Rocco e i Suoi Fratelli (1960)

Alternatieve titels: Rocco and His Brothers | Rocco en Zijn Broers

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Luchino Visconti
met Alain Delon, Renato Salvatori en Annie Girardot

Een moeder en haar vijf zoons verhuizen van het platteland van Sicilië naar Milaan om werk te zoeken. Het verhaal volgt twaalf jaar uit hun levens. Belangrijk is de relatie tussen de verschillende zoons. De zachtaardige Rocco en zijn lompe broer Simone strijden voor de liefde van een prostituee, die genoeg heeft van haar leventje en wil trouwen.

avatar van maerk
1e Visconti.

Drie uur lang drama over een familie die van het platteland naar de grote stad verhuizen, ik keek er een beetje tegenop. Terwijl je je dan voorbereidt op het ergste, blijkt de film reuze mee te vallen. In vijf hoofdstukken, elk naar een van de broers, laat Visconti zien hoe de vijf broers en hun moeder zichzelf moeten redden in Milaan. Een heel mooi verhaal en de ontwikkelingen die de broers doorstaan vond ik ook erg interessant. Soms heeft de film een beetje te kampen met overacting en niet elk personage is even boeiend. Maar dat Italiaanse gekibbel is aan de andere kant ook weer erg leuk om naar te kijken. Typisch, maar boeiend volkje.

Rocco e i Suoi Fratelli biedt zowel humor als drama en weet de boodschap goed over te brengen. De twee beroemde broers gaan ieder op hun eigen manier de verkeerde kant op. Simone gaat het slechte pad op, maar als je een heilige als Rocco bent maken andere mensen daar toch gebruik van. De simpele arbeider blijkt dan de meest wijze van alle te zijn. Visueel ziet de film er goed uit en de muziek is zeer sfeervol.

3,5*.

Overdreven? Overacting? Niet (neo)realistisch?
Jongens, dit is Italiaans! Wat zeg ik? Siciliaans!!! Het contrast tussen het zuidelijke plattelands- en de noordelijke industriële stadsmentaliteit vond ik trouwens juist schitterend uitgebeeld! En de meest realistische figuur van allemaal was voor mij juist... de moeder!!! Simone vond ik ook geweldig, eigenlijk nog sterker dan Rocco zelf, misschien gewoon omdat die de pech heeft... Alain Delon te heten...

avatar van Ferdydurke
Fraai, doch ietwat onevenwichtig sociaal drama, waarvan het kader (het wedervaren van een plattelandsfamilie in de 'grote stad') het centrale plot niet lijkt te kunnen dragen.

Alles wat zich binnen de driehoek Simone - Nadia - Rocco afspeelt, is, mede door het uitstekende spel van de betreffende acteurs, van een grote, inderdaad Dostojevskiaanse allure. Maar de personages van de overige broers blijven vlak; hun 'verhalen' zijn niet erg interessant en doen in de film als geheel wat overbodig aan. Ook de figuur van de moeder (overigens goed vertolkt door Katina Paxinou) blijft met al haar melodramatische liefde voor en verdriet over haar familie wat in de lucht hangen.

Visconti slaagt er dus wat mij betreft niet in het sociaal-realistische verhaal van deze familie overtuigend met het klassiek(-religieus) aandoende, tragische centrale drama te verbinden. Ik lees hierboven ergens dat een scène met de begrafenis van de vader geschrapt is. Is het vrijwel voorbijgaan aan de rol van de overleden vader een gemiste kans? Of is dat te 'on-italiaans' gedacht?

Niettemin, de spiegelbeeldige ontwikkeling van de broers Simone en Rocco, hun onverbrekelijke verbondenheid, uitgedrukt in hun beider relatie met Nadia, in hun (eveneens) elkaar opeenvolgende bokscarrières, en in de doorlopende akt van vergeving van Rocco, die verwoestend uitpakt voor de familie, en leidt tot de moord op Nadia: het is allemaal van een enorme intensiteit, en met klasse verbeeld.

