Arrival (2016)

3,51

Sciencefiction

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

• vanaf 22 maart te huur
  • vanaf 22 maart te koop op dvd en blu-ray

443 BERICHTEN 80 MENINGEN
geplaatst: 19 maart, 10:38 uur [permalink]
Het plot ontvouwt zich inderdaad erg snel. Dat gesprek met de Chinese leider? Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat daar nu plaatst heeft gevonden.

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst: 19 maart, 11:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De aliens lieten het hoofdpersonage de toekomst zien in haar droom.
Waaronder persoonlijke info en het telefoonnr. Van de chinese leider.
Met deze persoonlijke info, die niemand anders kon weten (sterfbed van zijn vrouw) heeft ze hem in het telefoongesprek overtuigd dat er samengewerkt moest worden.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 19 maart, 11:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ziegler schreef:

Doordat zij hem de laatste woorden van zijn overleden/te overlijden (is tijdsloos) vrouw wist te vertellen kon ze hem ervan overtuigen dat tijd circulair is en zag hij het belang ervan in de aliens niet uit de lucht te nuken, heel kort door de bocht.

geplaatst: 19 maart, 11:06 uur [permalink]
Ja, dat dus. 😉

avatar van baspls
geplaatst: 19 maart, 11:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Arrival van Denis Villeneuve is gebaseerd op het korte Sciencefiction-verhaal Story of Your Life van Ted Chiang. Op een dag verschijnen er mysterieuze ovale stenen op aarde, schepen van ruimtewezens. Louise Banks is een taalexpert en word door het Amerikaanse leger opgeroepen om te proberen om met de Aliens te communiceren. Terwijl ze de taal van de Aliens probeert te begrijpen krijgt ze steeds meer visioenen uit haar eigen leven. Ondertussen ontstaat er een internationaal conflict over de manier waarop met de aliens om moet worden gegaan…

Waar ik mezelf aan stoorde was dat de Aliens toevallig ook een schrift en een taal hebben (dat hoeft namelijk helemaal niet, kijk maar naar de ontelbare soorten die er op de aarde leven zonder geschreven taal) en het ontcijferen van die taal en het communiceren met de aliens wel heel erg makkelijk en snel gaat uiteindelijk. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben al blij dat de film niet voor Roswell-aliens heeft gekozen die met klak-geluiden communiceren en hoe in Close Encounters of the Third Kind door middel van muziek wordt gecommuniceerd was ook al niet heel erg aannemelijk. Bovendien hebben Villeneuve en Eric Heisserer wel daadwerkelijk een kloppende Alien-taal bedacht met zo’n 100 symbolen. Het conflict tussen China en de wereld landen was ook een beetje onderbelicht gebleven, waarom was de generaal ineens helemaal van gedachte verandert na het horen van de laatste woorden van zijn vrouw uit de mond van een Amerikaanse taalkundige?

Arrival heeft erg mooie cinematografie met veel subtiele camerabewegingen en een prettig donker kleurgebruik. Al waren de gekozen shots wel vrij stereotype voor ‘independent sciencefiction’-films. Liefhebbers van bijvoorbeeld Christoper Nolan (zoals ik zelf) zullen het ongetwijfeld kunnen waarderen. De muziek van Jóhann Jóhannsson was erg sterk en hielp vooral het plot rond Louise en haar visioenen.

Als ik Arrival met twee films zou moeten vergelijken zou ik zeggen dat het een soort mix is van Close Encounters of the Third Kind en Interstellar. Vooral de combinatie van sterke cinematografie, sciencefiction en drama rond verloren kinderen deed me aan Interstellar denken.

Al met al vond ik Arrival een goede Sciencefictionfilm. Het had zeker beter gekund, maar het is wel een vermakelijke film en als je eenmaal accepteert hoe het vertalen gaat is het ook een goed verhaal. Cinematografisch sterk en verder ook vermakelijk. Wordt steeds nieuwsgieriger naar Villeneuve’s Blade Runner-film.

geplaatst: 19 maart, 11:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
baspls schreef:

Op z'n minst opmerkelijk dat jij je stoorde aan de essentie van deze film: communicatie. Verder staat jouw mening nogal haaks op een wat meer gehoorde kritiek dat Villeneuve te veel tijd neemt om een probleem aan te kaarten waar bijna geen enkel sci-fi verhaal voldoende aandacht aan besteedt.

