The Remains of the Day (1993)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door James Ivory
met Anthony Hopkins, Emma Thompson en Christopher Reeve

1958. Het Britse landgoed Darlington Hall dreigt te verdwijnen, maar een voormalig congreslid uit de VS koopt het op. Hij behoudt de butler James Stevens en de kokkin. Stevens krijgt een brief van de vroegere huishoudster Sally Kenton en besluit haar te bezoeken aan de Westkust. Via flashbacks zien we hoe de vriendschap tussen Stevens en Kenton is ontstaan, en welke belangrijke politieke zaken zich op het landgoed hebben afgespeeld.

Lee92
Na veel jaren deze film nog weer eens gezien. OK, smaken verschillen, maar als je deze top-acteurs vergelijkt met degene die de laatste tien jaar miljoenen verdienen met (vooral Amerikaanse flutfilms, zgn. Z-films), dan is dit toch echt 'the top of the best'. Hier wordt door Anthony Hopkins en Emma Thompson zo geweldig goed geacteerd, dat dit werkelijk ongelooflijk is. Ik heb er ook deze keer met ontzettend veel genoegen naar gekeken. Er zij niet veel acteurs/actrices van deze tijd die karakterrollen zó voortreffelijk kunnen neerzetten. Als het aan mij lag kregen beiden de hoogste onderscheiding voor hun gehele oeuvre. Deze mensen laten nog écht zien wat een rol in een film betekent en inhoud. De absolute wereld topklasse! Als de meeste acteurs en actrices van de laatste vijf jaar deze film eens als voorbeeld zouden nemen, dan zou alles er véél beter uitzien. Maar ja, typisch Amerikaans; hoe slecht ook, als het maar miljoenen oplevert! En het publiek? die vindt een film alleen nog maar 'goed en indrukwekkend' als je het bloed en de extreme idioterie van het filmdoek kan afschrapen. De verkeerde (latere) generatie vanaf ca. 2000 heeft nooit écht acteren geleerd, oftewel jezelf in een rol inleven. Hoe gekker hoe beter! BaaaaaaaaaH!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mooie film. Zeer goed acteerwerk en met een goed centraal thema. Pak je kansen!!!!

avatar van N00dles
Elegante film met een bepaalde statuur, die hooggehouden wordt door de sterke cast, waaronder Anthony Hopkins en Emma Thompson.

Hopkins speelt voortreffelijk de rol van Mr. Stevens, een butler die waardigheid en plichtsgevoel zo hoog in het vaandel heeft staan dat zijn persoonlijke en emotionele ontwikkeling achter lijkt te zijn gebleven. Zijn vermogen om emoties te tonen wordt telkens op de proef gesteld en de komst van Miss Kenton maakt het er niet makkelijker op. Dit alles speelt zich af in de voordagen van de Tweede Wereldoorlog, waarbij het huis het toneel is van beslissingen die de koers van het land (en Europa) bepalen.

Wat deze film echter zo bijzonder maakt (en het oorspronkelijke boek, waarschijnlijk) is dat Stevens nooit echt lijkt te ontdooien. Zelfs wanneer miss Kenton toenadering zoekt en tot slot in huilen uitbarst kan hij het niet opbrengen om enige compassie te tonen, hooguit een standaard beleefd antwoord. We komen ook nooit echt te weten in hoeverre hij hiermee worstelt. Of hij echt probeert een beetje menselijkheid te tonen, of dat hij zijn plichtsbesef zwaarder vindt wegen.

Het mag zo nu en dan wat traag en rustig zijn, en qua verhaal heeft het niet zo ongelooflijk veel om het lijf, maar het zoeken naar wat er nu werkelijk in Stevens hoofd omgaat is wat de film intrigerend en onderhoudend maakt. Het sublieme acteerwerk van Hopkins is daarbij van grote waarde.

De film is niet voor iedereen -als kind had ik er vast niet zoveel aan gevonden- maar wie dit soort Engelse aristocratische drama kan waarderen is het de moeite waard.

Als Game of Thrones-fan kan ik het niet laten om ook even op te merken dat er maar liefst 3 acteurs uit de serie meedoen: Lena Headey (Cersei), Peter Vaughan (Maester Aemon) en Rupert Vansittart (Lord Yohn Royce).

avatar van notsub
Films van het genre romantiek hebben niet direct mijn voorkeur, maar deze heb ik een kans gegeven. Het viel niet echt tegen, maar met Anthony Hopkins in de hoofdrol had ik er dan ook voldoende vertrouwen in. Zijn acteerwerk is van grote klasse. Zijn rol is een bijzondere en het was al vrij snel duidelijk hoe dit ging verlopen. En zo ging het dus ook. Tegenspeelster Emma Thompson deed het ook voortreffelijk. Geen dubbele bodems dus aan het eind, maar een echt passend slot aan deze film, die het genre romantiek van een andere kant laat zien.