• 8.489.145 stemmen

Geregisseerd door: Max Ophüls

Met onder meer: Paul Hörbiger, Magda Schneider en Luise Ullrich

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Liebelei

Wenen. Begin 20e eeuw. Luitenant Fritz Lobheimer heeft een geheime affaire met Baroness Eggerdorff, maar hij wil de relatie beëindigen. Fritz leert via zijn beste vriend, Christine, de dochter van een musicus kennen, op wie hij verliefd wordt. Hij beëindigt de relatie met Barones Eggerdorff, maar intussen zijn de roddels over haar geheime relatie al tot Baron Eggerdorff doorgedrongen.

imageimageimage

Major v. Eggersdorff

Binder, Cellist

Leutnant von Lensky

Poisonthewell

Potverdikkie, wat verbaas ik me toch steeds weer over de sublieme perfectie van bijna elke Ophüls film die ik zie. De een nog mooier dan de ander! Liebelei is zonder twijfel een van de beste films ooit gemaakt, en de vroegste in de rij meesterwerken die ook al Madame de..., Le Plaisir, Letter From an Unknown Woman en La Ronde kende.

avatar van Querelle

Querelle

Waar heb je deze gezien?

ik heb op youtube wat goudmijntjes aangeboord;

YouTube - Kanaal van vivrelepresent

(ps, zie ook bijvoorbeeld YouTube - Kanaal van nigelhalfwittt of YouTube - Kanaal van YasujiroOzu4u voor nog meer moeilijk verkrijgbare klassieke films)

avatar van Querelle

Querelle

super!

avatar van ghostman

ghostman

Poisonthewell schreef:

ik heb op youtube wat goudmijntjes aangeboord;

YouTube - Kanaal van vivrelepresent

Hier kun je nog meer van dit soort klassiekers zien.

YouTube - Kanaal van oldaba

YouTube - Kanaal van ensouvenir

YouTube - Kanaal van memoirevisuelle

Poisonthewell

heb inderdaad inmiddels ook een dik twintigtal van die kanalen ontdekt. Zeer welkome ontdekking aangezien ik al aardig wat films heb opgespoord en gezien waarvan ik de hoop al had opgegeven ze uberhaupt te kunnen zien.

Lol,bijna allemaal opgedoekt.Terzake:trademark Ophuls en wederom gebaseerd op een stuk van Schintzler.Deze wilde met dit stuk de duelleermanie in de hogere kringen van zijn tijd kritsiseren,alsmede klassen uitbuiting.Uiteraard heeft O. er een melodrama van gemaakt met een hoog oh la la gehalte en damsels in distress die niet echt willen ontstressen.

De cameravoering is uiteraard weer in orde,al was het technisch nog niet mogelijk om het spektakel te verzorgen dat we kennen uit de hierboven reeds vernoemde films.Grootste minpunt behalve het banale plot over vreemdgaan etc. is het melodramatische acteerwerk,muv Gründgens uiteraard.Wat deze Hamburger precies in deze film deed weet ik niet,maar hij blaast in zijn te spaarzame optredens de rest van de cast weg met zijn uitstraling van oerfoute Duitser.

De soundtrack had wat uitbundiger gemogen,maar dat geldt voor alle films uit die tijd.

P.S.:\voor roze mmertjes heb ik de droevige plicht mede te delen dat Raffaella Carra niet aan deze productie heeft meegewerkt.

pippo il buffone schreef:

Lol,bijna allemaal opgedoekt.

helaas ja, maar hier en daar is er nog best wat te vinden...

avatar van beavis

beavis

Weer blijft mijn geschiedenis kennis hier een beetje in gebreken, maar dit is voor de tweede keer in twee dagen (de eerste keer was bij Dishonored (1931) ) dat ik het Duitsland-lied hoor spelen in een film en dat er door de personages (NB in beide gevallen, misschien niet geheel toevallig, speelt het in Wenen) op gereageerd wordt alsof het een volkslied betreft. De films zijn uit vroege jaren 30, maar de verhalen spelen eerder. geen idee of we dan te maken hebben met een romeins-duits rijk of een oosterijk-hongaars rijk, maar het Duitslandlied was destijds volgens mij nog geen volkslied, van welk rijk dan ook... wellicht kan er iemand wat meer helderheid verschaffen op dat punt? lijkt mij wel interessant en Wikipedia maakte het niet direct duidelijk voor me...

avatar van diesel64

diesel64

Waanzinnig sterke film met boeiend verhaal en prachtige shots, zeker voor zijn tijd. Heb deze film ontdekt omdat hij momenteel op Mubi staat. La Ronde van Ophuls staat nu ook in het aanbod en ik kijk ook naar die uit.