In hoeverre de taal van die bezoekers anders is tussen soortgenoten enerzijds en tussen mens en bezoeker anderzijds weten we niet.

avatar van baspls
geplaatst: 19 maart, 14:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lavrot schreef:

Ik stoor me eraan omdat het nogal toevallig is dat een buitenaards ras ook een schrift heeft.

Ik bedoel niet zozeer de tijd die eraan besteed word, maar de film maakt ineens een nogal grote sprong. De Aliens verstaan hen blijkbaar probleemloos en ze kennen allerlei (niet bepaald voor de hand liggende) woorden. Zoiets neemt normaal veel tijd in beslag, veel meer dan dat de onderzoekers er in de film aan besteden.

geplaatst: 19 maart, 18:22 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
baspls schreef:

Mijn laatste opmerking sloeg voornamelijk op jouw conclusie dat die bezoekers een "schrift" zouden hebben. Hoe kan jij weten dat deze visualisatie van een gedachtenoverdracht niet hun enige manier is om met elkaar en met de mens te communiceren?

Boven alles is de toekomst kennen bij uitstek de methode om de ander te begrijpen.

avatar van ambrosini
geplaatst: 20 maart, 13:51 uur [permalink]
Mooi film,

Het is een film waarbij je veel geduld moet hebben en zeker geen independence day achtige film moet verwachten.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 21 maart, 03:50 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

De kritiek is vaak juist dat de film te uitleggerig is (waar ik het ook niet mee eens ben). Vaag is wel heel erg het tegenovergestelde.

Ik vind hem ook eerder aan de vage kant, maar wellicht begrijp ik het gewoon nog niet nadat ze het uitleggen. Ik heb nooit echt een gevoel bij dat soort films, en nu weet ik hoe de steel helemaal in de vork zit (of hoe die uitdrukking ook gaat). Vandaar dat zo een films die daar nog iets meer mee doen, me niet echt liggen omdat ik er weinig aan heb, en het me een "leeg" gevoel geeft. Bij mij moet een film vooral opvallen en scoren met de sfeer terwijl de inhoud onderhoudend moet zijn. Het geluk bij Arrival is dat Arrival dat ook is, en op meerdere vlakken scoort zoals de thematiek waar goed over nagedacht is en dat het ook niet te extreem overdreven wordt (dit soort films zijn eigenlijk nooit saai tenzij ze arty farty zijn of je moet het al heel lullig aanpakken. Meestal wilt men teveel, terwijl Arrival zich focust, en dan heb je verder ook een mooie en rustige sfeer met een goede cinematografie. Het verhaal vind ik dan net iets zwakker, doordat het inderdaad richting het mysterieuze/vage gaat, maar in tegenstelling tot bij een Nolan blijft het hier binnen de perken (Interstellar gaat op dat vlak erover, en wordt een beetje te fantasievol, wat de ervaring voor mij verpestte bijvoorbeeld).

Het probleem is dat thematiek als dit moeilijk realistisch te houden is, en dat de realiteit ook abstract zal zijn door dat ze compleet onafhankelijk van ons ontwikkeld zijn. Aliens die ons bezoeken zou alleen maar leiden tot meer vragen. En het is moeilijk/onmogelijk om zoiets goed te simuleren, maar ik vind de poging van Villeneuve zeer verdienstelijk, mogelijk de knapste poging die ik al gezien heb. Veel beter dan dit lijkt me moeilijk. Waar een Nolan te veel doordraaft in Interstellar bijvoorbeeld.

geplaatst: 21 maart, 22:48 uur [permalink]
Nee niks voor mij , van begin tot het einde saai , meer kan ik er niet van maken.
Niet mijn film , jammer .

avatar van mnrk
geplaatst: afgelopen woensdag om 14:21 uur [permalink]
But now I'm not so sure I believe in beginnings and endings. There are days that define your story beyond your life. Like the day they arrived.

Een film van Denis Villeneuve waar je als je de trailer van heb gezien een hele andere film verwacht...

Deze film wist me zeker wel te boeien, het verhaal is in orde maar soms kon er wel wat meer vaart in zitten...

