• 10.601 nieuwsartikelen

Met onder meer: Yves Montand, Daniel Auteuil en Emmanuelle Béart

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 23 juni 1988

Plot Manon des Sources

De jonge Manon (Emmanuelle Béart) keert terug naar haar jeugddorp, naar een tante. Ze gaat de geiten hoeden. Haar moeder heeft haar opera-carrière hervat. Tijdens het verzorgen van de geiten komt ze erachter dat alle dorpelingen een bron hebben verzwegen die destijds belangrijk was voor haar vader.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

César Soubeyran, le Papet

Ugolin Soubeyran

Bernard Olivier, l'instituteur

Le spécialiste du Génie rural

avatar van clubsport

clubsport

Een slag minder dan het 1e deel maar nog steeds goed genietbaar , het ontbreekt helaas aan wat meer diepgang in het hele verhaal en de uiteindelijke ontknoping van de familiebanden tussen de personen is net wat te ongeloofwaardig en toevallig om serieus te nemen .

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Beter dan Jean de Florette, omdat de wendingen talrijker zijn en alle gebeurtenissen van Jean de Florette in een stroomversnelling raken. Intussen zijn Ugolin en le Papet door hun vuile streek vruchtgebruikers van de grond van hun buur en hebben dus ook volle toegang tot het water. Manon, de dochter van Jean de Florette, leeft teruggetrokken van het dorp als geitenherder. Ugolin is heimelijk verliefd op haar maar ze heeft meer oog voor de jonge dorpsleraar. Wanneer geen druppel water meer toekomt in het dorp, staat heel het dorp in rep en roer. Maar het is vooral de fantastische finale ontknoping die de tragedie zijn volle slagkracht geeft. Een indrukwekkende Pagnol verfilming.

avatar van Robi

Robi

Vandaag al heb ik dus het vervolg op https://www.moviemeter.nl/film/4347 gekeken. En het is een feit dat beide films echt bij elkaar horen. Bij de eerste film was het einde eigenlijk best onbevredigend, al klopte het verhaal wel. Maar in deze film wordt het verhaal van de eerste film verder voortgezet en is het einde uiteindelijk wel passend. Nu is het een rond verhaal met de eerste film. Al vraag ik me wel af als mensen de eerste film niet gezien hebben, of ze het einde dan begrijpen. Al wordt er aan de andere kant ook wel veel van de eerste film nog uitgelegd. Dus waarschijnlijk is het toch geen probleem. Maar goed, de twee films samen vertellen wel een heel mooi verhaal. Een verhaal dat ook mooi en sfeervol in beeld wordt gebracht. En daar wordt dan ook de tijd voor genomen. Alles bij elkaar is het ruim drieënhalf uur. Maar toch verveelt de film geen moment. Mooie film en mooie acteerprestaties.

avatar van eRCee

eRCee

• 1920 stemmen

Het bijzondere aan Jean de Florette 1 is het morele conflict: de eigen belangen, van de lokale bewoners, versus de belangen van de ander, die van buiten komt. Ingekaderd in plattelandsmores. Waarbij die film je overhaalt om tenminste van beide kanten het perspectief te zien. Bij Manon des Sources ontbreekt dit alles en komt er in de plaats daarvan een veel traditioneler wraakverhaal, vol schuld en boete. Het tweede probleem van deze film is dat het tempo onevenwichtig is. Begin en eind kennen hetzelfde trage tempo van deel 1 maar in het middenstuk worden in vliegende vaart enkele ontwikkelingen afgehaspeld. Tenslotte leek het acteerwerk me een stukje minder, het is er regelmatig overheen, ook bij de bijpersonages (die dorpsbijeenkomst). De rol van Beart vond ik niet geweldig, zowel qua schrijven als acteren. Verder is ze toch wel wat te mooi en die wapperende haardos raakt maar niet in de war. Zo is Manon des Sources een pak minder dan Jean de Florette 1, die al een beetje tegenviel.

avatar van notsub

notsub

Het eerste deel zag ik alweer wat maanden geleden en met het zien van Manon des Sources is het epos helemaal compleet. Het was een mooie kijkervaring waarin menselijke eigenschappen als hebzucht en wraak centraal staan. De finale heeft nog wat extra's in huis en rondt de twee delen in stijl af. Het was echt genieten van de inwoners van het kleine Franse dorp en de prachtige omgeving. Het voelde ook echt authentiek aan en dit droeg zeker bij aan de beleving.