Arrival (2016)

3,51

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

490 BERICHTEN 96 MENINGEN
avatar van Sergio Leone
geplaatst: 10 juli, 13:36 uur [permalink]
Wel oké.

De verwachtingen waren misschien iets te hoog gespannen. Niettemin vind ik dat er meer in Arrival had gezeten. Waar het eerste uur sterk is in zijn opzet, daalt het niveau met de minuut in het tweede uur. Zeker het einde waarin alle eindjes aan elkaar vast geknopt worden is een grote anticlimax, met heel veel klefheid.

De cast doet het verder wel oké - vooral Amy Adams die de film moet dragen, doet dat ook. Jeremy Renner is altijd wel zo’n saai pietje en ook Forest Whitaker speelt keer op keer hetzelfde.

Denis Villeneuve maakt er visueel wel iets mooi van. Zowel de setting als het design van het ruimteschip is de moeite, al blijft het interieur wel abstract. Ook de 'aliens' zijn naar mijn gevoel maar half uitgewerkte ideeën inzake design, alsof de makers het voornemen hadden het er zo onmenselijk mogelijk te laten uitzien maar dan ergens vastzaten.
Niet helemaal een voltreffer dus.

avatar van Flavio
geplaatst: 29 juli, 10:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Beetje tegenvaller. Leuk dat op een realistische manier getoond wordt hoe de mensheid reageert op de komst van buitenaards leven, en ook een aardige invalshoek: hoe te communiceren? Maar de politieke strubbelingen tussen de politieke grootmachten en met name de aanslag van de mariniers kwamen wat gekunsteld over. Prima rol wel van Adams, de rest van de cast is wat minder, met name de inbreng van de sceptici (Whitaker en Stuhlbarg) was maar matig uitgewerkt.
Mooie shots en origineel design van de UFO's maken het wat fantasieloze uiterlijk van de aliens zelf (een soort kruising tussen een hand en een octopus) deels goed.

Villeneuve komt verder niet echt met nieuwe inzichten en betreedt uiteindelijk toch de gebaande paden. Het gespeel met tijd en dimensies zorgt altijd wel voor de nodige filosofische mijmeringen, maar logischerwijs wordt het verstrijken van tijd als non-lineair (of eigenlijk, als een illusie) niet uitgewerkt. Je eindigt toch altijd met een paradox.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 30 juli, 21:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Duidelijk wat hier de pluspunten zijn: het intelligente en niet op sensatie gerichte script, het bedachtzame tempo, de weloverwogen regie, het uitstekende spel van Amy Adams, het niet-opzichtige gebruik van CGI voor het ruimteschip en de aliens, en de sfeer van verdriet en verlies die door de beginscènes over de hele film wordt gelegd. Enige minpunt : de staande octopussen, die niet erg boeiend of visueel interessant of "fanciful" zijn en daarnaast teveel doen denken aan de aliens uit Edge of tomorrow. Het blijft toch een lastige klus om buitenaardse bezoekers op een zowel nieuwe als intrigerende wijze vorm te geven.
        Uiteraard is de tweede keer dat je de film bekijkt (zoals ik binnen korte tijd heb gedaan) betekenisvoller, en de voice-over van Louise bij de openingsscènes met haar dochter ga je dan ook anders interpreteren. Wanneer zij zich een scène “herinnert” van haar dochtertje die haar een tekening van haar ex-man en haarzelf laat zien denk je de eerste keer dat ze ontroerd is door de herinnering, maar de tweede keer begrijp je dat Louise feitelijk geschokt is door het onverklaarbare (want flash-forward-)beeld, en tegen Ian zegt ze dan ook: “I’m not sure it’s something I can explain”; dat geeft de film een emotionele laag die je pas bij een herkijkbeurt kan onderkennen en waarderen, met een impact vergelijkbaar met die van The sixth sense maar met dit verschil dat dáár het personage van Bruce Willis dezelfde schok krijgt als de kijker, terwijl in deze film Louise weet (maar de kijker niet) dat de beelden van haar moederschap niet in het verleden kunnen hebben plaatsgevonden. (Een duidelijke hint krijgen we wanneer Louise zich bij haar dochtertje de term “non-zero sum” herinnert van haar uitleg met Ian bij kolonel Weber en de zijnen.)
        Een algemener bezwaar betreft de "twist". Ten eerste weet ik niet precies wat het gegeven dat je door de taal der buitenaardsen de toekomst kunt "overzien" precies aan de betekenis van de film bijdraagt, ten tweede zou je de schrijvers van het verhaal en/of de film ervan kunnen verdenken dat ze dat gegeven alleen maar aan de plot hebben toegevoegd om de lezer en/of de kijker een mindfuck te kunnen bezorgen, en ten derde ben ik er gewoon nog niet uit in hoeverre dat mijn zeer grote enthousiasme voor deze film zou verminderen. Want onder de indruk van deze merkwaardige vermenging van SF en psychologisch drama ben ik zéker.
        (Erg grappig : het moment waarop wordt gevraagd waarom de aliens juist op díé twaalf plekken op aarde zijn geland. Omdat daar de bliksem het minst vaak inslaat? “The next most plausible theory is that Sheena Easton had a hit song in each of these sites in 1980. So, we just don’t know.”)

