Dolores Claiborne (1995)

Drama / Mystery

geregisseerd door Taylor Hackford
met Kathy Bates, Jennifer Jason Leigh en Christopher Plummer

Dolores, een huishoudster, wordt ervan beschuldigd haar werkgeefster te hebben vermoord. Door deze gebeurtenis wordt ook de dood van haar man, 20 jaar geleden, weer opgerakeld. Haar dochter Selena, een succesvolle journaliste, ziet hierdoor haar eigen jeugd weer terug en komt dan ook achter de feiten rond het mysterie van haar vaders 'ongelukkige' dood...

avatar van Tiany
Kathy Bates was fantastisch in "Misery" en Jennifer Jason Leigh in "Single white female", twee zeer goede thrillers, ik had dus een vermoeden dat dit weer een top film zou worden. De film was goed, maar iets minder dan ik verwacht had.

In deze spannende en sfeervolle karakterthriller stond de moeder-dochter relatie centraal. De scènes die zich in het heden afspeelden waren blauw en kil van kleur, terwijl in het verleden (via gestileerde flashbacks) de kleurstelling warmer en helderder was. De gehele cast speelde goed.

avatar van jippie2010
Een sterk drama met een rustige opbouw, waarbij het stukje mysterie zich beperkt tot een langzame ontrafeling van het verhaal. Een aantal ijzersterke scenes, met een onnodig clichématig slot. *4.0

avatar van notsub
Dolores Claiborne is en boeiende film die goed gebruikt maakt van flashbacks. Mede daardoor ontrafelt het verhaal zich op het juiste tempo, al blijven echte verrassingen uit. Het acteerwerk was prima en de film heeft geen zwakke momenten. Verder zit er voldoende diepgang in de karakters, maar het had allemaal net iets geraffineerder gemogen. Maar ik heb zeker met veel plezier gekeken naar deze film.

Lekkere trage thriller met prima acteerwerk van iedereen. Persoonlijk vond ik de scene met vader en dochter op de boot één van de naardere die ik de afgelopen tijd heb gezien.

avatar van MH040
Deprimerende film, zowel qua setting, kleurgebruik als karakters. Werkelijk íedereen is verbitterd en aanvankelijk onsympathiek. Vooral dat laatste zorgde ervoor dat de film geen prettige kijkerervaring maakte. Wel werd er overwegend goed geacteerd (op Joe na; opvallend slecht gespeeld) en ontrafelde het verhaal zich ietwat traag maar prima.

een hele goeie stephen king verfilming.zit een goed verhaal in.en ook goeie acteurs. kathy bates speelt het zeker weer super.

avatar van Fisico
Prachtvertolking van Kathy Bates. Uitstekende actrice is me dat, hier en in de andere films die ik al van haar zag. Haar personages blijven me ook steeds bij, hoe klein haar rol ook soms maar was.
De film zelf was vrij goed, mooie sfeer- en decorschepping: grauw, grijs, afstandelijk, koel, deprimerend en troosteloos. Net als de personages in de film.
Weinig positieve dingen gehoord in de film. Elkeen verliest zichzelf wel in wrok, wraak of afgunst. Ook die Vera was uitstekend vertolkt.

Het verhaal zelf is ok, mooi uitgangspunt en de flashbacks zijn een enorm pluspunt. Leuk om hier met 'kleurvorming' te werken. Daarentegen vond ik het onderzoek wel maar pover. Nogal chaotisch en amateuristisch zelfs, als je het al een 'onderzoek' kon noemen... ook het einde toen ze werd voorgeleid nogzl simpel afgehaspeld, net een fait divers. Daar had ik meer van verwacht.
Leuk om naar te zien, fijne film dankzij Bates, maar geen toptop, gewoon voldoende.

avatar van Roger Thornhill
Naargeestig en indringend. Door al die flashbacks om de dubbele whodunit (of liever gezegd did-she-or-did-she-not) te verklaren, de climactische "rechtbankscène" en de soms vrij gekunsteld aandoende accenten van Bates en Strathairn kwam de film af en toe nogal toneelmatig over, maar de spanning en het spel zorgden er toch voor dat mijn aandacht er de hele tijd bij bleef. Lekkere rol ook voor Judy Parfitt als Vera Donovan.

Kathy Bates vind ik schitterend acteren, Jenifer Jason Leigh is dat minder overtuigend, in dit duister familiedrama dat voor de helft met flashbacks is opgebouwd. In zijn geheel wat langdradig. Heel wat onverkwikkelijke scènes zoals de echtelijk disputen, niet zonder geweld, de trieste ervaringen van de jonge Selena met haar vader, de openingsscène...
Meeslepend, dat wel, maar toch geen aangenaam kijkstuk.

Eergisteren gezien, prachtige film! 4 sterren!

avatar van 3 2 1 cut
Zomer, ergens in zuid Spanje. De zon schijnt volop en ik zit, na lange tijd, midden in het boek van deze film. Man, man, man, wat kan die King toch schrijven. Ik zie het hele verhaal voor me. Het boek wordt volledig verteld, als doorlopend verhaal, door Dolores aan een stel politie agenten. De woorden zijn zo schitterend beschreven dat elke zin leeft en vol is van - mag ik het zeggen, ja, dat mag ik: literatuur. Lang geleden dat ik de film heb gezien maar het gezicht, en het voorkomen, van Kathy Bates komen continu bij mij naar voren bij het omslaan van elk woord, zin, bladzijde. Wat heeft deze actrice dit personage van Dolores goed gespeeld !

Snel weer verder in het boek terwijl de zon het landschap opwarmt, de zwaluwen rondvliegen en alles schittert. Als ik thuis kom weer eens de film bekijken. Hier, gelukkig, geen zonsverduistering..