

Genre: Avontuur / Drama
Speelduur: 85 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Josef von Sternberg
Met onder meer: Emil Jannings, Evelyn Brent en William Powell
IMDb beoordeling:
8,0 (4.330)
Gesproken taal:
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Last Command
Groothertog Sergius Alexander moet in de nadagen van het Romanoff-regime beslissen over het lot van een revolutionair acteur en actrice. De acteur stuurt hij de gevangenis in en de actrice wordt zijn minnares. Uiteraard haat zij Sergius, maar dat wordt toch enigszins getemperd als ze zijn vaderlandsliefde ontdekt. Wanneer de revolutie aanbreekt helpt ze hem te vluchten voor de Bolsjewieken.
Externe links
Acteurs en actrices
Gen. Dolgorucki / Grand Duke Sergius Alexander
Natalie Dabrova
Lev Andreyev
Assistant director
The adjutant
Serge (the valet)
A revolutionist
Revolutionist (onvermeld)
Russian Youth (onvermeld)
Drillmaster (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments

pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Oeuvreprijs,zelfs.Meteen ook zijn laatste Hollywoodfilm,geloof ik.
Ter zake:al in de jaren '20 maakten ze dus kritische films over het studiosysteem in Hollywood,waarbij het begin een kijkje geeft in het castingproces(wat overdeven uiteraard)en het slot in de productie.
Grootste troef is de idd. geniale Jannings die 60 jaar voor rain man een TPSS patient met een enorme tic neerzet,maar dan niet om te lachen,en vervolgens een volkomen geloofwaardige hoge autoriteit.De werde-en untergang van Jannings doet sterk denken aan die van prof. Unrath in DBE.Aardig impactvol in beeld gebracht,ook.
De sequenties in tsaristisch Rusland lopen vooruit op dr. zhivago,zie ook de massascènes en vooral de treinsequenties,extreem dynamisch in beeld gebracht voor die tijd.Behalve Jannings doen ook Brent,die hier eerder op Garbo lijkt,en Powell als bad guy het zeker niet slecht.

oup
-
- 288 berichten
- 2377 stemmen
Schitterende film met een glansrol voor de briljante Jannings. Prachtige massale scenes die uitstekend in beeld zijn gebracht (erg mooi camerawerk). Opvallend dat zo weinig gebruikers van MM deze film gezien hebben.

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Dan zie ik hem toch liever in het filmhuis met live piano begeleiding.
Jammer jongens, dit was eenmalig.
Ben het met de mening van pipo eens, behalve dat Powell nou niet echt de badguy is, maar eerder een tegenstander is.
Eerste keer dat ik een serieuze rol van hem zie trouwens, en de enige reden dat hij onder doet voor Jannings is omdat Jannings hier onnavolgbaar is (zoals in elke andere film die ik van hem zie.)
Sternberg heeft hier een politieke film gemaakt die eigenlijk helemaal niet zo politiek is. Het gaat meer over de tragiek van een individu uit het ouwe systeem. Maar dat een film uit Hollywood de bolsjewieken niet al te sympathiek neerzet is gewoon logisch.
Voor de rest is dit genieten van grote gebaren, effectief sentiment en knap geregisseerde massascenes inderdaad.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14279 stemmen
Ook ik ontkom er niet aan om hier compleet voor te vallen: Groots, grotesk, meeslepend melodramatisch.
Komt morgen hoog binnen in de tiplijst.

Flavio
-
- 4298 berichten
- 4523 stemmen
Waar ik maar moeilijk mee kon gaan in Jannings' tragiek in Der Letzte Mann is dat in The Last Command veel eenvoudiger. Hij speelt zijn rol met verve, als een van de laatste vertegenwoordigers van de Europese aristocratische klasse, buigend voor de nieuwe tsaren van Hollywood- en ironisch genoeg ook als een van de grote acteurs uit het zwijgende tijdperk: twee jaar hierna zou de geluidsfilm de norm zijn en hoewel Jannings met Der Blaue Engel nog in een grote film zou spelen had hij zijn beste tijd als acteur wel gehad.
Een vroeg hoogtepunt is de distributie van uniformen bij de studio, maar ook de scenes in Rusland zijn sterk. Geinig dat de film tussen tsaristisch Rusland tijdens de revolutie en 10 jaar daarna wanneer een studio diezelfde revolutie ensceneert: de figuranten zijn hoogstwaarschijnlijk dezelfde, toch houdt de illusie makkelijk stand.

