I Pugni in Tasca (1965)

Alternatieve titels: Fists in the Pocket | Fist in His Pocket

Italië

geregisseerd door Marco Bellocchio
met Lou Castel, Paola Pitagora en Marino Masé

Alessandro is een epileptisch patiënt en zijn hele familie lijdt aan epilepsie, aangevoerd door zijn blinde moeder. Zijn broer Augusto is het enige gezonde familielid. Hij wil trouwen, maar wil zijn vriendin niet met de last van een geheel zieke familie opzadelen. Alessandro voelt met zijn broer mee en besluit zijn hele familie te vermoorden.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Pas de tweede stemmer en de eerste in bijna vier jaar!

Nouvelle vague had duidelijk invloed op heel veel landen. Ook op Italie. Deze film heeft er duidelijk ook een tik van gekregen en zit veel dichter tegen Nouvelle Vague aan dan dat de film Itialiaans aandoet. Het is een nogal dik aangezette (en ergens ook wel makkelijke, want wel heel letterlijke) pessimistische afrekening met burgerlijkheid en katholieke moraal. Veel letterlijker een afrekening met het establishment dan de Franse collega's.

Het gezin is hier niet meer dan iets wat de leden ervan beoperkt in hun eigen egocentrische toekomstplannen. Het katholieke geloof is decor, niet meer dan een masker voor de werkelijke bedoelingen van mensen. Stillistisch heeft de film de tand des tijds goed doorstaan, thematisch wat minder. Zeker geen slechte film en interessant in de historische context, maar ook wat flauwtjes.

avatar van streeter
Ben het eens met sb: Dit is praktisch een Nouvelle Vague film in het Italiaans. Ik was erg onder de indruk van Lou Castel.
Ik had geen idee dat deze film op DVD was uitgebracht door Criterion - ik zag de film deze week op Independent Film Channel.

Nouvelle vague Dan kun je pak em beet Pasolini of voor mijn part Buñuel ook wel als NV betitelen.Het zijn toch echt geen paar fransosen uit de jaren 50 met hand-held camera's geweest die de burgerlijke moraal als eersten aanvielen.Iets teveel oude CDC's gelezen?
Inhoudelijk:voelt erg aan als een Bertoluccifilm,de verwantschap tussen de marxisten B&B is duidelijk.Bellocchio put ook uit de trauma's van een katholieke jeugd bij de Salesianen.Voor '65 was dit pure shockcinema waarin zo'n beetje alle taboes worden doorbroken,waaronder(spoiler voor cognoscenti) het in IT ultieme taboe,terwijl ook zaken als incest gezellig worden aangeroerd..En juist daarom is deze film ook juist typisch Italiaans toch?In een noordelijke film zou de impact voor het publiek minder zijn geweest.
Zoals gebruikelijk bij Bellocchio verloopt het narratief allemaal wat stroef en soms warrig(wat nog steeds zijn stijl is en me geen NV tribute lijkt),maar de voornaamste verdienste behalve de shockvalue is natuurlijk de rol van Castel die me deed denken aan Norman Bates qua absolute creepiness,gekte en moorddadigheid.Eigenlijk vond ik hem beter dan Perkins,en de aan JC in WH herinnerende laatste epileptische stuiptrekking vergeet je niet snel meer.

Meneer Bungel
Frustrerend, soms, die puzzeltjes hier. Maar ik heb 'm.

Prachtig spel van Castel inderdaad!

Het duurde even voor ik er in zat, maar er viel dan toch een boel te genieten aan mooie scenes en camerawerk, zoals bijvoorbeeld het aanrijden naar/bekijken van de tippelaarster, het dansfeestje en de fatale badkamerscene en gevolgen.

Qua verhaal had ik het heftiger verwacht, omdat aan I Pugni in Tasca nogal eens gerefereerd wordt als zijnde een aan horror grenzende dramafilm. Dat viel toch hard mee, al is voorgaande vergelijking met NB (AP) in P (van AH)^ zeker niet onterecht. En ook al gebeurde er feitelijk genoeg horrific stuff om mogelijk kippevel van te krijgen, het blijft een drama dat hard leunt op een metaforische afrekening met een hypocriet en verstikkend milieu (en eigenlijk interessanter om te bekijken als een soort case study)... wel regelmatig een heel mooie en intrigerende, dat wel.

