Arrival heeft dan ook geen happy end. Echt Amerikaans zou ik dus niet willen noemen. Alhoewel het wel een beetje generaliserend is, want ik ken veel Amerikaanse films zonder happy end.

IH88 schreef:

Het happy end in deze film is """Vrede op aarde"Is je dat ontgaan???Alle neuzen 1 kant op.
En staat los van het persoonlijk leven van de hoofdpersoon. Jij ziet een deel maar niet het geheel. Dit is niet een film met kwaadwillende aliens, wat je altijd ziet...integendeel...Door een alien wordt gezegd.(Costello????)."""Wij helpen jullie voor de eerste drieduizend jaar, daarna helpen jullie ons" Happy toch????

Zwolle84 schreef:

Maar wat is het einde als er geen begin is?

Heeee Zwolle.....geweldige vraag..... Gooi het in de groep.

super goede film, alles klopte...per ongeluk aangeklikt op netflix en in 1 ruk uitgekeken