Bobbejaantje
-
- 1575 berichten
- 1695 stemmen
Wat een topfilm. En het verhaal van de gevluchte Russische generaal die zijn toevlucht zoekt in Hollywoodfilmrolletjes is zomaar eventjes gebaseerd op ware feiten. Na Der Letzte Man was ik al overtuigd van het acteertalent van Emil Jannings, maar hier doet hij er voor mij nog een schepje bovenop door twee extreme kanten van hetzelfde personage op overtuigende wijze te presenteren. In de actuele tijd van de film - 1927 - is hij een oudere, fragiele man die lijkt te leiden aan alzheimer. In de lange flashback zien we hem anderzijds als autoritair Russisch generaal die zijn manschappen in de hand houdt en zijn wil doordrukt. Dat deel van zijn persoonlijkheid komt weer tot leven zodra hij in de studio voor de schijnwerpers zijn rol moet spelen. Het bezorgde me kippenvel, zo goed vond ik Jannings spelen.
Ook Evelyn Brent als de Russische revolutionaire vond ik charismatisch goed, net als een degelijke William Powell in een kleinere rol als Russisch regisseur/revolutionair.
Toch wel opvallend hoe von Sternberg in The Last Command de spot drijft met de waan van de dag en het cynisme van Hollywood. Bewijst ook dat de censuur in die tijd nog niet zo strak was. De lange flashback in de film speelt zich af in 1917 in de context van de strijd van Rusland op diverse oorlogsfronten en het broeiende arbeidersverzet dat zou uitmonden in de revolutie, ten koste ook van generaal Jannings. Uit de film blijkt dat von Sternberg en zijn team inzetten op de sympathieke kanten van de generaal: hij wordt afgebeeld als een redelijk mens met vaderlandsliefde. Dit tegenover de communistische revolutionairen die weggezet worden als oproerkraaiers, opportunisten en leeglopers. Von Sternberg kan in deze film alvast niet van communistische sympathieën verdacht worden. In één van de scènes zien we trouwens de evenbeelden van Trotski, Lenin en Stalin vergaderen, waar naderhand kritiek op gekomen is omdat dit niet strookte met de historische situatie van 1917. Maar vermoed kan worden dat het een aantal kijkers vandaag misschien niet zal opvallen wie mee aan tafel vergadert omdat er toch geen namen worden genoemd. Ging het toen nog om bekende koppen, vandaag ligt er al een dikke laag stof op.
Von Sternberg heeft me héél aangenaam verrast met dit werk. Voor mij is dit sowieso de beste stomme film die ik van hem nu gezien heb, en hij heeft toch enkele kleppers gemaakt in die tijd. Zal nog eens zijn Dietrichfilms moeten herbekijken om te zien of hij dit niveau nadien nog heeft overstegen. Maar die waren eerder camp als ik met dat goed kan herinneren.

Flavio
-
- 4298 berichten
- 4523 stemmen
Mag ik je The Scarlet Empress(1934) aanraden? Is wat mij betreft von Sternberg's beste film.

Bobbejaantje
-
- 1575 berichten
- 1695 stemmen
Dankjewel voor je tip Flavio, je maakt me benieuwd. Ik kom er zeker op terug, al kan ik nog niet beloven wanneer
Het laatste nieuws

Het schilderij uit de eerste tv-aflevering van Bob Ross is te koop

Iconische film 'The Lost Boys' met jonge Kiefer Sutherland vanavond te zien op televisie

Producent van 'The Expendables' onthult met welke namen hij nog graag zou willen samenwerken

Russell Brand laat voor het eerst van zich horen na beschuldigingen van verkrachting en aanranding
Bekijk ook

Im Lauf der Zeit
Drama / Roadmovie, 1976
20 reacties

City Girl
Drama, 1930
10 reacties

Chikamatsu Monogatari
Drama, 1954
3 reacties

La Strada
Drama, 1954
175 reacties

Kes
Drama, 1969
52 reacties

The Set-Up
Film noir / Drama, 1949
24 reacties
Gerelateerde tags
hollywoodzwart en witstille filmrussian revolution (1917)bolsheviktrain wreck
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.