ad
  • 139.983 films
  • 6.692 series
  • 20.281 seizoenen
  • 435.534 acteurs
  • 282.241 gebruikers
  • 8.114.177 stemmen
Avatar
 
Luchino Visconti

Rechten: Marisa Rastellini (Mondadori Publisher), Public domain, via Wikimedia Commons.

Luchino Visconti

Overleden op: 17-03-1976 (69)

Geboren: 2 november 1906 in Milaan

Bekend van: Rocco e i Suoi Fratelli, Morte a Venezia en Il Gattopardo

IMDb profiel: Luchino Visconti

Wikipedia: Luchino Visconti (wikicode: 7987 )

21 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Er zit een opvallende evolutie in het werk van Visconti, en ik ben er eigenlijk zelf niet helemaal uit welke fase ik het liefst heb . Hij is begonnen als typische Italiaanse neorationalist, schijnt ook nogal communistische sympathieën gehad te hebben, al is het me vooral bij Bellissima opgevallen dat hij de eenvoudige man wel als centrum van zijn films neemt, maar niet zo idealiseert als wel vaker gedaan werd. Zijn personages zijn niet alleen arm, maar ook lelijk, vaak uiterlijk (niet de moeder dan natuurlijk ) maar meer nog innerlijk. Ze worden niet haatdragend getypeerd, maar wel wat venijnig, en dat maakt de film zo leuk. Niet toevallig is Almodovar er zo'n fan van . Ook Rocco en zijn broertjes hoort in hetzelfde kader thuis, en ik vermoed dat Ossessione en La Terra Trema dat ook wel doen.

Boccaccio '70 heb ik niet gezien, dus voor mij ligt de ommekeer bij Il Gattopardo. Ik moet hem dringend herzien, maar het is in ieder geval een film over de rijke aristocratie en niet over de arme werkman, dat staat vast. Het is vooral het verval van de hogere klasse dat geschetst wordt, maar zonder leedvermaak. En visueel is de film veel gestileerder dan zijn eerder werk, veel grootser vooral.

Maar nog opvallender wordt het als je Ludwig bekijkt, een film over decadentie en hoogmoed, maar ook visueel ronduit bombastisch, met rijke decors en kostuums, schreeuwerige kleuren en haast manieristische beelden. Geen geweldige film, maar toch duidelijk van een groot regisseur. En in L'Innocente gaat hij eigenlijk bijna nog verder, dat is echt een typisch kostuumdrama dat zich afspeelt in een weelderige en overdonderende omgeving. Mooie shots bij overvloed, maar wel een totaal gebrek aan enig interessant verhaal. Grote gebeurtenissen zijn er nog steeds, maar de emotie blijft (bewust denk ik) totaal achterwege. Een groter verschil met Rocco e i Suoi Fratelli is haast ondenkbaar, een verhaal over een eenvoudig gezin in een armoedige omgeving, maar geacteerd met een gigantisch overdreven uitbundigheid, zuiver Italiaans melodrama met veel getier en tranen die in het rond stromen (die uitdrukking klopt van geen meter, maar in díe film kan dat ). Stiekem zit die marxistische gedachtegang eigenlijk in al zijn films: hoe rijker de mensen, hoe saaier hun leven, en de film .

Visconti was homoseksueel (had lang een relatie met Udo Kier, de lievelingsacteur van Lars von Trier ) en dat zal ook wel de reden geweest zijn dat hij Morte a Venezia verfilmd heeft, en waarschijnlijk ook de verklaring waarom die film zo geweldig goed is, en waarom de onderhuidse erotische spanning tussen Bogarde en zijn jonge adonis, die eigenlijk de hele film draagt, zo fenomenaal realistisch overkomt. Die film past niet in mijn verhaal (en zo zullen er misschien nog zijn, ik heb immers maar een derde van Visconti's films gezien) maar ik ben blij dat hij hem gemaakt heeft, want het is zijn grootste meesterwerk, en een extra bewijs van zijn veelzijdigheid.

Morte a Venezia 5.0*

Bellissima 4.5*

Il Gattopardo 4.5*

Rocco e i Suoi Fratelli 4.5*

Ludwig 3.5*

L'Innocente 3.5*


Ramon K

  • 13586 berichten
  • 0 stemmen

Ook Rocco en zijn broertjes hoort in hetzelfde kader thuis, en ik vermoed dat Ossessione en La Terra Trema dat ook wel doen.

