Les Croix de Bois (1932)

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Raymond Bernard
met Pierre Blanchar, Gabriel Gabrio en Charles Vanel

Anti-oorlogsfilm die een aantal Franse dienstplichtigen volgt gedurende Eerste Wereldoorlog, waaronder de idealistische student Gilbert Demachy. Als opgewekte patriottisten begonnen, worden de jongemannen al snel ontnuchterd door de realiteit van de oorlog. Ze liggen bijna constant onder vuur en krijgen geen tijd om bij te komen van de continue gevechten. Gilbert ziet zijn vrienden één voor één sneuvelen.

Het Franse antwoord op AQOTWF,zoals het boek van Dorgeles waarop hij is gebaseerd ook een antwoord was op IWNN,waarschijnlijk.
Het verschil is dat het hier draait om de collectieve ervaring van de poilus, en de karaktertekening c.q. het bildungsgedoe amper een rol speelt.De kijker wordt bijna meteen in de loopgraven gesmeten en komt er de rest van de film ook amper meer uit.
De battlefieldscenes zijn dan ook zeer talrijk( eentje duurt ruim een half uur) en spectaculair voor die tijd.Overigens zou je kunnen zeggen dat het oorlogsgeweld en het daarbij horende infernale kabaal in deze vroege talkie ook de zelfde rol vervult als muzikale intermezzi in films uit die periode.dwz om de stiltes tussen de spaarzame dialogen op te vullen.
Aangezien de individuen zoals reeds gezegd van weinig importantie zijn hier ,kun je ook over het acteerwerk weinig zeggen,grote namen als Blanchar,Vanel en Artaud zijn amper herkenbaar te midden van het epische verderf.
Goede oorlogsfilm,die het niveau van AQOTWF echter imho niet haalt.

Indrukmakende oorlogsfilm met de nadruk op de nietige, aanvankelijk onwetende mens in dit waanzinnig gebeuren met voor die tijd impressionante scènes op het slagveld.
Het schijnt dat een groot gedeelte van het gebeuren werd gefilmd in de Champagne-streek waar in 1932 loopgraven en andere sporen van het oorlogsgeweld nog voor een stuk aanwezig waren. Meerdere acteurs in deze film waren oudstrijders.
Knap filmisch werk van Raymond Bernard die een paar jaar later een zeer mooie versie van "Les Misérables" zou brengen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Zeer knap gemaakte film over de verschrikkingen van de oorlog. Geen valse romantiek: de oorlog was modder, luizen, en de altijd aanwezige dood en je moest soms nog banger zijn voor je meerderen dan voor de vijand.

De scenes op het slagveld zijn met name indrukwekkend en niet alleen voor die tijd. De camera zit in de deze scenes soms heel dicht op de huid, je hoort voortdurend de kanonnen, en links en rechts sneuvelen de soldaten, die in het begin weliswaar netjes voorgesteld worden maar op de kale kok en de hoofdpersoon Gilbert na moeilijk uit elkaar te houden zijn. Absoluut een aanrader, nogal ondergewaardeerd hier (of liever gezegd onbekend).