Wat Rocco in woord en daad doet, is als het ware aan Nadia en Simone vragen hem na te volgen in boetedoening, loslaten van dat wat je liefhebt, en vergeving. Het is de vraag of dat van hen, en of dat in het algemeen van mensen, geëist kan worden. Dostojevski's Grootinquisiteur vond van niet. En Nadia en Simone blijken er in ieder geval niet toe in staat.

Het is die tragische, haast bovenmenselijke handelwijze van Rocco, en de dramatische gevolgen die dat heeft, die deze film voor mij alsnog tot een zeer bijzondere maakt.

avatar van mayhemblik
Héérlijke film over een stel broers aan wie ik bijna allemaal een hekel had.

Een melodramatisch arbeiders epos met een orkaan van diepe emoties waarin zoon Rocco probeert om zijn familie voor het verval te behoeden. In stekend scherpe zwart wit beelden wordt de familiekroniek (episodeverhaal) verteld waarin, na de oorlog, een vaderloos gezin vanuit het arme zuiden van Italië naar Milaan verhuist in de hoop op een beter leven. Ieder heeft zijn eigen worstelingen en de tragedie is voelbaar voorspelbaar.

avatar van 93.9
Die Delon speelt weer de sterren van de hemel.
Wel erg lange film, maar keek lekker weg.
Mooie scenes volgen elkaar op.

Trouwens grappig hier op de site. Aan het begin die mensen die nadat er gestrooid is met 5 sterren, een film 1 ster gaan geven. Alleen om reacties uit te lokken, waardoor films zo uit de toplijsten kan zakken

avatar van de grunt
Blu-ray review: Rocco e i Suoi Fratelli. Prachtige restauratie door Eureka.

Sterk, intensief, sociaal drama dat mij in het begin vooral bekoorde omwille van de keurige schets van deze Italiaanse familie (wat is "la mama" uitstekend gebracht) die gelukzalige uitbundigheid fluks afwisselt met hoogoplaaiende ruzie.
Daarna wordt het verhaal opgedeeld in delen naargelang de broer die daarin naar voren treedt, met de prostituee Nadia, schitterend vertolkt door Annie Giradot, als belangrijk personage.
Kan men bedenkingen maken over de ingesteldheid van de broers, gaande van "een voorbeeld willen stellen" tot "brutaliteit", één ding is wel zeker : Visconti onderlijnt via dit verhaal de moeilijke positie van armen in de maatschappij met meerdere droefgeestige toestanden (werkloosheid, huisvesting, geen begeleiding en reëlekans om verder af te dalen...).

Criminaliteit, prostitutie, overspel, een jammerende moeder, moord, verkrachting en Alain Delon die zijn familie bij elkaar probeert te houden. Alles wat je hoopt en verwacht in een klassieke Italiaanse film komt voorbij in dit grootstedelijke vervolg op 'La Terra Trema'. Luchino Visconti werd door de censuur zo nu en dan gedwongen een extra donkere filter te gebruiken bij al te expliciete scenes, maar dat komt het drama wel ten goede. Ondanks de niet al te vrolijk stemmende verhalen ontvouwt Milaan zich als een prachtig decor, waarin het ook prettig kijken is naar Annie Girardot en Claudia Cardinale.

avatar van stephan-0115
Volgende week donderdag op Canvas!

avatar van PeckOlivier
Heerlijke film van Luchino Visconti met een prachtige cast. Alain Delon, Renato Salvatori en Annie Girardot spelen briljant. Het typische Siciliaanse sfeer is om over naar huis te schrijven. De film volgt een armoedig gezin die vanuit het zuiden van Italië naar Milaan verkassen om de kans aan werk te vergroten. De oudste zoon Vincenzo woont daar toevallig al een lange tijd en hopen dat hij van dienst kan zijn voor zijn familie.