Die twee films zijn wat dat betreft nog een tikkeltje extremer neo-realistisch: La Terra Trema lijkt soms zelfs op een docu en Ossessione is het onofficiele begin van de neo-realistische stroming (al wordt Rossellini's Roma, citta aperta officieel als het begin van het neo-realisme bestempeld). Prachtige regisseur!

Rocco e i Suoi Fratelli 5*

Le Notti Bianche 5* (wordt als Visconti's 'overgangsfilm' gezien)

Il Gattopardo 4,5*

Morte a Venezia 4,5*

La Terra Trema: Episodio del Mare 4*

Bellissima 4*

Boccaccio '70 3,5*

La Caduta degli Dei 3,5*

Ossessione 3*


avatar van kos

kos

  • 44372 berichten
  • 6891 stemmen

La Terra Trema is tot nu toe wel de beste die ik van hem zag.


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Zet La Terra Trema nog maar vlak boven Ludwig . Wel een erg sterke en mooie film, maar nogal verouderd en niet erg genuanceerd.


avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 11145 stemmen

Pas vier films van gezien, maar die smaakten zeker naar meer.

1. Rocco e i suoi fratelli 4,5*

2. Il Gattopardo 4*

3. Bellissima 4*

4. Morte a Venezia 3*


avatar van Querelle

Querelle

  • 6545 berichten
  • 4889 stemmen

Visconti liefhebbers ga senso kijken !


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 19526 berichten
  • 3797 stemmen

Ik heb er drie gezien. Twee keer zeer indrukwekkend en een keer een herziening waard. Zeer interessante regisseur.


veron35

  • 4768 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb alleen Rocco e i Suoi Fratelli gezien, maar er komen er nog wel mer.


lesamurai

  • 441 berichten
  • 152 stemmen

The Leopard is geweldig. Le Notti Bianche overigens ook.


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4285 berichten
  • 4029 stemmen

Ik ben zelf een enorm liefhebber van diens Belissima, wat een film!


speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Luchino Visconti is zonder enige twijfel de grootste regisseur aller tijden. Onderstaande verborgen parel uit 1967 is zijn aller beste film.

(afbeelding)


avatar van eRCee

eRCee

  • 9956 berichten
  • 1690 stemmen

Lijkt me uitermate geschikt voor de pakketservice, als je hem hebt speranza?


speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben helaas niet in het bezit van deze verborgen parel.


avatar van FinkPloyd

FinkPloyd

  • 627 berichten
  • 1724 stemmen

Fantastische regisseur, nog geen slechte film van hem gezien. Je ziet een mooie evolutie bij hem zowel qua onderwerp als manier van filmen. Dit zorgt er ook wel voor dat er wat variatie zit in zijn oevre. Ossesione is idd de officeuze start van het neo-realisme, maar La Terra Trema is het beste voorbeeld van deze stroming dat ik tot nu toe heb gezien (allesbehalve specialist ter zake).

1. Le notti bianche 4,5

2. Il Gattopardo 4

3. La Terra Trema 4

4. Rocco e i suoi fratelli 4

5. Ossesione 4

6. Morte a venezia 3


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12280 berichten
  • 3913 stemmen

Een groots regisseur die een serieuze evolutie in zijn werk heeft weten te leggen. Ooit begonnen met Il Gattopardo en sindsdien heeft de regisseur me niet meer weten los te laten. Persoonlijk ben ik meer voor de Italiaanse familiekronieken à la Rocco of Gattopardo dan voor zijn Duitse kronieken à la The Damned.

Notti Bianche, Le (1957) 4.5*

Rocco e i Suoi Fratelli (1960) 4.5*

Gattopardo, Il (1963) 4.5*

Morte a Venezia (1971) 4*

Bellissima (1951) 4*

Ossessione (1943) 3.5*

Caduta degli Dei, La (1969) 2.5*

Die laatste was wat een teleurstelling dus ik hou men hart vast voor Ludwig. Persoonlijk kijk ik nog het hardste uit naar La Terra Trema en L' Innocente. Het is wel jammer dat een aantal vzn zijn films zo moeilijk zijn te vinden.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Heerlijke documentaire over Luchino's leven en werk. Gaat dat zien.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12280 berichten
  • 3913 stemmen

Metalfist schreef:

Een groots regisseur die een serieuze evolutie in zijn werk heeft weten te leggen. Ooit begonnen met Il Gattopardo en sindsdien heeft de regisseur me niet meer weten los te laten. Persoonlijk ben ik meer voor de Italiaanse familiekronieken à la Rocco of Gattopardo dan voor zijn Duitse kronieken à la The Damned.

