David Lynch: The Art Life (2016)

Alternatieve titel: Lynch Three

3,24

Verenigde Staten / Denemarken
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Jon Nguyen, Rick Barnes en Olivia Neergaard-Holm
met David Lynch

David Lynch neemt ons mee op een intieme reis naar de vormingsjaren van zijn leven. Vanuit zijn idyllische opvoeding in Small Town America naar de donkere straten van Philadelphia, volgen we Lynch die gebeurtenissen schetst die hem gemaakt hebben tot een van de meest raadselachtige regisseurs in cinema. 'David Lynch - The Art Life' toont zijn kunst, muziek, films en schijnt een licht op de donkere hoeken van zijn unieke wereld, waardoor het publiek een beter beeld krijgt van de man en de artiest.

• Vanaf 23 november in de bioscoop
6 BERICHTEN 1 MENING
avatar van Verhoeven
De trailer is al een traktatie op zich. Hoe heb ik dit kunnen skippen in Venetië?!

avatar van HK Senator
Geeft een mooi kijkje in het leven van David Lynch. Helaas ook niet meer dan dat.

avatar van thomzi50
Ik ben gek op David Lynch, maar met deze documentaire kon ik helaas bar weinig. Ik kreeg vanaf de eerste shots de indruk dat de makers vooral fan waren en met deze documentaire iets heel Kunstzinnigs wilden maken, in de geest van hun idool. Daarnaast kun je eel van Lynch zeggen (goed voorkomen, fraaie stem, en natuurlijk een prachtig oeuvre) maar de meest boeiende spreker is hij toch niet; hij praat in deze documentaire tergend langzaam en vaak zonder pointe. Al is dat natuurlijk vooral een tekortkoming van de makers, want wat wilden zij met deze documentaire? Welk verhaal wilden ze vertellen? Het bleef onduidelijk. Beelden hadden ze ook nog eens amoper tot hun beschikking, waardoor we vooral foto's zien (met die trage voice-over erachter) of vreselijk nietszeggende shots van Lynch in zijn overigens indrukwekkende attelier.

kappeuter (moderator)
Vanaf 23 november in de bioscoop (EYE)

avatar van Biosguru
Erg kabbelend. Gaat eigenlijk meer over zijn leven dan over zijn kunst. Als in: hoe hij tot de kunst kwam, niet waarom hij tot de kunst kwam.

avatar van mrklm
David Lynch is iemand die zijn woorden zorgvuldig kiest. In deze documentaire levert dat een boeiend, maar ook een wat traag verteld verhaal op. Lynch vertelt, al kettingrokend in een geluidsstudio, over zijn jeugd, hoe hij al op jonge leeftijd verzot was op tekenen, hoe zijn moeder zijn creativiteit stimuleerde en hoe hij uiteindelijk de keuze maakte om volledig te leven voor de kunst. De drie (!) regisseurs tonen ons geen pratende Lynch, maar koppelen Lynch's verhalen via montage aan een ruime selectie uit de beeldende kunstwerken die hij maakte. We zien hem ook aan het werk in zijn atelier aan huis en met zijn jongste dochter. Het resultaat is een must voor fans van Lynch, maar jammer genoeg houdt het op bij Eraserhead. Gezien Lynchs uitgesproken fascinatie voor 'bewegende schilderijen' en de duidelijke links tussen zijn jeugdherinneringen en films die hij later maakte (de opening van 'Blue Velvet', de witte lijnen de op de snelweg in 'Lost Highway', de verschijning van Ronette Pulaski in 'Twin Peaks', de Cowboy in 'Mulholland Drive') is dat werkelijk een gemis. Een film van David Lynch is in feite namelijk ook een collage van beeldende kunstwerken en voor de fan was het zeker de moeite waard om deze intrigerende en invloedrijke regisseur ook daarover aan het woord te laten. Redenen genoeg voor een sequel dus, want deze documentaire doet onvoldoende recht aan zijn omvangrijke oeuvre als beeldend kunstenaar.