De vier jongens houden van boksen en willen dat graag omzetten tot professionele boksers. Dit lukt alleen bij Simone (maar later ook bij Rocco, Alain Delon). Simone wordt verliefd op een prostituee (Nadia), maar valt in werkelijkheid toch op Rocco. Simone begint spontaan jaloers te worden en dit leidt ook tot hevige ruzies tussen de twee broers. De scène waarin Nadia en Rocco betrapt worden is behoorlijk heftig aan te zien, maar ook prachtig gespeeld.

Al met al een sfeervolle film die een kijkbeurt waardig is!

avatar van Alathir
Toch wel een lange zit deze Rocco e i Suoi Fratelli. Ik kan ook niet meteen zeggen dat ik zwaar in de film zat. De relatie tussen Simone, Nadia en Rocco is zeker naar het einde toe niet meer geloofwaardig. Eigenlijk gaat het compleet de verkeerde kant op vanaf die verkrachtingsscène en de beslissing van Rocco dat Nadia maar terug naar Simone moet gaan. De andere broers komen dan weer amper aan bod. Van Luca weet je al helemaal niets. De moeder speelt inderdaad wat theatraal, maar ja dat kan je wel verwachten in een Italiaanse film. Wat mij betreft vond ik Nadia het beste van de film en ook Ciro zijn woorden op het einde waren goed gekozen. Kon helaas weinig met de karakters van zowel Rocco als Simone.

Behoorlijke goede film, heb hem onlangs met veel genoegen gekeken. Ook zeer toegankelijk, wat bij Visconti niet altijd het geval is, maar bij deze vlogen de bijna drie uur voorbij zonder dat je je hoofd moest breken over de diepere betekenis van hetgeen je hier ziet. Knap dat Visconti een ogenschijnlijk zo'n eenvoudig verhaal kan bedenken, en dan zo lang de spanningsboog weet vast te houden. Alleen net geen absoluut meesterwerk omdat je al ver voor het einde aanvoelt dat deze familiegeschiedenis nooit en te nimmer goed kan aflopen , waardoor het slot niet bepaald als een mokerslag aankomt. Meest opzienbarende voor mij was wel dat de heer Delon hier aantoont echt wel te kunnen acteren, vind hem meestal wat afstandelijk en emotieloos in zijn rol maar hier levert hij toch wel één van zijn beste prestaties als nota bene een over the top good guy. Giradot in de vrouwelijke hoofdrol is zeker aan hem gewaagd, haar vertolking van een wispelturige, wanhopige maar zeker geen slechte vrouw is het hart van deze film. Claudia Cardinale, ooit een bezienswaardigheid bij Sergio Leone, heeft hier helaas maar een kleine, nietszeggende bijdrage als de echtgenote van één der broers. Aanrader.

avatar van Lovelyboy
Zwaar en nogal lang drama. Niet dat het saai is, er gebeurt immers genoeg, en alles op zijn eigen stemmige sfeer gebracht in het armoedige leven voor bepaalde klassen in die tijd, maar helemaal mee in leven en in het verhaal komen lukt me niet. Pas het laatste uur als de spanning en problemen tussen Rocco en Simone uit de klauwen begint te lopen begin ik meer zoiets te krijgen van heej waar gaat dit heen. Verder kan ik me moeilijk in dat familie voor alles beeld vinden. Wat een absolute galbak die Simone, en wat daar voor gelaten wordt en hoe die klootzak uit de wind gehouden wordt, bah. Het einde in die zin is dan ook erg voorspelbaar, daarmee bedoel ik dat Simone haar iets aandoet.

Verder absoluut wel een mooie stijl, zekere sfeer, goed geacteerd en ademt het geheel wel een bepaalde kwaliteit uit maar het is niet helemaal mijn ding. De dramatiek ontgaat mij, kan me niet voldoende in het verhaal in leven.