Rocco e i Suoi Fratelli (1960)

Alternatieve titel: Rocco and His Brothers

3,77

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Luchino Visconti
met Alain Delon, Renato Salvatori en Annie Girardot

Een moeder en haar vijf zoons verhuizen van het platteland van Sicilië naar Milaan om werk te zoeken. Het verhaal volgt twaalf jaar uit hun levens. Belangrijk is de relatie tussen de verschillende zoons. De zachtaardige Rocco en zijn lompe broer Simone strijden voor de liefde van een prostituee, die genoeg heeft van haar leventje en wil trouwen.

160 BERICHTEN 18 MENINGEN
avatar van maerk
geplaatst: 29 augustus 2011, 15:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
1e Visconti.

Drie uur lang drama over een familie die van het platteland naar de grote stad verhuizen, ik keek er een beetje tegenop. Terwijl je je dan voorbereidt op het ergste, blijkt de film reuze mee te vallen. In vijf hoofdstukken, elk naar een van de broers, laat Visconti zien hoe de vijf broers en hun moeder zichzelf moeten redden in Milaan. Een heel mooi verhaal en de ontwikkelingen die de broers doorstaan vond ik ook erg interessant. Soms heeft de film een beetje te kampen met overacting en niet elk personage is even boeiend. Maar dat Italiaanse gekibbel is aan de andere kant ook weer erg leuk om naar te kijken. Typisch, maar boeiend volkje.

Rocco e i Suoi Fratelli biedt zowel humor als drama en weet de boodschap goed over te brengen. De twee beroemde broers gaan ieder op hun eigen manier de verkeerde kant op. Simone gaat het slechte pad op, maar als je een heilige als Rocco bent maken andere mensen daar toch gebruik van. De simpele arbeider blijkt dan de meest wijze van alle te zijn. Visueel ziet de film er goed uit en de muziek is zeer sfeervol.

3,5*.

geplaatst: 8 maart 2012, 16:05 uur [permalink]
Overdreven? Overacting? Niet (neo)realistisch?
Jongens, dit is Italiaans! Wat zeg ik? Siciliaans!!! Het contrast tussen het zuidelijke plattelands- en de noordelijke industriële stadsmentaliteit vond ik trouwens juist schitterend uitgebeeld! En de meest realistische figuur van allemaal was voor mij juist... de moeder!!! Simone vond ik ook geweldig, eigenlijk nog sterker dan Rocco zelf, misschien gewoon omdat die de pech heeft... Alain Delon te heten...

avatar van Ferdydurke
geplaatst: 23 december 2012, 22:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fraai, doch ietwat onevenwichtig sociaal drama, waarvan het kader (het wedervaren van een plattelandsfamilie in de 'grote stad') het centrale plot niet lijkt te kunnen dragen.

Alles wat zich binnen de driehoek Simone - Nadia - Rocco afspeelt, is, mede door het uitstekende spel van de betreffende acteurs, van een grote, inderdaad Dostojevskiaanse allure. Maar de personages van de overige broers blijven vlak; hun 'verhalen' zijn niet erg interessant en doen in de film als geheel wat overbodig aan. Ook de figuur van de moeder (overigens goed vertolkt door Katina Paxinou) blijft met al haar melodramatische liefde voor en verdriet over haar familie wat in de lucht hangen.

Visconti slaagt er dus wat mij betreft niet in het sociaal-realistische verhaal van deze familie overtuigend met het klassiek(-religieus) aandoende, tragische centrale drama te verbinden. Ik lees hierboven ergens dat een scène met de begrafenis van de vader geschrapt is. Is het vrijwel voorbijgaan aan de rol van de overleden vader een gemiste kans? Of is dat te 'on-italiaans' gedacht?

Niettemin, de spiegelbeeldige ontwikkeling van de broers Simone en Rocco, hun onverbrekelijke verbondenheid, uitgedrukt in hun beider relatie met Nadia, in hun (eveneens) elkaar opeenvolgende bokscarrières, en in de doorlopende akt van vergeving van Rocco, die verwoestend uitpakt voor de familie, en leidt tot de moord op Nadia: het is allemaal van een enorme intensiteit, en met klasse verbeeld.