De gehele cast is daar in tegen wel goed , Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker spelen hun rol stuk voor stuk gewoon goed. Dit zorgt er ook mede voor dat het boeiend blijft om naar te kijken...

avatar van Bierbraker
geplaatst: afgelopen woensdag om 19:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een SF die maar traag op gang komt en de special effect's (als je dat zo mag noemen) zagen er wel erg goedkoop uit. En een hoogwerker van de HUBO om in het ei te geraken? 😄

geplaatst: afgelopen vrijdag om 13:24 uur [permalink]
Ik vond het ronduit slecht. Ik kon er al niet bij hoe ze naar boven moesten, vervolgens zit er een vogel in een kooi overal doorheen te fluiten als je probeert een communicatie op gang te brengen ??? De geluiden van de aliens en sommige plaatjes waren zeker dik in orde, maar ik stoorde continu aan de ongeloofwaardigheid van het hele gebeuren.

avatar van Left4Dead
geplaatst: afgelopen vrijdag om 13:40 uur [permalink]
notsub schreef:

Dan heb je het niet begrepen.

Vroeger namen ze kanaries mee de mijnen in, wanneer het vogeltje doodging gaf dat aan dat er zuurstofgebrek was of een giftige stof in de lucht hing. Hier werd de vogel meegebracht om te kijken of de luchtkwaliteit goed was voor organisimen van onze wereld. Daarmee een check voor de mens.

avatar van Left4Dead
geplaatst: afgelopen vrijdag om 13:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bierbraker schreef:
En een hoogwerker van de HUBO om in het ei te geraken? 😄

Ze hebben het eerst met een trampoline geprobeerd, werkte niet optimaal.
Ik zie het probleem niet zo, eigenlijk 🙁

geplaatst: afgelopen vrijdag om 14:03 uur [permalink]
Sowieso gaat het mis als je bij dit soort films op zulke futiliteiten gaat inzoomen. Of eigenlijk geldt dat voor elke film wel; je kunt toch nooit genieten van het grote geheel als je telkens over de meest onbenullige dingen struikelt?

geplaatst: afgelopen vrijdag om 16:35 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bierbraker schreef:

Wat hadden ze dan moeten gebruiken? Een speciaal geprepareerde mocht-er toevallig-een-ufo-landen-dan-kunnen-we-geen-hubo-hoogwerker-gebruiken-hoogwerker?

Werkelijk. Beantwoord die vraag nu eens: wat hadden ze dan moeten gebruiken. Als je met een overtuigend antwoord komt, haal ik een punt van mijn beoordeling af.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 19:55 uur [permalink]
Left4Dead schreef:

Dan heb je het niet begrepen.

Ik begrijp dat prima. Ik kan er alleen niet bij dat men hier met techniek uit de mijnen aan komt zetten. Dit zijn aliens waarmee je wilt communiceren. Ze pretenderen dat op wetenschappelijk niveau te doen. Ieder extra geluid is dan te gek voor woorden.

avatar van larsk0
geplaatst: afgelopen zaterdag om 05:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een pretentieus sentimenteel gedrocht was dit zeg.... verschrikkelijk. Mooie beelden dat wel. Het zou kunnen dat mijn mening lager uitvalt omdat ik zo teleurgesteld ben na alle lofzang over deze film....we zullen het nooit weten. Ik kan niet in de toekomst kijken... en zeker niet in een toekomst die nooit zal bestaan.

geplaatst: afgelopen zaterdag om 10:32 uur [permalink]
notsub schreef:

En als je het dan toch "prima begrijpt," dan zou je ook kunnen weten dat met een klein beetje toegevoegde technologie de frequenties van het kanariegeluid tot op de Herz nauwkeurig eruit gefilterd kan worden.

geplaatst: afgelopen zondag om 21:20 uur [permalink]
Lavrot schreef:

ik heb over hoe de Aliens de mensen waarnemen, niet andersom.

avatar van joostmeeuw
geplaatst: vandaag om 00:40 uur [permalink]
Mooie film, beetje pretentieus verhaal, maar boeiend en stof dat je toch wat aan het nadenken zit, hoe en wat wij hier aan het doen zijn. Zeker nu, hoe zou Trump handelen wanneer daar plots buitenaardse wezens op onze stoep staan.
Mooie muziek ook!