• 10.586 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Kenji Mizoguchi

Met onder meer: Kazuo Hasegawa, Kyōko Kagawa en Eitarō Shindō

Gesproken taal: Japans

Plot Chikamatsu Monogatari

"The tortured heart behind the cultivated image."

Ishun heeft een bedrijf in Kyoto en is getrouwd met Osan. Osan wordt door haar broer benaderd omdat hij geld nodig heeft en omdat ze weet dat Ishun het niet zal gaan geven wendt zij zich tot zijn meest betrouwbare assistent Mohei. Deze wordt vervolgens gepakt tijdens het verduisteren van geld, maar rept met geen woord over Osan, terwijl Ishun hem vernedert. Wanneer Ishun zijn vrouw en assistent ervan verdenkt een affaire te hebben worden de problemen alleen maar groter.

avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

Weer een mooie uitgave van Eureka in de reeks Masters of Cinema.

Het doosje bevat 2 films Chikamatsu Monogatari en Uwasa No Onna plus een mooi boekwerkje. Het is mijn eerste Mizoguchi Kenji.

En ik ben er erg gecharmeerd van. De film is een zeer degelijke weergave van een klassieke vertelling van Chikamatsu Monzaemon (uit +/- 1700).

De erg japanse sfeer van deze prachtig geschoten film heeft mijn hart gestolen. Achter de strikte omgangsvormen gaan ongekende drama's schuil. Wie bepaalde afstanden, grenzen, overgaat zoekt het gevaar op. Alles, (mens en ding hebben hun overzichtelijke plek), is streng aan die oude japanse cultuur. Deze totale andere wereld fascineert mij. Maar het bevat ook een gevoel voor estthetiek dat mij prikkeld. (Zie alleen al de zwat/foto's in het boekje.)

De academische benadering van Mizoguchi, zoals de commentor het bij deze dvd uitgave noemde, vond ik juist erg toepasselijk. Het legt hierdoor meer de nadruk op de etikette's die in die tijd heersten.

De ingehouden gevoelsuitbarstingen (!) kwamen hierdoor extra geloofwaardig over. De innerlijke strijd is immers immens met zulke strenge taboes.

Voor wie Dolls van Kitano met veel interesse bekeken heeft, is dit echt een aanrader.

Mijn voorkeur gaat uit naar Mizoguchi Kenji.

avatar van Flavio

Flavio

Fraaie film van Mizoguchi waarmee hij zich dan toch schaart in het groepje van Ozu, Kobayashi en Kurosawa, wat Japanse klassieke regisseurs betreft. Mizoguchi is misschien wel de meest Japanse van het stel, afstandelijker, minder emotioneel, minder toegankelijk, maar dat zijn niet per se negatieve kwaliteiten. En in The Crucified Lovers wordt dit meteen gelogenstraft want het is de meest toegankelijke Mizoguchi die ik tot nu toe zag (toegegeven het is pas nummer drie).

The Crucified Lovers behandelt typisch Japanse thema's als plichtsbesef en eer, en de botsing daarvan met romantische gevoelens- gevoelens die overigens eerder uit een groot respect dan uit een vurige passie lijken voort te komen. Zoals wel vaker worden ook de hypocriete uitwassen niet vergeten- de grootste moraalridders zijn niet zelden types van het laagste allooi. Een interessante vertelling die prachtig geschoten is en ook een aantal zeer gedenkwaardige scènes en shots kent, iets wat ik een beetje miste in wat ik eerder van deze regisseur zag. Scènes zoals die op het meer, de vlucht van Mohei gevolgd door de wanhopige Osan en het wrange einde maken van The Crucified Lovers een erg sterke film.

avatar van Movsin

Movsin

Eenvoudig, sober en toch met een uitmuntende visuele en narratieve uitdrukkingskracht.
Een (melo)drama dat hoe dan ook onder de huid kruipt, doorspect met enkele heel mooie, tedere scènes (de scène in het bootje).
Wanneer Otama de ongewenste avances van haar baas aan Mohei vertelt, maant hij haar onmiddellijk aan om hierover te zwijgen want...dit respect is ze als dienstmeid aan haar werkgever verplicht..., waarmee Mizuguchi, zoals meer, standenonderscheid en ondergeschiktheid van de vrouw naar voren schuift.
Film gaat zeker ook niet voorbij aan aspecten van het zeventiendeeuwse maatschappelijk leven.
De merkwaardige, ietwat nerveuze soundtrack - komt soms eerder als geluid dan muziek over - zal ook uit die periode of van vroeger dateren, meen ik.