The Last Command (1928)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Josef von Sternberg
met Emil Jannings, Evelyn Brent en William Powell

Groothertog Sergius Alexander moet in de nadagen van het Romanoff-regime beslissen over het lot van een revolutionair acteur en actrice. De acteur stuurt hij de gevangenis in en de actrice wordt zijn minnares. Uiteraard haat zij Sergius, maar dat wordt toch enigszins getemperd als ze zijn vaderlandsliefde ontdekt. Wanneer de revolutie aanbreekt helpt ze hem te vluchten voor de Bolsjewieken.

avatar van jordybeukeboom
Emil Jannings won de allereerste Oscar voor beste acteur

Oeuvreprijs,zelfs.Meteen ook zijn laatste Hollywoodfilm,geloof ik.
Ter zake:al in de jaren '20 maakten ze dus kritische films over het studiosysteem in Hollywood,waarbij het begin een kijkje geeft in het castingproces(wat overdeven uiteraard)en het slot in de productie.
Grootste troef is de idd. geniale Jannings die 60 jaar voor rain man een TPSS patient met een enorme tic neerzet,maar dan niet om te lachen,en vervolgens een volkomen geloofwaardige hoge autoriteit.De werde-en untergang van Jannings doet sterk denken aan die van prof. Unrath in DBE.Aardig impactvol in beeld gebracht,ook.
De sequenties in tsaristisch Rusland lopen vooruit op dr. zhivago,zie ook de massascènes en vooral de treinsequenties,extreem dynamisch in beeld gebracht voor die tijd.Behalve Jannings doen ook Brent,die hier eerder op Garbo lijkt,en Powell als bad guy het zeker niet slecht.

oup
Schitterende film met een glansrol voor de briljante Jannings. Prachtige massale scenes die uitstekend in beeld zijn gebracht (erg mooi camerawerk). Opvallend dat zo weinig gebruikers van MM deze film gezien hebben.

oup
Vergeten te vermelden: staat op Youtube: The Last Command

avatar van Querelle
Dan zie ik hem toch liever in het filmhuis met live piano begeleiding.
Jammer jongens, dit was eenmalig.
Ben het met de mening van pipo eens, behalve dat Powell nou niet echt de badguy is, maar eerder een tegenstander is.
Eerste keer dat ik een serieuze rol van hem zie trouwens, en de enige reden dat hij onder doet voor Jannings is omdat Jannings hier onnavolgbaar is (zoals in elke andere film die ik van hem zie.)
Sternberg heeft hier een politieke film gemaakt die eigenlijk helemaal niet zo politiek is. Het gaat meer over de tragiek van een individu uit het ouwe systeem. Maar dat een film uit Hollywood de bolsjewieken niet al te sympathiek neerzet is gewoon logisch.

Voor de rest is dit genieten van grote gebaren, effectief sentiment en knap geregisseerde massascenes inderdaad.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ook ik ontkom er niet aan om hier compleet voor te vallen: Groots, grotesk, meeslepend melodramatisch.

Komt morgen hoog binnen in de tiplijst.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Waar ik maar moeilijk mee kon gaan in Jannings' tragiek in Der Letzte Mann is dat in The Last Command veel eenvoudiger. Hij speelt zijn rol met verve, als een van de laatste vertegenwoordigers van de Europese aristocratische klasse, buigend voor de nieuwe tsaren van Hollywood- en ironisch genoeg ook als een van de grote acteurs uit het zwijgende tijdperk: twee jaar hierna zou de geluidsfilm de norm zijn en hoewel Jannings met Der Blaue Engel nog in een grote film zou spelen had hij zijn beste tijd als acteur wel gehad.

Een vroeg hoogtepunt is de distributie van uniformen bij de studio, maar ook de scenes in Rusland zijn sterk. Geinig dat de film tussen tsaristisch Rusland tijdens de revolutie en 10 jaar daarna wanneer een studio diezelfde revolutie ensceneert: de figuranten zijn hoogstwaarschijnlijk dezelfde, toch houdt de illusie makkelijk stand.