Notti Bianche, Le (1957) 4.5*

Rocco e i Suoi Fratelli (1960) 4.5*

Gattopardo, Il (1963) 4.5*

Morte a Venezia (1971) 4*

Bellissima (1951) 4*

Ossessione (1943) 3.5*

Caduta degli Dei, La (1969) 2.5*

Die laatste was wat een teleurstelling dus ik hou men hart vast voor Ludwig. Persoonlijk kijk ik nog het hardste uit naar La Terra Trema en L' Innocente. Het is wel jammer dat een aantal vzn zijn films zo moeilijk zijn te vinden.

Ondertussen zijn we meer dan 2 jaar verder dus hoog tijd voor een update!

1. Il Gattopardo - 5*

2. Rocco e i Suoi Fratelli - 4.5*

3. Le Notti Bianche - 4.5*

4. Bellissima - 4*

5. Morte a Venezia - 4*

6. Ossessione - 3.5*

7. Ludwig - 3.5*

8. L'Innocente - 3.5*

9. La Terra Trema - 3*

10. Senso - 3*

11. La Caduta degli Dei - 2.5*

Met uitzondering van Boccaccio '70 denk ik wel dat ik zijn meest vindbare films heb gezien. Hopen dat ik dus nog eens wat van zijn andere films vind.


avatar van beavis

beavis

  • 6495 berichten
  • 11806 stemmen

de stand staat op 11 voor Visconti

Notti Bianche, Le 5

Innocente, L' 4,5

Gattopardo, Il 4,5

Ludwig 4

Gruppo di Famiglia in un Interno 4

Rocco e i Suoi Fratelli 4

Caduta degli Dei, La 3,5

Ossessione 3,5

Senso 3,5

Terra Trema: Episodio del Mare, La 3,5

Morte a Venezia 3

maar met elke film die ik van em zie neemt mijn waardering toe en hij zou nog wel eens tot een grote favoriet kunnen uitgroeien. Hij was iemand die over een periode van verschillende decennia constant tot de avant-garde behoorde, en dat doen maar weinigen hem na!

Terra Trema is er weer zo een uit mijn 'vroege periode' toen ik de meeste oudere Europese arthouse cinema nog moest ontdekken, maar dit is er ook een uit Visconti's vroege periode die mij veel minder trekt dan zijn latere werk, dus die zal ik niet snel herkijken voor een betere inschatting van de score.

Lo Straniero staat al heel lang op de verlanglijst, maar omdat ik hier veel van verwacht aan de ene kant (een favoriet boek) en aan de andere kant de film zo slecht verkrijgbaar is (nog geen officiële release voor zover ik weet, heb al tijden een kijkbare maar verre van perfecte rip op de harde schijf) aan de andere, dient het juiste moment zich nooit echt aan. Ik hoop eigenlijk deze ooit (zo snel mogelijk!) eens in EYE te kunnen bewonderen...


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12280 berichten
  • 3913 stemmen

beavis schreef:

Gruppo di Famiglia in un Interno 4

Waar heb je die gevonden? Ben hem nog nooit tegen gekomen precies. Ik ben ook ooit eens aan La Straniero begonnen, maar de kwaliteit was inderdaad niet om over naar huis te schrijven.

Voor de rest een lijst waar ik me wel in kan vinden


avatar van beavis

beavis

  • 6495 berichten
  • 11806 stemmen

Die is gewoon in Nederland verschenen, in 2011 zelfs al, maar ik heb em pas zéér recent zelf uit de kast gehaald. Eentje die even op je in moet werken, maar een grote aanrader.

bol.com | Gruppo Di Famiglia In Un Interno, Stefano Patrizi, Silvana Mangano & Burt...


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12280 berichten
  • 3913 stemmen

Och, ik dacht dat ik met uitzondering van Bocaccio '70 wel alle Visconti's die hier zijn verschenen in huis had.. Ik ben hem in ieder geval nog nooit in België tegen gekomen, moet ik dringend eens achter gaan zoeken dan.