Le Streghe (1967)

Alternatieve titel: The Witches

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Mauro Bolognini, Vittorio De Sica, Pier Paolo Pasolini, Franco Rossi en Luchino Visconti
met Silvana Mangano, Annie Girardot en Francisco Rabal

Vijf verschillende verhalen over heksen. In "La Strega Bruciata Viva" nodigt een prachtige actrice de pers een paar dagen uit in een hotel in de bergen. De mannen daar adoreren haar en de vrouwen zijn jaloers. In "Senso Civico" komt een vrouw vast te zitten in het verkeer door een ongeval. Ze besluit de gewonde man naar het ziekenhuis te brengen. "La Terra Vista dalla Luna" gaat over een rouwende vader en zoon die een vervangster zoeken voor hun overleden vrouw/moeder. Ze vinden een doofstomme vrouw die aanvankelijk uitstekend voldoet. "La Siciliana" gaat over een vrouw die onrecht is aangedaan en haar vader die de wraak op zich neemt en in "Una Sera Come Le Altre" klaagt een vrouw steen en been over haar saaie huwelijk tegen haar echtgenoot.

avatar van Mochizuki Rokuro
Clint Eastwood doet in deze film mee in de De Sica episode

avatar van stephan73
Heerlijke fantasierijke verzameling korte films, van enkele van de beste regisseurs uit Italië.
Met uitzondering van Visconi's film (die wel leuk was, maar niet al te bijzonder), waren alle andere films zeer grappig en zeker de moeite waard.
De muziek van Morricone is werkelijk magnifiek en geeft het een typische "swinging sixties" gevoel mee. En Silvana Mangano is prachtig in alle verhalen!

Ook met groen haar en doofstom is Silvana nog begeerlijk .Film is vooral interessant vanwege het curieuze rolletje van Clint:hij wordt geontmythologiseerd terwijl hij zijn neushaar trimt voor de spiegel en...een buikje blijkt te hebben
Grappigste film is de voorlaatste,korte van Rossi over eerwraak op Sicilie.Alle filmpjes zijn trouwens auto-parodistisch.

Mooi! meteen vervangen zou ik zeggen.

avatar van Darbie
Clint Eastwood was het dus toch !
Dat dacht ik al tijdens het kijken, maar ik had zoiets van....kan niet waar wezen.