Kameradschaft (1931)

Alternatieve titels: Comradeship | La Tragédie de La Mine

Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Georg Wilhelm Pabst
met Fritz Kampers, Alexander Granach en Ernst Busch

Na de Eerste Wereldoorlog wordt een oude mijn opgesplitst als gevolg van de nieuwe grenzen. In het Franse gedeelte van de mijn breekt brand uit en de Duitse collega's sturen een reddingsgroep naar binnen. Drie oude Duitse mijnwerkers, die de avond ervoor beledigd werden in een Frans cafe, voeren hun eigen reddingsoperatie uit, via een weg die nu gescheiden is door de grens.

Walkure
Cynisch sociaal realisme en een sterke aanklacht tegen de consequenties van een oorlog.

Een toch beste heftige 'talkie' van Pabst. Vooral de beelden van de ramp in de Franse mijn spreken sterk tot de verbeelding, er zitten shots tussen waarvan ik me echt afvraag hoe hij die heeft kunnen schieten. Kortom, cinematografisch is Kameradschaft een lust voor het oog, Pabst weet met veel gevoel de smerige mijnindustrie vast te leggen. De zwarte gezichten van de kompels, het metaal, de mijnkarren etc.
Ook het acteren is wederom uitstekend. Realistisch en poëtisch. Je ziet in Pabst ook duidelijk een voorloper van het Italiaanse neorealisme.
Dit is voor mij de eerste talkie die ik van Pabst zie, het is allemaal nog wat stroef. Pabst heeft er duidelijk ook voor gekozen weinig tekst gebruiken, de dialogen zijn kort en bondig. Dit is niet erg, de beelden spreken voor zich.

Film die je langzaam maar zeker mee sleurt en je niet laat verslappen.

De mijnramp zou gebaseerd zijn op deze van Carrières in 1906 maar de actie wordt verplaatst naar 1919 (onmiddellijk na WO I) aan de Frans-Duitse grens.
De film had zonder twijfel tot doel de kameraadschap onder de volkeren, arbeiders in het bijzonder, aan te moedigen.
Helaas, wanneer de film in 1932 verschijnt, bereidt het Duitsland van Hitler, reeds een nieuwe coup voor.
Het is een voor zijn tijd zeer sterke, realistische film met sprekende scènes in de mijnen.
De film stelt ook niet in het bijzonder personages (acteurs) in het daglicht maar wil alleen de nadruk leggen op de noodzakelijke solidariteit en samenhorigheid onder de mensen.
Ontroerende boodschap.

avatar van beavis
@movsin
De film speelt in de huidige tijd. 1919 is een referentie naar de eerste wereld oorlog waarbij de twee landen tegenover elkaar stonden en er een grens werd opgetrokken. En de film heeft inderdaad een waarschuwing aan het einde voor wat komen gaat, met de onderliggende socialistische boodschap dat werkers zich niet door grenzen moeten laten verdelen. Verder gewoon een verbluffend knap gemaakte "blockbuster" avant la lettre! Inhoud en actie gaan bij Pabst altijd schijnbaar moeiteloos samen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
De vroege talkies van Pabst bevallen me vooralsnog minder dan zijn films uit de stomme periode. Het acteerwerk is nogal houterig, en ook de dialogen houden niet over. Wel grappig dat de Duitsers Duits en de Fransen Frans spreken, maar het wordt vooral als gimmick ingezet.

Het gegeven van de enorme mijnramp is boeiend maar de uitwerking vond ik eerlijk gezegd niet zo geweldig. Door de focus op een drietal mijnwerkers die de ramp ook alledrie (als enigen?) overleven komt de schaal van de ramp niet helemaal over, en hoewel sommige scenes in de mijn knap geschoten waren, blijven die momenten beperkt.