One More Time with Feeling (2016)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Andrew Dominik
met Nick Cave en Warren Ellis

Wat een gewone making of van het nieuwe album van Nick Cave moest worden, werd onbedoeld een rouwdocument voor zijn zoon, Arthur. Zijn 15-jarige zoon kwam door een ongeluk om het leven. De film toont de zanger op zijn kwestbaarst, waarin hij openlijk praat over zijn liedjes en natuurlijk zijn verlies, compleet verweven met het creatieve proces van het maken van Skeleton Tree.

avatar van ohkino
> hier een mooie recensie < "... Het is een technische, filosofische film, maar uiteindelijk is het de overweldigende emotie die het een ongenadige mokerslag maakt." (Atze de Vries - VPRO"

Goeie documentaire over de totstandkoming van het laatste album van Nick Cave. Het tragische ongeval wordt pas laat in de documentaire besproken, maar is wel constant voelbaar aanwezig. Mooi in zwart-wit geschoten wat goed aansluit bij de stemmige muziek en de toon van de documentaire. Uiteraard alleen interessant als je bekend bent met het werk van Nick Cave.

avatar van Basto
Na afgelopen vrijdag samen met 17.000 anderen compleet te zijn wegblazen door het zeer emotionele en imposante concert van Nick Cave in de Ziggo Dome, deze docu opgezocht. En die hakt er ook behoorlijk in. Maar naast de 'unbeareble heavyness' of being is het ook een van de meest oprechte en inzichtelijkere docu's over het creatieve proces.

Wederom ben ik zwaar ondercde indruk vsn het werk van de artiest Nick Cave.

Nick Cave: one more time with feeling is een fragiel en tegelijk waarachtig testament van een artiest die probeert in het duister zijn weg te vinden.

Aangrijpend, verpletterend, in en in persoonlijk en zonder gêne vindt Cave z'n weg naar ware kunst en expressie middels stem en muziek doorsneden met eigen commentaar. Ik zet 'm op de bovenste plank.

Niet alleen voor de fans een geweldige docu.

Interessante documentaire.
Maar omdat ik niet echt een fan ben van Nick Cave kon het me niet echt geboeid aan het scherm kluisteren.
De echte fans zullen er ongetwijfeld meer aan hebben, maar niet voor mij dus.