ad
  • 8.184.820 stemmen

L'Enfer d'Henri-Georges Clouzot (2009)

Documentaire | 102 minuten

Met onder meer: Romy Schneider, Serge Reggiani en Catherine Allégret

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 1 april 2010

Over L'Enfer d'Henri-Georges Clouzot

"A master filmmaker's unfinished dream"

In 1964 startte de befaamde cineast Henri-Georges Clouzot een nieuw project met in de hoofdrollen Romy Schneider en Serge Reggiani, genaamd L'Enfer. Een film die aangekondigd werd als een 'enigmatisch en cinematografisch evenement' en vooraf al zowat als meesterwerk werd bestempeld. Maar na drie maanden draaien werd het project afgekapt en de geschoten beelden verdwenen. Nu na een half decennium zijn ze teruggevonden. Bromberg en Medrea onderzoeken het ontstaan van de beelden en de gebeurtenissen op de set en geven hun eigen interpretatie van hoe de film min of meer in elkaar zou steken aan de hand van de beelden.

image

Duhamel (archiefmateriaal)

Mme. Bordure (archiefmateriaal)

avatar van lebowski

lebowski

De enige en overheersende gedachte als je deze documentaire gezien hebt is er een van spijt, spijt dat deze film de bioscoop nooit gehaald heeft en zal halen. De experimenten met licht en vorm zijn zo vreselijk mooi. Het verhaal van deze film is Drama met een hoofdletter, wat een spanningen, wat een ego's, met tegen de achtergrond het stuwmeer waaromheen alles zich afspeelt en dat op een gegeven moment geleegd zal worden. deze deadline legde een enorme druk op de snelheid van de voltooiing van deze film, waarvan de spelers zich tijdens het draaien afvroegen of Clouzot hem eigenlijk wel wílde afmaken. Zeer, zeer de moeite waard, hoewel de echte hoofdrolspelers uiteraard niet meer geïnterviewd konden worden. 4,5*

avatar van Prrrauline

Prrrauline

Ik stapte deze film in, zonder te weten dat het een documentaire betrof. Dan is het een nogal vervreemdende kijkervaring. Ik kwam er daardoor ook niet helemaal in.

Voor mensen die bekend zijn met Clouzot is dit ongetwijfeld een must-see. Voor wie onbekend is met zijn werk, maakt het in elk geval nieuwsgierig naar hem en zijn voltooide films.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

DVD release: 12 april 2010.

** Bron.

titia

vanaf morgen in 3 bioscopen! ik ben benieuwd

avatar van Phille

Phille

Bijzonder fascinerende en schitterend gemaakte documentaire. En wat een zonde dat deze film nooit is gemaakt!

avatar van wibro

wibro

Deze documentaire vanavond in Lux Nijmegen gezien. Interessant, dat moet gezegd worden. Door de experimenten met licht en vorm zou Clouzot zijn tijd ver vooruit geweest zijn als hij de film had afgemaakt. Deze documentaire laat ook duidelijk hoe slecht te veel perfectionisme kan uitpakken. Zowel voor de crew als voor de regisseur. Dat Clouzot tijdens de opnamen door een hartinfarct werd getroffen kan nauwelijks verbazing wekken.

Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden naar een andere film van Clouzot "Quai des Orfèvres", een film waar regelmatig in deze documentaire naar verwezen werd. Moet volgens mij een van Clouzot's beste films zijn.

avatar van Wouter

Wouter

Als documentaire magertjes. Het idee om scenes met acteurs opnieuw te spelen werkt rampzalig. Ze hadden waarschijnlijk nog beter stukken uit Chabrols verfilming van Clouzots scenario kunnen nemen. Over die film wordt trouwens met geen woord gerept.

Alhoewel duidelijk wordt dat Clouzot behoorlijk op een doodlopend spoor zat, wordt daar nauwelijks diep on in gegaan. Hier en daar best saai, eerlijk gezegd. Sommige vormexperimenten die we van hem krijgen te zien zijn heel aardig, dat wel. Maar veel vragen blijven onbeantwoord. Waarom kwamen die Amerikanen met al dat geld bijvoorbeeld? En hoe liep het nu precies af met het project?

avatar van neo

neo (crew)

Volgens mij werd er vluchtig, in één zin, verwezen naar Chabrol's verfilming.

avatar van Olaf K.

Olaf K.

Docu over het meesterwerk dat nooit was. Fascinerend relaas dat weer eens illustreert hoe broos het proces van film maken eigenlijk is. Er hoeft maar een acteur weg te lopen door een overijverige regisseur. De footage is – toegegeven – bij vlagen spektaculair, een gevolg van teveel geld, waardoor er een team werd aangesteld om maar wat te freewheelen. Schiet maar wat gekkigheid die de ziekelijke jaloersheid van de hoofdpersoon verbeeldt. Overigens is het voor mij niet duidelijk dat dit op een meesterwerk afstevende. Het gefierefluit had net zo goed een gedateerd fröbelwerkje kunnen opleveren. Maar in potentie was de ambitie groter dan in de voltooide versie van dit script (Chabrols L’ enfer uit 1994), en dat is altijd wat waard.

avatar van Metalfist

Metalfist

Clouzot's magnum opus

De laatste tijd ben ik bezig om een aantal films te zien die al jaren staan te verstoffen in de DVD kast. Vermits ik altijd de rekeningen in de hoes steek, is het niet zo moeilijk na te gaan welke films ik al lang heb en tot mijn grote verbazing had ik L'Enfer al sinds januari 2011 liggen. Geen idee waarom dat het zo lang heeft geduurd maar bon, daarjuist dan eindelijk eens voor gaan zitten.