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 1 augustus, 01:09 uur [permalink]
Voor mij tegengevallen deze arrival. Veel te vaag en traag deze film. Had net hetzelfde met enemy. Spijtig maar helaas niet weggelegd voor mij deze film. Muziek en acteerprestaties waren wel top. 5/10

geplaatst: 1 augustus, 13:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het buitengewoon slimme van de makers van deze film is om achterlijke mensen met een minderwaardigheidscomplex te laten denken dat ze slim zijn .
Deze mensen lopen de bioscoop uit net zoals de "Christelijke happyklappers op Scheveningen" druk gebarend van "jaaaa ik snap het" ....zo van "wat ben ik slim zeg !" ...Tijd is niet lineair !!! ik snap het !!!
Jaaa whahahahaha !!
Dat is net zoiets achterlijks als je zou zeggen "De Aarde is vierkant !!"... "Water is vuur !! "
Wel slim van de makers om achterlijke mensen te laten denken dat ze slim zijn ...Maar als je hier doorheen prikt is het gewoon een extreem onlogische film . Belachelijk .

avatar van Zwolle84
geplaatst: 1 augustus, 14:34 uur [permalink]
JeanReno
Volgens mij wordt trollen op deze site niet gewaardeerd.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 1 augustus, 15:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
JeanReno schreef:
Het buitengewoon slimme van de makers van deze film is om mensen met een minderwaardigheidscomplex te laten denken dat ze slim zijn .
Jaaa whahahahaha !!
Wel slim van de makers om mensen te laten denken dat ze slim zijn ...Maar als je hier doorheen prikt is het gewoon een extreem onlogische film . Belachelijk .

Goed verhaal kerel, keep up the good work.
Dit geeft dit forum net dat kleine beetje extra zodat het leuk blijft!
Bedankt maat.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
geplaatst: 1 augustus, 21:37 uur [permalink]
Bericht aangepast, houdt de discussie fatsoenlijk.

avatar van FillumGek
geplaatst: 11 augustus, 22:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Arrival is een frisse wind door het genre dat bol staat van de films waarin buitenaardse wezens alleen zijn gekomen om de wereld (lees: Murica!) aan te willen vallen. Ditmaal landen er ook ruimteschepen in andere werelddelen en door (gebrekkige) communicatie heb je enigszins het idee dat het ditmaal echt niet alleen om Amerika draait.

Communicatie staat dus centraal in plaats van oorlog voeren. Villeneuve heeft speciaal voor de film een taal laten ontworpen die door Louise ontcijferd moet worden om vooral de belangrijkste vraag beantwoord te krijgen: waarom zijn jullie hier? Hoewel ik niet echt verrast ben door het design van de aliens, licht teleurgesteld misschien zelfs, waren die scenes bijna vanzelfsprekend het hoogtepunt. De geluiden die ze maakte waren imponerend en ik zat toch fascinerend te kijken naar de 'gesprekken'. Ook de wereld is lekker grauw neergezet, toch een onwerkelijk gezicht met zo'n verticale schotel in het weiland.

En toch weet de uiteindelijke twist me niet te raken. Het spelen met tijd ben ik nooit een erge fan van geweest, want ik ben daar dus wel te erg aan gebonden. Daarbij, het is verfrissend dat de aliens een keer goedzakken zijn, maar ze kwamen dus alleen hun taal brengen omdat ze over drieduizend jaar zelf hulp nodig hadden? En dat is dan blijkbaar gelukt aangezien de aliens alles al weten en daarom deze gift? Ik vind de uiteindelijke reden waarom ze nou zijn gekomen een beetje onbevredigend. De ontrafeling van het mysterie is echter wel slim gedaan, al voelde de visioenen van Louise mij een beetje als een sentimentele verplichting.

avatar van missl
geplaatst: afgelopen donderdag om 19:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat heeft deze film, het eerste uur, een fantastische opbouw, spannend en niet wetende welke richting het op gaat. Helaas gaat het helemaal de verkeerde richting op, want na de fantastische opbouw is het een bij elkaar geraapt zooitje. Oh nu wordt het wel ingewikkeld, laten we er maar een tijddingetje in doen, dat doet het altijd goed en snapt niemand het meer.