• 10.585 nieuwsartikelen

Drama | 121 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: The Witches

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Mauro Bolognini, Vittorio De Sica, Pier Paolo Pasolini, Franco Rossi en Luchino Visconti

Met onder meer: Silvana Mangano, Annie Girardot en Francisco Rabal

Gesproken taal: Italiaans

Plot Le Streghe

Vijf verschillende verhalen over heksen. In "La Strega Bruciata Viva" nodigt een prachtige actrice de pers een paar dagen uit in een hotel in de bergen. De mannen daar adoreren haar en de vrouwen zijn jaloers. In "Senso Civico" komt een vrouw vast te zitten in het verkeer door een ongeval. Ze besluit de gewonde man naar het ziekenhuis te brengen. "La Terra Vista dalla Luna" gaat over een rouwende vader en zoon die een vervangster zoeken voor hun overleden vrouw/moeder. Ze vinden een doofstomme vrouw die aanvankelijk uitstekend voldoet. "La Siciliana" gaat over een vrouw die onrecht is aangedaan en haar vader die de wraak op zich neemt en in "Una Sera Come Le Altre" klaagt een vrouw steen en been over haar saaie huwelijk tegen haar echtgenoot.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Gloria/Lady in a Hurry/Assurdina Caì/Nunzia/Giovanna

Mochizuki Rokuro

Clint Eastwood doet in deze film mee in de De Sica episode

avatar van stephan73

stephan73

Heerlijke fantasierijke verzameling korte films, van enkele van de beste regisseurs uit Italië.

Met uitzondering van Visconi's film (die wel leuk was, maar niet al te bijzonder), waren alle andere films zeer grappig en zeker de moeite waard.

De muziek van Morricone is werkelijk magnifiek en geeft het een typische "swinging sixties" gevoel mee. En Silvana Mangano is prachtig in alle verhalen!

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Ook met groen haar en doofstom is Silvana nog begeerlijk .Film is vooral interessant vanwege het curieuze rolletje van Clint:hij wordt geontmythologiseerd terwijl hij zijn neushaar trimt voor de spiegel en...een buikje blijkt te hebben

Grappigste film is de voorlaatste,korte van Rossi over eerwraak op Sicilie.Alle filmpjes zijn trouwens auto-parodistisch.

Mooi! meteen vervangen zou ik zeggen.

avatar van Darbie

Darbie

Clint Eastwood was het dus toch !

Dat dacht ik al tijdens het kijken, maar ik had zoiets van....kan niet waar wezen.

avatar van Flavio

Flavio

Aardige verzameling kortfilms rondom Mangano waarbij de bijdragen van De Sica en Rossi het meest geslaagd zijn.

Het eerste deel van Visconti is overigens best aardig maar inhoudelijk wijkt het enigszins af, het is een drama over een gevierde actrice wiens leven geleefd wordt. De heksen hierin zijn de overige vrouwelijke gasten, niet zozeer het personage van Mangano. Dit deel heeft wel de beste muziek (wat ook al tijdens de opening credits te horen was). In de overige delen was de muziek weinig imponerend.

Het tweede deel met Sordi is het minst, een niemendalletje wat niet veel meer laat zien dan een snel voortkarrend autootje. Erg matige bijdrage van Bolognini.

Het deel van Pasolini is nogal merkwaardig, het is eigenlijk een cartooneske reprise van Uccellacci e Uccellini van een jaar eerder en met dezelfde acteurs bovendien. Wel een aardig filmpje maar het had niet veel langer moeten duren.

Deel 4 is een grappige afrekening met de Siciliaanse vendetta-cultuur van Franco Rossi, de grote onbekende van de vijf regisseurs (voor mij althans).

Het deel van De Sica is uiteindelijk het meest geslaagd, met een ongekend sullige Eastwood als burgerman die het aan de stok krijgt met zijn vurige echtgenote. Leuke afsluiter.

Ik kom alles bij elkaar genomen op 3 sterren uit, wat ik voor een dergelijke omnibusfilm trouwens niet slecht vind.

avatar van shrink

shrink

• 1969 berichten

Ik kon heel weinig met deze film. Kreeg geen glimlach op mijn mond. Ging nergens over.