Wat Rocco in woord en daad doet, is als het ware aan Nadia en Simone vragen hem na te volgen in boetedoening, loslaten van dat wat je liefhebt, en vergeving. Het is de vraag of dat van hen, en of dat in het algemeen van mensen, geëist kan worden. Dostojevski's Grootinquisiteur vond van niet. En Nadia en Simone blijken er in ieder geval niet toe in staat.

Het is die tragische, haast bovenmenselijke handelwijze van Rocco, en de dramatische gevolgen die dat heeft, die deze film voor mij alsnog tot een zeer bijzondere maakt.

avatar van mayhemblik
geplaatst: 10 juni 2013, 23:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Héérlijke film over een stel broers aan wie ik bijna allemaal een hekel had.

geplaatst: 9 december 2013, 18:05 uur [permalink]
Een melodramatisch arbeiders epos met een orkaan van diepe emoties waarin zoon Rocco probeert om zijn familie voor het verval te behoeden. In stekend scherpe zwart wit beelden wordt de familiekroniek (episodeverhaal) verteld waarin, na de oorlog, een vaderloos gezin vanuit het arme zuiden van Italië naar Milaan verhuist in de hoop op een beter leven. Ieder heeft zijn eigen worstelingen en de tragedie is voelbaar voorspelbaar.

avatar van 93.9
geplaatst: 27 februari 2015, 19:28 uur [permalink]
Die Delon speelt weer de sterren van de hemel.
Wel erg lange film, maar keek lekker weg.
Mooie scenes volgen elkaar op.

Trouwens grappig hier op de site. Aan het begin die mensen die nadat er gestrooid is met 5 sterren, een film 1 ster gaan geven. Alleen om reacties uit te lokken, waardoor films zo uit de toplijsten kan zakken 😄

avatar van de grunt
geplaatst: 2 augustus 2015, 16:22 uur [permalink]

avatar van de grunt
geplaatst: 18 februari 2016, 03:13 uur [permalink]
Blu-ray review: Rocco e i Suoi Fratelli. Prachtige restauratie door Eureka.

geplaatst: 14 december 2016, 19:06 uur [permalink]
Sterk, intensief, sociaal drama dat mij in het begin vooral bekoorde omwille van de keurige schets van deze Italiaanse familie (wat is "la mama" uitstekend gebracht) die gelukzalige uitbundigheid fluks afwisselt met hoogoplaaiende ruzie.
Daarna wordt het verhaal opgedeeld in delen naargelang de broer die daarin naar voren treedt, met de prostituee Nadia, schitterend vertolkt door Annie Giradot, als belangrijk personage.
Kan men bedenkingen maken over de ingesteldheid van de broers, gaande van "een voorbeeld willen stellen" tot "brutaliteit", één ding is wel zeker : Visconti onderlijnt via dit verhaal de moeilijke positie van armen in de maatschappij met meerdere droefgeestige toestanden (werkloosheid, huisvesting, geen begeleiding en reëlekans om verder af te dalen...).

geplaatst: 4 februari, 11:58 uur [permalink]
Criminaliteit, prostitutie, overspel, een jammerende moeder, moord, verkrachting en Alain Delon die zijn familie bij elkaar probeert te houden. Alles wat je hoopt en verwacht in een klassieke Italiaanse film komt voorbij in dit grootstedelijke vervolg op 'La Terra Trema'. Luchino Visconti werd door de censuur zo nu en dan gedwongen een extra donkere filter te gebruiken bij al te expliciete scenes, maar dat komt het drama wel ten goede. Ondanks de niet al te vrolijk stemmende verhalen ontvouwt Milaan zich als een prachtig decor, waarin het ook prettig kijken is naar Annie Girardot en Claudia Cardinale.