4,0*.

^ Gaat wel lukken, hè?

avatar van Vinokourov
Deze naar Buñuel ruikende film had in potentie nog best een topper geweest kunnen zijn. Sommige thema's en met name de lugubere hoofdpersoon Alessandro waren (lijkt me) voor die tijd redelijk controversieel. Hoe die kerel in elkaar steekt en handelt, wist me wel te intrigreren. Hij helpt zowat de helft van zijn eigen familie om zeep. Wat een fratsen haalt ie uit en blijft er maar koel onder!

Toch is I pugni in tasca niet zo'n hoogvlieger. De rest van de cast fladdert wat in de film en kon mij niet helemaal interesseren. Ik had ook gehoopt op wat spanning in de film, maar ook dat is niet zo heel sterk aanwezig. Maar voor de rest toch wel een okeeje film.

avatar van mayhemblik
Augusto het enige gezonde familie lid? Ik vond hem anders ook behoorlijk ziek hoor.
Maar goed wat een prachtige film en wat onwijs goed gespeeld door allen.
Na een uur zakt ie bijna niet noemenswaardig in maar niet voor lang, net geen 5*****
Een absolute aanrader!!!

avatar van Spetie
Buñuel was ook het eerst waar ik aan dacht, nadat ik dit zwart-komische drama gezien had. Het is zeker geen pure komedie, maar de zwarte humor zit er op sommige momenten fijn doorheen verweven.

Ik vond het bij vlagen erg geinig. De familie is zowel letterlijk als figuurlijk ziek en de hoofdrolspeler spant absoluut de kroon op dat gebied. De familie functioneert in ieder geval voor geen meter. Ze ogen enorm ziekelijk en de manier waarop sommigen met elkaar omgaan, neigt zelfs een beetje naar incest. Lou Castel speelt in ieder geval erg sterk en de manier waarop hij Alessandro neerzet is sterk. Hij maakt van hem een intrigerende persoonlijkheid, van wie je telkens weer benieuwd bent wat hij nu weer eens gaat doen.

Al met al zeker een goede film, zeker als je ook nog eens bedenkt dat dit het debuut van Marco Bellocchio is. Het mist hier en daar net het constante niveau om een echte topper te zijn, maar is qua idee en uitwerking toch minstens een ruime voldoende waard. Ik heb me er in ieder geval prima mee vermaakt.

kappeuter (moderator)
Krijgt re-release in de bioscoop door Cinemien: vanaf 1 december
Tegelijkertijd met de nieuwe Marco Bellocchio films Fai Bei Sogni (2016) en Sangue del Mio Sangue (2015)

avatar van Flavio
Intrigerende film, dit jaren 60-commentaar op het maatschappelijk egoïsme, waarbij zieken en gehandicapten als een last worden ervaren die de gezonden maar in de weg staan. Alleen, zelf behoort hoofdpersoon Ale ook tot de zwakkeren die hij zo verafschuwt, niet voor niets zou hij zelf ook omkomen bij zijn eerste plannetje om zijn broer Augusto te bevrijden. Maar gesterkt door zijn succes voelt hij zich steeds meer op gelijke voet staan met Augusto- de gekken en zieken, dat zijn de anderen. Op het eind is hij zelfs de man die de dingen bepaalt, en stuurt Augusto weg- tot hij in de laatste scene zelf toch het loodje legt.

De film kent een verrassend verloop, is mooi geschoten, heeft een aparte score van Morricone -voor hoeveel films heeft hij wel geen muziek geschreven- en knap acteerwerk, van Castel met name maar ook Paola Pitagora als zijn mooie zus. Ook soms best grappig, bijvoorbeeld als Ale zijn blinde moeder de krant moet voorlezen. Behoorlijk intens die Lou Castel, met zijn manies en tics- epilepsie was ook zeker niet het enige waar zijn karakter aan leidt in I Pugni in Tasca.