Ik weet nog dat ik indertijd na het zien van de trailer hier vrij enthousiast over was maar de uiteindelijke uitwerking laat soms wel wat te wensen over. Zo vond ik de keuze om sommige scènes na te spelen met andere acteurs werkelijk tenenkrommend. Vooral qua setting en aankleding maar ook gewoon omdat het compleet overbodig was. Op papier leek het misschien wel een interessante mogelijkheid om de dialoog te kunnen overbrengen want het gevonden materiaal bevatte geen geluid maar dit leek nergens op. Gelukkig wordt het niet teveel toegepast en kun je voor de rest gefascineerd zijn door de beelden. Want wat Clouzot en de zijnen hier allemaal uit hun mouw schudden is erg geslaagd. Toch krijg ik het gevoel dat dit in een afgewerkte versie beter tot zijn recht had kunnen komen want nu krijg je soms een nogal fragmentarisch gevoel. Veel echte filmbeelden natuurlijk maar ook een aantal interviews met mensen die indertijd hebben meegewerkt aan de opnames. Jammer dat de echte hoofdrolspelers zoals een Romy Schneider of een Clouzot zelf niet meer geïnterviewd konden worden maar dit soort 'verhalen' zijn altijd interessant en dat is hier niet anders.

Wat mij echter het meeste aansprak aan deze documentaire is dat je een boeiend beeld krijgt van de totstandkoming van een film. De storyboards waarin Clouzot tot in de uiterste details ging, zijn manier van werken met drie cameraploegen die hij (normaal gezien) afwisselend ging begeleiden, ... Zijn pietje precies zijn is bewonderend maar je krijgt ook de andere kant van de medaille te zien doordat het vrij snel duidelijk wordt dat de regisseur zijn eigen graf is aan het graven. Het grootste minpunt is echter dat een aantal vragen onbeantwoord blijven, zo eindigt de documentaire wel erg abrupt zonder enige uitleg wat er nu eigenlijk met het project is gebeurd na de hartaanval van Clouzot, waardoor je toch een tikkeltje op je honger blijft zitten. Temeer omdat de beelden zelf wel erg interessant waren en ik me afvraag hoe het kan dat ze zoveel jaren ongezien zijn gebleven en waarom niemand anders er iets mee heeft gedaan.

Romy Schneider mag dan wel legendarisch zijn vanwege haar Sissi rollen, ik vind haar keuzes die ze heeft gemaakt om van dat imago af te geraken (de samenwerking met Visconti voor Ludwig onder andere) vele malen interessanter. Hier krijgen we ze weer in een compleet andere stijl te zien en alleen daarom al is dit een voldoende waard. De documentaire vermaakt voor de gehele speelduur maar er blijft teveel onbeantwoord.

avatar van D-ark

D-ark

Koppig en orginele docu over een van de meest mytische gefaalde films van het geluids tijdperk. Misschien niet de meest makkelijke zit(de nagespeelde scenes zijn taai maar voegen veel toe en de Frans talking heads in een extreem kale omgeving). Toch graaft de docu diep genoeg om een goed beeld van de gefaalde productie maar ook van Clouzet's rommelige carriere te schetsen.

Ligt nu voor 4,99 bij de mediamarkt. Aanrader.

avatar van Brix

Brix

Vanavond te zien op TV > ARTE >22:55 uur, voorafgegaan door een documentaire over regisseur Henri-Georges Clouzot (21:55 uur)

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Meeslepende documentaire over een nooit gerealiseerd meesterwerk. De hier getoonde visuals, met onder meer een supersensuele Romy Schneider, zijn het werk van een man met visie. Ik vermoed dat H.G. Clouzot misschien wel getriggerd was door bepaalde visuals die een Hitchcock eerder al realiseerde (ik denk aan bepaalde droomscènes in Vertigo, Dial M for Murder) maar wat in deze docu getoond wordt, lijkt mij voor 1964 du jamais vu. In de opvolger van dit niet afgewerkt project, zijn laatste speelfilm La Prisonnière (1968) en de enige in kleur, gaat hij gelukkig verder met zijn visuele experimenten en heeft hij nog iets van zijn visie in een afgewerkt product kunnen realiseren, met prima resultaat.

Ook al werd L'Enfer nooit gerealiseerd, toch is met deze docu bewezen dat Clouzot zijn tijd vooruit was. Bij het bekijken van de beklijvende in 1964 geschoten beelden overheerste bij mij dan ook sterk het gevoel 'wat als ...'

Epic.

avatar van Basto

Basto

Prachtige documentaire over een van de visueel mooiste films nooit gemaakt met een heerlijk sensuele Romy Schneider. Eeuwig zonde, maar gelukkig hebben we deze docu nog.